Завдання: Вчити дітей розрізняти звуки [с], [з] на слух і у вимові. Вчити дітей запам'ятовувати вірш і виразно його читати диференціюючи звуки [с], [з].
Розвивати навички звуко – буквенного аналізу, вміння утворювати дієслова за допомогою префікса за.
Заняття: Автоматизація та диференціація звуків [с], [з], вивчення вірша.
Завдання: Вчити дітей розрізняти звуки [с], [з] на слух і у вимові. Вчити дітей запам’ятовувати вірш і виразно його читати диференціюючи звуки [с], [з].
Розвивати навички звуко – буквенного аналізу, вміння утворювати дієслова за допомогою префікса за.
Розвивати артикуляційний апарат, мовне дихання, фонематичний слух, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення, дрібну моторику.
Матеріал: дзеркальця, іграшки: слоник та зайчик, предметні малюнки (слова із звуками [с], [з]), будиночки: синього (звук [с] ), зеленого (звук [з] ) кольорів, м’яч.
Хід заняття
1. Загадка: Хто сховався у печері за м”які рожеві двері? А за ними ще одні, двері білі та міцні. Хто в печері жити звик? Ну звичайно наш... ( язик)
Наш язик - трудівник, працювати в нас він звик,
І тому ми на початку робимо із ним зарядку.
Арт.\впр. „ Посмішка”, „ Трубочка”, „ Парканчик”, „ Маятник”, „ Покарати неслухняний язик”.
2. Д\впр. „ Жабка та комарик”.
(Діти уявляоть себе жабками і комариками.)
Жибка скаче по доріжці, сумна – бо не снідала, побачила комарика – зраділа,
комарик втік від жабки, жабка засмутилась,а комарик полетів – заспівав свою пісеньку зззззззззззззз... ( діти показують мімікою емоції)
Чому засмутилась жабка? Чому весело заспівав комарик?
3. Др.\м. „ Веселі пальчики ”.
( Вправи виконуються на поверхні стола)
- «Долоня - кулак»
- «Долоня – кулак - ребро долоні.»
- «Кільце - ланцюг». Руки піднімаємо вгору, великим і вказівним пальцями почергово утворюють кільце, ланцюг.
4. Вимова звуків [с], [з]
Загадки
Це тварина темно – сіра, товстонога, товстошкіра.
Як локатори – два вуха, довгим носом спину чуха.
Гострі бивні наче роги... Утікайте всі з дороги!
Не примара це. не сон, а великий сірий... (слон)
Пара довгих вушок,
сіренький кожушок,
скорий побігайчик,
як він зветься?... (Зайчик)
Виділення перших звуків у словах: слон, зайчик
Повторення артикуляції звуків [с], [з]. Нагадати дітям, що артикуляційний апарат під час вимови цих звуків набуває одинакового положення ( крім голосових зв”язок). Перевірити долонею вібрацію голосових зв’язок, закрити руками вуха і вимовляти звуки [с], [з] ([с] – вимовляється тихо, глухо, [з] - голосно, дзвінко).
5. Промовляння складів: са – за, со – зо, си – зи, су – зу, се – зе.
Промовляння читомовок із звуками [с], [з]
Са-са-са — навколо краса
За-за-за — ось іде коза.
Зу-зу-зу — ми побачили козу.
Зи-зи-зи — довгі роги у кози.
Си-си-си — козі сіна принеси,
Зу-зу-зу — погодуй козу.
Су-су-су — сіно я уже несу
Зу-зу-зу — погодуємо козу
Скоромовки, вірші із цими звуками.
6. Зміна одного звука змінює значення слова.
Промовте слова та порівняйте їх вимову і значення.
Ліс — ліз, зріз — зріс, казка — каска, везти — вести, звіт — світ, злива — слива, зуб – суп, слива – злива, коза – коса, роза – роса, Зоя – соя...
7. Вивчити вірш. ( на полиці сидять зайчик і слоник)
Зайчик, слоник тут сидять, день і ніч вони не сплять.
Їм не сняться сни казкові, бо ці звірі іграшкові.
Запитання: Хто тут сидить? Чому слонику і зайчику не сняться сни? А хто бачить сни? Як ви думаєте,чому?
Повторне читання вірша.
Читання вірша дітьми.
8. Фізкультхвилинка
Сі – сі – сі – ми старалися усі.
Се – се – се – світить сонце нам ясне.
Я навшпильки стану сонечко дістану,
Я на нього подивлюся кругом себе повернуся.
Я із сонцем подружуся, до землі йому вклонюся.
Аз – аз – аз – нахилились вправо враз.
Аз – аз – аз – нахилились вліво враз,
Аз – аз – аз – повернулись вправо враз,
Аз – аз – аз – повернулись вліво враз,
Швидко в поїзд всі сідаймо, і тихесенько рушаймо,
Чух – чух – чух – чух – чух - с – с – с ...
В коло дружно всі підемо, гру веселу заведемо.
9. Д\ гра. „ Що роблять?” – утворення дієслів за допомогою префікса за. (в колі з м’ячем)
Сипати – засипати, лити – залити, класти – закласти, писати – записити, читати – зачитати, малювати – замалювати і т. д...
10. Д\ гра. „ Засели будиночки!”
(у будиночки синього кольру «слова» в яких є звук [с], у будиночок зеленого кольору «слова» в яких є звук [з] )
Слон, слива, оса, віслюк, сова, листок…
Заєць, замок, зефір, змія, зірка, коза, поїзд...
Підсумок заняття.