Сакральна музика "Радуйся, Маріє!" 7кл.

Про матеріал

Урок на тему "Сакральна музика", комбінований, розвивати естетичний інтерес до музики, любов як виду мистецтва. оволодівати досягненнями світової культури, розвивати вокально=хорові навички учнів.

Перегляд файлу

Урок  з музичного мистецтва , 7клас,

за підручником  «Мистецтво, інтегрований курс»,

автори: Л.М.Масол, О.В.Гайдамака,Г.В. Кузьменко,Н.А. Лємешева.

Урок № 13

 

Тема уроку: Сакральна музика.

Мета уроку:

 

вчити  учнів оволодівати  досягненнями світової культури; організовувати своє робоче місце, планувати свої дії;   знайомити учнів з поняттям «сакральне мистецтво», втіленням образу Богоматері у творах композиторів-класиків (різножанрових творах);

виховувати  естетичне ставлення до світу в різних сферах діяльності людини;  інтерес та любов до музики, образотворчого  мистецтва  як виду мистецтва;

розвивати в учнів здібності щодо образного сприйняття музичних творів та навички виконавського розвитку музики,  творчі здібності учнів, естетичний смак.

 

 

Обладнання: підручник,DVD, телевізор, компютер, мультимидійна презентація.

 

Тип уроку: комбінований урок.

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. Організаційна частина.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Гра «Це нам відомо! ».

 

Клас розділений на дві  команди. Учитель кожній команді дае по два конверти, в яких містяться  запитання та відповіді.

В першому конверті містяться  запитання  до гри, в другому - відповіді на запитання.

Учням надається можливість знайти відповідності між музичними творами та архітектурними спорудами, що вивчалися на минулому уроці та висловити думку учителеві.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Створення проблемної ситуації.

Духовна музика, або сакральна (тобто «священна») чи релігійна… Такі характеристики дедалі частіше можна почути в музичній культурі сучасності. Релігійними називають твори, що виникли в рамках церковно-співочої традиції. А ось під «духовним» розуміють значно ширші музичні явища, віднесені і до церковного вжитку, і світські, концертні. Адже такі твори охоплюють усе, що стосується душі людини, глибин її внутрішнього світу. У духовній музиці «Божественне» гармонійно поєднується із «земними» загальнолюдськими цінностями. Саме про це ми сьогодны будемо говорити.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема уроку: «Сакральна музика.», сьогодны ми познайомося з поняттям «сакральне мистецтво», втіленням образу Богоматері у творах композиторів-класиків (різножанрових творах).

 

 

V. Вивчення нового навчального матеріалу.

 

1.  Розповідь вчителя з елементами бесіди:

Сакральна музика проміжна характеристика між двома попередніми, вона спрямована від суєтного й тяжіє до вічного.

  •         легендах і міфах багатьох народів є образ, сповнений безмежною мудрістю і любов’ю — образ Богині-Матері. У стародавніх слов’ян вона звалася Берегинею.

Християнська культура дала людству свій образ Матері, наділила його неповторними рисами. У східному православному обряді — це Богородиця, у західному католицькому — Мадонна. Її вважали заступницею, покровителькою родини, народження дітей. Світлий образ Богоматері — один із найбільш шанованих й улюблених багатьма народами, він отримав натхненні втілення в поетичних, живописних, музичних творах. Це — одна з «вічних тем» у мистецтві.

Музичні твори, присвячені Діві Марії, охоплюють широке коло жанрів, насамперед вокальних, хорових («Ave Maria» чи «Богородице Діво, радуйся»), а також інструментальних, оркестрових і театральних. Тематика творів пов’язана із сакральною подією — Благовіщенням. Від початкової фрази-привітання архангела Гавриїла до Марії виникла відома молитва, яка згодом перетворилася на знаменитий християнський гімн «Аve Maria» (з латинської «Радуйся, Маріє»).

На слова молитви або на вільний текст за цією сюжетною канвою виникло більше 40 музичних творів, а саме: Палестрині, Т. Альбіноні, Ф. Шуберта, Дж. Верді, Ф. Ліста, А. Дворжака, П. Масканьї, Й. Брамса, К. Сен-Санса, Ж.


Бізе, Г. Форе, І. Стравінського .

Хорова мініатюра «Богородице Діво, радуйся» написана Ігорем Стравінським на канонічний текст молитви для православного обряду богослужіння, але згодом композитор створив нову, католицьку версію композиції — «Ave Maria» з латинським текстом. У сучасній музиці «Радуйся, Маріє» звучала у виконанні безлічі співаків і гуртів, навіть у рок-опері «Нотр-Дам де Парі» є фрагмент цієї молитви-гімну.

На основі інструментального твору — Маленької прелюдії Йоганна Себастьяна Баха до мінор французький композитор Шарля Гуно створив цікаву вокальну версію музики. Вона звучить у мінорі, хоча передусім пов’язана з радісною подією Благовіщення, що передбачає просвітлений характер. Надзвичайна популярність цієї музики — яскравий приклад, коли аранжування твору набуває нового життя.

 

 

2. Слухання музичних творів.

 

Грецький розспів XVII ст. «Богородице Діво, радуйся».

Сергій Рахманінов «Богородице Діво, радуйся» («Всенощна»).

Йоганн Себастьян Бах — Шарль Гуно. «Ave Maria».

Джуліо Каччіні. «Ave Maria» в різних інтерпретаціях.

 

 

 

 Обговорення після  прослухання музичних творів.

 

- Якими рисами наділили композитори музичні образи?

 

   -  Зверніть увагу на ритмічний рисунок мелодії (плавність, пластичність, гнучкість), передайте лінією (графічно або уявно — рукою) розвиток мелодії.

 

 

   3. Випереджальне завдання : «Мистецтвознавці»

До речі, факт належності музики «Ave Maria» Джуліо Каччіні є сумнівним.


Існує версія про альтернативного автора — композитора Володимира Вавілова.

На платівці з першим записом цього твору спочатку було позначено «Невідомий автор XVI століття», а згодом він став з’являтись у світ під авторством Дж. Каччіні. Хто підставив ім’я італійця до талановито стилізованого під старовину твору, наразі невідомо. Через певний час у дослідників виникли сумніви.

Виконавці в концертах інколи стали оголошувати вже подвійне авторство: Каччіні — Вавілов. Проте деякі професіонали однозначно вважають, що автор — В. Вавілов. За твердженням доньки композитора, містифікація трапилася з огляду на побоювання, що твори нікому не відомого автора, до того ж на релігійну тему, в радянські часи не мали шансів на публікацію. Одним із перших композиторів, хто втілив релігійний образ Діви Марії в інструментальній музиці, був угорський композитор Ференц Ліст.

Для цього він звернувся до свого улюбленого інструмента — фортепіано. Авторська фортепіанна транскрипція включена до циклу «Релігійні та поетичні гармонії» (п’єса № 2). Розкрити зміст образу суто інструментальними засобами, без тексту, — сміливий крок композитора. Слова (канонічний текст молитви) були підписані під нотами без ритмічної деталізації з метою проникнення у відповідний духовний стан внутрішньої глибокої зосередженості.

Не менш новаторським втіленням образу стала друга фортепіанна п’єса «Ave Maria» з уточнюючим програмним підзаголовком «Дзвони Рима», створена в період, коли композитор жив у цьому італійському місті. Можливо, саме римський церковний передзвін маленьких дзвіночків і великих дзвонів надихнув композитора на картинне відтворення свята Благовіщення.

 

Окрім оригінальних композицій, Ференц Ліст створив також інструментальну транскрипцію «Ave Maria» відомого вокального твору Франца Шуберта.

 

4. Слухання музичних творів

 

Франц Шуберт. «Ave Maria».

Франц Шуберт — Ференц Ліст. «Ave Maria».

Ференц Ліст. «Дзвони Рима» (для фортепіано).

 

 Обговорення після  прослухання музичних творів.

-  Охарактеризуйте динаміку й інструментальну фактуру твору.

- Яке, на вашу думку, значення має прийом зіставлення регістрів для створення звукової картини?

   5. Робота з підручником  : стор. 117

 

6. Слухання музичних творів.

 

Алемдар Караманов. Концерт для фортепіано з оркестром № 3 «Ave Maria» (фрагмент).

Обговорення після  прослухання музичних творів

 

-  Охарактеризуйте головну мелодію концерту, що звучить кілька разів на початку твору.

-   Чи можна стверджувати, що вона випромінює Світло і Благодать?

 

7. Мистецька скарбничка.

 

Сакрàльний — священний, який належить до релігійного культу і ритуалу,

 

обрядовий.

 

VІ .Вокально-хорова робота.


Розспівування. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу.

 

Розучування твору Дж. Каччіні «Ave Maria».

 

 

 

 

Робота над змістом пісні.

 

а) Під час виконання великих тривалостей звуків та довгих фраз використовуйте прийом ланцюгового дихання.

 

    б )Для уникнення «відкритого» звучання, зверніть увагу, що виконання звуку

«а» має бути наближеним до «о».

 

VIІ. Узагальнення вивченого матеріалу. Підсумок уроку.

 

-  Поясніть, як ви розумієте значення словосполучень «сакральна музика», «релігійна музика», «духовна музика».

 

 

 

VII. Домашнє завдання.

 

Поміркуйте, чим відрізняється розкриття цієї духовної теми в класичній і сучасній інтерпретаціях.

 

VIII. Вихід з класу під звучання музики  Дж. Каччіні «Ave Maria»

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
4512
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку