Навчальна програма з позашкільної освіти еколого-натуралістичного та гуманітарного напрямків "Цікава дендрологія"

Про матеріал

Навчальна програма з позашкільної освіти «Цікава дендрологія» спрямована на вивчення вихованцями дендрофлори світу та рідного краю крізь призму англійської мови і спрямована на еколого-натуралістичний та гуманітарний напрямки. Реалізується в гуртках, творчих об'єднаннях закладів позашкільної освіти.

В основу навчальної програми покладені авторські матеріали.

Мета програми – крізь призму англійської мови дослідити та проаналізувати видовий склад дендрофлори міст Новомиргорода та Кропивницького; здійснити систематичний, екологічний, флористичний та географічний аналізи дендрофлори парків, скверів та вуличних насаджень міст; скласти списки провідних родин та рейтинг родів; удосконалити граматичні, синтаксичні, фонетичні навички з англійської мови; розширити кругозір, покращити словниковий запас та виховувати повагу до національних і міжнародних звичаїв та традицій здобувачів освіти.

Перегляд файлу

1

 

 

ВІДДІЛ ОСВІТИ

НОВОМИРГОРОДСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО                                             ЗАТВЕРДЖЕНО

Протокол засідання методичної ради       Наказ відділу освіти, молоді та

інформаційно-ресурсного методичного   спорту Новомиргородської районної

центру відділу освіти, молоді та               державної адміністрації

спорту Новомиргородської                        від 02 травня 2018 року №171

районної державної адміністрації

від 02.05.2018р №5

 

 

 

 

 

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОГО ТА ГУМАНІТАРНОГО НАПРЯМКІВ

«ЦІКАВА ДЕНДРОЛОГІЯ»

(Interesting dendrology)

Початковий рівень

Два роки навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

Новомиргород – 2018

Автор – укладач:

Карауш Інна Юріївна – керівник гуртків «Юні квітникарі» та «Юні знавці лікарських рослин» Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості Новомиргородської районної ради Кіровоградської області.

Горбулько Любов Григорівна – керівник гуртка «Англійська мова» Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості Новомиргородської районної ради Кіровоградської області.

 

Рецензенти:

Палій Василь Володимирович – методист Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості Новомиргородської районної ради Кіровоградської області.

Сергата Світлана Миколаївна – директор інформаційно – ресурсного методичного центру відділу освіти, молоді та спорту Новомиргородської районної державної адміністрації Кіровоградської області.

Брижицька Ольга Леонідівна – методист інформаційно – ресурсного методичного центру відділу освіти, молоді та спорту Новомиргородської районної державної адміністрації Кіровоградської області.

Новохатченко Тетяна Миколаївна – вчитель – методист                              НВО «Новомиргородська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №3 - ДНЗ»

 

Програма схвалена на засіданні методичної ради Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості Новомиргородської районної ради Кіровоградської області протокол від 28.04.2018 року №4.

 

 

 

 

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Деревно – чагарникові насадження міст виконують важливу роль в оптимізації урбанізованого середовища. Протягом XIXXX століть спостерігається стійка тенденція до переміщення населення в міста. Згідно з прогнозами (Кучерявий, 1999), до 2025 року в містах буде жити близько   84% населення планети, а площа урбанізованих територій може досягати 20% земної поверхні, придатної для життя.

За даними різних дослідників, у природній дендрофлорі України нараховується від 314 до 450 видів дерев, кущів та ліан, а у культивованій – понад 1500 видів.

Актуальність вивчення дендрофлори зумовлена тим, що видовий склад міських деревно – чагарникових насаджень досліджений лише в окремих регіонах України на півночі, заході, сході та півдні. Для центральної України такі дані є фрагментарними. Тому особливого значення набуває дослідження дендрофлори міста Новомиргорода, як одного із районних центрів Кіровоградської області, та міста Кропивницького, як одного із обласних центрів України.

Вивчення сучасного стану дендрофлори міста Новомиргорода та Кропивницького дозволяє виявити найбільш поширені види деревних рослин та кущів, що використовуються в озелененні міста та виконують санітарно – гігієнічну, димо - , газо - , пилозахисну, фітонцидну, естетичну функції.

Програма має на меті оволодіння усними та письмовими мовленнєвими зразками у тематичних рамках природознавства, розвиток основ спілкування та збагачення лексичного запасу через розширення ситуацій спілкування іноземною мовою в екологічній сфері.

Вивчення мовлення на заняттях передбачає комплексну реалізацію практичних, виховних і освітніх цілей, базується на прикладах з різних життєвих ситуацій та практики сприйняття мови на слух, «спонтанного» спілкування. При цьому виховні й освітні цілі реалізуються в процесі практичного оволодіння мовою.

Навчальна програма з позашкільної освіти «Цікава дендрологія» спрямована на вивчення вихованцями дендрофлори світу та рідного краю крізь призму англійської мови і спрямована на еколого-натуралістичний та гуманітарний напрямки. Реалізується в гуртках, творчих обєднаннях закладів позашкільної освіти.

В основу навчальної програми покладені авторські матеріали.

Мета програми – крізь призму англійської мови дослідити та проаналізувати видовий склад дендрофлори міст Новомиргорода та Кропивницького; здійснити систематичний, екологічний, флористичний та географічний аналізи дендрофлори парків, скверів та вуличних насаджень міст; скласти списки провідних родин та рейтинг родів; удосконалити граматичні, синтаксичні, фонетичні навички з англійської мови; розширити кругозір, покращити словниковий запас та виховувати повагу до національних і міжнародних звичаїв та традицій здобувачів освіти.

Поставлена мета передбачає розвязання таких завдань:

- встановити видовий склад сучасної дендрофлори міст Новомиргорода та Кропивницького;

- проаналізувати систематичну структуру дендрофлори;

- встановити таксономічну структуру видів дендрофлори;

- описати життєві форми видів;

- здійснити екологічний аналіз за основними параметрами;

- зробити географічний аналіз;

- формувати мотивацію до збереження і підтримання естетичної якості

та гармонійності середовища;

- розвивати творчі здібності вихованців;

- виховувати повагу до національних звичаїв і традицій;

- формувати екологічну культуру, культуру здорового і безпечного

способу життя;

- сприяти професійному самовизначенню.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

- пізнавальних – засвоєння початкових знань, понять з дендрології; формування й розв’язання пізнавальних задач; засвоєння вихованцями наукових понять, що стосуються умов існування рослин в природному середовищі; оволодіння основними видами роботи з визначниками, ведення особистих спостережень за рослинами в природних умовах;

- практичних – оволодіння прийомами збору дендрофлори, заготівлі, сушіння та зберігання рослин; опанування навичками вирощування деревних видів на навчально дослідних земельних ділянках; проведення досліджень і фенологічних спостережень; уміннями вести польові щоденники для опису рослин;

- творчих – розвиток творчих здібностей вихованців у процесі вивчення дендрофлори, розроблення й реалізація екологічних проектів, проведення творчих конкурсів; підготовка вихованців до участі в науково практичних конференціях, участь у науково дослідницьких проектах МАН, екологічних маршрутах, акціях;

- здоров’яформуючих – створення умов для формування та розвитку професійно важливих якостей та властивостей шляхом використання засобів професійно прикладної фізичної культури, залучення вихованців до здорового способу життя, засвоєння природозберігаючих моделей поведінки;

- соціальних – виховання дбайливого ставлення до ресурсів деревних видів рослин, дотримання принципів біо- та екоетики; професійного самовизначення; усвідомлення вихованцями гуртка необхідності екологічної та природоохоронної діяльності.

Мета вивчення мовлення підпорядковується основній меті навчання іноземної мови у навчальних закладах. Досягнення цієї мети передбачає взаємопов’язаний комунікативний і соціокультурний розвиток здобувача освіти засобами мови для підготовки їх до міжкультурного спілкування в різноманітних сферах життєдіяльності. У зв’язку з останнім стає актуальним вивчення курсу як засобу ознайомлення із природознавчими поняттями та із екологічними реаліями англомовних країн.

Практична мета полягає в тому, щоб навчити здобувачів позашкільної освіти навчання англійської мови у процесі освоєння знань природничого характеру:

- усному діалогічному і монологічному мовленню в тематичних рамках природнознавства;

- читати тексти публіцистичного і науково-популярного характеру з метою отримання інформації з теми на рівні повного або часткового розуміння; вихованці повинні вміти отримувати та розуміти інформацію з інструкцій, форм, бланків, вивісок, вказівок, плакатів, карт тощо;

- уміти сприймати на слух тексти згідно з тематикою;

- володіти основами культури й етикету письма та ознайомитися із міжнародними стандартами ведення ділової документації (в необхідних межах);

- систематизувати, набуті за попередні роки, знання граматичного матеріалу, необхідного для навчання природничого спілкування;

- збагачувати лексичний запас шляхом розширення ситуацій спілкування та проектів у екологічній сфері.

Освітня мета. Усвідомлення здобувачами освіти функцій іноземної мови в навчальному процесі й суспільстві; сприяння лінгвістичному розвитку вихованців; оволодіння знаннями про культуру, історію, реалії та традиції країни, мова якої вивчається; уміння, в разі необхідності, використовувати різноманітні засоби (працювати з книжкою, підручником, словником, довідковою літературою, аудіо та відеоматеріалами). Оволодіння іноземною мовою сприяє розвитку у здобувачів освіти мовленнєвих, інтелектуальних і пізнавальних здібностей; готує до участі в іншомовному спілкуванні; стимулює бажання подальшого самовдосконалення в галузі оволодіння іноземною мовою; розвиває вміння застосовувати знання і навички в реальних життєвих ситуаціях у процесі пошуково – дослідницької діяльності.

Виховна мета програми передбачає виховання культури спілкування; виховання особистості, здатної спілкуватися з носіями мови; вироблення уміння співпрацювати в групах у процесі виконання творчих завдань; залучення вихованців до загальнокультурних цінностей; виховання інтересу до вивчення й практичного застосування іноземної мови.

В процесі проведення занять за даною програмою, необхідно враховувати такі чинники: заняття повинні проводитися в умовах психологічного комфорту; використання дібраної згідно змісту програми і чинних вимог наочності, аудіо- та відеозаписів, тощо.

Оцінювання знань відбувається шляхом тестування. Тестові завдання, розроблені відповідно до системи оцінювання знань, допоможуть зменшити рівень формалізації процесу оцінювання і сприятимуть більш об’єктивному й адекватному оцінюванню навчальних досягнень вихованців.

На заняттях здобувачі освіти ознайомлюються із звичаями та традиціями англомовних країн, їх культурними надбаннями, політично – адміністративним устроєм, географічним положенням, екологічною ситуацією в англомовних країнах, навчаться грамотно викладати свої думки, розуміти всі тонкощі лексики, вести листування англійською мовою. Програма орієнтована, насамперед, на розвиток розмовних навичок, підвищення та закріплення рівня знань, здобутих на уроках у закладах загальної середньої освіти, а також подолання мовного бар’єру.

Вивчення даного курсу має велике значення для загального розвитку особистості здобувачів освіти, оскільки потребує значних зусиль систематичної праці, що сприяє формуванню працьовитості, самостійності, допитливості.

Мовні знання і навички (практичне засвоєння)

Мовленнєва сторона мови. Орфографія. Застосування правил читання і правопису засвоєного раніше і нового лексичного матеріалу, дотримання словесного наголосу, дотримання інтонації різних типів речень.

Лексична сторона мовлення. Продуктивний лексичний мінімум становить 1400 ЛО. Розширюється потенційний словник за рахунок оволодіння іншомовною лексикою і новими значеннями відомих слів, утворених на основі продуктивних способів словотвору. Здійснюється систематизація лексичних одиниць; систематизуються способи словотворення: побудовою слова, аффіксації, конверсії. Розвиваються навички розпізнавання і вживання в мові лексичних одиниць, що обслуговують мовленнєві ситуації в рамках тематики основної та старшої школи, найбільш поширених стійких словосполучень, реплік-кліше мовного етикету, характерних для культури країн досліджуваної мови; навичок використання лінгво – країнознавчого довідника, підручника і різних словників.

Граматична сторона мовлення. Означений, неозначений та нульовий артиклі з назвами країн і мов. Прийменники у фразах виражають напрямок, час, місце дії. Підрядні реченняпричини (so/such + that). Способи вираження дозволу, припущення, непряма мова. Вживання в мовленні дієслів в найуживаніших часових формах:

Present/Future/Past Simple, Present/Future/Past Continuous, Present/Past Perfect, Present Perfect Continuous/ Past Perfect Continuous; дієсловав Present Simple Passive, Future Perfect Passive.

Програма розрахована на два роки навчання з вихованцями старшого шкільного віку (9-11 класи):

- І-й рік навчання – початковий рівень – 144 години на рік, 4 години на тиждень;

- ІІ-й рік навчання – початковий рівень – 144 години на рік, 4 години на тиждень.

Під час освоєння програми вихованці отримають ґрунтовні знання з основ дендрології. Програмою передбачено вивчення практично всіх видів рослин, які використовуються в озелененні парків, скверів та вуличних насаджень. Для кращого засвоєння тем більшу кількість годин відведено на практичні заняття.

Враховуючи вікові особливості вихованців, програмою запропоновано використання різноманітних форм і методичних прийомів при подачі навчального матеріалу.

Форми і методи навчання: бесіди, лекції, семінарські заняття, практичні роботи, ситуаційні ігри, вікторини, тематичні вечори, тренінги, екскурсії, ігрові та творчі завдання, науково – практичні конференції, дослідницька робота, експедиції тощо. Заняття проводяться з використанням таких форм роботи: рольові ігри, робота в групах, парах, створення проектів та електронних плакатів.

Рекомендується проведення виставок, створення буклетів, лепбуків, колажів, відео, оформлення фотоальбомів, розробка маршрутів екологічних стежок.

У переліку рекомендованої літератури містяться джерела, що необхідні для виконання деяких практичних робіт.

На заняттях вихованці здобувають знання про особливості і значення певних видів рослин, що допомагає формувати поняття про цілісність природних комплексів, екологічні проблеми в регіоні, про рідкісні та зникаючі види рослин, особливості біоресурсів рідного краю.

Робота гуртка планується таким чином, щоб теоретичний матеріал поєднувався із самостійною роботою над літературою, з написанням рефератів, із практичними завданнями (проведенням фенологічних спостережень, роботою з визначниками рослин та природним матеріалом).

Під час проведення занять, екскурсій, походів слід приділити особливу увагу дотриманню правил безпеки, дотримуватись принципів раціонального природокористування, охорони рідкісних та зникаючих видів рослин, сприяти відтворенню запасів деревних рослин.

В дослідженнях використовуються загальноприйняті методи маршрутного флористичного обстеження, морфолого – екологічний, флористичні методи, математичний аналіз флори.

Дані досліджень, що проводять вихованці, створюють основу для моніторингу дендрофлори міст. Матеріали можуть бути використані в системних працях із проблем дендрології України, а також залучені до шкільних і вузівських курсів з дендрології, ботаніки, екології та ін.; вони можуть використовуватися на факультативних заняттях та гуртках ботанічного циклу.

Зміст програми відповідає загальнодидактичним та спеціальним принципам:

- науковості;

- доступності;

- систематичності;

- послідовності;

- зв’язку з життям;

- екологічним особливостям України;

- безперервного систематичного чергування розумового та рухового навантаження (відпочинку) на організм вихованця.

Групова позакласна робота дозволяє залучити вихованців до неформального вивчення іноземної мови, коли максимально враховуються їхні особисті потреби, оскільки вони самі обирають той чи інший гурток, або беруть участь у тому чи іншому позакласному заході.

Керівник гуртка в установленому порядку може вносити зміни до розподілу навчального часу на вивчення окремих тем програми, враховуючи рівень підготовки, вік, інтереси вихованців, стан матеріально технічної бази закладу, в якому працюють гуртки.

 

 

 

 

 

 

Початковий рівень, перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п

Назва розділу

Кількість годин

Теоретичних

Практичних

Разом

1.

Вступ.

6

2

8

2.

Основи наукових досліджень.

6

6

12

3.

Основні екологічні проблеми людства, їх глобальний характер та суть.

6

6

12

4.

Проблеми і перспективи охорони рослинного світу.

10

20

30

5.

Морфологія та анатомія рослин.

8

10

18

6.

Стан дендрофлори окремих міст України в порівнянні із центральною Україною.

14

22

36

7.

Особливості дендрофлори Сполучених Штатів Америки.

12

12

24

8.

Підсумкове заняття.

2

2

4

 

Всього:

64

80

144

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

  1. Вступ (8 год)

Теоретична частина: Поняття дендрології як науки. Історія розвитку дендрології. Розвиток дендрології в Україні. Відомі вчені-дендрологи. Ознайомлення з дендрологічною термінологією на англійській мові.

Дендрофлора. Життєві форми рослин. Гербарій.

Систематика рослин. Поняття про вид, рід, родину, порядок, клас, відділ, підцарство, царство (див. додаток 2). Ознайомлення вихованців із планом проведення Всеукраїнських, обласних та районних очно – заочних масових заходів. Вступний інструктаж з БЖД, первинний інструктаж з ОП та БЖД (див. додаток 1).

Практична частина: Створення презентацій, фото- та відеоматеріалів про відомих вчених-дендрологів. Scientists-dendrologists (див. додаток 1).

 

2. Основи наукових досліджень (12 год)

Теоретична частина:Поняття науки, історія становлення і розвитку. Методологічні основи наукового пізнання. Системний аналіз в науці. Організаційні засади науки. Диференціація та інтеграція науки.

Роль особистості в організації і проведені досліджень. Вимоги до проведення досліджень. Інформаційне забезпечення наукових досліджень. Робота з науковими виданнями. Обгрунтування обсягу біологічного матеріалу досліджень. Організація дослідів (див. додаток 1). Обробка та оформлення результатів дослідження. Ведення документації з обліку результатів біологічних досліджень. Вимоги до написання наукових робіт. Ділове англійське мовлення.

Практична частина: Ознайомлення з англомовною термінологією для біометричної обробки. Біометрична обробка малочисельної кількості дат з певних характеристик біологічних об’єктів. Біометрична обробка багаточисельної кількості дат з певних характеристик біологічних об’єктів. Визначення вірогідності різниці між середніми величинами. Складання таблиць, схем, графіків. Робота з текстами для аудіювання.

 

3. Основні екологічні проблеми людства, їх глобальний характер та суть (12 год)

Теоретична частина: Загальна характеристика екологічних проблем в Україні та світі. THE ENVIRONMENTAL PROBLEMS – Екологічні проблеми. Забруднення повітря: причини та наслідки. Промислове забруднення повітря: необхідні заходи. Зменшення об’ємів та очистка викидів. Our Earth is a wonderful planet.

Антропогенний вплив на водні ресури, грунти, ліси та біорізноманіття.

Руйнування природного середовища життя. Чужорідні види. Надмірна експлуатація природних ресурсів. Загроза глобального потепління. Ліквідація глобальної екологічної кризи. The threat of global warming. Elimination of the Global Environmental Crisis.

Екологічні проблеми Кіровоградщини та Новомиргородщини, шляхи їх вирішення. Kirovograd Region (Кіровоградська область), Novomirgorodsky district (Новомиргородський район): природо – географічне положення.

Практична частина: Створення екологічного проекту, що зробить довкілля чистішим. Упорядкування та очищення території міст Кропивницького та Новомиргорода (див. додаток 1). Тексти для аудіювання. Organizing and cleaning theterritory of the citiesof Kropyvnitskyand Novomirgorod.

 

4. Проблеми і перспективи охорони рослинного світу (30 год)

Теоретична частина: Функціонування біологічних систем на всіх рівнях організації життя – від молекулярного до біосферного, зв’язки між ними. Ecological Problemsof Ukraine (Екологічні проблеми України).

Антропогенний вплив на екосистеми. Інтенсифікація виробництва. Культивування природних земельних ділянок. Деградація екосистем.

Проектування, створення, утримання та експлуатація зелених насаджень.

Зелені насадження загального та обмеженого користування, спеціального призначення. Поняття про парк, сквер, бульвар, набережну, лісопарк, лугопарк, гідропарк (park, boulevard, quay, forestpark, meadowpark, waterpark).

Збереження рослин на національному, регіональному і міжнародному рівнях. Роль ботанічних садів, історичних парків, заповідників і заказників в охороні рослинного світу. Червона книга України. Представники місцевої дендрофлори, занесені до Червоної книги України (Red Book of Ukraine) (див. додаток 1).

Практична частина: Вивчення деревних рослин Червоної книги України (Thestudyo ftree plants of the Red Data Book of Ukraine) (див.    додаток 1). Тексти для читання та аудіювання. Виготовлення картотеки представників місцевої дендрофлори, що підлягають охороні (див.      додаток 1). Догляд за деревними видами рослин у парках та скверах міст Кропивницького та Новомиргорода. Озеленення території закладу позашкільної освіти (Planting the territory of the institution of extracurricula reducation). Екскурсії до парку, лісопарку, лугопарку, гідропарку, лісу (Excursions to the park, forestpark, meadowpark, hydropark, forest) (див.  додаток 1).

 

5. Морфологія та анатомія рослин (18 год)

Теоретична частина: Особливості будови рослини та її окремих органів. Закономірності їх утворення. Фотосинтез. Дихання та живлення рослин. Розмноження рослин. Зміна будови рослини в ході індивідуального та історичного розвитку.

Практична частина: Будова мікроскопа та правила роботи з ним. The structure of the microscope and rules for working with it. Вивчення будови клітин та тканин рослини під мікроскопом (див. додаток 1). Складання колекцій насіння та плодів деревних видів рослин. Виготовлення фотоальбому на англійській мові на тему: «Фотосинтез».

 

6. Стан дендрофлори окремих міст України в порівнянні із центральною Україною (36 год)

Теоретична частина: Geographical position of Ukraine (Географічне положення України) (див. додаток 1). Дендрофлора України. Дикорослі й культивовані дерева і кущі. Підцарство Вищі рослини. Загальна характеристика відділу Pinophyta Голонасінні та відділу Magnoliophyta Покритонасінні. Клас Magnoliopsida Дводольні (див. додаток 2).

Odessa region. (Одеська область). Дендрофлора міста Одеси: формування, сучасний стан, перспективи оптимізації. Природно – історичні умови формування рослинного покриву у Північно-Західному Причорномор’ї. Особливості формування грунтово – кліматичних умов (див. додаток 1). Історія формування і вивчення дендрофлори міста. Просторова структура дендрофлори та основні типи обєктів зеленого будівництва в місті Одеса. Біоекологічна характеристика видів – інтродуцентів. Використання, збереження і збагачення видової різноманітності дендрофлори міста. Види і форми декоративних рослин. Перспективи оптимізації дендрофлори міста Одеси.

Volyn region (Волинська область). Культивована дендрофлора Волині та перспективи її використання. Грунтово – кліматичні умови регіону (див. додаток 1). Храктеристика таксономічного складу та біоекологічні особливості культивованої дендрофлори, її використання, збереження та збагачення.

Geographical position of the Poltavaregion (Географічне положення Полтавської області) (див. додаток 1). Дендрофлора парків Полтавщини: сучасний стан, шляхи збереження та розвитку. Історія формування та вивчення осередків культивованої дендрофлори. Особливості природно – кліматичних умов регіону. Вікові рослини, рідкісні та цінні декоративні види дендрофлори. Проблеми збереження, відновлення та розвитку парків Полтавщини.

Дендрофлора Державного історико – меморіального Лук’янівського заповідника у місті Києві. Історія створення.

Практична частина: Визначення видового складу дендрофлори України. Здійснення систематичного та ботаніко – географічого аналізу дендрофлори міста Одеси (див. додатки 1, 2, 3, 4). Визначення аборигенних, рідкісних та інвазійно – активних видів у дендрофлорі міста Одеси. Визначення таксономічного складу культивованої дендрофлори Волині. Здійснення систематичного та флористичного аналізу культивованої дендрофлори Волині (див. додатки 2, 3, 4). Оцінка перспективності інтродукції деревних рослин. Здійснення систематичного та ботаніко – географічного аналізу дендрофлори парків Полтавщини (див. додатки 2, 3, 4). Робота над текстами для читання та аудіювання про Odessa region, Volyn region, Geographical position of the Poltava region. Перегляд відеофільмів. Порівняльний аналіз дендрофлори парків міст Одеси, Луцька та Полтави (див. додатки 2, 3, 4). Підготовка відео презентацій в англомовному варіанті. Аналіз стану декоративних насаджень Державного історико меморіального Лук’янівського заповіднику у місті Києві.

Екскурсії до парків міст Одеси, Луцька, Києва, Полтави, Кропивницького. Excursions to parks of cities of Odessa, Lutsk, Kiev, Poltava, Kropivnitsky (див. додаток 1).

 

7. Особливості дендрофлори Сполучених Штатів Америки (24 год)

Теоретична частина: Характеристика території Сполучених Штатів Америки: географічне розташування, природні умови і природні ресурси, геологічна будова, рельєф, клімат, поверхневі води, грунти, флора і фауна (див. додаток 1). Техногенні та екологічні проблеми Сполучених Штатів Америки, шляхи їх вирішення. Антропогенний вплив на рослинність.       USА geographic location (Географічне положення США) Climate (клімат). Nature of theUSA (Природа США) (див. додаток 1). Особливості дендрофлори Сполучених Штатів Америки: сучасний стан, шляхи збереження та розвитку, перспективи використання. Рідкісні та цінні декоративні види дендрофлори. Роль ботанічних садів, історичних парків, заповідників і заказників в охороні рослинного світу США. Вotanical gardens, historic parks, reserves and wildlife preserves in the United States.

Практична частина: Здійснення систематичного та ботаніко – географічого аналізу дендрофлори Сполучених Штатів Америки (див. додатки 2, 3, 4). Визначення таксономічного складу дендрофлори Сполучених Штатів Америки. Визначення аборигенних, рідкісних та інвазійно – активних видів у дендрофлорі Сполучених Штатів Америки. Оцінка перспективності інтродукції деревних рослин. Порівняльний аналіз дендрофлори парків Сполучених Штатів Америки. Робота з текстами для аудіювання. Прослухування аудіозаписів із термінологією систематики на англійській мові.

 

8. Підсумкове заняття (4 год)

Теоретична частина: Підведення підсумків роботи вихованців гуртка за рік. Презентація дослідницьких робіт, рефератів, фото- та відеоальбомів, картотек, гербарію (див. додаток 1). Обговорення плану роботи на період літніх канікул та новий навчальний рік. Summing up the work of pupils for a year. Presentation of research papers, abstracts, photo and video albums, card indexes, herbarium. Discussion of the work plan for the summer holidays and the new academic year.

Практична частина: Підготовка звіту про участь у Всеукраїнській трудовій акції «Дослідницький марафон».

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

  •                 історію розвитку дендрології в Україні, відомих вчених-дендрологів;
  •                 дендрологічну термінологію в англомовному варіанті;
  •                 життєві форми рослин;
  •                 екологічні проблеми в Україні, США та світі і шляхи їх  вирішення;
  •                 екологічні проблеми Кіровоградщини та Новомиргородщини;
  •                 рівні організації життя біологічних систем;
  •                 про антропогенний вплив на екосистеми, інтенсифікацію виробництва, деградацію екосистем;
  •                 зелені насадження загального та обмеженого користування, спеціального призначення;
  •                 про збереження рослин на національному, регіональному і міжнародному рівнях;
  •                 особливості будови рослини та її окремих органів, закономірності їх утворення
  •                 особливості процесів фотосинтезу, дихання, живлення та розмноження рослин;
  •                 дикорослі й культивовані дерева і кущі України, міст Одеси, Луцька, Полтави, Києва; їх сучасний стан, використання та збереження;
  •                 особливості дендрофлори Сполучених Штатів Америки: сучасний стан, шляхи збереження та розвитку, перспективи використання;
  •                 історію становлення і розвитку науки;
  •                 методологічні основи наукового пізнання, системний аналіз в науці, організаційні засади науки, диференціацію та інтеграцію науки;
  •                 роль особистості в організації і проведені досліджень;
  •                 вимоги до проведення досліджень та написання наукових робіт.

Вихованці мають вміти:

  •                 створювати презентації, фото- та відеоматеріали, екологічні проекти та оформляти свої дослідження, використовуючи англомовний матеріал;
  •                 виготовляти картотеки представників місцевої дендрофлори, що підлягають охороні;
  •                 вільно володіти інформацію про географічне розміщення країн та регіонів, які вивчалися, використовуючи вивчену лексику іноземної мови;
  •                 працювати з мікроскопом;
  •                 складати колекції насіння та плодів деревних видів рослин;
  •                 працювати з визначниками рослин;
  •                 здійснювати систематичний та ботаніко-географічний аналіз дендрофлори;
  •                 визначати аборигенних, рідкісних та інвазійно-активних видів у дендрофлорі;
  •                 визначати таксономічний склад культивованої дендрофлори;
  •                 здійснювати порівняльний аналіз дендрофлори різних парків;
  •                 проводити біометричну обробку малочисельної та багаточисельної кількості дат з певних характеристик біологічних об’єктів;
  •                 визначати вірогідність різниці між середніми величинами;
  •                 складати таблиці, схеми, графіки.

Вихованці мають набути досвіду:

  •                 догляду за деревними видами рослин у парках та скверах міст;
  •                 озеленення території закладу позашкільної освіти;
  •                 вирощування деревних рослин;
  •                 створення презентацій, екологічних проектів, фотоальбомів, відеоальбомів, звітів, картотек;
  •                 роботи із визначниками рослин;
  •                 визначення видового складу дендрофлори міст;
  •                 проведення дослідницької та наукової робіт.

Аудіювання:

  •                 розуміють мовлення;
  •                 розуміють основний зміст прослуханих текстів різного характеру, побудованих на засвоєному матеріалі.

Говоріння:

Монологічне говоріння:

  •                 роблять повідомлення про повсякденні (минулі) події;
  •                 роблять короткий переказ змісту почутого, побаченого;
  •                 роблять повідомлення, що містить знайомий мовний і мовленнєвий матеріал;
  •                 коментують зображене;
  •                 порівнюють предмети або особи відносно певної ознаки;
  •                 висловлюють своє ставлення стосовно до об’єктів, явищ, подій.

Діалогічне мовлення:

  •                 ініціюють і закінчують діалог;
  •                 підтримують спілкування, використовуючи діалоги різних типів;
  •                 розігрують короткі сценки, виступаючи у певних ролях;
  •                 беруть участь у розмовах на прості та звичні теми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Початковий рівень, другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п

Назва розділу

Кількість годин

Теоретичні

заняття

Практичні

заняття

Разом

1.

Вступ. Вплив людини на рослинний світ.

4

6

10

2.

Особливості дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії.

12

12

24

3.

Охорона навколишнього середовища. Екологія і сучасність.

6

10

16

4.

Інтродукція й акліматизація деревних рослин.

2

4

6

5.

Матеріали та методи дослідження дендрофлори.

6

4

8

6.

Особливості дендрофлори міста Кропивницького та її роль в оптимізації міського середовища.

8

16

24

7.

Особливості дендрофлори міста Новомиргорода.

 

8

16

24

8.

Декоративні дерева і

 кущі.

6

10

16

9.

Озеленення території закладу позашкільної освіти.

4

10

14

10.

Підсумкове заняття.

2

 

2

 

Всього:

 

 

144

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

  1.               Вступ. Вплив людини на рослинний світ (10 год)

Теоретична частина: Основні форми впливу людини на рослинний світ. Вступний інструктаж з БЖД, первинний інструктаж з ОП та БЖД (див. додаток 1). Принципи раціонального природокористування. Відтворення запасів деревних рослин. Вирощування деревних рослин на навчально дослідних ділянках. Види забруднень довкілля, їх джерела та класифікація.
Types of environmental pollution, their sources and classification. Дендрофлора і екологія. Вплив економічної кризи на потенціал здоров’я людини.

Практична частина: Прокладання маршруту екологічної стежки. Обладнання зупинок (див. додаток 1). Дослідження рослинного світу. Ведення спостережень за ростом і розвитком деревних рослин. Conducting observations on the growth and development of tree plants. Перегляд відеофільмів на англійській мові.

 

2. Особливості дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії (24 год)

Теоретична частина: Характеристика території Канади, Австралії та Великобританії: географічне розташування, природні умови і природні ресурси, геологічна будова, рельєф, клімат, поверхневі води, грунти, флора і фауна. Geographical position of Great Britain (Географічне положення Великобританії). Climate (клімат). Geographical position of Canada (Географічне положення Канади). Climate (клімат). Nature of the Canada (Природа Канади). Geographical position of Australia (Географічне положення Австралії). Climate (клімат). Nature of the Australia (Природа Австралії) (див. додаток 1).

Техногенні та екологічні проблеми Канади, Австралії та Великобританії, шляхи їх вирішення. Антропогенний вплив на рослинність. Особливості дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії: сучасний стан, шляхи збереження та розвитку, перспективи використання. Рідкісні та цінні декоративні види дендрофлори. Роль ботанічних садів, історичних парків, заповідників і заказників в охороні рослинного світу Канади, Австралії та Великобританії.

Практична частина: Здійснення систематичного та ботаніко – географічого аналізу дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії. Визначення таксономічного складу дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії. Визначення аборигенних, рідкісних та інвазійно-активних видів у дендрофлорі Канади, Австралії та Великобританії. Оцінка перспективності інтродукції деревних рослин. Порівняльний аналіз дендрофлори парків Канади, Австралії та Великобританії (див.              додатки 2, 3, 4). Підготовка розповідей англійською мовою про систематичний та ботаніко – географічий аналіз дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії.

 

3. Охорона навколишнього середовища. Екологія і сучасність      (16 год)

Теоретична частина: Екологічна свідомість суспільства. Біологічні катастрофи спричинені діяльністю людини. Види деревних рослин, що підлягають охороні на території району та області. Рослини Червоної Книги України. Охорона рідкісних та зникаючих видів рослинних угруповань. Зелена книга України. Збереження біологічного різноманіття. Заповідні території України (див. додаток 1). Юридична відповідальність за порушення вимог природоохоронного законодавства. Співпраця екологічних товариств, фондів, партій, наукових установ за збереження природи. Способи захисту людини від несприятливих факторів довкілля за допомогою рослин. Екологічний стан зелених насаджень міста. Рослини індикатори.

Environmental Protection (Захист навколишнього середовища). World problems of ecology (Світові проблеми екології). Environmental Protection in Ukraine (Захист навколишнього середовища в Україні). Environmental Protection in GreatBritain (Захист навколишнього середовища у Великобританії). Environmental Protection in USA (Захист навколишнього середовища у США). Навколишнє середовище: як зберегти його здоровим для людей.

Практична частина: Виявлення рідкісних для даної місцевості рослин, які занесені до Червоної Книги України. Створення фотоальбому деревних рослин Червоної Книги області та району (див. додаток 1). Дослідження екологічного стану зелених насаджень міста. Investigation of the ecological condition of the green plantations of the city. Створення презентації на тему «Екологія рідного краю» з елементами англійської термінології. Підготовка звіту про участь у Всеукраїнській трудовій акції «Юннатівський зеленбуд».

 

4. Інтродукція й акліматизація деревних рослин (6 год)

Теоретична частина: Введення в англомовну термінологію. Поняття про інтродукцію та акліматизацію рослин. Профілактичні та санітарні заходи. Акліматизація деревних культур відкритого та захищеного ґрунту, завезених із різних кліматичних зон земної кулі. Вивчення та введення в культуру дикорослих рослин, правила догляду за ними.

Практична частина: Розмноження та догляд за новими видами та сортами деревних рослин. Ознайомлення з видовою різноманітністю деревних рослин США та Канади англійською мовою. Фенологічні спостереження за розвитком та ростом нових видів та сортів деревних рослин.

5. Матеріали та методи дослідження дендрофлори (8 год)

Теоретична частина: Дендрофлора парків, скверів та вуличних насаджень міста як об’єкт дослідження. Інвентаризація зелених насаджень. Вивчення назв обладнання для практичних робіт на англійській мові. Визначення видового складу дендрофлори у польових умовах та за гербарним матеріалом (див. додаток 1). Співставлення латинських назв деревних рослин та назв англійською мовою. Визначення видового складу дендрофлори за загальноприйнятими методиками за допомогою сучасних монографічних видань та визначників. Аналіз та вивчення визначника «Определитель высших растений Украины» (1987)). Ботаніко – географічний аналіз дендрофлори відповідно до поділу світу А.Л. Тахтаджяна (1978).

Класичні методи флористичних досліджень та інтродукції і акліматизації рослин. Математичний аналіз: вирахування родового коефіцієнту досліджуваної дендрофлори, пропорції біоти, таксономічних відношень; відсоткового вмісту видів у родинах та родах.

Родовий коефіцієнт; систематичний, екологічний та географічний аналізи дендрофлори за методикою, розробленою вітчизняним фахівцем – дендрологом Л.І.Крицькою.

Практична частина: Визначення видового складу дендрофлори у польових умовах та за гербарним матеріалом. Здійснення ботаніко – географічного аналізу дендрофлори відповідно до поділу світу А.Л.Тахтаджяна (1978) (див. додаток 2). Робота над аудіюванням та по вдосконаленню граматики.

 

6. Особливості дендрофлори міста Кропивницького та її роль в оптимізації міського середовища (24 год)

Теоретична частина: Характеристика території дослідження – місто Кропивницький: географічне розташування, природні умови і природні ресурси, геологічна будова, рельєф, клімат, поверхневі води, грунти, флора і фауна, екологія,  охорона  природи. Kirovograd Region (Кіровоградська область) (див. додаток 1).

Дендрофлора насаджень загального користування та природних місцезростань. Англомовна термінологія. Флористична пропорція. Родовий коефіцієнт. Провідні родини дендрофлори: Rosaceae Розові, Salicaceae Вербові, Oleaceae Маслинові, Aceraceae Кленові, Pinaceae Соснові, Fagaceae Букові. Провідні роди дендрофлори: Rosa L. Шипшина, Salix L. Верба,     Acer L. Клен, Populus L. Тополя, Crataegus L. Глід, Spiraea L. Спірея,   Fraxinus L. Ясен (див. додаток 2). Життєві форми видів дендрофлори.

Мезофіти, мезоксерофіти, ксеромезофіти, ксерофіти, гігромезофіти, гігрофіти, мезогігрофіти. Фанерофіти, геліофіти, сциофіти, геліосциофіти, сциогеліофіти. Мегатермофіти, мезотермофіти, оліготермофіти (див.   додаток 3).

Природні ареали поширення рослинності (див. додаток 4). Аборигенні та інтродуковані види дендрофлори. Ступінь акліматизації та натуралізації інтродукованих видів. Декоративні, харчові, лікарські, дубильні та кормові види дендрофлори. Робота над англомовною лексикою за вивченою темою.

Лісова рослинність урочища Злодійська балка. Голонасінні рослини в озеленені міста Кропивницького.

Практична частина: Опис видів на українській та англійській мовах: Ailanthus altissima (Mill.) Swingle Айлант найвищий, Ulmus glabra Huds. В’яз шорстколистий, Quercus robur L. Дуб звичайний, Salix alba L. – Верба біла, Malus domestica Borkh. Яблуня домашня. Виготовлення гербарію деревних рослин. Визначення провідних родин та родів дендрофлори міста Кропивницького (див. додаток 2). Складання таблиці з використанням латинської та англійської термінології. Встановлення пропорції біоти та родового коефіцієнту дендрофлори. Екологічний аналіз видів дендрофлори: відношення рослин до світла, температури, води (див. додаток 3). Географічний аналіз видів дендрофлори (див. додаток 4).

Екскурсії до парків, скверів та лісопарку міста Кропивницького. Excursions to parks, gardens and forest park in the city of Kropyvnitsky.

 

7. Особливості дендрофлори міста Новомиргорода (24 год)

Теоретична частина: Характеристика території дослідження – місто Новомиргород: географічне розташування, природні умови і природні ресурси, геологічна будова, рельєф, клімат, поверхневі води, грунти, флора і фауна, екологія, заповідні об’єкти Новомиргородщини. Novomirgorodsky district (Новомиргородський район) природо – географічне положення (див. додаток 1).

Систематика видів дендрофлори. Таксономічна структура. Провідні родини дендрофлори: Rosaceae Розові, Aceraceae Кленові, Grossulariaceae Агрусові, Oleaceae Маслинові, Caprifoliaceae Жимолостеві, Ulmaceae В’язові, Malvaceae Мальвові, Saliaceae Вербові. Провідні роди дендрофлори: Acer L. Клен, Cerasus L. Вишня, Ulmus L. В’яз, Prunus L. Слива, Ribes L. Смородина, Tilia L. Липа, Fraxinus L. Ясен (див. додаток 2).

Життєві форми видів дендрофлори. Екологічний та географічний аналізи. Ecological and geographical analyzes (див. додатки 3 ,4).

Практична частина: Виготовлення гербарію деревних рослин парків та скверів міста. Здійснення систематичного аналізу дендрофлори міста Новомиргорода на українській та англійській мовах (див. додаток 2). Встановлення таксономічної структури видів дендрофлори. Життєві форми. Визначення провідних родин та родів дендрофлори. Складання таблиці. Екологічний аналіз видів дендрофлори: відношення рослин до світла, температури, води (див. додаток 3). Географічний аналіз видів дендрофлори (див. додаток 4). Дублювання аналітичної роботи англійської мовою.

Екскурсії до парків та скверів міста Новомиргорода. Excursions to Parks and Gardens of Novomirgorod.

 

 

8. Декоративні дерева і кущі в озелененні (16 год)

Теоретична частина: Садово паркове мистецтво. Garden art. Використання хвойних видів у створенні парків, озелененні міст і сіл (див. додаток 3). Біологічні особливості декоративних дерев та кущів. Основні способи розмноження декоративних дерев та кущів, догляд за ними у різні пори року. Досягнення науки у створенні нових сортів декоративних кущів, хвойних порід.

Практична частина: Аудіювання по темі: Garden art. Створення проекту озеленення англійською та українською мовами. Заготівля та укорінення живців декоративних дерев, кущів, догляд за ними. Закладання дендрарію (див. додаток 3). Виготовлення колекції насіння та плодів декоративних дерев і кущів.

 

9. Озеленення території закладу позашкільної освіти (14 год)

Теоретична частина: Ознайомлення із різноманітністю стилів озеленення в англомовних країнах. Вибір стилю та підбір декоративних дерев і кущів для зовнішнього озеленення закладу позашкільної освіти. Влаштування та оформлення міксбортерів (див. додаток 3).

Особливості ландшафтного проектування в закладі позашкільної освіти. Основні вимоги до планування та розміщення декоративних дерев та кущів на навчально дослідній ділянці.

Практична частина: Висаджування декоративних дерев і кущів. Влаштування міксбордерів, догляд за ними (див. додаток 3). Робота над текстами для читання і аудіювання, граматикою. Підготовка звіту українською та англійською мовами про участь у Всеукраїнському    конкурсі – огляді навчально – дослідних земельних ділянок.

 

10. Підсумкове заняття (2 год)

Теоретична частина: Підведення підсумків роботи вихованців гуртка за рік. Презентація дослідницьких робіт, рефератів, фото- та відеоальбомів, картотек, гербарію українською та англійською мовами. Обговорення плану роботи на період літніх канікул та новий навчальний рік.

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці мають знати:

  •                 основні форми впливу людини на рослинний світ;
  •                 загальні правила безпеки;
  •                 принципи раціонального природокористування;
  •                 основні методи відтворення запасів та вирощування деревних рослин на навчально дослідних ділянках;
  •                 види забруднень довкілля, їх джерела та класифікація;
  •                 про вплив економічної кризи на потенціал здоров’я людини;
  •                 характеристику території Канади, Австралії та Великобританії;
  •                 техногенні та екологічні проблеми Канади, Австралії та Великобританії, шляхи їх вирішення;
  •                 антропогенний вплив на рослинність;
  •                 особливості дендрофлори Канади, Австралії та Великобританії: сучасний стан, шляхи збереження та розвитку, перспективи використання;
  •                 рідкісні та цінні декоративні види дендрофлори;
  •                 роль ботанічних садів, історичних парків, заповідників і заказників в охороні рослинного світу Канади, Австралії та Великобританії;
  •                 біологічні катастрофи спричинені діяльністю людини;
  •                 види деревних рослин, що підлягають охороні на території району та області;
  •                 рослини Червоної Книги України та Зеленої книги України;
  •                 заповідні території України;
  •                 юридичну відповідальність за порушення вимог природоохоронного законодавства;
  •                 способи захисту людини від несприятливих факторів довкілля за допомогою рослин;
  •                 екологічний стан зелених насаджень міста, рослин індикаторів;
  •                 про інтродукцію та акліматизацію рослин;
  •                 профілактичні та санітарні заходи;
  •                 про акліматизацію деревних культур відкритого та захищеного ґрунту, завезених із різних кліматичних зон земної кулі;
  •                 про визначення видового складу дендрофлори за загальноприйнятими методиками за допомогою сучасних монографічних видань та визначників;
  •                 ботаніко – географічний аналіз дендрофлори відповідно до поділу світу А.Л. Тахтаджяна (1978);
  •                 класичні методи флористичних досліджень та інтродукції і акліматизації рослин;
  •                 математичний аналіз: вирахування родового коефіцієнту досліджуваної дендрофлори, пропорції біоти, таксономічних відношень; відсоткового вмісту видів у родинах та родах;
  •                 екологічний та географічний аналізи видів дендрофлори за методикою, розробленою вітчизняним фахівцем – дендрологом Л.І.Крицькою;
  •                 характеристику території дослідження – місто Кропивницький: географічне розташування, природні умови і природні ресурси, геологічна будова, рельєф, клімат, поверхневі води, грунти, флора і фауна, екологія, охорона природи;
  •                 дендрофлору насаджень загального користування та природних місцезростань;
  •                 провідні родини дендрофлори міста Кропивницького;
  •                 життєві форми видів дендрофлори;
  •                 біологічні особливості мезофітів, мезоксерофітів, ксеромезофітів, ксерофітів, гігромезофітів, гігрофітів, мезогігрофітів;фанерофітів, геліофітів, сциофітів, геліосциофітів, сциогеліофітів;мегатермофітів, мезотермофітів, оліготермофітів;
  •                 природні ареали поширення рослинності;
  •                 аборигенні та інтродуковані види дендрофлори;
  •                 ступінь акліматизації та натуралізації інтродукованих видів;
  •                 декоративні, харчові, лікарські, дубильні та кормові види дендрофлори;
  •                 характеристику території дослідження – місто Новомиргород: географічне розташування, природні умови і природні ресурси, геологічна будова, рельєф, клімат, поверхневі води, грунти, флора і фауна, екологія, заповідні об’єкти Новомиргородщини;
  •                 систематику видів дендрофлори;
  •                 таксономічну структуру;
  •                 провідні родини дендрофлори міста Новомиргорода;
  •                 провідні роди дендрофлори міста Новомиргорода;
  •                 садово-паркове мистецтво;
  •                 використання хвойних видів у створенні парків, озелененні міст і сіл;
  •                 біологічні особливості декоративних дерев та кущів;
  •                 основні способи розмноження декоративних дерев та кущів, догляд за ними у різні пори року;
  •                 досягнення науки у створенні нових сортів декоративних кущів, хвойних порід;
  •                 декоративні дерев і кущі, які використовуються для зовнішнього озеленення закладу позашкільної освіти;
  •                 особливості ландшафтного проектування в закладі позашкільної освіти;
  •                 основні вимоги до планування та розміщення декоративних дерев та кущів на навчально-дослідній ділянці.
  •                 значення нових лексичних одиниць, пов'язаних з тематикою даного етапу навчання і відповідними ситуаціями спілкування, в тому числі оцінної лексики, реплік – кліше мовного етикету, що відбивають особливості культури країн досліджуваної мови;
  •                 значення вивчених граматичних явищ в розширеному обсязі (видочасові, неособисті і невизначено – особисті форми дієслова, форми умовного способу, непряма мова, узгодження часів);
  •                 країнознавчу інформацію з автентичних джерел, збагатить соціальний досвід школярів: відомості про країни досліджуваної мови, науку і культуру, історичні і сучасні реалії, громадських діячів, місце в світовому співтоваристві і світовій культурі, взаєминах з нашою країною, мовні засоби і правила мовної і немовної поведінки у відповідності зі сферою спілкування і соціальним статусом партнера.

Вихованці мають вміти:

  •                 прокладати маршрут екологічної стежки;
  •                 вести спостереження за ростом і розвитком деревних рослин;
  •                 здійснювати систематичний та ботаніко – географічний аналізи;
  •                 визначати таксономічний склад дендрофлори;
  •                 визначення аборигенних, рідкісних та інвазійно-активних видів у дендрофлорі;
  •                 оцінювати перспективність інтродукції деревних рослин;
  •                 здійснювати порівняльний аналіз дендрофлори парків;
  •                 виявляти рідкісних для даної місцевості рослин, які занесені до Червоної Книги України;
  •                 створювати фотоальбоми деревних рослин;
  •                 досліджувати екологічний стан зелених насаджень міста;
  •                 створювати презентації;
  •                 готувати звіти про участь у Всеукраїнських трудових акціях;
  •                 визначати видовий склад дендрофлориу польових умовах та за гербарним матеріалом;
  •                 описувати види деревних рослин;
  •                 виготовляти гербарій деревних рослин;
  •                 визначати провідні родин та роди дендрофлори;
  •                 встановлювати пропорції біоти та родового коефіцієнту дендрофлори;
  •                 створювати проекти озеленення;
  •                 заготовляти та укорінювати живці декоративних дерев, кущів;
  •                 закладати дендрарій;
  •                 виготовляти колекції насіння та плодів декоративних дерев і кущів;
  •                 висаджувати декоративні дерева і кущі;
  •                 влаштовувати міксбордери, доглядати за ними.

з говоріння:

  •                 вести діалог, використовуючи оціночні судження, в ситуації офіційного та неофіційного спілкування (в межах вивченої тематики); розмовляти про себе, свої плани; брати участь в обговоренні проблем у зв'язку з прочитаним/прослуханим іншомовним текстом, дотримуючись правил мовленнєвого етикету;
  •                 розповідати про своє оточення, міркувати у межах вивченої тематики і проблематики; представляти соціокультурний портрет своєї країни і країн досліджуваної мови;

з аудіювання:

  •                 відносно повно і точно розуміти висловлювання співрозмовника в розповсюджених стандартних ситуаціях повсякденного спілкування, розуміти основний зміст та отримувати необхідну інформацію з різних аудіотекстів; прагматичних (оголошення, прогноз погоди), публіцистичних (інтерв'ю, репортаж), відповідних тематиці даної ступені навчання;

з читання:

  •                 читати автентичні тексти різних стилів і жанрів; публіцистичні, художні, науково-популярні, прагматичні – використовуючи основні види читання (ознайомлювальне, вивчаюче, пошукове /оглядове) в залежності від комунікативної задачі;

з  писемної мови:

  •                 писати особистий лист, заповнювати анкету, письмово викладати відомості про себе у формі, прийнятій в країнах мови, що вивчається, робити виписки з тексту англійською мовою.

Вихованці мають набути досвіду:

  •                 прокладання маршруту екологічної стежки, обладнання зупинок, дослідження рослинного світу;
  •                 ведення спостережень за ростом і розвитком деревних рослин;
  •                 виготовлення гербарію деревних рослин парків та скверів міста;
  •                 здійснення систематичного аналізу дендрофлори міста;
  •                 встановлення таксономічної структури видів дендрофлори;
  •                 визначення провідних родин та родів дендрофлори, складання таблиці;
  •                 здійснення екологічного аналізу видів дендрофлори;
  •                 здійснення географічного аналізу видів дендрофлори;
  •                 догляду за деревними видами рослин у парках та скверах міст;
  •                 озеленення території закладу позашкільної освіти;
  •                 вирощування деревних рослин;
  •                 роботи із визначниками рослин;
  •                 створення проектів озеленення;
  •                 влаштування міксбордерів.

 

Додатки

Додаток 1

Орієнтовний перелік обладнання

  1. Таблиці та методичні матеріали:
    1.        Охорона природних ресурсів (1 комп.).
    2.        Біосфера та її межі (1 комп.).
    3.        Рослинний світ (1 комп.).
    4.        Календар природи (1 комп.).
    5.        Методичні розробки з охорони праці та безпеки життєдіяльності    (1 комп.).
    6.        Охорона здоров’я (1 комп.).
  1. Геграфічні  карти:
    1.       Україна. Природні зони (1 прим.).
    2.       Україна. Охорона природи (1 прим.).
    3.       Україна. Рослинний світ (1 прим.).
    4.       Україна. Екологічна ситуація (1 прим.).
    5.       Сполучені Штати Америки. Фізична карта (1 прим.).
    6.       Сполучені Штати Америки. Рослинний світ (1 прим.).
    7.       Канада. Фізична карта (1 прим.).
    8.       Канада. Рослинний світ (1 прим.).
    9.       Австралія. Фізична карта (1 прим.).
    10.   Австралія. Рослинний світ (1 прим.).
    11.   Великобританія. Фізична карта (1 прим.).
    12.   Великобританія. Рослинний світ (1 прим.).
  2. Підручники та посібники:
    1.       Визначник рослин 10 шт.
    2.       Червона книга України 10 шт.
  3. Об’єкти натуральні:
    1.       Колекції:
      1.          Дерев та кущів (2 комп.).
      2.          Представників рослинного світу (2 комп.).
    2.       Гербарії:
      1.          Дикорослі рослини (2 комп.).
      2.          Культурні рослини (2 комп.).

5. Інструменти:

5.1. Секатор (5 шт.).

5.2. Ніж складний (5 шт.).

5.3. Лопата (штикова) (10 шт.).

5.4. Сапа (10 шт.).

5.5. Граблі (10 шт.).

6. Прилади та пристосування:

6.1. Ваги лабораторні (2 шт.).

6.2. Різноваги (2 наб.).

6.3. Компас (15 шт.).

7. Інвентар лабораторний:

7.1. Посуд (10 наб.).

7.2. Шкільний мікроскоп (10 шт.).

8. Туристичне спорядження:

8.1. Рюкзак (15 шт.).

8.2. Аптечка (5 комп.).

8.3. Окуляри сонцезахисні (15 шт.).

8.4. Відра металеві (10-12 л) (2 шт.).

8.5. Котел туристичний (5-10 л) (2 шт.).

8.6. Каністра для питної води (2 шт.).

8.7. Сонцезахисна парасолька (тент).

9. Технічні засоби навчання:

9.1. Навчальний комп’ютерний комплекс (НКК) (6+1 шт.).

9.2. Відеокамера(1 шт.).

9.3. Фотоапарат(5 шт.).

9.4. Мультимедійна дошка (1шт).

10. Обладнання загального призначення:

10.1. Стіл учнівський (двомісний) 1200х500хН (580;640;700;760мм) (8 шт.).

10.2. Стіл педагога (однотумбовий) 1200х600х764 мм (1 шт.).

10.3. Стіл комп’ютерний двомісний 1404х704х876мм (8 шт.).

10.4. Стіл-кафедра 1150х862х910мм (1 шт).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Флористичний список видів дендрофлори

PINOPHYTA

PINOPSIDA

PINALES

Pinaceae Lindl.

Pinus L.Сосна –Pine (англ.)

P. sylvestris L. – С. звичайна

Cupressaceae Rich. exBartl.

Platycladus Spach. - Широкогілочник

P. orientalis (L.) Franco – Ш. східний

MAGNOLIOPHYTA

MAGNOLIOPSIDA

URTICALES

Ulmaceae Mirbel

Ulmus L. – В’яз – Elm (англ.)

U. glabra Huds. – В. шорстколистий

U. laevis Pall. – В. гладенький

U. pumila L. – В. низький

Moraceae Link

Morus L. – Шовковиця –Mulberry (англ.)

M. nigra L. – Ш. чорна

FAGALES

Fagaceae Dumort.

Quercus L. – Дуб – Oak (англ.)

Q. robur L. – Д. звичайний

BETULALES

Betulaceae S. F. Gray

Betula L. – Береза – Birch (англ.)

B. pendula Roth. – Б. повисла

JUGLANDALES

Juglandacea A. Rich. Ex Kunth.

Juglans L. – Горіх - Nut tree (англ.)

J. regia L. – Г. грецький

SALICALES

Salicaceae Mirbel

Populus L.–Тополя -  Poplar (англ.)

P. nigra L. – Т. чорна

Salix L. – Верба - Willow

S. alba L. – В. біла

MALVALES

Tiliaceae Juss.

Tilia L. - Липа

T. cordata Mill. – Л. серцелиста

T. platyphyllos Scop. – Л. широколиста

SAXIFRAGALES

Grossulariaceae DC.

Grossularia Mill. – Аґрус – Gooseberry (англ.)

G. uva-crispa (L.) Mill. subsp. reclinata (L.) Dostal. – А. відхилений

Ribes L.– Смородина – Currant (англ.)

R. aureum Pursh. – С. золотиста

R. nigrum L. – С. чорна

R. rubrum L. – С. червона

Hydrangeaceae Dumort.

Philadelphus L. - Жасмин

P. coronaries L. – Садовий жасмин звичайний

ROSALES

Rosaceae Juss.

Cerasus Mill. – Вишня - Cherry tree (англ.)

C. avium (L.) Moench. – В. пташина

C. fruticosa (Pall.) Woronow – В. кущова

C. tomentosa (Thunb.) Loisel. – В. повстяна

C. vulgaris L. – В. звичайна

Crataegus L. - Глід

C. monogyna Jacq. – Г. одноматочковий

Malus Mill. - Яблуня

M. domestica Borkh. – Я. домашня

Persica Mill. – Персик - Peach tree (англ.)

P. vulgaris Mill. – П. звичайний

Prunus L. – Слива - Plumtree (англ.)

P. divaricata Ledeb. – С. розлога

P. domestica L. – С. домашня

P. spinosa L. – С. колюча

Pyrus L. – Груша

P. communis L. – Г. звичайна

Rosa L. - Шипшина

R. canina L. – Ш. собача

Rubus L. - Малина

R. idaeus L. – М. звичайна

Sorbus L. - Горобина

S. aucuparia L. – Г. звичайна

Spiraea L. - Спірея

S. xvanhouttei (Briot) Zabel – С. Вангутта

FABALES

Caesalpiniaceae R. Br.

Gleditsia L. - Гледичія

G. triacanthos L. – Г. дивна

Fabaceae Lindl.

Robinia L. - Псевдоакація

R. pseudoacacia L. – П. біла

RUTALES

Simaroubaceae DC.

Ailanthus Desf. - Айлант

A. altissima (Mill.) Swingle – А. найвищий

SAPINDALES

Aceraceae Juss.

Acer L.–Клен - Maple tree (англ.)

A.campestre L. – К. польовий

A. negundo L. – К. ясенелистий

A. platanoides L. – К. гостролистий

A. saccharinum L. – К. цукристий

A. tataricum L. – К. татарський

Hippocastanaceae DC.

Aesculus L. - Гіркокаштан

A.hippocastanum L. – Г. звичайний

CORNALES

Cornaceae Dumort.

Swida Opiz - Свидина

S. sanquinea (L.) Opiz – С. криваво – червона

OLEALES

Oleaceae Hoffsgg. &Link.

Fraxinus L. – Ясен – Ash (англ.)

F. excelsior L. – Я. звичайний

Fraxinusomus Mill. – Я. манний

Ligustrum L. – Бирючина

L. vulgare L. – Б. звичайна

Syringa L. – Бузок

S. vulgaris L. – Б. звичайний

ELEAGNALES

Elaeagnaceae Juss.

Hypppohaе L. – Обліпиха  - Blypicha (англ.)

Hypppohae rhamnoides L. – О. крушиновидна

DIPSACALES

CaprifoliaceaeJuss.

Lonicera L. – Жимолость

L. tatarica L. – Ж. татарська

Sambucus L. – Бузина

S. nigra L. – Б. чорна

Viburnum L. – Калина

V. opulus L. – К. звичайна

SCROPHULARIALES

Bignoniaceae Juss.

Catalpa Scop. – Катальпа

C. bignonioides Walter – К. бігнонієвидна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Основні параметри екологічного аналізу:

1. Відношення рослин до світла: геліофіти; геліосциофіти; сциогеліофіти.

2. Відношення рослин до температури: мегатермофіти; мезотермофіти; оліготермофіти.

3. Відношення рослин до води: мезофіти; мезоксерофіти; ксеромезофіти; гігромезофіти; гігрофіти; мезогігрофіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Типи ареалів

1. Європейський (European)

 

2. Палеарктичний (Palaearctic)

 

3. Євросибірський (Euro-Siberian)

 

4. Голарктичний (Holarctic)

 

5. Європейсько – середземноморсько – передньоазіатський (European - Mediterranean - Pre-Asiatic)

 

6. Гемікосмополіти (Gemicosmopolit)

 

7. Південнопалеарктичний (South Palearctic)

 

8. Понтично – середземноморсько – передньоазіатський (Pontic - Mediterranean – Front Asian)

9. Європейсько – середземноморський (European – Mediterranean)

10. Західнопалеарктичний (West Palearctic)

 

11. Космополіти (Cosmopolite)

 

12. Євроазіатський (Eurasian)

 

13. Європейсько – північно – американський (European - North American)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список рекомендованих джерел

  1. Аркушина Г.Ф., Попова О.М. Аналіз дендрофлори Кіровограда: Наук.  

          стат.- Кіровоград, 2010. – с. 1 – 4.

     2. Аркушина Г.Ф.,    Попова О.М.     Конспект  флори   судинних    рослин           

         м. Кіровограда. – Кіровоград: Полімед – Сервіс, 2010. – 232 с.

     3. Білошапка В.В, Кузик Б.М. Кіровоградщина:    історія   та   сучасність

         центру України: В 2 т. – Д.: АРТ – ПРЕС, 2005. – Т.2. – С. 55 – 58.

4. Вишневський О.І. Діяльність учнів на уроці іноземної мови:Навчальний    

    посібник. – К.: Арістей, 2003. -36 с.

5. Вишневський О.І. Методика навчання іноземних мов: Навч.посібник. – 

    К.: Знання, 2011. – 206 с.

6. Добра О.Й. Роль позакласної роботи у здійсненні комунікативних цілей 

    оволодіння англійською мовою / О.Й. Добра // Іноземні мови. – 2008. –   

    №2. – С.12 – 13.

7. Єрмоленко Л.П. Комунікативна компетенція засобами позакласної

    роботи з англійської мови / Л.П. Єрмоленко. – Х. : Вид. група    

    «Основа», 2011. - 80 c.

8. Жирова Т. В., Федієнко В. В. Easy English / Т. В. Жирова,   

    В. В. Федієнко. – Х.: Школа, 2008.

9. Зайцева А. П. Граматика англійської мови в таблицях і схемах /

    ЗайцеваА. П.– К.: Логос, 2004.

10. Закон України «Про освіту»; Закон України «Про позашкільну освіту»

11. Колесніков Л. О., Колеснікова О.Л. Флора Сполучених Штатів     

     Америки. - УДК 58:069.029(477). – 2013р.

     12. Кохно М.А., Пархоменко Л.І.     Дендрофлора   України.   Дикорослі  

           й культивовані    дерева    і    кущі.    Покритонасінні    частина  I. –   

           К.: Фітосоціоцентр, 2002. – 447 с.

     13. Коцун Л.О. Культивована   дендрофлора   Волині   та   перспективи  

           її використання: Автореф. дис. канд. біол. наук. -  Київ, 2005. – с. 8 – 9.

     14. Леонтьєв Д.В.  Флористичний аналіз у мікології: підр. – Х.: Вид.

           група «Основа», 2007. – с. 71 – 72.

  1.  Мекенченко Т. М. Использование новых информационных технологий в обучении иностранным языкам / Т. М. Мекенченко // Англійська мова та література. – 2010. – № 19-21. – С. 12–15.
  2.  Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11 класи. - К.: 2017 р.
  3.  Немерцалов В.В.   Дендрофлора  міста  Одеси   (формування,      сучаснийстан,  перспективи  оптимізації):  Автореф.  дис. канд.  біол.  наук. – Київ, 2008. – с. 8, 10.
  4.  Ніколаєва С. Ю. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах / Ніколаєва С. Ю. – К. :Ленвіт, 2002.
  5.  Павлюк А. В. 200 ігор на уроках англійської мови / Павлюк А. В. – Тернопіль : Мандрівець, 2002.
  6.  Панасенко Т.В.    Дендрофлора    парків   Полтавщини:   сучасний  стан,шляхи збереження та розвитку:  Автореф.   дис. канд.   біол.     наук. – Київ, 2007. – с. 8 – 11, 13.
  7. Томахин Г.Д. По країнах мови, що вивчається: Англійська мова: Довідкові матеріали.- М.: освіта, 1993The first Aid in Modern English Phonetics - Фонетична будова англійської мови: Методичні вказівки для студентів педагогічних університетів / Упорядники: O.A. Габріеля, JL Г. Максименко, А. С. Чужик.- Луганськ: Альма-матер, 2003.-62 с.
  8.  Цуканова Г.О.  Проблеми  і  перспективи  охорони  рослинного  світу // Укр. ботан. журн. – 2006. Т.27, №1. – с. 91 – 98.
  9.  Oxford Exam Excellence, Ela Rudniak, Huw Egginton, Dorota Holowiak, Sally Cooke, Juliet Evance. – Oxford University Press, 2006.
  10. https://www.energy.gov/eere/office-energy-efficiency-renewable-energy
  11. https://www.ucsusa.org/
docx
Додано
25 серпня 2018
Переглядів
1051
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку