Тема. Розв'язування задач на застосування ознак подібності прямокутних
трикутників
Мета: закріпити та систематизувати знання учнів про зміст та схеми застосування ознак подібності прямокутних трикутників, метричних співвідношень у прямокутному трикутнику; відпрацювати навички застосування набутих знань.
Тип уроку: застосування вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Ознаки подібності прямокутних трикутників».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Для перевірки засвоєння учнями змісту ознак подібності трикутників фронтально проводиться математичний диктант.
Математичний диктант
|
Варіант 1 |
Варіант 2 |
1 |
Чи можуть бути подібними два прямокутних трикутники, якщо в одному з них |
|
|
є гострий кут 40°, а в другому — гострий кут 50°? |
гострий кут одного трикутника удвічі більший за гострий кут іншого трикутника? |
2 |
Виконайте зображення |
|
|
ΔMNK (K = 90°). Як слід провести в цьому трикутнику пряму .через точку К |
ΔADK (A = 90°). Як слід провести в цьому трикутнику пряму через точку А |
|
щоб вона поділила даний трикутник на два трикутники, подібні до нього? Запишіть позначення цих трикутників |
|
3 |
Доповніть записи |
|
|
Катет є середнім пропорційним... |
Висота, що проведена до гіпотенузи, є середнім пропорційним... |
|
Виконайте відповідний рисунок та зробіть на ньому необхідні позначки |
Також на уроці слід перевірити розв'язання домашньої задачі 1 (повне розв'язання цієї задачі записує на дошці хто-небудь з учнів заздалегідь; учні знайомляться з його змістом після виконання та перевірки завдань математичного диктанту; задача корисна, оскільки знайомить учнів з додатковим способом побудови четвертого пропорційного відрізка).
III. Формулювання мети і завдань уроку
Учитель говорить про те, що на попередньому уроці учні вивчили ознаки подібності прямокутних трикутників та метричні співвідношення в прямокутному трикутнику, причому учні розв'язували задачі, в яких йшла мова про прямокутні трикутники із прямою вказівкою на твердження, яке слід застосувати. Далі вчитель наголошує на тому, що на практиці під час розв'язування задач, які передбачають застосування ознак подібності прямокутних трикутників, треба знайти подібні трикутники.
З метою успішного розв'язування задач на застосування подібності прямокутних трикутників учням, крім сталих знань змісту ознак подібності трикутників та метричних співвідношень, слід повторити властивості фігур, що були вивчені на попередніх уроках. Отже, мета уроку — закріплення та систематизація знань учнів про ознаки подібності прямокутних трикутників та відпрацювання навичок їх використання під час розв'язування задач.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
Виконання усних вправ за готовими рисунками
Для кожного з наведених рисунків складіть твердження з використанням подібності трикутників або співвідношень між елементами прямокутного трикутника.
|
|
|
|
|
|
З метою залучення до виконання вправ усіх учнів можна організувати роботу в малих групах.
Спочатку завдання виконуються в групах, потім результати презентуються та в разі необхідності коригуються.
V. Формування вмінь
Виконання письмових вправ
а) Знайдіть на рисунку 1 подібні трикутники і доведіть їх подібність.
б) Знайдіть сторону квадрата, якщо ВК = 9 см, МС = 4 см.
VI. Підсумки уроку
Який із рисунків зайвий (рис. 2)? Чому?
VII. Домашнє завдання
Повторити зміст ознак подібності прямокутних трикутників та метричних співвідношень у прямокутному трикутнику; означення та властивості сторін і кутів прямокутного трикутника.
Розв'язати задачі.