Наукова стаття "ФЕНОМЕН М. К. ШЕРЕМЕТ: СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛОГОПЕДІЇ У ВІТЧИЗНЯНІЙ КОРЕКЦІЙНІЙ ОСВІТІ"

Про матеріал

У студії Черкаса О. О. подано коротку біографію, анотовано науковий арсенал та охарактеризовано основні здобутки відомого педагога, заслуженого працівника освіти, відмінника освіти України, фахівця у галузі логопедії, доктора педагогічних наук, професора НПУ ім. М. Драгоманова Марії Купріянівни Шеремет, науково-дослідницька діяльність якої лягла в основу ґенези логопедії на теренах української корекційно-педагогічної ниви.

Перегляд файлу

УДК

 

ФЕНОМЕН М. К. ШЕРЕМЕТ: СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛОГОПЕДІЇ У ВІТЧИЗНЯНІЙ КОРЕКЦІЙНІЙ ОСВІТІ                        

У студії подано коротку біографію, анотовано науковий арсенал та охарактеризовано основні здобутки відомого педагога, заслуженого працівника освіти, відмінника освіти України, фахівця у галузі логопедії, доктора педагогічних наук, професора НПУ ім. М. Драгоманова Марії Купріянівни Шеремет, науково-дослідницька діяльність якої лягла в основу ґенези логопедії на теренах української корекційно-педагогічної ниви.                

Ключові слова: Марія Купріянівна Шеремет, науковий арсенал, ґенеза логопедії.

O.O. Cherkas. The phenomenon of M. K. Sheremet: the formation and development of speech therapy in the national correctional education.

In the article is filed a brief biography and it’s annotated scientific arsenal and there are described the main achievements of the famous teacher, honored worker of the Excellence in Education of Ukraine, specialist in speech therapy, doctor of pedagogical sciences, professor Drahomanov NPU Maria Kupriyanivny Sheremet, whose research activities are formed the basis genesis of speech therapy in the territory of correctional Ukrainian and educational fields.                                                                                                                                                           Key words: Maria Kupriyanivna Sheremet, scientific arsenal, genesis of speech therapy.

Актуальність та постановка проблеми. Вітчизняний науковий простір багатий на геніальні таланти, які завжди прославляють своїми здобутками Україну у світі. Однією із таких визначних діячів на корекційно-педагогічній ниві є Марія Купріянівна Шеремет, ім’я якої добре відоме усім, хто докладає свої зусилля до навчально-виховного процесу для дітей із особливими освітніми потребами. Науково-методична діяльність ученої ще не перебувала у дослідному полі, що й зумовлює актуальність та наукову новизну нашої студії.                                                                                                                               Мета і завдання нашого дослідження полягають у аналізі наукового арсеналу та специфіки основних здобутків М. К. Шеремет.                                                                                    Виклад основного матеріалу. Кожна наука має свою точку відліку. Певний, всіма визнаний, еталон є вищим зразком для наслідування. У такому багатогранному вченні, як спеціальна педагогіка, безсумнівним еталоном є науковий доробок М. К. Шеремет.                                                                                                                                                            Народилась дослідниця в с. Пугачівка Рокитнянського району Київської області. 1974 р. закінчила Київський державний педагогічний інститут імені О. Горького та отримала кваліфікацію «Вчитель школи глухих та слабочуючих. Логопед»; 1979 року захистила кандидатську дисертацію на тему «Готовність слабочуючих дітей до навчання в школі» у спеціалізованій вченій раді Науково-дослідного інституту дефектології АПН СРСР (м. Москва) зі спеціальності «Спеціальна педагогіка. Працювала вчителем спеціальної школи-інтернату для слабочуючих дітей № 9 м. Києва. З 1983 р. професійною домівкою став дефектологічний факультет НПУ імені М. Драгоманова (нині – Інституту корекційної педагогіки та психології): старший викладач кафедри сурдопедагогіки і логопедії (1983 р.), доцент (1988 р.), завідувач кафедри логопедії (з 1998 р.). Звання доцента зі спеціальності «Спеціальна педагогіка» присвоєно у 1987 р. Докторську дисертацію «Психолого-педагогічні основи підготовки слабочуючих дітей до навчання в школі» Марія Купріянівна захистила у спеціалізованій вченій раді Інституту дефектології АПН України зі спеціальності «Спеціальна педагогіка». Має учений ступінь доктора педагогічних наук (1997 р.). Учене звання професора отримала у 2001 р. Нині Марія Купріянівна обіймає посаду Першого заступника директора з наукової роботи (з 2003 р.) та завідувача кафедри логопедії НПУ імені М. Драгоманова, викладає теоретичні курси та семінарські заняття на денному та заочному відділеннях із дисциплін: логопедія, психологія мовлення, основи психолінгвістики, основи наукових досліджень, вибрані питання сучасної логопедії  на кафедрі логопедії Інституту корекційної педагогіки та психології НПУ імені М. Драгоманова.                                                                                                                                            Марія Купріянівна гармонійно поєднує педагогічну, наукову й методичну діяльність. Фахова майстерність, високий рівень знань, обдарованість кваліфікованого професора, вміння зацікавити цінними ідеями, думками – це далеко не повний перелік, який дав змогу Марії Купріянівні стати майстром своєї справи і переконатися, що при виборі педагогічної професії і свого життєвого шляху вона не помилилася.              Тривалий час плідно трудиться Марія Купріянівна і як науковець. Предметом її сталих наукових зацікавлень є проблеми логопедії –  науково-методологічні засади й сучасні технології діагностики та корекції тяжких мовних порушень.                                                                                     У Дефектологічному словнику зазначається, що М. Шеремет – «український учений-дефектолог … зробила вагомий внесок у розробку змісту, методів і засобів підготовки слабочуючих дітей до навчання у школі та психолого-педагогічний супровід їх навчання і виховання на основі принципу єдності діагностики і корекції порушень у розвитку дітей дошкільного і молодшого шкільного віку» [1, с. 514-515].                                          Науковий арсенал дослідниці складає понад 300 публікацій, серед яких: державні освітні стандарти для освітньо-кваліфікаційних рівнів «Бакалавр», «Магістр» зі спеціальності «Корекційна освіта», державні стандарти та програми для початкової ланки спеціальної загальноосвітньої школи для дітей із тяжкими порушеннями мовлення, численні статті, тези, методичні рекомендації, навчальні посібники, підручники, монографії, який побачив світ у різних науково-методичних виданнях.               До низки основних праць належать навчальні програми: «Програми для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення» (2004 р.), «Програми для загальноосвітньої школи для дітей з тяжкими порушеннями мовлення (підготовчий – 1 класи)» (2005 р.); підручники: «Хрестоматія з логопедії» (2006 р.), «Логопедія» (2015 р.); навчально-методичні посібники: «Методика навчання української мови молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвитку (у процесі засвоєння словотворчих засобів)»             (2000 р., у співавторстві), «Навчально-програмовий комплекс «Адаптація-лого». Комп’ютерна програма» (2004 р.), «Логопедична робота при різних формах дислалії» (2004 р.); «Хрестоматія з логопедії» (2006 р.), «Хрестоматія з логопедії. Історичні аспекти. Дислалія. Дизартрія. Ринолалія» (2008 р.), «Методика навчання української мови молодших школярів з порушеннями мовленневого розвитку (у процесі засвоєння словотворчих засобів» (2009 р., у співавторстві), «Логопедія (корекційна робота при дислалії) (2009 р., у співавторстві), «Формування мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку з дизартрією до навчання в школі» (2009 р.), «Логопсихологія» (2012 р., у співавторстві), «Діагностика здатності до творчого самовираження дошкільників із порушеннями мовлення» (2014 р.) та численні наукові статті у різних фахових виданнях, фіксація та аналіз яких,на жаль, не дозволяє обсяг студії.                                                                                                                                                                        