Науково - ігровий урок за темою "Будова слова" для учнів 4 класу. " В королівстві мовних знань парад морфем"

Про матеріал

В королівстві мовних знань — парад морфем

Науково – ігровий урок за темою "Будова слова "

4 клас

Мета. Повторити та закріпити знання учнів про будову слова, практичне вміння визначати в слові всі його значущі частини . Шляхом постановки проблемних питань розвивати логічне мислення школярів, вміння аналізувати, співставляти, робити висновки. Вдосконалювати орфографічні навички, зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до мови, живий інтерес до різноманітних мовних явищ; охайність записів, точність, уважність , дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку . Нестандартний (Науково - ігровий урок) .

Перегляд файлу

Пов’язане зображення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В королівстві мовних знань — парад морфем

 

Підсумково - узагальнюючий урок  за темою "Будова слова "

 

4 клас


 

Мета. Повторити та закріпити знання учнів про будову слова, практичне вміння  визначати в слові всі його значущі частини . Шляхом постановки проблемних  питань розвивати логічне мислення школярів, вміння аналізувати, співставляти, робити висновки. Вдосконалювати орфографічні навички, зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до мови, живий інтерес до різноманітних мовних явищ; охайність записів, точність, уважність , дбайливе ставлення до природи.

 

Тип уроку . Нестандартний  (Науково - ігровий урок) .

 

Обладнання : Таблиця знаків, схеми будови слів, таблиці слова, роздатковий матеріал з диференційованими завданнями, карта із зображенням « Мовного лабіринту», різні фігури із завданнями до гри "Калейдоскоп".

                   

                            Хід уроку :

І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери, Перевірка готовності учнів до уроку.

Вже дзвінок сигнал нам дав,
працювати час настав,

Отже ми часу не гаймо
працювати починаймо !

  • Прочитайте девіз уроку

Працюю -активно !

Думаю - оперативно !

Сперечають доказово! 

Актуалізація опорних знань учнів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Хвилинка - Каліграфинка.

А) Читання зашифрованого слова.  (Мова )

- Уважно розгляньте лабіринт та прочитайте слово яке там зашифровано .

 

к

а

т

і

о

т

м

к

к

е

р

о

в

а

ц

ц

у

ц

л

д

і

н

в

п

р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б) Каліграфічно запишіть  в зошит розгадане слово та складіть з ним речення.

 

1.Вступна бесіда вчителя.

- Що допомогло вам записати слово в зошиті ? (Букви).

- А як ще можна назвати букви ? (Літери, знаки )

 

2. Робота з таблицею знаків.

  •  Розгляньте таблицю і скажіть, які знаки зайві на уроці мови ? Запишемо лише ті знаки , якими ми користуємося на уроках мови. Яке їх призначення ? (Це знаки, які позначають будову слова)

 

+

α

1

 

-

=

 

5

®

×

β

 

Пов’язане зображення  Повторимо,  графічне позначення частин слова.  

 

             ( Робота з таблицею)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

  • Сьогодні ми узагальнимо свої знання з мети "Будова слова". Проводили ми чимало уроків різних типів : уроки -казки, уроки -КВК, уроки - диспути, урок -віночок, а сьогодні в нас урок теж незвичайний - науково - ігровий урок "В королівстві мовних знань - парад морфем ". Бажаю вам всім успіху і запрошую до «Лабіринту мови».
  •  Подорожуючи Лабіринтами Мови ви виконаєте чимало завдань, пригадаєте, що вже вам відому про морфему, науку Морфеміку, а також вам необхідно науково обґрунтувати свої знання.
  •  

 

ІV. Робота над темою уроку.

  • Пригадайте значення слова " морфема " (Це найменша значуща частина слова.)
  • Які є морфеми в слові ? (Корінь, префікс, суфікс, закінчення). Як називають науку про морфеми ? (Морфеміка ).

 

  1. Першу зупинку «Лабіринту мови» ви відгадаєте, погравши у гру « Знайди зайве слово .

Завдання 1. Серед запропонованих слів знайди зайве слово, поясни чому воно зайве ?

          Хліб, хлібець, хлібчик, хлібний, хлібина, хлібини.

          Дуб, дубок, дубовий, дуби.

 

  • Пригадайте, які слова називаються спільнокореневими ?

                        (Спільнокореневі - це слова, в яких однаковий корінь)

  • Яка основна значуща частина слова ? Без якої морфеми слово не могло б існувати жодне слово ? (Корінь).

 

 

  1. Наступний лабіринт - "Корінь".

Пригадайте, що називається коренем ? ( Корінь - незмінна частина слова для споріднених слів)

Завдання 2.  Відгадайте, запропоновану загадку, виконайте завдання для груп.

Результат пошуку зображень за запитом "шпак пташка"Загадка

Ну, хто співця весни не знає,

Закривши очі він співає...

Та пісня, радісна, дзвінка Скажіть, як звали співака ?

(Шпак)

 

 

 

                                                                                                                     Метод «Робота в групах» 

1 група. Запишіть слово - відгадку, доберіть до нього споріднені слова, визначте корінь

                                        (Шпак - шпачиха, шпаченя, шпаківня, шпачок)

 

        2 група .    Виписати споріднені слова із загадки, визначити в них корінь

                                                                                                                                 ( Співець. Співає, співак).

 

Фізкультхвилинка

 

  • Наступний Лабіринт таїть в собі таємницю.   Завдання 3.

Хто з вас любить дощову погоду? Чому ? (Мокро, холодно).   А тепер спробуйте глянути на це по - іншому, словами поета :

" Дощ зшиває землю з небом ниткою сріблястою "

 

  • Погляньте на запис цього речення, чому виділено букви з. Що з ними сталося ?

 

(Букви записані по - різному. Зшиває - разом, з небом - окремо) Чому ? ( В першому випадку з пишеться разом, бо належить до частини  кореня, а в другому випадку - вживання прийменника з іменником).

  • Запишіть це речення та виділіть префікс в слові зшиває.

 

 

Завдання 4. Прочитайте слова. Чи у всіх словах буквосполучення від відіграє роль           префікса ?     Запишіть слова з префіксом від.

 

               Дівчинка відчинила вікно і побачила як налилися соком яблука. Вона побігла  в повітку, взяла відро та мерщій  їх збирати. Кожне яблучко було соковите, ніби аж усміхалося до дівчинки.   Назбиравши повне відро дівчинка  пішла до хати. Матуся зрадіє гарному врожаю.

 

  • Чому ви не записали слова відро  ? ( Від в даних словах - частина кореня).

Яку роль відіграє в словах префікс ? ( За допомогою префікса творяться нові слова ).

Яка ще частина слова відіграє важливу роль у творенні слів ? (Суфікс )

 

  •                      Ми продовжуємо мандрівку і наближаємося до Лабіринту суфікса.

Ось і суфікс підійшов
Своє місце він знайшов
Після кореня стоїть
І слова нові творить.

 

Завдання 5. Гра "Чарівні кола " .                                                                   Метод «Мікрофон»

Завдання : Утвори нові слова  від   слова  ліс.  Хто більше і хто швидше ? 

 

-Чи бували ви в весняному лісі ? З якою метою? Оберемки квітів назбирали ? ( Милувалися красою).

- Отож і вас запрошую до лісу. Спробуйте його уявити.                           (Діти закривають очі)

                                                             (Звучить тиха музика )

  • А  ось  і ліс. Серед міцних дубів красувалися стрункі білокорі берези, вічнозелені ялини, іноді траплялися кущі ліщини, тонкі липи.
  •            А яким був цей ліс років 20 – 30 назад? (Молодим )

Перебудуйте текст так. Щоб мова йшла про молодий ліс. Які слова ви заміните і яким чином ?                                                                                        (Самостійно, взаємоперевірка.)

                                                                                                        (Лісочок, молоденькі, дубки, липки)

  •            Що допомогло вам замінити ці слова ? (суфікси )

Запишемо слова парами і виділимо суфікси .

    (Ліс - лісочок, дуб - дубочок, береза - берізка, ялина - ялинка, кущ - кущик, липа - липка).

 

  • А зараз я вам пропоную зробити крок у наукове дослідження . Про яку морфему ми ще не згадали ? (Закінчення ). А закінчення утворює нові слова ? (ні) Отже,  ми можемо обійтися і без закінчення ?

                  ПРОБЛЕМА

  •            Уявіть собі , що слова не мають закінчення . Прочитайте текст.

ЦІЛЮЩІ ДЖЕРЕЛА

Старий гора Карпати славляться на всю Україна. Вони приваблюють до себе квітучі  полонини, зелені  ліси та цілющі  джерела.

З одних джерело витікає холодний  вода. З інших — теплий. В одних джерела  вона кислувата. В інших — солона або гірка.

Люди помітили, що джерельна вода дуже корисна. Вона допомагає лікувати різні хвороби.

Тепер біля таких джерело побудовано санаторії. У них лікуються та відпочивають дорослі і діти.

 

  • Що відбулося з текстом? (втратив зміст) Чому ? (Не має зв'язку між словами)

Я введу закінчення в текст але всі однакові.

  •           Чи подобається вам цей текст? Чому? Які зміни потрібно внести ? (Змінити закінчення)

 

Завдання 6.

Запишіть текст, внісши відповідні зміни.                                   (Самостійно, самоперевірка)

 

  1. Узагальнення і систематизація набутих знань.

      Мовний лабіринт запрошує вас до гри " Калейдоскоп ".  Завдання 7.

  •           Ви знаєте, що в калейдоскопі багато різних фігурок, з яких виходять чудові візерунки. Я вам теж пропоную фігурки, різного кольору. Ще вони незвичайні тим, що на них завдання різної складності : червоні - завдання найважчі, зелені - середньої складності, жовті - найлегші.

                                                                         Кожен собі сам може вибрати посильне завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.
  •           Останній Мовний лабіринт - домашнє завдання. Але перш ніж ви його отримаєте, ми з вами пограємо гру. " Розсипані склади"  
  •            

Завдання 7.

               Скласти з розсипаних складів слова, а з слів - речення.

Лю     жи    при      ди    ро      но      ду      бе   ша  ре   нуй   її.

 

                                          (Діти складають речення " Людино бережи природу, шануй її )

 

  •           Як ви розумієте вислів?

                Якщо людина буде турботливо ставитись до навколишньої природи, то вона не буде приречена жити в бетонних нетрях, які сама для себе створює, а буде жити серед краси !

 

       А домашнє завдання вам творчого характеру, напишіть есе « Чому людина повинна берегти природу?» .  Вміло добирайте слова, користуйтесь морфемами.

 

  •                      Ото ж без жодної з морфем нам не обійтись. Ваше завдання вміло ними користуватися, тоді наша мова не збідніє на слова , а стане ще більш милозвучною.

 

                       Метод «Мікрофон»

  •                      Користуючись пам’ятками  підведемо підсумок уроку.

D:\Документи\Дидактичні матеріали літо\вдома.jpg               

D:\Документи\Дидактичні матеріали літо\складно.jpgD:\Документи\Дидактичні матеріали літо\найбільше.jpgD:\Документи\Дидактичні матеріали літо\мені.jpg

 

 

 

 

 

 

 

  1.  Оцінювання роботи учнів на уроці.
docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
3807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку