Сьогодні у нашому суспільстві виникла нагальна потреба в творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах. Ось чому на передній план навчально-виховного процесу виходить проблема розвитку творчих здібностей учнів, навчання їх творчо і критично мислити, виховання особистості кожної дитини. Даний матеріал допоможе вчителям використовувати форми роботи для розвитку креативності учнів в умовах сучасної школи.
Слайд 3
Сучасне суспільство характеризується швидкими змінами у всіх сферах життя. Особливо швидко зміни відбуваються в інформаційному, зокрема освітянському просторі. На розвиток освіти вплинули суспільні інтеграційні процеси, що зумовили потребу негайно переглянути й реформувати освіту на всіх рівнях, оскільки наявні системи не повністю відповідали сучасним запитам та потребували переорієнтації.
Метою сучасної освіти є підготовка людини, здатної жити в надзвичайно глобалізованому і динамічно змінному світі. І тільки інноваційна освіта може виховати інноваційну особистість – людину, яка живе за сучасними інноваційними законами, є всебічно розвиненою, самостійною, самодостатньою, керується власними знаннями і переконаннями, здатною використовувати отримані знання для конкурентоспроможної діяльності в будь-якій сфері суспільного життя. Досягнути цього можливо за рахунок інноваційного підходу, створюючи інтерактивне середовище.
Отже, ключова проблема сучасної освіти – формування та розвиток інноваційної молоді.
Переваги інноваційного навчання :
- Більша незалежність та впевненість учнів:
- Викладач не домінує;
- Учитель заохочує учнів – вони не бояться припускатися помилок;
- Слабкі учні можуть отримати допомогу від більш сильних;
- Дружня атмосфера між учасниками спілкування;
- Учні мають гарну можливість подолати страх перед мовним бар'єром.
Слайди 4 – 22 (Е.М.)
Слайд 23
Сьогодні у нашому суспільстві виникла нагальна потреба в творчих, діяльних і обдарованих, інтелектуально й духовно розвинених громадянах. Ось чому на передній план навчально-виховного процесу виходить проблема розвитку творчих здібностей учнів, навчання їх творчо і критично мислити, виховання особистості кожної дитини.
Слайд 24
“The whole art of teaching is only the art of awakening the natural curiosity of young minds for the purpose of satisfying it afterwards”.
Anatole France
Творча здібність – це здатність дивуватися й пізнавати, уміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях, це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення досвіду.
Важливість розвитку творчості школяра при вирішенні будь-якої навчальної задачі – проявити ініціативу, вигадку, самостійність.
Слайд 25
Коли першокласник приходить до школи, у нього сяють очі, виникає безліч запитань. Покликання вчителя – зберегти цей вогник в очах та зробити так, щоб інтерес до знань не згасав, а, навпаки, посилювався.
Творчість – це не лише кінцевий результат, а й прийоми та операції, за допомогою яких вона здійснюється.
Розвиваючи творчу активність, слід дотримуватися наступних завдань:
- розвивати образне і логічне мислення, уяву учнів;
- викликати бажання самостійно займатися навчальною творчою діяльністю;
- створити умови для розвитку здібностей, закладених у дитині природою;
- розширювати світогляд учнів, вчити спостерігати, думати, аналізувати , розмірковувати.
Слайд 26
Технологія проектування – одна з найефективніших форм для розвитку творчих здібностей школярів.
Метод проектів створює умови для творчої самореалізації учнів, сприяє розвитку їхніх інтелектуальних здібностей.
Проектна робота допомагає учням застосовувати свої знання на практиці, вдосконалювати та активізувати лексичний запас.
Проект дозволяє вийти за традиційні межі уроку, змінити стосунки між учнями та вчителем, підвищити самооцінку школяра.
Проектна робота – найвідоміший метод розвитку креативності учнів.
Працюючи над створенням проектів, учні перебувають у пошуку нових ідей, намагаються їх реалізувати яскраво, цікаво, нестандартно.
Отже, застосування проектної технології є важливим засобом сучасної освіти, розвитку критичного мислення і творчих здібностей дитини.
Слайд 27
Робота над проектом включає 6 етапів:
Слайди 28 - 31
Слайд 32 (Відео «Захист проекту»)
Слайд 33
Із розвитком творчої особистості дитини тісно пов'язують технологію використання на уроці навчальних творчих завдань.
Доведено, якщо слово викликає сильний емоційний відгук, воно майже на 100% закріплюється у довготривалій пам'яті. Навіть не дуже вмотивований до навчання учень запам’ятовує нові слова, якщо перед ним поставити завдання, яке вимагає прийняття власних рішень щодо нової лексики.
У процесі вирішення творчих завдань учні створюють певний творчий продукт (оповідання, казку, вірш, малюнок, фантастичну історію).
Тож можна запропонувати учням скласти фантастичну історію з новими словами, поєднуючи їх із українськими.
Слайд 34 (Відео «Складання фантастичної історії з новими словами»).
Слайд 35
Розв'язання кросвордів – це своєрідна “гімнастика розуму”. Кросворди розвивають і тренують пам'ять, загострюють здогадку, виробляють здатність логічно мислити, аналізувати, розвивають креативність. Використання кросвордів можна розглядати як процес творчий, а тому кросворди доцільні не стільки для перевірки знань, скільки для кращого засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слайд 36
Цінність кросворду полягає ще й у тому, що учень зі слабкими знаннями виявляє винахідливість та кмітливість. А це може бути важливішим від безпосередніх знань. А відчуття зацікавленості і посильності допомагають подолати той бар’єр, який виникає при вивченні іноземної мови.
Різновидом розгадування кросворду є метод «Зашифроване речення». Коли учні отримують картку із зашифрованим реченням та картку-декодер. Школярі повинні розшифрувати речення. Ускладнити завдання можна зашифрувавши відоме прислів’я. Діти мають не просто прочитати його, а й знайти відповідник – українське прислів’я. А також коротко висловити свою думку стосовно змісту.
Слайд 37 (Відео «Зашифроване речення»).
Слайд 38
Метод «Mind-Map” («Карта пам’яті») є простою технологією запису думок, ідей, розмов. Запис відбувається швидко, асоціативно. Тема знаходиться в центрі. Іде потік ідей, їх кількість необмежена, вони всі фіксуються. Метод показує індивідуальні можливості, створює простір для прояву креативних здібностей.
Слайд 39
Слайд 40
Гра – це особливо організоване заняття, що вимагає напруження емоційних і розумових сил. Для того, щоб учень міг упевнено почувати себе в реальній життєвій ситуації, в якій за допомогою мови він зміг би вирішити необхідні для себе проблеми, доцільно застосовувати на уроках іноземної мови рольові ігри.
Творчі або сюжетно-рольові ігри створюються самими дітьми. Вони підвищують інтерес до вивчення мови, створюють ситуацію уявного мовного середовища; розвивають уяву, увагу, образне мислення учнів; закладають здатність оперувати образами дійсності, що створює основу для опанування складних форм творчої діяльності.
Слайд 41
Завдання вчителя - створення такої атмосфери на уроці, за якої учні не будуть боятися висловлювати свої думки іноземною мовою, а також – постановка таких завдань, котрі стимулювали б їхні бажання, а деколи просто ставили б перед необхідністю говорити на уроці.
А отже, рольова гра має ряд переваг:
Слайд 42 (Відео «Рольова гра: учитель - учень»).
Слайд 43
Для того, щоб навчити спілкуванню іноземною мовою, потрібно створити справжні життєві ситуації, які стимулюватимуть вивчення нового матеріалу. Створенню таких ситуацій сприяють уроки із застосуванням Інтернет-ресурсів.
За допомогою Інтернет-ресурсів можна:
Слайд 44
Уроки із застосуванням Інтернету сприяють розвитку творчості, формуванню власних поглядів. Спілкуючись у широкому мовному середовищі, забезпеченому Інтернетом, учні потрапляють в реальні життєві ситуації. Найдоступнішим методом застосування Інтернету є написання e-mail товаришу або вчителю.
Слайд 45
У сучасному суспільстві спостерігається поступовий відхід від традиційної моделі викладання, в якій вчитель є ретранслятором знань, а учень його пасивним реципієнтом. Сьогодні увага зосереджена на розвиток природних обдарувань дитини, її творчих здібностей. Тому використання інсценізації – один із важливих засобів навчання, що сприяє розвитку творчих здібностей та підвищенню пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови.
Під час інсценізації школярі самі можуть впливати на вибір теми та розвиток сюжету, розподіл ролей й на створення ігрового образу. Створюючи ігровий образ, дитина не тільки виражає своє ставлення до обраного персонажу, але й зможе реалізувати свої творчі можливості.
Слайд 46 (Відео «Інценізація «У лікаря»).
Слайд 47
Робота над пісенним матеріалом захоплює дітей, сприяє розвитку їх творчих здібностей.
На уроці англійської мови пісні використовуються:
Роботу над пісенним матеріалом на уроці можна урізноманітнити, запропонувавши учням не просто заспівати пісню чи прочитати реп, а й скласти власний.
Слайд 48 (Відео «Реп»).
Слайд 49
Драматизація пісні – цікавий та ефективний прийом навчання іноземній мові.
Використання віршовано-пісенного матеріалу повністю відповідає вимогам сучасності, коли іноземна мова вивчається в нерозривному зв'язку з культурою країни.
Спів пісень є розширенням комунікативної компетентності й творчих здібностей.
Засвоєння тексту поєднується з власною інтерпретацією , а вимова з відповідними інтонаціями, що сприяє розвитку креативності учнів.
Драматизація пісні:
- вчить дітей виражати свої почуття й доносити їх до інших;
- розвиває фантазію й творчі здібності;
- привчає працювати в колективі.
Слайд 50 (Відео «Драматизація пісні»).
Слайд 51
Сучасний урок англійської мови характеризується великою інтенсивністю, вимагає від учнів концентрації уваги, напруження сил. Учитель, який бажає щось міцно закріпити у дитячій пам'яті, повинен потурбуватися про те, щоб усі органи чуття прийняли участь у запам'ятовуванні. І з цим завданням допоможуть впоратися фізкультхвилинки.
Завдання фізкультхвилинок:
Слайд 52 (Відео «Фізкультхвилинка»).
Слайд 53
Творчі можливості учнів на уроках англійської мови ефективно реалізуються в різних видах діяльності. Розвиток творчих здібностей учнів вимагає від учителя чимало зусиль при виборі та постановці завдань, спрямованих на розвиток креативності.
Унікальною лабораторією розуму є уява і фантазія. Вони є невід’ємною складовою процесу навчання. Найголовніше завдання вчителя – створити в класі творчу атмосферу. Це, насамперед, не насильне навчання, а заохочення до пізнання, повага до інтелектуальної сили дитини.
Отже, дослідивши форми і методи роботи на уроці англійської мови, спрямовані на розвиток творчих здібностей дитини, робимо висновки, що найбільш дієвими і ефективними є інтерактивні технології, що сприяють розвитку креативного мислення учнів.
1