В посібнику розкриваються основи флористики (поняття форми, кольору, стилю), детально розглянуто різноманітні види композицій і аранжировок. Значну увагу приділено мистецтву створення композицій з живих (зрізаних) квітів і сухоцвітів. Посібник ілюстрований великою кількістю фото.
Рекомендовано для учнів позашкільних навчально-виховних закладів, вихованців гуртків «Квітникарі-аранжувальники», «Юні флористи» та ін.
1
В. А. Бєлова
Навчальний посібник
для позашкільних
навчально-виховних закладів
м. Котовськ
2010
Бєлова Віта Аркадіївна, керівник гуртків Котовської міської станції юних натуралістів. «Основи флористики». – Котовськ, 2010. – 59 ст.
В посібнику розкриваються основи флористики (поняття форми, кольору, стилю), детально розглянуто різноманітні види композицій і аранжировок. Значну увагу приділено мистецтву створення композицій з живих (зрізаних) квітів і сухоцвітів. Посібник ілюстрований великою кількістю фото.
Рекомендовано для учнів позашкільних навчально-виховних закладів, вихованців гуртків «Квітникарі-аранжувальники», «Юні флористи» та ін.
Зміст.
Вступ ………………………………………………………………………………………………..…. 3
Основи флористики ………………………………………………………………………… 4
Стилі ……………………………………………………………………………………………………… 6
Основні форми ………………………………………………………………………………….... 7
Колір………………………………………………………………….……………………….…….. 17
Колірний контраст…………………………………………………………………….………. 17
Колірна гармонія малих контрастів……………………………………….………… 17
Колірна гармонія великих контрастів……………………………………….…….. 18
Символіка кольору……………………………………………………………………….……. 21
Аранжування з живих квітів ……………………………………………………… 23
Композиції з живих (зрізаних) квітів………………………………………………. 23
Букет …………………………………………………………………………………………………. 25
Складання букета……………………………………………………………………………… 26
Бутоньєрка……………………………………………………………………………….……….. 28
Декоративний вінок………………………………………………………………….………. 30
Корзина………………………………………………………………………………………….….. 30
Композиції із сухоцвітів…………………………………………………..…………… 32
Технологія обробки сухоцвітів……………………………………………….……….. 34
Догляд за сухоцвітами………………………………………………………………………. 35
Площинні композиції з сухоцвітів……………………………………..…………….. 36
Матеріали та інструменти для аранжування…………….…………… 38
Флористичний практикум ............................…………….…………… 46
Осінній букет із квітів і овочів ………………………………………………………… 47
Букет із квітів і сухофруктів ..……………………………………………….……….. 49
Букет від Санта-Клауса……………………………………………………………………. 52
Великодній букет ……………………………………………………………….……………. 54
Бутоньєрка з нарцисів ……………………………………………………….……………. 56
Короткий тлумачний словник термінів і понять……………………. 58
Література …………………………………………………………………………………….… 59
Вступ.
Любі друзі!
Ви починаєте вивчати захопливу науку, один із молодих напрямів в художньому мистецтві – флористику.
Скільки існує людство, стільки існує тяга людини до прекрасного, прагнення прикрасити свій побут квітами. Забарвленням, формою, ароматом вони несли і несуть радість, пробуджують кращі відчуття, будять фантазію, покращують настрій, скрашують горе і хвороби, дарують бадьорість і працездатність. Коли не вистачає слів або вони недоречні, саме квіти приходять до нас на допомогу. Квіти і рослини просто красиві, ними хочеться милуватися, з ними приємно возитися без жодної користі, просто так, заради задоволення. А тим часом, людина творить прекрасне, створюючи витвори мистецтва. Творчість же природи найзворушливіше виявляється в рослинах, перш за все в квітах, і перейняти майстерність цієї великої вчительки можете і ви.
Якщо ви любите квіти і вам цікаве мистецтво складання букету, якщо вам хочеться дізнатися про значення кольору і його символіку – цей посібник для вас. В ньому ви також знайдете практичні поради по аранжировці квітів, по догляду за квітучими рослинами і продовженню їх життя.
Даний навчальний посібник переслідує мету знайомства з мистецтвом складання квіткових композицій. В ході досягнення цієї мети ви навчитеся доглядати за зрізаними для букета рослинами, сформуєте уявлення про основні принципи раціональної розстановки рослин в букеті, ознайомитесь з основами мистецтва аранжировки, тобто композиційно-колірного складання букета, навчитеся гармонійно підбирати вази, здобудете знання про квітковий етикет.
Флористичний практикум допоможе вам самостійно створити різноманітні композиції, букети, бутоньєрки.
Перевірити ступінь засвоєння знань ви зможете за допомогою питань, наведених після кожного розділу.
Вивчаючи матеріали даного посібника, ви забезпечете себе фаховим оволодінням основами різносторонніх знань, умінь, навичок, підготуєтесь до певного рівня професійної кваліфікації. Можливо, в подальшому житті це сприятеме вибору вашої майбутньої професії.
Отже, успіхів вам у навчанні та нових відкриттів у різноманітному і цікавому світі флористики!
Основи флористики |
||
|
|
|
|
Флористика — порівняно молодий напрям в художньому мистецтві. Якщо постаратися дати визначення флористиці, то це область прикладного мистецтва, що займається створенням художніх композицій з рослин. Флористика має три основні напрями: складання композицій з живих квітів, з сухоцвітів і штучних рослин. Букети, квіткові корзини, гірлянди, вінки, панно, картини з сухих квітів і листя — все це роботи майстра-флориста. Флористика дуже стародавня наука — її історія починається ще до нашої ери, про що свідчить вінок з польових квітів, знайдений на грудях мумії Тутанхамона. У Давньому Єгипті живі квіти, судячи з настінних розписів, використовувалися в релігійних ритуалах. Згадки про прибирання квітами храмів зустрічаються також в буддійських книгах 735 р. нашої ери. І в Стародавній Греції, і в середні віки люди використовували рослини і квіти для прикраси свого житла. За часів середньовіччя церква вважала користування квітами в світському житті гріховним, тому квіти використовувалися в основному для прикраси церковних інтер'єрів. З часом, в епоху Відродження, мистецтво аранжування знову стало бурхливо розвиватися. У 1633 році в Римі навіть виходить перша книга по квітникарству і аранжуванню "Флора — садова культура квітів". У 16-17 століттях в Європі стали з'являтися перші ботанічні сади і художньо оформлені парки. У побут багатих людей міцно ввійшли пишні, багатоколірні, барвисті букети в дорогих вазах. Часто в їх оформленні використовували штучні і сухі квіти, метеликів, птахів. Поступово склався звичай дарувати квіти. У Англії, наприклад, кожна леді повинна була володіти основами аранжування. У дореволюційній Росії мистецтво аранжування також займало важливе місце. Випускалися різні посібники, що навчали складанню різних квіткових композицій. Було модно дарувати екстравагантні букетики в раковинах молюсків, на віялах, пальмовому листі, особливою популярністю користувалися роги достатку з дроту і картону, обтягнуті плюшем або оксамитом і наповнені фруктами. Останніми роками флористика стала дуже широким поняттям. До неї відносять і аранжування живими квітами і висушеними рослинами, і фітодизайн (художньо-проектувальну діяльність, пов'язану з рослинами), і гербаризацію, квітковий живопис, який не виключає аплікацій, колажі з використанням замість фарб квіткового матеріалу, висушеного під пресом і багато що інше. Вишукана "рослинна скульптура" стає центром простору, тому до її створення необхідно підійти з всією серйозністю. Це не картина або скульптура, яка назавжди залишиться в вашому будинку. Фахівці радять створені ними твори обновляти хоча б раз на рік. Квіткова композиція може бути також "довготривалою". У будь-якому випадку, флористичні об'єкти можуть мати замінимі деталі. Якщо вам до душі класичний шик, якщо ви хочете, щоб здивовані гості не змогли стримати заздрісного зітхання, радимо вибрати композицію з живих квітів (оригінальну аранжировку, букет, квіткову гірлянду або урочисту корзину) — такий об'єкт зажадає великі витрати, але результат того стоїть. Не кожен може дозволити собі прикрасити інтер'єр подібним декоративним об'єктом — адже це найдорожчий напрям флористики. За ним доведеться доглядати, як за живою істотою. Зате композиція з живих квітів додає приміщенню певний статус, демонструючи не тільки художній смак, але і добробут свого господаря. Ніщо не порівняється по красі з живими рослинами. Проте сучасна флористика доводить, що і сухоцвіти можуть виглядати не менш ефектно і оригінально. До того ж практичніше. Сухі композиції зберігаються протягом років і майже не вимагають догляду: з них тільки час від часу потрібно видаляти пил за допомогою спеціальних лаків-спреїв. Їх не потрібно поливати, тому поміщати такі букети можна в будь-яке, навіть важкодоступне, місце. Крім того, особливо модним напрямом стали консервовані рослини, які надовго зберігають свої властивості і навіть запах, лише трохи змінивши забарвлення. Мало знайдеться людей, яких залишають байдужими прекрасні куточки природи. Тому багато хто любить прикрашати свій будинок, а також робоче місце квітами, будь то простий букет польових ромашок, екзотична кімнатна квітка або оригінальна композиція з живих рослин. Для складання будь-якої композиції (святкового букета, аранжировки з сухоцвітів, бутоньєрки або декоративного вінка) бажано дотримуватися правил і принципів, які диктує теорія флористики. Існують основи квіткової культури в складанні і розташуванні декоративних композицій. Підбір кольорів, пропорції і форма також не повинні бути випадкові.
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Стилі |
||
|
|
|
|
Різноманіття стилів і прийомів використання квіткового дизайну в інтер'єрі дозволяє вирішувати задачі декорування приміщень. Головна задача фітодизайна — досягти певного враження. Для створення цілісної картини сприйняття інтер'єру, а також для ефективного використання простору рекомендується перед початком роботи по оформленню інтер'єру з'ясувати призначення об'єкту, визначити зони, призначені для різних цілей — роботи, відпочинку, їди і т.д. При декоруванні кожної з них використовуються свої прийоми організації простору. Це може бути супідрядність за масштабом і значущості, коли головною є найбільша композиція, а менші — вторинними, причому всі вони повинні бути вирішені в одному ключі (стилі). Також може бути знайдене і побудоване ядро композиції, поставлений акцент або декілька акцентів — тут флористичні елементи можуть бути різнорідними, але рівними по значенню. Об'єднуючим моментом для такого варіанту може служити щось загальне для всіх: наприклад, техніка виконання, стиль, однакові деталі, використовувані матеріали, колірне рішення. Оскільки флористу часто доводиться оформляти інтер'єр, що вже склався, обжитий, йому необхідно враховувати архітектурні особливості, стилістику, колірне рішення оформлення, умови використовування приміщення і т. д. Міняється мода, створюються нові стилі і форми квіткових композицій. Сучасні флористи дотримуються різних класифікацій. Виділяють, наприклад, класичний (перевірений часом) стиль, декоративний, транспорентний, форма-лінійний, вільний, модерн, рустікальний і ін. Один з напрямів фітодизайну, близький до ландшафтних видів дизайну — так званий вегетативний стиль. Це європейський напрям модернізму в аранжуванні. Його головна особливість — розміщення куточка живої природи як би в контейнері. При цьому рослини ставлять в тому положенні, в якому вони ростуть в природних умовах. Транспорентна композиція (крізний, прозорий стиль сучасної європейської аранжировки, "вітраж") — об'ємна комбінація лінійних матеріалів, переплетених в стилі конструктивізму або модерна. Характерною межею цього стилю є розміщення флористичних композицій на каркасних основах, часто геометричної форми (плетені або збиті конуси, кулі, ромби і ін.), а також використання дуже високих і прозорих підставок (геометричної або, навпаки, вишукано нераціональної форми — стиль хвилі і вітру), підвісних каркасних композицій. Широко використовуються декоративні стрічки, тасьма, драпіровки з тканин. Ці композиції потребують подіуму і демонструються на фоні однотонної стіни, на камінних і меблевих полицях, в отворах цільного скла вікон. Транспорентний стиль чудово підкреслює бездоганність євроремонту і раціональність поєднання площин і об'ємів. Композиція в форма-лінійному стилі по значенню близька до ікебани — при мінімумі матеріалу прагнути до максимуму ефекту, але більш пластична, дозволяє добитися повного злиття композиції з інтер'єром по стилю, колірній гаммі і відрізняється європейською технологією. Популярні також колажі (плоскі настінні композиції, укладені в раму) з флористичних матеріалів.
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Основні форми |
|
|
Навіть представлену дуже складною форму можна умовно розділити на прості частини і помістити в ясні геометричні контури. При цьому важливу роль виконують три основні форми — прямокутник, трикутник і круг. Кожна з цих трьох форм є особливою по суті. Основними формами вони називаються тому, що з них виникає вся решта форм. Конструктивні форми Форма — це контур, зовнішні межі предмету. В більшості випадків говорять про форму, коли контур описує простий контур. Якщо ж контур складний, то використовуються ті лінії, які стикаються з кінцевими точками які і утворюють контур. Конструктивні форми (наприклад, дерев'яні ящики, рамки і т. д.) в більшості своїй прямокутники. Всі форми, що стоншуються і закінчуються верхівкою, — трикутники. Все кругле, м'яке, те, що коливається укладене в круг. Конструктивні форми виглядають ясно, архітектурно і функціонально. В більшості випадків вони є статичними, що робить їх важливими партнерами живих квіткових і рослинних композицій. Судини — такі як чаші, кадовби, вази, скриньки, коли вони геометрично чітко сформовані. Кубічні, циліндрові форми і форми кулі, свічки, і багато що інше — це так само приклади конструктивних форм. У обстановці приміщень вони виконують важливу роль. Архітектурні і прямокутні побудови підлоги і стелі за допомогою кахлю або плитки, а також система полиць і шаф додають приміщенню ясність і систематичний порядок, який є необхідним для того, щоб додати кольорам і рослинам необхідні рамки.
Вільні форми Існує нескінченно багато прикладів вільних форм. Вони здаються вільними від схеми, тобто ніколи точно не повторюють який-небудь певний малюнок, а є завжди чимось новим. Вільні форми геометрично неясні, навіть коли в них можна частково впізнати прості основні форми. У них панують нестійкі химерні лінії. Випадкові форми або неживі (такі, наприклад, як галька, плитка, драпірований матеріал, сплетення з дроту, вірьовки, посипані гравієм поверхні, виліплені уручну свічки, керамічні унікальні вироби і т. д.) теж мають довільні межі, але виникають не за допомогою росту, а за допомогою формоутворювальних сил. Їх кінцевий образ є непередбаченим і несподіваним.
Рухомі форми Все, що росте навколо нас, примушує відчути рух в своїй формі, її розвиток. Спосіб розгляду форми по руху, що міститься в ній, дуже важливий для розуміння її своєрідності. По напряму руху, по його формі або особливості ліній ми розрізняємо сім різних типів форм:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Висхідні рухомі форми |
|
|
У них спостерігається рух, який діє всупереч силі тяжіння. Він йде в вертикальному напрямі, іноді спочатку зсовується трохи убік, але продовжується вгору. Такі форми виглядають цілеспрямовано, сильно і могутньо. З композиційної точки зору ці форми вимагають вільного простору над собою, в яке вони можуть спрямуватися. висхідні рухомі форми можуть добре поєднуватися як домінуючі форми з іншими видами форм.
|
Рухомі форми, що розкриваються |
|
|
Всі квіти, рухомі силою зростання, підіймаються над землею і розпускаються. Спрямованість їх росту може бути в одну сторону або в усі сторони променеподібно, кулясто або нерівномірно. Якщо висхідна форма завершується одним або декількома бутонами, то квіти виглядають такими, що велично розповсюджуються над іншими, благородно і гордо. Вони краще всього представлені, коли включені в композиції з безліччю вільного простору. Якщо ж аранжировка закінчується більш менш круглою формою квітки, то її дія не буде направленою, і вона не пред'являтиме вимог до простору вгорі. Причина цього лежить в самодостатності круглих форм. Вимоги до форм, що розкриваються, високі, перш за все, для форм, що сильно розпускаються. Вони потребують окремої постановки і в підлеглих партнерах. Форми з незначним розпусканням дуже добре поєднуються з однаковими по рангу сусідами.
|
|
|
|
Виступаючі рухомі форми |
|
|
Рух в них направлений вертикально або навскоси вгору, але потім слабшає і неначе "виплигує" убік. Прикладом таких форм можуть бути квіткові стебла, гілки. Цей зоровий "стрибок" робить форму елегантною і м'якою. Якщо вона використовується як домінантна рухома форма, то композиція виглядає приємно розслабленою. Їй необхідне вільне місце в тій стороні, куди вона направлена в своєму русі. Виступаючі форми часто є посередниками між верхом і низом аранжировки. Вони можуть використовуватися як домінанти і як супроводжуючі форми.
|
|
Спадаючі рухомі форми |
||
|
|
|
|
Рух в них починається навскоси вгору або горизонтально, але дуже швидко втрачає напругу і потім схиляється вниз. Спадаючі форми виглядають м'яко, ніжно, привабливо і залежать від верхньої опори, її оптичного виразу. Їм потрібно багато місця під собою, куди вони можуть "спадати". Вони є посередниками між посудиною і квіткою, між верхнім і нижнім, між кольорами і скатертиною при столовій декорації. Подібний вид форм робить можливим створення композицій з передбачуваними спадаючими лініями (наприклад, букет нареченої).
|
|
|
Сланкі рухомі форми |
|
|
У формах, що стелються, рух сприймається як спіральний або у вигляді водоверті по відношенню до внутрішньої або нижньої частини. Виникає відчуття доцентрової сили в уявному русі обертання. Прикладами таких форм можуть бути, перш за все, замкнуті форми кулі (це плоди і стінки плодів, яблука і лимони, перлини і всілякі кульки, плоди чортополоха і гортензії), форми розетки з щільним розташуванням листя (це ехиверія і саксифрага, маргаритки і астри, одноголовчаті хризантема і соняшники), форми куполу (це тагетес і гвоздика, цвітна капуста і букет в стилі бідермайер) і форми воронки (наприклад, коробочки плодів лотоса). Самі форми виглядають спокійно, розслаблено, стримано і діють тільки за допомогою кольору і структури. Круглі форми виглядають зібрано, скромно, м'яко, ненав'язливо вписуючись. Ця форма не пред'являє ніяких особливих вимог до простору, оскільки рух не спрямовується в сторони. Сусідні форми повинні вибиратися з погляду контрасту, оскільки контури форм повинні бути чіткими.
|
|
|
|
|
|
Зігнуті форми |
|||
|
У своєму русі опираються на основну форму круга з його зігнутими лініями. Вони можуть мати вузький або широкий розмах у напрямі руху. Можуть примикати до схожої на круг дуги або прямують спірально, довільно, а також утворюючи відкриті дуги. Прикладами можуть служити гілки вишні, берези, вільхи, клематис, переплетені шнури, стрічки, перев'язані вузлом довгі листи, переплетені гілки верби, кіски з трави і т.д. Їх дія велика — м'які і недбалі, коливаються, граціозні або динамічні, спутані і тонкі, вони надають великі можливості в сучасній флористиці. Зігнуті форми прекрасні для сплетених гілок рослин як допоміжне оформлення або як переважаючі діючі форми із застосуванням квітів і листя.
|
||
|
|||
Ламкі форми |
|||
|
|
|
|
|
У своєму напрямі руху ламкі форми утворюють гострі кути. Вони можуть раптово міняти свій напрям і виглядають неначе зламані. Вони виглядають жорстко, незвичайно. Злами і повороти, розвилки і розгалуження, злами і перехрещення зумовлюють картину сприйняття. Прикладами ламких форм можуть бути гілки горобини, гілки сосни, надломлені соломинки, травинки, сплетене листя гладіолуса, товстий зігнутий дріт, металеві грати, зігнуті зв'язки стебел. У графічних аранжировках ці лінії виражають основний мотив. Вони виглядають тільки тоді, коли мають в своєму розпорядженні велику кількість вільного простору і знаходяться на скромному задньому фоні. Перетини в ламких формах не можуть знаходитися в місцях згину.
|
||
|
|||
Принцип створення симетричної композиції |
||||||
|
Вісь композиції — уявна допоміжна лінія — повинна проходити через її геометричну середину. Вона ж є одночасно і віссю симетрії. Основний мотив композиції повинен обов'язково знаходитися на цій допоміжній лінії. Він зорово розділятиме саму композицію на дві половини. Все, що знаходиться на одній стороні, повинне дзеркально повторюватися на іншій стороні. Симетрична композиція легко розуміється, впливає ясно і строго, втілює щось зрозуміле, статично спокійне. Синонімами для неї є: замкнутість, спокій, гідність, строгість, торжество. Тому симетрична композиція ідеально підходить для оформлення урочистого або офіційного заходу, прикраси церковного свята.
|
|||||
|
||||||
|
|
|||||
Асиметрична структура |
||||||
|
|
|
||||
|
На відміну від строгого порядку симетрії, асиметрія є вільним порядком. Флорист повинен обов'язково дотримувати баланс і уміти його застосовувати, а тому створення асиметричних композицій виявляється складнішим, ніж симетричних. Основна фігура асиметрії — це нерівносторонній трикутник, який об'єднує три мотиви. Враження від асиметричних композицій вільне, невимушене, легке. Оскільки кожна частина неповторювана, відмінності стають більш видимими і ефектними, ніж в симетрії. Відчувається рух, дія. Таким чином, жвавість і розвиток, свобода і різноманітність кольорів і рослин в асиметричних угрупуваннях виражаються яскравіше, ніж в симетричних. У великих декораціях, тематичних експозиціях асиметрію використовують в тому випадку, якщо є веселий, життєрадісний або романтичний мотив.
|
|||||
Куля — це форма, яка має велику місткість. Жодна інша форма не може так чітко передати ці асоціації. Круглі форми є в арсеналі засобів композиції будь-якого флориста.
Варіації круга — дугоподібні форми, овальні і яйцеподібні форми, форми куполу, кулі з скла, металу, свічки, кулясті вази. Лінії рівномірно зігнуті так, що на поверхні вони утворюють сферу. Всередині знаходиться крапка, від якої межа форми віддалена на однакові відстані.
Варіанти композиції: букет бідермайєра, вінки і корони, структурні кулі, дугоподібні гірлянди і інші композиції з круглим або дугоподібним контуром.
Круглі, замкнуті форми містять щось привабливе, що містить спокій. Звідси — замкнутість, концентрованість. Одні круглі форми можуть бути порожнистими, інші — заповненими (наприклад, структурні кулі). Форма кулі однакова з усіх боків, тому вона нескладна і може без проблем вписатися в приміщення, так само, як композиції з дуг і форм півмісяця. Оскільки круглі форми мають відносно велику оптичну вагу, високо розташованій композиції потрібно надати вільний простір під собою.
Основна форма — прямокутник |
||||
|
Ця форма втілює статичність, міцність, конструктивність. Не дивлячись на те, що вона не є квітковою, ця форма виконує важливу роль в квітковій композиції. Контури квіткового горщика, ступінчасті лінії — це приклади варіації прямокутних форм. Прямокутні форми втілюють міцне доповнення, щось статичне. Вони утворюють великий контраст з рослинними формами. Виглядають спокійно, конструктивно і ясно при вертикальній побудові. Прямокутні форми можуть повно розкрити свою суть тільки тоді, коли вони стоять вертикально, межі форм повинні бути паралелі горизонталям і вертикалям. Якщо поставити прямокутні форми в такому ж прямокутному просторі, то форма гармонійно вписуватиметься, якщо її лінії співвідносяться паралельно до меж приміщення. Діагональні розстановки — це композиційний момент, який застосовують в особливих випадках. Прямокутні форми добре підходять через їх спокійну дію як задній і нижній фон для живих квітів і рослин.
|
|||
|
||||
Основна форма — трикутник |
||||
|
|
|
||
|
Трикутники, а особливо довгі і гострі — це найяскравіший вираз прагнення в простір і динаміки. Багато рослин закінчуються гострокутною трикутною формою. Використовуючи властивості трикутника, флорист може виразити головне в своїй композиції. Варіації трикутника — гострокутні багатокутники у формі стріли, клину і лійки, ламкі лінії. Трикутні форми немов розвивають тенденцію руху в простір над собою, у напрямі гострого кута. Вони виглядають прагнучими вгору, активними, вказуючими напрям. Їх суть полягає в активності, що охоплює простір. Форма потребує вільного простору через своє прагнення до руху, щоб не заважати "розкриттю сил", а також потребує опори.
|
|||
|
||||
Запитання та завдання до розділу
«Основи флористики»
Колір |
||||||||||||||||||
Колір є ледве не найважливішим чинником при складанні композиції. Правильний підбір кольорів усередині квіткової аранжировки допомагає флористу виразити основну думку, відчуття. Для того, щоб композиція добре виглядала, необхідно також враховувати такі чинники, як відносність колірних явищ, вплив штучного освітлення і особливості сприйняття кольору (так звану символіку кольору).
Символіка кольору Найперше, на що звертає увагу людина при погляді на що-небудь — це колір. І тому один з найголовніших моментів флористики — уміння користуватися кольором. Значення, яке привласнене кольорам, розвивалося з відчуття фарб, їх дії на людину. Кольори — це тони, які здатні міняти наш настрій. Вони можуть звучати голосно або тихо, розбурхувати нас або заспокоювати, веселити або настроювати на роздуми.
Жовтий колір Асоціюється з сонцем і сонячним світлом, це колір сонячного проміння. Він асоціюється з цікавістю, а також з оптимізмом, оскільки йому властиво підбадьорювати і пожвавлювати, як сонячному світлу. Він асоціюється з інтуїцією, надиханням, — його яскраве світло може пробити темноту.
Золотисто-жовтий колір Перш за все, він асоціюється з багатством — оскільки саме цей колір має золото. Він так само позначає і щастя, оскільки в ньому присутня дружня, підтримуюча сила. У ньому відчувається сонячна сила, легка домішка червоного робить цей колір не таким легким, як жовтий, дарує йому деяку "приземленість".
Оранжевий колір Цей колір вже гріє, як сонце — адже це найтепліший з усіх кольорів, він діє тепло і м'яко, активно, лагідно. Тому він і означає тепло душі, співчуття, товариськість і радість.
Червоний колір Найактивніший з усіх кольорів, він символізує такі відчуття, як збудження. Червоний колір прискорює пульс і підвищує тиск в крові, спонукає до реакцій. Він символізує силу і активність, діє сильно і активно. Виділяючись серед інших, він позначає відстоювання своїх прав, самовпевненість.
Темно-червоний колір Асоціюється з темпераментом і пристрастю, оскільки його дія імпульсна, збудлива, повна відчуттів. Він може навіть символізувати боротьбу і революцію, діє агресивно і войовничо.
Пурпурний колір З одного боку, цей колір символізує силу, глибину і гідність, оскільки участь синього кольору заспокоює активність червоного. Ця сила приваблива, містить в собі панування. З другого боку, цей колір символізує любов, але не таку що згорає, як червоний колір, а наділену відчуттями, чудовими властивостями, повну сил.
Фіолетовий колір Це одночасно і святковий, і містичний колір, він важкий і таємничий, серйозний і спокійний, повний глибини. Він направлений всередину самого себе, оскільки частини червоного кольору утримуються синім. Це колір ексклюзивний, оскільки він виглядає спокійно, стримано, повним достоїнства.
Синій колір Він символізує вірність, оскільки має на увазі свідомі і продумані дії, символізує свідомість, мрійливі роздуми, виглядає тихо і спокійно. Він означає і свободу — світлий синій як би вільний від земного тяжіння, він парить, думки людини вільні при спогляданні цього кольору. Але він означає і прагнення — з ним хочеться понестися в "блакитну далечінь", думки йдуть від реальності. Синонімом йому можуть стати слова мрійливість і романтика.
Бірюзовий колір Він незалежний, виглядає холодно і навіть бездушно. Він означає ідеалізм, оскільки велика частина синього означає думку, а невелика частина жовтого — на походження думки, надихання, ідею, що раптово прийшла.
Зелений колір Він втілює надію, оскільки там, де є зелений колір, там є надія на життя. Він означає і мир, оскільки заспокоює, настроює на життя без боротьби. Він загострює наше сприйняття, оскільки діє природно і спонукає нас до спостережень.
Чорний колір Він означає скорботу і смерть, виглядає похмуро і мляво через відсутність кольору. Але в ньому укладена і гідність, він виглядає також як "елегантність в фраку".
Білий колір Втілює свято, оскільки сам світить, хоча і спокійно. Він означає чистоту і незбагненність, сам міняється залежно від того, яка фарба поряд. Він же позначає і смерть як духовну форму подальшого способу життя.
Рожевий колір Це ніжність і сприйнятливість, оскільки сила червоного кольору пом'якшена білим, який не закликає відчуття діяти, як при червоному кольорі.
Гармонії малих контрастів:
Гармонія в співзвуччі В цьому випадку флорист підбирає один колір з різним значенням світлості. Пастельні тони і темніші тони відносяться до одного чистого кольору, вони лише містять більше білих або чорних частин. Композиції з колірною гармонією в співзвуччі виглядає спокійно, м'яко, тонко, узгоджено і стримано, т. до. вона виглядає як гра з світлом і тінню тільки одного кольору. Тому вона хороша там, де йдеться про аристократичну стриманість, про тонкий нюанс і м'яку колірну дію. Судина в таких аранжировках повинна також відповідати цій гармонії. Бажано, щоб він мав темніший варіант вибраного кольору. Можливий і білий колір, якщо рослинність в аранжировці придбаває пастельні тони ближче до судини і виходить плавний перехід.
Гармонія споріднених кольорів Споріднені кольори походять від схожих основних кольорів. Сюди можуть відноситися і змішані фарби, і пастельні тони, в яких присутні частини основного кольору. Розрізняється вісім колірних сімей (жовта, червона, оранжева і т. д.).
Гармонія сусідніх кольорів Сусідні кольори знаходяться в колірному крузі поряд. Якщо флорист складе букет з використанням жовтого, жовто-оранжевого, оранжевого і червоно-оранжевого кольору, тобто використає чотири кольори з колірного круга, що знаходяться поряд один з одним, то це і буде гармонія сусідніх кольорів.
|
||||||||||||||||||
Колірна гармонія великих контрастів При колірній гармонії великих контрастів комбінуються кольори, які достатньо далеко віддалені один від одного в колірному крузі. Якщо брати такі кольори без зв'язуючого проміжного тону або оточуючих їх колірних нюансів, то колірне звучання виглядає динамічно. |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Гармонійні двобарвні поєднання:
|
||||||||||||||||||
Гармонійні трибарвні поєднання
Гармонія складається, якщо одну з контрастних фарб, розташованих в колірному крузі одна напроти одної, замінити на дві сусідні. В цьому випадку виникає рівнобедрений трикутник.
Подвійний тон плюс некольорова фарба: це гармонійне трибарвне поєднання не таке кольорове, як інші, оскільки чорний або білий колір виглядають тільки як чинник освітленості. При цьому чорний або темно-сірий колір роблять фарби що світяться, а білий колір освітлює композицію. Таке поєднання зустрічається досить часто, так як білий колір — це неодмінний атрибут багатьох аранжировок.
|
||||||||||||||||||
Запитання та завдання до теми «Колір».
Аранжування з живих квітів |
|
|
Таємничу силу квітів відчуває на собі кожна людина. Без квітів не обходиться жодна важлива подія. Звичай уквітчувати житла і храми прийшов з глибини століть і, трохи видозмінившись, дійшов до наших днів. Історія квіткових композицій сходить до глибокої давнини. Вінки і гірлянди складали і на весілля і на релігійні свята. Букетиками з ароматних квітів прикрашали одяг і житло. Для прикраси палацових балів складали великі букети і корзини. У 18 ст. були модними круглий букет "Вікторія" і односторонній вертикальний букет "Пампадур". У 19 ст. улюбленими стають букети з додаванням мережив, стрічок, пір'я та ін. в стилі "Бідермайер". Види сучасного аранжування:
У Європі останні роки популярні вітальні листівки, прикрашені живими квітами, і жартівливі композиції-фігурки, цілком виконані з квіткового матеріалу.
|
|
|
|
|
|
Композиції з живих (зрізаних) квітів |
Квіти завжди поряд з людиною. Вони дарують радість, увагу і любов. Квіти пожвавлюють і прикрашають наш будинок.
У сучасному фітодизайні для розміщення композицій використовують не тільки меблеві полиці, підвіконня і столи, — декорують також стіни, віконні і дверні отвори, простір під стелею, застосовуючи вінки, гірлянди, панно, колажі, багатобічні композиції. Дуже популярні підвісні конструкції типу квіткових "люстр", а також крупні напільні і подіумні композиції. Загальний силует може бути похилим, горизонтальним, вертикальним, спадаючим і спрямованим вгору. Особливий колорит додає композиції рух, динаміка.
Напільі композиції
|
|||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
Настільні (флористичне оформлення столу)
|
Букет |
|
|
У Європі відвіку склалася ціла букетна культура. Існують правила, згідно яким у кожному конкретному випадку слід дарувати букети певного вигляду. Виділяють букети романтичні ("що говорять про любов, відчуття"), на честь новонародженого, подячні, до роковин, до дня народження і ін. Вже до середини 19 століття сформувалися найпопулярніші стилі подарункових букетів: "Вікторія", "Помпадур", "Бідермайер". У них використовували контрастні поєднання яскравих кольорів, соковиту зелень. Квіти поміщалися в портбукети — футляри, прикрашені мереживами, оксамитом, стрічками і коштовними каменями. Приблизно в кінці 19 століття до Європи стало проникати японське мистецтво складання квіткових композицій — ікебана. На відміну від європейського стилю, де важливі колір і форма, основу ікебани складають лінії. Та все ж сильного впливу на європейську флористику ікебана поки не надала — в моді як і раніше залишалися пишні, яскраві букети. На початку 20 століття популярними стали букети "природного стилю". Кожна квітка такого букета, як і в природі, відокремлена вільним простором або декоративною зеленню. В цей же час були модні букети, які називалися макартівськими — на ім'я австрійського декоратора Ганса Макарта. У своїх букетах окрім живих кольорів він широко використовував вибілені, фарбовані сухі рослини, павине і страусине пір'я, вишитих шовком метеликів і навіть чучела птахів. Такий букет, призначений для тривалого милування, ставили під скляний ковпак. У нашій країні ці традиції не такі глибокі, але дарувати і одержувати в подарунок квіти люблять практично всі. Справжній букет складається з декількох сортів квітів і декількох видів трав. Квіти в букеті повинні не тільки підкреслювати красу і неповторність один одного, але і передавати настрій. У кожної квітки свій сезон. Взимку хороші букети з екзотичних квітів — протей, ліонторіумів, декоративних ананасів, а також з гербер (крупна ромашка) і орхідей. Вони компенсують відсутність фарб в природі. Весною — букети з тюльпанів, нарцисів, конвалій, гіацинтів, анемон, ромукулісів (нагадують латаття). Влітку — з піонів або соняшників. Восени — з троянд або хризантеми. Останні декілька сезонів в моді пастельні блідо бузкові відтінки, а також елегантні композиції в біло-зеленій гаммі. Сьогодні модно поєднувати контрастні кольори — жовтий і фіолетовий, жовтий і червоний. Правда, такий букет необхідно розбавити білими кольорами. Популярні однотонні букети, наприклад, поєднання всіх відтінків червоного. Блондинкам добре дарувати квіти в холодних тонах, брюнеткам підносять руді і червоні букети, чоловікам і дітям — оранжево-червоні і фіолетові квіти. А взагалі в ідеальному букеті повинні бути три види квітівів і три види зелені. Безліч різномастних квітів — поганий тон. А ось композиція з великого числа лілій або орхідей прекрасна.
Флористи переконані, що прихильність чоловіка буде легшим викликати до себе , якщо подарувати йому іриси, гладіолуси, калли. Вони віддалено нагадують стріли, списи, мечі — словом, символізують чоловічу силу. Жінці краще піднести букет м'якших форм — з розкритих троянд або бузку. Молодим дівчатам підійде букет в світлих тонах. Чим старше пані, тим темніше повинна бути композиція.
|
|
|
|
|
|
Складання букета |
||
|
|
|
Мистецтво складання букета цінувалося з давніх часів. Крім флористичних принципів і законів у різних народів існують свої правила складання композицій з квітів залежно від того, кому і з якого приводу букет призначений. Дуже багато залежить від фантазії укладача.
Почати слід з підготовки квітів для букета, їх зрізу. Сам зріз робиться під кутом. Якщо зрізана квітка не відразу ставиться в воду, а після закінчення якогось часу, зріз слід відновити. Причому робити це треба під струменем води. Змочений таким чином зріз виключить появу повітряної пробки, що утруднило б доступ води до стебла. Кращий час для зрізу квітів — ранній ранок. Але якщо немає такої можливості, можна здійснити зріз увечері, вживши необхідні заходи для того, щоб протягом ночі зрізана квітка не пов'янула. Для цього треба знати особливості кожного виду, що зрізається, правила його підготовки до поміщення в ємність з водою. Необхідно пам'ятати, що всі зрізані квіти не переносять протягів і прямого сонячного проміння.
Вода переважно дощова або дистильована, а взимку — снігова. Можна ставити і в водопровідну воду, але тільки не в дуже холодну. Знаходитися вночі квіти повинні в прохолодному місці. Такі види, як троянда і жасмин, можна взагалі занурювати на ніч в прохолодну воду. Вранці квіти можна обприскати водою. Але не слід цього робити з нарцисами, туберозою і ліліями, пелюстки яких можуть почорніти від цієї процедури. Якщо квіти все ж таки пов'янули, треба обгорнути їх вологим папером, занурити стебла глибоко в воду і потримати в такому положенні годину-дві. Що стосується особливостей поміщення в воду конкретних видів квітів, то мається на увазі наступне: стебла троянд, гортензій, хризантеми, бузку і жасмину перед зануренням в воду треба розщепнути або роздрібнити. Стебла піонів, маку, жоржин, пуансеттії рекомендується злегка обпалити над відкритим полум'ям (опустити в кип'яток) і після цього відразу опустити в холодну воду. Це правило застосовне для всіх квітів, стебла яких містять молочний сік. Мімозу можна помістити і в гарячу воду, але обприскувати тільки холодною водою. На стеблі фрезії рекомендується зробити подовжні надрізи (2-3 см) і потім ставити в воду кімнатної температури. Якщо квіти зрізалися з тим розрахунком, що до ранку вони повинні розпуститися, але це відбувається поволі, то прискорити розпускання можна наступним способом: на літр води додається 1-2 краплі нашатирного спирту. Тепер безпосередньо про техніку складання букетів з зрізаних квітів. Перш за все, про їх кількість. Прийнято компонувати букет з непарної кількості квітів, щоб відійти від строгої симетрії, яка не властива будь-якому художньому задуму. Торжества припускають великі букети, але перевага маленького букета в його індивідуальності, особливо якщо дарує його сам укладач, що особливо дорого. Оптимальним для всіх випадків вважається букет розміром 20-25 см в діаметрі. Найменший букет — в межах 5-7 см часто замінюється однією квіткою троянди на довгому стеблі. Але це не значить, що підійде будь-який сорт троянди. Враховувати треба смак того, кому троянда дарується, його стиль одягу і навіть час доби, коли троянда буде вручена. Вечірньої пори перевагу треба віддати оранжевому, червоному, жовтому кольору. Вдень треба вибирати менш яскраві і помітні тони. Біла троянда завжди буде хороша. Повертаючись до букетів з складною композицією, мета яких досягти очікуваного декоративного ефекту, треба пам'ятати, що досягти такого ефекту можна лише при правильних колірних поєднаннях підібраних квітів, їх гармонії. Багатоквіткові композиції допускають поєднання синього кольору з червоним, червоного з жовтим, голубого з рожевим. Але у будь-якому випадку ці квіти краще розділити зеленим листям або ж невеликими квітками проміжних забарвлень, що забезпечують плавний перехід від одного активного кольору до іншого. Білий поєднується практично з всіма кольорами і відтінками. При складанні букетів необхідно керуватися універсальним принципом контрастності кольорів. Якщо різкий контраст квітів, що суміщаються, очевидний, то можна ввести між ними рослини нейтральних тонів. Певні вимоги треба дотримувати і при самому формуванні, "будівництві" букета. Низ букета, як правило, складають яскраві і крупні квіти, а верх — дрібніші і ніжніші по забарвленню. Букет може бути круглим або одностороннім. У круглого квіти розташовуються рівномірно з усіх боків і направлені назовні. Односторонні букети припускають спрямованість квітів в одну сторону, причому мають очевидну різницю в довжині стебла. Такі букети ставлять звичайно в кутках приміщення і тих місцях, де передбачається односторонній огляд. Яка б ні була форма букета, квіти в ньому повинні компонуватися вільно і природно. Щоб букет довше зберігався, треба при його складанні врахувати і момент несумісності окремих квітів один з одним. Наприклад, лілії пригноблюють маки, маргаритки і волошки, які швидко в'януть від такого сусідства. Роза завжди прискорить в'янення квітів в одному букеті. Трубчасті лілії, конвалії, нарциси і гвоздики є агресивними пригноблюючими більшості видів квітів. Нарциси з цієї причини погано уживаються з тюльпанами. Гілка герані або туї дуже бажані в будь-якому букеті, оскільки сприяють збереженню зрізаних квітів. |
Бутоньєрка |
|||||||
|
Бутоньєрка — (від франц. boutonniere, буквально — ‘петлиця’).
|
|
|
||||
|
|||||||
|
Відвіку на святах і торжествах люди уквітчували себе. У минулому столітті пані носили свіжі квіти на капелюсі або волоссі, на грудях або поясі, на плечі або шлейфі. Без квіткової прикраси наряд вважався незавершеним. Квіти для петлиці ретельно підбирали і вставляли в маленькі зігнуті скляні трубочки з комірцем, за допомогою якого вони утримувалися в петлицях. Класична бутоньєрка — це невелика квітка, прикрашена зеленню. Але останнім часом як бутоньєрки носять не одну квітку, а навіть букетик або цілу флористичну композицію, з елементами гілочок, ягідками, намистинами, пір'їнками. Останніми роками особливо модна так звана жива біжутерія. Це маленькі букетики з живих квітів і листя або з засушених рослин, прикрашених стрічками, пір'ям, перлами. Квіткова біжутерія — різновид бутоньєрки, який в Англії називають корсажем або квітковою шпилькою. Це квітка або мініатюрна квіткова композиція, які сполучають з шпилькою і прикріплюють на лацкан костюма, плаття, волосся, сумку, взуття. На відміну від корсажа, бутоньєрка не завжди забезпечена шпилькою. Її, наприклад, можна використовувати для декорування банкетного столу. Розрізняють слідуючі види бутоньєрок:
Для всіх бутоньєрок характерне те, що центр композиції у них підкреслюється злегка збільшеними формами, наприклад, крупнішими квітками або декоративним матеріалом. При підборі матеріалу враховується стиль композиції. Квіти в бутоньєрці повинні бути свіжими, листя — глянсовими. Тому дуже важливо вибрати рослинний матеріал, що тривалий час зберігається без води (гвоздика, камелія, хоста, хлорофітум, аспарагус і інші рослини з щільним або шкірястим листям). Для того, щоб бутоньєрка довше залишалася свіжою, перед її виготовленням квіти і листя миють і обпоюють водою не менше двох годин. Потім, для запобігання виділенню соку з підрізаних стебел, їх кінці опускають в розплавлений стеарин (віск). Перед складанням композиції щільне листя мастять кремом, вазеліном або обприскують спеціальним спрєєм. Укріплюють квіти і листя тонким дротом по наперед виконаному ескізу бутоньєрки. Місце скріплення обробляють вузькою стрічкою, тасьмою, починаючи з кінця стебла. Якщо бутоньєрку аранжують з троянд, бутон повністю відділяють від стебла, дріт пропускають в його нижній частині, потім обидва її кінці опускають вниз і обробляють тасьмою. Головні прикраси з живих квітів роблять за таким же способом, але каркаси готують з товщого дроту, обтягують їх стрічкою, яка служить фоном для закріплених на ній квітів і листя. Бутоньєрки для волосся укріплюють на гребінцях. Щоб правильно підібрати матеріал для живих прикрас і зробити гарну роботу, ви повинні врахувати колір свого волосся, в що ви будете одягнені. В ролі прикраси, що доповнює блиск і елегантність молодої людини на весіллі, традиційно виступає бутоньєрка. Цю прикрасу прийнято носити на лівому лацкані, просмикнувши в спеціальну петлю. Якщо такої петлі немає, квітка закріплюється на лацкані піджака шпилькою. При виборі цього аксесуара важливо керуватися головним правилом: бутоньєрка повинна гармонійно поєднуватися і виконуватися в тій же колірній гаммі, що і букет нареченої.
|
||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Декоративний вінок |
|||||||
|
|
|
|||||
|
Декоративні настінні вінки дійшли до нас з Європи, і з кожним роком інтерес до них росте. Сплетені з квітів, гілок і листя з додаванням сухих, штучних рослин і декоративних елементів, ці маленькі шедеври привносять в ваш будинок затишок і спокій. Або урочистість і очікування свята (якщо вести мову про різдвяні вінки). Вінки умовно підрозділяють по сезонності на літні, весняні, осінні і різдвяні. Настінні вінки можуть стати також оригінальним подарунком для близької вам людини. Особливо якщо до витонченого вінка додати листівку з поздоровленням.
|
||||||
|
|||||||
|
|||||||
Корзина |
||||||
|
|
|
|
|||
|
||||||
Корзина з квітами — гарний і щедрий подарунок на будь-яке свято. При складанні подібних квіткових композицій все частіше використовуються різноманітні декоративні елементи (сітки, пір'я, намистини, вставки), а також сухоцвіти і штучні рослини. Особливий неповторний колорит мають квітково-плодові корзини, в яких живі квіти поєднуються з фруктами і ягодами. |
||||||
|
||||||
|
|
|||||
|
|
|
|
|
||
Запитання та завдання до розділу
«Аранжування з живих квітів»
Композиції із сухоцвітів
|
||
|
|
|
|
Композиції з сухих квітів одвіку прикрашали будинок. Особливо популярні ці букети були взимку. На початку 20-го століття інтерес до них помітно слабшав, тому що жорсткі і часто запорошені композиції з засушених квітів стали сприйматися як символ епохи, що вийшла з моди. З тих пір багато що змінилося. У наш час на сухі квіти вже не дивляться як на вимушену заміну недоступних взимку свіжих квітів. Удосконалення прийомів і способів зберігання рослин допомогло засушувати всі нові типи квітів, одержувати незвичайні колірні відтінки. Діапазон дивовижних матеріалів, вирощених в різних частинах світу, доступних нині, відкрив еру нових можливостей в створенні декоративних композицій з сухоцвітів. Зараз в будь-якому крупному квітковому магазині представлений широкий асортимент різноманітних сухих рослин. З'явилися нові методи сушки і консервації, при яких зберігаються кольори і ефектна форма рослин. Висушені квіти і трави є прекрасним декоративним матеріалом для складання квіткових композицій. Інтерес до прикладного мистецтва складання композицій з сухоцвітів помітно виріс. І це недивно, адже у сухих рослин багато переваг перед живими квітами. По-перше, вони довговічніші, по-друге, доступні кожному. Матеріал для композицій з сухих рослин завжди поряд з нами — в лісах, парках, на луках і навіть на алеях міста. Багато хто помилково вважає, що сухоцвіти мають пожухлий осінній колорит. Це не так: засушені рослини можуть бути самих різних кольорів. Крім того, в своїх роботах флористи використовують аксесуари, забарвлені в виробничих умовах. Композиція з сухоцвітів може бути достатньо довговічною. У флористичних фірмах вироби з сухоцвітів піддають спеціальній обробці, наносять на них пиловідштовхуюче покриття. Зовсім не обов'язково використовувати тільки куплений матеріал. Висушуючи садові і дикорослі рослини самостійно, можна забезпечити себе безкоштовним матеріалом для аранжировок. Рослини можна сушити на повітрі, підвішуючи їх в прохолодному, не сирому приміщенні з доброю циркуляцією повітря. Для висушеного на повітрі матеріалу характерні оранжеві, кремові і коричневі тони. Для оброблених в гліцерині рослин — коричневе або зелене забарвлення. Висушені в силікагелі квіти зберігають яскраве забарвлення. Також можна штучно підфарбувати рослини. Матеріал для складання сухих композицій використовується найрізноманітніший: це і природні сухоцвіти, тобто ті рослини, які, висихаючи, зберігають свою декоративність, і звичні садові і польові квіти, висушені спеціальним чином, і декоративна цибуля, папороті, хлібні злаки, гілки чагарників і дерев, засушені разом з плодами, такі, як глід, барбарис, калина, обліпиха, сніжноягідник, бересклет і багато інших. З водних і лучних рослин можна використовувати для букетів осоку, рогіз, очерет. Багато матеріалу для аранжирування дають ліси. Тут збирають сухі гілки дерев, чагарників, коріння, лишайники, верес. У соснових і ялинових борах можна знайти багато гілок, покритих ясно-сріблястими лишайниками — вони дуже ефектно виглядають в композиціях, тільки їх не можна відразу заносити в тепле приміщення, необхідно заздалегідь висушити їх в темному і прохолодному місці. |
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Прекрасно виглядають в букетах гілочки з плодами вільхи, берези, клена, липи, верби. Прекрасним матеріалом для новорічних композицій служать шишки сосни, ялини, кедра, модрини і т.п.
У деяких рослин, що не відносяться до власне сухоцвітів, квітки і суцвіття при швидкій сушці зберігають свою декоративність. На початку розпускання такі квіти зрізають і зв'язують в невеликі рихлі пучки, щоб квітки і листя не стикалися один з одним. Потім їх підвішують вниз голівками в сухому приміщенні. Так можна засушувати агератум, арункус, ахіллею, гортензію, гіпсофілу волотисту, фрезію, волошку, целозію, ліатріс, солідаго та ін.
Улюбленими посудинами для сухих букетів завжди були плетені кошики. Проте останнім часом широко стали використовувати посудини з скла, пластика, кераміки. При складанні композицій з сухоцвітів необхідно мати на увазі те, що вони дуже легкі. Щоб такі композиції не переверталися, в посудини наперед насипають пісок або гравій.
Рослини-сухоцвіти: аммобіум, ахіллея таволгова, верес, геліптерум, геліхрізум, гіпсофіла волотиста, гомфрена, ксерантемум, лунарія, мордовник, панікум, полин, рогіз, синьоголовник, фізаліс, целлозія, едельвейс і ін.
Рослини, плоди або насінники яких використовуються для сухих букетів: борщовик, іберіс, льон, лунарія, нігелла, полин, синьоголовник, стахис, фізаліс, ехінацея.
Декоративні злаки: пшениця, жито, овес, ячмінь — польові злаки. Очерет, рогіз — дикорослі.
Злакові рослини: бризу, зайцехвіст, бромус, ламаркія, міськантус, пампасова трава, пеннісетум.
Технологія обробки сухоцвітів |
||
|
|
|
|
Засушені квіти можуть бути пофарбовані. При бажанні сухоцвітам можна додати практично будь-який відтінок. Сухоцвіти, що продаються в магазинах, піддаються спеціальній промисловій обробці. Пучки занурюють на декілька секунд в фарбувальну ванну, де в гарячій воді розбавлений фарбник. Для забезпечення стійкості забарвлення і довговічності їх вигляду температура розчину повинна бути досить високою, щоб фарбник проник достатньо глибоко. Процес забарвлення відповідає найстрогішим вимогам екологічної безпеки, оскільки використовуються текстильні фарбники тільки біологічного походження. У звичайних умовах можна спробувати самому пофарбувати висушені рослини, дотримуючись певних правил. Для цього застосовують органічні і хімічні фарбники, акварельні фарби і спеціальні дизайнерські спреї. Проте сильно захоплюватися цим не слід, щоб рослини не втратили свій природний вигляд.
Правила фарбування висушених рослин:
|
|
|
||
|
||
|
||
|
||
|
Для новорічних композицій часто використовують гілки і трави, що піддалися кристалізації. Для цього готують насичений розчин кухонної солі (2:1). У нього опускають рослини на 1-2 дні. Після нарощування кристалів рослини виймають з розчину і сушать. Добитися утворення кристалів можна швидше. Для цього необхідно опустити матеріал в киплячий розчин і зразу ж винести на мороз.
Обробці розчином кухонної солі добре піддавати гілки модрини, ялини, сосни, суцвіття борщовика.
Засушені рослини зберігають в сухих, прохолодних, добре провітрюваних приміщеннях, не допускаючи попадання прямого сонячного проміння. Пучки підвішують квітками вниз. У приміщеннях, де відбуваються процеси сушки і зберігання сухоцвітів, повинен підтримуватися певний температурний режим. Залежно від матеріалу сушка може займати від 24 до 48 годин.
Догляд за сухоцвітами
Сухоцвіти — це натуральні матеріали і подібно живим квітам вимагають особливого підходу. Золоте правило — при правильному зберіганні композиція з сухоцвітів морально і естетично застаріває раніше, ніж фізично.
Для сухоцвітів не потрібні спеціальні вази з водою. "Посудом" може служити все що завгодно: дріт і папір, сухі гілки, корчі, кора, плетіння з соломи, пінопласт. Утримати сухий і штучний матеріал можна за допомогою флористичної губки-оазису, голчатих і дірчастих утримувачів, дроту, пластиліну, піску, моху, клею.
Щоб фітодекор довше радував нас, необхідно правильно доглядати за ним. Для підтримки у гарному стані відкритих композицій з сухих квітів і природних матеріалів раз на місяць їх обприскують спеціальним лаком-спреєм. При цьому струменем повітря струшують пил, а всі компоненти ще раз закріплюються. Сухоцвіти більш стійкі до несприятливих дій середовища, ніж живі (правда, це залежить від якості квітів), але погано переносять пряме попадання води і сонця.
Площинні композиції з сухоцвітів
|
||
|
|
|
|
Останні роки в моді не тільки флористичні об'єкти, але і площинні композиції з використанням рослин і квітів. У Європі бум на квіткові панно припав на 1960–70-ті рр. На Україні такі коллажі і зараз користуються популярністю. У даному різновиді дизайну широко застосовуються поєднання сухих рослин з самими різними матеріалами: тканиною, металом, пластмасою, нитками, черепашками. Флористичний коллаж може бути і рельєфним, і площинним. Він може бути відкритим або знаходитися під склом або плівкою. Дуже ефектно виглядає площинна композиція, в якій переважають сухі матеріали з додаванням живих квітів. Ця новина дійшла нас з Японії. Флористичний коллаж — прекрасний варіант оформлення інтер'єру, який не вимагає ні ваз, ні безцінної житлової площі для свого розміщення. Ці площинні роботи складають реальну конкуренцію картинам, гобеленам і т. п., завдяки новизні техніки і використанню неповторного рослинного матеріалу. Коллаж — високохудожній твір, при створенні якого використовуються щільні матеріали природного і штучного походження, оброблені різними способами. У коллажній техніці велика увага надається драпіровкам з тканин, шкіри, паперу і інших площинних і лінійних матеріалів.
Панно — площинні вироби, що мають оригінальне оформлення, бувають різних видів:
|
|
|
||
|
||
|
Запитання та завдання до розділу
«Композиції із сухоцвітів»
Матеріали та інструменти для аранжування
У своїй творчості флорист користується всією різноманітністю матеріалів живої і неживої природи, а також створеними руками людини.
Природні матеріали можуть бути рослинного походження (квіти, гілки, бутони, плоди, листя, коріння, гриби і їх деталі), тваринного (шкіра, хутро, роги і т.д.) або належати до інертних матеріалів (напівкоштовне каміння, гравій, галька, пісок, гіпс, морська і кухонна сіль).
Штучні — це гума, каучук, скло, кераміка, штукатурка, полівініл, герметики, керамзит, пінопласт, метал, папір, пластмаса, всілякий текстиль і багато що інше. Всі матеріали повинні бути підготовлені і оброблені: очищені, обкоровані, підфарбовані, сформовані (наприклад, скручені, зігнуті, обрізані).
Як зв'язуючі елементи для настінних і легких об'ємних композицій застосовується клей "Момент" і йому подібні, для кріплення дрібних деталей — пістолет-склеювач. Об'ємні, важкі композиції кріпляться в гіпсі, цементі, легші — в спеціальній флористичній губці-оазисі або пінопласті.
Для основи беруть стебла крупних рослин, коріння, стовбури дерев, гриби-тутовики, кору та інші природні матеріали, з штучних — будь-які ємкості, посудини, утримувачі, подіуми, підставки з кераміки, скла, металу, дерева, пластмаси. Єдина умова — на них не повинно бути яскравого малюнка. Кращі кольори для основи — природні: оливковий, пісочний, коричневий, сірий, чорний. Широко використовуються всілякі плетені вироби — з лози, берести, очерету, лика і т.п. Вони чудово поєднуються з класичними, традиційними матеріалами.
Ще один напрям, що безпосередньо стосується фактур, що використовуються в флористиці, — ціле складається з безлічі дрібних елементів. В рамках цієї тенденції створюються поверхні, засипані зерном або чечевицею. Вони часто служать основою для флористичної композиції.
Нерівномірна, легко модельована фактура дуже естетична і зручна для розміщення будь-яких елементів.
Святкова флористика має свій арсенал засобів і матеріалів крім звичних: упаковка, стрічки, декоративні елементи, свічки.
Широко використовуються в композиціях старі побутові предмети: тази, балії, дерев'яні крісла, ножні швейні машинки, праски, самовари і ін.
|
Флористична губка-оазис
|
|
|
|
Флористична губка — це штучний пористий матеріал, який більш відомий під фірмовою назвою "оазис", був винайдений в 40-х роках і став основним засобом кріплення рослин в композиціях.
Дивовижні властивості флористичної піни, різноманітність її форм і наявність додаткових аксесуарів, що полегшують роботу флориста, відкривають необмежені можливості для творчості.
У дизайні частіше застосовується "оазис" трьох основних видів:
Зелений вбирає воду і застосовується для аранжировок з живими рослинами, а сірий або коричневий застосовується тільки для композицій з сухими або штучними квітами. Зелена губка може бути різної форми, найчастіше у вигляді прямокутника або круга. Вона дуже легка, але, вбираючи воду, стає в тридцять разів важче. Не можна допускати, щоб губка висихала — після використовування її слід загорнути в фольгу або поліетилен, тоді вона послужить ще для декількох композицій. Перевагою флористичної губки є те, що вона утримує стебла під будь-яким кутом, як в мілкій, так і в глибокій посудині і знімає проблему загнивання води. Здатність кольорової піни вбирати воду робить її придатною для роботи з живими квітами, а відносна твердість дозволяє їй утримувати стебла сухих і штучних матеріалів. На відміну від традиційної піни "оазис", що слугує тільки основою для створення композиції, кольоровий "оазис" є повноправним декоративним елементом композиції, що дозволяє використовувати мінімум квітів і декоративних матеріалів. |
|
Декоративні елементи |
|
|
|
|
|
Дзвоник з бантом
|
Яблука декоративні блискучі
|
|
|
Шишки срібні (золоті)
|
Декоративні вставки |
|
|
Куля-ротанг декоративна
|
Метелики |
|
|
Лелітки декоративні |
Шнур з люрексом |
Скло |
||
|
|
|
Вироби з скла є чудовою прикрасою інтер'єру. Скляні вази широко використовуються в сучасній флористиці не тільки для живих квітів, аранжировок, але і для створення в них композицій з кольорового піску, гравію і скляної гальки. Особливо гарні для цього вази з прозорого скла у формі, наприклад, кулі або циліндра. Кольоровий гравій в склі продовжує таку модну зараз тему колірних контрастів. Замість гравію можливе використання пластмасового або акрилового каміння — "марблс", яке майстерно імітує натуральне.
|
Кераміка
|
||
|
|
|
Різноманіття форм, стилістичних рішень і варіантів декору керамічних ваз і кашпо задовольнять найвишуканіший смак і дозволять перетворити будь-яку квіткову композицію. У флористиці використовуються такі керамічні форми:
|
||
Вироби з фарфору |
|||||||||
Прекрасно виглядають яскраві аранжировки (та і просто поодинокі стебла і листя декоративних рослин) на фоні ніжного фарфору кольору слонової кістки.
Фарфор чудово підкреслить оригінальний дизайн і витонченість композиції. Елегантні форми внесуть нове звучання в творіння флориста, а відтінок матеріалу створить легкий контраст освітленості.
|
Плетені вироби |
||||||||||
|
|
|
||||||||
Плетіння з лози, лика, коріння, очерету — це стародавній народний промисел, який оточує людину теплом і затишком. Сучасна промисловість пропонує найрізноманітніші плетені вироби: корзини для квітів, плетені кашпо, різноманітні вази. Новинкою є короби, ящики, корзини і навіть вази з тонованої товстої лози. Ця незвичайна технологія додає виробам особливий шарм. |
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||
Упаковка |
||||||||||
При оформленні букетів і композицій важливу роль виконує упаковка. Вона є завершальним штрихом готової роботи. Сучасні букети і композиції не можна представити без аксесуарів, які роблять їх неповторними. Для недорогих комерційних букетів використовуються прості поліпропіленові стрічки і металізовані або прозорі пакети з плівки. Композиції і букети, які виготовляються на замовлення для конкретної людини, оформляються стрічками і упаковкою з дорожчих натуральних матеріалів. Основними виробниками упаковки і стрічок є Росія, Польща, Німеччина, Італія, Голландія, Кіпр, Тайвань, Китай, Корея.
Пакувальні матеріали для квітів
Пакувальні стрічки
|
||||||||||
|
|
|
|
|||||||
Флористичий папір |
||
|
|
|
|
|
|
Флористичний папір служить не тільки для декоративного оформлення букетів і композицій — з нього виготовляються різні коробки і пакети для квітів і подарунків. Спосіб виготовлення флористичного паперу має дуже стародавнє коріння і за минулі століття майже не змінився. Спочатку вариться спеціальна маса з целюлози і води, потім її викладають в пластмасові ванночки-лотки, а зверху притискують сіткою з найдрібнішими осередками. У папір, що виготовляється, додаються різноманітні рослинні компоненти: травинки, пелюстки, волокна, насіння, що і робить його таким оригінальним. |
||
Пакувальний папір |
||
|
|
|
|
||
Пакувальні стрічки |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання та завдання до розділу
«Матеріали та інструменти для аранжування»
Осінній букет із квітів і овочів
1. Розрізаємо перці вздовж на дві частини, акуратно очищаємо половинки від насіння.
2. Замочуємо «оазис». Для цього опускаємо його в ємність з водою і чекаємо, поки він потоне самостійно. Якщо «топити» його руками, матеріал просочиться нерівномірно і в ньому залишаться сухі порожнини. Вирізаємо з мокрого «оазису» невеликі овальні шматочки, які поміщаємо в половинки перців. Робимо таким чином три заготовки різних кольорів.
3. Складаємо композиції в «вазочках»-перцях. Для цього відрізаємо гілочки троянд від куща з допомогою секатора. Вставляємо квіти в «оазис», розміщуючи невеликою групою. Поруч розміщуємо кілька квіток анігозантуса і гілочку гортензії. Обрамляємо нашу міні-композицію темно-зеленими листочками рускусу - для контрасту. Аналогічним чином оформляємо і дві інші «перчинки».
4. На обробній дошці розкладаємо ніжну зелень аспарагуса таким чином, щоб всі стебла дивилися всередину, а пухнасті частини - з боків.
5. Розміщуємо наші букетики на дошці - бажано не в одну лінію. Доповнюємо загальну композицію маленькими декоративними гарбузами.
Наша осіння композиція готова! Її можна розмістити на кухні або на веранді, прикрасити нею дачний будиночок. І якщо до вас прийдуть гості, вони неодмінно оцінять ваше вміння перетворювати звичні речі в справжні прикраси, здатні дарувати радість і гарний настрій.
Букет із квітів і сухофруктів
Необхідні матеріали:
• гілка білої еустоми,
• «оазис» (флористична губка для живих квітів),
• поліетиленова пакувальна плівка,
• алюмінієвий дріт золотистого кольору,
• 10 колечок сушених яблук,
• біле страусине перо,
• шматок світлих шпалер з квітковим малюнком,
• 4 декоративних намистини,
• інструменти: ніж, ножиці, кусачки, клей «Титан».
|
||
Букет від Санта-Клауса
Ковпак Санта-Клауса - традиційна прикраса будинку в новорічні свята в багатьох країнах світу. Ми можемо створити цю святкову композицію своїми руками.
Необхідні матеріали:
|
|
|
|
Великодній букет
Цей весняний букет прикрасить кімнату і в свято Великодня, і в наступні дні. Для роботи нам будуть потрібні:
Бутоньєрка з нарцисів.
Матеріали:
• ціла шкаралупа перепелиних яєць 3
• нарцис маленький
• бергасс
• папороть
• гілочка Салала
• гілочки берези з сережками
• шпагат
• тейп стрічка
• вата
• дріт бульонка
• невеликий шматочок вати
Інструменти:
• шпилька для бутоньєрок
• клейовий пістолет
• секатор
• кусачки
При створення бутоньєрки треба, перш за все, думати про те, щоб квіти як можна довше залишалися живими і щоб вони ні в якому разі не забруднили одяг. Для виконання цих умов рекомендується використовувати флористичну - тейп - стрічку. Ця стрічка при невеликому натягу дуже добре розтягується і легко рветься. Вона покрита тонким шаром воску і стає липкою від нагрівання руками. Тейп-стрічка відмінно облягає стебла рослин, утримує вологу і дозволяє квітам "пити".
|
|
|
|
|
Спочатку обріжте секатором зайві кінці рослин. Оберніть низ квітів змоченою у воді ватою. Міцно закріпіть її дротом, кінці дроту приберіть кусачками. |
|
|
Оберніть кріплення тейп- стрічкою, злегка відтягуючи її при роботі. Для більш якісного складання бутоньєрки необхідно зробити не менше 4-5 шарів кріплення. |
|
|
Зберіть рослинний, "неживий" матеріал. При бажанні кілька 2-сантиметрових гілочок берези можна скріпити дротом в невелику в'язку. Зібраний матеріал примотати ниткою до бутоньєрки. |
|
|
Прикріпіть шпильку шпагатом, ретельно перекриваючи основу шпильки. У даному випадку шпагат - і декоративний елемент квіткової композиції, і надійне, міцне натуральне кріплення.
|
|
|
За допомогою клейового пістолета прикріпіть до основи березову "в’язку", закриваючи верхній край застібки. |
|
|
За допомогою клейового пістолета приклейте яєчну шкаралупу. |
Короткий тлумачний словник термінів і понять
Акцент – момент найбільшої уваги.
Аранжування квітів – процес створення квіткової композиції.
Бонсай (япон.) – карликові дерева, вирощені в посудині.
Бутоньєрка – міні-букетик із живих або штучних квітів для прикраси одягу, зачіски.
Гармонія – відповідність форм і кольору, найкращих для зорового сприйняття.
Дзусі (япон.) – в мистецтві «ікебана» означає зелень для аранжування.
Ікебана (япон.) – мистецтво складання композицій із квітів, гілок і трав.
Кензан – металева основа з голками для кріплення рослин.
Композиція – побудова (структура) художнього твору, розміщення і взаємозв’язок його частин, обумовлені ідейною задумкою і призначенням.
Контраст – зіставлення протилежних якостей, які сприяють їх підсиленню.
Маса – основа із синтетичного пінопласту, перліту, моху для встановлення рослин.
Оазис – в аранжуванні квітів – синтетичний пінопласт для встановлення рослин.
Піафлор – порошкоподібна, зволожена маса для встановлення рослин.
Плато – основа для виготовлення композицій.
Портбукет – звужений донизу, переважно паперовий кульок для букета.
Ритм – рівномірне чергування або повторення частин, елементів, форм, кольорових плям.
Рівномірність – в мистецтві аранжування квітів означає принцип розміщення елементів, які забезпечують стійкість вази і квітів.
Спрей – кольорова рідина в аерозольній упаковці для декоративного покриття рослин.
Стафаж – зелень для аранжування (в європейській школі).
Стиль – єдність основних ідейно-художніх особливостей.
Тональний контраст – зіставлення світлого і темного кольорів.
Фітодизайн – жанр декоративно-прикладного мистецтва, пошук нових конструктивних і художніх рішень в мистецтві квітів, ландшафтній архітектурі тощо.
Флорист – професіонал, який працює в напрямі мистецтва аранжування квітів.
Флористика – вид декоративно-прикладного мистецтва, заснованого на використанні природного засушеного матеріалу.
Фурнітура – в мистецтві аранжування квітів – супутній матеріал для підсилення художньо-декоративного впливу.
Штучні аналоги – квіти, листя, фрукти, виготовлені з різних матеріалів.
Література.