Написання префіксів пре-, при-, прі-

Про матеріал
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Мета: • навчальна: сприяти формуванню знань про правопис префіксів пре-, при-, прі-; • розвиваюча: сприяти формуванню вміння та навички творення нових слів за допомогою префіксів; домогтися засвоєння правил правопису префіксів пре-, при-, прі- ; розвивати вміння працювати з лексичним матеріалом;правильно й доречно використовувати префікси в усному та писемному мовленні, сприяти формуванню на репродуктивному рівні вмінь і навичок на основі засвоєної теорії; сприяти розвитку уваги, спостережливості, пам'яті, вміння аналізувати, вміння доцільно використовувати слова з вивченими орфограмами; • виховна: сприяти виховуванню працелюбності, старанності, збагачувати словниковий запас учнів.
Перегляд файлу

1

 

                                                        5 клас. Українська мова

    Тема уроку.  Написання префіксів пре-, при-, прі- 

     

    Мета:

  • навчальна: сприяти формуванню знань про правопис префіксів пре-, при-, прі-;
  • розвиваюча:  сприяти формуванню вміння та навички творення нових слів за допомогою префіксів; домогтися засвоєння правил  правопису префіксів пре-, при-, прі- ; розвивати вміння працювати з лексичним матеріалом;правильно й доречно використовувати префікси в усному та писемному мовленні, сприяти формуванню на репродуктивному рівні вмінь і навичок на основі засвоєної теорії; сприяти розвитку уваги, спостережливості, пам'яті, вміння аналізувати, вміння доцільно використовувати слова з вивченими орфограмами;
  • виховна: сприяти виховуванню працелюбності, старанності, збагачувати словниковий запас учнів.

     Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

     Обладнання:  комп’ютер, мультимедійний проектор, підручник, блок «Правопис префіксів», листи самооцінювання, картки з завданнями, фішки.

Хід уроку

   І. Організація класу.

Добрий день!

   ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Спостереження над мовним матеріалом.

Лінгвістична казка

Жили на світі два товариші — Прізвище і Прізвисько. Начебто й товаришували. Однак Прізвиська завжди заздрощі брали. Бачив він, як люди шанують його товариша: на вулиці всміхаються, дружньо руку потискають, капелюхи знімають. А до нього як хто і всміхнеться, то криво; або регоче аж за боки береться; вітатися вже й забули як, а замість «Добридень!» хто вскубне, хто межи очі втопить. От і спитав Прізвисько приятеля, чому це так, адже звуть їх майже однаково.

— Та ні, — сказав Прізвище. — Я поважний, вчинки мої благородні. А ти подивись на себе — звисько, воно і є звисько! Між нами — велика прірва!

З тих пір перестали вони товаришувати.

— Які слова ви почули з префіксом прі-? ( Прізвище, Прізвисько, прірва).

Вам треба запам’ятати ці три слова — тільки вони пишуться з префіксом прі-.

    З префіксами пре- і при- ситуація інша.

2. Проблемне питання.

— Як визначити, який префікс писати: пре- чи при-?

— Знання цієї теми дадуть змогу вам успішно виконувати самостійні і контрольні роботи, а також  знадобляться в майбутньому, тому що підвищать рівень вашої грамотності.

                                                Питання

1. Правопис префікса пре-.

2. Правопис префікса при-.

3. Правопис префікса прі-.

 

    2. Очікувані результати.

Приклади

На уроці я хочу дізнатися про …

Хочу навчитися правильно …

Хочу поглибити свої знання…

ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу, осмислення внутрішніх зв’язків і відношень між предметами і явищами.  (Основна частина)

       1.Оглядова розповідь учителя з використанням матеріалу блоку.

       2. Пояснення всього матеріалу ( учні ) з докладним опрацюванням кожного пункту блоку.

       3. Робота в парах з НБ.

       4. Виконання вправ.

       5. Інструктаж заповнення листа самооцінювання. 

            Робота з підручником:  вправа 167, ст.70 (усно)

  • Який префікс можна замінити словом дуже?         

    Інструктаж заповнення листа самооцінювання

Завдання 1.                 Словотворчий практикум

1) Додайте до поданих слів префікс пре-. Якого значення він надає словам?

Добрий, мудрий, мирний, спокійний, милий, чудовий.

2) Додайте до поданих слів префікс при-. Якого значення він надає словам?

Їхати, міський, бути, бережний, нести, шити, бігти, будувати.

 

Завдання 2.                    Вибірковий диктант

Випишіть слова з префіксами пре-,  при- та прі-.

Згадайте прекрасну славу дідів наших, що рознеслася по всьому світі. (Богдан Хмельницький) Розцвітай же, слово, і в родині, і у школі, й на заводі, і у полі, пречудесно, пречудово — розцвітай же, слово! (П. Тичина) Кожне слово — це ніби діамантова намистинка на величезному разку нашої пребагатої мови. (І. Цюпа) Прибулі на Січ одразу змінювали свої справжні прізвища на прізвиська. (Д. Яворницький) Прийшов липень до хати — нема коли спочивати. (Нар. творч.)

      

Завдання 3.                                   Робота з прислів’ям

Уставте пропущені слова.

Що літом …, те зимою маєш. Що влітку вродиться, те зимою … … баба з міста, … вістей триста. Не говори про страшне, а то … У чужому домі будь привітливим, а не …

        Довідка: придбаєш, пригодиться, приїхала, привезла, присниться, примітливим.

 

Завдання 4. Творче завдання.

      Замініть словосполучення одним словом з префіксом пре- або при-. Складіть  із ними три речення.

Повернення птахів (приліт), дуже великий (превеликий), розташований біля моря (приморський), дуже глибокий (преглибокий), лягти на кілька хвилин (прилягти), розташований перед містом (приміський), дуже милий (премилий).

 

                                             Додаткове завдання

1.  До поданих слів додайте префікси пре- або при-. Підкресліть у словах з префіксом при- четверту з кінця букву і прочитайте закінчення вислову В. Шекспіра: «Жарт іноді буває …».

      …гарний, …кріпити, …живлений, …орати, …добрий, …високий, …жмурений, …кидати, …солодкий, …мудрість, …голубити, …кислий, …старкуватий, …значити, …везений, …красно, …злий, …гнути, …дорогий, …гнати, …тягнути, …тримати.

2. Перекладіть слова українською мовою, запишіть.

      Придерживать, приобретать, премудрость, приписывать, придумать, пристройка.

 

3. Дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними речення.

      Зразок: Відліт-приліт.

      Відв’язати, відїхати, відчепити, віднести.

 

ІV.  Узагальнення і систематизація знань (Заключна частина).

V. Підсумки уроку.

    1. Рефлексія.

Закінчити речення

             На уроці я:

Повторив…

Дізнався…

Навчився...

Зрозумів…

2. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів. ( Зібрати листи самооцінювання)

— Поставте собі оцінку за урок.

 Дякую за співпрацю!

ІV. Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.

  • Сьогодні останній урок перед канікулами, тому домашнє завдання в Classroom

(інтерактивні ігри на закріплення сьогоднішньої теми).

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 травня 2020
Переглядів
1810
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку