Навчальний інформаційно-прикладний міжпредметний проєкт для учнів 5-9 класів "Вплив рухової активності на здоров'я і статуру підлітків"

Про матеріал

Презентаціія створена на основі проведеного інформаційно-прикладного міжпредметного проєкту для учнів 5-9 класів

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Навчальний інформаційно-прикладний міжпредметний проєкт для учнів 5-9 класів Вплив рухової активності на здоров’я і статуру підлітків. Керівник: Терес Л. М., учитель біології, хімії та основ здоров’я

Номер слайду 2

Науково-технічний прогрес забезпечив людині немало благ у вигляді пилососів, пральних машин, дистанційного керування, комп’ютерної техніки, різних видів транспорту, але й призвів до сидячого способу життя більшості населення світу. І Україна не виключення. За оцінками науковців близько 75% хвороб у дорослих є наслідком умов життя в дитячі роки. Лікарі стверджують: якщо при вступі до школи абсолютно здоровими є 20% дітей, то до випускного класу таких залишається бл.3%. Тому, метою нашого проекту буде дослідити вплив рухової активності на здоров’я і статуру підлітків; з’ясувати основні причини й негативні наслідки впливу гіподинамії та гіпокінезії на організм, що росте і розвивається, а також розробити рекомендації та профілактичні міри щодо уникнення стану обмеженої рухової активності.

Номер слайду 3

Гіпокінезія (грець. hypo - «знижений» + kinesis - «рух») — обмеження рухливості, зумовлене способом життя, особливостями професійної діяльності, постільним режимом під час захворювання, що супроводжується дефіцитом м’язового навантаження. Гіпокінезія – вимушене обмеження рухів унаслідок специфіки трудової діяльності, способу життя; мала рухливість. Гіподинамія (грец. hуро -  «нижче, зменшення» + dynamo - «сила») — зменшення м’язових зусиль, що витрачаються на утримання пози, переміщення тіла в просторі, а також на фізичну роботу. Гіподинамія – ослаблення м’язової діяльності організму, спричинене малою рухливістю. Гіпокінезія — це обмеження рухового навантаження, а гіподинамія — зменшення м'язових зусиль.

Номер слайду 4

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид гіпокінезії Причини гіпокінезіїФізіологічна. Вплив генетичних факторів, вроджені вади або аномалії розвитку. Звично-побутова. Звикання до малорухливого способу життя через побутовий комфорт, нехтування фізичною культурою. Клінічна Тимчасове обмеження обсягу рухів унаслідок необхідності: хвороби і травми, які потребують тривалого ліжкового режиму. Шкільна. Неправильна організація навчально-виховного процесу: перевантаження навчальними заняттями, ігнорування фізичного виховання, відсутність вільного часу, заборона рухової активності під час перерв тощо. Клімато-географічна. Несприятливі кліматичні або географічні умови, що обмежують рухову активність. Експериментальна. Моделювання зниженої рухової активності для проведення медико-біологічних досліджень.

Номер слайду 5

Гіпокінезіоголізм - пристрасть до сидячого способу життя, прагнення обмеження рухової активності. Стиль життя сучасної молоді можна назвати переважно сидячим. Він створює для підлітків ілюзію комфорту й задоволеності, але викликає звикання й поступово спричиняє нестачу сил для інших видів діяльності, призводить до звуження кола інтересів. При вимушеній зміні звичного для підлітка оточення, можуть спостерігатися роздратованість, нетерплячість, злість, неврівноваженість, тривога, напруженість або навпаки утома, уповільнення реакцій, байдужість, апатичність.

Номер слайду 6

Серед причин низької фізичної активності у дітей та підлітків можна відзначити наступні: загальний доступ до різноманітних засобів транспорту, що провокує обмеженість ходьби пішки дитиною навіть на незначні відстані (до школи, гуртків, секцій тощо); небажання та відмова учнів брати участь у заняттях фізичною культурою, а також відвідувати спортивні секції, гуртки тощо в позаурочний час; нестача велосипедних доріжок, спортивних майданчиків, басейнів, стадіонів та ін. у населених пунктах; відсутність позитивних прикладів для наслідування збоку батьків, педагогів та знайомих; недоліки в реалізації занять фізкультури в школі, низька доступність організованих руханок, фізкультхвилинок та позаурочних рухових занять; відсутність належної інформованості серед населення (в т.ч. й дитячого) про негативні наслідки малорухомого способу життя; матеріальна неспроможність родини забезпечувати участь дитини у різних формах і видах фізичної активності.

Номер слайду 7

Згідно з рішенням ВООЗ, гіпокінезія розглядається як чинник ризику захворювань серцево-судинної, нервової, ендокринної, опорно-рухової та інших систем, а також є однією з основних причин зниження імунітету. Основними наслідками гіпокінезії є: Зниження тонусу м'язів; Ламкість кісток; Вегето-судинні розлади; Порушення постави; Синдром гіперактивності; Погіршення пам'яті; Емоційний неспокій; Зниження імунітету; Ожиріння тощо.

Номер слайду 8

Результати анкет: 88% опитуваних погоджуються з думкою, що рух – це життя і довголіття. 47,7%(майже половина) учнів не задіяні ні в яких спортивних або танцювальних гуртках чи секціях;- лише 15,6% регулярно роблять ранкову зарядку;- 5% майже не гуляють на вулиці;- п’ята частина опитуваних (20,1%) зовсім не вміють плавати;- 22,2% не задоволені своєю фігурою й прагнуть її змінити; 53,5 % учнів після навантаженого шкільного дня відпочивають за комп’ютером чи телефоном, причому третина опитаних проводять за гаджетами понад три години на добу; 79,5% мають вдома м’яч, 76,5% велосипед, а понад половина учнів – скакалку, скейт, ковзани та ін. 18,6% опитаних відповіли, що в сімейному відпочинку зовсім не практикуються спортивні ігри, прогулянки, змагання разом з батьками.2. Анкетування. У нашому анонімному опитуванні взяли участь учні з 5 по 9 клас віком від 10 до 14 років кількістю 241 (118 хлопців і 123 дівчат).

Номер слайду 9

Шкільні уроки фізкультури подобаються 55% учнів, але більшість з них прагнуть їх поліпшити. Основними побажаннями були: - проводити більше ігор, змагань, естафет; - зробити комплекс вправ більш цікавим; більше часу відводити на уроки фізкультури, зробити уроки фізкультури парами; повернути нормативи; застосовувати диференційованийпідхід до учнів; додати куточок длятих, хто не займається; влаштовувати цікаві зустрічі зі спортсменами; оновити інвентар, встановити тренажери; деяка частина опитаних школярів запропонувала навіть замінити вчителя.

Номер слайду 10

За даними шкільного медичного кабінету станом на кінець 2017 р. кількісне співвідношення різних порушень постави в учнів 5-9 кл: Клас. Сколіоз. Порушення постави. Плоскостопість513963737143818759467 Загальна рухова активність дітей знижується майже на 50%, починаючи від молодших класів до старших. Аналіз значної кількості літературних джерел та даних опитувань показав, що для більшості учнів 10-15 років середній показник часу перебування у статичному положенні (сидячи) становить понад 9 годин – що становить 85% денного часу. 3. Організація фізкультхвилинок та інтелектуальних рухавок на уроках.

Номер слайду 11

Лікарі й психологи рекомендують робити перерви під час занять для гімнастики. Існує комплекс простих але дуже ефективних вправ, які можуть зняти не лише фізичне, а й емоційне напруження організму дитини. Ці вправи також піднімають настрій. Фізкультхвилинки часто проводжу на своїх уроках. Це може бути комплекс вправ, які можна робити, не виходячи з-за парт, естафети «Мімічний комплімент», «Передай емоцію» тощо. Особливо учням подобаються інтелектуальні рухавки, тексти яких придумуємо самі. Діти повинні за допомогою жестів, різноманітних рухів і міміки відобразити зміст почутого. Інтелектуальна рухавка. По морю хвиля прокотилась,Веселка в воду опустилась,Акула швидко пропливла,А камбала на дно лягла. Піднявсь на лапах крокодилІ головою поводив. Злякавсь метелик-бідолашка,Молюск сховавсь у черепашку. У небі чайка пролетіла,Дельфін промчався, як вітрило. По берегу повзе змія,Любить природу буду я.

Номер слайду 12

4. Проведення організованих рухових перерв із учнями початкової школи М. Амосов, відомий український кардіолог, вважав, що нормою є фізична активність з руховим навантаженням у межах 12-14 годин на тиждень. Ми намагалися досягнути цього. Під час шкільних перерв неодноразово проводили організовані рухливі ігри «Третій зайвий», «Стійка», «Котик і мишки» та ін.., метою яких було забезпечити активний відпочинок дітей у періоди, вільні від навчання, і довести, що живе спілкування та веселі ігри з друзями набагато корисніші, ніж телефонні або комп’ютерні. Молодші школярі завжди проявляли інтерес і з задоволенням брали участь у таких іграх.

Номер слайду 13

5. Спостереження за впливом фізичних вправ на фігуру та масу тіла. Розминка: пострибати приблизно 50 разів на скакалці. Потім зробити 20 звичайних присідань. Основний комплекс вправ: 1) Для м’язів ніг: Присідання – 25 разів, мінімум 3 підходи; 2) Для пресу: Верхній прес – 10-15 разів, 2 підходи;Нижній – 10-15 разів,2 підходи; Косий – 10-15 разів, 2 підходи. Час виконання: щоденно 15-20 хв., протягом місяця. Щотижня ми збільшували виконання кожної вправи на 10 разів.

Номер слайду 14

Антропометрія до початку дослідження. Параметри фігури. Учениця 1, 14 років. Учениця 2, 14 років. Зріст, см1,651,63 Маса тіла, кг5865 Об’єм грудей, см9298 Об’єм талії, см7883 Об’єм стегон, см9296 Антропометрія після завершення дослідження. Параметри фігури. Учениця 1, 14 років. Учениця 2, 14 років. Зріст, см1,651,63 Маса тіла, кг5562 Об’єм грудей, см9196 Об’єм талії, см7377 Об’єм стегон, см9092

Номер слайду 15

6. Спостереження за впливом силових та гімнастичних вправ на статуру (учень 8 класу)Збільшення маси тіла може призвести до поліпшення типу статури за рахунок зростання м'язової тканини. Я протягом місяця щоденно виконував силові вправи (згинання рук з гантеллю 8 кг), а також підтягувався на турніку. Кількість згинань у декілька прийомів становила в середньому від 100 до 200 разів на день. Щодня навантаження поступово зростало – і вага, і кількість згинань. Динаміка: маса тіла спочатку зменшилася з 39 до 38 кг, а на 18 день почала зростати і до кінця експерименту становила 38,5 кг. Об’єм біцепсів теж поступово збільшувався, у середньому по півсантиметра за тиждень, і зріс приблизно на 3,5 см – з 22 см до 25,5 см на обох руках.

Номер слайду 16

7. Спостереження за впливом занять танцями на статуру(учениця 11 класу)Східними танцями займаюся шостий рік (з 11 років). Саме від занять танцями отримую задоволення, гарний настрій, красиву статуру, підвищення самооцінки та можливість до самовираження. ‌На даний момент я є танцівницею шоу-балету "Жасмін", ліцензованим тренером та суддею Української Асоціації Виконавців Східного Танцю, тренером ВСТ "Жасмін" та центру здорового способу життя "Level up", володаркою Кубку світу з східних танців 2017, 2018 років, чемпіонкою України, переможницею акції УАВСТ “Людина року 2018”, багаторазовою переможницею конкурсів та фестивалів по всій Україні. Я впевнена, що в моєму житті завжди будуть присутні танці.

Номер слайду 17

8. Результати крокометрії У більшості учнів, які брали участь у цьому дослідженні, збільшення кількості кроків припадало на вихідні. Це пояснювалося тим, що замість часу, проведеного в школі, діти більше рухалися, перебували на свіжому повітрі, відвідували гуртки, спортивні секції тощо. Також дослідження показали, що хлопці, порівняно з дівчатами, за тиждень у середньому здійснювали більшу кількість кроків, тобто долали більшу відстань. день тижняк-ть кроків/ відстань, кмпонеділоквівтороксередачетверп’ятницясуботанеділя. Усього: Учень 11983/1,532365/2,012130/1,882078/1,873069/2,854114/3,812218/1,9316957/15,88 Учень 211672/7,613459/9,8712672/8,879652/6,7612850/8,998650/5,759227/6,4678182/54,3 Учень 32073/1,045042/2,527458/3,733938/1,965213/2,69103/4,55 6763/3,3839590/19,78 Учень 48243/5,446951/4,694683/3,094616/3,053630/2,118415/5,553087/2,0439625/25,97 Учень 55128/4,34347/3,44012/3,14185/3,35321/4,95871/5,54944/4,033808/28,5 Учень 66000/5,74049/3,75972/5,510862/109477/8,97517/7,018816/17,862693/58,6

Номер слайду 18

10. Розробка моделі парти-тренажера

Номер слайду 19

Висновки. Наростання в світі обмеження рухливості суперечить самій біологічній природі людини, порушуючи функціонування різних систем організму, знижуючи працездатність і погіршуючи стан здоров’я. На жаль, у свідомості сучасного українського суспільства фізична культура й спорт практично не розглядаються як важливий засіб оздоровлення підростаючого покоління чи організації дозвілля. Це обумовлює необхідність запровадження обов’язкової програми профілактики виникнення гіпокінезії в умовах сучасної школи. Більшість розладів, що виникли через недостатню м’язову діяльність, зворотні. Гіподинамії запобігає повноцінна фізична активність, щоденна ранкова зарядка, фізкультура, гімнастика, плавання, танці, фізична праця на присадибних ділянках тощо. Фізичні вправи сприяють формуванню здорової, сильної, витривалої людини з правильною статурою і гармонійно розвиненою мускулатурою.

Номер слайду 20

РУХОВААКТИВНІСТЬран-кова заря-дка активний відпочинок танці, плаваннярух-ливі ігритуризмпрог-рама. Кро-комірурокифізкультури фізи- чна працяспор-тивні секціїПАМ’ЯТКА УЧНЕВІ

Номер слайду 21

Поради батькам і вчителям. Для залучення учнів до рухової активності треба створювати для них сприятливі умови у школі та вдома: Спонукати школярів до активних дій, ігор та занять фізичною культурою; надавати можливість прояву особистісних комунікативних здібностей, інтересів; забезпечувати умови активного відпочинку в позаурочний час удома та в школі; стимулювати прояви ініціативи щодо участі різного роду змаганнях, турнірах, конкурсах, пов’язаних з проявами рухової активності; підтримувати та заохочувати учнів, що серйозно займаються у спортивних секціях, танцювальних гуртках тощо; не обмежувати дітей у виконанні хатніх справ, залучати до роботи на присадибних ділянках тощо; регламентувати час проведення за комп’ютером чи телефоном.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Веселовська, В. О.  ВПЛИВ ГІПОКІНЕЗІЇ НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ. «БІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ – 2014»: Збірник наукових праць V Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих учених і студентів. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. – С.452-455. Гіпокінезія як різновид залежності / А. Й. Сікура, В. І. Пліско // Фізичне виховання, спорт і культура здоров'я у сучасному суспільстві. - 2012. - № 3. - С. 247–252. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fvs_2012_3_63 Микола Лук’янченко ФІЗИЧНА АКТИВНІСТЬ ЯК НЕОБХІДНА СКЛАДОВА РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ Молодь і ринок №7 (90), 2012.https://msn.khnu.km.ua/mod/resource/view.php?id=199448https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/2959/gipodinamiyahttps://www.depo.ua/ukr/life/shkolnye-bolezni-detey-gubyat-suhomyatka-malopodvizhnaya-09092014081800http://ladyespro.ru/krasa/fitnes/6668-korekcija-staturi-zasobami-fizichnoi-kulturi.htmlhttps://stud.com.ua/73913/.../opokineziya_gipodinamiya_vpliv_organizm_lyudinihttps://mozok.click/366-vidi-ruhovoyi-aktivnost-vpliv-ruhovoyi-aktivnost-na-blagopoluchchya-lyudini.html https://www.bsmu.edu.ua/uk/news/digest/1303-gipokinezija. Список використаних джерел:

pptx
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Презентації
Додано
25 грудня 2023
Переглядів
169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку