Тема: Написання листа персонажу твору.
Мета уроку: ознайомити учнів зі зразком ділового мовлення; вчити писати листи другові; закріплювати навички вживання звертань; формувати культуру мовлення; збагачувати словниковниковий запас, активізувати мовлення; ознайомити з нормами спілкування людини за допомогою листа; виховувати культуру писемного мовлення.
Обладнання: «Тлумачний словник», конверт, приклад написання адреси на конверті.
І. Організація класу до уроку.
Вчитель: – Bсі почули вже дзвінок,
Діти: – Він покликав на урок.
Вчитель: – Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався
Діти: -Тож тоді часу не гаєм
І урок розпочинаєм.
II. Актуалізація опорних знань
Гра «Вгадай слово»
Перша буква є у словах клен та лин,
але її немає у слові ніс.
Друга буква майже ніколи не починає слів.
Третя буква «живе» на початку села.
Остання буква двічі повторюється у слові торт.
III. Повідомлення теми уроку
Вчитель:
Ви всі праві. Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами написання листів, з їхніми видами, а також навчимося правильно оформлювати конверт. Тема нашого уроку «Лист персонажу твору».
IV. Опрацювання матеріалу
1. Навчання заповнення конверта.
Діти з вчителем працюють з тлумачним словником та шукають точне значення цього слова. (Папір з написаним на ній текстом, що посилається комусь, для повідомлення чогось, для спілкування на відстані.)
Слово лист має кілька значень
Лист ( форма спілкування)-написаний чи надрукований на папері текст, звернений до певної особи.
Лист (поштове відправлення)– поштове відправлення у вигляді поштового конверта зі вкладенням письмового повідомлення.
Лист – орган рослин.
Сенкан «Лист»
Робота з підручником
Виконайте вправу 155 у підручнику на с.61
- А чи будь-який листочок, з повідомленням можна вважати листом? (Відповіді учнів.)
- Що потрібно для того, щоб цей листок паперу з повідомленням перетворився на листа? (Приблизні відповіді дітей: надіслати цей листочок комусь, потрібен конверт).
Звичайно, нам знадобиться конверт. Давайте уважно розглянемо його.
- Що ми обов'язково маємо вказати у верхньому лівому кутку конверта? (Зразкові відповіді дітей: від кого це лист, своє прізвище та ім'я, і свою адресу.)
- Чи достатньо вказати лише назву вулиці? Чому? (Зразкові відповіді дітей: ні, потрібно вказувати ще назву міста, тому що назви вулиць у різних містах можуть збігатися).
- А що вказується у нижньому правому кутку конверта? (Зразкові відповіді дітей: прізвище та ім'я людини, якій пишемо лист та його точну адресу.)
Також ми повинні вказати на конверті індекс.
– Хто знає, що таке індекс? (Зразки відповіді дітей: номер поштового відділення, з якого надсилають лист та номер поштового відділення, на яке воно прийде).
- Чи вирушить тепер у подорож цей лист? (Зразки відповіді дітей: ні, тому що до нього не приклеїли марку).
Ви правильно сказали, що на конверті обов'язково має бути поштова марка. (До макету конверта приклеюється макет марки.)
А що таке марка і для чого вона потрібна? (Робота з тлумачним словником, відповіді дітей).
Вчитель:
Марка – це проїзний квиток листа, вона оплачує його подорож. Але марки бувають дуже цікавими, красивими, і багато людей навіть колекціонують. (слайд 4)
Щоб наш лист неодмінно знайшов свого господаря, завжди потрібно заповнювати конверт акуратним та розбірливим почерком. (Читання вчителем вірша.)
Ознайомтеся з текстом листа вправа 156 на с. 61
Давайте з вами розберемо з яких частин складається лист.
1. Звернення.
- До кого ми маємо звернутися? Яким має бути це звернення? (Зразки відповіді дітей: до людини, якій пишемо цей лист. Привітання та звернення має бути ласкавим, добрим.).
2. Початок листа.
У цій частині листа можна виявити людині свою подяку. Наприклад: Дякую за лист. Дякую що написав мені. Я був радий отримати від тебе звістку…
3. Основна частина листа
Це найзмістовніша його частина. Тут можна повідомляти про якісь новини, поділитися радісними подіями, розповісти якусь історію зі свого життя.
4. Кінцівка листа.
Це заключна частина, в якій відправник може висловити свої прохання, передати привіти та обов'язково має підписати лист.
Вчитель:
Послухайте уважно ще один лист, який дівчинка написала своїй бабусі, і подумайте, чи він відповідає запропонованій схемі. (Читання вчителем листа).
Привіт, бабусю!
Ми живемо добре. Не хвилюйся все в порядку. Мені подарували хом'ячка. У неділю їздили до лісу за грибами. Знайшли три підберезники.
До побачення!
Таня.
- З чого почала лист Таня? (Почала з привітання та звернення до бабусі.)
-Яке звернення було б бабусі приємнішим? («Дорога бабусю!», «Доброго дня, дорога бабусю!»)
Звичайно, звернення має бути лагіднішим. Тоді листа принесе бабусі велику радість.
- Про що можна було б ще написати на початку листа? (Про стан листування. Наприклад: "Я давно тобі не писала ...").
- Чи підтверджує Таня свою думку "Ми живемо добре"? (Так, Таня пише про гарні події у її житті).
- Які частини включає закінчення листа? (Прощання та підпис.)
- Про що ще можна було б написати наприкінці листа? (Задати питання бабусі. Поцікавитися її життям та здоров'ям.)
А ось ще листа, від хлопчика Сергія. Послухайте та порівняйте його з попереднім. (Читання вчителем листа).
Дорогі мамо і тато!
Отримав вашого листа. Дуже радий. І ось пишу вам відповідь.
Розкажу вам, як мені живеться в літньому таборі. Живемо ми весело: купаємось у річці, засмагаємо, ходимо у походи, граємо. У мене багато нових друзів... Як ви поживаєте? Як ваше здоров'я? Дуже вас прошу писати мені частіше. Передайте від мене привіт тітці Валі та Ірішці. До скорої зустрічі!
Цілую всіх і обіймаю! Ваш син Сергій.
- Який лист вам більше сподобався? Чому? (Зразкові відповіді дітей: друге, адже воно тепліше, у ньому більше любові та уваги. Воно принесе більше радості одержувачу.).
V. Написання листа. Творча робота
Зараз вам належить виконати одне цікаве завдання. Ви отримаєте конверти з різними марками. Ваше завдання написати листа персонажу твору. Пригадайте, будь ласка, який твіп ми вчора опрацьовували? Як звали головну героїню оповідання? Слідуючи структурі яку ми роглянули, ви можете написати про будь-що: свої емоції та останні вихідні, любов до героїв, або ж роповісти про себе.
Перевірка роботи. (Читання учнями листів, що вийшли, обговорення результатів).
VI. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Назвати 2 факти, продовживши відповідні фрази, – «я не знав...», «тепер я знаю...».