Урок - вечорниці
Тема: Прикметники-синоніми і антоніми, багатозначні прикметники
Мета:
Навчальна: Продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати за прямим і переносним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовленні. Закріпити вміння робити синтаксичний розбір речення, морфологічний розбір слова.
Розвивальна: Розвивати зв'язне мовлення, графічні навички. Збагачувати словниковий запас учнів.
Виховна: Формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості; викликати інтерес до вивчення народних традицій, звичаїв, обрядів; знайомити з системою народних поглядів на природу.
Навчальний предмет: Українська мова. 4 клас
Розділ: Прикметник
Тип уроку: комбінований
Тема: Прикметники-синоніми і антоніми, багатозначні прикметники
Мета:
Навчальна: Продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати за прямим і переносним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовленні. Закріпити вміння робити синтаксичний розбір речення, морфологічний розбір слова.
Розвивальна: Розвивати зв’язне мовлення, графічні навички. Збагачувати словниковий запас учнів.
Виховна: Формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості; викликати інтерес до вивчення народних традицій, звичаїв, обрядів; знайомити з системою народних поглядів на природу.
Обладнання:
1. Підручник: Рідна мова: Підруч. для 4 кл. / М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівський; За наук. ред. акад. АПН України М. С. Вашуленка. - К: Освіта, 2004. – Ч. ІІ. – 126 с.
2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, зразок каліграфічного написання букви «Жж», ребуси, екран змагань, фішки «сонечка»;
3. Роздатковий матеріал: картки з завданнями;
4. Аудіозаписи: звуки співу птахів, вітру, дзижчання бджіл, шум моря;
5. Словники: тлумачний (на кожній парті).
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку
Слайд 1
Девіз уроку української мови:
Працювати наполегливо.
Відповідати активно.
Слухати уважно.
Писати грамотно, каліграфічно.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 2
Калита
1) Круглий корж, змащений медом, що символізує сонце, щастя, достаток.
2) Охоронець людської долі.
- З цього дня починалися справжні вечорниці, які продовжувалися аж до Різдва. Молодь збиралася щоб порозважатися, поспілкуватися, себе показати й на інших подивитися. З’ясуймо значення слова «вечорниці».
Вечорниці – розваги , що припадають на осінньо-зимовий період, зібрання молоді для поєднання роботи і дозвілля.
Слайд 3
Слайд 4
Дружинки (дівчатка)
На поміч прийде кожна з нас і другу допоможе.
З любим завданням ми ураз упоратися можем.
Живчики (хлопчики)
Ми живчики, бо кожну мить ми не проводим марно.
Нам встигнуть треба все зробить, засвоїть тему гарно.
Слайд 5
ІІІ. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань
1. Елементи звукового аналізу
- «Живчики» і «Дружинки», назвіть спільні звуки у назвах ваших команд. [Ж, к, и].
- Дайте повну характеристику звуків [ж] (дівчатка) і [к] (хлопчики) .
[ж] – приголосний, твердий, дзвінкий, парний,
[к] – приголосний, твердий, глухий, парний.
(Оцінювання команд за завдання «звуковий аналіз» У екран змагань заносяться «сонечка» за правильні відповіді).
2. Розгадування ребусів
- Наступне завдання – розгадати ребуси. (Жук, вуж).
3. Каліграфічна хвилинка
- Яка буква допомогла розгадати ребуси? (Ж).
- З метою удосконалення графічних навичок, пропишіть рядочок цієї літери. (Зразок і пояснення учителя).
Жж
(Оцінювання команд за завдання «ребуси» і «каліграфічне письмо» У екран змагань заносяться «сонечка» за правильні відповіді і якість каліграфічного письма).
4. Синтаксичний розбір речення
- Складіть зі словами-розгадками речення. (На квітку сів великий жук. У траві прошмигнув лякливий вуж).
- Прочитайте прості речення, об’єднайте їх в одне складне за допомогою сполучника а.
На квітку сів великий жук, а у траві прошмигнув лякливий вуж. (Складне, розповідне, неокличне).
(Оцінювання, занесення результатів у екран змагань).
- Хлопчики виписують слово «вуж», а дівчатка «жук» і розбирають як частину мови.
(Вуж – іменник, (що?), істота, загальна назва, ч. р., одн., називний відмінок, підмет.
Жук - іменник, (що?), істота, загальна назва, ч. р., одн., називний відмінок, підмет).
- Які ще частини мови крім іменників є у цьому реченні? (Дієслово, прикметник, прийменник, сполучник).
- Яку частину мови ми почали вивчати на попередньому уроці? (Прикметник).
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу
- З метою повторення вивченого про прикметник на попередньому уроці і у
3-му класі пограємо в інтерактивну гру «Карусель».
Слайд 6
(6 учнів стають у внутрішнє коло і задають питання, 6 учнів (3 хлопчики і 3 дівчинки) пересуваються по зовнішньому колу, відповідають на поставлені питання, за правильні відповіді отримують фішки, кількість отриманих фішок відповідає отриманій оцінці).
(Оцінювання учасників гри, до екрану змагань заноситься стільки «сонечок», скільки учасників від кожної команди набрали максимальну кількість балів (10 балів)).
- Решта класу працює з текстом, який записано на картках. Випишіть з тексту всі прикметники і за допомогою тлумачного словника з’ясуйте значення виділеного слова.
30 листопада ошатні дівчата і парубки збиралися на вечорниці «калиту кусати». Калита – це великий прісний корж, що символізує сонце, тому обов’язково має круглу сонячну форму. Його підвішували до стелі на червону нитку. А далі відбувалося веселе дійство. Кожний парубок без допомоги рук повинен відкусити коржа і не засміятися. Решта присутніх намагаються його розсмішити. Того, хто засміється, обмазували чорною сажею.
|
Виписані слова: ошатні, великий, прісний, круглу, сонячну, червону, веселе, чорною.
Підсумок. Що таке прикметник?
Сірий, всеїдний, маленький, колючий….( їжак).
Маленьке, беззахисне, пухнасте, гостродзьобе, жовте. .. (курча)
Тоненька, гостра, сталева, довга, швейна…. (голка)
Море – неозоре, глибоке, бурхливе, небезпечне, солоне, синє, безмежне.
Птахи – голосисті, лісові, дикі, маленькі, співучі, дзвінкоголосі.
Вітер – сильний, свіжий, літній, холодний, теплий, північний.
Бджоли – працьовиті, медоносні, жовто-чорні, дружні, невтомні, маленькі.
- Продається ….(будь-який предмет на вибір вчителя, наприклад, ручка ). Він дістанеться тому, хто добере до нього найбільше прикметників. (Для гри запрошується одна дівчинка і один хлопчик. Перемагає та команда, учасник якої назве останнім прикметник до запропонованого предмета). Слайд 7
Ручка – учнівська, кулькова, тоненька, рожева.....
Вправа 194, с. 97 (Письмово, самостійно)
1.Маленька праця краща за … безділля. 2. Праця чоловіка годує, а … марнує. 3. Ранні пташки росу п’ють, а … слізки ллють. 4. Руки білі, а сумління … 5. Ластівка день починає, а соловей …
- Яку роль відіграють антоніми в прислів’ях? (Протиставляють предмети, ознаки, дії).
- До яких частин мови належать ужиті антоніми? (Іменник, прикметник, дієслово).
- А які слова називаються синонімами? (Близькі за значенням).
- Яку роль виконують синоніми у мовленні? (Пояснюють по-різному значення слів, збагачують наше мовлення, дозволяють уникнути повторів одних і тих самих слів).
(Запрошую одного учасника від команди дівчаток і хлопчиків. Їх завдання дібрати синонім до запропонованого слова. Хто скаже слово швидше, робить крок уперед. Перемагає той учасник, що пройде найдовшу відстань, давши найбільшу кількість правильних відповідей).
Завдання для першої пари
Добери антоніми:
Голосний – тихий, дорогий – дешевий, сонячний – похмурий, тривожний – спокійний, новий – старий, швидкий – повільний, жадібний – щедрий, високий – низький, глибокий – мілкий, чистий – брудний.
Завдання для другої пари
Добери синоніми до слів:
Відважний (сміливий, мужній, хоробрий, безстрашний), веселий (радісний), кмітливий (розумний, догадливий), могутній (сильний, міцний), дивний (чудернацький, незвичайний), спритний (швидкий, прудкий), працелюбний ( трудолюбивий), боязливий (полохливий, лякливий), недалекий (близький), швидкий (прудкий, жвавий), несподіваний (раптовий, випадковий).
(Оцінювання учнів. Занесення результатів до екрану змагань).
Вправа 195, с. 98 (Усно)
Слова для довідки: 1. Складне, важкий. 2. Спокійна, холодна. 3. Повна, розумна. 4. Черствий. Твердий.
ІV. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу
Гострі зуби, гострий біль, гострий зір, гострий соус, гострий на язик.
Слайд 8
Вареники
Вареники — українська національна страва; невеликі, трикутні чи заокруглені у формі півмісяця вироби з пшеничного (в основному), житнього, гречаного або ячмінного тіста, в який загортається найрізноманітніша начинка: — картопля, капуста, гриби, квасоля, м'ясо, солоний сир, солодкий сир, солодкі фрукти або ягоди. Готову страву подають зі сметаною чи олією зі смаженою цибулею.
Калита
Калита — обрядовий хліб, який готували на Андрія (13 грудня). У цей день відбувалися великі молодіжні гуляння, дівочі ворожіння на пампушках тощо. Але найбільш поширеною була гра в "Калита". Дівчата випікали великого круглого коржа з діркою посередині, на якому витискали нехитрий орнамент, і підвішували його до сволока. Іноді місили тісто на відварі любистка: щоб хлопці любили.
(Діти прослуховують рецепти святкових страв суперників і запам’ятовують всі вжиті в них прикметники. Хто назве більше слів, той отримує «сонечко» для своєї команди).
V. Підсумок уроку. Домашнє завдання
(Капітани по-черзі відповідають на запитання, при потребі звертаються за допомогою до своїх команд. За кожну правильну повну відповідь учасники вікторини отримують «сонечко». Відповіді команди не враховуються).
Питання вікторини:
(Вчитель підводить підсумок змагань, визначає переможців).
Домашнє завдання: вправа 198 на с. 99
1