Посібник розроблений згідно Комбінованої системи М.П. Гузика і може бути використані як додатковий матеріал для учнів на уроки. Він складається з п'яти блоків. Кожен блок має таку структуру:
Ківерцівська експериментальна школа
Навчальний посібник
І семестр
Любий шестикласнику!
Ти продовжуєш вивчати одну з найдавніших і найважливіших наук – математику. В оволодінні навчальним матеріалом курсу тобі допоможе цей посібник. Він складається з п’яти блоків, кожен з яких містить уроки розбору матеріалу блоку, уроки фронтального опрацювання матеріалу, уроки внутрішньопредметного узагальнення. Також посібник містить завдання по підготовці до індивідуального опрацювання матеріалу, які позначені значком .
Будь уважний, активний і наполегливий, не лінуйся і таким чином принесеш радість собі, своїм батькам і Творцю.
Нехай Бог посилає мудрості у вивченні математики!!!
Урок №1
Подільність чисел
Арифметика – це лічильна мудрість. Без цієї
мудрості ні філософа, ні лікаря не може бути.
Леонтій Магницький
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2014, §§1 – 7, ст. 5 – 29.
1. Дільники і кратні |
||
1.1 |
Дільником натурального числа а називають натуральне число, на яке а ділиться без остачі. |
2, 3, 4 – дільники числа 12 |
1.2 |
Кратним натуральному числу а називають натуральне число, яке ділиться на а. |
24, 36, 48,… - кратні числу 12 |
2. Ознаки подільності на 10, 5, 2, 9, 3 |
||
2.3 |
На 10 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується цифрою 0. |
20; 2000; 520 |
2.4 |
На 5 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується цифрою 0 або цифрою 5. |
10, 55, 40, 75 |
2.5 |
На 2 діляться всі ті натуральні числа, запис яких закінчується парною цифрою. |
120; 32; 48 |
2.6 |
На 9 діляться всі ті натуральні числа, сума цифр яких ділиться на 9. |
2571: 2 + 5 + 7 + 1 |
2.7 |
На 3 діляться всі ті натуральні числа, сума цифр яких ділиться на 3. |
|
3. Прості і складені числа |
||
3.8 |
Натуральне число називають простим, якщо воно має тільки два різних дільники: одиницю і саме це число. |
7; 13; 113 |
3.9 |
Натуральне число називають складеним, якщо воно має більше двох дільників. |
24 – 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24 |
3.10 |
Будь – яке складене число можна подати у вигляді добутку простих чисел, тобто розкласти на прості множники. |
10 = 2 ∙ 5 18 = 2 ∙ 3 ∙ 3 = 2 ∙ 3² |
3.11 |
Розкладом простого числа на прості множники вважатимемо саме це число. |
|
4. Найбільший спільний дільник |
||
4.12 |
Найбільшим спільним дільником кількох натуральних чисел (НСД) називають найбільше натуральне число, на яке ділиться кожне з даних чисел. |
НСД (6; 8) = 2 НСД (12; 18) = 6 |
4.13 |
Найбільший спільний дільник кількох чисел дорівнює добутку спільних простих множників цих чисел.
|
12 = 2 ∙ 2 ∙ 3 18 = 2 ∙ 3 ∙ 3 НСД (12;18)= 2 ∙ 3 =6 |
4.14 |
Щоб знайти НСД кількох чисел достатньо: 1) розкласти дані числа на прості множники; 2) виписати всі спільні прості множники в знайдених розкладах і обчислити їх добуток. |
|
4.15 |
Два натуральних числа, НСД яких дорівнює 1, називають взаємно простими числами. |
15 і 7; 13 і 17 |
5. Найменше спільне кратне |
||
5.16 |
Найменшим спільним кратним кількох натуральних чисел (НСК) називають найменше натуральне число, яке ділиться на кожне з даних чисел. |
НСК (10,15) = 30 НСК (12; 24) = 24 |
5.17 |
Щоб знайти НСК двох чисел достатньо: 1) розкласти дані числа на прості множники; 2) доповнити розклад одного з них тими множниками розкладу другого числа, яких не вистачає в розкладі першого; 3) обчислити добуток знайдених множників. |
12 = 2 ∙ 2 ∙ 3 18 = 2 ∙ 3 ∙ 3 НСК (12; 18) = 2 ∙ 2 ∙ 3 ∙ 3 = 4 ∙ 9 = 36
|
Урок №2
«У Господньому страхові сильна надія,
і Він пристановище дітям Своїм»
Приповісті Соломонові 14:26
Фронтальне опрацювання матеріалу
Дільники і кратні натурального числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Повторіть тези 1.1. – 1.2. блоку №1 і дайте відповіді на питання:
1) Що називають дільником числа а?
2) Що називають кратним числу а?
Завдання 2.
2.1. Усно розв’язати вправи
2.2. Перегляньте презентацію, запропоновану вчителем.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконати вправи
Урок №3
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ознаки подільності на 2, 5, 10
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 10 підручника: 33, 36, 37.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 10 – 11 підручника: 38, 40.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 10 – 11 підручника: 42, 43.
Урок №4
«Горіх без зерна ніщо, а людина без серця»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ознаки подільності на 3 та 9
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи, запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 13 підручника: 48; 50.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 13 підручника: 52; 54; 56.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 14 підручника: 59; 62.
Урок №5
«Людина дивиться на лице, а Бог на серце»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Прості і складені числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 16 підручника: 67; 69.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 16 підручника: 71; 72.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Урок №7
«Тоді лише пізнається цінність часу,
коли він утрачений»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розкладання чисел на прості множники
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправу 85, стор. 19.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 19 – 20 підручника: 87; 89.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 20 підручника: 90; 91.
Уроки №8, 9
«Хіба не любов усе єднає, будує, творить,
подібно до того, як ворожість руйнує »
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Найбільший спільний дільник
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 23 підручника: 102 (1. 3, 5); 104 (2, 4); 105.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 24 підручника: 107; 109.
ІІІ. Відпрацювання умінь розв’язування нестандартних вправ та задач
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 24 підручника: 111; 113; 115.
Уроки №10, 11
«Любов нехай буде нелицемірна;
ненавидьте зло та туліться до доброго!»
Послання апостола Павла до римлян 12:9
Фронтальне опрацювання матеріалу
Найменше спільне кратне
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Назви три натуральних числа, кратних 2; 5.
2.2. Назви будь-яке число, яке ділиться:
1) на 3 і на 4; 2) на 6 і на 18.
Завдання 3.
Розглянь приклад розв’язування вправи:
Знайти НСК(24; 60)
24 2 60 2
12 2 30 2
6 2 15 3
3 3 5 5
1 1
2. До розкладу першого числа дописати з розкладу другого ті множники, яких немає в розкладі першого.
3. Знайти добуток цих множників
4. Зробити висновок
НСК(24; 60)=120.
ІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Одиничка: Нулик:
56 2 70 2 56 4 70 5
28 2 35 5 14 7 14 7
14 2 7 7 2 2 2 2
7 7 1 1 1
1
Хто виконав розкладання на множники невірно?
Урок №13
"Мудрість мужчини – промовчати…»
Ліна Костенко
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Подільність чисел
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
3, 6 |
1, 2, 3, 6 |
1, 2, 3, 4, 6, 9, 12, 18, 36 |
3, 6, 12 |
А |
Б |
В |
Г |
2, 3, 6 |
2, 3, 8 |
2, 3, 7 |
2 |
А |
Б |
В |
Г |
5, 4, 10 |
3, 5, 6 |
10, 15, 30 |
40, 60, 100 |
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Звичайні дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів
«Математика – цариця наук і
арифметика – цариця математики»
Карл Гаусс
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Генеза, 2014, §§ 8 – 13, ст. 30 – 61.
1. Поняття дробу. Основна властивість дробу |
||
1.1 |
Коли один предмет або одиницю виміру ділять на рівні частини, виникають дробові числа. |
Півхлібини, чверть, третина |
1.2 |
Основна властивість дробу Якщо чисельник і знаменник дробу помножити або поділити на одне й те саме відмінне від нуля число, то отримаємо дріб, що дорівнює даному. |
|
1.3 |
Ділення чисельника і знаменника дробу на одне й те саме число називається скороченням дробу. |
; ; |
1.4 |
Дріб, чисельник і знаменник якого – взаємно прості числа, називається нескоротним дробом. |
|
2. Зведення дробів до спільного знаменника. Порівняння дробів |
||
2.5 |
Найменше спільне кратне знаменників кількох дробів називають найменшим спільним знаменником. |
|
2.6 |
Щоб звести дроби до найменшого спільного знаменника треба:
|
|
2.7 |
З двох дробів з однаковими знаменниками більший той, у якого більший чисельник. |
; |
2.8 |
З двох дробів з однаковими чисельниками більший той, у якого менший знаменник. |
|
2.9
|
Щоб порівняти два дроби з різними знаменниками, достатньо звести їх до спільного знаменника, і порівняти одержані дроби. |
|
3. Додавання і віднімання дробів та мішаних чисел |
||
3.10 |
Щоб додати (відняти) дроби з однаковими знаменниками, потрібно додати (відняти) їх чисельники, а знаменник залишити тим самим. |
; |
3.11 |
Щоб додати (відняти) дроби з різними знаменниками, достатньо:
|
|
3.12 |
Для додавання мішаних чисел використовуються переставна і сполучна властивості додавання:
|
|
3.13 |
При відніманні мішаних чисел використовуються властивості віднімання числа від суми і суми від числа:
|
|
4. Перетворення звичайних дробів у десяткові. Десяткове наближення звичайного дробу. |
||
4.14 |
Щоб перетворити звичайний дріб у десятковий, достатньо чисельник поділити на знаменник. |
|
4.15 |
Щоб знайти десяткове наближення звичайного дробу, яке округлюється до даного розряду достатньо:
|
4,5(3) = 4,53333… |
Уроки №2 – 4
«І все, що тільки чините,
робіть від душі, як Господу, а не людям»
Послання св. апостола Павла до Колосян 3 : 23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Основна властивість дробу. Скорочення дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Запам’ятай основні способи скорочення дробів (презентація).
2.2. Виконай усно вправи, стор. 32 – 33 підручника: 137, 138.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор.33 – 34 підручника: 148, 152 (1, 3), 153 (1, 3, 5, 7, 9), 155, 156, 157, 161, 163, 165.
Завдання 4.
Виконай письмово вправу:
Запиши дріб .
1) Помнож його чисельник і знаменник на 7 і запиши відповідну рівність.
2)Поділи його чисельник і знаменник на 2 і запиши відповідну
рівність.
3) Запиши три дроби, що дорівнюють даному з меншим знаменником.
4) Запиши три дроби, що дорівнюють даному з більшим знаменником.
5) Запишіть його дробом зі знаменником 96.
6) Поділи його чисельник і знаменник на НСД чисельника і знаменника.
Уроки №5, 6
«Ми прийшли в цей світ, щоб допомагати
один одному в нашій подорожі по життю»
Уїльям Джеймс, американський психолог і філософ
Фронтальне опрацювання матеріалу
Найменший спільний знаменник дробів. Зведення дробів до спільного знаменника
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 39 підручника: 176; 179.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово виконай вправу 181 (2, 4, 6, 8), стор. 38 підручника.
Завдання 4.
Завдання 5.
Виконай письмово вправу 192, стор. 40.
Завдання 6.
Письмово виконай вправи, стор. 41 підручника: 202; 205.
Уроки №7, 8
«Моя любов – це Україна і математика»
М.П. Кравчук, український математик
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправу 180, стор. 39 підручника.
Завдання 3.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 39 – 40 підручника: 183; 185; 189.
Завдання 5.
Виконай письмово вправи, стор. 40 – 41 підручника: 194; 195; 197; 198.
Завдання 6.
Виконай письмово вправи:
Завдання 7.
Письмово виконай вправи:
;
;
Уроки №10, 11
«Той, хто не любить своєї
країни, нічого любити не може»
Джордж Байрон, англійський поет
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання дробів з різними знаменниками
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 43 підручника: 207 (2, 4, 6, 8); 209.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 44 – 45 підручника: 211 (1, 3, 5, 7); 218; 223.
Завдання 5.
Уроки №12, 13
«Дружба подвоює радості і
скорочує наполовину прикрості»
Френсіс Бекон, англійський державний діяч
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання і віднімання мішаних чисел
І. Робота над засвоєнням понять термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Письмово виконай вправи, стор. 49 підручника: 237 (1, 3), 239 (2, 4, 6, 8), 241, 244 (1, 3).
Завдання 3.
Самостійно виконай вправу 246, стор. 50 підручника.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 50 – 52 підручника: 250, 251, 256, 265, 268.
Завдання 5.
Письмово виконай вправи:
Урок №14
«Щоб дійти до мети,
треба перш за все йти»
Оноре де Бальзак
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перетворення звичайних дробів у десяткові. Нескінченні періодичні десяткові дроби
І. Робота над засвоєння понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай усно вправу 274, стор. 56 підручника.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 56 – 57 підручника: 277, 279, 281, 283.
Завдання 5.
Обчисли усно:
6 : 10 |
0,2 · 4 |
5 + 0,8 |
0,76 – 0,3 |
0,8 : 2 |
2,1 ·3 |
0,23 + 7 |
2,54 – 2 |
2,1 : 7 |
0,7 · 10 |
0,48 + 0,2 |
0,82 – 0,02 |
0,5 : 10 |
0,5 · 2 |
0,6 + 0, 34 |
0,63 – 0,6 |
4,1 : 2 |
0,25 · 4 |
2,7 + 1,12 |
0,8 – 0,25 |
Урок №15
«Коли дому Господь не будує, даремно працюють його
будівничі при ньому! Коли міста Господь не пильнує, даремно сторожа чуває!»
Псалом 126:1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Десяткове наближення звичайного дробу
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправу 289, стор. 59 підручника.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 59 підручника: 291; 293; 295 (3, 4).
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 59 – 60 підручника: 299, 300.
Завдання 5.
Виконай письмово вправи, стор. 60 підручника: 301; 302.
Урок №17
«Без бажання все важке, навіть найлегше»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Звичайні дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
5 |
|
1 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Множення і ділення звичайних дробів
Математика – це спосіб називати
різні речі одним ім’ям.
А. Пуанкаре
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Генеза», 2014. – параграф 14 – 19, стор. 61 – 93
1. Множення звичайних дробів |
|||
1.1 |
Щоб помножити дріб на натуральне число, треба помножити на це число його чисельник, а знаменник залишити без зміни. |
|
|
1.2 |
Добутком двох дробів є дріб, чисельник якого дорівнює добутку чисельників, а знаменник – добутку знаменників цих дробів. |
|
|
1.3 |
Щоб помножити мішані числа, треба спочатку записати їх у вигляді неправильних дробів, а потім скористатись правилом множення дробів. |
|
|
1.4 |
Властивості множення a ∙ b = b ∙ a – переставна a ∙ (b ∙ c) = (a ∙ b) ∙ c – сполучна a ∙ (b c) = a ∙ b a ∙ c – розподільна
|
||
2. Знаходження дробу від числа |
|||
2.5 |
Щоб знайти дріб від числа, треба це число помножити на дріб.
|
У саду росте 36 дерев. З них становлять вишні. Скільки вишень росте у саду? (в.) – росте в саду. |
|
2.6 |
Щоб знайти відсотки від числа, можна подати відсотки у вигляді дробу і помножити число на цей дріб. |
Полуниці містять в середньому 6% цукру. Скільки цукру міститься у 15кг полуниць? 6% = 0,06; 15 ∙ 0,06 = 0,9 (кг) – цукру в цих полуницях. |
|
3. Взаємно обернені числа |
|||
3.7 |
Два числа, добуток яких дорівнює 1 називаються взаємно оберненими. |
|
|
3.8 |
Число, обернене до 1, є саме число 1. Числу 0 оберненого числа не існує. |
||
3.9 |
Якщо потрібно знайти число, обернене до мішаного числа, або до десяткового дробу, або до натурального числа, то потрібно спочатку записати їх у вигляді звичайного дробу, а потім шукати обернені числа. |
|
|
4. Ділення звичайних дробів. Знаходження числа за його дробом |
|||
4.10 |
Щоб поділити два дроби, треба ділене помножити на число, обернене до дільника.
|
|
|
4.11 |
Властивості ділення: 1) 2) 3) На нуль ділити не можна! |
0: |
|
4.12 |
Щоб знайти число за значенням його дробу, можна це значення поділити на цей дріб.
|
Знайти число, якого дорівнює 48. 48 : = 48 ∙ 3 = 144. |
|
4.13 |
Щоб знайти число за його відсотками, необхідно ці відсотки подати у вигляді дробу і поділити значення відсотків на цей дріб.
|
Знайти число, 50% якого дорівнюють 42. 50% = 0,5; 42 : 0,5 = 84. |
|
Урок №2
«Хороші друзі дістаються тому,
хто сам уміє бути хорошим другом»
Ніколо Макіавеллі
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення звичайних дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно розв’яжи вправу 304, стор. 63 підручника.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи стор. 64 підручника: 305 (1, 3, 5, 7, 9, 11); 307.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи стор. 64 – 65 підручника: 311 (2, 4, 6, 8); 315 (1. 3. 5, 7); 321 (2, 4).
Завдання 5.
Письмово виконай вправи стор. 66 – 67 підручника: 327; 329; 331 (1, 3); 334; 336; 337.
Уроки №3, 4
«Скільки зла таїться всередині
за гарною подобою: гадюка ховається в траві»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Знаходження дробу від числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправу 343, стор. 69 підручника.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 70 підручника: 344, 346.
Завдання 4.
Розглянь зразки розв’язування вправ: задача 2, задача 3, стор. 69 підручника.
Завдання 5.
Користуючись розглянутими прикладами, письмово розв’яжи вправи, стор. 70 підручника: 348; 349.
Завдання 6.
Письмово розв’яжи вправи, стор. 70 – 71 підручника: 351; 352.
Завдання 7.
Розглянь зразок розв’язування вправ: задача 4, стор. 69 підручника.
Завдання 8.
Користуючись розглянутим прикладом, розв’яжи вправи:
Урок №5
«І все, що тільки робите словом чи ділом, усе робіть
у Ім'я Господа Ісуса, дякуючи через Нього Богові й Отцеві»
1Послання апостола Павла до Колосян 3:17
Фронтальне опрацювання матеріалу
Взаємно обернені числа
І. Робота над засвоєнням понять термінів і правил
Завдання 1.
А) це число помножити на дріб.
Б) добуток яких дорівнює 1.
В) помножити на це число його чисельник, а знаменник залишити без змін.
Г) чисельник якого дорівнює добутку чисельників, а знаменник – добутку знаменників цих дробів.
Д) саме число 1.
Е) подати відсотки у вигляді дробу і помножити число на цей дріб.
Є) спочатку записати їх у вигляді звичайного дробу, а потім шукати обернені числа.
Ж)спочатку записати їх у вигляді неправильних дробів, а потім скористатись правилом множення дробів.
Завдання 2.
Завдання 3.
Переглянь приклади 1, 2, 3, стор. 73 – 74 підручника. Використай їх як зразки для розв’язування письмових завдань.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Уроки №7 – 9
«Я все роблю для Бога»
Мати Тереза
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення звичайних дробів
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Розглянь приклади розв’язування вправ:
.
.
.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 77 – 79 підручника: 394, 404(1, 3), 407, 412, 414 (2)
Завдання 4.
Завдання 5.
Виконай письмово вправи, стор. 81 підручника: 426, 427, 428.
Завдання 6.
Іван Якович Франко — видатний український письменник, поет, публіцист, перекладач, учений, громадський і політичний діяч. Доктор філософії (1893), дійсний член Наукового товариства імені Шевченка (1899), почесний доктор Харківського університету (1906).
1) 2% від числа 100
2) половина якого числа дорівнює 3,5?
3)
4) .
5) .
6) від 24.
7) .
8) .
Нині у світі налічується 5000 мов і діалектів. Мови, що зникли становлять 28% від цієї кількості. Кількість іноземних мов, які знав Іван Франко, становить 0,01 від кількості мов, що зникли.
.
Якщо число, що дорівнює 50% кореня рівняння, помножити на 25, то одержимо кількість казок, яку написав Іван Франко.
Іван Якович Франко написав 6000 творів. Кількість виданих томів становить усіх творів, а це 50% тих томів, що можна видати. У скількох томах можна видати всі твори Великого Каменяра?
Завдання 7.
Виконай письмово вправи, стор. 80 – 81 підручника: 420, 424.
Уроки №10, 11
«Біблія — це найкращий дар, даний людині Богом.
Через цю книгу Спаситель світу звістив усі блага.
Без неї ми не могли б розпізнати істину та неправду»
Авраам Лінкольн
Фронтальне опрацювання матеріалу
Знаходження числа за його дробом
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
(м) – довжина дистанції.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Уроки №13, 14
«Я приписую Біблії велич Англії»
Королева Вікторія
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування вправ на всі дії зі звичайними та десятковими дробами
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування вправ
Завдання 2.
Математика – королева наук. Вона має зв’язки з багатьма науками. Розв’яжіть завдання, запропоновані вчителем, які поєднанні зі шкільними предметами, і ви дізнаєтесь назву природного явища, яке будете вивчати у курсі фізики.
Завдання 3.
Математичний диктант «Будівельник».
Ви повинні на кожне із запитань вибрати правильну відповідь та записати її номер у знаменники відповідних дробів.
Питання.
Відповіді.
Завдання 4.
Задача вчителя біології
Задача вчителя географії
Задача вчителя музики
Виконай письмово вправи, стор.88 – 90 підручника: 468 (1, 3), 476 (1), 486.
Урок №16
«Мудрість краща від зброї військової»
Книга Еклезіаста 9:18
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Множення і ділення звичайних дробів
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Відношення і пропорції
«Не будь переможений
злом, але перемагай зло добром»
Послання ап. Павла до римлян, 12:21
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Генеза», 2014. – §§ 20 – 24, 27, 28; стор. 94 – 117, 131 – 140.
1. Відношення |
||
1.1 |
Частку двох чисел називають відношенням цих чисел. |
а : b, а і b – члени відношення 3 : 4; 0,5 : 1,2 |
1.2 |
Відношення показує, у скільки разів перше число більше за друге або яку частину перше число складає від другого. |
|
1.3 |
Основна властивість відношення Відношення двох чисел не зміниться, якщо кожне із чисел відношення помножити або поділити на одне й те саме, відмінне від нуля, число. |
1 : 2 = 5 : 10 25 : 15 = 5 : 3 |
2. Пропорції |
||
2.4 |
Рівність двох відношень називають пропорцією.
b, c – середні члени пропорції |
2 : 5 = 6 : 15 2, 15 – крайні члени пропорції; 5, 6 – середні члени пропорції |
2.5 |
Основна властивість пропорції
Добуток крайніх членів пропорції дорівнює добутку її середніх членів: |
2 : 5 = 6 : 15 2 ∙ 15 = 5 ∙ 6 |
2.6 |
Середні члени пропорції або (та) крайні члени пропорції можна міняти місцями. |
2 : 5 = 6 : 15
|
3. Пряма і обернена пропорційна залежність. Масштаб |
||
3.7 |
Дві величини, відношення відповідних значень яких є сталим, називають прямо пропорційними.
|
а – сторона квадрата, Р – периметр квадрата |
3.8 |
Зі збільшенням (зменшенням) значень однієї з прямо пропорційних величин у кілька разів значення другої величини збільшується (зменшується) у стільки ж разів. |
Швидкість і шлях, пройдений за той самий час; сторона квадрата і його периметр |
3.9 |
Дві змінні величини називають обернено пропорційними, якщо при збільшенні (зменшенні) однієї із них друга зменшується (збільшується) у стільки ж разів. |
|
3.10 |
Відношення довжини відрізка на карті до довжини відрізка на місцевості називають масштабом карти. |
|
4. Поділ числа у даному відношенні |
||
4.11 |
Для приготування тіста для млинців необхідно взяти борошно, молоко й олію у відношенні 8 : 5 : 1 (8 мірок борошна, 5 мірок молока, 1 мірку олії). Скільки грамів борошна треба взяти, щоб отримати 840г тіста? І спосіб 1) 8 + 5 + 1 = 14 (частин) – становить все тісто; 2) 840 : 14 = 60 (г) – припадає на одну частину; 3) 60 ∙ 8 = 480 (г) – потрібно взяти борошна. ІІ спосіб Нехай одна частина становить хг,тоді борошна треба 8хг, молока – 5хг, олії – хг. За умовою: 8х + 5х + х = 840; 14х = 840; х = 840 : 14; х = 60 (г) – становить одна частина; 2) 60 ∙ 8 = 480 (г) – потрібно взяти борошна. Відповідь: 480г.
|
|
5. Відсоткове відношення двох чисел |
||
5.12 |
Відсоткове відношення двох чисел – це їх відношення виражене у відсотках. |
|
5.13 |
Відсоткове відношення показує, скільки відсотків одне число становить від другого. |
|
5.14 |
Щоб знайти відсоткове відношення двох чисел, треба знайти їх відношення і помножити його на 100%. |
Скільки відсотків складає 1га від 5га? 1 : 5 = 0,2 = 20% |
5.15 |
Щоб дізнатись скільки відсотків одне число складає від іншого, достатньо перше число поділити на друге і знайдену частку помножити на 100 %. |
У класі 20 учнів, з них 14 відвідали театр. Скільки відсотків від учнів класу відвідали театр?
|
5.16 |
Щоб знайти на скільки відсотків змінилась величина, необхідно знайти: 1) на скільки одиниць змінилась ця величина; 2) скільки відсотків становить знайдена різниця від початкового значення величини. |
Вартість товару зросла зі 150 грн. до 240 грн. На скільки відсотків збільшилась ціна? 1) 240 – 150 = 90 (грн.) 2) = 60% |
Урок №2
«Потрібно кожному змінювати щось у собі. Якщо
ти станеш іншим, і навколо тебе мільйон людей
стануть іншими, то і країна почне змінюватись»
Святослав Вакарчук
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відношення. Основна властивість відношення
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Розглянь приклад розв’язування вправи:
В акваріум, який вміщає 12 л води, налили 10 л. Яка частина акваріума не заповнена?
Відповідь: частина.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №3
Фронтальне опрацювання матеріалу
Пропорція. Основна властивість пропорції
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
1)Як прочитати запис: 1:3=2:6?
2)Чому дорівнює добуток крайніх членів?
3)Чому дорівнює добуток середніх членів?
Завдання 3.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Письмово виконай вправи стор. 101 – 102 підручника: 530, 534, 538, 540, 542.
Урок №4
«Для всього свій час, і година своя кожній справі під небом»
Книга Еклезіаста 3:1
Фронтальне опрацювання матеріалу
Пряма і обернена пропорційна залежність
І. Робота із засвоєння понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Розглянь розв’язування задачі, стор. 104 підручника.
Як розв’язують задачі на прямо пропорційні величини?
Завдання 3.
Усно виконай вправи, стор. 105 підручника: 555; 557; 558.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 106 підручника:
562; 568 – колективно;
565 – самостійно.
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 130 підручника: 678.
Завдання 6.
Турист пройшов 24 км. Заповніть таблицю, у першому рядку якої вказано швидкість руху, а в другому – час руху.
Задайте формулою залежність .
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних вправ
Завдання 7.
Письмово виконай вправу 684, стор. 130 підручника.
Урок №5
«Світ – це книжка, і той, хто
не подорожує, читає лише одну сторінку»
Св. Августин
Фронтальне опрацювання матеріалу
Масштаб. Знаходження відстаней на карті
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
2.1. Запиши в блок співвідношення для швидкого знаходження масштабу:
2.2. Відгадайте ребус
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Розглянь приклади 1 – 3 та задачу на стор. 109 – 110 підручника.
Завдання 4.
Урок №6
«…бо мудрість увійде до серця твого,
і буде приємне знання для твоєї душі!»
Книга приповістей Соломонових 2:10
Фронтальне опрацювання матеріалу
Поділ числа у даному відношенні
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 116 підручника: 622; 624; 626.
Завдання 4.
Розв’яжи задачі другим способом:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
Письмово виконай вправу, стор. 116: 630.
Уроки №8, 9
«…бо мудрість увійде до серця твого,
і буде приємне знання для твоєї душі!»
Книга приповістей Соломонових 2:10
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відсоткове відношення двох чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 133 - 134 підручника: 696 (2; 4; 6); 700; 702; 704; 706; 709
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 136: 719; 721.
Уроки №10, 11
«Не будьмо чванливі, не дражнімо
один одного, не завидуймо один одному!»
Послання апостола Павла до галатів 5:26
Фронтальне опрацювання матеріалу
Відсоткові розрахунки
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Усно виконай вправи, стор. 138 підручника: 730 (1; 3; 5); 731 (2; 4; 6).
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
Урок №13
«Мій Бог, моя Скеля, Він дав мені перемогу»
Тайсон Фʼюрі англійський
боксер-важковаговик
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Відношення і пропорції
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
2,5 |
25,0 |
0,25 |
0,025 |
А |
Б |
В |
Г |
6 і 8 |
6 і 13 |
х і 8 |
х і 13 |
А |
Б |
В |
Г |
5 |
6 |
10 |
8 |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Коло і круг
«Заняття геометрією непомітно
приводить людський розум до винаходів»
Дені Дідро, французький філософ і енциклопедист
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Генеза», 2014. – §§ 29 – 31, стор. 140 – 153.
1. Коло |
||
1.1 |
Геометрична фігура, яка складається з усіх точок площини, які знаходяться на однаковій відстані від даної точки, називається колом. |
|
1.2 |
Задана точка називається центром кола. |
|
1.3 |
Відрізок, який сполучає центр кола з будь-якою його точкою, називається радіусом кола (прийнято позначати буквою r) |
|
1.4 |
Відрізок, який сполучає будь-які дві точки кола і проходить через його центр називається діаметром кола (прийнято позначати буквою d). d = 2r |
|
1.5 |
Довжина кола прямо пропорційна його діаметру (для всіх кіл відношення довжини кола до його діаметра є одним і тим самим числом): (π – грецька буква, читається «пі». |
|
1.6 |
Довжина кола дорівнює добутку числа π на діаметр кола: |
|
|
2. Круг |
|
2.7 |
Частина площини, яка лежить усередині кола, разом із колом утворюють круг. |
|
2.8 |
Центр, радіус, діаметр кола одночасно є центром, радіусом і діаметром круга. |
|
2.9 |
Відстань від центра до будь-якої точки круга не перевищує радіуса круга. |
|
2.10 |
Площа круга дорівнює добутку числа π на квадрат радіуса: |
|
2.11 |
Якщо з центра круга провести два радіуси, то вони поділять круг на дві частини, кожна з яких називається круговим сектором.
|
|
2.12 |
Діаметр розбиває круг на два півкруги. Кут півкруга дорівнює 180º. |
|
2.13 |
Сума кутів півкругів утворює повний кут. Градусна міра повного кута дорівнює 360º
|
|
|
3. Діаграми |
|
3.14 |
Діаграма – це один із графічних способів зображення співвідношення між величинами, які порівнюють. |
|
3.15. |
Зображення співвідношення між величинами у вигляді прямокутників називається стовпчастою діаграмою. |
|
3.16 |
Зображення співвідношення між величинами у вигляді кругових секторів називається круговою діаграмою.
|
Уроки №2, 3
«Щоб оволодіти знанням,
потрібно засвоювати їх із задоволенням»
Анатоль Франс, французький письменник
Фронтальне опрацювання матеріалу
Коло. Довжина кола
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Назви на малюнку радіуси кола, діаметр кола.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи:
r (радіус кола) |
0,5 дм |
|
|
|
d (діаметр кола) |
|
4 см |
|
20 см |
l (довжина кола) |
|
|
3,14 дм |
|
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 144: 772; 773.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних вправ
Завдання 6
Урок №4
«Хто стереже уста свої і язика
свого, той береже від лиха душу свою»
Книга приповістей Соломонових 20:23
Фронтальне опрацювання матеріалу
Круг. Площа круга. Круговий сектор
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Яка з них зайва?
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай усно вправу 783 стор. 147 підручника.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 147 – 149 підручника: 785, 787, 792 (1, 5), 794, 796.
Урок №5
«Золоті яблука в срібних прозорих
посудинах – слово, сказане пристойно»
Книга приповістей Соломонових 24:11
Фронтальне опрацювання матеріалу
Стовпчасті та кругові діаграми
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
За допомогою діаграми визнач:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Розмір взуття |
24,5 |
25 |
25,5 |
26 |
Кількість хлопчиків |
35 |
30 |
30 |
25 |
Побудуйте відповідну стовпчикову діаграму.
Урок №7
«Отак ваше світло нехай світить перед людьми, щоб вони
бачили ваші добрі діла, та прославляли Отця вашого, що на небі»
Євангелія від Матвія 5:16
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Коло і круг
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
«Пізнавай себе, вдосконалюйся,
вчися тому, до чого маєш здібності»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Узагальнення матеріалу, вивченого у І семестрі
І. Усно виконати вправи
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2 |
5 |
10 і 5 |
|
ІІ. Письмово виконати вправи
1