Урок- подорож української мови в 4 класі " Мандрівка в країну " Речення" з осіннім листочком" на тему :" Поняття про однорідні члени речення".

Про матеріал

Конспект уроку допоможе вчителю початкових класів учити школярів виявляти в реченні однорідні члени,виконувати навчальні вправи з реченнями з однорідними членами.вживати кому при однорідних членах речення в навчальних завданнях.

Перегляд файлу

Мордовцева Тетяна Володимирівна, вчитель- методист Пісківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Новопсковського р-ну,

 Луганської обл.

УРОК- ПОДОРОЖ  УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ в 4 класі

 « МАНДРІВКА В КРАЇНУ» РЕЧЕННЯ» З ОСІННІМ ЛИСТОЧКОМ»

 на тему :  « Поняття про однорідні члени речення. Граматичні питання  до однорідних членів речення. Спостереження за вживанням речень з однорідними членами в тексті. Кома при однорідних членах речення".

МЕТА : учити школярів виявляти в реченні однорідні члени речення,виконувати навчальні вправи з реченнями з однорідними членами,вживати кому при однорідних членах речення в навчальних завданнях;розвивати уміння уважно слухати й аналізувати речення;виховувати вміння співпрацювати в парі,каліграфію письма.

ТИП УРОКУ : комбінований

МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВЯЗКИ:» Я у світі».

ОБЛАДНАННЯ:картки із запитаннями,картки з завданнями для груп,малюнки маку,ромашки,волошки,соняшника;ноутбук.

                                             ХІД УРОКА

І. ОРГМОМЕНТ

Учитель: Закінчилась перерва,- ну-мо,працювати!

Зосередились,зібрались,будемо навчатись.

Всі сідайте тихо,діти,

Домовляйтесь не шуміти.

Тож гаразд,часу не гаєм і урок розпочинаєм!

На уроці рідну мову зараз будемо вивчати.

Отже,будьте всі уважні,щоб її  нам краще знати.

ІІ. ПСИХОЛОГІЧНИЙ НАСТРІЙ НА УРОК

-Діти, який сьогодні був ранок?/Прохолодний/

-Так,сонечко довго з-за хмари не виходило.Прохолодно і сумно було трішечки.

-А чому це так? Як ви вважаєте?/Тому,що настала осінь/.

 -Так,діти,зараз надворі господарює осінь. У осені-обнова. Вона придбала дивовижний килим! Зітканий він візерунками жовтого,червоного,коричневого кольорів. Застелила осінь ним усю землю!

-Де ж придбала осінь цей чарівний килим? У якій крамниці?

- Так,діти, це осінні листочки впали на землю і перетворилися на казковий килим.

Я бажаю вам гарного осіннього настрою на уроці і дбайливого ставлення один до одного. Посміхніться, зігрійте один одного промінцем сонечка і побажайте успіху на уроці.

Але памятайте, що успіх приходить тільки до того учня,який стараннно і сумлінно працює. Кому потрібна допомога ,попросіть її у своєї щасливої долоньки. Починаємо подорож у країну «Речення» до замку «Дивознань» разом з осінніми листочками.

ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

ХВИЛИНКА ГІМНАСТИКИ

  1. Оченята роблять вправи:вліво-вправо.вліво-вправо.

Потім вгору, потім-вниз оченятами дивись!

А тепер нове завдання-оченятам тренування:

Раз-дивлюсь у далечінь,два- в долоньці відпочінь!

2./1-2-3-4-5-вийшли пальчики гулять.

      1-2-3-4-5- в хатці знову всі сидять.

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ /ВПРАВА 59, С.32/

ФРОНТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ ПО ТЕМІ «РЕЧЕННЯ»

 ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА «ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ»

 -Повязані за змістом речення-це../текст/.

-До тексту можна дібрати../заголовок/.

-Текст складається з ../частин/.

-Усі речення в тексті повязані за../змістом/.

-У тексті є частини /зачин,основна частина,кінцівка/.

--Кожна частина починається з/абзацу/.

-Між зачином і кінцівкою знаходиться../основна частина/.

-Текст, в якому описується зовнішній вигляд,-це текст/опис/.

-Текст, в якому розповідається про щось,-це/розповідь/.

-Речення виражає/закінчену думку/.

-Речення складається зі /слів/.

-Слова в реченні пишуться/окремо/.

-Перше слово в реченні потрібно писати/з великої букви/.

- В кінці речення можуть ставитись../крапка, знак оклику,знак питання/.

-Речення, в якому  про щось розповідається,називається/розповідним/.

-В кінці розповідного речення ставиться/крапка/.

-Речення, в якому про щось запитується,називається/питальним/.

-В кінці питального речення ставиться/знак питання/.

-Речення, в якому висловлюєтья спонукання,називається/спонукальним/.

-Що може стояти в кінці спонукального речення?/крапка,знак оклику/

-Слова в реченні,що відповідають на певне питання-/члени речення/

-Я знаю члени речення-/головні та другорядні/.

-Граматична основа речення-це/підмет і присудок/.

-Підмет вказує/про кого або про що говориться в реченні/.

-Підмет відповідає на питання /хто? або що?/

-Присудок вказує,/що говориться про підмет/.

-Присудок відповідає на питання/що робить?що зробить?/

-Підмет і присудок-це/головні члени речення/.

 Вчитель: В інтелектуальній грі « Гонка за лідером» перемогли------------------------

ІУ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Кленовий листочок  до класу влетів ненароком,

Це осінь з надвору підказує тему уроку.

  1. Складіть речення за схемою:

Хто?---   ----- що роблять?

Що? Який?/Діти малюють осінній малюнок./

-Визначіть граматичну основу.

Зверніть увагу на цю схему.

Хто?що робив? Що робив? Що робив?

Де?

-Хочете дізнатися про такі речення?

У.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ми ознайомимось з цікавими реченнями,які мають у собі декілька підметів,присудків або другорядних членів речення.Про те, якими вони бувають,які граматичні питання до них ставимо, який розділовий знак слід уживати між ними, будемо говорити сьогодні на уроці.Виконуючи завдання, сплітатимемо символічний вінок.

ОБЄДНАННЯ В ГРУПИ

-Для роботи обєднаємось в групи.

Учні  виймають з конверта малюнки із зображенням квітів/мак,волошка,ромашка,мальва,соняшник…/,У КОЖНІЙ ГРУПІ-НАБІР КВІТОК.

Після виконання завдання певну квітку від кожної групи «вплітають» у символічний вінок,прикріплюючи квіти на дошці.

ВПРАВА « ОЧІКУВАННЯ»

  • Що ви очікуєте від уроку?
  • На осінніх листочках написані ваші очікування: гарного настрою,веселих ігор,дізнатися нове, нових знань,гарних оцінок,висловлювати думки.
  • Якщо якесь з очікувань в кінці уроку справдяться, ви знімете осінній листочок з дерева.

УІ. ПЕРВИННЕ СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. КОЛЕКТИВНА ПОШУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

Загадка

У гаю,на лузі, в полі- скільки там квіток!

Ми нарвали їх доволі,потім посідали в полі,щоб сплести…/вінок/.

ДОБИРАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ДО СЛОВА « ВІНОК»

-ВІНОК/який?//гарний,різнокольоровий,український…/

- Ті слова,що ви дібрали,- це однорідні члени речення.

ПОНЯТТЯ ПРО ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

- Прочитайте уважно речення:

У вінки дівчата вплітають маки, ромашки, волошки,мальви, соняхи.

- Які квіти названо?

- З яким словом у реченні вони повязані?

-На які питання відповідають слова-назви квітів?

2. Робота над правилом.ПРАВИЛО! Члени речення,що належатьдо одного й того самого слова і відповідають на одне й те саме питання, називаються однорідними членами речення.

-ВПРАВА «ОБЛИЧЧЯ ДО ОБЛИЧЧЯ» Поясніть /розкажіть /правило своєму сусідові.

3.КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

Наш листочок не простий, він  осінній, чарівний.

Зошит просить відкривати,дату гарно написати.

  • Полетів листочок знову,сів на дошку нашу нову.

Просить букви прочитати,з них слова свої складати.

Т о ч л и с о к/сито,лис,точило,число,лист,листок,листочок/

УІІ.ОСМИСЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

ЗАВДАННЯ ВІД РОМАШКИ

  • Поставте питання до однорідних членів речення.
  • Зразок.Необхідно ознайомлюватися з народними традиціями та обрядами.

Ознайомлюватися / з чим?/ з традиціями;

Ознайомлюватися/з чим?/ з обрядами.

1 ГРУПА

Малечі вінки плели старші сестри та матері.

Мак символізує родючість,молодість,красу.

2 група

Дівчата збирали квіти,плели вінки.

У вінку завжди присутні трави,листя,зілля.

3 група

Волошка символізує доброту,людяність,скромність.

Восени вінки плели із золотавого та червоного листя.

  • Перевірка завдання.

ЗАВДАННЯ ВІД ВОЛОШКИ

  • Підкресліть слова,що відповідають на одне і те саме питання,належать до одного й того самого слова.

1 група

  • Улітку віночок сплітали з різних трав і квітів.
  • Необхідно знайомитися з національними символами і оберегами.

2 група

Обряд вінкоплетіння супроводжувався піснями та приказками.

Мальва символізує мудрість,віру,надію,любов.

3 група

  • Про вінок складено багато віршів,загадок,пісень.
  • Зберігаймо та плекаймо наші рідні традиції.
  • -Взаємоперевірка завдання.
  • ЗАВДАННЯ ВІД МАКУ  Робота за підручником.
  • 1. Робота над правилом с.34
  • 2.Виконання вправи 65 с.35
  • Кожна група опрацьовує 2 речення/за вибором./
  • ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
  • УІІІ УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  • ЗАВДАННЯ ВІД СОНЯШНИКА.

-Доповніть  речення однорідними членами речення і визначіть основу речення.

По країні осінь пролітає,------------ ./шумить/-однорідні присудки

Під соснами ростуть сироїжки,-------- ./маслюки/-однородні підмети

В теплі краї відлітають жайворонки,шпаки,----------,----------./ластівки,лелеки/-однородні підмети.

Восени листя на деревах жовтіє,-------,--------./червоніє,опадає./-однорідні присудки

ЗАВДАННЯ ВІД МАЛЬВИ.ТВОРЧА ВПРАВА. РОБОТА В ПАРАХ.

-Замініть виділені слова однорідними членами речення.

Діти пішли в ліс. Різнобарвне листя кольоровим килимом вкрило землю.

/Перевірка парної роботи/

ГРА ПІЗНАВАЛЬНОГО ХАРАКТЕРУ «ДОПОМОЖІТЬ РЕЧЕННЮ»

Вчитель. Листочок кличе нас в дорогу.

                  Підемо,діти,на підмогу.

                  -Подивіться,речення захворіло.

ЧЕРВОНІЮТЬНАУЗЛІССІГОРОБИНАІКАЛИНА.

/Червоніють на узліссі горобина і калина./

А друге речення обшматував вовк.

 

сукні      береза    стоїть   багряній

     золотій              стоїть

                      восени             У

/У золотій,багряній сукні восени стоїть береза./

Третє речення зіпсував вітер.

3                               2                         1                      5                        4                     6

З травами -       чай                       Змішуй         чебрецем,      мятою,    материнкою.

/Змішуй чай з травами-мятою,чебрецем,материнкою./               

  СКЛАДАННЯ РЕЧЕНЬ З ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ ЗА МАЛЮНКАМИ/Робота в парах/

Білка збирала і сушила на сучках гриби.

У сосновому лісі можна зустріти зайчика,їжака,білку,дятла.

ГРА «ОСІННІЙ РАНОК»

«Одягніть» осінній ранок однорідними членами речення.

Осінь/що зробила?/прийшла,прилинула,прилетіла.настала,позолотила-це однорідні присудки/

Небо/яке?/чисте,синє,безкрає,похмуре,холодне.

Хмари:/що роблять?/пливуть,линуть. /які?/білі,сірі,важкі,густі.

Туман/що робить?/клубочиться.стелиться./який?/сивий,сизий,густий.

Дерева/що роблять?/стоять,дрімають/які?/сонні,задумані.

Листя/що робить?/опадає,багряніє./яке?/золоте,жовте,червоне,кольорове,різнобарвне.

УІІІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1.АНАЛІТИКО-СИНТЕТИЧНА РОБОТА

В замку «Дивознань» нас зустрічає король,який пропонує опрацювати таблицю і зробити висновок про однорідні члени речення.

                                      ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

Відповідають на одне й те саме                 Відносяться до одного й того самого слова в

запитання.                                                                  реченні.

 

Є однаковими членами речення.                 Належать до однієї частини мови.

Підмети присудки другорядні члени речення

Висновок:однорідними бувають підмети,присудки і другорядні члени речення..

ГРА «ДАЛІ,ДАЛІ...»/Вчитель починає оповідання,учні по черзі продовжують/

Восени ми помандрували до лісу.

На узліссі нас зустріли/дерева/-----------------------/дуби.берези,осики/.

У пожовклій траві ми знайшли/гриби/-----------------підберезовики,сироїжки/.

Вже відлітають/птахи/--------------------ластівки,лелеки,журавлі.

Нам дуже подобається /осінь/--------------золотокоса,різнобарвна.

ГРА-БЛИСКАВКА

/Учитель читає речення. А учні визначають однорідні члени речення/

В лісах ростуть берези,дуби,клени.Осінь була холодна,дощова,жовтогаряча.Марійка знайшла в лісі сироїжки,маслюки,боровики.Одягнули осінні шати діброви й луки,ліси та чагарники,поля і сади.

РОБОТА НАД СЛОВНИКОВИМИ СЛОВАМИ

-А які ж словникові слова живуть у лісі?

Восени  /Восени богач,а навесні/прохач/.

Обрій-/лінія,де уявно стикаються небо із землею/.

Небокрай-/частина неба над лінією горизонту./

ІХ.ПІДСУМОК УРОКУ

Метод незавершеної пропозиції:

-НА УРОЦІ Я НАВЧИВСЯ-----------------Я хотів би більше знати-------------

Виявляється,що----------                        Я дізнався----------------

Чи справдились ваші очікування від уроку?

Домашнє завдання.

С.34-правило;таблиця у зошиті-усно.Впр.63-письмово.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
3.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тупіцька Олександра
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    3.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
4438
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку