План-конспект уроку Символіка країни Недоладії та її мешканців у казці-повісті Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»»

Про матеріал
Узгодження взаємодії вчителя-предметника та керівника гуртка в забезпеченні якості освіти. навчальна: з’ясування особливості символічного змісту країни Недоладії та її казкових персонажів; оцінювання вчинків казкових героїв, розрізнення добра і зла; формування вміння аналізувати вчинки інших та власні; розвиваюча: розвиток навички аналізу художнього твору, усне мовлення; виховна: виховання інтересу до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

(для учнів 5 класу)

 

Тетяна БАБЕНКО,

вчитель української мови та літератури

 

Тема

«Символіка країни Недоладії та її мешканців у казці-повісті Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»»

Мета:

Узгодження взаємодії вчителя-предметника та керівника гуртка в забезпеченні якості освіти.

навчальна: з’ясування особливості символічного змісту країни Недоладії та  її казкових персонажів; оцінювання вчинків казкових героїв, розрізнення добра і зла; формування вміння аналізувати вчинки інших та власні;

розвиваюча: розвиток навички аналізу художнього твору, усне мовлення;

виховна: виховання інтересу до літератури, прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця.

Тип уроку

формування умінь і навичок

Матеріально-технічне забезпечення:

 

ноутбук, мультимедійна дошка, проєктор.

Дидактичне забезпечення:

 

Художній текст повісті, картки для інтерактивної роботи, ілюстрації учнів до повісті.

Використані джерела:

 

  1. Малик Галина. Незвичайні пригоди Алі. Повість у трьох книгах. –К. А БА БА ГА ЛА МА ГА, 2020, вид. 8-е.- 224 с.
  2. Заболотний О.В. Українська література: підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. — Київ: Літера, 2022. — 243 с.

Складова успішного випускника:

 

Громадянин

Орієнтир складової моделі успішного випускника:

 

громадянська позиція (очікувані результати – здатність до спільного життя, до співпраці у громадянському суспільстві, здатність до відповідальності перед суспільством).

Складова моделі успішного випускника:

 

творча особистість

Орієнтир складової моделі успішного випускника:

 

дивергентне мислення (очікувані результати – розвиток креативного та творчого мислення, уяви, фантазії.)

Педагогічний інструментарій для формування успішного випускника:

 

особистісно-орієнтований,  компетентнісний,  діяльнісний підходи; технологія інтерактивного навчання, форма проведення: урок-подорож (з використанням рольової гри та роботи в групах).

Епіграф

Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні

Народна творчість

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

(Привітання дітей, позитивне налаштування на урок)

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку

Мотивація навчальної діяльності школярів.

  1.     Слово вчителя. Сьогодні, діти, ми ще раз поринемо у чарівний казковий світ. Cвіт мудрості, добра і фантазії. Казка навчить долати будь-які перешкоди. А ще навчить бути відповідальними за власні вчинки. На попередніх уроках ми познайомились із казкою-повістю Галини  Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії», з’ясувати особливості мови і жанру твору. Сьогодні ми проаналізуємо символічний зміст зачарованої країни та її мешканців.
  2.     Робота з епіграфом.

Епіграфом до нашого уроку є добре відоме усім вам прислів’я «Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні». (Слайд 1)

  1.     Бесіда за епіграфом.

-           До чого закликає народна творчість?

-           Чи згідні ви з цим твердженням?

-           Які подібні за змістом прислів’я вам відомі?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Сьогодні ви переконаєтесь, що все в житті головної героїні прочитаної казки залежить від її вчинків та від відповідальності за власні дії. Отже, вмощуйтесь зручніше, адже ми продовжуємо мандрівку чарівною незвіданою країною.

1. Метод «Інтерактивна розмальовка»

Щоб оновити в пам’яті події твору, його героїв нам потрібно відповісти на декілька запитань, якщо відповіді будуть правильними, ми зможемо розфарбувати малюнок.

2. Гра «Назви героя за малюнком» (Слайди 2-7)

А зараз перевіримо, як добре ви знаєте героїв

IV. Основний зміст уроку

  1.     «Знайомство з головною героїнею»

А кого ми не назвали ще? Так, Головну героїню Алю. З’ясуймо, якою вона постає перед нами?

Учні зачитують уривок-повісті казки: «Те, що їй клали на тарілку, вона недоїдала. Те, що давали пити – недопивала. Почне малювати – кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну – кине, бо нудно. Почне вишивати – кине, бо нецікаво. Навіть заплестися їй ні разу не вдавалось до кінця. Заплете одну кіску, а за другу не береться. Так і ходить цілий день – одна коса заплетена, друга – ні. Через це з нею завжди траплялися якісь неприємності»).

2. Рольова гра (інсценізація)

Я – Галя. Але тато з мамою називають мене Алею. Я не люблю робити справи до кінця! Все мені набридає. Нещодавно я потрапила до країни Недоладії. Там я зустріла дивних мешканців. Я хочу додому (плаче). Допоможіть мені повернутися.

Діти, а що ми ще знаємо про Алю?

3. Перевірка випереджального домашнього завдання

Діти, Аля хоче швидше повернутися додому. Допоможімо їй. Для цього нам потрібно якнайбільше дізнатися про країну, в яку потрапила  дівчинка, та про її мешканців.

3. Метод «Незакінчене речення» (слайд №8).

       Країна розташована… (Розташована на березі      озера без води)

       Її столиця – місто … (Недоград)

       Тут живуть… (Тут живуть усі недороблені справи)?

       Із звичайних людей сюди потрапляють ті, які… (Ті, що недоробили 100 справ)

       Дороги звідси…  (Дороги звідси немає)

       Править країною…( Правитель –  Недороль Десятий).

Спробуйте пояснити походження назви цієї країни (префікс недо- свідчить про незавершеність якогось процесу, корінь -лад- мав би свідчити про порядок, але у поєднанні із префіксом вказує на порушення цього порядку).

4. Метод «Мозкова атака».

- Що, на вашу думку, символізує ця назва?

-  Чому Аля потрапила саме до цієї країни?

- Яка справа була сотою недоробленою дівчинкою?

- З якого міста розпочалася мандрівка дівчинки?

- У чому полягає особливість цього міста?

Учитель.  До кого з персонажів нам потрібно звернутися, щоб потрапити до Недоладії? (до Недочеревика).

5. Фізкультхвилинка. Недочеревик  читає виразно  уривок, учні імітують прочитане рухами

Недо-роби!

Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!

І недо-ший!

І в Недо-ладію

       Мерщій!

Ось ми потрапили до країни Недоладії. Познайо́ммося з її мешканцями. Для цього я пропоную пограти в гру «Хто я?».

6. Гра «Хто я?»

Зізнаймося наскільки гарно ви запам’ятали всіх героїв. На столі лежать картки із зображенням героїв, вам потрібно подивитися на картку, не називаючи імені героя, описати його (від першої особи «Я»), а учні в класі будуть відгадувати хто ви.

7. «Творчо-асоціативна робота»  ( слайд №9).

Скласти сенкан

- Звідки взялися ці мешканці у зачарованій країні?

-         Давайте допоможемо Алі, вказавши, від яких мешканців вона може чекати допомоги, а яких потрібно остерігатися. Для цього  визначимо «хто є хто».

  1. «Хто є хто» (слайд №10) Записати імена героїв у дві колонки:

1) ті, що допомагали; 2) ті, що протидіяли поверненню Алі додому.

Допоможімо Алі пригадати основні події у її незвичайній мандрівці. Для цього відтворимо їх послідовність: яка подія відбулася найпершою, а яка останньою.

V. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Конкурс «Парад порад»

 Учитель. Пам’ятаймо, що нам потрібно також вчасно повернутися із казкової Недоладії. Для цього завершимо усі наші справи. Не будемо відкладати на завтра те, що можна зробити сьогодні. Фінальна наша справа – дати пораду Алі, усім дітям і, навіть, собі, як не потрапити до Недоладії.

Отже, оголошується фінальний етап мандрівки «Парад порад» (слайд №12).

 Учні отримують символічні метелики (натяк на першу дороблену Алею справу), на яких записують поради для Алі, вказавши, які риси потрібно виховувати у собі, щоб не потрапити до Недоладії (відповідальність, кмітливість, дисциплінованість, швидкість, доброту, зосередженість на справі, взаємодопомогу…).

- Діти, чи актуальна ця порада і для нас з вами? Адже пам’ятаймо, що Недоладія існує і донині.

2. Слово вчителя.

- Як відомо, у казках добро перемагає зло. Яке зло переможене в історію про Алю? Чи змогли ми сьогодні у нашій подорожі перемогти це ж зло?

- Чи будете ви на завтра відкладати те, що можна зробити сьогодні?

VI. Оцінювання

Наша мандрівка в казкову країну скінчилась,

всі ви, я бачу, дуже сьогодні втомились,

тож роздаю вам очікувану нагороду –

гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.

VІІ. Домашнє завдання.

1. Напишіть бабусі лист від імені Алі про враження від перебування в країні Недоладії, про справжніх друзів,  сильних духом, сміливих недоладян.

Доброго дня, моя люба бабусю! Моя подорож країною Недоладією затягнулась, бо…

2. За бажанням

Створити кросворд за твором Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Продовження цього уроку відбудеться на уроці мистецтва з Оленою Миколаївною, де ви зможете відслідкувати подорож Алі та побудувати карту.

 

docx
Додав(-ла)
Tetyana Babenko
Додано
2 січня
Переглядів
335
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку