НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА "ДОСЛІДЖЕННЯ СЕЛФІ, ЯК ОСОБИСТІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПІДЛІТКІВ"

Про матеріал

Дослідження має велике практичне значення, оскільки визначивши особливості тих, хто робив селфі, ми вивчаємо особливості характеру і зможемо зробити висновки і відрізнити просту популярність від психологічного розладу. Розглянуто основні причини: спосіб виразити свою ідентичність, безкоштовна реклама, творча майстерня, нарцистичні риси особистості та жага задоволення.

Метою роботи є визначення психологічних особливостей підлітків схильних до проявів явища селфі.

У відповідності до мети визначається наступний комплекс завдань дослідження:

1.Здійснити теоретичний аналіз проблеми селфі в психології, причин селфі, визначити основні фактори і прояви селфі.

2.Визначити психологічні особливості характеру підлітків, які мають ознаки селфі.

3.Зробити аналіз та інтерпретацію результатів дослідження.

У ході дослідження було виявлено досліджуваних, які часто і тривало відвідують соціальні мережі, визначену найпопулярнішу мережу серед учнів 9-11 класу. Здійснено дослідження акцентуацій характеру підлітків, отримані дані узагальнені. У досліджені дійшли висновку, що у підлітків, які люблять робити селфі та викладати їх у соціальні мережі, виявлені акцентуації характеру (екзальтований та емотивний типи), які підтверджують одна одну, бо екзальтований та емотивний тип мають схожі якості та риси поведінки. Дане дослідження планується продовжувати вивчати більш детально за допомогою інших методик.

Перегляд файлу

1

 

Міністерство освіти і науки України

Департамент науки і освіти Харківської облдержадміністрації

Харківське територіальне відділення МАН України

 

 

 

 

Відділення: хімії та біології
Секція: психологія

 

 

ДОСЛІДЖЕННЯ СЕЛФІ,

ЯК ОСОБИСТІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПІДЛІТКІВ

 

Роботу виконав:

Рязанцев Ігор Андрійович,
учень 9 класу Берецького навчально-виховного комплексу Первомайської районної державної адміністрації Харківської області

 

Науковий керівник:

Федорова Наталя Миколаївна, практичний психолог Берецького навчально-виховного комплексу Первомайської районної державної адміністрації Харківської області

 

Харків – 2015

ЗМІСТ

 

ВСТУП………………………………………………………………………………….3

РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ СЕЛФІ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ……………………………………………………………………….…5

1.1. Соціальні мережі та інтернет залежність………………………………………...5

1.2. Поняття та причини селфі…………………………………………….…………...7

1.3. Захопленість селфі як ознака психічного розладу………………………………9

Висновки до 1 розділу………………………………………………………………...12

РОЗДІЛ 2 ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СЕЛФІ СЕРЕД ПІДЛІТКІВ….…………………………………………………………………………13

2.1. Характеристика методів дослідження…………………………………………..13

2.2. Аналіз та інтерпретація результатів…………………………………………….14

Висновки до 2 розділу………………………………………………………… ……..21

ВИСНОВКИ…………………………………………………………………………...23

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………………..25

ДОДАТКИ……………………………………………………………………………..26


ВСТУП

 

У сучасному світі набуває особливої популярності явище, коли людина сама себе фотографує на відстані витягнутої руки та викладає фото у соціальні мережі. Це явище називається селфі. Люди полюбляють фотографувати та викладати фотографії у соціальні мережі, вважаючи що їхня популярність росте, але це не завжди так є.

Феномен селфі вивчається вже не перший рік, але він стає надзвичайно актуальним, бо користувачі знаходять все нові дивовижні кадри для масового фотографування себе. Тому така візуальна комунікація стає вирішальною, сюжети говорять краще за слова та підштовхують користувачів до реакції. Сучасні молоді люди знайшли зручний і оперативний спосіб швидкого спілкування, який при цьому яскраво підкреслює їх індивідуальність. Актуальність дослідження має велике практичне значення, оскільки визначивши особливості тих, хто робити Селфі, ми вивчаємо особливості характеру, зможемо зробити висновки та відрізнити просту популярність від психологічного розладу.

У психологічному плані головною особливістю підліткового віку є становлення самосвідомості, прагнення до спілкування, різко змінюється соціальна позиція, відбувається підвищення рівня організації і саморегуляції організму, що призводить до збільшення емоційної чутливості, здатності до співпереживань, тривожності, відкритості до емоційних впливів.

Об’єктом дослідження є явище селфі у підлітковому віці.

 Предметом дослідження є психологічні особливості схильних до селфі підлітків.

Метою роботи є визначення психологічних особливостей підлітків, схильних до проявів явища селфі.

У відповідності до мети визначається наступний комплекс завдань дослідження:

  1. Здійснити теоретичний аналіз проблеми селфі в психології, причин селфі, визначити основні фактори і прояви селфі.
  2. Визначити психологічні особливості характеру підлітків, які мають ознаки селфі.
  3. Зробити аналіз та інтерпретацію результатів дослідження.

Теоретичною  основою  дослідження  проблеми селфі у сучасному суспільстві слугували праці зарубіжних вчених, таких як Памела Рутледж, Девід Віл, Лев Манович, Наталя Варська, Олександр Кузнецов, Федір Кондратьєв, Олександр Нечаєв, Андрій Россохин. Радянські вчені розглядали особистість як об'єкт суспільних відносин сформованих в працях Л. Виготського, Б. Ананьєва, С. Рубінштейна, Г. Костюка, О. Леонтьєва, А. Петровського та ін.

Для рішення поставлених у дослідженні завдань використана сукупність загальнонаукових і психологічних методів: теоретичний аналіз проблеми; емпіричні методи: опитування про захопленість соціальними мережами, тестування    за    допомогою    методики    визначення     акцентуацій     характеру

(К. Леонгарда).

Експериментальна база дослідження – Берецький навчально-виховний комплекс Первомайської районної державної адміністрації Харківської області, учні 9-11 класів (всього 20 осіб).

Дослідження має велике практичне значення, оскільки феномен селфі набирає великої популярності та стає актуальним. Люди надають більшу перевагу спілкуванню у соціальних мережах, їм хочеться бути популярним, тим, ким цікавляться, і з цього виходить, щоб підтримувати свої статус, вони все більше викладають фото. На мою думку, ця проблема може призвести до неадекватної самооцінки, невпевненості у собі та психічних розладів.

 

 

 

 

 

 


РОЗДІЛ 1

ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ СЕЛФІ

В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ

 

1.1. Соціальні мережі та інтернет залежність

Досить складно уявити сьогоднішнє життя людей будь-якого віку без доступу до інтернету. Він є незаперечним благом цивілізації, і багато в чому спрощує наше життя. Одна зі сторін інтернету - це соціальна мережа. Соціальна мережа - це головний магніт, через який підлітки липнуть до монітора цілодобово. Підлітки люблять відвідувати соціальні мережі. Але останнім часом стала з'являтися інформація в ЗМІ, що соціальні мережі шкодять здоров'ю молоді та отупляють сучасне покоління. І мені, як активному користувачу, захотілося дізнатися більше про соціальні мережі та дослідити поведінку селфі.

Перша поява поняття «Соціальна мережа» відбулося в 1954 році, його ввів Джеймс Барнс. Соціальна мережа - це, в першу чергу, те місце, де ви можете скласти портрет своєї особистості і знайти потрібні вам контакти, а також якась сукупність людей і відносин між ними, правил поведінки та законів [8].

Інформаційна мережа інтернет надає великі можливості для діяльності та самовираження людини, які не можуть бути реалізовані в реальній дійсності. Разом з тим, у певної категорії користувачів оперування її ресурсами забирає все більше і більше часу та стає настільки домінуючим, що згодом у них прогресує зниження здатності до вольового контролю над власною активністю у віртуальному просторі, виникає ціла низка особистих та соціальних негараздів, з’являються труднощі у комунікативній та професійній сферах, соціальна дезадаптація. Такий вид психологічної залежності від віртуального інформаційного середовища, отримав назву - інтернет-залежність.

Відколи інтернет з'явився в кожному будинку, життя значно змінилася. Тепер за допомогою всесвітньої павутини можна купувати товари не в магазині, дивитися фільми не в кінотеатрі і спілкуватися з людьми, не виходячи з дому. Соціальні мережі потрібні підлітку для спілкування, отримання інформації та багато чого іншого [9].

Соціальна мережа - найкращий друг або таємний ворог? Негативні сторони соціальних мереж відомі і безперечні. До безперечних плюсів соціальних мереж можна віднести їх додаткові можливості: об'єднання людей в групи за інтересами, отримання нової інформації, колекціонування фото, відео і аудіо матеріалів, інформування про важливі події в особистому житті та інше. Друзі, знайомі, родичі губляться, а соціальні мережі - ідеальний варіант для підтримки контактів. Віртуальне спілкування дозволяє завжди бути в курсі подій. Таким чином, використання соціальних мереж як джерела інформації і як поле спілкування робить їх більш корисними, ніж марними.

Але кожен користувач повинен зробити вибір. Людина веде свою сторінку, вітає друзів, викачує музику або фільми, але не забуває відвідувати секцію баскетболу і знаходить час для свого вихованця. Але якщо підліток цілими днями в соціальних мережах, це може зіграти з ним поганий жарт. Він може стати неписьменним і розучиться правильно говорити, втратить здоров'я. В цьому випадку йому потрібна допомога дорослих, адже не завжди підліток може вчасно зупинитися і вимкнути комп'ютер. Соціальна мережа - це лише інструмент, здатний полегшити наше життя. Не перетворюйте спілкування в переписку, беріть від соціальних мереж тільки найкраще і вмійте вчасно натиснути кнопку «Вийти».

 Соціальна мережа дійсно стає помічником в розумному використанні інтернету, так як її різні можливості дозволяють розширити простір спілкування, побачити світ, знайти і відкрити нове для себе, створюють умови для самоосвіти та навчання [12].

 

 

 

 

 

 

1.2. Поняття та причини селфі

Селфі - це термін, який використовується для опису фотографії самого себе з метою опублікувати її на сайт соціальних мереж або обміну фотографіями, таких як Facebook або Instagram. Щоб зробити селфі, найчастіше фотографію роблять, витягнувши праву або ліву руку, повернувши камеру на себе .

Фанати селфі можуть витрачати години на те, щоб зробити фотографію себе, які не показували б їх недоліки в зовнішності, які вони бачать, а інші можуть зовсім не помічати. Часто такі люди роблять кілька фотографій, поки не знайдуть кращий ракурс або позу, і вони дуже прискіпливо ставляться до самих дрібних дефектів.

Так чому ж люди так люблять фотографувати самих себе? Розглянемо 5 причин популярності селфі:

1. Спосіб виразити свою ідентичність. На вашу фото зацікавлений спостерігач може зробити ряд висновків про вас як про особистість. Адже фотографія - це заява про себе, про свою приналежність до соціальної групи, звіт про сімейний стан, стосунки в сім'ї, роботу, захоплення, хобі.

2. Безкоштовна реклама. Людина відноситься до себе, як до рекламному банеру. Фотографія виступає інструментом для створення образу - успіху, впевненості, благополуччя. Я знаю кількох колег, які навмисно використовують Селфі як інструмент свого просування.

3. Творча майстерня. Позитивна сторона селфі в тому, що тут неоране поле для творчої реалізації. Якщо в душі людина сценарист, то на фотографіях будуть сюжети життєвих драм і комедій. А вдячна публіка буде з нетерпінням чекати звіту фотощоденник такого "майстра селфі".

4. Нарцистичні риси особистості. Нагадаю античний міф про Нарциса - прекрасному юнаку, який побачив в джерелі власне відображення, закохався, не зміг до нього наблизиться і помер від нерозділеного кохання. І в багатьох людях є крапля марнославства, потреба в замилуванні і схваленні, відчутті своєї унікальності і почутті власної значущості. До речі, саме тому інтернет затоплений рекомендаціями, як зробити своє фото унікальним. Такі люди знаходитимуть свою реалізацію в демонстративності та публічності. На жаль, немає такої кількості лайків і переписок, які можуть задовольнити нарцистичну особистість. Потреба в зовнішньому схваленні нарциса - нескінченна. Тому вони робитимуть незліченну кількість селфі знову і знову, іноді роблячи їх абсолютно божевільними в спробі роздобути ще більше уваги.

5. Жага задоволення. У реальному світі, на відміну від віртуального - схвалення і похвала виступає нагородою за досягнутий результат діяльності. А віртуальний світ народжує понівечену і зіпсовану реальність, де створюється ілюзія того, що людина зробила щось важливе. І отримує таке ж ілюзорне в дійсності почуття задоволення після того, як його фотографію схвалило якусь кількість людей. Виділяються гормони задоволення, людині добре і радісно. Завтра знову фотографія і знову схвалення. Знову в кров викидаються ендорфіни. Якщо це підкріплено особистісними рисами, є шанси отримати залежність від інтернету [9,11].

Хочу зробити висновок про необхідність осмисллено окреслювати межу між віртуальним світом і реальним. Такий поділ допоможе відповісти на питання, що для вас важливіше - зустрітися з другом або отримати лайки?

Я зібрав п'ять найбільш поширених причин, які спонукають людей фотографувати самих себе і викладати знімки в інтернет. Але люди роблять селфі з багатьох причин: щоб поділитися емоціями, з'єднати приємне з корисним, отримати увагу і підтримку, погасити тривогу, випустити пар і бути щирими, розповісти про свої переживання, щоб отримати соціальне погладжування,  подивитися на себе з боку та поділитися особистим.

 

 

 

 

 

 

 

1.3. Захопленість селфі як ознака психічного розладу

На думку психолога Наталії Варської, якщо людина, деякою мірою зловживає фотографуванням самого себе, продовжує жити звичним життям, приділяє час близьким, друзям, заробляє гроші, то це не більше ніж модне захоплення. З іншого боку, ярі фанати селфі - це люди з певним типом особистості.

«Ми маємо справу з сучасним варіантом відомого ще з античних часів феномена нарцисизму, - вважає доктор медичних наук, співробітник ГНЦССП ім. Сербського Федір Кондратьєв. - Хіба що з урахуванням технічного прогресу дивитися тепер треба не в воду або дзеркало, а в об'єктив фотокамери. Найчастіше «нарциси» - це марнославні люди, егоїстичні, самозакохані, байдужі до чужих проблем. В центр всесвіту вони ставлять своє «я». Звідси нескінченне самофотографування, тиражування свого фото з однією лише метою – самоствердитися» [13].

Згоден з колегою і президент ассоціації дитячих психологів Олександр Кузнєцов: «Селфі найлегше полонить людей з істероїдною акцентуацією характеру, схильних до демонстративного поведінки. Демонстративність властива більше жінкам, так як за своєю природою вони прагнуть подобатися чоловікам. І це нормально - такий їх спосіб виживання. У чоловіків істероїдність зустрічається рідше, зате в більш важких формах». До речі, рідний брат селфі - ексгібіціонізм, який також визнається за один із проявів істероїдності.

Разом з колегами він на матеріалі Instagram намагається зрозуміти, чи є культурні відмінності у селфі, зроблених в різних містах і країнах. За спостереженням Льва Мановича, період захоплення селфі збігається з тим віком, коли людина починає шукати собі шлюбного партнера. Часто за селфі сприймають портрети, які насправді зроблені іншими людьми. Справжніх селфі в Instagram всього 3-5%, - розповідає Лев. - І майже всі вони зроблені молодими людьми. Тільки 10% припадає на частку тих, кому більше 30 років. При цьому селфі жінок у цій віковій категорії зустрічаються рідше, ніж чоловічі. В Москві, за словами Мановича, жіночих селфі в Instagram в п'ять разів більше, ніж чоловічих.

Психологи розробили власні критерії, за якими можна відрізнити простих любителів похвастатися собою від одержимих. Так, одержимі зйомкою селфі роблять автопортрети і викладають їх в мережу не менше трьох разів на день. Дієвого лікування від такого нав'язливого розлади поки, що не винайшли. Американські лікарі зафіксували ще кілька психічних захворювань, які з'явилися недавно, як вважається, завдяки поширенню інтернету і надмірної прив'язаності до мобільних пристроїв. Фахівці описали вісім найбільш поширених психічних недуг, які часто розвиваються у людей, які активно використовують мережі, серед яких симптом фантомного дзвінка, страх залишитися без телефону та інші [6,13].

Американська асоціація психіатрів зарахувала залежність від зйомки автопортретів, з подальшим викладанням знімка в інтернет селфі до психічного розладу. Відтепер фанати селфі - фотографії можуть вважатися в США не зовсім здоровими людьми. Фахівці американської асоціації психіатрів вже присвоїли одержимості зйомкою селфі власну назву - «selfitis». Подібний розлад зараховується лікарями до обсесивно-компульсивного бажання робити фотографії самого себе і публікувати їх на сайтах соціальних мереж: Facebook, Instagram або Twitter. Хоча у кожного є щось у зовнішності, ніж він може бути незадоволений - вигнутий ніс, нерівна посмішка, занадто великі або занадто маленькі очі, ці особливості не заважають нам жити. Водночас люди з дисморфофобією думають про свої реальні або уявних недоліках щодня протягом багатьох годин. Дисморфофобія - це розлад, що характеризується тим, що людина надмірно стурбований одним або кількома недоліками в своїй зовнішності, які непомітні іншим[6]. Виділяють такі симптоми дисморфофобії: надмірна заклопотаність фізичної зовнішністю; часте вивчення себе в дзеркалі або навпаки уникнення дзеркал; тверда впевненість у тому, що є якась аномалія або дефект; думка, що інші негативно ставляться до зовнішності; уникання соціальних ситуацій; почуття необхідності залишатися вдома; необхідність шукати запевнення від інших про свою зовнішність; часті косметичні процедури, що не приносять задоволення; нав'язливе вищипування, колупання шкіри або видирання волосся; порівняння своєї зовнішності з іншими; спроби замаскувати свою зовнішність одягом, макіяжем, капелюхами і т.д. Найчастіше люди з дисморфофобією стурбовані свої особою, зовнішністю (зморшками, прищами, волоссям, облисінням, зовнішнім виглядом шкіри і вен, розміром грудей, тонусом і розмірів м'язів, тощо). Описавши можливу поведінку та наслідки інтернет залежності перебування у соціальних мережах, хочеться рекомендувати підліткам були чуйними до себе, не вважати спілкування у соціальних мережах найціннішим у їх житті, чітко обмежувати час перебування в інтернеті, не проводити весь вільний час, а займатися справами, щоб не було стану коли нічого робити та сумно, більше спілкуватися з реальними друзями, вчитися будувати конструктивне спілкування та мати справжніх, вірних друзів [7,8,15].

 


Висновки до 1 розділу

У роботі здійснено теоретичний аналіз проблеми та причини селфі в психології, визначено основні фактори і прояви селфі.

Селфі - це термін, який використовується для опису фотографії самого себе з метою опублікувати її на сайт соціальних мереж або обміну фотографіями, таких як Facebook або Instagram. Головна риса селфі - це орієнтованість на інших людей. Ті, хто активно самі себе фотографує, роблять це, щоб ділитися цими портретами в соціальних мережах, пересилати один одному, збирати відгуки друзів. Вони знімають себе в різних позах, передають мімікою свій настрій, діляться важливими подіями. Хтось знімає себе в компанії друзів, хтось - під час важливої події чи зустрічі. Деякі зізнаються, що селфі для них просто щоденний ритуал, без всякого сенсу. Саме звичка постійно відміряти хід свого життя в таких візуальних одиницях і викликає особливий інтерес.

Я зібрав п'ять найпоширеніших причин, що спонукають людей фотографувати самих себе і викладати знімки в інтернет: спосіб висловити свою ідентичність; безкоштовна реклама себе; творча майстерня; нарцистичні риси особистості; жага задоволення. Але люди роблять Селфі з багатьох причин: щоб поділитися емоціями, поєднати приємне з корисним, отримати увагу та підтримку, погасити тривогу, випустити пару і бути щирими, розповісти про свої переживання, щоб отримати соціальне погладжування, подивитися на себе з боку і поділитися особистим. Хочу зробити висновок про необхідність осмисллено окреслювати межу між віртуальним світом і реальним. Такий поділ допоможе відповісти на питання, що для вас важливіше - зустрітися з другом або отримати лайки. Але кожен користувач повинен зробити вибір. Людина веде свою сторінку, вітає друзів, викачує музику або фільми, але не забуває відвідувати секцію баскетболу і знаходить час для свого життя. Соціальна мережа дійсно стає помічником в розумному використанні інтернету, так як її різні можливості дозволяють розширити простір спілкування, побачити світ, знайти і відкрити нове для себе, створюють умови для самоосвіти.


РОЗДІЛ 2

ЕКСПЕРЕМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СЕЛФІ

СЕРЕД ПІДЛІТКІВ

 

2.1. Характеристика методів дослідження

У даній мановській роботі була поставлена мета дослідити явище селфі. Дізнатися як може впливати соціальна мережа на підлітків та їх захоплення. На мою думку фото селфі роблять ті, хто мають певні особливі характеристики характеру.

У зв'язку з питаннями, що виникли необхідно дослідження потреб та інтересів молоді, збір достовірної інформації. Для нашої роботи головним джерелом інформації, крім літератури, стало анкетування. В анкетуванні брало участь 20 респондентів це учні 9-11 класів Берецького навчально-виховного комплексу Первомайської районної державної адміністрації Харківської області. Анкета включала в себе 6 питань про захопленість соціальними мережами. Ця анкета була розроблена мною. Приклад анкети наведено у додатку 1.

Методика визначення акцентуацій характеру (К. Леонгард). Цей опитувальник був розроблений Г. Шмішеком на основі концепції К. Леонгарда і вперше опублікований в 1970 році. Акцентуація характеру - це надзвичайне підсилення окремих рис характеру, за якого наявні відхилення в психіці й поведінці людини, що не виходять за межі нормальної поведінки, але межують з патологією. За допомогою цієї методики виявляються наступні десять типів акцентуації: гипертимність, збудливість, емотивність, дистимія (депресивність), невротичність (тривожно-боязка акцентуація), інтроективная (афективно-екзальтована) акцентуація, циклотимична (афективно-лабільна) акцентуація, застрявання (паранойяльная акцентуація), педантизм (ригідна акцентуація) і демонстративність.

Опитувальник містить 88 питань, 10 шкал, відповідних певним акцентуаціям характеру. Перша шкала характеризує особистість з високою життєвою активністю, друга шкала показує збудливу акцентуацію. Третя шкала говорить про глибину емоційного життя випробовуваного. Четверта шкала показує схильність до педантизму. П'ята шкала виявляє підвищену тривожність, шоста - схильність до перепадів настрою, сьома шкала говорить про демонстративність поведінки випробуваного, восьма - про неврівноваженість поведінки. Дев'ята шкала показує ступінь стомлюваності, десята - силу і вираженість емоційного реагування.

Виділені Леонгардом 10 типів акцентуйованих особистостей розділені на дві групи: акцентуації характеру (демонстративний, педантичний, що застряє, збудливий) і акцентуації темпераменту (гипертимический, дистимичний, тривожно-боязкий, циклотимический, афективний, емотивний).

Таке дослідження дозволить відшукати однакові риси у тих, хто має фото селфі та вивчити їх особливості та акцентуації характеру.

 

2.2. Аналіз та інтерпретація результатів

Аналіз опитування анкет дозволив з'ясувати, дозвілля підлітка в соціальних мережах. Перше питання звучало таким чином: «Якими соціальними мережами Ви користуєтеся?» Аналіз анкет показав, що 100% респондентів зареєстровані у різних соціальних мережах. Найбільш популярна і має великий вибір досліджуваними підлітками соціальна мережа «Вконтакті».

Отримані данні дослідження представлені у додатку 2, а узагальнені наведено у діаграмі.

Рис. 2.1 Популярність соціальних мереж

 

Популярність соціальних мереж розподілилась наступним чином: найбільшу має «Вконтакті» 100% респондентів, соціальною мережею   «Однокласники» користуються 45%. Далі підлітки також вибирають «Мій Світ», «Google+», «Facebook» у невеликій кількості до 20% (це 1-4 респондентів). Не поширена «Твіттер».

Друге питання стосувалося відношення до викладання фото у соціальні мережі, та сформовано так «Полюбляєте ви викладати свої фотографії у соціальні мережі?» Майже всі показали позитивні відповіді. Данні опитування представлені у діаграмі.

Рис. 2.2 Захоплення викладанням фотографій у соціальні мережі

 

Отримані результати свідчать, що 40% підліткам подобається викладати власні фотографії, а дуже подобається лише 20% опитаних. Є такі, що не розміщають зовсім власних фотографій у мережі.

Трете питання, визначає саме наявність фото селфі, та звучить так «Чи робили ви власне фото на відстані власної руки?». Більшість хлопців такого ніколи не робили, та судячи з їхніх усних відповідей відносяться до цього негативно. Подобається робити фото селфі лише 10% опитаних, та 35% іноді роблять, але без захоплення. Дані також представлені у діаграмі.

Рис. 2.3 Кількість підлітків, які робили фото селфі

 

Ці дані були перевірені на сторінках моїх однолітків та друзів у соціальній мережі «Вконтакті». Ті, хто робили фото селфі, вони задоволені цими фото та іншими описаними причинами у роботі. Також, ці респонденти засвідчують свої відповіді в ході бесіди.

Четверте  питання досліджує частоту відвідування соціальної мережі. Я взяв найпоширеніші «Вконтакті» та «Однокласники». Ці дані узагальнені та представлені у діаграмі.

Рис. 2.4 Частота відвідування соціальних мереж

 

Можна зробити висновок, що у нашій сільській місцевості найпоширеніша соціальна мережа «Вконтакті», яку опитувані відвідують найчастіше.

П’яте питання дозволяє  визначити скільки часу в день перебувають підлітки у соціальній мережі. Аналіз отриманих даних свідчить про часте відвідування учнями соціальних мереж. Особливістю є те що учні, які мають фото селфі  відвідують соціальну мережу не менше 1 години на день, є такі що більше 3 годин.

Рис. 2.5. Тривалість відвідування соціальної мережі «Вконтакті» та «Однокласники»

 

Отримані дані свідчать про перевагу у підлітків по тривалості соціальної мережі «Вконтакті». Це пояснюється її великою популярністю, поширеністю та доступністю серед підлітків, наявністю там великої кількості друзів та захоплень.

Шосте питання допомогло з’ясувати якими групами зацікавлені підлітки, які часто користуються соціальною мережею Вконтакті. Встановлено, що найбільш поширені групи розважального характеру (про подорожі, «Моя мрія», гумористичні групи тощо) та за особистими інтересами (рукоділля, інтер’єр, ФК Металіст, лига чемпіонів УЄФА, мотоцикли та інші справи за інтересами).

Аналіз проведеного опитування та збору інформації про підлітків дозволяє більше дізнатися про їхнє дозвілля. Отже, за тривалістю так частотою відвідування у наші місцевості найпоширенішою є соціальна мережа Вконтакті.

Дані опитування надають можливість відбору для подальшого проведення дослідження, саме тих підлітків які роблять фото селфі викладають їх у соціальні мережі. Цікавим видалося те, що є такі які люблять робити фото селфі, але свої фотографії вони не викладають у соціальні мережі, це їх принципова позиція (2 досліджуваних).

Другим етапом дослідження, є вивчення особистісних характеристик характеру підлітків на основі відбору за наявністю фото селфі у соціальних мережах. Таких виявлено 7 підлітків, вони становлять групу схильних до селфі. Інші, які за анкетування не до феномену селфі несхильні. З цими двома групами проведено дослідження акцентуацій за допомогою методики К.Леонгарда. Отримані результати представлені у додатку 3. Узагальнення зроблено за наявністю акцентованих особистостей. Вразило те що всі хто мають фото селфі мають певні акцентуації характеру. Дані представлені на діаграмі.

 

Рис. 2.6. Вираженість акцентуацій характеру в підлітків, які схильні роботи селфі.

 

У групі схильних робити селфі найбільш вираженими є емотивний та екзальтований типи акцентуації характеру. Також вираженими є такі типи акцентуацій характеру: гіпертимний, застрягаючий, демонстративний типи.

Екзальтованим особам властивий великий діапазон емоційних станів, вони легко приходять в захват від радісних подій і в повний відчай від сумних. Яскрава риса цього типу - здатність захоплюватися, а також усміхненість, відчуття щастя, радості, насолоди. Ці почуття у них можуть часто виникати з причини, яка у інших не викликає великого підйому, вони легко приходять в захват від радісних подій і у повний відчай. Їм властива висока контактність, балакучість, влюбливість. Такі люди часто сперечаються, але не доводять справи до відкритих конфліктів. В конфліктних ситуаціях вони бувають як активної, так і пасивною стороною. Вони прив'язані до друзів і близьких, альтруїстичні, мають почуття співчуття, хороший смак, проявляють яскравість і щирість почуттів. Можуть бути панікерами, схильні миттєвим настроям, поривчасті, легко переходять від стану захоплення до стану печалі, володіють лабільністю психіки.

Емотивний тип акцентуацій властивий чутливим і вразливим людям. Вони відрізняються глибиною переживань в області тонких емоцій в духовному житті людини. Цей тип споріднений екзальтованому, але прояви його не настільки бурхливі. Для них характерні емоційність, чутливість, тривожність, балакучість, боязкість, глибокі реакції в області тонких почуттів. Найбільш сильно виражена риса гуманність, співпереживання іншим людям або тваринам, чуйність, радість до чужих успіхів. Вони вразливі, слізливі, будь-які життєві події сприймають серйозніше, ніж інші люди. Підлітки гостро реагують на сцени з фільмів, де кому-небудь загрожує небезпека, сцена насильства може викликати у них сильне потрясіння, яке довго не забудеться і може порушити сон. Рідко вступають у конфлікти, образи носять в собі, не «вихлюпуються» назовні. Їм властиве загострене почуття обов'язку, старанність. Дбайливо ставляться до природи, люблять вирощувати рослини, доглядати за тваринами.

Дослідження визначення акцентуацій характеру за К.Леонгардом у другій групі, несхильних робити селфі, дає змогу зробити порівняння результатів дослідження. Результати дослідження наведені у додатку 4. Отримані результати представлені на діаграмі.

Рис. 2.6. Вираженість акцентуацій характеру в підлітків, які несхильні роботи селфі.

 

У групі підлітків, які не схильні робити селфі, найбільш вираженим є гіпертимний тип акцентуації характеру у 46% підлітків цієї групи. У невеликій кількості по 23% виражена емотивний та екзальтований типи, а дистимічний лише у 8 % досліджуваних. Всі інше акцентуації невиявлені.

Таким чином, дана методика досягла поставленої мети. У підлітків, які люблять робити селфі та викладати їх у соціальні мережі виявлені акцентуацій характеру (екзальтований та емотивний типи), які підтверджують одна одну, бо екзальтований та емотивний тип мають схожі якості та риси поведінки. У групі несхильних робити селфі виявлений гіпертимний тип. На відміну від групи схильних робити селфі. Проте екзальтований та емотивний типи також виявлені у несхильних робити селфі у невеликій кількості. Це може бути пов’язано з підлітковим віком, бо ці акцентуації характеру розповсюджені у підлітків. Дане дослідження досягло поставленої мети у мановській роботі. Мною  визначено психологічні особливості підлітків схильних до проявів явища селфі.


Висновки до 2 розділу

 Для проведення експериментального дослідження психологічних особливостей підлітків схильних до явища селфі розроблено анкетування про захопленість соціальними мережами та фотографіями селфі. Для вивчення особливостей характеру двох груп досліджуваних тих хто схильний робити селфі та несхильних робити селфі підібрано методику визначення акцентуацій характеру за К.Леонгардом.

Таким чином, даний підбір методик надає можливість вирішувати весь комплекс дослідницьких завдань, котрі були поставлені у роботі. Отримані результати анкетування підлітків було розділено на дві групи досліджуваних на тих, хто схильні робити селфі та несхильних робити селфі. З цим двома групами проведено методику визначення акцентуацій характеру та проведено узагальнення та порівняння результатів.

У підлітків, які схильні робити селфі та викладати їх у соціальні мережі виявлені акцентуацій характеру (екзальтований та емотивний типи), які підтверджують одна одну, бо екзальтований та емотивний тип мають схожі якості та риси поведінки. У групі несхильних робити селфі виявлений гіпертимний тип. На відміну від групи схильних робити селфі. Проте екзальтований та емотивний типи також виявлені у несхильних робити селфі у невеликій кількості. Це може бути пов’язано з підлітковим віком, бо ці акцентуації характеру розповсюджені у підлітків.

Екзальтованим особам властивий великий діапазон емоційних станів, вони легко приходять в захват від радісних подій і в повний відчай від сумних. Яскрава риса цього типу - здатність захоплюватися, а також усміхненість, відчуття щастя, радості, насолоди. Ці почуття у них можуть часто виникати з причини, яка у інших не викликає великого підйому, вони легко приходять в захват від радісних подій і у повний відчай. Їм властива висока контактність, балакучість. Такі люди часто сперечаються, але не доводять справи до відкритих конфліктів. В конфліктних ситуаціях вони бувають як активної, так і пасивною стороною. Вони прив'язані до друзів і близьких, альтруїстичні, мають почуття співчуття, проявляють яскравість і щирість почуттів. Легко переходять від стану захоплення до стану печалі, володіють лабільністю психіки.

Емотивний тип акцентуацій властивий чутливим і вразливим людям. Вони відрізняються глибиною переживань в області тонких емоцій в духовному житті людини. Цей тип споріднений екзальтованому, але прояви його не настільки бурхливі. Для них характерні емоційність, чутливість, тривожність, балакучість, боязкість. Найбільш сильно виражена риса гуманність, співпереживання іншим людям або тваринам, чуйність, радість до чужих успіхів. Вони вразливі, слізливі, будь-які життєві події сприймають серйозніше, ніж інші люди.

Це основні особливості тих, хто схильний робити селфі та розміщати їх у соціальних мережах.

Аналіз анкетування про захопленість соціальними мережами свідчить про наступне. Найпопулярнішою з соціальних мереж виявилася Вконтакті 100% респондентів, яку вони за частотою декілька разів або один раз на день. Тривалість розподілилася у всіх часових рамках, але більшість від 30 хвилин до 3 годин.

Це пояснюється її великою популярністю, поширеністю та доступністю серед підлітків, наявністю там великої кількості друзів та захоплень. Дане дослідження досягло поставленої мети у мановській роботі. Мною визначено психологічні особливості підлітків схильних до проявів явища селфі.

 


ВИСНОВКИ

 

У роботі здійснено теоретичний аналіз проблеми та причини селфі в психології, визначено основні фактори і прояви селфі.

Отже, селфі – це різновид автопортрета, який полягає в фіксації самого себе на фотокамеру з метою опублікування її на сайт соціальних мереж або обміну фотографіями.

У роботі я зібрав п'ять найбільш поширених причин, які спонукають людей фотографувати самих себе і викладати знімки в інтернет - спосіб виразити свою ідентичність, безкоштовна реклама, творча майстерня, нарцистичні риси особистості та жага задоволення. Але люди роблять селфі з багатьох причин: щоб поділитися емоціями, з'єднати приємне з корисним, отримати увагу і підтримку, зменшити тривогу, зняти напругу - «випустити пар» і бути щирими, розповісти про свої переживання, щоб отримати соціальну похвалу,  подивитися на себе з боку та поділитися особистим.

У ході дослідження було виявлено досліджуваних, які часто і тривало відвідують соціальні мережі, визначено найпопулярнішу мережу серед учнів 9-11 класу. Найбільшу популярність серед соціальних мереж у сільській місцевості серед підлітків має «Вконтакті» 100% респондентів. 40% підлітків подобається викладати власні фотографії у соціальні мережі, а дуже подобається - лише 20% опитаним. Є такі, що зовсім не розміщають власних фотографій у мережі. Слід зазначити, що подобається робити фото селфі лише 10% опитаних, 35% іноді роблять селфі. За частотою відвідування найпоширеніша соціальна мережа «Вконтакті». Тривалість відвідування її розподілилася рівномірно від найменшого до найдовшого перебування у соціальній мережі, але все ж таки більшість відвідує від 30 хвилин до 1 години.

У групі схильних робити селфі найбільш вираженими є емотивний та екзальтований типи акцентуації характеру. Також вираженими є такі типи акцентуацій характеру: гіпертимний, застрягаючий, демонстративний типи.

 

Здійснено дослідження акцентуацій характеру підлітків, отримані дані узагальнені. У досліджені дійшли висновку, що у підлітків, які люблять робити селфі та викладати їх у соціальні мережі, виявлено акцентуації характеру (екзальтований та емотивний типи), які підтверджують одна одну, бо екзальтований та емотивний тип мають схожі якості та риси поведінки.

У групі несхильних робити селфі виявлений гіпертимний тип. На відміну від групи схильних робити селфі. Проте екзальтований та емотивний типи також виявлені у несхильних робити селфі у невеликій кількості. Це може бути пов’язано з підлітковим віком, бо ці акцентуації характеру розповсюджені у підлітків. Дане дослідження досягло поставленої мети у мановській роботі. Мною  визначено психологічні особливості підлітків схильних до проявів явища селфі.

Підводячи підсумок, слід зазначити, що наші досліджувані прості любителі похвастатися собою, а не одержимі. Оскільки на відміну від інших вони не викладають фотографії дуже часто («одержимі» викладають не менше трьох раз на день). Дане дослідження планується продовжувати проводити далі, вивчати більш детально за допомогою інших методик: особливості протікання цього явища та наслідки такої поведінки у різних сферах життя людини.

 

 

 

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Вакуліч Т.М. Психологічні особливості поведінки підлітків у мережі

Інтернет //Збірник наукових праць інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН

України /За ред. Максименка С.Д. – К., 2006. – Т. VIII, вип. 2. – 41-47.
2. Лемак М.В. Психологу для роботи. Діагностичні методики: збірник [Текст]/[уклад.: М.В. Лемак, Ю.В. Петрище]. – Вид. 2-гє, виправл. – Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. – 616 с.

3. Петровський А.В. Психологічний словник/ Під зал.ред А.В. Петровського, М.Г.Ярошевського. – 2-гє вид., виправл. і под. - М.: Политиздат, - 494 с.

4. Райгородский Д.Я. Практическая психодіагностика. Методики и тести. Учебное пособие. – Самара: Издательский Дом «БАХРАХ-М», 2008. – С. 174-180.

5. КВНЗ «ХАНО» Адаптація до умов школи – с. 12-19.

 

«ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ»

 6. http://www.proreklamu.com/articles/advertising-on-the-internet/18602-vse-o-    

sotsialnyh-setjah-vlijanie-na-cheloveka-1-4.html;

7. http://www.yoursmileys.ru/smileys.php;

8. http://vse-v-inete.ru/articles/plyusy-i-minusy-sots-setei.html;

9. http://shkolazhizni.ru/archive/0/n-47314/;

10. http://www.stapravda.ru/20110803/sotsialnye_seti_plyusy_i_minusy_54953.html

11. http://www.cosmo.ru/psychology/psychology/pochemu-my-delaem-selfi/

12. http://www.infoniac.ru/news/Uvlechennost-selfi-priznak-psihicheskogorasstroistva.html

13. http://upsihologa.com.ua/selfizm-narcissizm-iphone.html

14. http://upsihologa.com.ua

15.http://www.infoniac.ru/news/Uvlechennost-selfi-priznak-psihicheskogorasstroistva.html


Додаток 1

Анкета про використання соціальних мереж

1. Якими з соціальних мереж Ви користуєтеся?

- однокласники

- вконтакті

- твиттер

- мой світ

- фейсбук

- Google+ 

2. Чи подобається Вам розміщати свої фотографії у соціальних мережах?

- дуже подобається;

- подобається;

- без бажання викладаю, щоб підтримувати свій рейтинг;

- не подобається, але розміщаю;

- розміщено тільки 1 фото;

- я не розміщаю особистих фотографій.

3. Чи робили Ви власне фото на відстані витягнутої руки (або у дзеркало)? (фотографували самі себе)

- Так, часто

- Так, іноді буває

- Так, 1 раз пригадую

- Ні

4. Як часто Ви відвідуєте соціальну мережу?

Вконтаті

Однокласники

 

Майже кожної години

 

Майже кожної години

 

Декілька разів на день

 

Декілька разів на день

 

1 раз у день

 

1 раз у день

 

Декілька разів на тиждень

 

Декілька разів на тиждень

 

1 раз на тиждень

 

1 раз на тиждень

 

Декілька разів на місяць

 

Декілька разів на місяць

 

Не відвідую

 

Не відвідую

  1. Скільки часу Ви проводите в день в соціальних мережах?

Вконтаті

Однокласники

 

До 5 хвилин

 

До 5 хвилин

 

від 5 до 30 хвилин

 

від 5 до 30 хвилин

 

від 30 хвилин  до 1 години

 

від 30 хвилин  до 1 години

 

від 1 години до 2 годин

 

від 1 години до 2 годин

 

від 2 годин до 3 годин

 

від 2 годин до 3 годин

 

Більше ніж  3 години

 

Більше ніж  3 години

6. Які групи та спільноти Ви відвідуєте у соціальних мережах?

__________________________________________________________________

ДЯКУЮ ЗА УЧАСТЬ В ОПИТУВАННІ!


Додаток 2

Результати опитування учнів 9-11 класів

 про користування соціальними мережами

 

Н.К.

Д.К.

Б.С.

Н.Д.

К.Є.

П.С.

Б.С.

А.В.

Р.І.

У.Є.

К.Т.

Ф.Н.

Б.Н.

Ш.І.

З.І.

Г.А.

І.М.

Н.Д.

К.Є.

К.К.

1. Якими з соціальних мереж Ви користуєтеся?

однокласники

 

+

+

+

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

+

 

 

+

+

  вконтакті

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

+

твиттер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

мой світ

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

фейсбук

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Google+ 

+

 

+

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Чи подобається Вам розміщати свої фотографії у соціальних мережах?

дуже подобається;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

+

+

подобається;

+

+

 

 

+

 

 

 

+

+

 

 

 

+

+

+

 

 

 

 

без бажання викладаю, щоб підтримувати свій рейтинг;

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

не подобається, але розміщаю;

 

 

+

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

розміщено тільки 1 фото;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

я не розміщаю особистих фотографій.

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Чи робили Ви власне фото на відстані витягнутої руки (або у дзеркало)? (фотографували самі себе)

- Так, часто

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

Так, іноді буває

 

+

 

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

+

+

Так, 1 раз пригадую

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

Ні

+

 

+

+

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

4. Як часто Ви відвідуєте соціальну мережу?

Вконтакті

Майже кожної години

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Декілька разів на день

+

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

+

+

+

 

 

 

 

+

+

1 раз у день

 

 

 

+

 

 

+

 

 

+

+

 

 

 

+

+

+

+

 

 

Декілька разів на тиждень

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 раз на тиждень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Декілька разів на місяць

 

 

 

 

+

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Не відвідую

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Однокласники

Майже кожної години

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Декілька разів на день

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 раз у день

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

+

 

Декілька разів на тиждень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

+

1 раз на тиждень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Декілька разів на місяць

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Не відвідую

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Скільки часу Ви проводите в день в соціальних мережах?

Вконакті

До 5 хвилин

 

 

 

 

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

від 5 до 30 хвилин

+

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

від 30 хвилин  до 1 години

 

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

+

+

+

 

 

від 1 години до 2 годин

 

 

+

 

+

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

від 2 годин до 3 годин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

+

 

 

 

 

 

 

Більше ніж  3 години

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Однокласники

До 5 хвилин

 

 

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

+

+

 

 

 

 

від 5 до 30 хвилин

 

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

+

+

від 30 хвилин  до 1 години

 

 

+

+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

від 1 години до 2 годин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

від 2 годин до 3 годин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Більше ніж  3 години

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Схильні робити селфі

 

+

 

 

+

 

 

 

 

 

+

 

 

+

+

 

 

 

+

+

 

 


Додаток 3

Дослідження акцентуацій характеру підлітків за методикою К.Леонгарда

група схильних до селфі

Тип акцентуації

Д.К.

К.Є.

К.Т.

З.І.

Ш.І.

К.Є.

К.К.

Гіпертимний

12

12

18

24

21

9

18

Застрягаючий

10

16

18

18

18

10

20

Емотивний

24

21

21

18

18

18

18

Педантичний

14

12

14

10

14

12

12

Тривожний

18

18

6

3

18

9

9

Циклотимічний

18

12

12

9

15

18

12

Демонстративний

16

18

20

14

20

10

20

Збудливий

24

18

9

3

12

9

12

Дистимичний

15

15

9

9

6

18

12

Екзальтований

24

24

18

12

18

18

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Дослідження акцентуацій характеру підлітків за методикою К.Леонгарда

група несхильних до селфі

Тип акцентуації

Н.К

Б.С

Н.Д.

П.С.

Б.С.

А.В.

Р.І.

У.Є.

Ф.Н.

Б.Н.

Г.А.

І.М.

Н.Д.

Гіпертимний

9

12

9

18

21

18

18

15

18

21

15

15

15

Застрягаючий

12

6

14

10

12

14

12

14

15

12

4

12

14

Емотивний

12

15

18

15

12

15

15

15

15

21

12

12

18

Педантичний

12

10

12

14

8

12

16

6

14

10

12

14

12

Тривожний

6

3

3

3

15

0

15

12

15

12

15

6

15

Циклотимічний

6

15

6

9

3

6

9

12

12

15

9

9

15

Демонстративний

8

6

2

14

4

14

10

10

14

14

12

12

14

Збудливий

9

6

6

6

6

3

9

9

6

9

6

9

12

Дистимичний

15

12

12

6

24

6

12

15

9

15

12

12

15

Екзальтований

6

12

6

12

12

12

18

12

24

12

18

12

6

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
16 липня 2018
Переглядів
3503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку