Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного напряму "Рослини-символи України"

Про матеріал

Навчальна програма реалізується в гуртку еколого-натуралістичного спрямування позашкільного закладу і спрямована на дітей молодшого шкільного віку (від 7-8 до 10 років), початкового та основного рівнів навчання. Загальний обсяг занять першого року навчання – 144 години на рік по 4 академічні години на тиждень, другого року – 6 годин на тиждень – 216 годин на рік.
Навчальна програма гуртка «Рослини-символи України» (початковий рівень) розроблена на основі орієнтовної програми гуртка (М.В. Прейс) з «Програм для еколого-натуралістичних гуртків позашкільних закладів» (Міністерство освіти України, Інститут змісту і методів навчання, Український державний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді, Київ, 1996) із змінами та доповненнями відповідно до «Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України», затверджених наказом МОН України від 22.07.2008 № 676. Другий рік навчання (основний рівень) – авторська розробка.

Перегляд файлу

1

 

E:\Документы Виты\Програми\РСУ\img049.jpg

Упорядник:

Бєлова Віта Аркадіївна  – керівник гуртків Центру дитячої та юнацької творчості  м. Подільська

 

Рецензенти:

Коваленко Наталя Анатоліївна   заступник директора з навчально-виховної роботи  Центру дитячої та юнацької творчості м. Подільська

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

 

Згідно Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді серед виховних напрямів сьогодні найбільш актуальними виступають патріотичне, громадянське виховання як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь.

Інтеграційні процеси, що відбуваються в Україні, в особистісному розвитку кожного українця, відбуваються на тлі сплеску інтересу і прояву патріотичних почуттів і нових ставлень до історії, культури, релігії, традицій і звичаїв українського народу. Тому нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості. 

Заняття вихованців у гуртку «Рослини-символи України» сприятимуть відновленню духовних традицій українського народу, змусять їх частіше звертатись до світогляду своїх предків, які вважали природу Матірю всього сущого.

Вивчаючи  рослини всебічно, гурток «Рослини-символи України» об’єднав у собі декілька напрямів:

  • біологічний  – де юннати ознайомлюються з будовою та біологічними особливостями найбільш популярних в Україні рослин, їх цілющими  властивостями;
  • народознавчий – сприяє формуванню у дітей уявлення про культуру, побут, звичаї, традиції українського народу, тим самим виховує патріотичні почуття, гордість за себе і свою Батьківщину;
  • мистецтво народних ремесел, образотворче та декоративно-вжиткове мистецтво – відіграють важливу роль в естетичному  вихованні дітей.

Навчальна програма реалізується в гуртку еколого-натуралістичного спрямування позашкільного закладу і спрямована на дітей молодшого шкільного віку (від 7-8 до 10 років), початкового та основного рівнів навчання. Загальний обсяг занять першого року навчання 144 години на рік по 4 академічні години на тиждень, другого року 6 годин на тиждень – 216 годин на рік. Рівень знань та зокрема екологічних знань з кожним роком ускладнюється та розширюється, що дає можливість сталої безперервної екологічної освіти, яка пропонується школярам молодших класів. Склад групи гуртківців – 10-15 учнів.

Навчальна програма гуртка «Рослини-символи України» (початковий рівень) розроблена на основі орієнтовної програми гуртка (М.В. Прейс) з «Програм для еколого-натуралістичних гуртків позашкільних закладів» (Міністерство освіти України, Інститут змісту і методів навчання, Український державний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді, Київ, 1996) із змінами та доповненнями відповідно до «Типових навчальних планів для організації навчально-виховного процесу у позашкільних навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України», затверджених наказом МОН України від 22.07.2008 № 676. Другий рік навчання (основний рівень) – авторська розробка.

Мета програми – формування у дітей ціннісного ставлення до держави, природи у процесі ознайомлення із рослинами-символами України.

Завдання програми:

  • ознайомити юннатів з цілющими властивостями найпоширеніших рослин нашої місцевості;
  • залучати дітей до суспільно-корисної праці з озеленення території навчального закладу;
  • створити умови для пошукової діяльності дітей щодо українських звичаїв, традицій пов’язаних з рослинами;
  • виховувати повагу до національних звичаїв і традицій;
  • виховувати любов до природи рідного краю.

 

Програма допоможе активізувати пошукову і пізнавальну діяльність юннатів по збиранню й вивченню українського фольклору, звичаїв, традицій, виховувати патріотичні почуття, розуміння народних символів.

Знання особливостей рослин, практичні вміння та навички, набуті гуртківцями в процесі навчання, широко використовуються в суспільно корисній праці.

 В основу програми покладено діяльнісний підхід, який дає змогу організувати навчально-виховний процес через різноманітну діяльність учнів. Діти отримують необхідні знання через різні способи активізації сприйняття об’єктів та явищ навколишнього світу: спостереження, прості досліди та лабораторні роботи, творчі завдання, самостійний пошук інформації та інші види пошукової діяльності.

Багато занять проводиться з використанням інтерактивних, проектних та ігрових методик. Застосовуються ігрові та творчі хвилинки. З метою збагачення творчої уяви дітей молодшого шкільного віку в методику занять органічно вплетені елементи образотворчого мистецтва, музики, трудового навчання, що необхідно для постійної підтримки у гуртківців глибокої зацікавленості в навчальній праці. Достатня увага приділяється здоров’язберігаючим технологіям. Фізичні хвилинки допомагають зняти фізичне напруження та перейти до творчої атмосфери заняття гуртка.

На заняттях використовуються різні види творчих ігор, які дають можливість проявити ініціативу і самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та проявлення особистої творчості, вони є позитивною зміною виду діяльності, добрим відпочинком та зняттям напруги, сходинкою для інтелектуального розвитку, розвитку уяви, фантазії, уваги, пам’яті.

Заняття гуртка організовуються як теоретичні, так і практичні. Необхідною умовою організації екскурсій і практичних занять на місцевості є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки. При плануванні теоретичних та практичних занять, екскурсій, подорожей та змагань враховуються сезонні зміни погоди.

При проведенні практичних занять перевага надається краєзнавчим дослідженням за природою. Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздатковий матеріал, технічні засоби навчання.

Поряд з груповими, колективними формами роботи проводяться індивідуальні заняття з гуртківцями при підготовці змагань, конкурсів, виставок та інших масових заходів. Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей, обдарованості, віку та психофізичних особливостей стану здоров'я дітей.

Перевірка компетентностей вихованців здійснюється під час проведення практичних занять у формі змагань, вікторин, конкурсів та відвідуванні екскурсійних об'єктів.

Керівник гуртка, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси гуртківців, стан матеріально-технічної бази навчального закладу, в якому працюють гуртки, може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми. Розподіл годин за розділами - орієнтовний.

 

 

 

 

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1

Вступ

2

4

6

2

Калина так хизується красою

6

8

14

3

Де срібліє вербиця

4

8

12

4

Тополі арфи гнуть

4

8

12

5

Ой у вишневому садочку

4

8

12

6

Смерекасимвол вічного життя

4

8

12

7

Дуб – символ незламної сили, могутності і довголіття.

4

8

12

8

Символіка квітів. Квітка богині весни Остари – конвалія»

2

4

6

9

Символіка квітів. «Фіалка – квітка імператриці Жозефіни»

2

4

6

10

Символіка квітів. «Ти прийди до мене, хрещатий барвінку»

4

8

12

11

Символіка квітів. «Ой волошки, волошки»

4

8

12

12

Символіка квітів. «Сей світ, як маків цвіт»

4

8

12

13

Символіка квітів. «Парубочок, як хмельочок»

5

5

10

14

Буйне розмаїття

2

2

4

15

Підсумок

-

2

2

 

Разом

51

93

144

 

ПРОГРАМА

1. Вступ (6 год)

Теоретична частина. Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка. Вибір старости. Правила поведінки на вулиці, в позашкільному закладі. Організація робочого місця. Інструменти та матеріали. Правила безпеки життєдіяльності на заняттях гуртка та   при роботі з ручними інструментами. Бесіда про бережливе ставлення до інструментів та економне використання матеріалів. Правила техніки безпеки під час проведення екскурсій в природу.

Екскурсія по позашкільному закладу, в краєзнавчий музей.

2. «Калина так хизується красою» (14 год)

Теоретична частина. Калина найбільш шанована рослина в Україні. Біологічні особливості, види. Цілющі і лікарські властивості калини.

Калина в народних легендах. Оспівування калини в народних піснях. Образ калини в рядках українських письменників.

Мотив калини в народній вишивці.

Практична частина. Розучування та інсценізація пісень про калину. Конкурс віршів про калину. Виготовлення буклету «Рецепти приготування цілющих чаїв з калини, їх вплив на здоров’я людини». Створення рукописної книги «Калина — символ України». Виготовлення виробів з різних матеріалів «Червона калина». Підготовка та проведення виставки творчих робіт «Краса калини».

Екскурсія в природу «Калина восени».

3. «Де срібліє вербиця» (12 год)

Теоретична частина. Види верби в Україні. Біологічні особливості верби, значення верби в природі і житті людини.

Народні звичаї і обряди повязані з вербою. Вербна неділя. Народні перекази, легенди, казки про вербу. Оспівування верби у піснях.

Практична частина. Конкурс на знання віршів про вербу. Розучування гри «Вербовая дощечка». Виготовлення аплікації «Вербові котики». Інсценізація оповідання «Прощання з вербою». Створення рукописної книги «Верба – символ України».

Перегляд відеофільмів «Вербна неділя», «Енергетична верба».

Практична робота «Розмноження верби стебловими живцями»

Екскурсія в природу «Види верби в нашому регіоні».

4. «Тополі арфи гнуть» (12 год)

Теоретична частина. Тополя - символ дівочої краси, жіночого й дівочого суму, самотності.  Місця поширення, види та біологічні особливості тополь. Значення тополі в природі та житті людини.

Народні пісні, легенди, балади про тополю. Образи тополі в рядках українських письменників.

Практична частина. Конкурс малюнків «Ой у полі тополя стояла». Розучування пісень, народних ігор про тополю. Збір та презентація інформації «Цікавинки про тополю». Створення рукописної книги «Тополя – символ України». Виготовлення виробів з використанням замінника тополиного пуху (вати).

Перегляд відеофільму «Тополя» за поемою Т. Г. Шевченка.

Екскурсія в природу «Види тополь у нашому місті».

5. «Ой у вишневому садочку» (12 год)

Теоретична частина. Вишня - символ рідної землі та України, матері й дівчини - нареченої. Місця поширення, види та сорти вишень на Україні. Вишня – цінна харчова і лікарська рослина. 

Вишня у фольклорній творчості народу. Оспівування вишні у творах класиків української літератури.

Практична частина. Проведення конкурсів пісень, віршів, малюнків про вишню. Виготовлення аплікації з кольорового паперу «Квітуча гілочка вишні». Виготовлення виробів з вишневих кісточок. Творчий проект «Мамині рецепти: страви з вишнею». Створення рукописної книги «Вишня – символ України».

Екскурсія на консервний завод.

6. Смерекасимвол вічного життя (12 год)

Теоретична частина. Хвойні дерева України. Смерека - зелена перлина Українських Карпат. Основні види та біологічні особливості смереки.

Смерека – символ вічного життя, довголіття, стійкості і подолання неблагополучних обставин. Диво-витвори народних умільців.

Смерека – героїня обрядових, жартівливих і побутових співанок-коломийок.

Традиції святкування Нового року: минулі і сучасні.

Практична частина. Створення колекції шишок хвойних рослин. Розучування пісень та віршів про смереку. Віртуальна подорож пам’ятками історії і культури дерев’яного зодчества.

Участь в природоохоронній акції «Ялинка». Конкурс «Ялинка без ялинки».

Створення рукописної книги «Смерека – символ України».

Новорічна вистава «Пригоди біля новорічної ялинки»

7. Дуб – символ незламної сили, могутності і довголіття (12 год)

Теоретична частина. Дуб - символ повноти життя, могутньої сили й величної краси. Найпоширеніші види дубів в Україні. Значення дуба в природі та житті людини. Використання дуба в  народній медицині.

Практична частина. Перегляд відеофільмів «Унікальні дуби козацьких часів», «Як виростити дуб із жолудя».

Закладання досліду «Вирощування дуба з жолудя».

Виготовлення виробів з використанням жолудів.

Слухання та розучування пісень, віршів про дуб. Конкурс малюнків „З ким дружить дуб?”.

Створення рукописної книги «Дуб – символ України».

Екскурсія «У гості до дуба».

8. Символіка квітів. «Квітка богині весни Остари – конвалія» (6 год)

Теоретична частина. Конвалія – символ чистоти, ніжності, вірності, щастя і любові. Народні звичаї пов’язані з конвалією. Біологічні особливості, місця поширення конвалії. Лікувальні властивості конвалії.

Практична частина. Участь у природоохоронній акції «Первоцвіт». Спостереження за ростом та розвитком конвалії.

Виготовлення виробів із паперу «Конвалії».

Створення рукописної книги «Конвалія – символ України».

9. Символіка квітів. «Фіалка – квітка імператриці Жозефіни»(6 год)

Теоретична частина. Фіалка – символ скромності і чистоти. Фіалки в народних  творах, легендах і переказах. Місця поширення, види фіалок.

 Практична частина. Проектне заняття-презентація «Квітка весни – фіалка». Виготовлення екологічної листівки «Не топчіть фіалок

Перегляд слайдфільму «Сорти фіалок». Створення рукописної книги «Фіалка – символ України».

10. Символіка квітів. «Ти прийди до мене хрещатий барвінку» (12 год)

Теоретична частина. Барвінок - символ вічності буття і життєвої сили, провісник весни. Біологічні особливості барвінку, місця його поширення та розмноження. Лікарські властивості барвінку. Барвінок в народних піснях, у весільних народних обрядах. Легенди про походження барвінку.

Практична частина. Розучування пісень, віршів про барвінок. Виготовлення аплікації з кольорового паперу «Гілка барвінку». Конкурс малюнків «Мій рідний барвінковий край»

Перегляд відео- та слайдфільмів про барвінок.

Створення рукописної книги «Барвінок – символ України».

11. Символіка квітів. «Ой волошки, волошки» (12 год).

Теоретична частина. Основні біологічні особливості волошки синьої. Лікувальні властивості волошки. Волошки – окраса нив, вірні супутники житнього поля. Роль волошки в українських народних святах і обрядах, повязаних з хліборобством.

Практична частина. Перегляд відео- та слайдфільмів про волошку. Виготовлення волошки з гофрованого паперу. Виготовлення квітів волошки з бісеру

Поетична година «Україна моя волошкова»

Практична робота на навчально-дослідній ділянці «Висівання насіння волошки»

Створення рукописної книги «Волошка – символ України».

12. Символіка квітів. «Сей світ, як маків цвіт» (12 год)

Теоретична частина. Мак   символ краси і молодості. Біологічні особливості, місця поширення маку. Лікувальні властивості маку. Символіка маку в різних країнах. Мак в обрядах нашого народу.  Свято Маковія.  Оспівування маку в фольклорі, творах українських поетів. Легенди про походження маку. Маки очима художників.

Практична частина. Перегляд відео- та слайдфільмів про мак.

Розучування ігрових пісень, хороводів та веснянок.

Виготовлення з паперу квітки маку – символу Дня пам’яті та примирення.

Конкурс малюнків «Червоні маки України»

Виготовлення картин з насіння маку.

Створення рукописної книги «Мак – символ України».

Екскурсія «Мак в природі».

13. Символіка квітів. Парубочок, як хмельочок» (10 год.)

Теоретична частина. Хміль – основні біологічні властивості, розповсюдження та місця поширення. Лікарські властивості хмелю. Харчове використання хмелю. Хміль – символ парубка, козака. Народні обряди, пов’язані з хмелем. Хміль у народних піснях та у творах українських класиків.

Практична частина. Перегляд відео- та слайдфільмів про хміль. Розучування українських народних пісень, де згадується хміль. Виготовлення деревця із шишок хмелю «Здоровий сон». Створення рукописної книги «Хміль – символ України».

14. Буйне розмаїття (4 год.)

Теоретична частина. Любисток – символ любові і злагоди в сімї. Материнка – символ материнської любові.

Народні легенди про червону руту. Мальви.

Практична частина. Оформлення альбому «Рослини - символи України».

15. Підсумок (2 год.)

Підсумок роботи гуртка. Рекомендації для самостійних творчих робіт учнів. Відзначення кращих учнів. Завдання на літо. Оформлення виставки кращих робіт.

 

 

Основний рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

1

Вступ.

1

2

3

2

Вивчення, збагачення та охорона рослинного світу

4

2

6

3

«Без верби й калини нема України»

10

14

24

4

Вишнева моя Україна

5

7

12

5

Яблунева, солов'їна, в моїм серці Україна

6

6

12

6

Образу хліба вклонімося

5

10

15

7

«Вийся, віночку, гладко»

38

55

93

8

Символіка трав

5

4

9

9

Рослини-символи регіонів України

17

22

39

10

Підсумок

1

2

3

 

Разом

92

124

216

 

ПРОГРАМА

1. Вступ  (3 год)

Теоретична частина. Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка. Інструктаж з техніки безпеки, правила поведінки на вулиці, в позашкільному закладі.

Екскурсія в природу з метою ознайомлення з красою рідного краю.

2. Вивчення, збагачення та охорона рослинного світу (6 год)

Теоретична частина. Природа України як фактор історичного та територіального розвитку. Охорона природи в державному законодавстві.

Червона книга України. Рослини місцевої флори, які занесені до Червоної книги України.

Практична частина. Оформлення картотеки рідкісних квітково-декоративних рослин.

3. «Без верби й калини нема України» (24 год)

Теоретична частина. Калина найбільш шанована рослина в Україні. Біологічні особливості, види, місця поширення. Калина в народних легендах. Використання калини в народних звичаях та обрядах. Оспівування калини в народних піснях. Фітотерапія. Цілющі і лікарські властивості калини.

Найпоширеніші види верби в Україні. Біологічні особливості. Значення верби в природі і житті людини. Верба – найяскравіша ознака України, одне з найулюбленіших дерев в народі. Народні звичаї і обряди пов’язані з вербою. Вербна неділя. Верба в легендах і переказах. Цілющі властивості верби.

Практична частина.

Конкурс малюнків, творчих робіт «Калина біля мого двору», «Верба-вербиченька»

Розучування пісень, хороводів про калину та вербу.

Виготовлення аплікації «Гілка калини».

Виготовлення виробів з лози.

Свято «Без верби й калини нема України»

Практична робота «Розмноження калини поділом куща», Спостереження за ростом і розвитком вкорінених вербових живців.

Перегляд відеофільму «Енергетична верба як альтернативний вид палива»

Екскурсія в природу «Спостереження за змінами, які відбуваються з калиною восени».

Екскурсія до річки «Види верби».

4.  Вишнева моя Україна (12 год)

Теоретична частина. Вишня – біологічні особливості, поширення. Основні види і сорти вишень в Україні. Вишня та її символічне значення в українського народу. Традиції Подільщини - свято вишні в селі Вишневому. Оспівування вишні у творах Т. Шевченка та інших класиків української літератури. Вишня у народних піснях, легендах.

Практична частина. Практична робота на навчально-дослідній ділянці «Розмноження вишні». Створення презентацій «Вишнева моя Україна», «Вишня – незвичайне дерево».

Розучування танцю «Вишенька-черешенька»

Виготовлення виробів з різних матеріалів «Ой, вишеньки-черешеньки»

Творчий проект «Книга рецептів з вишнею»

Свято «Ой, у вишневому садочку».

5. Яблунева, солов'їна, в моїм серці Україна (12 год)

Теоретична частина.  Яблуня — основна плодова культура в Україні. Найпоширеніші сорти яблунь. Способи розмноження яблунь. Символічне значення яблуні. Яблуня в легендах і переказах. Образ яблуні в творах композиторів, поетів, художників. Яблучний спас. Традиції Подільщини – Спаський ярмарок.

Практична частина. Перегляд мультфільму «Смачні яблука»

Конкурс малюнків «Живописне яблуко»

Вікторина «Яблунева моя Україна».

Творчий проект «Книга рецептів з яблуками»

Дегустація різних сортів яблук.

Перегляд відео- та слайдфільмів «Свято яблук», «Яблучний спас», «Чим обробляють яблука та як вберегтися від хімікатів».

6. Образу хліба вклонімося (15 год)

Теоретична частина. Жито – символ добробуту, божої благодаті, достатку. Жито в народній творчості, творах український письменників. Пшениця – символ краси життя, щасливого добробуту, багатства. Значення пшениці в житті людини. Народна легенда «Хліб і золото». Народні обряди, пов’язані з житом та пшеницею. Види хлібо-булочних виробів. Бережи хліб змалечку!

Практична частина. Розучування народних пісень.

Конкурс віршів, пісень про пшеницю.

Підготовка та оформлення виставки творчих робіт «Хліб всьому голова».

Перегляд відеоматеріалів та слайдфільмів про основні зернові культури України.

Практичні та лабораторні роботи:

  • Робота з ілюстраціями зернових рослин (з гербарієм, при наявності).
  • Робота з таблицею «Характерні ознаки зернових» (заповнення).
  • «Розпізнай зернові культури».
  • Робота з картками «Які крупи розробляють із зернових рослин?»

Свято «Образу хліба вклонімося».

Екскурсія до Подільського хлібозаводу.

Екскурсія в Музей хліба Подільського професійного ліцею.

7. «Вийся, віночку, гладко» (93 год)

Теоретична частина. Історія виникнення українського віночка, його види. Квіти українського віночка. Любисток – символ любові і злагоди в сім’ї. Материнка – символ материнської любові.

Барвінок хрещатий. Основні біологічні особливості, місця поширення, розмноження. Барвінок – символ невмирущості, віри в свої сили. Легенди про походження барвінку. Барвінок у народних піснях, у весільних народних обрядах.

Мак – основні біологічні властивості. Поширення, розмноження маку. Легенди про походження маку. Символіка маку в різних країнах. Мак в обрядах українського народу. Маки очима художників.

Волошки – окраса нив, вірні супутники житнього поля. Основні біологічні властивості волошки синьої. Роль волошки в українських народних святах і обрядах, повязаних з хліборобством.

Хміль – основні біологічні властивості, місця поширення та особливості вирощування. Хміль – символ парубка, козака. Народні обряди, пов’язані з хмелем. Лікарські властивості хмелю.

Мальва - біологічні особливості, місця поширення. Цілющі та лікарські властивості квітки. Мальва в народних обрядах, казках, легендах. Мальва у творах українських письменників.

Ружа, півонія  символ розквіту дівочої краси. Народні легенди, пісні про півонію, ружу.

Чорнобривці - біологічні особливості, місця поширення. Цілющі та лікарські властивості квітки. Народні легенди про чорнобривці. Чорнобривці у творах письменників.

Ромашка - біологічні особливості, місця поширення. Цілющі та лікарські властивості квітки. Ромашка — символ кохання, ніжності та вірності. Легенди, пісні, вірші про ромашку.

Соняшник – біологічні особливості, місця поширення. Значення в природі і житті людини. Соняшник в народній творчості, у творах українських письменників.

Лілія – символ тонкої краси. Народні звичаї, пов’язані з лілією. Водяні лілії. Символіка лілій.

Практична частина. Розучування ігрових пісень, хороводів та веснянок.

Виготовлення виробів з різних матеріалів.

Перегляд відеоматеріалів та слайдфільмів.

Конкурси пісень, віршів про квіти-символи.

Підготовка та оформлення виставки творчих робіт «Мак - символ краси та молодості», «Україна моя волошкова», «Чорнобривці в бабусиному садку».

Поетичні години «Цвітуть в душі моїй волошки», «Чорнобривців насіяла мати».

Вікторини  «Вийся, віночку, гладко», «Символіка квітів та стрічок».

Творчий проект «Віночок у календарних обрядах українців».

8. Символіка трав (9 год).

Теоретична частина. Папороть – символ щасливої долі. Біологічні особливості, місця поширення. Легенди про походження рослини. Папороть у народних обрядах, казках.

Полин – символ печалі, гіркої людської долі.

Кропива- символ ледарства й безгосподарності.

Чортополох (або будяк) – символ залякування і відлякування. Лепеха (або аїр чи татар-зілля) – оберіг від злої  сили. 

М’ята – символ очищення й відвернення злих духів.

Цибуля, часник – символічні обереги і активні оборонці людини від напастей та недугів.

Практична частина. Слухання аудіо казки «Цвіт папороті»

Виготовлення квітки чортополоху з ниток.

Висівання насіння цибулі на навчально-дослідній ділянці.

9. Рослини-символи регіонів України (42 год)

Теоретична частина. Рис – основна зернова культура Кілійського району. Особливості вирощування рису.

Льон – символ Полісся, основна прядивна культура в Україні. Народногосподарське значення льону. Льон — символ дівочої краси. Використання льону в давнину. Традиції та обряди.

Кавун – символ Херсонської області. Пам’ятник кавуну. Традиції святкування – фестиваль «Український кавун – солодке диво»

Огірок – символ Ніжина. Пам’ятник огірку. Особливості вирощування огірків.

Черешня – головний символ Мелітополя. Найпоширеніші сорти черешень. Традиції святкування – фестиваль «Черешньово» .

Каштан – квітучий символ Києва. Види каштанів. Лікарські властивості каштанів, їх використання в народній медицині. Пісні, легенди про каштан.

Практична частина.

Виготовлення виробів з плодів та насіння.

Конкурс малюнків «Квітучий льон у полі».

Перегляд відеоматеріалів.

Закладання розсади Ніжинських огірків.

Свято  «Рослини - символи України».

Екскурсія до краєзнавчого музею з метою ознайомлення з історією ткацтва в нашому регіоні. Екскурсія в парк «Каштани в моєму місті». Віртуальна екскурсія на рисові поля.

10. Підсумок (3 год.)

Аналіз роботи гуртка. Виступи гуртківців. Нагородження кращих. Виставка кращих робіт.

Конференція «Рослини-символи України»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прогнозований результат

 

Забезпечити формування і розвиток ключових компетенцій: комунікативної, соціальної, загальнокультурної.

Комунікативна та соціальна компетенція формується через здатність:

  •      продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі;
  •      виконувати різні ролі;
  •      спілкування в групі та уміння чітко висловлювати свою думку.

Загальнокультурна ключова компетенція передбачає формування:

  •      культури міжособистісних відносин та толерантної поведінки;
  •      моральних якостей;
  •      ознайомлення з культурною спадщиною українського народу;
  •      найважливішими досягненнями національної науки й культури.

Компетенція уміння вчитись реалізується шляхом формування мотивації навчання і здатності:

  •      організовувати свою працю для досягнення результату;
  •      виконувати розумові операції й практичні дії;
  •      володіти уміннями й навичками самоконтролю та самооцінки.

 

Вихованці мають знати:

  •  рослини – символи України;
  • національні звичаї та традиції свого народу;
  • роль та значення рослин в житті людей;
  • твори українських письменників, в яких оспівуються рослини-символи;
  • назви та цілющі  властивості  найпоширеніших лікарських рослин  своєї місцевості;
  • пісні, легенди, перекази про рослини-символи;
  • символіку українського віночка;
  • правила поведінки та безпеки під час занять;
  • основні правила поведінки в природі.

 

 Вихованці мають вміти:

  • застосовувати набуті знання в повсякденному житті;
  • передавати свої знання і досвід членам родини, друзям;
  • розпізнавати рослини, які вивчалися;
  • відчувати цілющу дію природного матеріалу, з яким працюють;
  • дотримуватися техніки безпеки й основ життєдіяльності;
  • вміти користуватися різними матеріалами і техніками.

  

Вихованці мають набути досвід:

  • художнього оформлення виставки своїх робіт;
  • оцінювання з естетичної точки зору своїх робіт та робіт своїх друзів;
  • бережливого ставлення до природи.

 

 

Список рекомендованої літератури:

 

  1. Дозвілля школярів: ігри, конкурси, розваги / Упорядник: Л.Шелестова, Н. Чиренко, Н. Чернякова. – К.: Шк. Світ, 2012.
  2. Елін Ю. Я., Зерова М. Л. Дари лісів України. – К., 1975
  3. Кондратюк А. З вишневого саду. – К., 1991
  4. Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді.- К., 2015
  5. Лозко Г.С. Українське народознавство. – К.: Зодіак-ЕКО, 1995.
  6. Матвієвський Є. С. Колективні і присадибні сади. – К., 1984
  7. Сергійчук В. Національна символіка України. – К., 1992
  8. Символи України: Віночок. 1-4 класи: Посібник для вчителя / Упорядник Г. П. Станіславська. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012
  9. Символи України: Калина. 1-4 класи: Посібник для вчителя / Упорядник Г. П. Станіславська. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015
  10. Скуратівський В. Берегиня. – К., 1987
  11. Скуратівський В. Місяцелік. – К., 1993
  12. Топачевський А. Майстерня флори. – К., 1988
  13. Тучапська Г. В. Квітковий бал: Етимологічний словник в легендах і переказах. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006
  14. Яницька О. Українські народні рухливі ігри для дітей старшого дошкільного віку. – Рівне, 1999

 

 

 

ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

  • карти настінні: «Україна. Природні зони», «Україна. Рослинний світ»;
  • плакати: «Рослини Червоної книги України», «Червона книга України», «Зернові рослини», «Польові і лісові квіти», «Технічні рослини», «Лікарські рослини»;
  • прилади та пристосування: мікроскоп біологічний, лупа ручна, тощо;
  • проектор та ноутбук для демонстрації презентацій, відеофільмів, тощо;
  • таблиці: «Техніка безпеки (протипожежна, на воді, з електроприладами та ін.)»;
  • набір для експериментів «Юний біолог»;
  • ножиці, фарби (акварельні, гуаш), пензлі, клей ПВА та борошняний, папір кольоровий та звичайний, картон кольоровий та звичайний, серветки кольорові, тканина, нитки, пластилін, борошно та сіль (для виготовлення солоного тіста), крейда кольорова.
docx
Додано
31 травня 2018
Переглядів
2262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку