Написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів про особливості написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс; виробляти відповідні правописні вміння й навички; розвивати пам'ять, увагу, удосконалювати правописну грамотність учнів; виховувати в учнів негативне ставлення до шкідливих звичок.
Перегляд файлу

Тема. Написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс.

Тип уроку: контрольно-смисловий.

Мета: поглибити знання  учнів  про  особливості написання похідних прийменників разом, окремо, через дефіс; виробляти відповідні правописні вміння й навички;розвиватипам,ять, увагу,  удосконалювати правописну грамотність учнів; виховувати в учнів негативне ставлення до шкідливих  звичок.

Методи і прийоми: фронтальнабесіда, самостійна  робота, робота у групах, колективна робота, інтерактивніметоди.

Міжпредметнізв'язки: художнялітература, російськамова, основиздоров'я.

 

Важкоуявититіблаготворнізміни,

яківідбулися б у всьомулюдськомужитті,

якщо б люди перестали одурманювати і отруювати себе

горілкою, вином, табаком і опіумом.

Л.М.Толстой

Хід уроку

І. Мотиваціянавчальноїдіяльностішколярів:

1.Організаційний момент.

Треба всім нам привітатись:

— Добрий день!

Дружно, весело скажімо:

— Добрий день!

Вліво-вправо повернімось,

Туди-сюдиусміхнімось:

— Добрий, добрий, добрий день!

ІІ.Актуалізаціяопорнихзнаньучнів.

1. Фронтальнабесіда.

•Для чогослужатьприйменники?

•3 якимивідмінкамиіменниківвживаютьсяприйменники?

•Наяківидивониподіляються за будовою, походженням та  утворенням?

•Якіприйменникиназиваютьсянепохідними?

•Як творятьсяпохідніприйменники?

2. Самостійна робота в зошитах «Вибериправильнийваріант».

Записатиречення, добираючивідповідніприйменники, ставлячиіменникупотрібномувідмінку.

Післянадходження (у, до) (організм) навіть невеликих доз алкоголю йогодіювідчуваютьусіоргани. ( Від, через)(руйнівнадія) алкоголю страждаютьнирки. Нікотиннебезпечновпливає (на, в) (печінка), (підшлунковазалоза). (У, в)( наркоман) спостерігаються провали (в,у) (пам,ять) та галюцінації.     

3.Тим часом троєучнівпрацюють за картками.

Картка №1. Записатисловосполучення в три колонки: у першу – ізпростимиприйменниками, в другу - ізскладними, у третю – ізскладеними. Із одним-двомасловосполученнямскластиречення.

До ваших послуг, міждвомавогнями, відповідно до правил, біляджерел, брати на буксир, коло витоків, під час роботи,  бути при ділі, поміж берез, зарадищастя, із-за гори.

Картка №2. Записатифразеологізми  в дві колонки: у першу - з непохіднимиприйменниками, в другу - з похідними. Ізодним фразеологізмомскластипоширенеречення.

Видно птаха по польоту, падати од вітру, цідитикрізьзуби, жити  на краю світу, поповзли мурашки поза шкірою, плювати межи очі, литиякзвідра, з-заплечейхолоне, кітпоміж них пробіг, мов з-підземлівиріс.

Картка №3. Скласти й записатиречення, в якихподані слова виступали б то прийменниками, то самостійнимичастинамимови.

Позаду, поблизу, обабіч.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєнняучняминавчальногоматеріалу

1. Самостійнатворча робота.

Розглянувшитаблицю в підручнику, розказати про написанняпохіднихприйменників. Доповнититаблицювласними прикладами.

Написанняпохіднихприйменників

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Валеопауза для роботицентральноїнервовоїсистеми.

1.Руки вперед, ліваторкаєтьсялівогоплеча,потім права – правого плеча, ліва рука вверх, права – вверх,почерзі все повертається назад (5-6 разів).

2. Встаньте, зігніться, розслабтем'язиспини, плечей. Потімповільнопіднімайте своє тіло (плечі, груди) і відкиньте його назад і вниз. Спинасталаміцною, рівною, а руки, шия –  вільними, легкими (5-6 разів).

3.Сидячи, закритиочі і уявитисобікрасивуприроду,берег теплого моря, тишу.

  •   Переписати, розкривши дужки та вставивши букви. Пояснитинаписанняприйменників.

Кожного року міл...ни людей набуваютьрізнихзахворюван...  ч...р...з курі...я. Та (не)зважаючи(на) це, інші люди починаютьпалити. (У,в) кожноїлюдинидосвідпершогознайомства (з, із) тютюном свій. Під(час) першоїспробизапалитиможливі кашель, спазм (у, в) горлі, загальнебудженняабогал...мування і навітьвтратасвідомості. Ступіньпроявуцихознакзалежить (від,од) особливостейорганізму.

Продовжити текст, зробившивисновки про впливпаління на організм, використовуючипохідніприйменники.

  •   «Мозковий штурм».

Якіхворобивиникаютьвнаслідоккуріння?

(Відповідіучнівіздоповненням учителя)

Захворювання, спровоковуванікурінням:

бронхіт, емфізит;

хворобисерця, інфаркти;

рак легенівтаіншіраковізахворювання;

хворобишлунка і дванадцятипалої кишки.

85 % померлихвід раку легенів – курці.

25 % померлихвідінфарктуміокарда – курці.

У 40 роківінфарктмаютьнасампередкурці.

Курцібагато і часто кашляють, важкодихають.

Під час хірургічноговтручання вони нерідко гинуть через ускладнення з диханням.

Курцімаютьпроблемиіз зубами, жовто-сірийколіробличчя, синціпідочима, порушеннякровообігу.

  •   «Зворотнійзв'язок».

Вчитель. І хто не знає про доктора Фауста і йогоодвічногосупутникаМефістофеля? Проте мало хтознає,що в легенді про Фауста був такий цікавий епізод. Післявідкриття Америки доктор у супроводіМефістофеляпобував у Новому Світі. Вони виявили там багато цікавого, зокрема, небаченіранішерослини, а поміж ними – тютюн. Мефістофель заявив:

-Кориснатравичка, не лопух якийсь! Вона ощасливитьСтарийСвіт!Хтохоч раз закурить, більше не покинецієїзабави. Більше не говоритимуть про нас, чортів, щотільки ми однівдихаємодим і випускаємойого з ніздрів. Чи ненатоптати вам тютюном люльку, шановний докторе?

-Не треба, забава для дурнів,- рішучевідповів Фауст

Отже, паління цигарок – це не модно.  Кожен з вас повинен знати, щоце забава, яка забираєжиття. Вмійтеробитиправильнийвибір.

ІV. Закріпленнявивченогоматеріалу.

1.Перекласти текст  українськоюмовою. Розкритийого тему, їдею. Уснодоповнитисвоїмизнаннями, спостереженнями.

Алкоголь вносит глубокие изменения в организм человека. Долгое время они ничем себя не проявляют, и человеку кажется, что алкогольный дурман легок и приятен, он создает видимость веселья и хорощего настроения. И вот уже тянет к крепким напиткам, а потом так хочется чувствовать себя взрослым. А алкоголь тем временем уже вершит свою страшную работу в печени, желудке, сердце. Но самоестрашное происходит в мозгу.

2.Працюючи у групах, доповнітьнаведеніприкладинаслідківвживанняалкоголізму на організм людини власними і запишіть. Використовуйте похідні і непохідні прийменники.

1 група. Відставання від однолітків у фізичному та розумовому розвитку.

2 група. Специфічна дія на центральну нервову систему.

3 група. Соціальні проблеми, що спричиняють вживання алкоголю.

V.Підсумок уроку.

Вправа «Продовж речення»

(Кожен учень продовжує речення, які записані на дошці.)

1.Наркоман – це..

2.Я знаю такі види наркотиків..

3.Вживаня наркотиків призводить до..

4.Наркоманія приносить …

5.У наркоманів …

VІ. Домашнє завдання.

1.Вивчити теоретичний матеріал підручника.

2.Записати своє правило здорового способу життя.

3.Написати міні-твір «Шкідливі звички. Чи варто починати?»

docx
Додано
14 жовтня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку