Актуалізація опорних знань. А щоб нам не сумуватипотрібно загадки відгадати… Чоловічок цей маленький. Ключ шукає золотий,Гострий, довгий, дерев’яний. Всюди ніс встромляє свій. Поміркуйте, поспішіть, Як же звуть його скажіть?Що за казка, друже мій,незнайомка живе в ній,Ти впізнаєш вмить її,Одяг весь у попелі,Мачуха все свариться,Сестри насміхаються. В’ється річка невеличка, Й хлопчик у човні сидить,З берега матуся кличе,Щоб обідом пригостить. Хто кругленький і смачненькийІз віконця скік та скік,Втік від Баби і від Діда. До Лисички на язик?
НАВЧАЛЬНІ ЦІЛІУчні знатимуть: значення поняття народна казка, групи казок, будову народних казок, їх зміст, особливості виразного читання. Учні вмітимуть: розкривати яскравий національний колорит українських казок, розрізняти фантастичне і реальне у казках, виразно читати, переказувати, пояснювати вчинки героїв.
Стара казка потрібна. В ній багато того доброго минулого, якекорисне нині і знадобиться потім. П. Бажов Епіграф уроку. Які уроки можна вивчити з казок, щоб підготуватися до майбутнього?Які навички чи якості героїв казки можна взяти за приклад сьогодні?Чому важливо зберігати спогади та історії минулого?Як ви вважаєте, чому цінно зберігати і передавати традиції?Що означає вираз «багато того доброго минулого»?Мікрофон
Мотивація навчальної діяльності учнів. Світ дивовижний вас вітає!Всіх тих, хто вдумливо читає.І тих, хто любить мандрувати. Та прагне більше пізнавати. Кмітливих, добрих і відважних,А ще, звичайно ж, і уважних. Він звеселить і причарує,Окрилить тим, що подаруєКазок барвистий хоровод. Ми на шляху у Світ Казок!
Види казок. Казки про тварин (головні герої тварини). За допомогою образів тварин народ висміює вади людської вдачі, застерігає від негідних учинків, показує, як не можна чинити). Чарівні казки (у них обов’язково описується протистояння добра і зла. Головні герої і героїні чарівних казок виконують важкі завдання і обов’язково перемагають у боротьбі з лихими силами. Перед героєм ставиться надзвичайно важке завдання, виконати яке допомагають чарівні помічники або помічниці. В кінці переможця чи переможницю чекає винагорода. Соціально-побутові казки (розповідають про життя простих людей. У центрі уваги може бути несправедливий суд, вигідне одруження, тяжкі заробітки, погане ставлення пана, сімейні чвари тощо. Може зображуватися протистояння між членами родини: багатими і бідними, лінивими і роботящими, розумними і дурними. Тематика і різновиди народних казок
Казка має своєрідну побудову. Зачин – це традиційний початок казки словами: «Жив собі…», «Був собі…». Основна частина розповідає про дійових осіб, події розгортаються як ланцюжок пригод. У казках часто зустрічаються числа 3, 7, 12 (це є особливістю народних казок). Кінцівка — це вислів, яким зазвичай закінчується казка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка».
походження та поширення в усній формірозповідна форма (з відповідними зворотами, зверненнями тощо)вигаданість (фантастичність того, про що йдеться в казці)умовність зображуваних подій і героївборотьба добра і зла з обов’язковою перемогою добрачітка побудова (зачин, основна частина, кінцівка)послідовність розвитку подійутілення народних уявлень та ідеалівтрадиційні художні засоби, випробування героїв, повтори. Народні казки: ознаки
Продовжи речення. Я люблю читати казки, тому що… Пригадайте відомі вам казки. Хто найчастіше є героєм народної казки?Кого висміюють, а кого прославляють казки?На які групи поділяються казки? Які з них найдавніші?Які особливості побудови казки?Що таке зачин і кінцівка? Які найвідоміші зачини і кінцівки ви знаєте?