Музика і математика (інтегрований урок)

Про матеріал

Мета уроку: виявлення спільних закономірностей і елементів музики й математики;розвиток логічного й абстрактного мислення, творчих здібностей,

дати уявлення про цілісність світу і взаємозв'язок шкільних предметів; виховувати інтерес до предметів математика і музика.

Перегляд файлу

Шатинська Надія Євгенівна, учитель математики

 Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №122

 

 

 

 

 

 

Мета уроку: виявлення спільних закономірностей і елементів музики й математики;  розвиток логічного й абстрактного мислення, творчих здібностей,

                        дати уявлення про цілісність світу і взаємозв’язок шкільних предметів; виховувати інтерес до предметів математика і музика.

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

         а) музичне привітання;

         б) налаштування на роботу. 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Хіба не можна музику описати

як математику почуття,

Файл:James Joseph Sylvester.jpgа математику як музику розуму?

Адже суть обох та сама?

Дж. Сильвестр

 

 

 

Джеймс Джозеф Сильвестр  — англійський математик  ХІХ ст.

 

Вчитель математики. З давніх пір до нас дійшов афоризм, що математика і музика – сестри. А здавалося б, що спільного між наукою, що користується суворою логікою доказів при вивченні природи і музикою - одним з прекрасних видів мистецтва, твори яких створюються в пориві натхнення? Прочитайте будь ласка, записаний епіграф.(Учні читають.) Здається, на перший погляд, звичайно, що нічого спільного між математикою і музикою немає. Сьогодні ми перенесемося у чарівний світ, бо проведемо незвичайний урок, що поєднає математику з музикою. Тож давайте на сьогоднішньому інтегрованому нестандартному уроці на тему  «Музика розуму»  ( записуємо тему в зошити) спробуємо знайти, що є спільного між математикою і музикою. Ми зайдемо спільні закономірності в музиці і математиці,  відшукаємо аналогії між математикою і музикою. Ми також спробуємо знайти спільні точки дотику точної науки математики і прекрасного, витонченого мистецтва - музики. Бо…

Вчитель музики. Не можна відділити людський інтелект від емоцій. Навіть холодні математичні формули не ізольовані від гарячого випромінювання людського почуття. Незліченна кількість написаних музичних творів, але на перший погляд – це лише ноти різні по тривалості та висотою.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

Вчитель музики. Варто згадати дослідження Піфагора, який з математичною точністю описав звук. Піфагор і його учні помітили, що чим довша струна, тим нижчий звук. Чим тугіше натягнута струна. Тим вищий звук. Піфагор міркував так: нота «до» - 1 (довжина основної струни), «ре» - , «мі» - і т. д.

Давайте пригадаємо тривалості нот. Яка нам відома тривалість нот, яка триває на рахунок 1 і 2 і 3 і 4 і …

Вчитель математики. З’явився ряд чисел 1, 2, 3, 4, …Це натуральний ряд чисел.

У Стародавній Греції музика прямо вважалася частиною математики, а ще точніше, розділом теорії чисел. Першим, хто спробував висловити красу музики за допомогою чисел, був  Піфагор - той самий, чиїм ім'ям названа знаменита теорема. Спільне в математиці і музиці – числа.

Вчитель музики. То яка ж це тривалість 1 і 2 і 3 і 4 і …? Відповідь: ціла

http://www.blf.ru/images/theory/chetvert3.gifВчитель математики. А ціла в математиці – це 1.

Вчитель музики. Коротша вдвічі від цілої тривалості: половинна

Вчитель математики. А половина в математиці – це  .

http://www.blf.ru/images/theory/chetvert3.gifВчитель музики. Коротша половинної: четвертна            

http://www.blf.ru/images/theory/8nota.gifВчитель математики. А в математиці:

Вчитель музики. Коротша вдвічі від четвертної -

 

 

 

Вчитель математики. Пропоную вам розв’язати музичні сувеніри - приклади. Перекладіть з музичної мови на математичну і виконайте дії.

 

 

 

Отже, дії додавання і віднімання в музиці існують. А  дія множення ?

Вчитель музики. В музиці ще існує поняття : крапка біля ноти. Це музичне «множення». Яке значення крапки у музиці? Відповідь учнів: крапка біля ноти продовжує її звучання ще наполовину її тривалості.

Розв’яжіть музичні приклади:

http://www.blf.ru/images/theory/chetvert3.gifhttp://www.blf.ru/images/theory/chetvert3.gif

     

Відповідь:

Вчитель математики. А в математиці:         
 

http://www.blf.ru/images/theory/vosmye1.gifЗверніть увагу: усі ноти – це дроби та ще й з ними можна виконувати арифметичні дії. А чи зустрічається запис дробу в музиці? Де саме? Відповідь учнів: на початку твору після музичного ключа. Наприклад:

 

http://krasotkina.com/content/%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B8/%D0%9F%D1%80%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%81%D0%BD%D1%96%20%D0%B7%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%E2%80%94%20%D0%BD%D0%BE%D1%82%D0%B8.png

 

http://lesyakosmovska.at.ua/_nw/2/52813.pnghttp://nashe.com.ua/images/notes/5680-30.gif

 

 

 

 

В музиці – це поняття  «розмір». Що таке розмір? Відповідь учнів: числова характеристика метра.

Вчитель математики. А у математиці також є метр. Це – одиниця довжини.

Вчитель музики. А у музиці метр – це чергування сильних і слабких долей.

(Учні , під час виконання пісні демонструють розмір твору і метр.) Отже, метр – це числова характеристика, яка вказує на кількість долей і на тривалості, якими виражені ці долі в тексті.

Вчитель математики. Розв’яжіть пропорцію і ви дізнаєтеся,  у якому розмірі слід скласти ритмічну вправу:      

Відповідь:

Вчитель музики. Складемо ритмічну вправу і визначимо її розмір.

           Вчитель математики. Навколишній світ повний ритмів. Про що говорить це слово? Кілька  прикладів допоможуть нам побачити і почути ритми. Озирніться навколо: ритмічно

 звучать кроки, ритмічне наше дихання, ритмічний стукіт коліс потягів. Але варто нам почути слово ритм, як наші думки мимоволі звертаються до музики і це цілком зрозуміло: адже ритм - один з найважливіших елементів музики.

 Ритми можна виявити і серед чисел . 

http://alexfrost.ucoz.ru/musik/kvadrat_pifagora.jpg  Подивіться на цей малюнок. 

 Перші 100 натуральних чисел розташовані у вигляді витонченої правильної фігури  так званого  квадрата Піфагора. Займемося пошуками ритмів, прихованих в таблиці. У чисел, що стоять в одному рядку збігаються перші цифри, у чисел, що стоять в одному стовпці, збігаються другій цифри.
    А тепер спробуйте виявити інші закономірності, приховані в  таблиці.

  • учні  оплесками виділять числа, які діляться на 2 , а потім на 3.
  • Через який інтервал, чи ритм вони повторюються?

Отже, ви  переконалися : ритм об’єднує музику і математику.

Розв’яжемо математичний кросворд.

  1. Прізвище відомого математика, який пояснив багато музичних понять. (Піфагор)
  2. Числа, які використовуються при лічбі предметів. (Натуральні)
  3. Одиниця вимірювання кутів. (Градус)
  4. Одиниця вимірювання довжини. (Сантиметр)

 

 

 

п

і

ф

а

г

о

р

 

н

а

т

у

р

а

л

ь

н

і

 

 

г

р

а

д

у

с

 

с

а

н

т

и

м

е

т

р

 

 Вчитель музики. Фуга – це поліфонічний музичний твір, в якому музична тема проходить у всіх голосах. Фуга будується за строгими законами з математичною точністю. Це вища математика в музиці. Піфагор довів, що фуги Баха написані за строгими законами математики.

Музичний кросворд

  1. Тип музики, в якому всі голоси рівноправні і мають самостійні мелодії. (Поліфонія)
  2. Чергування тривалостей коротких і довгих. (Ритм)
  3. Співзвуччя, елемент музичної мови. (Гармонія)
  4. Тривалість ноти, в якій міститься дві

 (Половинна)

  1. Король музичних інструментів, замінює симфонічний оркестр. (Орган)
  2. Числова характеристика, яка вказує на кількість долей і на тривалості, якими виражені ці долі в тексті. (Метр)
  3. Тривалість, в якій міститься дві половини. (Ціла)
  4. Числова характеристика метра. (Розмір)
  5. Музична думка, образний зміст якої виражений одним голосом. (Мелодія)

 

Вчитель математики.  І знову ми зустрічаємо сьогодні слово пропорція. І це не просто так ми згадали це математичне поняття. Учіння про пропорції і відношення стародавні греки називали музикою, яку вважали галуззю математики. Вони знали, що чим слабкіше натягнуто струну, тим нижчий звук, який вона дає, а чим тугіше натягнута струна, тим вищий звук вона дає. Але в кожному музичному інструменті не одна, а декілька струн. Щоб усі струни під час гри звучали «узгоджено», приємно для вуха, довжина звучащих їх частин повинна перебувати у певному відношенні. Тому вчення про пропорції і відношення називалось у греків музикою.

А зараз ви  розв’яжете задачу  під час звучання  фуги Баха соль мінор.

Задача. У 6 класі навчається 30 учнів. На кінець І семестру музику вивчали на високому рівні 12 учнів, а на кінець II семестру їх стало 18. На скільки відсотків виросла якість знань учнів?

Розв'язання

І спосіб

1)   = 0,4 = 40% — на кінець І семестру;

2)  =   = 0,6 = 60% — на кінець II семестру;

3) 60 % – 40 % = 20 % — на стільки відсотків кращою стала якість знань у 6 класі.

ІІ спосіб

1) 18 – 12 = 6 (учнів) — на стільки збільшилась кількість;

2)   =   = 0,2 = 20% — на стільки відсотків виросла якість знань.

Відповідь. 20 %.

Вчитель музики. Є ще одне поняття, яке спільне для математики і музики. Це – паралелі.

  • 5 паралельних горизонтальних ліній – нотний стан;
  • Голоса учнів виконують пісню в унісон паралельно один одному;
  • Паралельні тональності, наприклад до мажор і ля мінор;
  • Струни музичних інструментів: скрипка, віолончель, бандура, цимбали.

Вчитель математики. А чи мають музика і математика протилежності? Звичайно. У математиці це –

  • Від’ємне число – додатнє число
  • Число х – обернене число 1 / х
  • Плюс - мінус
  • Додавання - віднімання
  • Множення - дiлення
  • Парне число - непарне число
  • Дільник - кратне
  • Більше - менше
  • Просте число - складене число
  •  Паралельно - перпендикулярно
  • Пряма - крива .

Вчитель музики. А у музиці:

  • Повільний - швидкий темп;
  • високий - низький регістр;
  • гучний – тихий (динаміка);
  • довгий – короткий (тривалість музичних звуків);
  • мажор – мінор (лад).

Вчитель музики. Ось і підійшов до кінця урок. Я вважаю, що кожен із вас знайшов ту невидиму ниточку, яка пов’язує математику і музику. Згадайте, які закономірності ми виявили? /відповіді дітей /  

Вчитель математики. Математика і музика – два шкільних предмети, два полюси людської культури. Слухаючи музику, ми потрапляємо в чарівний світ звуку. Розв’язуючи задачі, занурюємося в суворий простір чисел. І не замислюємося про те, що світ звуків і простір чисел здавна є сусідами один з одним.

VІ. Домашнє завдання

Творче завдання:

  • скласти " музичну " задачу на дії з дробами;
  • скласти ритмічний рисунок.

 

 

docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
6236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку