Іванюк О.О.
Налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови
У статті висвітлено діяльність учителя щодо впровадження ним різноманітних методів і прийомів для налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови. На конкретних прикладах розкрито як створити сприятливий психологічний клімат, що є також одним із факторів мотивації учнів, неодмінною умовою комунікативного спілкування.
Від освіти знань, умінь та навичок настав час переходу до освіти розвитку людського розуму, бо головним продуктом праці стає ідея, а знаряддям – мозок людини. Педагогіка самотужки без психології не може досягнути мети розвиваючої освіти. Якісна освіта молодого покоління є важливим показником благополуччя суспільства й держави. Низька успішність учнів є однією з актуальних проблем, яку педагоги намагаються вирішувати протягом усього періоду навчання дітей у школі.
Серед причин низької успішності при вивченні іноземної мови виділяють лінощі, небажання вчитися, погіршення здоров’я, відсутність інтересу і мотивації. Основним способом усунення цих причин є створення сприятливого психологічного клімату з урахуванням емоційного самопочуття кожного учня. Адже крім здібностей, рівня інтелекту дитини, навчання, розвиток і успіх учнів залежить від того, у якій психологічній атмосфері відбувається процес здобуття іншомовних знань. Діяльнісне опосередування особистісного розвитку учнів може бути більш ефективним за умови застосування інноваційних психологічних технологій в навчально-виховному процесі ЗНЗ. Таке середовище дійсно буде навчаючим, проектуючим, розвиваючим, формуючим і само здійснюючим. У свою чергу це створить умови для гуманізації навчально-виховного процесу забезпечить більш сприятливі умови для саморозвитку особистості учня. Психологічні вправи можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу поглибити знання учнів, закріпити вивчений матеріал, зняти втому, змінити види роботи. Психологічні вправи сприяють формуванню позитивної мотивації учнів.
Отже, застосовуючи психологічні вправи, можна успішно вирішувати різні поставлені завдання: знімати як нервову, психічні, так і м’язкову напругу, зосереджувати увагу учнів, розвивати уміння краще розуміти себе та інших, розвивати вміння креативно мислити, створювати умови для особистісного зростання. Так на етапі введення в урок використовую слідуючі психологічні вправи:
Вчитель вивішує зразки компліментів, побажань, правил, а учні можуть використати їх, а можуть запропонувати щось своє.
Приклади компліментів:
Приклади побажань:
Приклади «Приймаємо наші правила»:
Також можна використати психологічні вправи:
P2 “I enjoy dancing”
Для налагодження психологічного фону учнівського колективу на уроках іноземної мови пропоную використовувати арт-терапію. На думку Л. Лебедевої словосполучення арт-терапія в науково-педагогічній інтерпретації розуміється як турбота про емоційне самопочуття і психологічне здоров’я особистості, групи, колективу засобами художньої діяльності. Сюди відносяться:
Відтак вчителю важливо вміти створювати сприятливий мікроклімат, який сприятиме формуванню бажання учнів вивчати іноземну мову. Так однією з найкращих форм роботи на уроці є інтерактивне навчання, адже його основною метою є створення комфортних умов, за яких кожен учень відчуватиме свою успішність, інтелектуальну спроможність. Передбачається створення життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми, що ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь іншомовної комунікації, створенню атмосфери співпраці, взаємодії.
Також для створення сприятливого психологічного фону широко використовую ігрові технології навчання. А саме:
Створенню сприятливого психологічного мікроклімату допомагає використання нестандартних уроків:
Нетрадиційні форми проведення занять «знімають» традиційність уроку, оживляють думку, однак необхідно відзначити, що занадто часте звертання до подібних форм організації навчального процесу недоцільно, так як нетрадиційне може стати традиційним, що в кінцевому рахунку призведе до падіння в учнів інтересу до предмета.
Проте одним із важливіших засобів створення сприятливого мікроклімату є похвала учня, яка може бути вербальною «Well done», «How clever you are» та невербальною: посмішка, жести, міміка, оплески та інше. Добре слово вчителя є засобом впливу зовнішньої мотивації учня. Вміння бути лагідним, терплячим, здатним знімати напругу жартом створює психологічно сприятливий клімат на уроці.
Безперечно, без гуманізації взаємин між учителями та учнями неможливо сформувати психологічний клімат на уроці. Особистість учителя повинна викликати в учня позитивні емоції, бажання й готовність до діалогу.
До психологічних прийомів створення сприятливого клімату можна віднести жести вчителя. У використанні жестів слід дотримуватись певних правил:
Отже, в даній статті були запропоновані різноманітні методи і прийоми для налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови.
Література: