В королівстві мовних знань — парад морфем
Науково – ігровий урок за темою "Будова слова "
4 клас
Мета. Повторити та закріпити знання учнів про будову слова, практичне вміння визначати в слові всі його значущі частини . Шляхом постановки проблемних питань розвивати логічне мислення школярів, вміння аналізувати, співставляти, робити висновки. Вдосконалювати орфографічні навички, зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до мови, живий інтерес до різноманітних мовних явищ; охайність записів, точність, уважність , дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку . Нестандартний (Науково - ігровий урок) .
В королівстві мовних знань — парад морфем
Підсумково - узагальнюючий урок за темою "Будова слова "
4 клас
Мета. Повторити та закріпити знання учнів про будову слова, практичне вміння визначати в слові всі його значущі частини . Шляхом постановки проблемних питань розвивати логічне мислення школярів, вміння аналізувати, співставляти, робити висновки. Вдосконалювати орфографічні навички, зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас. Виховувати любов до мови, живий інтерес до різноманітних мовних явищ; охайність записів, точність, уважність , дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку . Нестандартний (Науково - ігровий урок) .
Обладнання : Таблиця знаків, схеми будови слів, таблиці слова, роздатковий матеріал з диференційованими завданнями, карта із зображенням « Мовного лабіринту», різні фігури із завданнями до гри "Калейдоскоп".
Хід уроку :
І. Організаційна частина уроку. Створення відповідної емоційної атмосфери, Перевірка готовності учнів до уроку.
Вже дзвінок сигнал нам дав,
працювати час настав,
Отже ми часу не гаймо
працювати починаймо !
Працюю -активно !
Думаю - оперативно !
Сперечають – доказово!
Актуалізація опорних знань учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
А) Читання зашифрованого слова. (Мова )
- Уважно розгляньте лабіринт та прочитайте слово яке там зашифровано .
к |
а |
т |
і |
о |
т |
м |
к |
к |
е |
р |
о |
в |
а |
ц |
ц |
у |
ц |
л |
д |
і |
н |
в |
п |
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б) Каліграфічно запишіть в зошит розгадане слово та складіть з ним речення.
- Що допомогло вам записати слово в зошиті ? (Букви).
- А як ще можна назвати букви ? (Літери, знаки )
+ |
≤ |
└ |
α |
♪ |
1 |
|
|
- |
= |
|
|
5 |
® |
|
× |
≠ |
β |
Повторимо, графічне позначення частин слова.
( Робота з таблицею)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Робота над темою уроку.
Завдання 1. Серед запропонованих слів знайди зайве слово, поясни чому воно зайве ?
Хліб, хлібець, хлібчик, хлібний, хлібина, хлібини.
Дуб, дубок, дубовий, дуби.
(Спільнокореневі - це слова, в яких однаковий корінь)
Пригадайте, що називається коренем ? ( Корінь - незмінна частина слова для споріднених слів)
Завдання 2. Відгадайте, запропоновану загадку, виконайте завдання для груп.
Та пісня, радісна, дзвінка Скажіть, як звали співака ?
Метод «Робота в групах»
1 група. Запишіть слово - відгадку, доберіть до нього споріднені слова, визначте корінь
(Шпак - шпачиха, шпаченя, шпаківня, шпачок)
2 група . Виписати споріднені слова із загадки, визначити в них корінь
( Співець. Співає, співак).
Фізкультхвилинка
Хто з вас любить дощову погоду? Чому ? (Мокро, холодно). А тепер спробуйте глянути на це по - іншому, словами поета :
" Дощ зшиває землю з небом ниткою сріблястою "
(Букви записані по - різному. Зшиває - разом, з небом - окремо) Чому ? ( В першому випадку з пишеться разом, бо належить до частини кореня, а в другому випадку - вживання прийменника з іменником).
Завдання 4. Прочитайте слова. Чи у всіх словах буквосполучення від відіграє роль префікса ? Запишіть слова з префіксом від.
Дівчинка відчинила вікно і побачила як налилися соком яблука. Вона побігла в повітку, взяла відро та мерщій їх збирати. Кожне яблучко було соковите, ніби аж усміхалося до дівчинки. Назбиравши повне відро дівчинка пішла до хати. Матуся зрадіє гарному врожаю.
Яку роль відіграє в словах префікс ? ( За допомогою префікса творяться нові слова ).
Яка ще частина слова відіграє важливу роль у творенні слів ? (Суфікс )
Ось і суфікс підійшов
Своє місце він знайшов
Після кореня стоїть
І слова нові творить.
Завдання 5. Гра "Чарівні кола " . Метод «Мікрофон»
Завдання : Утвори нові слова від слова ліс. Хто більше і хто швидше ?
-Чи бували ви в весняному лісі ? З якою метою? Оберемки квітів назбирали ? ( Милувалися красою).
- Отож і вас запрошую до лісу. Спробуйте його уявити. (Діти закривають очі)
(Звучить тиха музика )
Перебудуйте текст так. Щоб мова йшла про молодий ліс. Які слова ви заміните і яким чином ? (Самостійно, взаємоперевірка.)
(Лісочок, молоденькі, дубки, липки)
Запишемо слова парами і виділимо суфікси .
(Ліс - лісочок, дуб - дубочок, береза - берізка, ялина - ялинка, кущ - кущик, липа - липка).
ЦІЛЮЩІ ДЖЕРЕЛА
Старий гора Карпати славляться на всю Україна. Вони приваблюють до себе квітучі полонини, зелені ліси та цілющі джерела.
З одних джерело витікає холодний вода. З інших — теплий. В одних джерела вона кислувата. В інших — солона або гірка.
Люди помітили, що джерельна вода дуже корисна. Вона допомагає лікувати різні хвороби.
Тепер біля таких джерело побудовано санаторії. У них лікуються та відпочивають дорослі і діти.
Я введу закінчення в текст але всі однакові.
Завдання 6.
Запишіть текст, внісши відповідні зміни. (Самостійно, самоперевірка)
Мовний лабіринт запрошує вас до гри " Калейдоскоп ". Завдання 7.
Кожен собі сам може вибрати посильне завдання.
Завдання 7.
Скласти з розсипаних складів слова, а з слів - речення.
Лю жи при ди ро но ду бе ша ре нуй її.
(Діти складають речення " Людино бережи природу, шануй її )
Якщо людина буде турботливо ставитись до навколишньої природи, то вона не буде приречена жити в бетонних нетрях, які сама для себе створює, а буде жити серед краси !
А домашнє завдання вам творчого характеру, напишіть есе « Чому людина повинна берегти природу?» . Вміло добирайте слова, користуйтесь морфемами.
Метод «Мікрофон»