Навчальна програма з позашкільної освіти науково-технічного напряму «ПОЧАТКОВОГО ТЕХНІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ» (індивідуальна робота)

Про матеріал
Навчальна програма реалізується у гуртку науково-технічного напряму початково-технічного профілю та спрямована на вихованців віком від 6 до 11 років. Програма включає елементарні відомості з математики, фізики, креслення, природознавства, розкриваються питання історії та мистецтва. Застосування елементів STEАM - освіти під час занять створює додаткову мотивацію до навчання: вихованці добре засвоюють матеріал, тому, що це їм цікаво.За даною програмою можуть проводитись заняття в групах індивіду-ального навчання, які організовуються відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 11.08.2004 №651 «Про затвердження Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах» (із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки №1123 (z1322-08) від 10.12.2008) до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах. Індивідуальна форма навчання, зумовлена потребою в якісній підготовці вихованців до участі в масових заходах з початкового технічного моделювання. Матеріали передбачені на індивідуальну роботу розподіляються керівником гуртка на навчальний рік з розрахунку одна година в тиждень, а кількісний склад вихованців становить від 1 до 5 учнів.
Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ 

РІВНЕНСЬКОГО МІСЬКОГО ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ

КОМУНАЛЬНА  УСТАНОВА «РІВНЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ»

РІВНЕНСЬКИЙ МІСЬКИЙ ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

 

 

 

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти  науково-технічного напряму

«ПОЧАТКОВОГО ТЕХНІЧНОГО МОДЕЛЮВАННЯ»

(індивідуальна робота)

 

2 роки навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Рівне - 2019

Автор-укладач: 

Ходневич Олена Федорівна, керівник гуртків ПТМ, завідувач відділу

Рівненського міського центру творчості учнівської молоді 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Затверджено та рекомендовано до друку методичною радою РМЦТУМ

 

 

Розглянуто методичною радою Рівненського міського центру творчості учнівської молоді (протокол №5  від  21.08.2019 року) ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Початкове технічне моделювання – це перші кроки дитини до пізнання і розуміння світу техніки, спроби її власної творчої діяльності діяльності, процес опанування певної системи початкових технічних і технологічних знань, вмінь і навичок.

Навчальна програма реалізується у гуртку науково-технічного напряму початково-технічного профілю та спрямована на вихованців віком від 6 до 11 років.

Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі  занять початковим технічним моделюванням.

Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:

-   пізнавальної – засвоєння початкових технічних і технологічних знань, елементарних уявлень і понять, ознайомлення зі світом техніки, найпростішими технологічними процесами,елементарною електротехнікою, графічною грамотою, технічним моделюванням та конструюванням;

-   практичної – формування графічної грамотності, вмінь і навичок роботи з різноманітними матеріалами та інструментами, виготовлення іграшок, моделей машин і механізмів, вміння застосовувати отримані знання на практиці;

-   творчої – набуття досвіду власної творчої діяльності; розвиток конструкторських здібностей, просторового й логічного мислення, уяви фантазії, здатності проявляти творчу ініціативу, вирішувати творчі завдання; формування стійкого інтересу до технічної творчості, потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні;

-   соціальної – виховання поваги до людей праці, дбайливого ставлення до навколишнього середовища, культури праці, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін.), уміння працювати в колективі.

Навчальна програма передбачає 2 роки навчання:

1-й рік – початковий рівень 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;

2-й рік – початковий рівень 180 год. на рік, 5 год. на тиждень;

Склад першого року навчання формується з учнів віком 6-8 років. Групи другого року навчання формуються із вихованців, які пройшли курс першого року навчання, крім того, можуть бути зараховані і нові учні, які показали відповідний рівень знань та вмінь. Віковий склад другого року навчання 8-11 років.

На першому році навчання вихованці освоюють моделювання з паперу, картону, природного матеріалу та ін., роботу з копіювальним папером, шаблонами, вивчають графічну грамоту, виготовляють прості моделі. 

На другому році навчання розширюють та закріплюють знання з графічної грамоти, вивчають будову основних видів техніки, технологію виготовлення об’ємних моделей, способи і прийоми роботи з різними інструментами. 

 


          Програма включає елементарні відомості з математики, фізики, креслення, природознавства, розкриваються питання історії та мистецтва. Застосування елементів STEАM - освіти під час занять  створює додаткову мотивацію до навчання: вихованці добре засвоюють матеріал, тому, що це їм цікаво.

Важлива роль надається графічній підготовці, формуванню мовної культури учнів, засвоєнню технічної термінології, проведенню дослідів, експериментів і вирішенню творчих завдань. 

           Кожне заняття включає теоретичний матеріал і практичну роботу. Програма складена так, щоб керівник гуртка,  враховуючи інтереси та рівень підготовки гуртківців,  мав можливість вибирати конкретне практичне завдання для певної групи.

Програма передбачає варіативність технологій, методів, форм навчання. У процесі організації навчально-виховного циклу застосовуються як традиційні технології навчання та виховання, так й елементи інноваційних технологій  ( STEM-технології, формування творчої особистості, колективного творчого виховання та ін.).

На заняттях гуртка використовуються різноманітні методи навчання, а саме: пояснювально-ілюстративні ( розповідь, пояснення, бесіда, демонстрація, досліди та ін.), репродуктивні ( відтворювальні) та проблемно-пошукові (проблемне викладення матеріалу, дослідницькі, частково-пошукові) тощо. Перевага надається інтерактивним й ігровим методам. Під час заняття використовуються дидактичні ігри: настільно-друковані, словесні, ігриподорожі, ігри-змагання та інші.

Застосовуються різноманітні засоби навчання: наочні посібники, роздатковий матеріал, технологічні картки, технічні засоби навчання.

Поряд із груповими, колективними формами роботи проводиться індивідуальна робота з учнями, в тому числі при підготовці до змагань, виставок та інших масових заходів. Створюються умови для диференціації та індивідуалізації навчання відповідно до творчих здібностей, обдарованості, віку, психофізичних особливостей, стану здоров'я вихованців.

Програмою передбачено, що заняття по  темах «Виготовлення іграшок і сувенірів з різних матеріалів» та «Екскурсії, конкурси, змагання, свята, виставки» ідуть не одним блоком, а розподіляються керівником гуртка  протягом навчального року. Практичні роботи можуть бути виконані до свят Дня вчителя, Нового року, Великодня, 8 березня та ін.

За даною програмою можуть проводитись заняття в групах індивідуального навчання, які організовуються відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 11.08.2004 №651 «Про затвердження Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах» (із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства освіти і науки  №1123 (z1322-08) від 10.12.2008) до Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах.

Індивідуальна форма навчання, зумовлена потребою в якісній підготовці вихованців до участі в масових заходах з початкового технічного моделювання. Матеріали передбачені на індивідуальну роботу розподіляються керівником гуртка на навчальний рік з розрахунку одна година в тиждень, а кількісний склад вихованців становить від 1 до 5 учнів.

Перевірка та оцінювання знань й умінь учнів здійснюється під час виконання ними практичних робіт, а також у формі проведення вікторин, змагань і підсумкових виставок.

 

 

Початковий рівень,  перший рік  навчання НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

 

 

 

 

теоретичних

практичних

 усього

1.

Вступ

1

1

2

2.

Початкові графічні знання і вміння

8

30

38

3.

Конструювання з плоских деталей

4

16

20

4.

Конструювання  об'ємних моделей з паперу та картону

4

30

34

5.

Моделювання з наборами конструкторів

1

7

8

6.

Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів

4

30

34

7.

Екскурсії, конкурси, змагання, свята, виставки

6

-

6

8.

Підсумок

1

1

2

Разом

29

115

144

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

1.                 Вступ (2 год.)

Значення техніки в житті людей.

Коротка історія розвитку техніки, досягнення науки і техніки.

Демонстрація зразків іграшок та моделей, передбачених програмою гуртка.

 

Практична частина. Виготовлення поробок з паперу на вільну тему з метою перевірки рівня підготовки дітей.

2.                 Початкові графічні знання та вміння (38 год.)

Теоретична частина. Загальні поняття про матеріали, їх властивості, які використовуються на заняттях гуртка. Їхній перелік і призначення. Організація робочого місця, правила санітарії, гігієни й безпечної роботи.

Ознайомлення з основними креслярськими інструментами (олівець, лінійка, косинець, циркуль). Їхнє призначення та правила користування.

Поняття про лінії (прямі, ламані, криві) й відрізки. Лінії креслення.

Знайомство з умовними позначеннями лінії згину, лінії видимого контуру, лінії різання, місця нанесення клею.

Загальні дані про геометричні фігури: прямокутник, квадрат, коло, половина кола, трикутник. Геометричні форми у повсякденному житті. Прийоми вирізування геометричних фігур.

Початкові поняття про розмітку. Основні види розмітки (на око, згинанням, за допомогою лінійки, шаблону, трафарету, кальки, копіювального паперу, на просвіт). 

Поняття про шаблони, трафарети. Способи та прийоми роботи з ними. Вимірювання за допомогою лінійки. Економне та раціональне використання матеріалів. Поняття про симетрію, симетричні фігури, вісь симетрії.

 

Практична частина. Проведення дослідів на визначення властивостей паперу. Виготовлення закладинок, найпростіших витинанок, поробок: зі смужок паперу, за шаблонами, із використанням симетричного вирізування,  за розгортками, технікою оригамі,  на основі складеного навпіл аркушу паперу.

 

                3.      Конструювання з плоских деталей (20 год.)

Теоретична частина. Поняття про конструювання з плоских деталей. Види з'єднань плоских  деталей між собою (нероз'ємне, роз'ємне, рухоме). Способи нероз'ємного з'єднання плоских деталей. Роз'ємне з'єднання деталей за допомогою щілинного замка.

Поняття про рухоме з'єднання плоских деталей. Шарнірні з'єднання. Види з'єднувального матеріалу (м'який дріт, нитки, паперові заклепки, пластмасові трубочки та ін.). Правила безпечної роботи з інструментами. Способи виготовлення поробок із рухомими плоскими деталями.

Поняття про рівновагу. Прості механізми: клин, блок, похила площина, важіль. Передача руху за допомогою важелів. Важільний механізм.

 

Практична частина. Виготовлення моделей із використанням щілинного замка (ракета, літаки та ін).  Виготовлення іграшок на нитковій тязі (клоун, цуцик, зайченя), нескладних іграшок із використанням важільного механізму (ведмідь, заєць, вовк, лисичка та ін.).

Проведення дослідів із встановлення рівноваги. Виготовлення моделі терезів, іграшок мобіле.

 

4.                 Конструювання об’ємних моделей з паперу та  картону (36 год.)

Теоретична частина. Загальні дані про геометричні тіла (куб, піраміда, призма, циліндр, куля, конус). Поняття про конструювання з готових об’ємних форм. Геометричні форми у повсякденному житті.

Історія розвитку транспорту. Транспорт і його значення в житті людини (повітряний, водний, наземний).

 

Практична частина. Виготовлення технічних моделей з готових об’ємних форм, за розгортками та кресленнями (авто, судно, авіа та ракетомоделі, потяги, архітектурні споруди та ін.) і власним задумом.

Виготовлення поробок з готових об’ємних форм ( підставок для олівців і ручок, фігурок тварин і казкових героїв, сувенірів).

 

5.                 Моделювання з наборами конструкторів (8 год.)

Теоретична частина. Класифікація наборів конструкторів, їх значення у розвитку дитячого технічного мислення.

Ознайомлення з деталями металоконструктора та їх призначенням.

Монтажні  інструменти та прийоми роботи з ними при складанні моделей. Конструктор «Лего», правила та прийоми роботи з ним.

 

Практична частина. Складання з деталей конструкторів моделей технічних об’єктів за рисунком, технічним завданням, власним задумом.

 

6.                 Виготовлення іграшок і сувенірів з різних матеріалів (34 год.)

Теоретична частина. Прийоми і способи виготовлення сувенірів та іграшок із різних матеріалів (пластилін, папір, гофропапір, тканина, дріт, фольга, піноматеріали, природний матеріал). Способи з'єднання деталей (за допомогою клею, ниток, заклепок із дроту, інших деталей з'єднання). Способи і прийоми оздоблювальних робіт, художнього оформлення виробів. Правила безпечної роботи з інструментами під час виготовлення сувенірів.

 

Практична частина.  Виготовлення листівок (техніками: аплікація, колаж, скрап-букінг, квілінг, айріс-фолдінг, мозаїка), віконних картинок, виробів із яєчної шкаралупи, композицій та орнаментів із рослин, поробок із природного матеріалу (каштанів, жолудів, шишок тощо), пластиліну (глини), тканини.

Виготовлення виробів до свят.

 

5.                 Екскурсії, конкурси, змагання, свята, виставки (6 год.)

Теоретична частина. Екскурсії на підприємства, виставки та до музеїв.         Участь у різноманітних  конкурсах, виставках, змаганнях. Організація та проведення різноманітних масових заходів: святкування Нового року, Днів  іменинника, інших свят.

 

6.                 Підсумок (2 год.)

Підведення підсумків роботи гуртка за рік, організація виставки робіт  гуртківців. Відзначення кращих вихованців гуртка. Завдання на літо.

 

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці  мають знати:

-         відомості про трудову діяльність дорослих;

-         властивості матеріалів, які використовуються на заняттях гуртка, їх застосування, доступні способи обробки;

-         прийоми і правила користування інструментами ручної праці;

-         правила організації робочого місця;

-         основні лінії креслення та умовні позначення, які використовуються в графічних зображеннях;

-         способи використання шаблонів;

-         способи розмічання деталей на різних матеріалах;

-         способи з’єднання деталей із паперу, картону, природних матеріалів;

-         правила техніки безпеки в процесі на всіх етапах конструювання.

 

Вихованці  мають вміти:

-         виокремлювати загальні та індивідуальні ознаки предметів і технічних об’єктів;

-         порівнювати технічні об’єкти за різними ознаками, робити узагальнення;

-         впізнавати і називати геометричні фігури (прямокутник, квадрат, коло, половина кола, трикутник) і геометричні тіла (куб, піраміда, призма, циліндр, куля, конус);

-         креслити геометричні фігури на папері в клітинку;

-         складати з деталей конструкторів моделі технічних об’єктів;

-         планувати трудові дії;

-         організувати робоче місце;

-         виконувати розмічання  деталей виробів на різних матеріалах;

-         виконувати оздоблення виробу;

-         створювати оздоблення за власним задумом;

-         користуватися поширеними інструментами ручної праці, дотримуватись правил техніки безпеки;

-         бережливо ставитись до інструментів та обладнання;

-         економити матеріал, витрати трудових зусиль, час;

-         співпрацювати зі своїми однолітками;

-         оцінювати власні вироби і результати праці інших учнів.

 

 

У вихованців мають сформуватися компетентності:

 

— пізнавальна: ознайомлення зі значенням техніки в житті людини; засвоєння початкових технічних і технологічних знань, елементарних уявлень і понять, графічною грамотою, технічним моделюванням та конструюванням;

 

— практична: формування графічної грамотності, вмінь і навичок роботи з різноманітними матеріалами та інструментами; 

 

— творча: набуття досвіду власної творчої діяльності, формування стійкого інтересу до технічної творчості; 

 

— соціальна: виховання поваги до людей праці, дбайливого ставлення до навколишнього середовища, культури праці, уміння працювати в колективі.

 

 

Початковий рівень,  другий рік  навчання НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

Тема

Кількість годин

 

 

 

 

теоретичних

практичних

усього

1.

Вступ

1

1

2

2.

Графічні знання і вміння

5

27

32

3.

Конструювання з плоских деталей

4

28

32

4.

Найпростіші автомоделі

2

14

16

5.

Найпростіші авіамоделі

1

9

10

6.

Найпростіші судномоделі

1

7

8

7.

Елементи електротехніки

2

4

6

8.

Виготовлення іграшок і сувенірів із різних матеріалів

3

27

30

9.

Індивідуальна робота

8

28

36

10.

Екскурсії, конкурси, змагання, свята, виставки

6

-

6

11.

Підсумок

1

1

2

Разом

34

146

180

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

 

1.                 Вступ (2 год.)

Значення науки і техніки в житті людей. Шляхи розвитку техніки.

Ознайомлення з порядком і планом роботи гуртка. Демонстрація робіт, виготовлених гуртківцями у попередні роки.

Загальні правила безпеки праці. Правила поведінки в навчальному кабінеті. 

 

Практична частина.   Розповіді гуртківців про наукову та інженерну працю своїх батьків, родичів, про свої способи конструювання, виготовлення  простих макетів  автомашин, літаків, ракет з паперу, картону, фанери.

Виготовлення  з паперу, картону або інших матеріалів поробок на вільну тему з метою перевірки рівня вмінь дітей.

 

2.                 Графічні знання і вміння (32 год.)

Теоретична частина. Закріплення й розширення знань про креслярські інструменти та приладдя, їх призначення, правила користування і правила безпечної роботи.

Паралельні та перпендикулярні лінії.

Круг, коло. Радіус, діаметр кола. Ділення кола на 2, 4, 6, 8, 12 частин. 

Поняття тупого, гострого, прямого кута.

Умовні позначення на графічному зображенні лінії невидимого контуру, розмірної, осьової та центрової ліній. 

Поняття про масштаб, нанесення розмірів.

Поняття про ескіз. Складання ескізу плоскої деталі.

Поняття про плоске та об’ємне зображення. Технічний рисунок, креслення, ескіз, їх відмінності.

 

Практична частина.  Виконання вправ:

-   на проведення паралельних та перпендикулярних ліній;

-   на координатній площині; -на поділ кола на частини; -креслення розгортки куба.

Виготовлення поробок із використанням деталей круглої форми (годинник, ліхтарик, рухома поробка «Теремок», тауматропи…).

 Виготовлення за розгортками нескладних моделей технічних об'єктів (будинок, автомобіль, пароплав, автобуси, потяги, та ін.).

 

                3.      Конструювання з плоских деталей  (32 год.)

Теоретична частина. Закріплення і розширення понять про види з’єднань плоских деталей між собою з паперу та картону.

Поняття про фанеру, її властивості. Інструменти та пристрої для обробки фанери,їх призначення та правила користування. 

Випалювач та його будова. Техніка випалювання. Правила користування випалювачем та техніка безпеки при роботі з ним. 

 

Практична частина.  Виготовлення діючих іграшок з паперу та картону із використанням різних видів з’єднань плоских деталей між собою.

Випилювання силуетів різних об’єктів, контурних моделей на підставках.

Виготовлення іграшок та сувенірів з фанери способом випилювання та їх художнє  оздоблення за допомогою випалювача.

 

4.                 Найпростіші автомоделі (16 год.)

Теоретична частина. Автомобільний транспорт і його значення в житті людей. Розвиток автомобільного транспорту.

 Автомоделі контурні та об’ємні.

 Технічний рисунок моделі. Розмітка деталей. Способи з’єднання окремих деталей автомоделей.

 

Практична частина.  Виготовлення контурних автомоделей з фанери та об’ємних моделей за розгортками з паперу та картону. Оздоблення моделей за власним задумом.

 

5.                 Найпростіші авіамоделі (10 год.)

Теоретична частина. Поняття про літальні апарати важчі за повітря. Історія повітроплавання. Паперові літаючі моделі та їх основні частини. Порядок складання моделей. 

Історія виникнення планера. Використання паперу, картону та інших матеріалів при виготовленні літаючих моделей. Поняття про центровку моделей. Регулювання та запуск.

Техніка безпеки під час роботи з інструментами.

Поняття про реактивний рух та основи польоту ракети. Основні частини ракети. 

 

Практична частина.  Проведення дослідів із плоскою пластинкою, яка рухається в повітрі. Спостереження за реактивним рухом (дослід із повітряною кулькою).

Виготовлення найпростіших моделей повітряних зміїв, літаків, планерів, парашутів, вертушок, бумерангів, ракет. 

Запуск літаючих моделей.  Ігри-змагання з моделями.

 

      6.   Найпростіші судномоделі (8 год.)

Теоретична частина. Значення морського і річкового флоту в житті нашої країни. Історія мореплавства. Контурні і об’ємні судномоделі (настільні або самохідні). 

Цупкий папір, картон, фанера та деревина – основний матеріал для виготовлення найпростіших судномоделей. Інструменти для виготовлення судномоделей.  Техніка безпеки при роботі з ними.

 

Практична частина.  Виготовлення контурних моделей суден і кораблів з фанери. Виготовлення з цупкого паперу та картону моделей човнів, катамаранів, яхт та ін.

Проведення дослідів із визначення плавучості різних матеріалів, вплив ваги і форми предметів на їх плавучість.

 

                7.      Елементи електротехніки (6 год.) 

Теоретична частина. Використання електроенергії в побуті і на виробництві.

Поняття по електричний струм, електричні явища в природі. Гальванічні елементи і батареї – джерела електричного струму.

Правила та прийоми складання електричного кола. Поняття про провідники та ізолятори. Вимикачі, перемикачі, їх призначення.

Способи виготовлення найпростіших патронів для лампочок і перемикачів. Поняття про магніт, електромагніт.

Застосування світллодіодів і батарейок у виконаних роботах. Бесіди про правила безпечної роботи з електрикою.

 

Практична частина.  Складання найпростішого електричного кола.

Читання й складання електричних схем. Досліди з виявлення ізоляторів і провідників.

Складання електричних схем з наборів «Знаток».

Виготовлення іграшок та моделей технічних об’єктів із використанням найпростішого електричного кола. Встановлення на виготовлених моделях лампочок, джерел живлення, вимикачів та перемикачів.  Виготовлення поробок із використанням магніту.

 

                8.      Виготовлення сувенірів з різних матеріалів (30 год.)

Теоретична частина. Способи і прийоми виготовлення та оздоблення до свят сувенірів, подарунків, вітальних листівок, інших атрибутів свят із різних матеріалів (паперу, картону, тонкої фанери, дроту, фольги, пластмаси, тканини, природних матеріалів тощо). 

Традиції святкування Нового року, Різдва, Великодня та інших свят. 

Інструменти та приладдя для роботи з різними матеріалами. Основні прийоми роботи. Правила техніки безпеки.

Елементи художнього оформлення виробів. Оформлення виробів  залежно від їх призначення, форми і матеріалу. Поняття про дизайн, професію дизайнера.

 

Практична частина.  Виготовлення новорічних прикрас, карнавальних масок, подарунків, віконних картинок, вітальних листівок, писанок, інших сувенірів за зразком та власним задумом.

 

                9.      Індивідуальна робота (36 год.)

 Теоретична частина. Основні умовні позначення, які використовуються на ескізах, технічних рисунках, кресленнях, технологічних картках, розгортках.

Радіус, діаметр кола. Ділення кола на 3, 6, 8, 12 частин. 

Поняття координатної площини. 

Прості механізми: клин, блок, похила площина, важіль. Види з’єднань деталей. 

Поняття про столярні та слюсарні інструменти, їх призначення. Елементарні поняття про деревину, породи дерев, ступені твердості порід.

Елементарні поняття про енергію, її види ( механічна, теплоелектрична , атомна).Екологічно чисті джерела енергії.

Поняття про техніку, її види, їх будова і призначення. Види передач у машинах і механізмах( пасова, ланцюгова, зубчаста та ін.).

Розширення уявлення про винаходи і відкриття у галузі транспортної техніки.

Умовні позначення елементів електричного кола.

 

Практична частина.  Виконання вправ: на координатній площині, поділ кола на частини, креслення розгортки призми за заданими розмірами. 

Виготовлення планерів на дерев’яній рейці. Тренувальні запуски, центрування моделі.

Виготовлення моделей транспортної техніки за розгорткою та зразком загального вигляду. Художнє оформлення виробів. 

Виконання логічних завдань.

Виготовлення геометричних тіл за розгортками ( призма, куб, циліндр, конус, піраміда). Виконання моделі технічного об’єкта з геометричних тіл. 

Виконання конкурсних завдань. Опрацювання енциклопедичної літератури за заданою темою.

 

10.               Екскурсії, , конкурси, змагання, свята, виставки (6 год.) Екскурсії на підприємства, виставки та до музеїв. Участь у різноманітних  конкурсах, виставках, змаганнях. Святкування Нового року, Днів  іменинника, інших свят.

 

11.               Підсумок (2 год.)

Підсумкове заняття проводиться в кінці навчального року. Воно може включати такі питання: 

-                     виставка робіт гуртківців;

-                     підсумки роботи гуртка за рік (як працював гурток, чого діти навчилися, що вміють робити і т.д.);

-                     відзначення кращих гуртківців грамотами;

-                     завдання на літо;

-                     участь у змаганнях з технічного моделювання;

-                     рекомендації вихованцям щодо подальшого навчання в інших гуртках закладу.

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

 

Вихованці  мають знати:

-          відомості про деякі види технічної праці в побуті та на виробництві;

-          назви і призначення найпоширеніших технічних об’єктів та інструментів ручної праці;

-          прийоми і правила користування інструментами ручної праці;

-          властивості матеріалів, які використовуються на заняттях гуртка, їх застосування, доступні способи обробки;

-          правила організації робочого місця;

-          основні лінії креслення та умовні позначення, які використовуються в графічних зображеннях;

-          поняття тупого, гострого, прямого кута,

-          поняття масштабу;

-          паралельні та перпендикулярні лінії;

-          радіус, діаметр кола, умовні позначення на кресленнях;

-          порядок читання зображень об’ємних деталей нескладної форми;

-          способи розмічання деталей на різних матеріалах;

-          способи з’єднання деталей із паперу, картону, деревини;

-          правила та прийоми складання макетів і моделей із готових наборів деталей конструкторів за технічними рисунками;

-          назви основних частин макетів моделей, які виготовляються;

-          правила техніки безпеки в процесі на всіх етапах конструювання.

 

Вихованці  мають вміти:

-          визначати основні частини макетів і моделей, які виготовляються, правильно вимовляти їх назви;

-          виокремлювати загальні та індивідуальні ознаки предметів і технічних об’єктів;

-          порівнювати технічні об’єкти за різними ознаками, робити узагальнення;

-          впізнавати і називати геометричні тіла (куб, піраміда, призма, циліндр, куля, конус);

-          креслити геометричні фігури на папері в клітинку;

-          складати з деталей конструкторів моделі технічних об’єктів;

-          планувати трудові дії;

-          з’єднувати деталі виробів між собою;

-          організувати робоче місце;

-          виконувати розмічання  деталей виробів на різних матеріалах;

-          виконувати оздоблення виробу;

-          виготовляти моделі транспортної техніки за розгорткою;

-          складати прості електричні схеми з наборів; 

-          створювати оздоблення за власним задумом;

-          користуватися поширеними інструментами ручної праці, дотримуватись правил техніки безпеки;

-          бережливо ставитись до інструментів та обладнання;

-          економити матеріал, витрати трудових зусиль, час;

-          переносити отримані знання, вміння й досвід роботи в нову ситуацію;

-          співпрацювати зі своїми однолітками, розподіляти обов’язки під час колективної роботи;

-          оцінювати власні вироби і результати праці інших учнів.

 

 

 

У вихованців мають сформуватися компетентності:

 

— пізнавальна: ознайомлення зі світом техніки, найпростішими технологічними процесами, елементарною електротехнікою, графічною грамотою, технічним моделюванням та конструюванням;

 

— практична: формування графічної грамотності, вмінь і навичок роботи з різноманітними матеріалами та інструментами; виготовлення іграшок, моделей машин і механізмів, вміння застосовувати отримані знання на практиці;

 

— творча: набуття досвіду власної творчої діяльності, формування стійкого інтересу до технічної творчості; розвиток конструкторських здібностей, просторового й логічного мислення, уяви фантазії, здатності проявляти творчу ініціативу, вирішувати творчі завдання; формування стійкого інтересу до технічної творчості, потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні;

 

— соціальна: виховання поваги до людей праці, дбайливого ставлення до навколишнього середовища, культури праці, формування позитивних якостей емоційно-вольової сфери (самостійність, наполегливість, працелюбство та ін..), уміння працювати в колективі.

 

 

 

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

1.                 Афонькин С. Ю. Уроки оригами в школе й дома / С. Ю. Афонькин, Е. Ю.Афонькин.  — СПб . : Аким., 1996. — 207 с.

2.                 Богатеева 3. А.  Чудесные поделки из бумаги / З. А. Богатеева. — М. : Просвещение, 1991. —157с.

3.                 Бортон П. Игрушки забавнне й ужасные / П. Бортон,  В. Кзйв.  — М. : Росмзн, 1997.  — 64 с. 4. Веремійчик І. М. Граючись, вчимося  / І. М. Веремійчик. — Тернопіль:  Мальва, 2002. — 116с.

5.      Гибсон Р.  Обучающие игры / Р. Гибсон.  — М. : Росмзн, 1997.  — 64 с.

6.      Глущенко А. Г. Внеклассная работа в начальных класах  / А. Г. Глущенко. —        К. : Радянська школа, 1982.  — 124 с.

7.      Горбачев А. М. От поделки к модели / А. М. Горбачев. — Нижний Новгород: ГИПП «Нижполиграф», 1997.  —  400 с.

8.      Гульянц Э. К. Учите детей материть  / Э. К. Гульянц. — М. : Просвещение, 1984.  — 160 с.

9.      Гульянц Э. К. Что можно сделать из природного материала  / Э. К. Гульянц, Й. Я. Базик.  —  М. : Просвещение,  1991.  — 175 с.

10.Гусакова М. А. Аппликация / М. А. Гусакова. — М. : Просвещение, 1982.  — 190 с.

11.Данкевич Е. Выпиливаем из фанеры  /  Е. Данкевич, В. Полякав. — СПб. : Кристалл, 1998.  — 208 с.

12.Житомирский В. Г.  Путешествие по стране геометри / В. Г. Житомирский,

Л. Н.  Шеврин. — М. : Педагогика, 1991.  — 176 с.

13.Журавлева А. П. Что нам стоит флот построить / А. П. Журавлева. — М. : Патриот, 1990. — 227 с.

14.Журавлева А. П. Начальнеє техническое моделирование. / А. П. Журавлева, Л.  А.  Болотина. — М. : Просвещение, 1982.  — 158 с.

15.Леонтович О. А. Фізика. Дитяча енциклопедія. — К. : Школа, 2002. — 432с.

16.Падалко А. Е.  Букварь изобретателя / А. Е. Падалко. — М . : Рольф,  2001.  — 208 с.

17.Перевертень  Г.  Й. Самоделки из бумаги / Г. Й. Перевертень. — М. : Просвещение, 1983. — 156с.

18.Перевертень Г. Й. Самоделки из разных материалов / Г. Й. Перевертень.  — М. : Просвещение, 1985.  —  126 с.

19.Перевертень Г. Й. Техническое творчество в начальнык класах / Г. Й. Перевертень.  — М. : Просвещение,  1988.  — 160 с.

20.Програми для гуртків науково-технічної творчості / За заг. ред. Пав- лової Л. М. — К .: ІЗМП,  1996. —  220 с.

21.Програми з позашкільної освіти: Науково-технічний напрям / Биковська О. В., Лихота С. О. та ін.  — К. : Грамота, 2007. — Вип. 1. — 360 с.

22.Развитие технического творчества младших школьников: Кн. Для учи

теля / Под ред. Андрианова П. Н., Галагузовой М. А. — М. : Просвещение, 1990. — 110с. 23. Сикорук Л. Л. Физика для малышей / Л. Л. Сикорук.— М. : Просвещение, 1979. — 165с. 24. Хорунжий В. І. Практичні роботи в навчальних майстернях / В. І. Хорунжий. — К. : Вища школа, 1989.  — 136 с.

25.             Шатро А. У. Таємниці довкілля, або секрети знайомих предметів / А. У. Шатро.  — К. : Спалах ЛТД,  1998.  — 232 с.

26.             Шиманский В. Й. Логические игры и задачи /  В. Й. Шиманский, Г.  С. Шиманская. — Донецк:  Сталкер,  1999.  —  448 с.

 

pdf
Додано
28 травня 2020
Переглядів
2173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку