Урок 15
Тема: Народна музика у творчості композиторів
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів із поняттями «щедрівка», «колядка», «обробка», «парафраз», «варіації»; навчати учнів виразно виконувати народні та композиторські пісні, використовувати набуті предметні компетенції у процесі творчої самореалізації; допомогти з’ясувати особливості української народної музики у творчості композиторів;
Розвиваюча: сприяти формуванню світогляду школярів;
Виховна: прищеплювати художній смак, морально – естетичні якості особистості.
Музичний матеріал: М.Леонтович обробка української народної пісні «Щедрик»; Парафраз у виконанні АсіїАхат на тему «Щедрика»; Р.Савицький варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»; щедрівка «Добрий вечір тобі, пане господарю!»
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети М.Леонтовича, Р.Савицького
Обладнання: ТЗН; дитячі музичні інструменти; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід (щедрівка «Добрий вечір тобі, пане господарю!»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка готовності класу до уроку. Музичні вітання.
2. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Незабаром Новий рік. Ми відчуємо передсвяткове хвилювання. Що принесе Новий рік? Ми також хочемо привітати рідних, друзів, сусідів із цим святом. Як це зробити найкраще? Звісно – піснею! Пісні, у яких ми бажаємо щастя й добробуту добрим людям, - особливі. Чи відомі вони вам?
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Хто з композиторів використовував у своїй творчості народну музику?
Які народні мелодії ми почули у творах композиторів?
4. ОСНОВНА ЧАСТИНА
(вчитель розповідає про традиції святкування Нового року) Вечір напередодні Нового року, який сьогодні припадає на 13 січня, називають Щедрим.
Робота з поняттями
Пісні, що виконували у вечір напередодні Нового року (Щедрий вечір), називали відповідно щедрівками. Зазвичай їх виконували дівчата.
Композиторів дуже приваблювала народна пісня. Чимало з них слухали народні пісні, збираючи їх до своїх творчих скарбниць, записували, додаючи до мелодії щось своє, тобто – обробляли.
Обробка - це «прикрашання» мелодії музичного твору, його видозмінення завдяки використанню різних засобів музичної виразності.
Слухання музики
Обробку найвідомішої української щедрівки «Щедрик» зробив український композитор Микола Леонтович. Послухайте цю пісню у виконанні дитячого хору та дайте відповідь на запитання
Який настрій викликає ця пісня?
Слухання пісні «Щедрик» в обробці М.Леонтовича
Пісня «Щедрик» в обробці М.Леонтовича майже 100 років мандрує світом і звучить різними мовами, але душа у неї залишається українською.
Зараз ми послухаємо Парафраз на тему «Щедрик»
Робота з поняттями
Парафраз – це інструментальна п’єса , зазвичай віртуозного характеру, на запозичені теми. Зазвичай композитори створюють такі п’єси на улюблені мелодії з творів інших композиторів або народної музики.
Слухання музики
Послухайте Парафраз у виконанні скрипачки АсіїАхат та порівняйте різні виконання «Щедрика».
Слухання Парафраз у виконанні АсіїАхат на тему «Щедрика»
Що змінилося у виконанні «Щедрика»?
Яке трактування вам подобається більше?
Крім обробок та парафраз, є ще один спосіб використання народної музики у творчості композиторів – це створення варіацій на якусь певну пісню або танець. Послухайте мелодію відомої української пісні та пригадайте її назву.
Слухання мелодії «Їхав козак за Дунай»
Так, це мелодія пісні – романсу «Їхав козак за Дунай». Український композитор Роман Савицький створив варіації на тему цієї пісні. Послухайте ці варіації та дайте відповідь на запитання
Що, на вашу думку, означає поняття «варіація»?
Слухання Варіацій на тему української пісні «Їхав козак за Дунай» Р.Савицького
Чи однаково звучала мелодія пісні, чи з кожним повторенням у ній щось змінювалося?
Робота з поняттями
Мелодія у творі залишається незмінною, але щоразу варіюється, тобто звучить дещо змінено. Такий музичний твір називають варіаціями. Основна музична думка (тема) у варіації повторюється декілька разів, постійно змінюючись. Завдяки зміні темпу, ритму, гучності, динаміки тема набуває рішучого або ніжного, бадьорого або мрійливого характеру.
Учитель розповідає про творчість Р.Савицького
Вокально – хорова робота
Готуючись до різних свят, ми вивчимо українську щедрівку «Добрий вечір тобі, пане господарю!». Послухайте її уважно та дайте відповідь на запитання
Які «празники» святкували під час новорічних свят згідно з текстом щедрівки «Добрий вечір тобі, пане господарю!»?
Слухання щедрівки «Добрий вечір тобі, пане господарю!»
Розучування та виконання щедрівки
5. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Бесіда
Чим відрізняються обробка та варіації?
Чи може давня мелодія отримати нове життя завдяки сучасній обробці?
Які пісні співають під час новорічних свят?
6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Знайти відомості про українських та російських композиторів, які використовували у своїй творчості мелодії народних пісень.
Учні виходять із класу під музичний супровід (щедрівка «Добрий вечір тобі, пане господарю!»)