На допомогу керівнику методичного об'єднання
Методичні об'єднання створюються при наявності не менше 3-ох спеціалістів одного фаху. Члени методичних об'єднань відкритим голосуванням обирають із досвідчених учителів терміном на 2 роки керівника (голову).
Залежно від актуальності питань, що розглядаються, умов в яких працюють об'єднання, у навчально-виховних закладах їх засідання можуть проводитися щомісяця або щокварталу.У діяльності методоб'єднань практикуються різноманітні види роботи, але найбільшого поширення набули заслуховування й обговорення доповідей, взаємовідвідування відкритих уроків і виховних заходів, бібліографічні огляди, вивчення методичних матеріалів, практичні заняття з учителями тощо.
На допомогу керівнику методичного об’єднання
Методичні об’єднання створюються при наявності не менше 3-ох спеціалістів одного фаху. Члени методичних об’єднань відкритим голосуванням обирають із досвідчених учителів терміном на 2 роки керівника (голову).
Залежно від актуальності питань, що розглядаються, умов в яких працюють об’єднання, у навчально-виховних закладах їх засідання можуть проводитися щомісяця або щокварталу.
У діяльності методоб’єднань практикуються різноманітні види роботи, але найбільшого поширення набули заслуховування й обговорення доповідей, взаємовідвідування відкритих уроків і виховних заходів, бібліографічні огляди, вивчення методичних матеріалів, практичні заняття з учителями тощо.
Індивідуальними формами методичної роботи є:
наставництво;
консультації;
стажування;
самоосвіта;
індивідуальна методична допомога тощо.
Впорядкування матеріалів роботи шкільного методичного об’єднання доречно здійснювати у методичному портфоліо, яке включає:
Додаток 1
Паспорт
шкільного методичного об’єднання вчителів української мови і літератури
Дата створення _________________________________________
Керівник методичного об’єднання _________________________
Кількісний склад членів методичного об’єднання ____________
Якісний склад членів методичного об’єднання _______________
Проблема, над якою працює методичне об’єднання ___________
Результативність роботи методичного об’єднання ____________
Навчальний рік |
Участь педагогів у конкурсах |
Всеукраїнські учнівські олімпіади, конкурси |
Рівень навчальних досягнень учнів |
||||||||
І етап |
ІІ етап |
ІІІ етап |
І етап |
ІІ етап |
ІІІ етап |
Середній бал |
Початковий |
Середній |
Достатній |
Високий |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Планування роботи методичного об’єднання
вчителів української мови і літератури
(або гуманітарного циклу)
„Учитель повинен усе життя працювати над самовдосконаленням”, - писав В.Сухомлинський. Відомо, що лише творчий учитель може сформувати творчу особистість. Тому головним завданням методичного об’єднання є розвиток у кожного вчителя того індивідуального стилю, який характеризує його професійну майстерність як складне соціально-педагогічне явище, що згідно Концепції 12-річної загальноосвітньої школи визначається „… всією структурою особистості вчителя, є синтезом різноманітних його особистісних якостей, наукової освіченості, ідейної спрямованості, фахових знань, умінь і навичок”.
План роботи повинен складатися з таких розділів:
І. Вступ
У цьому розділі дається ґрунтовний аналіз роботи МО за минулий навчальний рік (стан викладання української мови і літератури (та інших гуманітарних предметів), рівень і якість навчальних досягнень учнів з предмету, результати вивчення системи роботи вчителів, аналіз роботи з обдарованими дітьми (результати участі учнів у олімпіадах, конкурсах, участь у проведених заходах), участь учителів у МО школи, міста, у розробці шкільного компоненту (результативність викладання спецкурсів, факультативів, поглибленого вивчення предмету), у розробці і використанні інновацій, дидактичного оснащення, рівень реалізації науково-методичної проблеми в роботі МО, стан шкільної документації з предмета, методичні напрацювання за рік з проблеми самоосвіти, робота з батьками).
П. Проблема, завдання МО на новий навчальний рік
Ш. Персональний склад членів МО:
№ п/п |
Прізвище, ім’я, по батькові вчителя |
Освіта |
Категорія, педагогічне завання |
Педагогічний таж роботи |
Рак остан. курсов. перепідготовки |
Рік останньої атестації |
Методична проблема |
Тема самоосвітньої роботи |
|
Що і коли закінчив |
Спеціальність за дипломом |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІV. Організація навчально-виховної роботи
V. Засідання методичного об’єднання (можна у довільній формі (додаток 6) або за таблицею)
№ п/п |
Тематика засідань |
Форма проведення |
Методи проведення |
Дата проведення |
Місце проведення |
Відповідальний |
Примітка |
Примітка: 1. Основними формами проведення засідань МО є: навчально-
методичний семінар, семінар-практикум, теоретичний семінар,
практичне заняття, круглий стіл, аукціон педагогічних ідей,
методичний фестиваль, педагогічні читання, творчий звіт та ін.
2. Основними методами проведення МО є: лекція, лекція-кон-
сультація, доповідь (заслуховування й обговорення), ділові
педагогічні ігри (розігрування педагогічних ситуацій), мозковий
штурм, акваріум, коло ідей, диспут, дебати, тренінг, огляд та
обговорення навчально-методичної літератури, анкетування,
тестування, моделювання конкретної ситуації тощо.
VІ. Удосконалення педагогічної майстерності вчителя
VІІ. Графік проведення відкритих уроків
Клас |
Предмет |
Тема уроку |
Дата проведення |
Прізвище, ім’я по батькові вчителя |
VІІІ. Зміцнення матеріальної й наукової бази навчального процесу
Тут подається повний перелік методичної роботи, методичних праць, які мають бути підготовлені членами МО протягом навчального року для навчального кабінету .
ІХ. Позакласна робота
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
№ з/п |
Зміст роботи |
Термін виконання |
Відповідальний |
|
|
|
|
Прізвище, ім’я учня |
Рік народж |
Клас |
Профіль обдарова- ності |
Професійний ріст учня |
||||
2006- 2007 |
2007- 2008 |
2008- 2009 |
2009- 2010 |
2010-2011 |
Додаток 3
Організація навчально-виховної роботи
№ |
ЗМІСТ РОБОТИ |
Термін |
Відповідальні |
|
Опрацювання нормативних документів та інструктивно-методичних матеріалів щодо вивчення української мови й літератури |
серпень |
Голова МО, члени МО |
|
Взаємоперевірка готовності кабінетів до навчального року. Складання паспортів навчальних кабінетів |
серпень |
Завідувачі кабінетів |
|
Створення мультимедійних посібників до уроків української мови й літератури |
упродовж року |
Члени МО |
|
Затвердження календарно-тематичних планів навчання української мови й літератури |
серпень |
Голова МО |
|
Проведення консультацій з питань ведення шкільної документації |
серпень |
Голова МО |
|
Визначення рівня навченості учнів 5 кл. (проведення й аналіз вхідного тестування) |
вересень |
Члени МО |
|
Планування позакласної роботи з української мови й літератури та зарубіжної літератури (проведення тижня української мови й літератури, Шевченківських свят, відзначення Міжнародного дня грамотності, Дня слов’янської писемності та культури, Дня української писемності та мови, Міжнародного дня рідної мови, Дня українського козацтва, Всеукраїнського дня бібліотек, Всесвітнього дня книги) |
жовтень |
Члени МО |
|
Проведення І (шкільного) етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови й літератури |
жовтень |
Члени МО |
|
Проведення І (шкільного) етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика |
листопад |
Члени МО |
|
Проведення тижня української мови |
листопад |
Члени МО |
|
Перевірка стану ведення учнівських зошитів, дотримання орфографічного режиму |
грудень |
Голова МО |
|
Підготовка до проведення державної підсумкової атестації (вивчення й обговорення матеріалів з ДПА та методичних рекомендацій) |
січень – травень |
Члени МО
|
|
Ознайомлення з матеріалами зовнішнього незалежного оцінювання з української мови. Підготовка випускників школи до зовнішнього тестування |
лютий - березень |
Члени МО |
|
Проведення тижня педагогічної майстерності (відвідування й обговорення відкритих уроків й позаурочних заходів) |
березень |
Члени МО |
|
Проведення тижня української літератури |
березень |
Члени МО |
|
Підсумковий огляд навчальних кабінетів (ознайомлення з виготовленим упродовж року навчально-методичним забезпеченням) |
червень |
Завідувачі кабінетів, члени МО |
|
Упорядкування каталогу наявної в навчальних кабінетах науково-методичної літератури (посібників, статей тощо) |
Червень |
Завідувачі кабінетів |
Додаток 4
Орієнтовний
індивідуальний план роботи вчителя української мови і літератури
___________________________________ на 200__/200__ н.р.
(П.І.Б.)
№ п/п |
Зміст роботи |
Серпень |
Вересень |
Жовтень
|
Листопад
|
Грудень
|
Січень
|
Лютий
|
Березень
|
Квітень
|
Травень
|
Червень
|
1. |
Робота над методичною проблемою |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Участь в роботі м/о, інших формах методичної роботи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Науково-дослідницька робота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Самоосвіта |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Навчально-методичні, дидактичні напрацювання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Робота з обдарованими дітьми |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 5
V. Засідання методичного об’єднання
І ЗАСІДАННЯ
ВЕРЕСЕНЬ
ТЕМА. Методиці викладання мови та літератури - нові підходи.
МЕТА. Основні вимоги до сучасного уроку з української мови та літератури,
завдання словесників у новому навчальному році
№ |
Зміст |
Відповідальні |
1. |
Аналіз роботи методичного об’єднання за минулий навчальний рік |
Керівник МО |
2. |
Методичні рекомендації щодо викладання укр..мови і літератури в 200…-200.. н.р. |
Керівник МО |
3. |
Підготовка до шкільної та міської олімпіад юних філологів |
Шушкевич С.Л. Прокопенко Н.Ю. |
4. |
Затвердження плану роботи методоб’єднання на 200..-200.. навчальний рік |
Шушкевич С.Л. |
5. |
Календар пам’ятних дат на 200…-200… навчальний рік, огляд новин художньої та науково-методичної літератури |
Василенко О.В. |
6. |
Інформація вчителів про надання допомоги молодим словесникам |
Члени МО |
|
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
|
1. |
Працювати над пошуками нових форм і методів формування у школярів національної гордості, патріотизму при викладанні української мови, української літератури. |
|
2. |
Підготуватись вчителям до звіту про свою роботу з молодими словесниками |
|
ІІ ЗАСІДАННЯ
ЛИСТОПАД
ТЕМА. Формування національної гордості, патріотизму при викладанні української
мови та літератури, у позакласній роботі
МЕТА. Пошуки нових форм виховання в учнів національної гордості,
патріотизму на уроках української мови та літератури, у позакласній роботі
№ |
Зміст |
Відповідальні |
1. |
Виступ Павленко К.М. (з даної теми) |
|
2. |
Обмін думками, досвідом |
Члени МО |
3. |
Огляд новин методичної літератури, що порушують розглянуті проблеми |
Оксьоненко З.В. Чернюк М.І. |
4. |
Відвідування і обговорення відкритих уроків з даної теми |
|
5. |
Круглий стіл на тему: „Уроки літератури - уроки духовності” (про виховний потенціал цих уроків) |
|
6. |
Творчий звіт Прокопенко С.П. |
|
7. |
Обговорення плану проведення Тижня рідної мови і літератури |
Члени МО |
|
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
|
1. |
Працювати над пошуками розвитку творчих здібностей, умінь учнів у процесі навчання. |
|
2. |
Провести перевірку техніки читання учнів 5-их класів |
Шушкевич С.Л. Прокопенко С.П. |
ІІІ ЗАСІДАННЯ
БЕРЕЗЕНЬ
ТЕМА. Форми співробітництва учителя і учнів у процесі навчання.
(Бесіда за круглим столом).
№ |
Зміст |
Відповідальні |
1. |
Виступ з даної теми. |
Меркулова А.В. Прокопенко С.П.
|
2. |
Обмін досвідом, думками. Відвідування і обговорення відкритих уроків |
Кошова Т.М. Меркулова А.В. |
3. |
Огляд новинок художньої та методичної літератури. |
Чернюк М.І. |
4. |
Про шляхи підвищення орфографічної грамотності учнів. (Творчий обмін досвідом). |
Члени МО |
5. |
Результати проведення І та ІІ етапів Всеукраїнської олімпіади юних філологів |
Шушкевич С.Л. |
|
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
|
1. |
Підготуватись до звіту про виконання програм (контрольні роботи, уроки розвитку зв’язного мовлення) |
Члени МО |
2. |
Поповнити навчальні кабінети дидактичними матеріалами, тестовими завданнями для тематичних атестацій |
Члени МО |
ІV ЗАСІДАННЯ
ТРАВЕНЬ
ТЕМА. Проблемне викладання української мови та літератури.
Різні види творчих робіт.
МЕТА. Пошуки нових шляхів підвищення ефективності уроку,
проблемного викладання мови та літератури
№ |
Зміст |
Відповідальні |
1. |
Обмін думками, досвідом |
Шушкевич С.Л. |
2. |
Відкриті уроки з даної теми |
Шушкевич С.Л. Павленко К.М. |
3. |
Наслідки перевірки техніки читання учнів 5-х класів |
Прокопенко С.П. |
4. |
Про виконання єдиного орфографічного режиму |
Члени МО |
5. |
Огляд новин методичної літератури з даної теми |
Оксьоненко З.В. |
6. |
Результати проведення контрольних робіт з української мови за ІІ семестр |
Конюшок Н.М. Прокопенко Н.Ю. |
|
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ |
|
1. |
Працювати над урізноманітненням форм індивідуальної роботи з учнями |
Члени МО |
2. |
Розробити моделі уроків на тему: „Безсполучникові складні речення та розділові знаки у них” |
Члени МО |
Додаток 6
Питання для обговорення
на засіданнях методичних об’єднань вчителів української мови і літератури
Додаток 7
Вимоги до ведення протоколу засідання методичного об’єднання
Обговорення питань і прийняття рішень на засіданнях МО фіксує протокол. Згідно з Інструкцією щодо ведення ділової документації протоколі зазначають такі реквізити:
Текст протоколу складається з двох частин: вступної та основної.
Вступна частина складається з прізвищ та ініціалів голови і секретаря засідання, кількості присутніх і відсутніх па засіданнях, порядку денного засідання з переліком питань, які будуть розглядатися та зазначенням доповідачів щодо кожного з них.
Основний текст протоколу викладається із розділів: «Слухали», «Виступили», «Постановили».
Підписи голови та секретаря засідання на протоколі є обов'язковими.
Протокол №
засідання методичного об'єднання вчителів …
від_____________________
Присутні:_____осіб
Відсутні:_____осіб
Голова:____________________________________
Секретар:_____________________________
Порядок денний
1.
2.
3.
По першому питанню слухали:___________________
Виступили:_________________________________
Постановили:_______________________________
По другому питанню слухали___________________
Слухали: __________________________________
Виступили:________________________________
Постановили:________________________________
…….
Рішення МО: ______________________________________
Голова МО:
Секретар:
1