Посібник розроблений згідно Комбінованої системи М.П. Гузика і може бути використаний як додатковий матеріал для учнів на уроки. Він складається з п'яти тем. Кожна тема має таку структуру:
Любий шестикласнику!
Ти продовжуєш вивчати одну з найдавніших і найважливіших наук – математику. В оволодінні навчальним матеріалом курсу тобі допоможе цей посібник. Він складається з п’яти блоків, кожен з яких містить уроки розбору матеріалу блоку, уроки фронтального опрацювання матеріалу, уроки внутрішньопредметного узагальнення. Також посібник містить завдання по підготовці до індивідуального опрацювання матеріалу, які позначені значком .
Будь уважний, активний і наполегливий, не лінуйся і таким чином принесеш радість собі, своїм батькам і Творцю.
Нехай Бог посилає мудрості у вивченні математики!!!
Урок №1
Раціональні числа
«Хто з дитячих років займається математикою,
той виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети»
О. Маркушевич, математик
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Генеза», 2014. – §§ 33 – 37, стор. 160 – 185
|
1. Цілі числа. Раціональні числа |
||
1.1 |
Числа зі знаком «–», називають від’ємними числами. |
|
|
1.2 |
Числа зі знаком «+», називають додатними числами. (Знак «+» у запису додатних чисел, як правило, не пишуть). |
|
|
1.3 |
Число 0 не є ані додатним, ані від’ємним. |
||
1.4 |
Пряму з вибраними на ній початком відліку, одиничним відрізком і вказаним додатним напрямом називають координатною прямою. |
|
|
1.5 |
Число, якому відповідає певна точка на координатній прямій, називають координатою цієї точки. |
|
|
1.6 |
Числа, що відрізняються одне від одного лише знаками, називають протилежними числами. |
2 і –2; –10 і 10 |
|
1.7 |
Натуральні числа, протилежні їм числа і число 0 називають цілими числами |
5; –78; 25; – 56 |
|
1.8 |
Цілі числа та дробові числа (додатні і від’ємні) називають раціональними числами. |
1; 125; –34; – 0,25; |
|
|
2. Модуль числа |
||
2.9 |
Модулем числа називають відстань від початку відліку до точки, що зображує це число на координатній прямій. Позначення: . |
|
|
2.10 |
Модулем додатного числа і числа 0 є саме це число, а модулем від’ємного числа – протилежне йому число. |
|
|
2.11 |
Властивості модуля:
|
||
3. Порівняння раціональних чисел |
|||
3.12 |
З двох чисел меншим є те, яке на координатній прямій розміщено лівіше, а більшим – те, яке на координатній прямій розміщено правіше. |
|
|
3.13 |
Будь-яке від’ємне число менше за нуль і менше за будь-яке додатне число. |
|
|
3.14 |
З двох від’ємних чисел більшим є те, модуль якого менший, і меншим є те, модуль якого більший. |
|
|
Урок №2
«Що може бути шкідливіше за людину, котра володіє
знанням найскладніших наук, але не має доброго серця?»
Григорій Сковорода
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додатні і від’ємні числа. Число нуль
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Обчисливши приклади в будиночках звіряток та скориставшись дешифратором, з'ясуй девіз уроку.
Дешифратор:
5 |
закони |
4,8 |
формує |
25 |
мовою |
0,75 |
математики |
1,5 |
природа |
3/4 |
свої. |
Завдання 2.
2.1. Повтори тези 1.1 – 1.3 блоку № 6.
2.2. Дай відповіді на питання:
1) Які числа називаються додатними?
2) Яким є число 0?
3) Які числа називаються від’ємними? Наведи приклад.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Виконай вправи, стор. 163 – 164 підручника: 849, 851, 854.
Урок №3
«Цифри не керують світом, але
вони показують, як управляється світ»
І. Гете
Фронтальне опрацювання матеріалу
Координатна пряма
І. Робота над засвоєнням понять термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Виконай вправи, стор. 167 підручника: 860, 862, 864
Завдання 3.
Виконай самостійно вправу 865, стор.167 підручника.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 168 підручника: 870, 872, 875.
Урок №4
«Усе, що робиш, треба робити добре»
Ф.Бекон
Фронтальне опрацювання матеріалу
Протилежні числа. Цілі числа. Раціональні числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
x |
3 |
|
5 |
|
0 |
|
-6 |
–x |
|
4 |
|
-2 |
|
-1 |
|
Готуємось до індивідуального опрацювання
Урок №6
Математику вже тому вивчати потрібно,
що вона розум до ладу приводить
М. Ломоносов
Фронтальне опрацювання матеріалу
Модуль числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Виконайте вправи зі стор. 175 – 176:
918, 922, 924, 929, 930.
Урок №7
Хто шукає любов — провину ховає,
хто ж про неї повторює, розганяє друзів
Приповісті Соломонові 17:9
Фронтальне опрацювання матеріалу
Модуль числа
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконати усно вправи запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Як може кішка зайти в підвал з одною головою, а вийти з двома?
Завдання 4.
Виконайте письмово вправи:
4.1. Обчисліть: .
4.2. Розташуйте числа 2,7; 4; -7,2; 0,9; - 2,3 у порядку зростання їх модулів.
Уроки №8, 9
Найвище призначення математики – знаходити
порядок у хаосі, який нас оточує.
Н. Вінтер (американський математик)
Фронтальне опрацювання матеріалу
Порівняння раціональних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Назвіть, яке число більше:
1) -2 і 4;
2) -3 і -1;
3) 7 і -9;
4) -10 і 0;
5) -4 і -5.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
3.1. Розташуйте в порядку спадання числа:
3.2. Сполучити числа на малюнку попарно стрілками так, щоб кожна стрілка була спрямована від більшого числа до меншого.
3.3. Які цифри можна записати замість *, щоб утворилася правильна нерівність:
3.4. Обчислити.
Завдання 4.
Виконайте вправи зі ст. 180 – 181:
956 (1, 3, 5, 7), 958, 960, 962.
Завдання 5.
Позначте на координатній прямій числа, модуль яких дорівнює 4; 8; 2,5; 0; 2.
Готуємось до індивідуального опрацювання
1) натуральні; 2) цілі; 3) додатні;
4) недодатні; 5) цілі від’ємні; 6) дробові невід’ємні.
Урок №11
«Істинно чесний той, хто завжди
запитує себе, чи досить він чесний»
Сократ
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Раціональні числа
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Додавання і віднімання раціональних чисел
«Де це можливо, рахуйте»
Френсіс Гальтон — англійський дослідник,
географ, антрополог, психолог і статистик
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Генеза», 2014. – §§38 – 42, стор. 185 – 210.
|
1. Додавання раціональних чисел |
|||
1.1
|
Щоб додати два від’ємних числа, достатньо додати їх модулі і перед отриманим числом записати знак «–». |
|
||
1.2 |
Сума двох протилежних чисел дорівнює нулю. |
|
||
1.3
|
Щоб додати два числа з різними знаками, достатньо від більшого модуля доданків відняти менший модуль і записати перед знайденим числом знак того доданка, модуль якого більший. |
;
|
||
|
2. Властивості додавання |
|||
2.4
|
Переставна властивість
Для будь-яких раціональних чисел
|
|
||
2.5
|
Сполучна властивість
Для будь-яких раціональних чисел
|
. |
||
2.6
|
Для будь-якого раціонального числа
|
|
||
2.7 |
Якщо потрібно додати декілька чисел, серед яких є додатні і від’ємні, то можна спочатку додати окремо від’ємні числа, потім додатні і знайти суму чисел з різними знаками. |
|
||
|
3. Віднімання раціональних чисел |
|||
3.8
|
Щоб від одного числа відняти друге, достатньо до зменшуваного додати число, протилежне від’ємнику: |
|
||
4. Розкриття дужок |
||||
4.9 |
Щоб розкрити дужки, перед якими стоїть знак «+», треба не писати дужок і знак «+», що стоїть перед ними та записати всі доданки зі своїми знаками. |
|
||
4.10 |
Щоб розкрити дужки, перед якими стоїть знак «–», треба не писати дужки і знак «–», що стоїть перед ними, та записати всі доданки з протилежними знаками. |
|
||
Алгоритм додавання (віднімання) раціональних чисел
Дивись на знаки |
Однакові |
|
Різні |
|
||
Став той же знак |
|
Став знак, який стоїть перед більшим числом |
|
||
Додати |
|
Відняти |
Уроки №2,3
«Якщо людина живе тільки для себе,
єдине, чого вона заслуговує – презирства»
Цицерон, давньоримський політичний діяч
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання від’ємних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Гра «Вірю – не вірю»
Відповідь «вірю» – підніми праву руку, відповідь «не вірю» – руки не піднімай.
Завдання 3.
Усно виконай вправу 992, стор. 185 підручника.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 186 підручника: 993 (1, 3, 7); 996 (1, 4).
Завдання 5.
Виконай письмово вправи, стор. 187 підручника: 1000; 1002 (2, 3, 4).
Завдання 6.
Виконай письмово вправи, стор. 187 - 188 підручника: 1006 (1, 5); 1008; 1010.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 7.
Виконай письмово вправи, стор. 188 підручника: 1011; 1014; 1017; 1018; 1019.
Уроки №4,5
«Якщо ти змудрів – то для себе змудрів»
Книга приповістей Соломонових 9:12
Фронтальне опрацювання матеріалу
Додавання двох чисел з різними знаками
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи, стор. 190 підручника: 1020, 1021, 1022.
Завдання 3.
Виконай завдання «Ланцюжок обчислень», запропоновані вчителем.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 4.
Завдання 5.
Завдання 6.
Завдання 7.
Письмово виконай вправи, стор. 193 підручника: 1045 (1); 1045 (2 – самостійно); 1050.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 8.
Письмово виконай вправи, стор. 194 підручника: 1052; 1053; 1056.
Урок №6
«Слухай ради й картання приймай,
щоб мудрим ти став при своєму кінці»
Приповісті Соломонові 19:20
Фронтальне опрацювання матеріалу
Властивості додавання раціональних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай дії в таблицях:
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
1) до суми чисел –18,83 і 11,4 додати суму чисел –12,3 і 19,73.
2) до суми чисел –15,27 і 12,1 додати суму чисел 19,97 і -16,8.
2)
3)
1)
2) ;
3) .
4) .
Готуємось до індивідуального опрацювання
1) ;
2) ;
3)
4) .
1) ;
2) ;
3) ;
4) ;
5) ;
6) ;
7).
Урок №8
«Золоті яблука на срібнім тарелі це слово,
проказане часу свого»
Книга Приповістей Соломонових 25:11
Фронтальне опрацювання матеріалу
Віднімання раціональних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
1. Чи завжди можливо виконати дію додавання?
2. Чи завжди можливо виконати дію віднімання?
3. Що означає відняти від одного числа інше?
4. Як називають компоненти дії віднімання?
5. Опиши алгоритм віднімання раціональних чисел.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Письмово виконай вправи, стор. 200 – 201 підручника: 1089, 1092, 1094.
Завдання 3. Пошук незнайомця
3.1.Визначення кольору шапки |
|
Обчисли:
|
Розшифровка: 54614 – коричневий 10457 - білий 74690 – жовтий 54138 - сірий 50901 - оранжевий 38195 – чорний 19046 – зелений 56349 – червоний |
3.2. Визначення кольору пальта |
|
Обчисли:
|
Розшифровка: 54614– коричневий 10457 - білий 74690 – жовтий 77438 - сірий 50901 - оранжевий 38195 – чорний 19046 – зелений 56349 – червоний |
3.3. Визначення віку героя портрета |
|
Щоб обчислити, скільки років герою, необхідно знайти суму чисел, які є коренями рівнянь:
1) |
|
3.4. Визначення імені героя |
|
Відповіді до прикладів указують номер букви в алфавіті, який додається:
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
И |
І |
Ї |
Й |
К |
Л |
М |
Н |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
32 |
О |
П |
Р |
С |
Т |
У |
Ф |
Х |
Ц |
Ч |
Ш |
Щ |
Ю |
Я |
Ь |
Урок №9
«Слухайтесь ваших наставників та коріться їм…»
Послання апостола Павла до євреїв 13:17
Фронтальне опрацювання матеріалу
Віднімання раціональних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
А) нулю.
Б) тому самому числу.
В) до зменшуваного додати число, протилежне від’ємнику.
Г) сума не змінюється.
Д) знайти різницю їх модулів і перед результатом поставити знак числа з більшим модулем.
Е) додати їх модулі і перед отриманим числом поставити знак мінус.
Є) зі знаком мінус.
Ж) всі натуральні та дробові.
З) можна до суми першого і другого чисел додати третє число.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконай вправу 1091, стор. 201 підручника.
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 202 підручника: 1103 (2; 4; 6); 1106; 1108.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 203 – 204: 1111; 1114 (2, 4); 1120.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 204: 1122 (1, 3, 5, 6) – скористайся наведеним зразком; 1125.
Уроки №10,11
«Математику не можна вивчати,
спостерігаючи як це робить сусід»
Айвен Нівен, американський математик
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розкриття дужок
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправу 1130, стор. 206 підручника.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 206 – 207 підручника: 1132, 1134 (1, 3, 5), 1138 (2, 4, 6), 1141, 1142.
Завдання 4.
Виконай самостійно вправи.
Розкрити дужки:
1 варіант
2 варіант
Завдання 5.
Виконай вправи, стор. 207 – 208 підручника: 1144 (1, 3, 5); 1148 (2, 4); 1146.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6.
Виконай вправи, стор. 208 – 209 підручника: 1151; 1153.
Готуємось до індивідуального опрацювання
Урок №13
«Більше думай і тоді вирішуй»
Григорій Сковорода
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Додавання і віднімання раціональних чисел
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Множення і ділення раціональних чисел
«Хто зневажає досягнення математики, той
завдає шкоди всій науці, бо той, хто не знає математики,
не може вивчати інші точні науки й не може пізнати світ»
Роджер Бекон, англійський філософ
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Ґенеза», 2014, §§ 43 – 47, ст. 210 – 235.
1. Множення раціональних чисел |
||
1.1. |
Щоб помножити два числа з різними знаками, треба помножити їх модулі і перед отриманим добутком поставити знак “–“. |
|
1.2. |
Щоб помножити два від’ємних числа, треба помножити їх модулі. |
|
1.3. |
|
|
2. Властивості множення. Коефіцієнт буквеного виразу |
||
2.4. |
Переставна властивість множення
Для будь-яких раціональних чисел a і b виконується рівність: |
|
2.5 |
Сполучна властивість множення Для будь-яких раціональних чисел a, b і с виконується рівність: . |
|
2.6. |
Якщо вираз є добутком числа і однієї або кількох букв, то це число називають числовим коефіцієнтом (або просто коефіцієнтом). |
,
|
2.7. |
Розподільна властивість множення
Для будь-яких раціональних чисел |
|
2.8. |
Заміну виразу на вираз |
|
2.9. |
Заміну виразу
|
|
3. Подібні доданки та їх зведення |
||
3.10. |
Доданки, що мають спільну буквену частину, називають подібними доданками. |
|
3.11. |
Щоб звести подібні доданки, треба додати їх коефіцієнти і отриманий результат помножити на спільну буквену частину. |
|
4. Ділення раціональних чисел |
||
4.12. |
Щоб поділити два числа з різними знаками, треба модуль діленого поділити на модуль дільника і перед отриманим числом поставити знак «–». |
|
4.13. |
Щоб поділити два від’ємних числа, треба модуль діленого поділити на модуль дільника. |
|
4.14. |
Властивості ділення:
|
Схема визначення знака добутку раціональних чисел
Уроки №2,3
«Успіх означає вміння терпіти одну
поразку за іншою, не втрачаючи волі до перемоги»
Ві́нстон Че́рчилль, державний діяч Великої Британії
Фронтальне опрацювання матеріалу
Множення раціональних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Спираючись на тези блоку, усно виконай вправи, стор.212 підручника: 1157, 1158.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 212 – 214 підручника: 1159, 1167 (1, 3, 5, 7), 1170, 1172, 1181.
