Урок з української мови "Прикметники - синоніми, антоніми"

Про матеріал

Урок - вечорниці

Тема: Прикметники-синоніми і антоніми, багатозначні прикметники

Мета:

Навчальна: Продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати за прямим і пере­носним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовленні. Закріпити вміння робити синтаксичний розбір речення, морфологічний розбір слова.

Розвивальна: Розвивати зв'язне мовлення, графічні навички. Збагачувати словниковий запас учнів.

Виховна: Формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості; викликати інтерес до вивчення народних традицій, звичаїв, обрядів; знайомити з системою народних поглядів на природу.

Перегляд файлу

Навчальний предмет: Українська мова. 4 клас

Розділ: Прикметник

Тип уроку: комбінований

Тема: Прикметники-синоніми і антоніми, багатозначні прикметники

Мета:

Навчальна: Продовжувати формувати граматичне поняття про прикметник. Вчити спостерігати  за прямим і пере­носним значенням прикметників, добирати потрібні антоніми і вибирати з ряду синонімів найбільш точне слово. Формувати вміння використовувати прикметники у мовленні. Закріпити вміння робити синтаксичний розбір речення, морфологічний розбір слова.

Розвивальна: Розвивати зв’язне мовлення, графічні навички. Збагачувати словниковий запас учнів.

Виховна:  Формувати навички співпраці, взаємодопомоги, організованості;  викликати інтерес до вивчення народних традицій, звичаїв, обрядів; знайомити  з системою народних поглядів на природу.

Обладнання:

1. Підручник: Рідна мова: Підруч. для 4 кл. / М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівський; За наук. ред. акад. АПН України М. С. Вашуленка. -  К: Освіта, 2004. – Ч. ІІ. – 126 с.

2. Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, зразок каліграфічного написання букви «Жж», ребуси, екран змагань, фішки «сонечка»;

3. Роздатковий матеріал: картки з завданнями;

4. Аудіозаписи: звуки співу птахів, вітру, дзижчання бджіл, шум моря;

5. Словники: тлумачний (на кожній парті).

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

Слайд 1

Девіз уроку української мови:

Працювати наполегливо.

Відповідати активно.

Слухати уважно.

Писати грамотно, каліграфічно.

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя
  • Сьогодні 30 листопада – це  останній день осені. Вже закінчилися всі господарчі роботи. Наближаються зимові свята, а разом з ними пора ворожінь та вгадувань майбутньої долі.  За народним календарем (старим стилем) 30 листопада – свято  Калити або свято парубочої долі. В цей день молодих хлопців посвячують у дорослих парубків і приймають до парубочої громади. Дівчата гуртом випікали калиту.
  1. Робота з тлумачним словником
  • Давайте звернемося до тлумачного словника і з’ясуємо значення слова  «калита».

Слайд 2

Калита

1) Круглий корж, змащений медом, що символізує сонце, щастя, достаток.

2) Охоронець людської долі.

- З цього дня починалися справжні вечорниці, які продовжувалися аж до Різдва. Молодь збиралася щоб порозважатися, поспілкуватися, себе показати й на інших подивитися. З’ясуймо значення слова «вечорниці».

Вечорниці – розваги , що припадають на осінньо-зимовий період, зібрання молоді для поєднання роботи і дозвілля.

Слайд 3

  • Тож і ми спробуємо поєднати роботу і дозвілля. І тому я запрошую всіх вас і наших гостей на такі вечорниці.

Слайд 4

  • Сьогодні наші хлопчики і дівчатка спробують довести, хто ж них найрозумніший, найуважніший, найстаранніший, хто краще знає українську мову і вміє застосовувати свої знання на практиці. Для цього наш клас поділився на 2 команди. Команда хлопчиків називається «Живчики», дівчаток «Дружинки». Команди, привітайте одна одну.
  1.  Вітання команд

Дружинки (дівчатка)

На  поміч прийде кожна з нас і другу допоможе.

З любим завданням ми ураз упоратися можем.

Живчики  (хлопчики)

Ми живчики, бо кожну мить ми не проводим марно.

Нам встигнуть треба все зробить, засвоїть тему гарно.

  1. Оголошення теми уроку
  • А гарно засвоювати ми будемо сьогодні тему «Прикметники – синоніми і антоніми, багатозначні прикметники».

Слайд 5

  • За кожне виконане завдання команди будуть отримувати «сонечка» (праобрази нашої калити),  які ми будемо заносити до екрану змагань.

  • Переможе та команда, яка отримає більше «сонечок». З активну роботу на уроці можна отримати додаткові бали, за некаліграфічне письмо на дошці чи у зошиті бали навпаки знімаються. Отож врахуйте це і не підведіть свою команду.

 ІІІ. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань

1. Елементи звукового аналізу

- «Живчики» і «Дружинки»,  назвіть спільні звуки у назвах  ваших команд. [Ж, к, и].

- Дайте повну характеристику звуків  [ж] (дівчатка) і [к] (хлопчики) .

[ж] – приголосний,  твердий, дзвінкий, парний,

[к] – приголосний, твердий, глухий, парний.

(Оцінювання команд за завдання «звуковий аналіз» У екран змагань заносяться «сонечка» за правильні відповіді).

2. Розгадування ребусів

- Наступне завдання – розгадати ребуси. (Жук, вуж).

   

3. Каліграфічна хвилинка

- Яка буква допомогла розгадати ребуси? (Ж).

- З метою удосконалення графічних навичок, пропишіть рядочок цієї літери. (Зразок і пояснення учителя).

Жж

 (Оцінювання команд за завдання «ребуси» і «каліграфічне письмо» У екран змагань заносяться «сонечка» за правильні відповіді і якість каліграфічного письма).

4. Синтаксичний розбір речення

- Складіть зі словами-розгадками речення. (На квітку сів великий жук. У траві прошмигнув лякливий вуж).

- Прочитайте прості речення, об’єднайте їх в одне складне за допомогою сполучника а.

На квітку сів великий жук, а у  траві прошмигнув лякливий вуж. (Складне, розповідне, неокличне).

  • Зробіть повний синтаксичний розбір речення, дайте йому характеристику.

(Оцінювання, занесення результатів у екран змагань).

  1. Розбір слів як частини мови

- Хлопчики виписують слово «вуж», а дівчатка «жук» і розбирають як частину мови.

(Вуж – іменник, (що?), істота, загальна назва, ч. р., одн., називний відмінок, підмет.

Жук - іменник, (що?), істота, загальна назва, ч. р., одн., називний відмінок, підмет).

- Які ще частини мови крім іменників є у цьому реченні? (Дієслово, прикметник, прийменник, сполучник).

- Яку частину мови ми  почали вивчати на попередньому уроці? (Прикметник).

ІV. Сприймання і усвідомлення учнями навчального матеріалу

- З метою повторення вивченого про прикметник на попередньому уроці і у

  3-му класі пограємо в інтерактивну гру «Карусель».

  1. Інтерактивна гра «Карусель»

Слайд 6

 (6 учнів стають у внутрішнє коло і задають питання, 6 учнів  (3 хлопчики і 3 дівчинки)  пересуваються по зовнішньому колу, відповідають на поставлені питання, за правильні відповіді отримують фішки, кількість отриманих фішок відповідає отриманій оцінці).

  • Що таке прикметник?( 2 б.)
  • За чим змінюються прикметники? (1б.)
  • Яким членом речення є прикметники? (2 б.)
  • Придумай 2 прикметники чоловічого роду? (2 б. )
  • З якою частиною мови зв’язуються прикметники? (1б.)
  • Придумайте 2 прикметники, що означають назви кольорів і їх відтінків? (2 б.)

(Оцінювання учасників гри, до екрану змагань заноситься стільки «сонечок», скільки учасників від кожної команди набрали максимальну кількість балів (10 балів)).

  1. Вибіркове списування

- Решта класу працює з текстом, який записано на  картках. Випишіть з тексту всі прикметники і за допомогою тлумачного словника з’ясуйте значення виділеного слова.

 

 

   30 листопада ошатні дівчата і парубки збиралися на вечорниці «калиту кусати». Калита – це великий прісний корж, що символізує сонце, тому обов’язково має круглу сонячну форму. Його підвішували до стелі на червону нитку.

    А далі відбувалося веселе дійство. Кожний парубок без допомоги рук повинен відкусити коржа і не засміятися. Решта присутніх намагаються його розсмішити. Того, хто засміється, обмазували чорною сажею.

Виписані слова: ошатні, великий, прісний, круглу, сонячну, червону, веселе, чорною.

Підсумок. Що таке прикметник?

  1. Граматична гра «Впізнай предмет за ознаками»
  • Наступне завдання для команд – впізнати предмет за ознаками, які я буду називати. («Сонечко» отримує команда, гравець якої першим підняв руку і дав правильну відповідь).

Сірий, всеїдний, маленький, колючий….( їжак).

Маленьке, беззахисне, пухнасте, гостродзьобе, жовте. .. (курча)

Тоненька, гостра, сталева, довга, швейна…. (голка)

  1. Гра «Впізнай за звуком»
  • Наступне завдання подібне  до попереднього. Але вгадувати  предмети будемо за допомогою звуків. Прослухайте аудіозаписи  і вгадайте, що це. А до відгаданого слова придумайте якомога більше прикметників. (Птахи, бджоли, море, вітер).

Море – неозоре, глибоке, бурхливе, небезпечне, солоне, синє, безмежне.

Птахи – голосисті, лісові, дикі, маленькі, співучі, дзвінкоголосі.

Вітер – сильний, свіжий, літній, холодний, теплий, північний.

Бджоли – працьовиті, медоносні, жовто-чорні, дружні, невтомні, маленькі.

  1. Гра-аукціон

- Продається  ….(будь-який предмет на вибір вчителя, наприклад, ручка ). Він дістанеться тому, хто добере до нього найбільше прикметників. (Для гри запрошується одна дівчинка і один хлопчик. Перемагає та команда, учасник якої назве останнім прикметник до запропонованого предмета). Слайд 7

 

Ручка – учнівська, кулькова, тоненька, рожева.....

  1. Робота з підручником . Прикметники-синоніми, антоніми

Вправа 194, с. 97 (Письмово, самостійно)

  • Які слова називають антоніми? (Протилежні за значенням).
  • Прочитайте прислів’я і спишіть, вставляючи замість крапок антоніми до виділених слів. Поясніть, коли так говорять.

   1.Маленька праця краща за … безділля. 2. Праця чоловіка годує, а … марнує. 3. Ранні пташки росу п’ють, а  … слізки ллють. 4. Руки білі, а сумління … 5. Ластівка день починає, а соловей …

-  Яку роль відіграють антоніми в прислів’ях? (Протиставляють предмети, ознаки, дії).

-  До яких частин мови належать ужиті антоніми? (Іменник, прикметник, дієслово).

-  А які слова називаються синонімами? (Близькі за значенням).

-  Яку роль виконують синоніми у мовленні? (Пояснюють по-різному значення слів, збагачують наше мовлення, дозволяють уникнути повторів одних і тих самих слів).

  1. Бліц-турнір
  • Пропоную удосконалити вміння добирати до прикметників синоніми і антоніми. З цією метою ми пограємо у гру «Бліц-турнір».

(Запрошую одного учасника від команди дівчаток і хлопчиків. Їх завдання дібрати синонім до запропонованого слова. Хто скаже слово швидше, робить крок уперед. Перемагає той учасник, що пройде найдовшу відстань, давши найбільшу кількість правильних відповідей).

Завдання для першої пари

Добери антоніми:

    Голосний – тихий, дорогий – дешевий, сонячний – похмурий, тривожний – спокійний, новий – старий, швидкий – повільний, жадібний – щедрий, високий – низький, глибокий – мілкий, чистий – брудний.

Завдання для другої пари

Добери синоніми до слів:

   Відважний (сміливий, мужній, хоробрий, безстрашний), веселий (радісний), кмітливий (розумний, догадливий), могутній (сильний, міцний), дивний (чудернацький, незвичайний), спритний (швидкий, прудкий), працелюбний ( трудолюбивий), боязливий (полохливий, лякливий), недалекий (близький), швидкий (прудкий, жвавий), несподіваний (раптовий, випадковий).

(Оцінювання учнів. Занесення результатів до екрану змагань).

  1. Робота з  підручником. Багатозначні прикметники

Вправа 195, с. 98 (Усно)

  • До кожного прикметника, поданого в словосполученні, добери і запиши відповідний антонім. При потребі скористуйся довідкою.
  1. Легкий мішок, легке завдання. 2. Гаряча вода, гаряча вдача. 3. Порожня голова, порожня бочка. 4. М’який хліб, м’який характер.

Слова для довідки: 1. Складне, важкий. 2. Спокійна, холодна. 3. Повна, розумна. 4. Черствий. Твердий.

  • У яких словах прикметники вжито у прямому значенні, у якому в переносному?

ІV. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

  1. Розвиток мовлення. Вправа 197, с. 98
  • Подані словосполучення введіть в речення.

   Гострі зуби, гострий біль, гострий зір, гострий соус, гострий на язик.

  • Зробіть висновок про значення прикметника  гострий у кожному словосполученні.

 

  1. Фірмова страва
  • На кожних вечорницях обов’язково готували і пригощалися різними стравами: крім відомої вже нам калити пекли  балабушки, варили вареники, але їсти їх потрібно обережно, бо дівчата для сміху деякі з них начиняли їх чим попало.

Слайд 8

  •  Наші учасники підготували свої рецепти святкових страв для вечорниць. Ви повинні їх прослухати і запам’ятати якомога більше прикметників.

Вареники

     Вареники — українська національна страва; невеликі, трикутні чи заокруглені у формі півмісяця вироби з пшеничного (в основному), житнього, гречаного або ячмінного тіста, в який загортається найрізноманітніша начинка: — картопля, капуста, гриби, квасоля, м'ясо, солоний сир, солодкий сир, солодкі фрукти або ягоди. Готову страву подають зі сметаною чи олією зі смаженою цибулею.

   Калита

    Калита  — обрядовий хліб, який готували на Андрія (13 грудня). У цей день відбувалися великі молодіжні гуляння, дівочі ворожіння на пампушках тощо. Але найбільш поширеною була гра в "Калита". Дівчата випікали великого круглого коржа з діркою посередині, на якому витискали нехитрий орнамент, і підвішували його до сволока. Іноді місили тісто на відварі любистка: щоб хлопці любили.

(Діти прослуховують рецепти святкових страв суперників і запам’ятовують всі вжиті в них прикметники. Хто назве більше слів, той отримує «сонечко» для своєї команди).

V. Підсумок уроку. Домашнє завдання

  1. Конкурс капітанів
  • Заключна розвага наших вечорниць – «Конкурс капітанів»
  • Запрошую капітанів команд для участі у вікторині, щоб позмагатися у якості засвоєних знань, і востаннє спробувати довести, чия команда сильніша.

(Капітани по-черзі відповідають на запитання, при потребі звертаються за допомогою до своїх команд. За кожну правильну повну відповідь учасники вікторини отримують «сонечко». Відповіді команди не враховуються).

Питання вікторини:

  • Що таке прикметник?
  • Яким членом речення найчастіше виступає прикметник у реченні?
  • За чим змінюються прикметники?
  • Придумайте словосполучення з прикметником, вжитим у переносному значенні?
  • Придумайте пару прикметників-синонімів.
  • Придумайте пару прикметників-антонімів.

(Вчитель підводить підсумок змагань, визначає переможців).

  • Наші вечорниці підходять до кінця. Обидві команди проявили високий рівень знань, командний дух, згуртованість, організованість. Сподіваюсь, набуті якості стануть вам у нагоді не тільки в розвагах, а й у реальному житті.

Домашнє завдання: вправа 198 на с. 99

  • Списати текст, вставляючи пропущені прикметники.
  • Серед вставлених прикметників знайти синоніми
  • За бажанням можна до наступного уроку підготувати розповідь про традиції проведення вечорниць в Україні.

 

1

 

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
5111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку