Борщівський будинок дитячої творчості
ПРОГРАМА ГУРТКА
«ЮНИЙ ХУДОЖНИК»
Складена на основі навчальної програми
з позашкільної освіти (образотворче мистецтво)
(Рекомендовано Міністерством освіти і науки України
(лист від 08.04.2016 р. № 1/11-4658))
2019
П о ч а т к о в и й , о с н о в н и й р і в н і
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
В умовах сьогодення особливо актуальними є формування особистості, розвиток її найдієвіших сил і можливостей.
Одним із важливих параметрів повноцінного та гармонійного зростання особистості є її здатність творити. Розвиток цього творчого потенціалу покладається як на шкільну так і на позашкільну освіту.
Універсальними у вирішенні завдань художнього й особистісного розвитку дітей, громадського та духовного становлення підростаючого покоління є заняття з образотворчого мистецтва. Це зумовлено тим, що вже у ранньому віці образотворча діяльність становить одну з найдоступніших і емоційно-захоплюючих форм творчості дитини.
У процесі малювання, ліплення та конструювання вихованці набувають активності, самостійності й ініціативності, у них виховуються товариські відносини, почуття взаємодопомоги та взаємоповаги.
Метою програми є формування компетентностей особистості засобами студії образотворчого мистецтва.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються образотворчого мистецтва.
2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками живопису, графіки, конструювання, скульптури, декоративного мистецтва.
3. Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей: спостережливості, відчуття масштабу, кольору та пропорцій, художньо-образного сприйняття побаченого та його творчого відображення засобами мистецтва, варіативності та асоціативності.
4. Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації народних промислів.
Програма розрахована на роботу з дітьми віком від 5 до 15 років. Заняття проводяться двічі на тиждень по 2 год та 3год, загальною кількістю 4-6 год.
Програма інтегрує знання гуртківців з образотворчого мистецтва, народознавства, креслення.
Основною формою навчання образотворчому мистецтву дітей у групах початкового рівня є гра, під час якої відбувається поступовий перехід від простих до складніших видів творчості.
У цьому віці гуртківці займаються малюванням, ліпленням, аплікацією, конструюванням.
Виконання малюнків кольоровими олівцями — одне з найулюбленіших занять дітей, яке сприяє розвитку їхньої фантазії та творчої активності. Творча робота, що виконується кольоровими олівцями, має свої особливості. Спочатку зображення вимальовується за допомогою лінії, а потім заштриховується. Така послідовність сприяє розвитку аналітичного мислення дитини. Крім того, лінійні контури допомагають у розфарбуванні об'єкту олівцем, ясно вказуючи на межі окремих частин. Під час малювання можна також використовувати увагу вихованців на формі та фактурі зображення.
Використання фарб має велике значення для розвитку в учнів почуття кольору та форми, оскільки фарбами краще передавати кольорове розмаїття навколишнього світу. Виконання подібного завдання олівцем набагато складніше, бо це потребує розвинутих технічних навичок.
На заняттях ліплення використовується м'який пластичний матеріал (пластилін, глина, солоне тісто), який легко піддається дитячій руці. Діти виконують роботу на площині та в об'ємі за гнучкою методикою: спочатку вивчають прості, а потім створюють складні форми.
Заняття аплікацією — це знайомство з матеріалами різних видів, вивчення законів композиції. Виконання аплікаційних зображень дає дітям можливість оволодіти навичками роботи з ножицями, прийомами клеєння тощо.
Метою завдань з конструювання є розвиток художньо-творчого мислення й творчої фантазії вихованців. Діти вчаться виготовляти оригамі з домальовкою, ялинкові прикраси, сувеніри, вітальні листівки чи конверти та ін.
Художньо-творча активність дітей спрямована не лише на відтворення художнього образу, але й на обговорення малюнка. Основою спілкування між педагогом і дитиною є діалог.
Зняття малювання чергуються з уроками ліплення, аплікації та конструювання; в їхню структуру включаються рухливі паузи, вправи, що сприяють зняттю м'язової напруги руки, тулуба, покращують позитивний емоційний стан дитини.
На заняттях основного рівня завдання педагога полягає в тому, щоб найбільш ефективно розвинути творчі здібності учнів, забезпечити формування у них практичних навичок образотворення.
Відомі педагоги А. А. Левін, А. А. Мелік-Пашаєв, 3. Н. Новлянська наголошують, що для того, щоб продукт дитячої творчості набув статусу витвору мистецтва або вважався технічною новацією, щоб акт творчості стався у повному, соціальному значенні слова, дорослий повинен перебрати на себе функцію відсутнього у дитини «внутрішнього критика». Маючи необхідні знання, художній смак, він не лише відхиляє невдале, а й обирає серед багатьох варіантів той, який має технічну або художню цінність. Дитячий твір необхідно сприймати таким, яким він є, не додаючи до нього жодного власного штриха. Педагог лише визначає, що одна з дитячих робіт заслуговує на увагу а інша не зовсім досконала з тих чи інших причин.
У жодному разі не можна протиставляти за ступенем «талановитості» неприпустиме та згубне, адже воно робить небезкорисливими мотиви дитячої творчої діяльності.
Педагог має спрямувати свої зусилля на формування у гуртківців особистої пізнавальної активності шляхом досягнення позитивних емоцій, вольових якостей, самодисципліни та самооцінки. Остання в свою чергу впливає на формування самоповаги та упевненості дитини в собі; формування демократичного ставлення до процесу навчання, вміння вихованців висловлювати свою точку зору, розвиток усвідомлення ними важливості та корисності виконаної роботи.
Важливим етапом навчання основного рівня є вивчення дітьми видів, жанрів і специфіки художнього образу, знайомство їх із синтезом мистецтв і засобами художньої виразності, засвоєння різноманітних технічних прийомів створення художніх робіт.
Гуртківці опановують ускладнення палітри кольорів, створення загальної гами творчої роботи та передавання фактури предметів різними засобами.
Педагогові слід докласти зусиль, аби його вихованці засвоїли основні положення образотворчої грамоти. Колір на картині й колір у природі — дві різні речі. Невідповідність діапазону кольорів природи і палітри художника змушують його не копіювати, а зображувати.
Від того мистецтво живопису поєднує у собі пізнання про дійсність, а не її копію, а зображення не є повторенням побаченого, а образом. У зв'язку з цим художник завжди виконує переведення нескінченої кількості кольорових гармоній природи на обмежений набір фарб, а об'ємно-просторове життя кольору — на суму кольорових плям на площині.
Разом із вирішенням колористичних завдань діти засвоюють композиційні прийоми та способи композиційної організації площини, вивчають закони перспективи.
Під час занять із вихованцями використовуються різні методи. Наприклад, правильному зображенню форми, кольору та розташування предмета у площині картини передує його детальне вивчення.
Малюнок може бути виконаний дітьми згідно з власною фантазією. Під час такої роботи значна увага має приділятися створенню композиції. Спочатку юний художник придумує ескіз, який має висловити його задум. Потім зображення переноситься на аркуш більшого розміру, де предмети або об'єкти зображуються ретельніше.
На заняттях слід використовуються зразки, особливо коли ведуться декоративні та дизайнерські роботи, а тому метою завдання стає засвоєння різноманітних прийомів.
Ще одним методом роботи з дітьми цієї вікової категорії є імпровізація, яка заохочує вихованців.
Протягом перших трьох років навчання на основному рівні проводяться заняття за однією темою, але з різним програмним змістом для дітей кожної вікової категорії.
Основний рівень передбачає засвоєння таких головних тем: простір, об'єм, форма, колір і закони композиції. Значна частина занять присвячується використанню кольору, як засобу гармонізації форми та художньої виразності. Велика увага приділяється засвоєнню поняття про специфіку декоративного образу, про декор, як засіб збагачення форми й композиційної організації образотворчої поверхні та створення декоративних композицій.
На заняттях живописом вихованці працюють у жанрах натюрморту, пейзажу та портрету Така робота вимагає знання основних законів зображення: вибору точки зору, врахування явищ лінійної перспективи, дотримання колористичної єдності зображення, відтворення особливостей будови окремих складових частин композиції, взаємозв'язок частин і цілого.
На заняттях рисунка вивчаються правила перспективи, передавання форми й пропорцій, прийоми зображення світлотіні. Роботи виконуються у графічній техніці за допомогою штриха, лінії, плями, крапки.
Значна частина занять відводиться малюванню людини і тварин, вивченню їхньої будови та зовнішнім особливостям. Гуртківцям пропонуються завдання на створення одно- та багатофігурних композицій, малювання людей і тварин у русі.
На основі набутих знань із живопису та рисунка гуртківці вивчають декоративно-прикладне мистецтво. Вони знайомляться з народною творчістю та освоюють прийоми роботи народних майстрів, виконують розписи тканини у техніці батика та займаються писанкарством.
Обов'язковою є робота на пленері — малювання тварин і рослин із натури, відтворення стану природи у пейзажах і натюрмортах.
У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651.
Методами опрацювання навчального матеріалу є: словесні (бесіда, розповідь, пояснення, інструктаж); наочні (метод ілюстрацій, метод демонстрацій, показу); практичні (тренувальні вправи, індивідуальні та творчі завдання); репродуктивні (відтворювальні вправи); частково-пошукові (виконання за зразком, під керівництвом педагога); пояснювально-ілюстративні (демонстрація наочного навчання, організація сприймання, спостереження); самостійної роботи; стимулювання навчальної діяльності; формування пізнавального інтересу (пізнавальні ігри, створення ситуації успіху); контролю і самоконтролю.
Залежно від рівня навчання програми передбачаються варіативність форм, принципів та методів навчання.
Перевірка та оцінювання знань, умінь та навичок здійснюється під час поточного та підсумкового контролю у формі проведення практичних занять, виставок робіт гуртківців, відкритих та підсумкових занять.
Теми та розподіл годин навчально-тематичного плану вказано орієнтовно. За необхідності, в установленому порядку, керівник гуртка може внести зміни до кількості годин, у межах кожної змістової теми. Програма є орієнтовною, а тому керівник колективу може вносити зміни та доповнення до її змісту, враховуючи умови. Кількість годин та їхній розподіл за темами програми теж є орієнтовними. Керівник колективу може сам визначати доцільність такого розподілу і вносити до програми відповідні корективи.
П о ч а т к о в и й р і в е н ь
1-й рік навчання (4 год в тиждень)
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема програми |
К-сть год усього |
К-сть теоретичн.год |
К-сть практ. год |
1. |
Вступні і підсумкові заняття |
4 |
- |
4 |
2. |
Малювання (Графіка. Живопис) |
58 |
8 |
50 |
3. |
Ліплення (Скульптура) |
30 |
4 |
26 |
4. |
Аплікація (ДПМ) |
20 |
2 |
18 |
5. |
Конструювання ДПМ |
20 |
2 |
18 |
6. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки. |
12 |
- |
12 |
|
Всього |
144 |
20 |
124 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (2 год)
Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання.
Прилади та матеріали для малювання (кольорові олівці, пастель, воскова крейда, крейда, фломастери, гуаш, акварель, пензлі, папір).
2. Малювання. Графіка. Живопис. (58 год)
«Що вміє олівець?», «Фантазії Олівця-Малювця». Мистецтво малювання.
Кольори, які оточують нас. Кольорова музика. «Танок сніжинок. Танок квітів.» Холодна і тепла гама кольорів. Хроматичні та ахроматичні. Основні та похідні кольори. «Веселий та сумний гноми. Будиночки для гномів», «Наші зелені друзі взимку», «Зимові орнаменти».
Порівняльний аналіз кольорів. Можливості та символіка кольору. «Образи осені». «Ходить гарбуз по городу». «Підводне царство». «Вчимося малювати натюрморт». «Вчимося малювати пейзаж».
Симетрія як засіб гармонізації форми.
Узгодження силуетної форми і декору. Можливості силуетних геометричних форм.
Коло. «Хор ліній». Види ліній, їхні напрямки.
Розташування зображень предметів на аркуші з використанням законів композиції. «Ной, навчи нас малювати тварин.» «Карнавал тварин». «Наші пернаті друзі». «Вчимося малювати інтер’єр». «Вчимося малювати людину». «Вчимося малювати машини».
Види декоративного мистецтва.
Розташування різних орнаментальних елементів на площині. Прийоми зображення простих форм. Поняття про формат і раціональне заповнення його зображенням. «Казкові квіти Петриківки.». «Неслухняний глечик». «Приніс метелик Галі й Грицю красиві писанки на крильцях».
Практична робота:
- декоративне малювання: розмальовки глечика, яйця, розпис тарілки, прикрашання килимка та рушника тощо;
- ознайомлення з елементами петриківського розпису, створення орнаментів в прямокутнику, квадраті;
- малювання композиції у техніці «свічка» «Зимові орнаменти».
3. Ліплення (30 год)
Урок-бесіда «В майстерні у скульптора».
Матеріали для ліплення: пластилін, глина, солоне тісто.
Формування навиків модифікації (видозміни) форм.
Передавання основного характеру об'ємної форми.
Формування навиків відтворення предметів простої форми. Предмети складної форми. «Неслухняний глечик». «Найкращий подаруночок – це твій.».
Порівняльний характер форм і розмірів та їхніх складових частин.
Формування навичок відтворення предметів різних розмірів.
Практична робота:
- ліплення посуду: барильце, глечик, куманець, тарілка, чашка тощо; сувенірів;
- ліплення овочів і фруктів: буряк, виноград, груша, капуста, яблуко тощо;
- ліплення звірів, птахів, риб та інших тварин: ведмедик, зайчик, собачка, ящірка тощо;
- ліплення дерев та квітів: береза, яблуня, конвалія, пролісок, троянда тощо.
4. Аплікація (20 год)
Вивчення прийомів вирізування та склеювання. Формування навиків роботи з ножицями.
Композиційно правильне розташування об'єктів на аркуші.
Витинанка. «Парад сніжинок». «Паперове мереживо».
Практична робота:
- виготовлення аплікацій: будинок, вантажівка, квітка, кошеня, птах, маски, «Футболісти»;
- виготовлення витинанок-сніжинок, закладок (стрічкова)
5. Конструювання (20 год)
Формування навиків робіт із ножицями та папером. Вирізання листочків, квітів. Конструювання об'ємної форми з окремих елементів.
Практична робота:
6. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год)
Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією і культурою краю.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних та художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Підготовка та проведення виставок робіт вихованців студії (аналіз та відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозиції, урочисте відкриття виставок).
7. Підсумкове заняття (2 год)
Творчий звіт гуртківців.
Відзначення кращих учнів.
Завдання на літо.
П о ч а т к о в и й р і в е н ь
2-й рік навчання (4 год в тиждень)
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема програми |
К-сть год усього |
К-сть теоретичн.год |
К-сть практ. год |
1. |
Вступні і підсумкові заняття |
4 |
- |
4 |
2. |
Малювання (Графіка. Живопис.) |
58 |
8 |
50 |
3. |
Ліплення (Скульптура) |
30 |
4 |
26 |
4. |
Аплікація (ДПМ) |
20 |
2 |
18 |
5. |
Конструювання (ДПМ) |
20 |
2 |
18 |
6. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки. |
12 |
- |
12 |
|
Всього |
144 |
20 |
124 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (2 год)
Ознайомлення з планом роботи студії на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання.
Прилади та матеріали для малювання (кольорові олівці, пастель, воскова крейда, крейда, фломастери, туш, палички, гуаш, акварель, пензлі, папір).
2. Малювання. Графіка. Живопис. (58 год)
Походження образотворчого мистецтва. Види та жанри. Графіка. Лінійний рисунок. Коло. Види ліній, їхні напрямки. «Хор ліній»
Силуетний рисунок. «Кактус». Узгодження силуетної форми і декору. Можливості силуетних геометричних форм. Графіті. Шрифти. Портрет. Профіль (силует). «Інтер’єр моєї кімнати».
Тоновий рисунок. Ескіз килимка. Світлотіньовий рисунок. «Дім, в якому я живу».
Живопис. Кольори, які оточують нас. Хроматичні та ахроматичні. Пейзаж. «Гризайль». Основні і похідні кольори. Теплі і холодні. Порівняльний аналіз кольорів. Можливості та символіка кольору. «Аерографія». «Черепашки на піску». Малювання пейзажу мочалкою.
Симетрія як засіб гармонізації форми.
Розташування зображень предметів на аркуші. Композиція.
Види декоративного мистецтва.
Розташування різних орнаментальних елементів на площині. Прийоми зображення простих форм.
Поняття про формат і раціональне заповнення його зображенням.
Практична робота:
- декоративне малювання: розмальовки глечика, яйця, розпис тарілки та інших форм, ескіз килимка, рушника, скатертини, шпалер, тощо.
- створення орнаментів з елементами петриківського розпису в крузі, інших фігурах.
3. Ліплення (30 год)
Урок-бесіда «В майстерні у скульптора».
Матеріали для ліплення: пластилін, глина, солоне тісто, стеки.
Формування навиків модифікації (видозміни) форм.
Передавання основного характеру об'ємної форми.
Формування навиків відтворення предметів простої форми.
Предмети складної форми.
Порівняльний характер форм і розмірів та їхніх складових частин.
Формування навичок відтворення предметів різних розмірів.
Практична робота:
- ліплення посуду: барильце, глечик, куманець, тарілка, чашка тощо;
- ліплення овочів і фруктів: буряк, виноград, груша, капуста, яблуко тощо;
- ліплення кондитерських виробів, створення композиції «Святковий стіл»;
- ліплення звірів, птахів, риб та інших тварин: ведмедик, зайчик, собачка, ящірка тощо;
- ліплення дерев та квітів: береза, яблуня, конвалія, пролісок, троянда тощо.
4. Аплікація (20 год)
Вивчення прийомів вирізування та склеювання.
Формування навиків роботи з ножицями.
Композиційно правильне розташування об'єктів на аркуші.
Практична робота:
- виготовлення аплікацій: будинок, вантажівка, квітка, кошеня, птах; витинанки з зображенням комах птахів; розквітла гілочка;
5. Конструювання (20 год)
Практична робота:
6. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год)
Дитячі ранки, родинні свята, пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією і культурою краю. Пленер.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних та художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Підготовка та проведення виставок робіт вихованців студії (аналіз та відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозиції, урочисте відкриття виставок).
7. Підсумкове заняття (2 год)
Творчий звіт гуртківців.
Відзначення кращих учнів.
Завдання на літо.
О с н о в н и й р і в е н ь
1-й рік навчання (6 год в тиждень)
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема програми |
К-сть год усього |
К-сть теоретичн.год |
К-сть практ. год |
1. |
Вступні і підсумкові заняття |
4 |
- |
4 |
2. |
Станковий і декоративний живопис |
60 |
4 |
56 |
3. |
Графіка |
52 |
4 |
48 |
4. |
Тематична і декоративна композиція |
40 |
4 |
36 |
5. |
Скульптура |
20 |
2 |
18 |
6. |
Робота на пленері |
24 |
- |
24 |
7. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки. |
16 |
- |
16 |
|
Всього |
216 |
18 |
198 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1. Вступне заняття (2 год)
Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі.
Організаційні питання.
Інструменти та матеріали, їхнє призначення (акварель, кольорові олівці, пастель, олійна пастель, воскова крейда, крейда, гуаш, фломастери, пензлі, ручка з пером, кулькова ручка, папір, тонований папір, ножиці, ніж для нарізання паперу, клей, металеві лінійки, пластилін,глина,стеки).
2. Станковий і декоративний живопис (60 год)
Види образотворчого мистецтва.
Засоби художньої виразності у живописі.
Закономірності кольорового кола. Теплі та холодні кольори. Основні й похідні кольори.
Відтворення стану природи засобами живопису.
Освоєння просторових явищ.
Елементарні закони перспективи.
Пропорції і будова частин обличчя людини.
Розпис скляних виробів. Вітражні, акрилові фарби.
Практична робота:
- малювання веселки;
- малювання натюрморту з квітами, фруктами, ужитковими речами;
- пейзажі: «Моє місто», «У селі навесні», «Кораблі на морі», «Золота осінь», «Квітучі дерева»;
- портрети: «Моя мама», «Мій друг», «Автопортрет»;
- виконання натюрморту в техніці «аерографії», натюрморт «Мушлі на піску»;
- розпис пляшок, склянок вітражними чи акриловими фарбами.
3. Графіка (52 год)
Лінія, пляма, крапка. «Їх величність Лінія». Світлотіньовий рисунок. Малювання предметів в об’ємі. Гратографія.
Формування графічних навичок. Вибір типів ліній. Передавання фактури різними графічними засобами виразності (крапкою, плямою, штрихом, лінією).
Дизайн. Значення дизайну в сучасному житті. Моделювання меблів. Комп’ютерна графіка.
Практична робота:
- графічні роботи за темами: «Флора і фауна», «Які бувають дерева?», «Чарівні бані соборів», «Морські мешканці», «Світ комах»;
- малювання предметів в об’ємі;
- виконання силуетної композиції хроматичними і ахроматичними кольорами (фломастери, туш або олівці).
- зображення архітектурних споруд міста.
- моделювання меблів, комп’ютерна графіка, створення ескізу;
4. Тематична і декоративна композиція (40 год)
Закони композиції. Станкова композиція. Досягнення врівноваженості шляхом рівномірного розташування елементів на площині. Композиція як основа всіх видів образотворчого мистецтва. Образ людини в композиції.
Декоративна композиція. «Твори декоративно-прикладного мистецтва». Види декоративно-прикладного мистецтва. Вивчення зразків. Паперова пластика. Квілінг. Орігамі. Флоромозаїка.
Збагачення силуетної форми декором.
Симетрія як засіб композиційної організації площини, рівновага в композиції.
Народні традиції у декоративно-прикладному мистецтві.
Композиція. Дизайн. Стилізація природніх форм. Зображення рослинних і тваринних об’єктів. Мозаїка з геометричних фігур.
Декоративне плетіння.
Саморобки з ниток, тканини.
Декупаж. Декоративна ваза. Виготовлення вази з пластикової, скляної пляшки і декоративного шнура. Декорування виробу.
Практична робота:
- станкова композиція;
- малювання за темами: «Дари осені», «Збір урожаю», «Спорт», «Цирк», «Кольорові будиночки».
- декоративна композиція;
- малювання за темами: «Панно з квітами», «Хустка з рослинним орнаментом», «Розпис тарілки», «Орнамент для оздоблення рушника», «Писанка», «Петриківський розпис», розпис дерев’яної (пластикової) дощечки;
- «Осінній вальс», виготовлення витинанок-листочків, квітів, об’ємних квітів у техніці «кусудама»; декорування приміщень;
- виготовлення новорічної кульки у техніці «пап’є-маше»; розпис її петриківським орнаментом або іншим українським стилем; декорування;
- створення композиції у техніці «квілінг» «Металеве мереживо міста», ескізи брами, паркана;
- створення рослинних і тваринних об’єктів у техніці мозаїки з геометричних фігур;
- плетіння браслета, закладки, брелків з ниток;
- виготовлення рукавички-прихватки;
- виготовлення брелків;
5. Скульптура (20 год)
Об'ємне ліплення.
Взаємозв'язок основної форми і додаткових елементів.
Прийоми декоративної розробки форми і методи їхнього засвоєння.
Перетворення реалістичної форми зображення у декоративну.
Ліплення на площині. Стилізація.
Практична робота:
- об'ємне ліплення посуду, зображень тварин і квітів;
- ліплення на площині;
- рельєфні зображення: рослинний та геометричний орнаменти.
- «Ходить гарбуз по городу» скульптура з гарбуза та інших овочів, фруктів, виготовлення страшил.
6. Робота на пленері (24 год)
Практична робота:
- малювання живої природи (тварин та рослин) з натури;
- відтворення стану природи у пейзажах. Натюрморти.
- пленер у місті; виконання ескізів, зарисовок з натури; зображення архітектурних споруд міста.
7. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (16 год)
Пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією та культурою краю.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних і художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Вироблення у вихованців навичок сприйняття творів. їхнього аналізу та інтерпретації у власній художній діяльності.
Підготовка та проведення тематичних і персональних виставок робіт вихованців студії, а також виставок, присвячених пам'ятним подіям чи святам
(аналіз і відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозиції, урочисте відкриття виставок).
8. Підсумкове заняття (2 год)
Звітна виставка вихованців. Відзначення кращих учнів.
Завдання на літо.
О с н о в н и й р і в е н ь
2-й і 3-й рік навчання (6 год в тиждень)
ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Розділ, тема програми |
К-сть год усього |
К-сть теоретичн.год |
К-сть практ. год |
1. |
Вступні і підсумкові заняття |
4 |
- |
4 |
2. |
Сприймання мистецтва. Основи образотворчої грамоти. Види та жанри образотворчого мистецтва. |
4 |
3 |
1 |
3. |
Живопис. Основи кольорознавства. Виражальні можливості кольору, мазка. |
54 |
2 |
52 |
4. |
Графіка. Види. Книжкова графіка. Естамп. |
51 |
2 |
49 |
5. |
Композиція. |
35 |
5 |
30 |
6. |
Декоративно-ужиткове мистецтво. Художнє конструювання. Писанкарство. Витинанка. |
34 |
4 |
30 |
7. |
Скульптура |
9 |
2 |
7 |
8. |
Робота на пленері |
15 |
- |
15 |
9. |
Екскурсії, конкурси, свята, виставки. |
10 |
- |
10 |
|
Всього |
216 |
18 |
198 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступні і підсумкові заняття (4 год)
Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Організаційні питання. Правила поведінки в колективі. Інструменти та матеріали. Правила техніки безпеки на заняттях.
Звітна виставка вихованців.
Відзначення кращих учнів.
2. Сприймання мистецтва. Основи образотворчої грамоти. (4 год.)
Види та жанри образотворчого мистецтва, засоби їх виразності. Інструменти та матеріали.
Практична робота:
Виконання малюнка різними матеріалами.
3. Живопис. Основи кольорознавства. (54 год)
Основні та похідні кольори. Способи утворення похідних кольорів. Виражальні можливості кольору, мазка. Поняття кольорової гами. Можливості образотворчих засобів живопису. Кольорові контрасти.
Жанри і види живопису. Живопис як вид образотворчого мистецтва. Художники-живописці. Пейзаж та його різновиди. Повітряна перспектива. Кольорова гама. Нюанс. Теплі й холодні відтінки зеленого кольору. Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва. Поняття передачі об’єму зображуваних предметів. Кольорознавство. Натюрморт в техніці «аерографії». Анімалістичний жанр. Художники-анімалісти, народні майстри. М. Приймаченко.
Портрет. Передавання характерних особливостей людини. Вироблення навичок малювання людської фігури.
Практична робота:
4. Графіка (51 год)
Графіка як вид образотворчого мистецтва. Виражальні можливості графіки. Інструменти та матеріали, які використовує художник-графік.
Види графіки. Використання графічних матеріалів для передачі плановості простору в пейзажах.
Книжкова графіка. Плакат. Газета. Технологія виготовлення ілюстрацій. Творчість Т.Г. Шевченка.
Естамп. Види естампів. Техніка «штампування». Монотипія. Технологія виготовлення. Матеріали та інструменти. Вибір типів ліній. Передавання фактури різними графічними засобами виразності (крапкою, плямою, штрихом, лінією).
Практична робота:
- виконання графічних робіт за темами: «Листя дерев», «Дахи будинків», «Струмок», «Бані соборів», «Підводне царство» та ін.
- «штампування», виконання пейзажу (губкою, м’ятим папером), натюрморту гофрованим картоном, лимоном.
- ілюстрування художніх творів;
- виготовлення робіт в техніці монотипії;
- світлотіньовий рисунок; малювання предметів в об’ємі.
5. Композиція (35 год)
Станкова композиція. Урок-бесіда про будову людського тіла. Пропорції людського тіла. Образ
людини в композиції.
Декоративна композиція. Паперова пластика.
Можливості силуетної форми та контрастних сполучень.
Композиція, як засіб художньої виразності. Статична і динамічна рівновага в композиції. Основи теорії кольорів. Хроматична гама. Основні властивості кольору. Асоціативне відображення в кольорі пори року. Асоціативне відображення в кольорі пори доби.
Композиція. Вишивка. Створення власного рослинного орнаменту на аркуші в клітинку.
Практична робота:
6. Декоративно-ужиткове мистецтво. Художнє конструювання. Писанкарство. Витинанка. (34 год)
Різні види зображення на тканині. Батик. Холодний батик. Гарячий батик. «Вивчення прийомів поетапної роботи на тканині».
Узгодження декоративного оздоблення із силуетною формою.
Розпис. Писанка. Народні традиції писанкарства. Значення символів.
Розпис по склу та кераміці.
Колаж. Вибір матеріалів за фактурою, формою та кольором (папір, кольоровий картон, тканина, природні матеріали — суха трава, листя, насіння). Флоромозаїка.
Венеціанська маска. Вирізання з картону і декорування масок на зразок венеціанських.
Заповнення зображення площини згідно законів композиції.
Дизайн. Ескіз новорічного костюма. Конструювання-аплікація з клаптиків тканини.
Орнамент. Класифікація орнаментальних мотивів. Стилізація і ритм. Квілінг.
Декупаж. Декорування шкатулки (картонної, пластикової коробки).
Дизайн. Стиліст-дизайнер. Дизайн одягу. Стиліст-візажист.
Практична робота:
7. Скульптура (9 год)
Скульптура. Види скульптури. Техніки і матеріали. Робота з пластиліном. Технологія виготовлення скульптури з паперу. Комбінування роботи з пластиліном з іншими техніками. Робота з солоним тістом. Технологія роботи з полімерною глиною. Матеріали та приладдя.
Практична робота:
- Створення комбінованих композицій на вільну тему;
- створення об’ємних та площинних композицій. Декорування готових виробів;
- рельєф із паперу «Дерево», «Фламінго».
- виготовлення і декорування маски із полімерної глини «Маска, я тебе знаю».
8. Робота на пленері (15 год)
Малювання живої природи (тварин і рослин) з натури.
Відтворення стану природи у пейзажах.
Малювання архітектурних споруд.
9. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (10 год)
Пізнавально-ігрові програми, конкурси.
Екскурсії для ознайомлення з природою, історією і культурою краю.
Відвідування краєзнавчих, природничих, історичних і художніх музеїв.
Відвідування виставок дитячих робіт.
Відвідування художніх виставок.
Вироблення у вихованців навичок сприйняття творів, їхнього аналізу та інтерпретації у власній художній діяльності.
Підготовка та проведення тематичних та персональних виставок робіт вихованців гуртка, а також виставок, присвячених пам'ятним подіям чи святам (аналіз і відбір учнівських робіт, їхнє оформлення, монтаж експозиції, урочисте відкриття виставок).
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні повинні знати:
правила користування графічним матеріалом;
основні кольори та їхні особливості;
прийоми розташування предметів на площині;
способи відтворення простих предметів;
способи передавання будови, пропорцій, форми, об'єму предметів;
способи передавання форми та об'єму предметів засобами світлотіні з урахуванням тональних відношень;
правила виконання художніх робіт із матеріалів різних видів;
закони композиції;
пропорції людського тіла.
Учні повинні вміти:
сприймати малюнок як основу усіх видів образотворчого мистецтва;
працювати олівцем, пастеллю, вугіллям, тушшю, крейдою;
передавати колір предметів та кольорові співвідношення між предметами;
використовувати у роботі основні закони композиції;
користуватися законами лінійної перспективи;
володіти різними видами розпису;
користуватися олівцем, пастеллю, крейдою, вугіллям;
зображувати прості предмети;
працювати з різними матеріалами;
володіти прийомами вирізування та склеювання;
створювати прості об'ємні форми.
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ
РОБОТИ ГУРТКІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
Основне обладнання, кількість
Моделі об'ємні
Гіпсові фігури геометричних тіл (куби, кулі, циліндри, конуси,…) 1 к-т
Гіпсові голови 1 к-т
Гіпсові розетки 5 шт.
Гіпсові частини обличчя 1 к-т
Предмети побуту (глечики, горщики, тарілки тощо) 20 шт.
Моделі площинні
Картонні фігури людини 10 шт.
Картонні фігури тварин з рухомими частинами 10 шт.
Інструменти
Ножиці побутові 20 шт.
Пензлі різних розмірів 20 наб.
Набір різців по лінолеуму 2 наб.
Пера 20 шт.
Лінійка дерев'яна 300 мм 20 шт.
Обладнання
Дошки
Дерев'яні підрамники
Електроприлад для розігріву воску
Мольберти
Станки для ліплення
Спорядження екскурсійне
Планшет 20 шт.
Етюдник 10 шт.
Матеріали
Акварельні фарби 20 наб.
Анілінові барвники 20 наб.
Воскові олівці 20 наб.
Вугілля для малювання 20 наб.
Гуаш 20 наб.
Клей ПВА 20 наб.
Кольорові олівці 20 наб.
Кольоровий картон 20 наб.
Кольоровий папір 20 наб.
Папір для акварелі 20 наб.
Папір для малювання 20 наб.
Пастель 20 наб.
Прості олівці 20 наб.
Крейда 20 наб.
Фломастери 20 наб.
Таблиці з образотворчого мистецтва 2 к-т
Картини
Репродукції картин класиків 1 к-т
Репродукції картин сучасних художників 1 к-т
БІБЛІОГРАФІЯ
1. Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. Поглиблене вивчення образотворчого мистецтва. — К., 1990.
2. Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. Програми для шкіл ізпоглибленим теоретичним і практичним вивченням образотворчого мистецтва та архітектури. — К., 1990.
3. Аронов В. Р. Художник и предметное творчество. — М., 1987.
4. Гусакова М. А. Аппликация. — М., 1987.
5. Доронова Т. Н., Якобсон С. Г. Обучение детей 2-4 лет рисованию, лепке, аппликации в игре. — М., 1992.
6. Ельшевская Г. В. Модель и образ. — М., 1986.
7. Еренгросс Б. Незвичайна наука естетика. — К., 1982.
8. Задорожний В. I., Боровиков О. Я. Уроки образотворчого мистецтва в 1-3 класах. — К., 1982.
9. Каменева Е. Знай и умей. — М., 1987.
10. Любарська Л. М., Резніченко М. І. Образотворче мистецтво в 1-4 класах.— К., 1996.
11. Немецкий Б. М., Фомина Н. Н., Коротеева Е. И., Михайлова Н. М. Изобразительное искусство и художественный труд. — М., 1991.
12. Соронович О. Д., Печеняк О. С. Експериментальна програма для середньої загальноосвітньої школи. — К., 1998.
13. Серова Г. Г., Савинский В. Е. Художник и педагог. — М., 1983.
14. Платонова Н. И., Синюкова В. Д. Энциклопедический словарь юного художника. — М., 1983.
15. Теория и методика изобразительной деятельности в детском саду. — М.,1985.
16. Юный художник. — М., 1985.