Автоматизація звука [C], тема тварини.
Завдання: Вчити дітей правильно вимовляти звук [с], визначати його місце в словах. Розвивати артикуляційний апарат, мовне дихання, увагу, пам'ять, зв'язне мовлення, фонематичний слух, дрібну моторику.
Збагатити та розширити знання дітей про домашніх і диких тварин.
Матеріал: дзеркальця, картинки із зображенням свійських та диких тварин, схеми звукового аналізу, фішки, буква С
Заняття: Звук [С], буква С
Тварини.
Завдання: Вчити дітей правильно вимовляти звук [с], визначати його місце в словах. Розвивати артикуляційний апарат, мовне дихання, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення, фонематичний слух, дрібну моторику.
Збагатити та розширити знання дітей про домашніх і диких тварин.
Матеріал: дзеркальця, картинки із зображенням свійських та диких тварин, схеми звукового аналізу, фішки, буква С
Хід заняття
1. Арт.впр. для свистячих.
Д\впр. „ Зроби як я!”.
2. Вправи для дихання.
„ Поїзд”, „Лопнула кулька”.
3. Вправи для дрібної моторики.
„ Пальчики та вовк”, „ Зайчик”.
4. Подорож у країну тварин.
Вірний друг у мене є,
Мені лапу подає.
Заглядає щиро в очі,
Мовби щось сказати хоче.
Замість слів лиш чути: “Гав”,
Всіх котів порозганяв.
Хто скажіть цей розбишака,
Знають всі, що це… (собака)
— Про кого загадка? ( про собаку)
Який перший звук у слові собака? (звук [с]).
Сьогодні ми будемо вчитися виділяти звук [с] на слух, у вимові і правильно ви мовляти його.
5. Артикуляція звуку [с].
Губи розведені у посмішку. Зуби зімкнуті «парканчиком», але між ними є невелика відстань. Кінчик язика змикається з нижніми зубами. Вздовж спинки язика утворюється заглиблення, яке називається «жолобок». Холодний струмінь повітря, що видихається, проходить по «жолобку» між зубами, утворюючи свист. І м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину. Голосові зв'язки не вібрують.
6. Вимова звуку [с].
Вимовляю звук |с] і пропонує дітям вимовити його перед дзеркалом. Звертаю увагу на перешкоду проходження повітря в ротовій порожнині, відсутність вібрації голосових зв'язок та утворення свисту під час вимови.
7. Характеристика звуку [с].
Звук [С] – свистячий, приголосний, глухий.
Логопед. Чому звук [с] свистячий?
(Тому що під час проходження повітря утворюється свист.)
Логопед. Чому приголосний?
(Тому що в роті є перешкода. Вільному проходженню повітря заважають зімкнуті зуби.)
Логопед. Чому глухий?
(Тому, що голосові зв'язки не вібрують.)
6. Завдання «Назви слова».
На дошці — малюнки тварин. Діти повинні їх назвати. Собака, лисиця, корова, свиня, коза, осел, ведмідь, слон, носоріг, їжак, песець, барс, вовк... (Розповідь логопеда про барса, носорога, песця).
Логопед. Як їх можна назвати одним узагальнюючи словом?
Діти Тварини.
Логопед. Які є групи тварин?
Діти. Свійські та дикі.
Логопед. Назвіть свійських тварин.
Діти. Собака, свиня, осел...
Логопед. Назвіть диких тварин.
Діти. Барс, лисиця, слон, носоріг, песець...
7. Д\ Гра «Відбери слова».
Діти повинні відібрати лише ті картинки – назви звірів в яких є звук [с].
8. Завдання «Виклади схему слова».
Логопед. Як на схемі звукового аналізу позначаємо голосні звуки?
Діти. Кружечком.
Логопед. Як позначаємо тверді приголосні?
Діти. Однією рисочкою.
Логопед. Як позначаємо м'які приголосні?
Діти. Двома рисочками.
Логопед. Назвіть послідовність звуків у словах «лис, слон ». Викладіть їх схему.
9. Гра «Добери схему».На дошці прікріплено малюнки із зображенням тварин. Логопед роздає дітям схеми звукового аналізу цих слів і пропонує до кожного слова дібрати відповідну схему.
Схеми
— |
О |
— |
о |
— |
о |
||||||
— |
О |
— |
о |
= |
о |
||||||
— |
— |
о |
= |
О |
|||||||
о |
— |
о |
— |
||||||||
— |
— |
о |
— |
||||||||
Малюнки: Лисиця, свиня, собака, осел, слон.
10. Завдання: «Поділи слова на склади ».
Со-ба-ка, ли-си-ця, сви-ня, осел, слон,
но-со-ріг, пе-сець, барс.
11.Фізкультхвилинка
Гра «Літає – не літає!»
Сова, автобус, самокат, синиця, парасолька, собака, листок...(літає – бігають розкинувши руки, не літає – присідають)
12. Гра «Хто де живе?».
(показую малюнки тварин і їхннього житла).
Логопед. Де живе білка?
Діти. У дуплі.
Логопед. Де живе лисиця?
Діти. У норі.
Логопед. Де живе собака?
Діти. У конурі.
Логопед. Де живе вовк?
Діти. У лігві.
Логопед. Де живе ведмідь?
Діти. У барлозі.
13. Гра «Хто чи що?».
Потрібно розглянути та назвати малюнки.
Собака, самокат, борсук, косуля, сонце, санки, лось, парасолька, сова, сом, автобус, лисиця...
Логопед. Яке питання ми ставимо до слів, що є назвами людей і тварин, тобто до живих істот?
Діти. Хто?
Логопед. Яке питання ми ставимо до інших предметів, тобто до неживих?
Діти. Що?
Логопед. Знайдіть малюнки, які відповідають на питання «хто?», «що?»
Хто? – собака, борсук, косуля, лось, сова...
Що? – самокат, сонце, санки, парасолька...
14. Відгадай загадки.
Не олень він і не бик,
В теплих краях жити звик.
Є на носі в нього ріг.
Хто ж це друзі? \ носріг\.
Дім охороняє, хазяїна чекає.
\ собака\.
Хвіст пухнастий,
Хутро золотисте,
В лісі живе,
В селі курей краде.
\лисиця\.
Хижий звір на півночі живе, біле хутро має.
\соболь\.
Хвіст гачком, а ніс п'ятачком.
\свиня\.
Сірий, та не вовк, довговухий, та не заєць,
з копитами, та не бик.
\осел\.
Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю,
Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст.
\слон\.
В горах живе. Ніби кішка, та велика
Хижа ця звірина дика. \рись\.
(малюнки – відгадки виставляю на дошці)
15. Гра «Хто у кого?».
Потрібно розглянути малюнки тварин та їхніх дитинчат і назвати хто у кого.
У лисиці — лисеня. У собаки — цуценя.
У білки — білченя. У слонихи — слоненя.
У свині — порося. У ведмедиці — ведмежа.
У кішки — кошеня. У корови — теля.
У вівці — ягня. У вовчиці – вовченята.
16. Завдання «Склади речення».
На дошці виставлено малюнки тварин, з цими словами потрібно скласти речення.
Підсумок заняття.