Тема. Наслідки з теореми про вписаний кут. Розв'язування задач
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту наслідків із теореми про вписаний кут та способів їх доведення. Сформувати вміння:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Кути в колі».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Перевірку опанування учнями способів дій, вивчених на попередніх уроках, можна провести у формі самостійної роботи.
Самостійна робота
Варіант 1
Варіант 2
III. Формулювання мети і завдань уроку
Задача. Три футболісти пробивають штрафні удари по воротах із точок А, В і С (рис. 1). У кого з них кут обстрілу воріт найбільший?
Під час обговорення розв'язання задачі необхідно перейти до її математичної моделі та сформулювати проблему (як порівняти вписані кути, що спираються на одну й ту саму дугу?)
Зрозуміло, що розв'язання цієї проблеми у вигляді деякого правильного твердження для вписаних кутів із наступним доведенням цього твердження, а також оволодіння способами застосування цього твердження і є основною метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда
V. Засвоєння знань
План вивчення матеріалу
4*. Додаткові наслідки. Кути в колі.
Зміст та послідовність вивчення наслідків теореми про вписаний кут логічно обумовлені: наслідок 1 (про вписані кути, що спираються на одну й ту саму дугу) ґрунтується безпосередньо на твердженні теореми про вписаний кут. Доведення наслідку 2 (про вписаний кут, що спирається на півколо) можна розглядати як особливий випадок наслідку 1 (коли дуга кола має градусну міру 180°). Що стосується наслідку 3 (про центр кола, описаного навколо прямокутного трикутника, та довжину медіани прямокутного трикутника, проведеної до гіпотенузи), то доведення цього твердження стає очевидним під час розгляду рисунка до наслідку 2 (див. рис. 64 підручника). Після доведення наслідку 3 бажано розглянути цікавий факт для прямокутного трикутника (медіана прямокутного трикутника, проведена до гіпотенузи, ділить прямий кут на кути, що дорівнюють гострим кутам прямокутного трикутника), який бажано зафіксувати в зошитах учнів як опорний факт. Зміст основних наслідків з теореми про вписаний кут міститься в конспекті «Кути в колі».
Конспект 9 |
|
Кути в колі |
|
|
|
AOB — центральний кут, AOB = АВ Центральний кут вимірюється дугою, на яку він спирається |
ABC — вписаний кут, ABC = AC = AOC Вписаний кут вимірюється половиною дуги, на яку він спирається, і дорівнює половині центрального кута, що спирається на ту саму дугу |
|
|
ABC = ADC = AKC Вписані кути, які спираються на одну й ту саму дугу, рівні між собою |
ABC = ADC = 90° Вписаний кут, який спирається на діаметр, дорівнює 90° |
|
|
MA — дотична, MB — січна AMB = MnB |
AB і CD — хорди AMC = (AC + DB) |
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
Виконання письмових вправ
4* (опорна). Кут між хордою і дотичною до кола, проведеною через кінець хорди, вимірюється половиною дуги, яка лежить усередині цього кута. Доведіть.
5* (опорна), а) Дуги кола, які містяться між двома паралельними хордами, рівні. Доведіть, б) Рівні хорди стягують дуги з однаковою градусною мірою, і навпаки: дуги з однаковою градусною мірою стягуються рівними хордами. Доведіть.
VII. Підсумки уроку
Знайдіть на рисунку 6 помилки.
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст наслідків. Розв'язати задачі.