Завдання 4.
Самостійно виконай вправу 1161, стор. 212 підручника.
Завдання 5.
Виконай вправу 1185, стор. 214 підручника.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6.
Дано числа і 3. Назви:
Урок №4
«У житті людини головне – Праця»
Василь Сухомлинський,
український педагог
Фронтальне опрацювання матеріалу
Переставна і сполучна властивості множення. Коефіцієнт буквеного виразу
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
2.1. Обчисли:
2.2. Не виконуючи множення, знайди знак добутку:
2.3. Назви коефіцієнт виразу:
.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 218 – 219 підручника: 1200; 1203; 1206; 1209.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 219 підручника: 1211 (2; 4); 1213 (1; 3).
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
Виконай вправи:
Урок №5
«Дурень той, хто кидає справу на півдорозі і
дивиться, роззявивши рот, з боку, що з усього цього вийде»
Фрідріх Шиллер, німецький поет
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розподільна властивість множення
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 222 підручника: 1221, 1222.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Виконай письмово вправи, стор. 222 – 224 підручника: 1228 (2, 4, 6, 8); 1230 (1, 3, 5, 7); 1235 (1, 3, 5), 1236 (2, 4).
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 224 - 225 підручника: 1240; 1242 (2, 4, 6); 1244.
Уроки №6,7
«Люди бувають нерозумними,
нелогічними та егоїстичними — і все ж люби їх!»
Мати Тереза
Фронтальне опрацювання матеріалу
Подібні доданки та їх зведення
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправу 1248, стор. 226 підручника.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Виконай письмово вправи, стор. 227 – 228 підручника: 1264; 1266 (1,3); 1268.
Завдання 5.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6.
Готуємось до індивідуального опрацювання
Уроки №9,10
«Хто землю свою обробляє, той насититься хлібом,
а хто за марнотним женеться, насититься вбогістю»
Книга приповістей Соломонових 28:19
Фронтальне опрацювання матеріалу
Ділення раціональних чисел
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Завдання 3.
Письмово розв’яжи вправи, стор. 232 – 233 підручника: 1294 (1, 3, 5, 7), 1298, 1300 (2, 4, 6).
Завдання 4.
Письмово розв’яжи вправу 1304, стор. 233 підручника.
Завдання 5.
Письмово розв’яжи вправи, стор. 234 підручника: 1309, 1311 (1, 3), 1313, 1315; 1317; 1319.
Готуємось до індивідуального опрацювання
;
Урок №12
«Хто зневажає досягнення математики, той
завдає шкоди всій науці, бо той, хто не знає математики,
не може вивчати інші точні науки й не може пізнати світ»
Роджер Бекон, англійський філософ
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Множення і ділення раціональних чисел
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Рівняння
«Не знаючи від’ємних чисел,
неможливо знайти корені всіх рівнянь»
А.Г. Мерзляк
Питання
Література
Істер О.С. Математика: підручник для 6 класу, Київ: «Генеза», 2014, §§ 48 – 50, стор. 235 – 255.
|
||||||||||
1.1 |
Рівність, яка містить змінну, називається рівнянням. |
|
||||||||
1.2 |
Розв’язок рівняння (корінь) – це значення змінної при якому рівняння перетворюється у правильну рівність. |
|
||||||||
|
||||||||||
2.3 |
Корені рівняння не зміняться, якщо його обидві частини помножити або поділити на одне й те ж саме відмінне від нуля число. |
|
||||||||
2.4 |
Корені рівняння не зміняться, якщо деякий доданок перенести з однієї частини рівняння в іншу, змінивши при цьому його знак на протилежний. |
|
||||||||
2.5 |
Загальна схема розв’язування рівнянь:
|
Розв’язати рівняння: 4(x – 3) – 12x = 3(2 – x) + 7; 4x – 12 – 12x = 6 – 3x + 7; –8x – 12 = 13 – 3x; –8x + 3x = 13 + 12; –5x = 25; x = 25 : (–5); x = –5. |
||||||||
|
||||||||||
3.6 |
План розв’язування задач за допомогою рівнянь:
|
|||||||||
На двох полицях було порівну книжок. Після того як з першої полиці взяли 8 книжок, а з другої – 24 книжки, то на першій полиці залишилось у 3 рази більше книжок, ніж на другій. Скільки книжок було на кожній полиці спочатку?
Відповідь: 32 книги. |
Уроки №2 – 4
«І я бачив – нема чоловікові кращого,
як ділам своїм радіти, бо це доля його!»
Книга Еклезіястова 3: 22
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування рівнянь. Основні властивості рівнянь
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 238 підручника: 1324; 1326; 1327.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи стор. 238 – 240 підручника: 1328, 1330, 1332, 1334 (1, 3, 5), 1335; 1338 (2, 4, 6), 1341 (1, 3, 5).
Завдання 4.
Виконай письмово вправи стор. 240 підручника: 1345 (1,3), 1347 (2, 3); 1348 (2; 4).
Завдання 5.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6.
Виконай письмово вправи стор. 241 підручника: 1352 (1); 1354; 1355.
Уроки №5 – 7
«Кожен розумний за мудрістю
робить, а безумний глупоту показує»
Книга приповістей Соломонових 13:16
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування задач за допомогою рівнянь
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Усно склади рівняння до задачі:
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 244 – 246 підручника: 1372, 1376, 1386.
Завдання 5.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 6.
Письмово розв’яжи задачі:
Завдання 7.
Готуємось до індивідуального опрацювання
Уроки №9 – 11
«Не бійся й не лякайся, бо з тобою
Господь, Бог твій, у всьому, де ти будеш ходити»
Книга Ісуса Навина 1:9
Фронтальне опрацювання матеріалу
Розв’язування вправ на всі дії з раціональними числами
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 2.
Усно виконай вправи, стор. 250 підручника: 1414; 1415; 1418; 1419.
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 250 – 251 підручника: 1461(1; 3; 5; 7); 1420 (2; 4; 6; 8); 1426; 1427.
Завдання 4.
І варіант – 3,05,
ІІ варіант – 4,03.
Шматочками графіту чабани стали мітити овець, купці робили надписи на ящиках. Дізнайтеся, в якому році трапилося почута подія. Для цього розв’яжіть приклад, відповідь якого – рік події.
Отже, графіт був знайдений у 1565 році. Перші олівці мали недолік – вони бруднили пальці і швидко ламалися. Шматочки графіту стали обмотувати тасьмою чи тканиною, а для міцності змішували з сіркою, сурмою, смолою. Пізніше стали додавати глину і все поміщали в піч. Сучасний олівець з’явився в кінці XVІІІ століття. Зараз будь – який малюнок спочатку виконується олівцями з графітовими стержнями.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
5.1. Гілки смородини витримують температуру до - 5˚С, а після загартування вони можуть витримувати температуру, на 58˚С нижчу. Яку температуру можуть витримати гілки смородини після загартування?
5.2. Під час перебування космонавта у відкритому космосі температура з сонячного боку його скафандра становила +140˚С, а з тіньового - -130˚С. Яка різниця температур між сонячною і тіньовою боками скафандра?
5.3. Коли мороз сягає - 40˚С, температура тіла песця - +38˚С, а білої куріпки - +43˚С. На скільки температура тіла песця і куріпки вищі від температури повітря?
Готуємось до індивідуального опрацювання
Урок №13
«Хто зневажає досягнення математики, той
завдає шкоди всій науці, бо той, хто не знає математики,
не може вивчати інші точні науки й не може пізнати світ»
Роджер Бекон, англійський філософ
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Рівняння
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
5x = 7 + 8 |
5x = 7 · 8 |
5x = –7 · 8 |
5x = 7 – 8 |
А |
Б |
В |
Г |
|
4 |
–4 |
|
А |
Б |
В |
Г |
7,8x |
x + 7,8 |
x – 7,8 |
7,8 – x |
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Урок №1
Паралельні і перпендикулярні прямі. Координатна площина
«Хто ума набуває, кохає той душу свою,
а хто розум стереже, той знаходить добро»
Книга приповістей Соломонових 19:8
Питання
Література
Істер О. С. Математика: Підручник для 6 класу. – Київ: Генеза, 2014 рік, §§ 51 - 54, стор. 255 – 284
|
||
1.1 |
Дві прямі, що мають одну спільну точку називають прямими, що перетинаються. Їх спільну точку називають точкою перетину. |
|
1.2 |
Прямі, що перетинаються під прямим кутом, називаються перпендикулярними прямими. |
|
1.3 |
Відрізки (або промені), що лежать на перпендикулярних прямих, називаються перпендикулярними відрізками (або променями).
|
|
1.4. |
Дві прямі на площині, які не перетинаються, називають паралельними. |
|
1.5. |
Якщо дві прямі, які лежать в одній площині, перпендикулярні до третьої, то вони паралельні.
|
|
1.6 |
Відрізки (або промені), що лежать на паралельних прямих, називаються паралельними відрізками (або променями). |
|
|
||
2.7 |
Дві перпендикулярні координатні прямі, проведені так, що їх початки відліку збігаються, називаються осями координат.
|
|
2.8 |
Точка перетину осей координат називається початком координат. |
|
2.9 |
Горизонтальну вісь називають віссю абсцис і позначають буквою |
|
2.10 |
Вертикальну вісь називають віссю ординат і позначають буквою |
|
2.11 |
Вісь абсцис і вісь ординат утворюють прямокутну систему координат. |
|
2.12 |
Площину, на якій задано прямокутну систему координат, називають координатною площиною. |
|
2.13 |
Координатні осі розбивають площину на чотири частини, які називають координатними чвертями. |
|
2.14 |
Записуючи координати точки, абсцису завжди ставлять на перше місце, а ординату – на друге. |
А (4; – 5) 4 – абсциса (координата х); – 5 – ордината (координата у). |
2.15 |
Початок координат має координати (0;0). |
Урок №2
«Кожна людина народжується для якогось діла»
Е. Хемінгуей
Фронтальне опрацювання матеріалу
Перпендикулярні прямі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 257 підручника: 1463; 1464.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор. 258 – 259 підручника: 1465, 1467, 1470, 1471, 1473, 1474.
Урок №3
«Урок, який я засвоїв і якому
слідую все життя, полягав у тому,
що треба намагатися, і намагатися,
і знову намагатися - але ніколи не здаватися!»
Річард Бренсон,британський підприємець-міліардер
Фронтальне опрацювання матеріалу
Паралельні прямі
І. Робота над засвоєнням понять, термінів і правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Виконай усно вправи, стор. 261 підручника: 1479; 1480.
ІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування задач і вправ
Завдання 3.
Завдання 4.
Письмово виконай вправи, стор. 261 – 262 підручника: 1484; 1486; 1488.
ІІІ. Відпрацювання умінь і навичок розв’язування нестандартних задач і вправ
Завдання 5.
Уроки №4,5
«І ввесь людський рід Він з одного
створив, щоб замешкати всю поверхню землі,
і призначив окреслені доби й границі замешкання їх»
Дії святих апостолів 17:26
Фронтальне опрацювання матеріалу
Координатна площина
І. Робота над засвоєнням понять, означень, правил
Завдання 1.
Завдання 2.
Усно виконай вправу:
Зображено пари координатних прямих, які перетинаються. Які із цих пар не утворять координатну площину? Чому?
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 3.
Письмово виконай вправи, стор.266 підручника: 1498, 1502, 1503, 1507, 1509.
Завдання 4.
Усно виконай вправи:
(-3;8) |
(4;-5) |
(-9;-3) |
(5;6) |
(-3;-10) |
(10;10) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор.269 підручника: 1518, 1520, 1524.
Завдання 6.
Письмово виконай вправи, стор.271 підручника: 1531, 1532.
Урок №6
«усе Він прегарним зробив свого часу»
Книга Еклезіаста 3:11
Фронтальне опрацювання матеріалу
Координатна площина
І. Робота над засвоєнням понять, означень, правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконай вправу:
Ваше завдання прослідкувати за ходом жучка. Він повзе по листочку в напрямках, що вказують стрілки, починаючи з точки, обведеної колом. Знайди координати відмічених точок і запиши їх.
ІІІ. Відпрацювання умінь та навичок розв’язування нестандартних вправ
Завдання 3.
Побудуй малюнки на координатній площині за запропонованими точками (презентація вчителя).
Уроки №7,8
«…ліпша бо мудрість за перли»
Книга приповістей Соломонових 8:11
Фронтальне опрацювання матеріалу
Приклади графіків залежностей між величинами
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
Завдання 1.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Письмово виконай вправи, стор. 275 підручника: 1539, 1541.
Завдання 3.
Усно виконай вправи, стор. 276 підручника: 1543; 1547.
Завдання 4.
Побудуй графік зміни температури протягом доби за такими даними:
1)
t, год |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
22 |
24 |
t° C |
4 |
1 |
– 1 |
– 3 |
– 1 |
5 |
6 |
5 |
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
2)
t, год |
0 |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
22 |
24 |
t° C |
2 |
1 |
0 |
– 2 |
0 |
2 |
3 |
4 |
3 |
2 |
2 |
1 |
0 |
Завдання 5.
Письмово виконай вправи, стор. 278 підручника: 1550, 1552.
Готуємось до індивідуального опрацювання
1) (2; – 3), (2; – 2), (4; – 2), (4; – 1), (3; 1), (2; 1), (1; 2), (0; 0), (- 3; 2), (- 4; 5), (0; 8), (2; 7), (6; 7), (8; 8), (10; 6), (10; 2), (7; 0), (6; 2), (6; – 2), (5; – 3), (2; – 3).
2) (4; – 3), (4; – 5), (3; – 9), (0; – 8), (1; – 5), (1; – 4), (0; – 4), (0; – 9), (- 3; – 9), (- 3; – 3),
(- 7; – 3), (- 7; – 7), (- 8; – 7), (- 8; – 8), (- 11; – 8), (- 10; – 4), (- 11; – 1), (- 14; – 3), (- 12; – 1), (- 11;2), (- 8;4), (- 4;5).
3) Очі: (2; 4), (6; 4).
Урок №10
«…усе Він прегарним зробив свого часу»
Книга Еклезіаста 3:11
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу
Паралельні і перпендикулярні прямі. Координатна площина
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
BC i CD |
BC i AD |
AD i AB |
BC i BA |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
1) |
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
(2;5), (8;5), (9;6), (9;3), (8;1), (6;2), (7;1), (1;1), (1;0), (10;-1), (13;0), (14;3), (14;1), (13;-1), (10;-2), (10;-3), (12;-5), (11;-8), (9;-8), (10;-6), (8;-5), (8;-7), (7;-8), (5;-8), (6;-7), (6;-5), (3;-5), (3;-8), (1;-8), (0;-5), (-1;-7), (-3;-8), (-3;3), (-4;3), (-4;-3), (-5;-4), (-7;-4), (-7;4), (-6;6), (-4;6), (-4;8), (-2;9), (0;9), (2;7), (2;5)
Уроки №1, 2
«…ліпша бо мудрість за перли»
Книга приповістей Соломонових 8:11
Внутрішньопредметне узагальнення матеріалу за рік
І. Систематизація та узагальнення теоретичних знань
Завдання 1.
ІІ. Систематизація та узагальнення практичних умінь та навичок
Завдання 2.
Усно виконай вправи:
А |
Б |
В |
Г |
– 60 |
– 30 |
30 |
60 |
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Завдання 3.
Письмово виконай вправи:
Завдання 4.
В одному ящику було в 2 рази більше помідор, ніж в другому. Після того як з першого ящика пересипали у другий 4 кг помідор, у першому залишилось в 5 разів менше помідор, ніж стало у другому. Скільки помідор було в кожному ящику спочатку?