Написання слів з пів-, напів-, полу-

Про матеріал

повторити основні правила правопису слів з пів-; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; зміцнити навички словотворчого аналізу самостійних частин мови; розвивати творчі вміння використання слів з пів- для побудови діалогічних і монологічних висловлювань

Перегляд файлу

Написання

слів з пів-, напів-, полу-

українська мова, 6 клас

Мета: повторити основні правила правопису слів з пів-; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити слова з поданими орфограмами в текстах; зміцнити навички словотворчого аналізу самостійних частин мови; розвивати творчі вміння використання слів з пів- для побудови діалогічних і монологічних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до видатних постатей минулого України.

Правопис: написання слів з пів-.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів (у тому числі й власне українських), фразеологічних зворотів.

Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Міжпредметні зв’язки: зв’язок з історією та літературою.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності шестикласників (повідомлення теми, мети майбутньої роботи)

III. Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібно на уроці

Бесіда за питаннями з метою діагностування рівня навчальних досягнень учнів з теми «Творення і правопис складних слів»

1. За яких умов складні слова з першою частиною пів- пишуться разом, а коли — через дефіс?

2. Як відрізнити твірне слово від похідного?

3. Що таке словотворчий ланцюжок?

 

IV. Виконання системи практичних завдань

Вибіркова робота

Прочитати текст уголос. Виписати слова, утворені морфологічними способами словотворення.

Володимир Великий — київський князь (980—1015), який свою державну діяльність почав із приєднання до Києва східнослов’янських союзів племен. Видатний політик і адміністратор, Володимир здійснив серію реформ: адміністративну, оборонну, судову, релігійну. За правління Володимира Святославовича Київська держава досягла кульмінації у своєму розвитку, стала найбільшою європейською державою, яка істотно впливала на міжнародні відносини, що Володимир прагнув зміцнити за допомогою шлюбів своїх дітей із представниками королівських династій окремих євопейських країн (За Л. Нєпран).

Зробити словотвірний аналіз 4—6 слів, які належать до різних самостійних частин мови за алгоритмом, поданим в уроці

 

Словниковий диктант

Записати під диктовку слова, пояснюючи правопис за допомогою правил.

Півоберт, пів-Європи, півкраїни, півострів, півдня, півозера, пів-Дніпра, напівсон, полумисок, пів-України, півстепу, напівживий, напівмертвий, одноосібний, різноплемінне, віровчення, кочовики-печеніги, доба Середньовіччя.

 

Творче конструювання

Скласти зі словами попередньої вправи прості речення, ускладнені однорідними членами, звертаннями або вставними словами.

 

Лексико-орфографічна робота (навчальне редагування)

Прочитати текст. Знайти недоліки. Записати висловлювання, виправляючи помилки та аргументуючи свій вибір за допомогою правил. Значення виділених слів з’ясувати за тлумачним словником і записати в зошити.

Майже пів-території київської русі займали Закарпацька Русь і Тьмутаракань. Східнословянські союзи племен, які за часів правління Володимира були інкорпоровані до складу держави.

Напів богом був Володимир для народу в часи свого правліня, тому що будь-хто міх прийти на князівський двір, до князівського столу — такими були старовині звичаї словян: нагодувати голодного, дати притулок мандрівнику. Після смерті Великий був канонізований церквою й дістав ім’я «Святий», а в народі його прозвали Красним Сонечком (З журналу).

 

Творче конструювання

До поданих слів дібрати по 2—3 синонімічні фразеологічні звороти. Побудувати діалог, використовуючи фразеологічні звороти та складні слова з частинами пів-, напів- на основі тексту попереднього завдання.

Близько, далеко, рано, нічого не робити, далекий родич, розумна людина, радіти, жити.

Довідка: не за горами; під самим носом; на краю світу; у чорта на болоті; скільки ока; за тридесят земель; ні світ ні зоря; ще й на зорю не займалося; байдики бити; баглаї годувати; дурня валяти; сидні справляти; родич у десятому коліні; сьома вода на киселі; світла голова; з натоптаною головою; розуму не позичати; є олія в голові; не чути землі під собою; бути на сьомому небі; пити радість; співати од щастя; дорогу міряти; топтати стежку; верстати шлях.

 

Творчий диктант.

Потрібно записати відповіді на запитання, а потім пояснити написання цих слів.

1) хто сіє і вирощує хліб? (хлібороб);

2) хто міряє землю? (землемір);

3) хто рубає ліс? (лісоруб);

4) хто носить листи? (листоноша);

5) хто варить сталь? (сталевар);

6) хто ходить пішки? (пішохід).

– То як ми написали ці слова? Чому?

Замініть подані словосполучення одним словом з префіксом пів-. Нагадаємо правопис слів з пів-.

1) одна друга аркуша (піваркуша);

2) половина Києва (пів-Києва);

3) половина яблука (пів'яблука);

4) одна друга квартири (півквартири);

5) половина Азії (пів-Азії);

6) одна друга доріжки (півдоріжки);

7) половина ящика (пів'ящика).

– Як пишуться слова з пів-?

Утворіть слова способом складання із записаних на дошці пар.

Час, писати (часопис).

Багато, тонна (багатотонний).

Електричний, піч (електропіч).

Більш, менш (більш-менш).

Бензин, сховище (бензиносховище).

Світлий, жовтий (світло-жовтий).

гра «Хто більше?». Пригадайте і запишіть складні слова, що є:

I варіант - назвами рослин;

II варіант - назвами сіл, міст;

III варіант - українськими прізвищами.

Даю дві хвилини. Перевірка завдання.

Послухайте назви, на які багата наша мова:

– рослини: чар-зілля, сон-трава, мати-мачуха, горицвіт, первоцвіт, перекотиполе, розрив-трава, льон-довгунець...

– назви міст, сіл: Волгоград, Верхньодніпровськ, Кам'янець-Подільський, Новоград-Сіверський, П'ятихатки, Лихославль, Новоград-Волинський, Рава-Руська, Старокостянтинів, Нововолинськ, Чистоводне, Страхолісся...

– прізвища: Непийпиво, Непийвода, Перебийніс, Убийвовк, Біловерхий, Панібудьласка, Скоробагатий, Ясногорська, Твердохліб, Добрийвечір, Нетудихата, Кривоніс, Скороход; Нечуй-Левицький, Карпенко-Карий, Квітка-Основ'яненко...

V. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Якої послідовності слід дотримуватися при словотвірному аналізі?

2. Що слід знати при написанні слів з частинами пів-, напів-?

3. Що нового ви дізналися про Володимира Великого?

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

З орфографічного словника виписати по п’ять слів з частинами пів-, напів-, що пишуться разом і через дефіс.

1

 

docx
Додано
21 листопада 2018
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку