Урок виробничого навчання з теми: "Нарізання різьби плашками. Визначення діаметра стержня під різьбу."

Про матеріал

Методична розробка уроку виробничого навчання з професії «Токар»

Мета уроку:

а) освітня: навчити учнів нарізати різьбу плашками та самостійно визначати діаметр стержня під різьбу.

б) розвиваюча: стимулювати самостійність учнів, розвиток у них самоконтролю в процесі виконання робіт.

в)виховна: виховувати творчій підхід, акуратність у роботі, бережливе ставлення до матеріалу та інструментів.

Тип уроку: Формування учнів первинних знань умінь та навичок

Вид уроку: Вправи, бригадна робота

Перегляд файлу

Методична розробка уроку виробничого навчання

з професії «Токар»

 

Ю.В. Колюка майстер виробничого навчання 

ДПТНЗ «Нікопольський  центр професійної освіти»

Тема програми № 5: Нарізання кріпильної різьби.

Тема уроку №1: Нарізання різьби плашками. Визначення діаметра стержня під різьбу.

F:\Резьба\Изображение 1642885489y.JPG      F:\Резьба\Изображение 1642885489y.JPG

Мета уроку:

а) освітня: навчити учнів нарізати різьбу плашками та самостійно визначати діаметр стержня під різьбу.

б) розвиваюча: стимулювати самостійність учнів, розвиток у них самоконтролю в процесі виконання робіт.

в)виховна: виховувати творчій підхід, акуратність у роботі, бережливе ставлення до матеріалу та інструментів.

Тип уроку: Формування учнів первинних знань умінь та навичок

Вид уроку: Вправи, бригадна робота

Матеріально-технічне забезпечення: верстати, набір слюсарних інструментів, трикулачковий патрон, плашки, зразки робіт, заготовка, штангенциркулі, лінійки.

Методичне забезпечення: критерії оцінювання, типові помилки та способи їх попередження, інструкція з охорони праці, алгоритм виконання роботи, креслення «Гвинт М24»

Міжпредметні зв’язки: Спеціальна технологія, охорона праці, креслення, матеріалознавство, допуски та технічні вимірювання.

Хід уроку

І. Організаційна частина (3-5хв.)

- перевірка наявності учнів по журналу (доповідає староста)

- перевірка зовнішнього вигляду учнів (спец.одяг, окуляри, головний убір)

- призначення чергових. (доповідає староста)

ІІ. Вступний інструктаж (45хв.)

Тема нашого уроку «Нарізання різьби плашками. Визначення діаметра стержня під різьбу.»

 

  • Повідомлення теми програми і уроку, мети (зображені в презентації на слайді №1)
  • мотивація навчальної діяльності

У сучасному машинобудуванні велике значення мають різьбові з’єднання, наприклад: гвинти, шпильки, гайки. їх застосовують не тільки на підприємствах, а і в нашому побуті (для роз’ємного з’єднання деталей машин, приладів, з’єднань трубопроводів і т.д.), тому сьогодні ми навчимося нарізати різьбу плашками та самостійно визначати діаметр стержня під різьбу. Робити ми будемо на прикладі Гвинт М24

1.  Актуалізація опорних знань учнів

перевірка знань здобутих на попередніх уроках виробничого навчання за темою: «Розточування отворів. Виточування канавок в кромках»

(запитання учням зображені в презентації слайд № 2)

Але для кращого оволодіння новим матеріалом вам необхідно пригадати ті знання, які ви здобули на попередніх уроках виробничого навчання.

  1. Що таке розточування?

Відповідь: Розточування - це поширена токарна операція, яка виконується для збільшення діаметра й забезпечення високої точності розміру заздалегідь просвердлених отворів або отворів, утворених під час лиття чи кування заготовок.

  1. Які бувають розточувальні різці?

Відповідь: Розточувальні різці бувають прохідні - для наскрізних отворів та упорні для глухих отворів

  1. Як контролюють глибину  розточувального отвору?

Відповідь: Задану глибину розточувального отвору контролюють за допомогою штангенглибиноміра, лінійки чи шаблона або лімба поздовжньої подачі.

  1. Які бувають внутрішні канавки?

Відповідь: Внутрішні канавки бувають: прямокутні, трапецоїдні й фасонні (як правило, радіусні)

  1. Як обробляють широку внутрішню канавку (виточку)?

Відповідь: Широку внутрішню канавку (виточку) обробляють за кілька врізувань різця на глибину канавки поперечною подачею та зачищенням утвореного дна поздовжньою подачею.

Ви запам’ятали матеріал пройдений на попередніх уроках теоретичного і виробничого навчання, отже ми переходимо до вивчення нової теми.

2. Викладання нового матеріалу

1. Призначення різьби.

-  Демонстрація зразків з нероз’ємними з’єднаннями (зварювальних, клепаних), потім роз’ємних різьбових з’єднань.

На прикладі автомобіля всі деталі: колеса, двигун, сидіння і т.д. кріпляться різьбовими з’єднаннями (гвинтами), а уявіть собі, що всі деталі автомобіля скріплені між собою нероз’ємними з’єднаннями. Як ремонтувати автомобіль?

Добре, а На прикладі токарного верстата ми наглядно бачимо, що на різцетримачі різці ми закріплюємо гвинтами, якщо б не було різьбових з’єднань не можливо було закріпити різця. Отже ви вже впевнилися у  перевазі різьбових з’єднань.

Отже, що таке різьба?

2. Різьба. Види різьби. Контроль різьби (Слайд № 3)

- Різьба або нарізна поверхня, утворюється поєднанням обертального та поступального рухів якого – не будь профілю відносно осі.

За профілем розрізняють:

а)трикутна, б)трапецеїдальна, в) прямокутна (стрічкова), г) упорна, д) кругла.

 

За напрямком витків різьби бувають праві, коли гвинт угвинчується у гайку в разі обертання за рухом стрілки годинника, і ліві – навпаки проти годинникової стрілки. (Слайд №4)

                                                    

А ще у різьби є крок. Кроком різьби називають відстань між сусідніми однойменними бічними сторонами профілю в напрямку, паралельно осі.

Контроль різьби (Слайд №5) (можемо виконувати лінійкою (вимірюємо довжину визначеної кількості витків, наприклад десяти, ділимо отриману довжину на заміряну кількість витків, знаходимо розмір одного кроку), або різьбоміром (він складається з набору сталевих пластинок, кожна з яких оснащена вирізами, що точно відповідають профілю різьби певного кроку. На кожній пластинці вибиті цифри, що указують на крок різьби в мм.

З різьбою ми ознайомилися, а тепер ознайомимося з ріжучи інструментом для нарізання кріпильної різьби плашкою.

 

3. Плашка, її елементи та призначення

  • Зовнішню метричну різьбу можна нарізати плашками.
  • Плашка являє собою кільце з різьбою на внутрішній поверхні та стружковими канавками, які служать для утворення різальних кромок, а також для виходу стружки. Їх виготовляють з вуглецевої або швидкорізальної сталі. (Слайд №6)

 

Вони можуть бути суцільними (а) або розрізними (б).

Розрізні плашки застосовують для нарізання різьб невисокої точності, Більш точну різьбу нарізують суцільними плашками, оскільки вони мають більшу жорсткість. Термін служби суцільних плашок менший, ніж розрізних. На торці плашки - маркірують  розмір нарізувальної різьби. В нашому випадку це буде плашка М24, де буква М – це метрична різьба, а 24 - це діаметр різьби. Для метричної різьби діаметр стержня повинен бути менший на 0.1 до 0,2мм, тому у нас стержень повинен бути 23.8 – 23.9мм. щоб компенсувати видавлювання металу.

 Різьбонарізну плашку кріпимо в ручному плашкотримачі – вороток.

 

4. Спосіб закріплення плашки на верстаті за допомогою плашкотримача – вороток

Тепер переглянемо спосіб закріплення плашки на верстаті за допомогою плашкотримача – вороток

  Плашку вставляють у плашкотримач - вороток і закріплюють гвинтами, які входять у заглиблення на бічній поверхні плашки. (Слайд № 7)

 

 

Плашкотримач – вороток

А тепер переглянемо відеоролик, як нарізають різьбу плашкою. Дивіться уважно, бо після перегляду я задам вам кілька питань.

 ( слайд №8 Відеоролік) - коментую

Нарізану заготовку закріплюють у патрон: вона має бути попередньо обточена по зовнішньому діаметру різьби гвинта. Перевіряємо діаметр заготовки, якщо ж діаметр заготовки завеликий, плашка зрізатиме багато металу або різьба вийде не чистою. На торці слід зняти фаску, щоб плашка легше врізувалася в метал. Плашку, закріплену в плашкотримачі - вороток, підводимо до заготовки, підтискуючи задньою бабкою; Обов’язково змащуємо ЗМАЩУВАЛЬНО-ОХОЛОДЖУВАЛЬНОЮ РІДИНОЮ (ЗОР). Охолодження має бути інтенсивним. Після нарізування двох-трьох витків з підтисканням відбувається самозатягування. Ось як нарізується наша різьба

Отже питання до відеоролика

1. Навіщо на торці заготовки слід зняти фаску?

Відповідь: На торці заготовки слід зняти фаску, щоб плашка легше врізувалася в метал.

2. Після нарізування двох – трьох витків з підтисканням. що відбувається з плашкою?

Відповідь: Після нарізування двох-трьох витків з підтисканням плашки відбувається самозатягування.

3. Який діаметр стержня ми підбираємо для «Гвинта М24»?

Відповідь: Для метричної різьби діаметр стержня повинен бути менший на 0.1 до 0,2мм, тому у нас стержень повинен бути 23.8 – 23.9мм. щоб компенсувати видавлювання металу.

4. А якщо діаметр стержня завеликий, що буде з різьбою?

Відповідь: Якщо ж діаметр заготовки завеликий, плашка зрізатиме багато металу або різьба вийде нечистою.

 

Дуже важливо!!! Запам’ятайте!

!!! Під час роботи плашкотримачем - вороток треба бути обережним, слідкувати, щоб рука не потрапила між рукояткою плашкотримача - вороток і опорою!!!

Давайте нагадаємо про основні правила охорони праці.

Повторення  основних правил охорони праці

Учні по черзі розповідають по одному правилу безпеки праці по темі  уроку. При нарізанні різьби плашками треба дотримуватися таких правил безпеки:

 

1-й учень необхідно упорядкувати робочий одяг. Слід пам’ятати, недбалість в одязі може призвести до травм;

2-й учень  пересвідчитись  у справності  верстата. Працювати  на несправному верстаті небезпечно;

3-й учень користуватися тільки справним інструментом  та  пристосуваннями;

4-й учень  захищати очі від стружки захисним екраном  або ж окулярами;

5-й учень  не працювати на верстаті в рукавицях;

6-й учень не виконувати ніяких вимірювань на ходу  верстата;

7-й учень не видаляти стружку під час роботи верстата руками.

Молодці, правила з охорони праці ми нагадали, тепер переходимо до показу нових прийомів. А щоб до них приступити нам потрібно знати алгоритм виконання роботи. Отже послідовність роботи така:

3. Показ нових прийомів трудової діяльності (Слайд №9)

 

Алгоритм виконання роботи

(на прикладі Гвинт М24)

1.Налагоджуємо верстат для нарізання метричної різьби плашкою, закріплюємо заготовку у патрон

 

2. Плашку вставляємо у плашкотримач – вороток і закріплюємо гвинтами

3. Перевіряємо діаметр заготовки (23.8-23.9мм)

4.  На торці заготовки зняти фаску

 

5.  Плашку, закріплену в плашкотримачі - вороток, підводимо до деталі, підтискуючи задньою бабкою

 

6. Нарізаємо різьбу М24 на L 90мм

 

Нажаль у роботі токаря не завжди все йде добре,  якщо зробити помилку отримаємо брак. Давайте проглянемо типові помилки, які можуть виникати під час нарізання різьби плашкою (Слайд №10)

 

Типові помилки

Дефекти

Способи їх усунення

1. Тертя в сполучених деталях самовисувного плашкотримача - вороток

1. Періодичне змащування висувної оправки самовисувного плашко тримача - вороток

2. Підвищена частота шпинделя

2. Зменшити частоту обертання шпинделя

3. Завищений розмір нарізуваного стержня

3. Проточити по зовнішньому діаметру, до потрібного розміру.

4. Недостатнє змащення інструмента

4. Експериментально підібрати відповідне мастило

5. Інтенсивне утворення наросту

5. Зменшити швидкість різання. Застосувати активнодіюче мастило ( сульфофрезол, олеїнову кислоту)

6. Дефект заточування інструмента, не витримана задана геометрія

6. Переточити інструмент і ретельно проконтролювати його геометрію

7. Підвищена спрацьованість плашки

7. Переточити або замінити інструмент

8. Потрапляння стружки та бруду під задню поверхню гребінок

8. Прочистити та обмити інструмент струменем ЗОР.

А тепер перейдемо до показу прийомів майстром в\н, дивіться уважно, вам потрібно буде повторити дії майстра

  • показ прийомів майстром в\н
  • пробне виконання кращим учнем нових прийомів, показаних майстром
  • відповідь майстра на запитання учнів.

Отже ви прослухали і закріпили на практиці матеріал нашої теми. Давайте перевіремо знання розгадавши кросворд

 

4. Перевірка засвоєння учнями матеріалу вступного інструктажу

Для перевірки опорних знань учнів необхідних для подальшої роботи на уроці розгадаємо «Кросворд»

 

По горизонталі: (Слайд №11)

  1. Інструмент для контролю кроку метричної різьби (Різьбомір)
  2. Відстань між двома відповідними точками двох сусідніх витків, яку вимірюють паралельно осі різьби? (Крок)
  3. Являє собою кільце з різьбою на внутрішній поверхні та стружковими канавками? (Плашка)

 

 

По вертикалі:

  1.  Форма профілю різьби? (Трикутна)
  2. Куди кріпиться різьбонарізна плашка? ( Плашкотримач)
  3. Нарізна поверхня, яка утворена поєднанням обертального та поступального рухів відносно осі? (Різьба)

З кросвордом ми справилися, молодці!

А хто зможе згадати та повторити послідовність алгоритму виконання роботи?

Алгоритм пригадали, тепер прослухайте критерії за якими вас будемо оцінювати.

  • Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання знань, умінь, навичок
  • підведення підсумків вступного інструктажу.

 

ІІІ. Поточний інструктаж (8:55 – 14:25)

 

видання інструкційної картки  для бригадної  роботи учнів та пояснення порядку їх виконання

 

 

  • розподіл учнів за робочими місцями

Розставлення учнів на робочі місця, перевірка організації робочого місця, підбір інструментів, видача критеріїв оцінювання(Додаток №1), інструкційної картки(Додаток №2), типові помилки(Додаток №3), креслення «Гвинт М24» заготовки.

 

Цільові обходи майстра робочих місць з метою перевірки:

-   організації робочого місця, підготовка та підбір інструментів та пристосувань

  (900-915);

  • дотримання охорони праці (915- 930);
  • уміння користуватися технічною документацією, дотримання інструкційної картки та виконання вправ нарізування різьби на гвинті М24, надання допомоги слабким учням (за потребою) (930-1400);
  • прийом майстром виконаних робіт (1400-1425);

 

ІХ. Заключний інструктаж (1425-1440)

  1. Підвести підсумки роботи учнів.(виставити оцінки)
  2. Вказати на характерні помилки допущені в роботі і способи їх усунення. (за потребою)
  3. Повідомлення домашнього завдання.
  4. Прийняття робочих місць після прибирання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток№1

Критерії оцінювання учнів

з теми «Нарізання різьби плашками»

Бал

знає

  вміє  

1-3

Учень володіє матеріалом в неповному обсязі, значну частину матеріалу відтворює на репродуктивному рівні, без розуміння відтворює навчальний матеріал, пов’язаного з прийомами нарізання різьби плашками. Виконує практичні завдання з допомогою майстра, допускає значну кількість помилок, які самостійно виправити не може.          

Учень  з частковою допомогою майстра планує виробничі дії та виконує навчально-виробничі завдання пов’язані з прийомами нарізання різьби плашками. Результат роботи відповідає мінімальним діючим якісним показникам. В окремих випадках потребує допомоги  і контролю в дотриманні правил охорони праці.

4-6

Учень  без достатнього розуміння відтворює основний навчальний матеріал, пов’язаний з прийомами нарізання різьби плашками. Виконує практичні завдання з допомогою майстра, може частково аналізувати навчальний матеріал, при відповіді допускає значну кількість помилок, які може частково виправити.

 

З консультативною допомогою майстра учень  організує робоче місце, виконує навчально-виробниче завдання  із застосуванням технологічної  документації, пов’язаної з прийомами нарізання різьби плашками. Результат роботи відповідає мінімальним діючим якісним показникам. В окремих випадках потребує допомоги  в організації робочого місця.

7-9

Учень  володіє основним навчальним матеріалом, пов’язаним з прийомами нарізання різьби плашками. Його відповідь в цілому правильна, достатньо обґрунтована. Знає послідовність технологічного процесу, уміє зробити аналіз і визначити недоліки та переваги різних технологічних процесів. При відповіді допускає несуттєві помилки, які може виправити.

 

Учень  самостійно і в цілому правильно організовує робоче місце, планує та виконує навчально-виробниче завдання за типовим алгоритмом, пов’язаним з прийомами нарізання різьби плашками. Допускає несуттєві помилки, які частково може виправити. Результат роботи відповідає мінімальним діючим якісним і кількісним показникам запланованого рівня кваліфікації.

10-12

Учень  володіє узагальненими системними знаннями навчального матеріалу пов’язаним з прийомами нарізання різьби плашками. їх призначенням, видами інструментом, в повному обсязі та здатен їх ефективно використовувати.

Учень  ознайомлений з прийомами нарізання різьби плашками. їх призначенням, видами інструментом. Раціонально організовує робоче місце та дотримується правил охорони праці.

 

 

Додаток№2

 

Інструкційна картка

Алгоритм виконання роботи

(на прикладі Гвинт М24)

1.Налагодження верстата для нарізання  метричної різьби плашкою,

закріплюємо заготовку у патрон

 

2. Плашку вставляють у плашкотримач - вороток і закріплюють гвинтами

 

3. Перевіряємо діаметр заготовки

 

4.  На торці заготовки зняти фаску

 

 

  1. Плашку, закріплену в плашкотримачі - вороток, підводимо до деталі,

підтискуючи задньою бабкою

 

 

6. Нарізаємо різьбу М24 на L 90мм

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток№3

 

Типові помилки

Дефекти

Способи їх усунення

1. Тертя в сполучених деталях самовисувного плашкотримача - вороток

1. Періодичне змащування висувної оправки самовисувного плашко тримача - вороток

2. Підвищена частота шпинделя

2. Зменшити частоту обертання шпинделя

3. Завищений розмір нарізуваного стержня

3. Проточити по зовнішньому діаметру, до потрібного розміру.

4. Недостатнє змащення інструмента

4. Експериментально підібрати відповідне мастило

5. Інтенсивне утворення наросту

5. Зменшити швидкість різання. Застосувати активнодіюче мастило

(сульфофрезол, олеїнову кислоту)

6. Дефект заточування інструмента, не витримана задана геометрія

6. Переточити інструмент і ретельно проконтролювати його геометрію

7. Підвищена спрацьованість плашки

7. Переточити або замінити інструмент

8. Потрапляння стружки та бруду під задню поверхню гребінок

8. Прочистити та обмити інструмент струменем ЗОР.

 

 

doc
Пов’язані теми
Технології, Розробки уроків
Додано
14 січня 2021
Переглядів
1938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку