Пояснити правила написання не з іменниками, формувати вміння виділяти в іменниках орфограму “Не з іменниками” та обгрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами, формувати вміння систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки, розвивати культуру усного й писемного мовлення
Тема: Написання не з іменниками
Мета: пояснити правила написання не з іменниками, формувати вміння виділяти в іменниках орфограму “Не з іменниками” та обгрунтовувати вибір написання відповідними орфографічними правилами; розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння систематизовувати здобуті знання, самостійно робити висновки; розвивати культуру усного й писемного мовлення.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота біля дошки. Записати слова. Виділені слова розібрати за будовою. Якою значущою частиною є в них не? Самостійно сформулювати правило про написання слів із не.
Немовля, неділя, небіж, невід, ненависть, невдаха, невіглас, невістка, негідник, негода, недуга, нежить, нездара, незламність, нелюд, неміч, ненажера, неслух, нероба.
2.До поданих слів дібрати синоніми. Виділені слова розібрати за будовою. Якою значущою частиною є в них НЕ? Сформулювати правило про написання іменників з НЕ разом.
Небилиця, неволя, неправда, неприємність, нещастя, недруг, незалежність, незаможність, незгода, незрадливість, незрячість, нелад, немилість, неповага, несмак, нещирість.
3.Робота біля дошки. Записати слова, виділити префікс. Сформулювати правило про написання слів з префіксом НЕДО.
Недооцінка, недовіра, недобір, недогарок, недопалок, недолік, недокрів’я, недорід, недоук.
4.Диктант із завданням. Самостійно завершити прислів’я. Сформулювати правило про написання іменників з не за наявності в реченні протиставлення.
Це не казка, а… . Пише не перо, а… . Будь сильний не кожухом, а… . Найкраща показка – не кулак, а… . Горілка – не вода, а… .
Народна творчість.
Для довідок. Билиця. Розум. Духом. Ласка. Народна біда.
5.Формулювання висновків щодо написання НЕ з іменниками.
6.Робота з таблицею. До кожного з поданих у таблиці правил колективно дібрати приклади.
Написання НЕ з іменниками
НЕ з іменниками пишеться разом:
– Якщо без НЕ іменник не вживається:
– Якщо до іменника з НЕ можна дібрати синонім:
– Якщо іменник має префікс НЕДО:
НЕ з іменниками пишеться окремо:
Якщо в реченні є протиставлення:
ІІІ. Виконання вправ на закріплення вивченого.
Словниковий диктант.
Недогляд, невільник, непокора, нечупара, неспокій, незнайомець, недогризок, невидимка, непосида, неуцтво.
Диктант з коментуванням.
1. Будь не рабом, громадянином будь! (Д. Загул.) Намагайтеся власні недоліки пізнавати. (П. Могила.) Та не співцем віднині я по полю, а сіячем і воїном іду. (С. Голованівський.) Осіння негода за вікном глухо шуміла вербами, дощ стікав по шибках. (О. Гончар.) По небу не хмари, а клоччя білої з сірим бавовни. (В. Ярошенко.) У лісі яличку зрубали, за нею заплакав дубок, не роси, а сльози упали на чисту траву із гілок. (Д. Павличко.)
2. Його совість чиста, як поцілунок немовляти. Краще втонути, як за нелюбом бути. Не смерть страшна, а недуга. Дурість – причина нещастя. Не море топить, а калюжа. Учений іде, а неук слідом спотикається. Чоловік – не горіх, його не розкусиш. Не чоловік, а варивода. Люди – не раки, з горя не почервоніють. Не журися, милий, не журися. Як прийде неділя, приберися. Узяв козак невдашечку за білую ручку, привів її за невістку до матері в хатку. (Нар. творч.)
ІV. Підбиття підсумків уроку.
1. Коли не з іменниками пишеться разом? Навести приклади.
2. Коли не з іменниками пишеться окремо? Навести приклади.
3. Як перевірити правопис іменників з не?
4. Навести приклади іменників, які без не не вживаються.
V. Домашнє завдання: п. 21, вправа 198.