На гостини до сусідів

Про матеріал
Мета: навчальна: визначити своєрідність і спільні риси українських і російських народних пісень; з’ясувати жанрову подібність пісенної творчості обох народів на прикладі протяжних ліричних і танцювальних народних пісень. розвивальна:розвивати предметні та міжпредметні компетентності і творчі здібності учнів, навички кантиленного співу. Збагачувати слухацький досвід, емоційну сферу; • виховна:виховувати в четвертокласників почуття патріотизму та інтернаціоналізму. Формувати поважне ставлення до культури свого та інших народів.
Перегляд файлу

Урок  17

 

Тема: На гостини до сусідів

Мета:

                    навчальна: визначити своєрідність і спільні риси українських і російських народних пісень; з’ясувати жанрову подібність пісенної творчості обох народів на прикладі протяжних ліричних і танцювальних народних пісень.

         розвивальна:розвивати предметні та міжпредметні компетентності і творчі здібності учнів, навички кантиленного співу. Збагачувати слухацький досвід, емоційну сферу;

        виховна:виховувати в четвертокласників почуття патріотизму та інтернаціоналізму. Формувати поважне ставлення до культури свого та інших народів.

Музичний матеріал:Р. Щедрін, концерт «Пустотливі частівки» (фрагмент),С.Рахманінов, Концерт № 3 ре мінор для фортепіано з оркестром (фрагмент першої частини),«Зі в’юном я ходжу» («Со вьюном я хожу») Рос. нар. пісня (розучування).

Елемент інтеграції:Ф. Рісс. Скоморохи в селі.Ф. Сичков. На околиці

Основні поняття:скоморох, домра, частівка, балалайка

Тип уроку: урок введення в тему

Обладнання: музичний інструмент, нотна хрестоматія,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

 

ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.  ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

 

         Дайте визначення професійній та народній музиці та наведіть приклади музичних творів.

 

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Музична культура народів Росії, Білорусі та Молдови — оригінальна й самобутня, хоча в дечому і схожа.

Тож завітаймо спочатку до північного сусіда — Росії.

 

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

Російські народні свята завжди супроводжуються танцями та піснями, жартівливими сценками, ярмарками. А де свято, там і вони скоморохи, про веселу вдачу яких було відомо ще за часів Київської Русі.

Скоморох — мандрівний музикант, співак і актор, який виконував жартівливі й акробатичні номери.

Елемент інтеграції.  Ф Рісс. Скоморохи в селі

Подивись на ілюстрацію і поміркуй, хто міг мандрувати разом і із скоморохами.

Мистецтво скоморохів було пов’язано з руськими звичаями та обрядами. їхнім найпопулярнішим музичним інструментом була домра.

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Домра — російський народний струнний щипковий музичний інструмент із трьома або чотирма струнами. Для видобування звуку використовується медіатор.

         Різновидом російської народної музики є  частівка — невелика пісенька.Частівки з'явилися в народі в другій половині XIX сторіччя.

Чим  же вона відрізняється від інших схожих пісень?

Частівка (приспівка, прігудка, коротушка) - найулюбленіший і найпоширеніший нині вид, або жанр, усної народної творчості. Вона звучить на сільській вулиці, на гулянці, в домашніх застіллях і знайома, здається, всім без винятку.Під неї нерідко і танцюють. Це лірична пісенька, словесно-музична мініатюра, живий відгук на поточні події чи життєві ситуації, поетична їх оцінка, то весела, часом не без лукавства («Що ти, милий, задаєшся, як картопля в борозні?»), То сумна, але звичайно і в цьому випадку не позбавлена ​​гумору, заснованого на почутті людської гідності і оптимістичному погляді на життя. І розраховані вони не просто на слухачів, а на активно реагують співучасників, то пританцьовують і плескати в долоні, то відповідають на кожну частівку хто схвальної реплікою, хто гучним запереченням. Але найчастіше на частівку відповідають частівкою ж:

Я частівку на частівку,

Як на ниточку, в'яжу.

Ти доказуй, ​​подружка,

          Якщо я не доскажу.

         Назва «частівка» походить від «частіше».

Особливістю частівки є те, що вона дуже коротка (до чотирьох строф), має чітким ритм і обов'язково має комічний сюжет. Мелодія частівки дуже коротка усього лише один куплет, який повторюється багато разів.

Частівки виконують під акомпанемент балалайки, баяна або інших народних інструментів.

Елемент інтеграції.  Ф. Сичков. На околиці

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Балалайка — російський народний триструнний щипковий музичний інструмент

РУБРИКА.НАРОДНА СКРИНЬКА

Скликав цар народ і сказав: «Хто буде весело грати, тому на радощах багато чого подарую». Зібралися музиканти. Хто на чому старається А Іванко, селянський син, купив собі балалайку і так заграв — весь народ здивувався, у танок пустився.І отримав жвавий балалаєчник у нагороду яблука молодильні, водицю живу та повну шапку золота-срібла. «Яблучко з'їси — вік не постарєш, водиці ковтнеш — ніколи не помреш ...»

Чи застосовують композитори мелодії частівок у своїх творах?

Дуже часто частівки використовують у своїх творах професійні композитори. Так, до цього жанру звертався російський композитор Родіон Щедрін. Пригадай, який твір цього автора тобі вже відомий.

 

Родіон Щедрін написав «Пустотливі частівки» — концерт для оркестру в одночастинній формі. За своєю будовою цей твір є вільними варіаціями на різні теми. Сам композитор вказав, що їхня кількість — 70.

 

Слухання. Родіон Щедрін, концерт «Пустотливі частівки» (фрагмент).

У Концерті для оркестру Родіона Щедріна слід відзначити виразну роль тембрів різних груп оркестру (ударних і мідних духових), а також окремих інструментів.

Особливо виділяється звучання труби та інших мід-

них духових, які «співають різними голосами», наче справ-

жні виконавці частівок. Оркестр звучить пустотливо й весело.

Засобами симфонічної музики композитор розкриває багаті

можливості простої народної мелодії, в якій приховані різ-

номанітні образи, і блискуче відтворює атмосферу сільського

свята, народної веселості

        Які особливості частівок використав композитор?

        Як змінюється мелодія та динаміка твору?

        З яких інтонацій складається мелодія?

Назви інструменти симфонічного оркестру, які звучать при проведенні кожної нової теми.

Скористайся підказкою короля Ритма

 

Пригадай, із яких частин складається концерт. Скористайся підказкою пана Темпа.

 

 

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

 

Послухайте   уривок  із   музичного   твору   і   визначте:    якою   є    його   мелодія     народною   чи професійною.  Який   характер    мелодії   твору ?

Звучить  мелодія  І  частини   Третього   концерту    для фортепіано С.  Рахманінова   на   фортепіано.

Вч.Ми   прослухали   мелодію  з   Третього   концерту   для фортепіано   видатного   російського   композитора , піаніста   Сергія   Рахманінова .  Тому   і    музику    ми вважаємо   професійною ,   хоча   вона   близька     до народних   мелодій

Звернемо   увагу   на   плавність   мелодії ,   характерну  для російської   ліричної   народної   пісні,  адже   вся   вона побудована    на   поєднанні   суміжних   звуків ,   що    й зумовило   її   наспівність.

         Російський композитор Сергій Рахманінов відомий у всьому  світі завдяки написанню і виконанню своїх власних концертів. Концерт № 3 вважають «поетичним», оскільки, як і в літературному творі, тут музика має драматичний розвиток, вона сповнена лірики та сили.

Про головну тему — «пісню» з цього концерту, Рахманінов писав так: «Я хотів «заспівати» мелодію на фортепіано, як її виконують співака, — знайти такий супровід, який не буде заглушати цей «спів»

Послухайте ,   яких   якостей   ця   мелодія   набула   у виконанні   фортепіано   з   оркестром .

Слухання.  С.  Рахманінов. Третій   концерт   для   фортепіано   з   оркестром. І   частина   ( фрагмент ) .

        Які музичні інструменти «змагаються» в цьому концерті?

         Який характер музики?

        Що нагадує мелодія першої частини?

         Що можна уявити, слухаючи цю музику?

 

Вокально-хорова робота

РозспівуванняВправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

 Розучування   російської   народної   пісні  « Со  в’юном   я   хожу » .

Про  що  розповідається  у  пісні ?

 Який  характер  пісні ?

 

3.      ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

        Допоможи Тріольчику визначити, до якої групи належать російські інструменти, з якими сьогодні ознайомилися.

         Назви характерні особливості частівок. Зроби відповідні записи в зошиті, які допоможуть тобі виконати проект.

         Підкажи королю Ритму, як на Русі називалися мандрівні «музиканти-акробати».

4. ПІДСУМОК  УРОКУ

        Який характер, особливості російських частівок?

        Що спільного в російських частівках з українськими  коломийками?

Сьогодні   ми   знайшли   спільні   риси ,      що об’єднують   музику    слов’янських   народі

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку