Налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови

Про матеріал
У статті висвітлено діяльність учителя щодо впровадження ним різноманітних методів і прийомів для налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови. На конкретних прикладах розкрито як створити сприятливий психологічний клімат, що є також одним із факторів мотивації учнів, неодмінною умовою комунікативного спілкування.
Перегляд файлу

Іванюк О.О.

Налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови

У статті висвітлено діяльність учителя щодо впровадження ним різноманітних методів і прийомів для налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови. На конкретних прикладах розкрито як створити сприятливий психологічний клімат, що є також одним із факторів мотивації учнів, неодмінною умовою комунікативного спілкування.

 

Від освіти знань, умінь та навичок настав час переходу до освіти розвитку людського розуму, бо головним продуктом праці стає ідея, а знаряддям – мозок людини. Педагогіка самотужки без психології не може досягнути мети розвиваючої освіти. Якісна освіта молодого покоління є важливим показником благополуччя суспільства й держави. Низька успішність учнів є однією з актуальних проблем, яку педагоги намагаються вирішувати протягом усього періоду навчання дітей у школі.

Серед причин низької успішності при вивченні іноземної мови виділяють лінощі, небажання вчитися, погіршення здоров’я, відсутність інтересу і мотивації. Основним способом усунення цих причин є створення сприятливого психологічного клімату з урахуванням емоційного самопочуття кожного учня. Адже крім здібностей, рівня інтелекту дитини, навчання, розвиток і успіх учнів залежить від того, у якій психологічній атмосфері відбувається процес здобуття іншомовних знань. Діяльнісне опосередування особистісного розвитку учнів може бути більш ефективним за умови застосування інноваційних психологічних технологій в навчально-виховному процесі ЗНЗ. Таке середовище дійсно буде навчаючим, проектуючим, розвиваючим, формуючим і само здійснюючим. У свою чергу це створить умови для гуманізації навчально-виховного процесу забезпечить більш сприятливі умови для саморозвитку особистості учня. Психологічні вправи можна проводити на будь-якому етапі уроку. Це дасть змогу поглибити знання учнів, закріпити вивчений матеріал, зняти втому, змінити види роботи. Психологічні вправи сприяють формуванню позитивної мотивації учнів.

Отже, застосовуючи психологічні вправи, можна успішно вирішувати різні поставлені завдання: знімати як нервову, психічні, так і м’язкову напругу, зосереджувати увагу учнів, розвивати уміння краще розуміти себе та інших, розвивати вміння креативно мислити, створювати умови для особистісного зростання. Так на етапі введення в урок використовую слідуючі психологічні вправи:

  • «комплімент»;
  • «побажання»;
  • «приймаємо наші правила»;
  • «тут і зараз»;
  • «зустріч руками».

Вчитель вивішує зразки компліментів, побажань, правил, а учні можуть використати їх, а можуть запропонувати щось своє.

Приклади компліментів:

  1. You are so clever!
  2. You look great in blue.
  3. You are very generous.
  4. You have a fine sense of humour.
  5. I admire your ability to think on your feet. (Я захоплююсь вашою здатністю мислити на ходу).
  6. You have a wonderful taste in clothes.
  7. You look lovely.
  8. Your new hair do is not bad.
  9. You are great at…

Приклади побажань:

  1. I wish you every success.
  2. I wish you a best of everything
  3. The best of luck
  4. Break a leg! (Ні пуху, ні пера!)
  5. Stay healthy
  6. Be healthy, wealthy and wise!
  7. Let’s hope your wishes come true

Приклади «Приймаємо наші правила»:

  1. Don’t speak all at once
  2. Don’t answer all together. One at the time.
  3. Listen carefully.
  4. Behave your selves, please.
  5. Do pay attention
  6. Be quiet, please.
  7. Get on with your work.

Також можна використати психологічні вправи:

  • «Ланцюжок» (мета: розвивати комунікативні здібності
    P1Whats your hobby?

P2I enjoy dancing

  • «Злагоджені дії» (учні під тиху музику сідають на килимок і розповідають, наприклад, про свої захоплення);
  • «Подарунок» (пропонується подарувати щось нематеріальне I give you son, happiness);
  • «Ти мені – я тобі» (Використовується на етапі підведення підсумків. Учні сідають у коло, вчитель дає учням м’яч, отримавши м’яч, учень висловлює свою думку про урок.)

Для налагодження психологічного фону учнівського колективу на уроках іноземної мови пропоную використовувати арт-терапію. На думку Л. Лебедевої словосполучення арт-терапія в науково-педагогічній інтерпретації розуміється як турбота про емоційне самопочуття і психологічне здоров’я особистості, групи, колективу засобами художньої діяльності. Сюди відносяться:

  1. Казко-терапія;
  2. Створення групових фресок (учасники або малюють усе, що вони хочуть, або домальовують на ній щось відповідно до обраної всією групою теми;
  3. Використання музики та пісень. Так використання арт-технологій передбачає розвиток лексичних, граматичних, мовленнєвих навичок та творчих здібностей. Арт-терапія допомагає вдосконалити знання, уміння й навички з англійської мови з насолодою.

Відтак вчителю важливо вміти створювати сприятливий мікроклімат, який сприятиме формуванню бажання учнів вивчати іноземну мову. Так однією з найкращих форм роботи на уроці є інтерактивне навчання, адже його основною метою є створення комфортних умов, за яких кожен учень відчуватиме свою успішність, інтелектуальну спроможність. Передбачається створення життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми, що ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь іншомовної комунікації, створенню атмосфери співпраці, взаємодії.


Також для створення сприятливого психологічного фону широко використовую ігрові технології навчання. А саме:

  1. Лексичні вправи:
  • «Перевір себе» (написати якомога більше слів по різним темам)
  • «Гра в антоніми»;
  • «Квартет» (дібрати три слова-синоніми)
  • Like, love, adore, admire
  • «Утвори нові слова» (із запропонованих літер)
  • Вінегрет (перемішані літери)
  1. Граматичні ігри:
  • «Луна» - змішані правильні і неправильні дієслова;
  • «Пророк» (на майбутній час)
  • «Як змінився світ» (на Present Perfect)
  • «Знайди помилку»
  • «Хвальки», наприклад: «Ive eaten lunch with Ronaldo»
  • «Продовж речення»
  1. Фонетичні ігри
  2. На розвиток аудіювання, читання, говоріння, письма.

Створенню сприятливого психологічного мікроклімату допомагає використання нестандартних уроків:

  • уроки змістової спрямованості (уроки-семінари, уроки-конференції);
  • уроки на інтегрованій основі (уроки-комплекси, уроки-панорами);
  • уроки-змагання (вікторини, конкурси, аукціони);
  • уроки суспільного огляду знань (уроки-консультації, уроки-заліки);
  • театралізовані уроки;
  • ділові та рольові ігри;
  • уроки з різновіковими складом учнів.

Нетрадиційні форми проведення занять «знімають» традиційність уроку, оживляють думку, однак необхідно відзначити, що занадто часте звертання до подібних форм організації навчального процесу недоцільно, так як нетрадиційне може стати традиційним, що в кінцевому рахунку призведе до падіння в учнів інтересу до предмета.

Проте одним із важливіших засобів створення сприятливого мікроклімату є похвала учня, яка може бути вербальною «Well done», «How clever you are» та невербальною: посмішка, жести, міміка, оплески та інше. Добре слово вчителя є засобом впливу зовнішньої мотивації учня. Вміння бути лагідним, терплячим, здатним знімати напругу жартом створює психологічно сприятливий клімат на уроці.

Безперечно, без гуманізації взаємин між учителями та учнями неможливо сформувати психологічний клімат на уроці. Особистість учителя повинна викликати в учня позитивні емоції, бажання й готовність до діалогу.

До психологічних прийомів створення сприятливого клімату можна віднести жести вчителя. У використанні жестів слід дотримуватись певних правил:

  1. не вигадувати жестів штучно;
  2. не жестикулювати безперервно;
  3. зроби жести різноманітними, оскільки різні слова вимагають різних жестів;
  4. спів ставляти жести зі змістом сказаного;
  5. не застосовуй неетичних і грубих жестів.

Отже, в даній статті були запропоновані різноманітні методи і прийоми для налагодження психологічного фону учнівського колективу та емоційного самопочуття учнів на уроках англійської мови. 

 

Література:

  1.     Психологічний супровід як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів (методичний посібник) за редакцією С.Д. Максименка. – К., 2015
  2.     Кравчина Т.В. Арт-технології на заняттях з англійської мови. – К.:,2016
  3.     Лебедева Л.Д. Практика арт-терапії: підходи, діагностика. – СПб.:2003
  4.     Кочерга І.М. Створення сприятливого мікроклімату на уроках іноземної мови. – К.: 2015
  5.     Кузьменко С.І. Психологічні прийоми створення сприятливого клімату на уроках. – К.: 2018

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хорошилов Ігор Олегович
    Цікава стаття саме незвичним і живим підходом до написання! Мало того, що зацікавили, так ще і додатково змотивували й надалі покращувати навички роботи з вправами на покращення психологічного фону учнівського колективу! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 грудня 2019
Переглядів
1722
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку