Н. Бічуя. Коротко про письменницю. Шпага Славка Беркути

Про матеріал

Розробка уроку української літератури у 8 класі на тему "Ніна Бічуя. Коротко про письменницю. Повість "Шпага Славка Беркути". Перший урок із циклу "Уроки за творчістю Н. Бічуї" з елементами критичного мислення.

Перегляд файлу

Тема. Ніна Бічуя. Коротко про письменницю. «Шпага Славка Беркути» – повість про школу і проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей.

Наскрізна лінія: громадянська відповідальність.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

- коротко розповісти про Ніну Бічую;

- пояснити заголовок повісті;

- висловлювати власне ставлення до творчості письменниці, зокрема повісті, що вивчається.

Основні питання теми

1. Міні-лекція про письменницю.

2. Знайомство із повістю «Шпага Славка Беркути».

3. Бесіда за змістом прочитаного розділу.

Регламент уроку

1. Вступна частина – до 10 хв.

2. Основна частина – до 25-30 хв.

3. Заключна частина – 5-7 хв.

Перебіг уроку

І. Вступна частина.

Організаційний момент

Музикальна хвилинка

Звучить пісня «Усміхнись» у виконанні Дарини Тихолаз.

Прийом «Усмішка»

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день, зокрема на сьогоднішній урок. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Актуалізація знань

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про прозовий твір, а тому пропоную перевірити ваші знання саме з цієї теми.

Літературний диктант

1. Епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, посідає проміжне місце між романом та оповіданням – повість.

2. Перебіг дії та послідовність їх розвитку, що служить у творі формою розгортання і конкретизації його фабули – сюжет.

3. Частина твору, де змальовується суспільне середовище і життєві обставин, у яких формувалися риси характеру дійових осіб – експозиція.

4. Важливий елемент сюжету: вирішальне, найгостріше зіткнення сил, які ведуть боротьбу, момент найвищого напруження в розвиткові змальованих у творі подій – кульмінація.

5. Заключна частина, додана до завершеного художнього твору й не пов’язана з ним нерозривним розвитком дії –  епілог.

6. Ідеали і переконання, які автор прагне донести до читача через свій твір,   ідея твору.

7. Цей персонаж всебічно характеризується автором, часто його іменем  називається  твір  головний герой.

8. Персонажі, які виконують у творі допоміжну роль, саме у стосунках з ними яскравіше окреслюються основні проблеми, центральний конфлікт – другорядні герої.

9. Змалювання зовнішнього вигляду людини в художньому творі, що служить одним із засобів характеристики героя, його індивідуалізації портрет. 

10. Умовне позначення предмета, поняття, явища іншим предметом, поняттям, явищем на основі подібності і з метою стисло і яскраво передати суть чогось або певну ідею – символ.

11. Остаточне вирішення конфлікту, зображеного у творі, і завершення основних подій і сюжетних ліній – розв’язка.

12. Зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, що супроводжуються складними ситуаціями – конфлікт.

Взаємоперевірка

Обміняйтеся зошитами і звірте відповіді з правильними, які написані на дошці. Виставте своєму сусідові по парті оцінку. Одна правильна відповідь – 1 бал.

Оголошення теми і завдань уроку

Сьогодні ми познайомимося  із життєвим і творчим шляхом Ніни Бічуї та розпочнемо роботу над її повістю  «Шпага Славка Беркути», у якій письменниця розповідає  про школу і проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей.

Мотивація навчальної діяльності

- Пригадайте, будь ласка, твори, у яких також згадувалося про школу, проблеми дорослішання підростаючого покоління, про стосунки батьків і дітей.

     Ніна Бічуя має честь носити Орден  Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали Іван Павло II,  Далай- лама, Мати Тереза,  шведська письменниця Астрід Ліндгрен… Для цієї найприскіпливішої, але найбільш вдячної аудиторії – дітей та підлітків −  письменниця написала чимало  книжок. Це зворушливі розповіді про стосунки дітей, про взаємини між школярами і вчителями, між батьками і дітьми, про змужніння юнаків і дівчаток і про світ навколо них… Пропоную познайомитися з цією чудовою жінкою.

ІІ. Основна частина.

Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Міні-лекція

(Лекція супроводжується мультимедійною презентацією)

      Ніна Леонідівна Бічуя – сучасний український прозаїк. У 1960-ті роки минулого століття письменник Валерій Шевчук назвав свою колегу по літературному цеху «королевою жіночої прози».  Її твори пронизані глибоким психологізмом та інтелектуальною напругою, а саме письмо – вишукане та елегантне.

      Народилася Ніна Леонідівна 24 серпня 1937 року у  Києві. Вона, дитина війни, згадує: «Мама навчила мене читати, коли мені було п’ять років. Розпочала я з поважних книжок, інших не було. Першою книгою, яку я прочитала, була повість Марка Твена «Принц і жебрак». Згодом навчалася у середній школі № 5. Закінчила факультет журналістики Львівського університету ім. І. Франка. Працювала журналістом і завлітом Театру юного глядача у Львові. У 1989-1997 роках була редактором газети «Просвіта». Ще й досі інколи читає лекції з театрознавчих дисциплін у ЛНУ ім. І. Франка. Перекладає з польської і російської мов, зокрема твори класика літератури Миколи Гоголя та сучасної письменниці із Польщі Ольги Токарчук, бо в них обох українське коріння. Перекладач згадує, як Токарчук вперше завітала на львівський Форум видавців: «Це було у рік, коли до Львова приїздив Пауло Коельо. І всі натовпами бігали за Коельо. А справжня література – це не він, а Ольга Токарчук!» − переконана письменниця. 

     Ніна Бічуя переймається тим, що молоде покоління затехнологізоване і мало читає книжок: «Техніка не має душі... її нібито й люди придумали, а тепер вона керує людьми. Наприклад, мій онук не хоче читати моїх книжок, та й не тільки моїх. «Я, бабцю, уже прочитав одну твою книжку», – каже і йде до комп’ютера. Я йому: «Ти – комп’ютерозалежний». А він: «А ти, бабцю, – книжко залежна».

     На жаль, уже понад два десятиліття пані Ніна не пише. А те, що виходило у «Видавництві Старого Лева» чи у «Піраміді», – давніші твори. Коли Василь Габор видавав прозу в одній зі своїх серій, попросив, щоб Ніна Бічуя не вказувала років написання. Письменниці було приємно, що сучасний читач сприйняв ці твори, як нові. Вона автор книг «Дрогобицький звіздар», «Повісті», «Квітень у човні», «Родовід», «Бенефіс», «Десять слів поета». Для дітей написала «Канікули у Світлогорську»,  «Шпага Славка Беркути»,   «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуня і зернятко».

 Робота із заголовком твору

Повість  для дітей «Шпага Славка Беркути» була написана у 1968 році. А проблеми, що порушує автор у творі, актуальні і в наш час. Давайте спробуємо «розкрити» задум Ніни Бічуї, «розгадавши» заголовок повісті.

Робота біля дошки

Три восьмикласники у довільній формі записують свої асоціації щодо слів заголовку твору, решта учнів працює в зошитах.

Асоціативний кущ

                       лицарство

Шпага           гідність, відвага

                       вірність дружбі

                       особистість, яка формується

Славка            слава, знаменитість

                         репутація, чутка

                         беркут – вільний птах            

Беркути          Захар Беркут – лідер громади                      

                          відстоювання загальнолюдських цінностей

Проблемне запитання

- Які ваші читацькі сподівання?                

Уведення учнів у художній світ твору

Виразне читання першого розділу «Про те, що сталося пізніше».

Бесіда

- Про що ми дізналися з цього розділу?

- Скільки було хлопців?

- Чи знаємо ми вже хоч одне ім’я?

- Чому лише один опинився в дитячій кімнаті міліції?

- Які виразні художні деталі використовує письменниця, щоб читачі здогадалися про стан хлопця? («Хлопець мовчав. Знервовано м’яв шапку і не дивився на жінку». «Хлопець перевів подих, …вийшов, не прощаючись… Спохмура позираючи собі під ноги, хлопець ішов поволі, мовби й не помічав снігу, бо шапку так і не вдягнув»)

- Як ви гадаєте, це може бути хтось із головних героїв твору?

- Чому хлопця відправили до дитячої кімнати міліції? Про що це свідчить?

- У темі уроку ми записали, що «Шпага Славка Беркути» −  повість про школу і проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. Чи з першого розділу ми вже переконалися у правдивості тих слів? Про яку проблему дорослішання дітей нам уже повідала авторка?

- Чи актуальна ця проблема сьогодні?

ІІІ. Підсумкова частина.

Рефлексія

C:\Users\lenovo\Desktop\images (1).jpg

- На дошці ви бачите намальоване гніздо з лелеками, висловіть свої думки щодо вашої асоціації (сім᾽я, добробут, спокій, злагода…)

- Чи завжди життя безхмарне? Чи не здається вам, що діти інколи своєю поведінкою порушують сімейний спокій і завдають болю своїм батькам?

- Чи справдилися ваші очікування щодо уроку?

- Що ви візьмете з собою,  понесете у життя?

«Для кожної людини врешті приходить момент, коли вона стає старшою, і не обов’язково для цього лічити свій вік на десятки – події не раз важать більше, ніж час», − сказала в одному із інтерв’ю Ніна Бічуя. Гадаю, вона мала на увазі, що не вік людини вказує на її розум і досвід, а вчинки говорять значно більше.

Домашнє завдання

Дочитати  повість до кінця, запам’ятовуючи  проблеми, які порушує письменниця у творі (проблему дорослішання дітей ми вже дещо згадували). Підготувати для однокласників по одному запитанню різної складності, що стосуються змісту твору за таксономією Блума (знаннєві, уточнюючі,  практичні, інтерпретаційні, оціночні, творчі).

 

docx
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
11004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку