НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА гуртка «ЕКСКУРСОВОДИ МУЗЕЮ ПРИРОДИ»

Про матеріал
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Екскурсія – цікава і завжди актуальна форма еколого-натуралістичного напрямку роботи, мета якої – закріпити здобуті на гуртках знання. Вона має великі дидактичні переваги над класними заняттями і відзначається високою педагогічною ефективністю. А багаторічний досвід організації та проведення екскурсій засвідчує їх величезну роль у навчально-виховному процесі. Найкращий потенціал екскурсій по музею природи реалізується при вивченні предметів з зоології, ентомології, ботаніки, природи рідного краю, тощо. У екскурсіях можуть брати участь діти та учнівська молодь протягом усього навчального року. Екскурсії мають велике значення для виховання в учнівської молоді почуттів любові до рідної природи, вивчення флори та фауни, різноманітності тваринного світу нашої планети. Екскурсії вимагають від екскурсоводів ретельної попередньої підготовки та вмілого проведення. Саме тому діяльність гуртків «Екскурсоводи музею природи» при музеях позашкільних навчальних закладів є актуальною й необхідною. У гуртку не тільки вивчають різноманітність тваринного та рослинного світу, пристосування їх до життя в природі, особливості будови, питання охорони природи, а й поширюють ці знання серед однолітків та місцевої громади. Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі засвоєння базових знань з музеєзнавства та екскурсійної діяльності. Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей: 1. Пізнавальна компетентність: уміння спостерігати за навколишнім середовищем, знайомитися з флорою та фауною різних екологіних зон, формувати особистісне сприйняття дослідженого матеріалу. 2. Практична компетентність: працювати з документацією музею, створювати умови для зберігання предметів музейного фонду, працювати з літературою, готувати та проводити екскурсії різних видів, розробляти екскурсійні маршрути, здійснювати пошук за конкретною темою, володіти культурою спілкування та мовлення, надавати першу медичну допомогу, діяти відповідно до вимог техніки безпеки під час екскурсій тощо. 3. Творча компетентність: набуття досвіду підготовки та проведення екскурсій, участь в екскурсіях, експедиціях, акціях, пошуковій та дослідницькій роботі. 4. Соціальна компетентність: здатність до співробітництва, соціальна активність, культура спілкування, свідоме ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих, повага до людей праці, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, колективізм, працелюбність, ініціативність, відповідальність та інше), доброзичливість, вміння працювати в колективі. Навчальна программ «Екскурсоводи музею природи» реалізується у гуртках еколого-натуралістичного напряму та спрямована на вихованців віком від 10 до 16 років (учнів 6-10 класів). Програма передбачає навчання дітей у групах початкового та основного рівнів протягом двох років. На опрацювання навчального матеріалу щороку відводиться 144 години. Побудована програма за блочно-концентричним способом, і у її основу покладено базові блоки: - основи музеєзнавства; - природознавство; - майстерність екскурсовода; - основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода. Важлива роль відводиться вивченню видового різноманіття флори та фауни різних природних зон, опануванню методикою та технікою проведення екскурсії, формуванню у гуртківців мовної культури. Також відведено години для вивчення юними екскурсоводами основ першої медичної допомоги та техніки безпеки під час екскурсій. Керівник гуртка, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси учнів (вихованців, слухачів), стан матеріально-технічної бази навчального закладу, в якому працюють гуртки, в установленому порядку може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми. Розділ «Екскурсійно-лекційна робота» може мінятися в залежності від запитуваних тем існуючого музею природи. Основною навчальною базою для проведення занять гуртка є музеї природи та зоокомплекси навчальних закладів. Заняття гуртка організовуються як теоретичні, так і практичні. Тривалість занять визначається з урахуванням психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження і складає в академічних годинах 45 хвилин. Під час канікул можуть здійснюватися екскурсії до музеїв та подорожі рідним краєм. Їхня тривалість залежить від віку і підготовленості учасників, віддаленості району екскурсій, матеріальних витрат. На заняттях гуртка застосовуються різноманітні методи навчання у залежності від віку гуртківців. Серед них: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація, дискусія тощо), репродуктивні (відтворювальні), тренінгові (розвиток знань, набуття вмінь та навичок), дискусійні, проблемно-пошукові (дослідницькі, пошукові) методи навчання. Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздаткові матеріали, технічні засоби навчання. Поряд з груповими, колективними формами роботи проводяться індивідуальні заняття з гуртківцями. Перевірка компетентностей вихованців здійснюється під час проведення практичних занять у формі підготовки та проведення екскурсій, виступів, відвідування екскурсійних об’єктів, участі в обласних еколого-натуралістичних конкурсах та акціях тощо. Керувати гуртком юних екскурсоводів можуть керівники музеїв навчальних закладів, вчителі, педагоги позашкільних закладів, які мають досвід педагогічної, музейної, екскурсійної роботи. Велику допомогу в проведенні окремих занять можуть надати, працівники музеїв, архівів, заповідників тощо.
Перегляд файлу

1

 

C:\Users\User\Desktop\56de7d1962e421535518ab3d.jpg 

 

 

 

 

Комунальний позашкільний навчальний заклад

«Станція юних натуралістів» міста Павлограда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва роботи

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

гуртка «ЕКСКУРСОВОДИ МУЗЕЮ ПРИРОДИ»

 

 

Виконавець:

Кириченко Катерина Борисівна,

директор КПНЗ «СЮН» м. Павлограда

 

 

 

 

 

 

Павлоград

2020

 

 

 

ПАВЛОГРАДСЬКА МІСЬКА РАДА ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА

гуртка «ЕКСКУРСОВОДИ МУЗЕЮ ПРИРОДИ»

Укладач:  Кириченко Катерина Борисівна – директор КПНЗ «Станція юних натуралістів» м. Павлограда

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА 

Екскурсія – цікава і завжди актуальна форма еколого-натуралістичного напрямку роботи, мета якої закріпити здобуті на гуртках знання. Вона має великі дидактичні переваги над класними заняттями і відзначається високою педагогічною ефективністю. А багаторічний досвід організації та проведення екскурсій   засвідчує їх величезну роль у навчально-виховному процесі.

 Найкращий потенціал екскурсій  по музею природи реалізується при вивченні предметів з зоології, ентомології, ботаніки, природи рідного краю, тощо. У екскурсіях можуть брати участь діти та учнівська молодь протягом усього навчального року. Екскурсії мають велике значення для виховання в учнівської молоді почуттів любові до рідної природи, вивчення флори та фауни, різноманітності тваринного світу нашої планети.

Екскурсії вимагають від екскурсоводів ретельної попередньої підготовки та вмілого проведення. Саме тому діяльність гуртків «Екскурсоводи музею природи» при музеях позашкільних навчальних закладів є актуальною й необхідною. У гуртку   не тільки вивчають  різноманітність тваринного та рослинного світу, пристосування їх до життя в природі, особливості будови, питання охорони природи,  а й поширюють ці знання серед однолітків та місцевої громади.

Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі засвоєння базових знань з музеєзнавства та екскурсійної діяльності.

Основні завдання програми полягають у формуванні таких компетентностей:             

1. Пізнавальна компетентність: уміння спостерігати за навколишнім середовищем, знайомитися з  флорою та фауною різних екологіних зон, формувати особистісне сприйняття дослідженого матеріалу.

2. Практична компетентність: працювати з документацією музею, створювати умови для зберігання предметів музейного фонду, працювати з   літературою, готувати та проводити екскурсії різних видів, розробляти екскурсійні маршрути, здійснювати   пошук за конкретною темою, володіти культурою спілкування та мовлення, надавати першу медичну допомогу, діяти відповідно до вимог техніки безпеки під час екскурсій тощо.

3. Творча компетентність: набуття досвіду підготовки та проведення екскурсій, участь в екскурсіях, експедиціях, акціях, пошуковій та дослідницькій роботі.

4. Соціальна компетентність: здатність до співробітництва, соціальна активність, культура спілкування, свідоме ставлення до власної безпеки та безпеки оточуючих,  повага до людей праці, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, колективізм, працелюбність, ініціативність, відповідальність та інше), доброзичливість, вміння працювати в колективі.

Навчальна программ «Екскурсоводи музею природи» реалізується у гуртках еколого-натуралістичного напряму та спрямована на вихованців віком від 10 до 16 років (учнів 6-10 класів).

Програма передбачає навчання дітей у групах початкового та основного рівнів протягом двох років. На опрацювання навчального матеріалу щороку відводиться 144 години.

Побудована програма за блочно-концентричним способом, і у її основу покладено базові блоки:

  •   основи музеєзнавства;
  •   природознавство;
  •   майстерність екскурсовода;
  •   основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода.

Важлива роль відводиться вивченню  видового різноманіття флори та фауни різних природних зон, опануванню методикою та технікою проведення екскурсії, формуванню у гуртківців мовної культури. Також відведено години для вивчення юними екскурсоводами основ першої медичної допомоги та техніки безпеки під час екскурсій.

Керівник гуртка, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси учнів (вихованців, слухачів), стан матеріально-технічної бази навчального закладу, в якому працюють гуртки, в установленому порядку може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми.

Розділ «Екскурсійно-лекційна робота» може мінятися в залежності від запитуваних тем існуючого музею природи.

Основною навчальною базою для проведення занять гуртка є музеї природи та зоокомплекси навчальних закладів. Заняття гуртка організовуються як теоретичні, так і практичні. Тривалість занять визначається з урахуванням психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження і складає в академічних годинах 45 хвилин.

Під час канікул можуть здійснюватися екскурсії до музеїв та подорожі рідним краєм. Їхня тривалість залежить від віку і підготовленості учасників, віддаленості району екскурсій, матеріальних витрат.

На заняттях гуртка застосовуються різноманітні методи навчання у залежності від віку гуртківців. Серед них: пояснювально-ілюстративні (розповідь, пояснення, бесіда, ілюстрація, дискусія тощо), репродуктивні (відтворювальні), тренінгові (розвиток знань, набуття вмінь та навичок), дискусійні, проблемно-пошукові (дослідницькі, пошукові) методи навчання.

Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники,   роздаткові матеріали, технічні засоби навчання.

Поряд з груповими, колективними формами роботи проводяться індивідуальні заняття з гуртківцями.

Перевірка компетентностей вихованців здійснюється під час проведення практичних занять у формі підготовки та проведення екскурсій, виступів, відвідування екскурсійних об’єктів, участі в обласних еколого-натуралістичних  конкурсах та акціях тощо.

Керувати гуртком юних екскурсоводів можуть керівники музеїв навчальних закладів, вчителі, педагоги позашкільних закладів, які мають досвід педагогічної, музейної, екскурсійної роботи. Велику допомогу в проведенні окремих занять можуть надати, працівники музеїв, архівів, заповідників тощо.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Початковий рівень, перший рік навчання

 

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ. Зміст і завдання роботи гуртка. Особливості діяльності юних екскурсоводів.

2

-

2

Розділ 1. Основи музеєзнавства

 

 

40

  1.        Історія музеїв України та

їх класифікація. Музеї природи України

2

4

6

  1.        Організація та створення

музею природи навчального закладу

2

4

6

  1.        Пошукова діяльність музею природи

4

6

10

  1.        Фонди музею природи , особливості їх збереження

2

4

6

  1.        Експозиційна робота музею

2

2

4

  1.        Просвітницька діяльність музею

4

4

8

Розділ 2. Майстерність

екскурсовода

 

 

 

24

  2.1. Класифікація  екскурсій.

Підготовка та методика  проведення

екскурсій

4

8

12

2.2. Формування «портфелю

екскурсовода»

2

2

4

2.3. Основи етики та культура

спілкування екскурсовода

2

2

4

2.4. Основи риторики

2

2

4

Розділ 3. Екскурсійно-лекційна робота

 

 

70

3.1 Складання екскурсій.

2

4

6

3.2.  Різноманіття тваринного світу

4

8

12

3.3.  Ентомологія

6

4

10

3.4. Хребетні тварини

6

10

16

3.5. Декоративні птахи 

4

2

6

3.6. Акваріумістика та акваріумні риби

4

4

8

3.7. Кімнатні рослини

6

6

12

Розділ 4. Основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода

 

 

8

4.1. Поняття першої медичної

допомоги. Аптечка.

2

2

4

4.2. Пожежна безпека

2

2

4

Підсумок

2

-

2

Разом

66

80

144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (2 год.)

Зміст і завдання роботи гуртка. Особливості діяльності юних екскурсоводів.

 Розділ 1. Основи музеєзнавства (40 год.)

1.1. Історія музеїв України та їх класифікація (6 год.)

Теоретична частина. Музеєзнавство. Музей та його функції. Історія музеїв України. Класифікація музеїв за формою власності та профілями. Музеї навчальних закладів міста (району), області. Основи музейної термінології: музей, профіль музею, фонди, експозиція, діорама, музейний предмет, легенда предмета, макет, муляж, подіум, раритет, реліквія, експонат, екскурсія, екскурсійна група тощо. Музеї природи України. Музеї природи нашого регіону.

Практична частина. Термінологічний диктант. Відвідування найближчих державних музеїв та музеїв навчальних закладів. Презентація діяльності позашкільного закладу

1.2. Організація та створення музею навчального закладу (6 год.)

Теоретична частина. Основні завдання та етапи створення музею навчального закладу. Роль учнівського та педагогічного колективу, громадськості у створенні музею. Вимоги до приміщення та матеріально-технічного забезпечення музею. Документація музею. Керівник та рада музею, їхні права та обов’язки.

Практична частина. Тестування за темою. Складання паспорту музею  навчального закладу. Написання характеристики музею.

  1.       Пошукова діяльність музею (10 год.)

Теоретична частина. Мета та завдання пошукової роботи. Форми пошукової роботи:  експедиції, походи та екскурсії, опитування, листування, робота з архівними та бібліографічними джерелами тощо.

Практична частина. Запис спогадів і розповідей  екологів, наукових співробітників еколого-натуралістичного напрямку, вчителів біології. Анкетування. Робота з архівними матеріалами та літературою. Первинна обробка зібраних матеріалів.

1.4. Фонди музею, особливості їх збереження (6 год.)  Теоретична частина. Інструкція з обліку і збереження музейних фондів. Основний та допоміжний фонди музею. Методи комплектування фондів: тематичний, систематичний, комплексний.

Практична частина. Заповнення актів прийому-видачі експонатів. Зразки опису предметів, облікових карток, каталогізація. Тренінг зі збереження музейних предметів основного та допоміжного фондів.

1.5. Експозиційна робота музею (4 год.)

Теоретична частина. Експозиція та її види (систематична, ансамблева, ландшафтна, тематична). Основні етапи та принципи створення експозиції. Художнє оформлення експозиції. Тематико-експозиційний план музею. Постійні та змінні експозиції. Виставки з фондів музею.

Практична частина. Знайомство з тематико-експозиційним планом   музею навчального закладу та прикладами оформлення експозицій з окремих тем, виставками, які проводить музей.

1.6. Просвітницька діяльність музею (8 год.)

Теоретична частина. Напрями, зміст та форми просвітницької діяльності музею: масові, групові, індивідуальні. Екскурсія – основна форма масової роботи в музеї. Сайти музеїв – джерело презентації їх діяльності. Співпраця музею з представниками державних та громадських організацій, вищих навчальних закладів, засобами масової інформації тощо.

Практична частина. Ознайомлення з діяльністю державних музеїв, музеїв навчальних закладів через відвідування їхніх сайтів. Написання замітки, статті про діяльність музею та юних екскурсоводів

 Розділ 2. Майстерність екскурсовода (24 год.)

2.1. Класифікація екскурсій. Підготовка та проведення екскурсій (12 год.)

Теоретична частина. Сутність екскурсії. Класифікація екскурсій за

змістом, складом учасників, формою, місцем проведення, способом переміщення. Основні етапи організації та проведення екскурсії. Права та обов’язки екскурсовода. Вимоги до екскурсовода.

Практична частина. Тестування за темою. Зустрічі з досвідченими екскурсоводами державних музеїв та навчальних закладів. Відвідування  різних екскурсій.

2.2. Формування «портфелю екскурсовода» (4 год.)

Теоретична частина. Сутність поняття «портфель екскурсовода». Зміст та склад «портфелю екскурсовода».

Практична частина. Складання переліку матеріалів «портфелю» до заданої теми та виду екскурсії.

2.3. Основи етики та культура спілкування екскурсовода (4год.)

Теоретична частина. Особливості спілкування екскурсовода з різними категоріями слухачів. Звертання. Жести. Зовнішній вигляд екскурсовода. Терміни: спілкування, жести, вербальні та невербальні засоби спілкування,  стилі спілкування, зворотній зв'язок тощо.

Практична частина. Рольові ігри та тренінгові заняття із відпрацювання різноманітних ситуацій спілкування під час екскурсій.

 

2.4. Основи риторики (4год.)

Теоретична частина. Поняття риторики. Коротка історія риторики. Промова та її особливості. Стилі мовлення. Значення голосу, дикції, вимови та інтонації для сприйняття аудиторією інформації. Розвиток пам’яті екскурсовода та прийоми ефективного запам’ятовування.

Практична частина. Вправи на дикцію, артикуляцію. Виразне читання прозових та римованих текстів. Вправи із застосування прийомів ефективного запам’ятовування.

Розділ 3. Екскурсійно-лекційна робота (70 год.)

3.1. Розробка маршруту та складання тексту екскурсії (6 год.)

Теоретична частина. Формулювання теми та мети екскурсії відповідно до її виду. Підбір матеріалів (літератури, визначення екскурсійних об’єктів, експонатів, інших джерел екскурсійного матеріалу). Комплектування «портфелю екскурсовода». Складання схеми-маршруту екскурсії. Складання контрольного та індивідуального текстів екскурсії.

Практична частина. Складання контрольного та індивідуального текстів екскурсії. Розробка маршруту екскурсії у шкільному музеї:

3.2.  Різноманітність тваринного світу (12 год)

3.3.  Ентомологія (10 год)

3.4. Хребетні тварини (16 год)

3.5. Декоративні птахи (6 год)

3.6  Акваріумістика та акваріумні риби (8 год)

3.7. Кімнатні рослини (12 год)

Розділ 4. Основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода (8 год.)

4.1. Поняття першої медичної допомоги. Аптечка (4 год.)

Теоретична частина. Поняття першої медичної допомоги. Дії екскурсовода з надання долікарської допомоги. Склад аптечки. Найменування медичних препаратів першої необхідності та їх призначення. Місце для аптечки. Допомога при ураженні струмом.

Практична частина. Тестування за темою. Тренінг зі складання аптечки, надання допомоги при ураженні струмом.

4.2. Пожежна безпека (4 год.)

Теоретична частина. Вимоги до пожежної безпеки у музеї навчального закладу. Техніка безпеки при користуванні електротехнікою (комп’ютери, телевізори, обігрівачі тощо).

Практична частина. Інструктаж з користування вогнегасником. Тренінг щодо дій екскурсовода при виникненні пожежі у приміщенні музею.

 Підсумок. (2 год) Підведення підсумків роботи гуртка за рік

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

− основні поняття та терміни, класифікацію музеїв;

− історію музеїв України та мережу музеїв природи   рідного

краю, ;

− етапи організації та створення музею навчального закладу;

− права та обов’язки екскурсовода, керівника музею та ради музею;

− зміст та завдання експозиційної, просвітницької, пошукової

діяльності музею;

− еколого-натуралістичні особливості та можливості рідного краю;

− зміст, напрями та вимоги до пошукової та науково-дослідницької

роботи екскурсоводів;

− етапи організації та проведення екскурсії;

− основи етики та культури спілкування, риторики екскурсовода;

− вимоги до техніки безпеки та першої медичної допомоги під час

екскурсій.

 

Вихованці мають вміти:

− працювати з документацією музею;

− створювати умови для зберігання предметів музейного фонду,

вести їх облік;

− працювати з архівними джерелами, довідниками,  визначниками,   вести запис спогадів та розповідей, проводити анкетування;

− розрізняти види експозицій, розробляти тематико-експозиційний план музею;

− організовувати та проводити краєзнавчий пошук за конкретною темою;

− розробляти маршрути та складати тексти екскурсій різних видів;

− володіти культурою спілкування та мовлення;

− надавати першу медичну допомогу, користуватися аптечкою;

− діяти відповідно до вимог техніки безпеки при виникненні пожежі

у приміщенні музею.

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Основний  рівень, перший рік навчання

 

Розділ, тема

Кількість годин

 

теоретичних

 

практичних

усього

Вступ. Зміст і завдання діяльності гуртка на рік

2

-

2

Розділ 1. Основи музеєзнавства

 

 

20

1.1.  Нормативна база діяльності музеїв навчальних закладів системи Міністерства освіти і науки України

2

4

6

1.2.  Музеї навчальних закладів – центри екологічного виховання учнівської молоді

2

6

8

1.3.  Видавнича діяльність музею

2

4

6

Розділ 2. Краєзнавство

 

 

40

  2.1.  Пам’ятки   природи. Вивчення та охорона пам’яток природи

6

10

16

2.2. Вивчення пам’яток природи рідного краю

8

16

24

Розділ 3. Майстерність

екскурсовода

 

 

 

64

 3.1. Методичні прийоми ведення

 екскурсій. Показ в екскурсії.

16

20

36

 3.2. Техніка ведення екскурсії

2

8

10

 3.2. Основи риторики. Виступ

8

10

18

Розділ 4. Основи техніки безпеки

та медичних знань екскурсовода

 

 

14

4.1. Надання першої медичної допомоги при втраті свідомості (зомління), сонячному та тепловому ударі.

4

8

12

4.2. Техніка безпеки під час екскурсій

2

2

4

Підсумок

2

-

2

Разом

56

88

144

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (2 год.)

Зміст і завдання діяльності гуртка на рік.

 Розділ 1. Основи музеєзнавства (20 год.)

1.1. Нормативна база діяльності музеїв навчальних закладів системи Міністерства освіти і науки України (6 год.)

Теоретична частина. Законодавство України про музейну справу. Наказ Міністерства освіти і науки України та положення «Про музей навчального закладу», про звання «Зразковий музей», «Про порядок обліку музеїв навчальних закладів». Переліки документації, які подаються для присвоєння та підтвердження музею звання «Зразковий музей». Обов’язкова документація музею. Звіт про діяльність музею.

Практична частина. Перегляд обов’язкової документації музею навчального закладу. Написання звіту про діяльність шкільного музею за рік.

 

1.2. Музеї навчальних закладів – центри екологічного  виховання учнівської молоді (8 год.)

Теоретична частина. Роль музеїв у навчально-виховній роботі навчальних закладів: проведення уроків, виховних годин та масових заходів тощо. Діяльність на базі музеїв навчальних закладів гуртків еколого-натуралістичного,  дослідницько-експерименткльного та художньо-естетичного напрямів.

Практична частина. Участь юних екскурсоводів у   місцевих заходах з відзначення екологічних свят.

 

1.3. Видавнича діяльність музею (6 год.)

Теоретична частина. Видавнича діяльність музею: створення буклетів, оформлення збірників пошукових робіт, створення відео презентацій та фільмів на основі матеріалів музею.

Практична частина. Виготовлення буклету   музею закладу освіти. Збір фото та відео матеріалів для презентації діяльності екскурсоводів  музею закладу освіти.

 

 Розділ 2. Краєзнавство (40 год.)

 

2.1. Пам’ятки природи. Вивчення та охорона пам’яток

рідного краю (16 год.)

Теоретична частина. Закон України «Про охорону пам’яток природи». Державні та громадські організації України, що займаються охороною пам’яток природи.   Унікальні пам’ятки природи України. Природні пам’ятки рідного краю. 

Практична частина. Вивчення літератури щодо па’мяток природи регіону, України. Екскурсії до пам’яток природи. Екскурсії до музеїв природи та інших музеїв.

 

2.2. Екскурсійний маршрут, екскурсія рідним краєм (24 год.)

Теоретична частина. Визначення теми, мети й завдань екскурсійного маршруту. Розподіл обов’язків у групі щодо дослідження та вивчення району майбутньої екскурсії. Література та картографічний матеріал району екскурсії. Обробка зібраних матеріалів. Фото- та відео матеріали. Оформлення опису та звіту про здійснену екскурсію. Структура звіту.

Практична частина. Розробка, опис та здійснення юними екскурсоводами екскурсій. Створення презентацій екскурсійних маршрутів та розміщення їх на сайті навчального закладу.

 

 Розділ 3. Майстерність екскурсовода (64 год.)

 

3.1. Методичні прийоми ведення екскурсій. Показ в екскурсії        (36год.)

Теоретична частина. Сутність і класифікація методичних прийомів екскурсії. Показ в екскурсії, його завдання. Методичні прийоми показу: попереднього огляду, панорамного показу, зорової реконструкції (відтворення), зорового монтажу, локалізації подій, абстрагування, зорового порівняння, інтеграції, зорової аналогії (асоціації), переключення уваги, прийом руху. Вибір місця для огляду об’єкта. Розміщення і переміщення групи під час екскурсії. Використання «портфеля екскурсовода». Схема послідовності дій екскурсовода при показі об’єкта. Види показу під час автобусної екскурсії.

Практична частина. Відпрацювання методичних прийомів показу під час екскурсій у музеї навчального закладу, проходження екскурсійних маршрутів рідного краю та автобусних екскурсій. Зустрічі з досвідченими екскурсоводами державних музеїв та навчальних закладів. Відвідування  різних екскурсій.

 

3.2. Техніка ведення екскурсії (10 год.)

Теоретична частина. Сутність поняття техніки ведення екскурсії. Основні вимоги до ведення екскурсії (перевірка матеріалів «портфеля екскурсовода», знайомство з групою, розміщення та переміщення групи відносно експонатів, об’єктів, контроль екскурсовода за часом екскурсії, відповіді на питання відвідувачів. Аналіз проведеної екскурсії.

Практична частина. Огляд та аналіз різних екскурсій юними екскурсоводами музею навчального закладу.

 

3.3. Основи риторики (18 год.)

Теоретична частина. Тема та мета виступу. Структура виступу. Конспект виступу. Основні форми викладу: розповідь, опис, пояснення, міркування. Сюжетність у побудові виступу. Засоби мовленнєвої виразності. Цитування, афоризми, посилання, фразеологізми. Раціональні прийоми роботи з текстом.

Практична частина. Складання тексту виступу. Аналіз структури промов, виступів. Підготовка і демонстрація виступів на запропоновану тему з використанням цитат, афоризмів, посилань, фразеологізмів. Тренінги з удосконалення дикції, артикуляції, вимови. Вправи із застосування прийомів ефективного запам’ятовування.

 

Розділ 4. Основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода (16 год.)

4.1. Надання першої медичної допомоги при втраті свідомості (зомління), сонячному та тепловому ударі (12 год.)

Теоретична частина. Зомління (втрата свідомості), тепловий та сонячний удари. Причини, ознаки, симптоми. Штучне дихання та непрямий масаж серця. Обробка ранок, подряпин, синяків.

Практична частина. Тестування за темою. Відпрацювання навичок з надання долікарської допомоги при тепловому, сонячному ударах, втраті свідомості. Практичні завдання на використання аптечки і обробки подряпин, ранок. Тренінг проведення штучного дихання та непрямого масажу серця.

4.2. Техніка безпеки під час екскурсій (4 год.)

Теоретична частина. Техніка безпеки під час екскурсій у приміщенні та на вулиці. Правила дорожнього руху для пішоходів.

Практична частина. Визначення рівня безпечності під час планування та проведення екскурсій у приміщенні та на вулиці.

 

Підсумок. Підведення підсумків роботи гуртка за рік.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

− нормативну базу діяльності музеїв навчальних закладів системи

             Міністерства освіти і науки України;

− особливості просвітницької та видавничої діяльності музею, роль

   музеїв у навчально-виховній роботі закладів та громадській

   діяльності населеного пункту;

− пам’ятки історії, культури рідного краю та законодавство України

   про їх охорону;

− вимоги до розробки, підготовки та проведення 

   маршрутів, екскурсій рідним краєм;

− методичні прийоми та техніку проведення екскурсій;

− основи риторики: структуру та форми виступів, засоби мовленнєвої

   виразності, прийоми роботи з текстом;

− вимоги до техніки безпеки та першої медичної допомоги під час

екскурсій.

 

Вихованці мають вміти:

− працювати з документацією музею;

− розробляти, створювати  та оформлювати буклети шкільного музею,

   збірники, журнали, зібрання матеріалів пошукової роботи юних

   екскурсоводів;

− розробляти   маршрути та екскурсії рідним краєм;

− застосовувати методичні прийоми та техніку проведення екскурсій;

− володіти культурою спілкування та мовлення;

− готувати виступ та презентацію до нього;

− надавати першу медичну допомогу при втраті свідомості, тепловому

   та сонячному ударах, проводити штучне дихання та непрямий масаж

   серця тощо;

− дотримуватись правил дорожнього руху для пішоходів та техніки

   безпеки під час проведення екскурсій на вулиці й у приміщенні

   музею.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

Основний  рівень, другий рік навчання

 

 

Розділ, тема

Кількість годин

 

теоретичних

 

практичних

усього

Вступ. Зміст і завдання діяльності гуртка на рік

2

-

2

Розділ 1. Основи музеєзнавства

 

 

24

1.1. Українське музеєзнавство. Відомі українські вчені-краєзнавці

4

6

10

  1.        Особливості діяльності

профільних музеїв

2

6

8

1.3.  Музей та сучасні інформаційні технології

2

4

6

Розділ 2. Природознавство рідного краю

 

 

30

2.1. Природа та екологія рідного

краю. Природоохоронна діяльність

2

8

10

2.2.  Дослідження природи

рідного краю.

4

16

20

Розділ 3. Майстерність

екскурсовода

 

 

70

  3.1. Методичні прийоми ведення

 екскурсій. Прийом розповіді

10

16

26

3.2. Розробка та проведення

екскурсій

6

30

36

3.3. Психологічна підготовка

доповідача. Взаємодія екскурсовода

та аудиторії

4

10

14

Розділ 4. Основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода

 

 

10

4.1. Долікарська допомога при інсульті, серцевому нападі та приступі епілепсії

2

4

6

4.2. Безпечні умови організації екскурсії

2

2

4

Підсумок

2

-

2

Разом

42

102

144

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

Вступ (2 год.)

Зміст і завдання діяльності гуртка на рік.

 

 Розділ 1. Основи музеєзнавства (24 год.)

 

1.1. Українське музеєзнавство. Відомі українські вчені-природознавці  (10 год.)

Теоретична частина. Розвиток українського музеєзнавства як науки. Діяльність видатних українських вчених-природознавці  Максиміліан-Сила Новицький (1826-1890)- зоолог, ентомолог, іхтіолог, Ілля Ілліч Мечников (1845-1916)- фізіолог, ембріолог, лауреат Нобелівської премії, Микола Феофанович Кащенко (1855–1935)- зоолог, ботанік., Павло Аполлонович Тутковський (1858-1930)- видатний геолог, географ, мінералог, палеонтолог, Гамалія Микола Федорович (1859–1949)- мікробіолог і епідеміолог, Вернадський Володимир Іванович (1863–1945)- природознавець, мислитель, засновник геохімії, біогеохімії та радіогеології, космізму, Володимир Іполитович Липський (1863–1937)- учений-флорист, систематик рослин, ботаніко-географ, неперевершений знавець гербарної справи і роботи ботанічних садів, Заболотний Данило Кирилович (1867-1929)- видатний учений, епідеміолог, мікробіолог, творець наукової школи, академік АН СРСР, президент АН УРСР, Микола Григорович Холодний (1882-1953)-видатний ботанік, фізіолог рослин, мікробіолог, академік Всеукраїнської академії наук (ВУАН), заслужений діяч науки, Яната Олександер Алоїзович (1888- 1938)- видатний український ботанік. та інших.  Громадські пам’яткоохоронні організації. Відомі музеї України.

Практична частина. Зустрічі з науковцями, музеєзнавцями, представниками організацій, що займаються справами охорони природи регіону.

 

1.2. Особливості діяльності профільних музеїв (8 год.)

Теоретична частина. Класифікація музеїв за типами і профілями. Музейно-архітектурні комплекси, музеї під відкритим небом. Музеї навчальних закладів області, міста (району) та особливості їхньої діяльності відповідно до профілю.

Практична частина. Відвідування музеїв навчальних закладів різних профілів. Ознайомлення зі специфікою фондів, експозицій та форм діяльності музеїв міста (району), області.

 

1.3. Музеї та сучасні інформаційні технології (6 год.)

Теоретична частина. Інформатизація фондів. Світові музейні зібрання в системі Інтернет. Банк даних про музеї України. Сайти державних музеїв та навчальних закладів. Віртуальні екскурсії.

Практична частина. Знайомство та огляд електронних каталогів музею. Відвідування віртуальних екскурсій на сайтах музеїв.

 

 Розділ 2. Природознавчство рідного краю (30 год.)

 

2.1. Природа та екологія рідного краю. Природоохоронна діяльність (10 год.)

Теоретична частина. Сутність та напрями природоохоронної діяльності. Закон України «Про охорону природи». Завдання заповідників, заказників, національних парків. Заповідники і заказники рідного краю. Лісництво краю. Садово-паркове мистецтво.

Практична частина. Навчальна екскурсія до заповідника, заказника, лісництва або ботанічного саду. Участь в місцевих природоохоронних заходах, екологічних акціях.

 

2.2.   Дослідження природи рідного краю (20 год.)

 

Теоретична частина. Зміст   досліджень природи рідного краю. Стаціонарні та польові   дослідження флори та фауни, екологічного стану довкілля,   видів, які охороняються та мають статус вразливих   на території міста, району, області. Написання та оформлення науково-дослідницьких та пошукових робіт, звітів. Положення та умови участі у всеукраїнських краєзнавчих конкурсах та експедиціях.

Практична частина. Розробка екскурсій по паркам, скверам, прибережним зонам річок. Написання пошукових та науково-дослідницьких робіт для участі у місцевих, районних, обласних, всеукраїнських краєзнавчих експедиціях, конкурсах, конференціях, акціях тощо.

 

 Розділ 3. Майстерність екскурсовода (70 год.)

 

3.1. Методичні прийоми ведення екскурсій. Прийом розповіді       (26 год.)

Теоретична частина. Сутність та завдання методичного прийому розповіді в екскурсії. Основні вимоги до розповіді. Класифікація прийомів розповіді: екскурсійна довідка, опис, характеристика, пояснення, рекомендація, репортаж, цитування, питання-відповіді, посилання на очевидців, прийом новизни матеріалу, словесний (літературний) монтаж, прийом співучасті,   персоніфікації, проблемна ситуація, відступу, індукції та дедукції тощо.

Практична частина. Тестування за темою. Відпрацювання методичних прийомів розповіді під час екскурсій у музеї навчального закладу, здійснення подорожей екскурсійними маршрутами рідного краю, під час автобусних екскурсій. Зустрічі з досвідченими екскурсоводами державних музеїв та навчальних закладів. Відвідування  різних екскурсій.

 

3.2. Психологічна підготовка доповідача. Взаємодія екскурсовода та аудиторії (12 год.)

Теоретична частина. Різновиди психологічних аудіовізуальних прийомів утримання та активізації уваги слухачів. Аналіз особливостей майбутньої аудиторії. Прийоми вироблення впевненої поведінки доповідача, екскурсовода. Дискусія. Культура суперечки. Взаємоповага між промовцем та слухачем. Стилістика усного мовлення, мовні помилки.

Практична частина. Вправи на емпатію. Тренінги з вироблення впевненої поведінки доповідача та подолання психологічного бар’єру. Проведення дискусії за певною темою.

 

Розділ 4. Основи техніки безпеки та медичних знань екскурсовода (10 год.)

 

4.1. Долікарська допомога при інсульті, серцевому нападі та приступі епілепсії (6 год.)

Теоретична частина. Інсульт. Серцевий напад. Епілепсія та епілептичний приступ. Причини, ознаки та симптоми. Долікарська допомога при інсульті, серцевому нападі та приступі епілепсії.

Практична частина. Тестування за темою. Відпрацювання навичок з надання долікарської допомоги при епілептичному приступі, серцевому нападі та інсульті.

 

4.2. Безпечні умови організації екскурсії (4 год.)

Теоретична частина. Техніка безпеки під час екскурсій у приміщенні та на вулиці. Правила дорожнього руху для пішоходів. Особливості проведення екскурсій для відвідувачів молодшого шкільного віку.

Практична частина. Визначення рівня безпечності під час планування та проведення екскурсій для відвідувачів молодшого шкільного віку.

 

Підсумок. Підведення підсумків роботи гуртка за рік.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці мають знати:

− діяльність відомих вчених-природознавців України та рідного краю;

− особливості функціонування профільних музеїв;

− сучасні інформаційні технології у роботі музеїв;

− сутність та завдання природоохоронної діяльності;

− методичні прийоми та техніку проведення екскурсій;

− основи психологічної підготовки екскурсовода та його взаємодії

   з аудиторією;

− вимоги до техніки безпеки та першої медичної допомоги під час

   екскурсій.

 

Вихованці мають вміти:

− визначати профілі музеїв із врахуванням специфіки їхніх фондів,

   експозицій та форм діяльності;

− працювати з електронними каталогами музею, підбирати матеріали

   для створення віртуальних екскурсій на сайтах закладів;

− проводити екскурсії у заповідниках, лісництвах та ботанічних садах;

− застосовувати методичні прийоми та техніку проведення екскурсій;

− готувати та писати пошукові та науково-дослідницькі роботи з історії

   рідного краю;

− надавати першу медичну допомогу при інсульті, серцевому нападі,

   та епілептичному приступі;

− дотримуватись вимог щодо забезпечення безпечних умов організації

   екскурсій.

ЛІТЕРАТУРА

 

  1. Закон України «Про музеї та музейну справу» № 249/95-ВР                 від 28.06.1995 р. // Культурна спадщина України. Правові засади збереження, відтворення та охорони культурно-історичного середовища: зб. офіц. док. / упоряд. В. І. Фрич. – К.: Істина, 2002.
  2. Інструкція з обліку і зберігання музейних фондів у музеях, що працюють на громадських засадах. Наказ Міністерства культури СРСР від 25.03.1988 р. № 134. – К., 1991.
  3. Положення «Про музей при навчальному закладі, який перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки України», «Про порядок обліку музеїв при навчальних закладах», «Про звання «Зразковий музей», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 04.09.2006 р. № 640 «Про внесення змін до положень щодо музеїв при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України».
  4. Правила проведення туристських подорожей з учнівською і студентською молоддю України / Наказ Міністерства освіти і науки України від 24.03.2006 року № 237 // Спортивний туризм. − К.: Федерація спортивного туризму України. − 2006. − № 9 − С. 36-57.
  5. Абрамович С.Д. Риторика: навч. посіб. / С.Д. Абрамович,                     М. Ю. Чікарькова; М-во освіти і науки України. − Л.: Світ, 2001. −     240 с.
  6. Бабарицька В. Екскурсознавство і музеєзнавство: Навч. посіб. /             В. Бабарицька, А. Короткова, О. Малиновська − К.: Альтерпрес, 2007. − 250 с.
  7. Білик Е. В. Валеологія: Довідник школяра. / Е. В. Білик − Донецьк: ТОВ ВКФ «БАО», 2005. − 512 с.
  8.   Булигіна Л. В. Тренінгова робота з учнями при підготовці до публічних виступів / Л. В. Булигіна // Обдарована дитина. − 2011. –    № 7. – С. 38-42.
  9.   Бутенко Н. Ю. Психологічні особливості публічного виступу /           

Н. Ю. Бутенко // Комунікативна майстерність викладача : навч. посіб.;   М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т. − К., 2005.

  1.   Вайдахер Ф. Загальна музеологія: посібник / Ф. Вайдахер; пер. з нім.

В. Лозинський, О. Лянг, Х. Назаркевич. – Л.: Літопис, 2005. − 280 с.

13. Войчик С. Шкільний музей як центр історико-краєзнавчих досліджень   / С. Войчик // Матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф., присвяченої

80-річчю Волинського краєзнавчого музею та 60-річчю

Колодяжненського літ.-мемор. Музею Лесі Українки: наук. зб. – Луцьк,

2009. – вип. 4. – С. 302 – 307.

  1.   Гайда Л. А. Музеєзнавство в закладах освіти: навчально-методичний посібник / Л. А. Гайда. – Кіровоград: Видавництво Кіровоградського обласного інституту післядипломної освіти імені Василя Сухомлинського, 2006. − 106 с.
  2.   В. Ф. Верес "Земне намисто Карпат". – Ужгород, видавництво "Карпати", 1989 р.
  3.  Г. О. Білявський, Р. С. Фурдуй "Основи екологічних знань". – Київ, видавництво "Либідь", 1997 р.
  4.   С. М. Стойко "Карпатам зеленіти вічно". – Ужгород, видавництво "Карпати", 1977 р.
  5.   Коваленко С. М. Сучасна риторика: навч.-практ. посіб. /                       С. М. Коваленко – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 184 с.
  6.  Природні заповідники України. – К., 1994. 
  7.  Личак І. С. Організація музейної справи у навчальному закладі: метод. посіб. / І. С. Личак. – Біла Церква, 2008. – 116 с.
  8.   Мацько Л. І. Риторика: Навч. посіб. / Л. І. Мацько, О. М. Мацько – К.: Вища школа, 2003. – 311 с.
  9.   Нікітіна І. П. Науково-дослідницька діяльність учнів 5-11 класів /          І. П. Нікітіна, Ю. О. Нікітін, В. В. Шеліхова, О. Л. Кожем’яка. – Х.: Основа, 2003. – 150 с.
  10.  Олійник О. Б. Риторика: Навч. посіб. / О. Б. Олійник − К.: Кондор, 2009. − 170 с.
  11.   Опорний конспект лекцій з дисциплін «Екскурсознавсто», «Організація екскурсійних послуг» (для студентів спеціальності Менеджмент готельного курортного і туристського сервісу» і «Туризм») / ХНАМГ, Уклад.: М.М. Поколодна. – Х.: ХНАМГ, 2007. – 65 с.
  12.   Програма для туристсько-краєзнавчих гуртків позашкільних закладів «Юні екскурсоводи» / Кол. укл.; за ред. Д. Г. Омельченко. – К.: ІЗМН, 1996. – 10 с.
  13.   Рутинський М. Й. Музеєзнавство: навч. посіб. / М. Й. Рутинський,     О. В. Стецюк − К.: Знання, 2008. – 160 с.
  14.   Семчук Д. Б. Вивчення практичної стилістики та культури мовлення: 10-11 класи / Д. Б. Семчук. – К.: Шкільний світ, 2009. – 179 с.
  15.   Халмурадов Б. Д. Безпека життєдіяльності. Перша допомога в надзвичайних ситуаціях: Навч. посіб. − К.: Центр навчальної літератури, 2006. − 138 с.
  16.   Шевченко В. В. Музеєзнавство: Навч. посіб. / В. В. Шевченко,              І. М. Ломачинська – К.: Університет «Україна», 2007. – 150 с.

 

Електронний ресурс

 

  1.               Головні принципи першої медичної допомоги // Курс ПМД он-лайн

    [Електронний ресурс] – Режим доступу:http://www.1staidplast.org.ua

  1. Музейний простір України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrmuzeum.info
  2. Музей природи Харківського національного університету – режим доступу: muzei-prirody.blogspot.com

  1. Ланкова, Н. М. Методика роботи з дітьми в музеї [Електронний ресурс] / Н. М. Ланкова – Режим доступу: http://www.relga.rsu.ru/n76/obraz76.htm
  2. Таровита І.О. Підготовка учнів-слухачів Ман до публічного виступу захисту науково-дослідницької роботи: методична розробка [Електронний ресурс] / І.О. Таровита // Школа – Режим доступу: http://www.shkola.ostriv.in.ua
  3.   Шаповалів А. В. Музей як явище сучасної культури: [Електронний ресурс] / А. В. Шаповалів. – Режим доступу : http:///www.ncstu.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Музей природи

D:\мои документы\все фото\Музей\фото 065.jpgDSC00312

D:\мои документы\все фото\Музей\SAM_0483.JPG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Еколого-натуралістичні свята в музеї природи

D:\Документи\Фото 2014\Семинар директоров\Фото 1 052.jpgD:\Документи\Фото 2014\Семинар директоров\Фото 1 039.jpg

DSC02543.JPG

D:\мои документы\все фото\Зоопарк дома 2010 год\Сюн\P2100054.JPGКладова здоровья 008.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
14 квітня 2020
Переглядів
1445
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку