Тема: Національна та релігійна структура населення світу
Цілі уроку:
сформувати поняття нація, раса, релігія,
розширити знання про структуру населення;
розвинути навички роботи із структурними схемами,
виховати рівне ставлення між людьми різних народностей, рас, релігій.
Обладнання: підручник, атлас, структурно-логічна схема «Етнічна та релігійна структура населення».
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми та завдань уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Всі люди на нашій планеті різні, вони проживають на різних територіях, говорять різними мовами, мають різний колір шкіри тощо. Як же саме відрізняється населення нашої планети ми й розглянемо на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Усне фронтальне опитування.
Згадайте з тем «Населення України», «Біосфера» та інші.
ІV. Вивчення нового матеріалу («Ажурна пилка»).
Інструктаж. Кожному учневі запропонована фішка, з однієї сторони якої колір, а з іншої числа від 1 до 3. Потім учні об’єднуються в групи відповідно до номера фішки. Кожна група отримує своє завдання. На розгляд завдання кожній групі дається 10 хвилин, після чого групи розходяться і об’єднуються відповідно до кольорів. Кожен член новоутвореної групи розповідає своє питання , на це учням дається 20 хвилин. Потім відбувається опитування, тих учнів, яких навчали інші, на цей етап також дається 10 хвилин.
Завдання кожній групі:
Кожна група має право використовувати атлас, підручник та структурно-логічні схеми роздані вчителем для кожної групи, додаткові матеріали.
Додаткові матеріали для кожної групи.
Скільки мов, стільки й народів. Як правило, кожен народ говорить на одній – рідній мові. Мова корінного (найчисленнішого в державі) народу набуває статусу державної. Двомовність переважно поширена в багатонаціональних країнах, де одна з мов є державною, а друга – рідною етнічною мовою, наприклад у колишніх колоніях, де статус державної мови здебільшого отримує мова колишньої метрополії. Вже за сучасної історії людства відомі факти створення мови внаслідок міжетнічних постійних контактів. Так, на основі англійської, французької, іспанської та мов місцевого населення сформувалась креольська мова, поширена серед населення Південної Америки, «піджин-інгліш» (суміш англійської і китайської) поширений у містах Тихоокеанського узбережжя Азії.
У світі налічується близько 3 тис. мов, а з діалектами ця цифра збільшиться вдвічі. Але найпоширенішими мовами, на яких розмовляє більша частина людства, є всього півтора десятка. Це китайська, англійська, хінді та урду, іспанська, російська, бенгальська, індонезійська, арабська, португальська, японська, німецька, французька та деякі інші. За спорідненістю лінгвістичних ознак та походженням мови об'єднують у мовні групи, а народи світу класифікують за спільністю мови та спорідненістю культури, поділяючи на культурно-мовні сім'ї.
Найбільш поширені в світі три релігії, які через це дістали назву світових: християнство, іслам, буддизм. Крім того, значна частина людства сповідує індуїзм, синтоїзм, конфуціанство, даосизм.
Християнство поширене на всіх материках. Воно включає три гілки — католицьку, православну та протестантську. Його сповідує понад 1/4 людства, з них 3/5 — католики, 1/3 — протестанти, 1/10 — православні. Католицизм поширений у країнах Південної Європи, а також у Франції, Польщі, країнах Латинської Америки, окремих країнах Заходу та Півдня Африки, на 52
Філліпінах. Протестантизм є панівним в англо-американських країнах та в Австралії. Православ'я дотримуються греки, народи півдня Центральної Європи, країн СНД (росіяни, українці, грузини тощо) та Ефіопії.
Послідовники ісламу становлять близько 20% населення Землі. Іслам поширений переважно в країнах Центральної та Південно-Західної Азії, Африки, в Індонезії.
Буддизм та синтоїзм сповідують 11% людства. Трохи менше прихильників індуїзму, конфуціанства і даосизму - 7,5%. Буддизм поширений у Східній, Південно-Східній та Південній Азії. Народи Південної Азії сповідують також індуїзм. Конфуціанство та даосизм розповсюджені переважно в Китаї.
Серед релігій, які є етнічною ознакою певного народу, найбільш поширені іудаїзм (євреї), синтоїзм (японці), сікхізм (сікхи в Індії), джайнізм (маратхи на півночі Індії) та ін.
Релігія є не етнічною ознакою, а невід'ємною складовою культури кожного народу. Культура – властивість людського суспільства, яка проявляється в усій своїй етнічній багатобарвності. Кожна культура самобутня, має власну історію і завжди національна, яких би зовнішніх впливів не зазнавала.
V. Закріплення нових знань (виявлення зворотнього зв’язку).
VІ. Коментоване домашнє завдання.
Опрацювати відповідний текст підручника (параграф 10), вміти дати структуровану відповідь з допомогою схем.
Етнічний склад населення
Етнос -
стійка соціальна спільнота людей, що виникла історично, розвивалась у певному природному середовищі і в процесі розвитку набула тільки їй властивих рис.
Плем’ягрупа племеннародністьетноснація:
теорія виникнення етносі на основі самосвідомості, що закріплюється у самоназві.
Основою єдності етносу є мова (близько 3 тис. у світі), всі мови об’єднуються у культурно-мовні сім’ї, які діляться на групи.
Найпоширеніших мов близько 10:
Крім етносів, існують також раси – це групи людей з єдиними фізіологічними та морфологічними ознаками, тобто, зовнішнім виглядом, будовою організму.
Європеоїдна (43%) Негроїдна (7%) Монголоїдна (19%) Австралоїдна (менше 1%)
Решта – змішані раси (близько 30%)
Релігійний склад населення світу
Релігія – це складова духовного життя, світогляд.
Поширення світових релігій:
Найбільші етнічні та релігійні конфлікти світу
1. Штат Квебек у Канаді; 2. Тибетська область в Китаї; 3. Проблема Пн. Ірландії; 4. Арабо-ізраїльський конфлікт; 5. «Країна Басків»; 6. Конфлікт між сунітами і шиїтами; 7. Проблема Придністров’я.