Слово не тільки переносить знання, передає їх наступним поколінням. У ньому – гострий розум народу, його мрії, прагнення. Саме із слова починається і ним закінчується духовне життя кожної людини.
Тому пропоную до Вашої уваги творчий проект "Рідної мови чиста криниця"
Мета проекту
Міністерство освіти і науки України
Середня загальноосвітня школа I-III ступенів №1
I Обґрунтування актуальності проекту
У наш час особливо гостро відчувається потреба у відродженні культури українського народу, відновленні духовності для виховання кожної дитини високоморальною ОСОСБИСТІСТЮ. Тому перед вчителями і вихователями стоїть задача оберігати дитину від злого, цинічного, руйнівного впливу, вирощувати в його душі паростки справжніх моральних цінностей, приохочувати до джерел народної культури.
А починати , на мій погляд, потрібно із мови і мовлення. Бо, як говорить Біблія, «Спочатку було слово». Недарма ж мова дана тільки людині, що створена за образом і подобієм Бога.
Слово не тільки переносить знання, передає їх наступним поколінням. У ньому – гострий розум народу, його мрії, прагнення. Саме із слова починається і ним закінчується духовне життя кожної людини.
Рідна мово, росту я крізь тебе,
Крізь родовища дум і краси.
Я курганом стою серед степу
На кордоні сльози і роси.
Я прошитий травою густою,
Я промитий Дніпром до кісток.
Рідна мово, без тебе ніхто я,
Мов відірваний вітром листок.
На жаль, соціологічні дослідження показують, що близько половини громадян нашої країни не використовують українську мову у повсякденному житті або говорять на суржику. Ті ж, хто говорить рідною мовою, не завжди можуть похвалитися красою і багатством. Навпаки, філологи відмічають велику кількість запозичених слів, що замінюють рідні, використання простонародних зворотів, сленгу, жаргонізмів. Особливу увагу слід звернути на використання ненормативної лексики (чим, на жаль, хизуються окремі діти з дитсадочку.
Інколи слухаєш на вулиці розмови людей і не впізнаєш «солов’їну, барвінкову», українську мову. Але ж мова – душа народу, наша з вами душа. Хіба ж ми такі? Ми ж всім серцем прагнемо гарного життя і кращого майбутнього для себе і своїх дітей!
Тому потрібно вже сьогодні плекати і розвивати мовлення кожної дитини змалечку, що сприятиме її духовному, національному, громадянському вихованню. Лише тоді ми зможемо виростити ОСОБИСТІСТЬ, виховати ГРОМАДЯНИНА України, справжнього ПАТРІОТА, що всім серцем буде прагнути благополуччя своїй країні. Саме таку високу мету ставить перед собою проект «РІДНОЇ МОВИ ЧИСТА КРИНИЦЯ», який прагне об’єднати школярів, педагогів і батьків. Щоб кожного дня діти і дорослі краще пізнавали секрети рідної мови, оволодівали її незліченними скарбами, вчили і вчилися одне в одного. Я вважаю дуже важливою участь у цьому проекті і родин школярів. По-перше, дорослим вчитися не пізно, а працювати над власним мовленням дуже важливо. По-друге, це сприяє взаємо порозумінню батьків і дітей, підвищенню авторитету дорослих, допоможе їм у вихованні сина чи доньки. Бо ще А.С. Макаренко писав: «Не думайте, що ви виховуєте дитину тільки тоді, коли з нею розмовляєте чи повчаєте її. Ви виховуєте в кожний момент вашого життя…»
II Мета і завдання проекту
Мета:
Завдання:
Новизна цього проекту: створення поля соціально-культурної проектної діяльності, що об’єднує педагогів, учнів, їх батьків і спільноту заради формування комунікативної культури дітей і дорослих ц досягнення взаємопорозуміння між ними.
III Термін дії проекту Проект «Рідної мови чиста криниця» розрахований на навчальний рік.
IV Учасники проекту Педагогічний колектив: класні керівники, вчителі української мови, керівники гуртка «Культура нашого мовлення», «Акторської майстерності», бібліотекар. Учні 1-4 класів. Батьки учнів, старші брати і сестри.
V Виконавці проекту
Координатор проекту: заступник директора з НВР.
Координаційна рада у складі:
Можливі партнери:
VI Шляхи реалізації проекту
Вид проекту:
Етапи проекту:
I етап – допроектна підготовка
- про історію розвитку мови і мовлення;
ми живемо;
сьогодні;
II етап – дослідницько – захисний
III презентація отриманих результатів.
Цей етап проводиться у вигляді:
Реалізація цього проекту базується на принципах:
Реалізація цього проекту відбувається згідно з принципами:
Приоритетними напрямами виховної роботи при реалізації цього проекту є:
Успішність кожної дитини, її реалізація в житті залежать від того хто і як впливає на його розвиток, навчання і виховання. У молодшому шкільному віці найбільший вплив на дитину мають родина і школа. Тому дуже важливо, щоб вплив батьків і вчителів йшов не врозріз, а доповнював одне одного, сприяв різнобічному позитивному розвитку дитини.
Тому приоритетними напрямами виховної роботи при реалізації цього проекту є:
світогляду;
до подій минулого і сьогодення;
стануть в пригоді в житті;
у справи родини таж вагомий.
сьогоденні, мистецтві;
Виховний план реалізується за допомогою засобів:
В основу реалізації проекту покладені такі виховні методи:
Реалізація проекту можлива при злагодженій роботі нижченаведених підрозділів.
Для забезпечення якості реалізації проекту необхідно:
Додаткові можливості реалізації цього проекту:
Робочий план
Дата |
№ з/п |
Назва заходу в приміщенні |
Відповідальні |
Вересень |
1 |
Радіо лінійка «Солов’їна, барвінкова, українська рідна мова» |
Педагог-організатор |
2 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
3 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
4 |
Шкільний рейд «Словам нецензурним у школі не місце!» |
Вчителі української мови, початкових класів. |
|
5 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Вересень |
6 |
Радіопередача шкільної студії «Зорепад» «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
7 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
8 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
9 |
Вечір у шкільному Музеї слова. |
Творче музейне об’єднання. |
|
10 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Вересень |
11 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова спілки письменників |
12 |
Екскурсія до театру. Перегляд театральної вистави. Обговорення вистави. |
Керівник театральної студії |
|
13 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
14 |
Інформаційно-пізнавальна програма «Загадка – до мудрості кладка» |
Вчитель початкових класів, творча група учнів і батьків |
|
15 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Вересень |
16 |
Презентація учнівського проекту «Мовний етикет. Слова ввічливості» |
Керівник творчої групи |
17 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
18 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
19 |
Шкільний фестиваль дитячої творчості «Ми запалюємо зірки» (початкова ланка) |
Педагог-організатор, творча група учнів і батьків. |
|
20 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Жовтень |
21 |
Круглий стіл «У нас в гостях… |
Вчитель української мови |
22 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
23 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
24 |
Бібліотечний урок «Про що говорять слова» |
Бібліотекар |
|
25 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Жовтень |
26 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
27 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
28 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
29 |
Вечір у шкільному Музеї слова. |
Творче музейне об’єднання |
|
30 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Жовтень |
31 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова спілки, письменники |
32 |
Презентація новинок шкільного видавництва «Плеяди» |
Директор шкільного видавництва |
|
33 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
34 |
Участь у міському поетичному конкурсі «Джерельце» |
Голова Спілки письменників різного віку |
|
35 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Жовтень |
36 |
Мовознавча експедиція «Загадки наших дідусів і бабусь» |
Вчитель української мови |
37 |
Прем’єра театральної вистави. |
Керівник театральної студії |
|
38 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
39 |
Шкільний фестиваль «Ми запалюємо зірки» |
Педагог-організатор, творча група учнів і батьків. |
|
40 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Листопад |
41 |
Круглий стіл «У нас в гостях…» |
Вчитель української мови |
42 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
43 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
44 |
Міський етап конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика. |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
45 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Листопад |
46 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
47 |
Майстер-клас з акторської - майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
48 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
49 |
Свято рідної мови «Пізнаємо світ у слові» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
50 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Листопад |
51 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілки, письменники |
52 |
Екскурсія до редакції міської газети. |
Директор шкільного видавництва |
|
53 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
54 |
Міський конкурс юних казкарів «Чудова неосяжність» |
Голова Спілки письменників |
|
55 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Листопад |
56 |
Презентація учнівського проекту «З біографії слова…» |
Керівник творчої групи |
57 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
58 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
59 |
Свято рідної мови «Пізнаємо віт у слові» |
Керівник гуртка «Скарби української мови», педагог-організатор |
|
60 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Грудень |
61 |
Круглий стіл «У нас в гостях» |
Вчитель української мови |
62 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
63 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
64 |
Бібліотечний урок «Як у нас з’явилися іншомовні слова?» |
Бібліотекар |
|
65 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Грудень |
66 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
67 |
Майстер-клас з акторської майстерності |
Керівник театральної студії |
|
68 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
69 |
Вечір у шкільному Музеї слова. |
Творче музейне об’єднання |
|
70 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Грудень |
71 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілки, письменники |
72 |
Презентація новинок шкільного видавництва «Плеяди» |
Директор шкільного видавництва |
|
73 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
74 |
Літературно музична композиція «Рідним краєм тихо йде поетична осінь…» |
Керівник гуртка «Скарби української мови», вчитель музики |
|
75 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Грудень |
76 |
Презентація учнівського проекту «Слова лікують, слова ранять…» |
Керівник творчої групи |
77 |
Мовна вікторина «Слово до слова складається мова» |
Вчитель початкових класів, керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
78 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
79 |
Прем’єра театральної вистави. |
Керівник театральної студії |
|
80 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Січень |
81 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радо «Зорепад» |
82 |
Майстер-клас з акторської майстерності |
Керівник театральної студії |
|
83 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
84 |
Усний журнал «Про що говорить наше ім’я?» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
85 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Січень |
86 |
Шкільний рейд «Сленг не красить нашу мову!» |
Вчителі української мови, початкових класів |
87 |
Екскурсія до міської Спілки поетів. |
Голова Спілки письменників різного віку |
|
88 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
89 |
Свято «Як загадка за відгадку боролася» |
Керівник театральної студії |
|
90 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Січень |
91 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілки письменників різного віку. |
92 |
Екскурсія до театру. Перегляд театральної вистави. |
Керівник театральної студії |
|
93 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
94 |
Усний журнал «Слідами старовинних легенд» |
Вчитель української мови |
|
95 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Січень |
96 |
Презентація учнівського проекту «Хто вигадав мовний етикет?» |
Керівник творчої групи |
97 |
Майстер-клас з акторської майстерності |
Керівник театральної студії |
|
98 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник грутка |
|
99 |
Шкільний фестиваль «Ми запалюємо зірки» (старша ланка) |
Педагог-організатор, вчителі, творча група учнів і батьків |
|
100 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Лютий |
101 |
Круглий стіл «У нас в гостях…» |
Вчитель української мови |
101 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
102 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
103 |
Бібліотечний урок «Архаїзми. Де їх знайти?» |
Бібліотекар |
|
104 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Лютий |
105 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
106 |
Майстер-клас з акторської майстерності |
Керівник театральної студії |
|
107 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
108 |
Вечір у шкільному Музеї слова. |
Творче музейне об’єднання |
|
109 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Лютий |
110 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілки, письменники |
111 |
Екскурсія до студії місцевого телебачення. |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
|
112 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
113 |
Міський конкурс авторської і бардівської пісні |
Вчитель музики, Голова Спілки письменників |
|
114 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі». |
Керівник тренінгу |
|
Лютий |
115 |
Презентація учнівського проекту «Про що говорять географічні назви?» |
Керівник творчої групи |
116 |
Майстер-клас з акторської майстерності |
Керівник театральної студії |
|
117 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
118 |
Міський етап фестивалю «Діти – майбутнє України» |
Вчитель музики, Голова Спілки письменників |
|
119 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Березень |
120 |
Круглий стіл «У нас в гостях…» |
Вчитель української мови |
121 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
122 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
123 |
Літературно-музична композиція «Слово про маму» |
Керівник гуртка «Скарби української мови», вчитель музики |
|
124 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Березень |
125 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче шкільне об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
126 |
Майстер-клас з акторської майстерності |
Керівник театральної студії |
|
127 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
128 |
Літературно-музична композиція «Слово Великого Кобзаря» |
Керівник гуртка «Скарби української мови», вчитель української мови |
|
129 |
Конкурс декламаторів «Слово Шевченкове в серці моєму» |
Керівник тренінгу, класні керівники |
|
Березень |
130 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілки, письменники |
131 |
Презентація новинок шкільного видавництва «Плеяди» |
Директор шкільного видавництва |
|
132 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
133 |
Міський конкурс театралів «Театральний проспект |
Керівник театральної студії, вчитель музики |
|
134 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Березень |
135 |
Мовознавча експедиція «Про що говорить наше ім’я. Імена нашої місцевості» |
Вчитель української мови |
136 |
Прем’єра театральної вистави. |
Керівник театральної студії |
|
137 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
138 |
Шкільний фестиваль «Ми запалюємо зірки» |
Педагог-організатор, вчителі, творча група учнів і батьків |
|
139 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Квітень |
140 |
Круглий стіл «У нас в гостях…» |
Вчитель української мови |
141 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
142 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
143 |
Мовознавчий КВК «Гостре слово» |
Керівник тренінгу, вчитель української мови |
|
144 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Квітень |
145 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
146 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
147 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
148 |
Вечір у шкільному Музеї слова. |
Творче музейне об’єднання |
|
149 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Квітень |
150 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілка, письменники |
151 |
Екскурсія до театру. Перегляд театральної вистави. Обговорення вистави. |
Керівник театральної студії |
|
152 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
153 |
Святковий вечір «Дошкульний сміх гуморески» |
Керівник гуртка «Скарби української мови |
|
154 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Квітень |
155 |
Презентація учнівського проекту «Що в імені тобі моєму?» |
Керівник творчої групи |
156 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
157 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
158 |
Шкільний фестиваль «Ми запалюємо зірки» |
Педагог-організатор, вчителі, творча шурпа учнів і батьків |
|
159 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Травень |
160 |
Круглий стіл «У нас в гостях…» |
Вчитель української мови |
16 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
162 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
163 |
Бібліотечна година «Таємниці енциклопедій» |
Бібліотека |
|
164 |
Засідання дискусійного клубу «Діалог» |
Керівник клубу |
|
Травень |
165 |
Радіопередача «Чому ми так говоримо?» |
Творче об’єднання шкільне радіо «Зорепад» |
166 |
Майстер-клас з акторської майстерності. |
Керівник театральної студії |
|
167 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
168 |
Вечір у шкільному Музеї слова. |
Творче музейне об’єднання |
|
169 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Травень |
170 |
Робота спілки письменників різного віку «Чумацький шлях» |
Голова Спілки, письменники |
171 |
Презентація новинок шкільного видавництва «Плеяди» |
Директор шкільного видавництва |
|
172 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка |
|
173 |
Мовознавче свято «Мандрівка у країну слів» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
174 |
Тренінг з культури мовлення «Мова нашої душі» |
Керівник тренінгу |
|
Травень |
175 |
Презентація учительського проекту «Сузір’я українських поетів» |
Вчителі української мови, початкових класів |
176 |
Усний журнал «Історія слов’янської писемності» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
177 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
178 |
Прем’єра театральної вистави. |
Керівник театральної студії |
|
179 |
Випуск шкільної газети «Наша мова барвінкова» |
Редакція шкільної газети |
|
Червень |
180 |
Мовознавча експедиція «Географічні назви нашої місцевості» |
Вчитель української мови |
181 |
Лекції для батьків «Основи взаємопорозуміння» |
Керівник лекторію |
|
182 |
Робота гуртка «Скарби української мови» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
183 |
«Мовознавча естафета» |
Керівник гуртка «Скарби української мови» |
|
184 |
Екскурсія до театру. Перегляд вистави. Обговорення вистави. |
Керівник театральної студії |
VII Очікувані результати проекту
VIII Перспективи подальшого розвитку проекту
IX Література