Навчальні диктанти в основній та старшій школі
(практичний аспект)
Укладач:Устиченко І.В.,
учитель української мови та літератури,
спеціаліст другої категорії.
Добірка текстів за мовною одиницею
1. Зв’язний текст ( 9 клас )
Голос трави
Темрява довкола ще бiльше згустилася, стежка, по якiй ступала, стала ще тонша, i стара не так iшла, як летiла, бо щоночi летіла отак понад гай та кручу й туди, вище…
Останнiм часом думала все бiльше про землю. Так, всi ночi, якi тяглися вiд сьогоднi аж туди, куди вже добиратися перестала, були повнi тiльки цього - слухання. Слухала землю й чула голос трави. Знала, як нема людини з однаковим голосом, так само неоднаковi й рослини. Кожна говорила по-своєму i про своє. I скiльки мов iснує у свiтi людських, стiльки iснує їх i в рослин. Зiлля говорить iнакше, як трава, а дерева ще iнакше. Дерева не розумiють траву, зате розумiють кущi. Кущi розумiють бадилля, а бадилля траву. Вкупi зiйшовшись, вони можуть перемовитися, але не одне з одним. Так само люблять i ненавидять одне одного, однi можуть рости поруч, а iншi гинуть. Так само воюють за землю, i через це в одному мiсцi перемагають однi, а в iншому iншi. Коли ж ростуть змiшано - це значить, що в цьому мiсцi iде вiйна: одне стає паном, а iнше гине.
(175 слів) (За В.Шевчуком)
Орфограми та пунктограми: розділові знаки в реченнях з різними видами зв’язку, частка не з різними частинами мови, уживання м’якого знака, подовження в коренях слів.
2. Окремі речення ( 8 клас )
1. Дивна радiсть, легкiсть, веселiсть, навiть шал охопили хлопця.
2. Неабияка їжа з'являлася: борщ м'ясний, наваристий i присмачена салом каша до нього, печенi качки, гречаники, вареники i сластьони.
3. Закружляли вони (метелики) швидко-швидко над юрбою, замахали крильцями i, стаючи все меншi й меншi, повiльно розчинилися в уже зовсiм
голубому небi.
4. Любов'ю житимете до свiту цього й людей!..
5. Щось затремтiло ледь-ледь: стiни, пiдлога i вогники свiчок.
6. Мiсячне сяйво ворушилося на дорогах, сплiталось у коронах дерев, ковзалось по солом'яних стріхах…
(В.Шевчук)
Пунктограми: розділові знаки при однорідних членах речення.
3. Словникові (7 клас)
Дівчина-українка, сон-трава, лікарі-хірурги, гриб-паразит, мариніст-художник, льон-довгунець, українознавча гра «Соняшник», завод «Мотор», Дніпро-ріка, буря-негода, цукерки «Червоний мак», альманах «Хортиця», бранка-полонянка, перли-зорі, поема «Катерина», фільм «Кавказька полонянка», Жар-птиця.
(24 сл.)
Орфограма: прикладка як різновид означення.
Добірка текстів за лінгвістичним матеріалом
1. Фонетичні
За характером відтворення тексту |
|
вибірковий (розподільний) |
текстуальний |
5 клас Завдання: в першу колонку випишіть слова, в яких я,ю,є, ї позначають два звуки, в другу – однин звук.
(12 сл.) |
9 клас Записати фонетичною транскрипцією. Цвітуть соняшники. Озвучені бджолами, вони чомусь схожі для мене на круглі кобзи, які земля підняла зі свого лона на високих живих стеблах. Всі соняшники сміються, веселі, але водночас по-доброму замислені, кожен щось хоче сказати тобі, тільки підійдеш до нього. Стоять на межі, поміж грядками, поміж картоплею та кукурудзою не розсудливі й приязні світильники, а похмурі квіти смутку й темряви. (59сл.) (Є.Гуцало)
|
Звукове вираження букв я, ю, є, ї у різних позиціях та звукове вираження зв’язного тексту
|
2. Лексичні
За характером відтворення тексту |
|
вибірковий |
|
6 клас Завдання:із словосполучень вибрати фразеологізми (24). Сісти на стілець, правити теревені, намилити руки, вітер в голові, правити човном, намилити шию, вітер надворі, бити байдики, кіт наплакав, прикусити язика, чорна ворона, поставити на ноги, зарубати на носі, розплутувати вузол, де тонко, там і рветься, розмотати клубок, давати гарбуза, облизати макогона, приймати на посаду, як засватаний, розкривати карти, з відкритим забралом, розпочати бійку, підносити на щит, схрещувати мечі, говорити голосно, нюхати порох, приймати бій, брати рубіж, взяти на озброєння, птах високого польоту, курям на сміх, шукати розваг.
|
10 клас Завдання:із речень вибрати фразеологізми (12). 1. Ще попереду в тебе твоя пісня пісень, та, що душу любити навчила (Н.Клименко). 2.В нас на кутку його не люблять наші, шляхетний дуже і чолом не б’є. А понавколо свахи ходять роєм, а зверху Галя носить гарбузи ( Л. Костенко). 3. Посланці гніву і любові, ми звикаєм сміятись на кутні…А колись, як лицарі Франкові, ми йшли на одну громаду скуті…(П.Осадчук) 4.Марусю, чуєш, зараз ще до осени, поберемось та й вступимо в закон. Але ж полковник не веде і вухом. Невже ж так і не виступив на прю? ( Л. Костенко). 5. Хто віддав останню сорочку, той не носить камінь за пазухою (А.Закревський). 6. А запорожці – люди без круть-верть, все кажуть щиро на своє копито ( Л. Костенко).
|
Ідентифікація фразеологічних одиниць
|
3.Орфографічні
За характером відтворення тексту |
|
творчий |
розподільний |
6 клас Завдання: від поданих іменників ІІІ відміни утворіть форму орудного відмінка однини. Міць, відданість, галузь, вірність, вість, вимогливість, доблесть, блакить, повідь, розкіш, велич, ніч, зустріч, приязнь, користь, заметіль, жерсть, сміливість, вдячність, мати, сіль, кров, любов. (24 сл.) |
10 клас Завдання: від поданих іменників ІІІ відміни утворіть форму орудного відмінка однини. Даль, річ, доповідь, подорож, впев-неність, відповідь, мечеть, паморозь, любов, верф, лазур, кіновар, глазур, матір, Умань, Ташань, Керч, Бретань, Булонь, Об, Руф, міць, молодь, молодість, чесність, вічність, здобич, пристань, широчінь, бездонність, вишуканість, витонченість, смерть, мудрість, осінь, тінь. (36 сл.) |
Орфограма: одна і дві букви перед закінченням орудного відмінка однини іменників третьої відміни |
4.Морфемні
За характером відтворення тексту |
|
вибірковий |
|
6 клас Завдання:записати в першу колонку слова,в яких у суфіксах пишеться–н, а в другу –нн-. Завершений, глибоченний, кін-ний, нежданий, відданий, щоденник, примірник, єдиний, довгожданий, нездійсненний, чаїний, неподоланний, неска-занний, річний, зметений, бляшаний, олов’яний, неоці-нений, несказанний, благо-словенний, проведений, ско-шений, мурашиний, ранній. (24 сл.) |
10 клас Завдання: перекласти слова, записати в першу колонку слова,в яких у суфіксах пишеться–н-, а в другу –нн-. Юный, стенной, кожаный, травяной, гусиный, государственный, оловянный, стеклянный, птичий, деревянный, безлунная, пряный, багряный, румяный, зелёный, пьяный, ветреный, старинный, карманный, туманный, тыквенный, ржаной, лебединый, глубинный, непрочный, весенний, дневной, кожаный, серебряный, румяный, сонный, длинный, соломенный, запачканный, масленый, масляный. (36 сл.) |
Орфограма: одна і дві літери «н» у суфіксах прикметників |
5.Словотворчі
За характером відтворення тексту |
|
творчі |
|
5 клас Завдання: додати до слів префікс з-(зі-,зо-) або с-. В’язати, чистити, ходити, киснути, єднати, гнути, казати, пріти, будити, сипати, м’яти, формувати. (12 сл.) |
6-7 клас Завдання: додати до слів префікс з-(зі-,зо-) або с-. Казати, питати, хилитися, фотографувати, тиснути, кинути, варити, мішати, терти, сипати, чесати, шити, точити, творити, в'язати, горнути, літати, пекти, гнути, рвати, гріти, ставити, в’яти, грішити. (24 сл.) |
Орфограма:вживання префіксів з-(зі-,зо-), с-
|
6. Морфологічні
За характером відтворення тексту |
|
розподільний |
|
6 клас Завдання: записати іменники, розподіливши за відмінами. Рілля, календар, осінь, клен, курча, в’яз, глазур, матір, каченя, Умань, Ташань, Керч, Петро, дядько, слухач, ключ, ніж, теля, плащ, бездонність, ім’я, вишуканість, витонченість, порося. (24 сл.)
|
10 клас Завдання: записати іменники, розподіливши за відмінами. Січ, полк, гетьманщина, шапка, українка, теля, ім’я, ніч, річ, козак, селище, вогнище, повір’я, каченя, село, край, весна, лелека, пастух, футляр, осінь, лоша, мати, вдача, плече, мазь, сім’я, мур, полон, земля, вість, відвага, міць, битва, море, стіл. (36 сл.) |
Розрізнення іменників за відмінами
|
7.Синтаксичні
За характером відтворення тексту |
|
вільний |
|
У ті дні, коли магія мала силу, а світ був молодий, природа була мінливою. Древнє чаклунство було надмірним для людської душі, і люди тільки спостерігали, як усе навкруги міняється під дією чаклунських чар. (77 сл.) |
Улюблена рослина українців Мало хто знає, що не соняшник, а саме «Умань» росла навпроти кожної хати і була улюбленішою рослиною українців ще з прадавніх часів. Ця рослина була найшановнішою серед усіх і кожна господиня, згідно народних вірувань, мала за правило посадити «Умань» на найпочеснішому місці – навпроти вікон своєї оселі. Коли народжувався хлопчик коріння рослини клали у кубельце з дитиною, щоб той ріс мужнім і сильним. Дівчата, також не могли обійтися без цієї рослини, як основи для приготування найсильнішого привороту та любовних чар. Людям у віці, виснаженим тяжкою працею, рослина давала чудові сили для зцілення. Ніщо, так не сприяло загоєнню ран у молодому віці, «дев’ять чарівних сил» піднімали з ліжка навіть важко поранених воїнів. Оминути найулюбленішу у народі рослину було просто не можливо, саме «Умань» є основою найсильніших ліків загадкової медицини Тибету. На його основі готували так званий «еліксир безсмертя», якій мав понад 60 компонентів і який до сьогоднішнього дня так і не розгаданий. (150 сл.) (За В. Перегудою) |
Орфограми та пунктограми: написання власних назв, суфіксів –цьк-, -льц-, апострофа, м’якого зака, -нн-, -н- в іменниках та прикметниках, слова з буквосполученням -шн-; розділові знаки при однорідних членах речення та складних реченнях. |
|
Завдання: формувати мовленнєву компетентність, підготовка до переказу або твору. |