УРОК № 5
Тема уроку. Наслідки теореми косинусів.
Мета уроку: виведення наслідків із теореми косинусів. Формування вмінь учнів застосовувати теорему косинусів і наслідків з неї до розв'язування задач.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання:таблиця «Співвідношення між сторонами і кутами трикутника» [13].
Вимоги до рівня підготовки учнів: застосовують теорему косинусів до розв'язування задач.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Перевірити правильність виконання домашнього завдання можна за записами, зробленими на дошці до початку уроку.
Розв’язання задачі
Нехай а = 5 м, b = 6 м, с = 1 м. Тоді:
1) a2 = b2 + c2 – 2bccosα; 25 = 36 + 49 – 2 ∙ 6 ∙ 7 ∙ cosα; 84cosα = 60;
cosα = = = .
2) b2 = a2 + c2 – 2accosβ; 36 = 25 + 49 – 2 ∙ 5 ∙ 7 ∙ cosβ; 70cosβ = 38;
cosβ = = .
3) c2 = a2 + b2 – 2abcosγ; 49 = 25 + 36 – 2 ∙ 5 ∙ 6 ∙ cosγ; 60cosγ = 12;
cosγ = = .
Відповідь. ; ; .
Самостійне виконання вправ
Двоє учнів виконують завдання за відкидними дошками, решта — у зошитах. Після закінчення роботи слід виконати самоперевірку (взаємоперевірку) під керівництвом учителя за записами, що зроблені на відкидних дошках.
Варіант 1
Варіант 2
II. Поетапне сприймання й усвідомлення навчального матеріалу
Застосування теореми косинусів
Формула a2 = b2 + c2 – 2bccosα дозволяє знаходити довжину однієї зі сторін за відомими довжинами двох інших сторін і кутом між ними.
Теорема косинусів дозволяє також за даними сторонами трикутника знаходити його кути.
Так, із рівності a2 = b2 + c2 – 2bccosα одержуємо: 2bccosα = b2 + с2 – а2, звідси cosα = .
Якщо а2 < b2 + с2, то b2 + с2 – а2 > 0 і, отже, cosα > 0, тобто 0° < α < 90° , кут А — гострий.
Якщо а2 = b2 + с2, то b2 + с2 – а2 = 0 і, отже, cosα = 0, тобто α = 90°, A — прямий.
Якщо а2 > b2 + с2, то b2 + с2 – а2 < 0 і, отже, cosα < 0, тобто 90° < α < 180°, A — тупий.
Таким чином, користуючись теоремою косинусів, можна визначати вид кутів (гострий, прямий, тупий) трикутника, не обчислюючи самих кутів.
Розв'язування вправ
Визначте вид кута трикутника, який лежить проти найбільшої сторони, якщо сторони трикутника дорівнюють:
а) 7 м, 8 м, 12 м; б) 3 см, 4 см, 5 см; в) 8, 10, 12.
Розв'язання
а) Оскільки (72 + 82) – 122 = 49 + 64 – 144 = - 31 < 0, то кут, який лежить проти найбільшої сторони, є тупим.
б) Оскільки (32 + 42) – 52 = 9 + 16 – 25 = 0, то кут, який лежить проти найбільшої сторони, є прямим.
в) Оскільки (82 + 102) – 122 = 64 + 100 – 144 = 20 > 0, то кут, який лежить проти найбільшої сторони, є гострим.
Наслідки з теореми косинусів
Якщо розглянути формулу a2 = b2 + с2 – 2bccosα, то вираз bcosα являє собою проекцію сторони b на сторону с або продовження сторони с і позначається прсb.
Якщо 0° < α < 90°, то із трикутника ACD (рис. 12, а) маємо
AD = bcosα = npcb, і тоді а2 = b2 + с2 – 2с прсb.
Якщо 90° < α < 180°, то із трикутника ACD (рис. 12, б) маємо
AD = b ∙ cos(l80°- α) = -bcosα = npcb, і тоді а2 = b2 + c2 + 2c npcb.
Таким чином, квадрат сторони трикутника дорівнює сумі квадратів двох інших сторін «±» подвоєний добуток однієї з них на проекцію другої на першу. Знак «+» слід брати тоді, коли протилежний кут тупий, а знак «-» — коли гострий.
Розв'язування задач
Розв’язання
Нехай АВ = 5 м, ВС = 4 м, АС = 6 м (рис. 13).
Тоді ВС2 = АВ2 + АС2 – 2АСпрАСАВ; 16 = 25 + 36 – 2 ∙ 6 ∙ прАСАВ;
12 ∙ прАСАВ = 45; прАСАВ = = 3 (м).
Аналогічно AS2 = ВС2 + AC2 – 2 ∙ AC ∙ npACВС; 25 = 16 + 36 – 2 ∙ 6 ∙ прАСВС; 12 ∙ прАсВС = 27; прАСВС = = 2 = 2 (м).
Відповідь. 2 м, 3м.
Розв'язання
Нехай а = 5 м, b = 7 м, с = 6 м (рис. 14). Оскільки a2 = b2 + c2 – 2b npbc, то 25 = 49 + 36 – 14 ∙ npbc, 14 ∙ прbc = 60, прbc = = = 4 (м), AD = 4 м.
Із трикутника ABD маємо: BD = = = = = = (м).
Оскільки b2 = а2 + с2 – 2с прса, то 49 = 25 + 36 – 12 ∙ прса, 12 ∙ прса = 12, прса = 1, КВ = 1 м.
Із трикутника BCK маємо: СК = = = = 2 (м).
Оскільки c2 = a2 + b2 – 2a npab, то 36 = 25 + 49 – 2 ∙ 5 ∙ npab, 10 npab = 38, npab = = = 3 (м), CF = 3м.
Із трикутника ACF маємо: AF = = == (м).
Відповідь. м, 2м, м.
ІІІ. Домашнє завдання
IV. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу
а) у трикутнику ABC b2 = с2 + ... - ...;
б) у трикутнику ABC cosβ = ;
в) якщо в трикутнику ABC a2 = b2 + c2, то трикутник ...;
г) якщо в трикутнику ABC b2 > a2 + c2, то B — ...;
д) якщо в трикутнику ABC b2 < a2 + с2, то B — ....
а) 2 см, 3 см, 4 см; б) 3 см, 4 см, 5 см; в) 4 см, 5 см, 6 см.