Розглянемо основні праці вченої. У навчальному посібнику «Хрестоматія з логопедії. Історичні аспекти. Дислалія. Дизартрія. Ринолалія» [9] Марія Купріянівна (у співавторстві) тематично систематизувала роботи з логопедії зарубіжних і українських авторів. Хрестоматія відповідає вимогам навчальної програми курсу «Логопедія». Видання містить наступні розділи: «Історичні аспекти логопедії», «Загальні питання логопедії», «Дислалія», «Дизартрія», «Ринолалія». Такий матеріал буде цікавим та корисним як студентам спеціальності «Логопедія», так і логопедам, корекційним педагогам, а також психологам і медичним працівникам, які працюють із дітьми із мовленнєвими порушеннями.                                                                                                                 Навчальний посібник «Методика навчання української мови молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвитку (у процесі засвоєння словотворчих засобів)» [8] (у співавторстві з Ревуцькою О. В.) логічно доповнює зміст навчальної дисципліни «Спеціальна методика початкового навчання української мови», в ньому описуються ефективні методи та прийоми формування поняття про дериваційні засоби української мови; розроблено систему роботи, спрямовану на вдосконалення словотвірних знань, умінь і навичок молодших школярів із порушенням мовленнєвого розвитку; запропоновано дидактичний матеріал, що дозволяє поліпшити якість засвоєння поняття про афіксальну систему української мови, зокрема творення іменників.                                                                                                                                                                        У відповідності до програми курсу «Логопедія» у співавторстві з О. В. Ревуцькою укладено навчальний посібник «Логопедія (корекційна робота при дислалії)» [7], матеріали якого вміщують зміст одного з найважливіших розділів курсу «Дисласія». У виданні авторки подають теоретичні відомості з основ логопедії; розглядають питання з історії вивчення дислалії та її проявів, враховуючи наявність зубощелепних деформацій та порушення функції зубощелепної системи у дітей; охарактеризовують види, форми та рівні порушень звуковимови; подають інформацію до проведення обстеження дітей; висвітлюють методику корекційної роботи при дислалії з використанням різних видів ігор тощо.                                                                      Навчальний посібник «Логопсихологія» [3], за редакцією М. К. Шеремет, розкриває науково-теоретичні та методологічні засади логопсихології як самостійної галузі спеціальної психології з урахуванням сучасних досягнень психолінгвістики, нейропсихології, спеціальної психології, логопедії. У ньому обґрунтовуються закономірності психічного розвитку нормальної дитини і дитини, яка має патологію; розглядається структура розвитку дитини з порушеннями мовлення, аналізується систематика порушень мовленнєвого розвитку з урахуванням сучасних класифікацій мовленнєвих розладів; наводяться практичні моделі психокорекційної допомоги дітям із різними формами мовленнєвих порушень.                                                                                                  Навчально-методичний посібник М. К. Шеремет та М. В. Лепетченко «Діагностика здатності до творчого самовираження дошкільників із порушеннями мовлення» [11] вперше в українській корекційній педагогіці висвітлює результати дослідження теоретичних і методичних аспектів вивчення явища творчого самовираження дошкільників із порушеннями мовлення.  У ньому розкрито авторське тлумачення цього особистісного феномену, компоненти, критерії, показники та рівні здатності до творчого самовираження. Посібник містить практично-методичний матеріал (методику та практичні рекомендації) для діагностики здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення. Запропоноване видання призначене для логопедів, дефектологів, соціальних педагогів спеціальних закладів освіти для дітей дошкільного віку, батьків дітей із порушеннями мовлення, студентів відповідних напрямів підготовки.                                                                                                                              У підручнику «Логопедія» [2], за редакцією М. К. Шеремет, висвітлено науково-методологічні засади логопедії як науки, системні порушення усного мовлення, причини його прояву, патогенез і кореляційно-реабілітаційну роботу, вікові норми мовленнєвого розвитку дитини тощо.                                                                                                                Марія Купріянівна є членом спеціалізованих вчених рад Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, НПУ імені М.П. Драгоманова, Південноукраїнського державного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського; редакційної колегії «Наукового часопису», очолює  науково-методичний журнал  «Логопедія». Під науковим керівництвом Марії Купріянівни захищено понад 30 кандидатських та докторських дисертацій.                                                                                                                                             Дослідниця частий почесний гість у закладах, осередках, які пов’язані з дітьми з особливими освітніми потребами, різних науково-методичних конференцій (про що засвідчує велика кількість публікацій). До неї звертаються за порадами, і в цьому вона вбачає своє покликання – поділитися ідеями, безкорисливо надавати кваліфіковану пораду чи консультацію. Тому й заслуговує на найвищу нагороду – визнання й авторитет серед учнів, студентів, колег.                                                                                                   Висновки. Педагогічні погляди Марії Купріянівни Шеремет отримали широке визнання в Україні та за її межами, посприяли розвитку вищої дефектологічної освіти, в її наукових студіях розглядаються науково-методологічні засади й сучасні технології діагностики та корекції тяжких мовних порушень. Загальна мета наукових досліджень М. К. Шеремет – науково-теоретичне забезпечення процесів діагностики та корекції порушень дитячого розвитку в умовах дошкільної та шкільної освіти. Об'єктом досліджень виступає дитина з порушеннями розвитку, яка вивчається в системі психолого-педагогічних факторів, що характеризуються різними формами розвивально-освітніх взаємодій; предметом досліджень є визначення та вивчення закономірностей відповідних порушень розвитку дитини їх механізмів та умов психічного розвитку такої дитини і процесів діагностики, корекції та реабілітації. Науковий арсенал М. К. Шеремет збагачує вітчизняний досвід і створює передумови подальшого ґенезису теорії та практики логопедичної науки.             

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Дефектологічний словник: навчальний посібник / За ред. В.І. Бондаря, В.М. Синьова. – К.: «МП Леся», 2011. – 528 с.
  2. Логопедія: підручник / за редакцією М.К. Шеремет. – Вид. 3-тє, перер. та доповн. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2015. – 776 с.
  3. Логопсихологія: навч. посіб. / С.Ю. Конопляста, Т.В. Сак; за ред. М.К. Шеремет. – К. : Знання, 2010. – 293 с.
  4. Методика навчання української мови молодших школярів з порушеннями мовленневого розвитку (у процесі засвоєння словотворчих засобів): навч. посібник / М. К. Шеремет, О. В. Ревуцька ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К. : Видавництво НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2009. – 194с. 
  5. Пахомова Н., Шеремет М. Формування мовленнєвої готовності дітей старшого дошкільного віку з порушеннями мовлення до навчання в школі: навчально-методичний посібник / М. К. Шеремет, Н. Г. Пахомова ; Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. – К.: [б.в.], 2009. – 137 с.
  6. Програми для 2-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з тяжкими порушеннями мовлення / Ін-т інновац. технологій і змісту освіти. – К.: Неопалима купина, 2006 . Ч. 1 / заг. ред. М. К. Шеремет. – 2006. – 360 с. 
  7. Ревуцька О., Шеремет М. Логопедія (корекційна робота при дислалії): Навчальний посібник / М. Шеремет, О. Ревуцька. – К., 2009. – 160 с.
  8. Ревуцька О., Шеремет М. Методика навчання української мови молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвитку (у процесі засвоєння словотворчих засобів) / М. Шеремет, О. Ревуцька.  – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. – 194 с.
  9. Хрестоматія з логопедії. Історичні аспекти. Дислалія. Дизартрія. Ринолалія: навч. посіб. / С. Ю. Конопляста, І. В. Мартиненко, М. К. Шеремет. – К.: КНТ, 2008. – 380 с.
  10. Хрестоматія з логопедії: навчальний посібник / М. К. Шеремет.  – К.: КНТ, 2006. – 360с.
  11. Шеремет М. Діагностика здатності до творчого самовираження дошкільників із порушеннями мовлення: навчально-методичний посібник / М.К. Шеремет, М.В. Лепетченко. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2014. – 128 с.
  12. Шеремет М. Логопедична робота при різних формах дислалії / М. К. Шеремет. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. – 60 с.
  13. Шеремет М. Навчально-програмовий комплекс «Адаптація-лого» Комп'ютерна програма / М. К. Шеремет. – К.: ТОВ Республіканський навчально-науковий центр «Діти-інваліди та нова інформаційна технологія», 2004.
  14. Шеремет М. Програми для загальноосвітньої школи для дітей з тяжкими порушеннями мовлення (підготовчий 1 класи) / М. К. Шеремет. К.: Початкова школа, 2005. 243 с.
  15. Шеремет М., М. Лепетченко. Діагностика здатності до творчого самовираження дошкільників із порушеннями мовлення: навч.-метод. посіб. для студентів ВНЗ/ М. К. Шеремет, М. В. Лепетченко. – Київ: Слово, 2014. – 126 с.

 

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Інші матеріали
Інкл
Додано
28 липня 2018
Переглядів
3338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку