Творчий диктант. Утворити вищий ступінь порівняння якісних прикметників( просту форму), добрати до них іменники. Білий, рожевий; світлий, зелений; синій, червоний; сільський, господарський; темний, голубий; блідий, зелений; давній, слов'янський; мовний, літературний; фізичний, математичний; високий, Довідка: чоло; вісім, рік; два, поверх; чотири, місяць.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»1. Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови.2. Прикметник — це... частина мови.3. Прикметник вказує...4. Морфологічні ознаки прикметника.5. Синтаксична роль прикметника. 6. За розрядами прикметник поділяється на...7. Який розряд прикметника утворює ступені порівняння?8. Які форми мають прикметники?9. Назвіть ступені порівняння прикметника.10. Назвіть форми ступенів порівняння прикметника.11. На які групи поділяються прикметники?12. За чим визначаються групи прикметника?
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»1. Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови.(Морфологія)2. Прикметник — це... частина мови. (Самостійна)3. Прикметник вказує....(Ознаку предмета)4. Морфологічні ознаки прикметника.(Змінюється за родами, числами, відмінками)5. Синтаксична роль прикметника. (Означення, інколи головним членом речення).6. За розрядами прикметник поділяється на.... (Якісні, відносні, присвійні).7. Який розряд прикметника утворює ступені порівняння? (Якісний)8. Які форми мають прикметники? (Повну чи коротку)9. Назвіть ступені порівняння прикметника. (Вищий і найвищий)10. Назвіть форми ступенів порівняння прикметника. (Проста і складена)11. На які групи поділяються прикметники? (Тверда і м’яка)12. За чим визначаються групи прикметника? (Приголосний, на який закінчується основа слова)
Завдання:ознайомитися з особливостями творення і вживання прикметників зі зменшувально-пестливими суфіксами та суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-; поглибити вивчене про написання знака м'якшення після букв, що позначають м'які приголоснівміти правильно писати прикметники з вивченими орфограмами й пояснювати їх, користуючись правилами; розвивати пам'ять, мислення, творчі здібності; прищеплювати любов і повагу до членів своєї родини, милосердя.
Диктант по пам'ятіЗавдання: записати першу строфу вірша Лесі Українки «Колискова». Місяць яснесенький Промінь тихесенький Кинув до нас. - Спи, мій малесенький, Пізній-бо час. Якого значення надає суфікс -есеньк- прикметникам? З якою метою вживаються подібні слова у мовленні? Чому в суфіксах -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк- пишеться знак м'якшення?Виконайте синтаксичний розбір першого речення.
Робота з текстом1. Перепишіть, уставляючи, де потрібно, замість крапок літери та прибираючи дужки. Поясніть орфограми. Материн..ська колискова - перша пісня, яку чуло (не)мовлятко. Ця пісня звучала однаково ніжно і в гірскому прикарпатському селі, і в низькій поліській хатині під оч..ретяною стріхою, і в оселі подільського (хлібо)роба, і в міській кімнаті робітника. Украш.хькі колискові м.лодійні, пр.лишені. Слова й м.лодія спонукають дитину до спокою і сну (3 журн.).2. Назвіть у тексті застаріле слово. Це історизм чи архаїзм?3. Знайдіть у тексті прикметники. Виділіть суфікси. Назвіть прикметники, утворені за допомогою суфіксів -к-, -зьк-, -ськ-. Підкресліть орфограму знак м'якшення. Іменником чи прикметником є слово колискова? Обгрунтуйте.4. Зробіть морфологічний розбір слів очеретяною, оселя.5. Доповніть текст 1-2 реченнями із закликом зберегти традицію української колискової нині.