Навчальний проект «Допоможемо птахам взимку»

Про матеріал

Мета даного проекту:

  • розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини;
  • формувати в учнів початкові навички дослідницької роботи;
  • розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу;
  • сприяти усвідомленню учнями потреби допомагати зимуючим птахам;
  • вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії, узагальнювати результати роботи;
  • виховувати любов і бережливе ставлення до природи, зокрема до птахів, бажання допомагати птахам взимку;
  • закріпити знання дітей про птахів (перелітних та зимуючих);
  • формувати вміння висловлювати власну думку.
Перегляд файлу

ТЕМА: Навчальний проект: «Допоможемо птахам взимку»

МЕТА: розширити і закріпити знання учнів про птахів, про їхню поведінку і спосіб життя, роль і місце у природі, значення у житті людини; формувати в учнів початкові навички дослідницької роботи; розвивати допитливість, спостережливість, інтерес до пташиного світу; сприяти усвідомленню учнями потреби допомагати зимуючим птахам; вчити дітей самоорганізовуватися, планувати свої дії, узагальнювати результати роботи; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, зокрема до птахів, бажання допомагати птахам взимку; закріпити знання дітей про птахів (перелітних та зимуючих); формувати вміння висловлювати власну думку.

 

ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ:

 

I. СТРАТЕГІЯ ПРОЕКТУ.

  • Доброго дня, любі діти! Ви чуєте цю чарівну музику!? Вона нас  закликає зупинитися й подивитися  навкруги. Так, нас оточує  прекрасний світ, сповнений чудес і  таємниць. А ми інколи проходимо повз них і  навіть не помічаємо. Інколи  буває намагаємося  розгадати яку-небудь із загадок природи.
  • Надзвичайним, дивним, чудовим є світ птахів! Уявіть собі: пташки – великі і маленькі  населяють усі куточки  нашої планети. Вони чарують нас своїм співом, різнобарв’ям оперення. Без пташиного щебету світ був би  не цікавим, нудним!
  1. Розгадування чарівного листа.
  • Сьогодні, діти, я знайшла якийсь чарівний зашифрований лист. Ось він.
  • В листі сказано, якщо діти розгадають зашифрований вислів, то дізнаються про що ми зараз будемо розмовляти. Хто перший здогадається – підходьте до мене та тихенько прошепотіть мені відповідь на вухо.
  • Діти, для того, щоб легше вам було справитися з цим завдання, на цьому листочку олівчиком пишіть букви, потім зачитаєте.

 

7

3

8

6

1

9

5

 

2

8

10

4

5

 

  •    А це шифр до чарівного листа:

 

А

Д

Е

З

І

Н

П

Р

Т

У

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

«Пернаті друзі»

 

  • Молодці, впорались із завданням.
  • Дітки, з  давніх-давен люди спостерігали за птахами, їхньою поведінкою, рухами і просто милувалися  ними.
  • А зараз ми з вами проведемо бесіду про птахів.

II. ПЛАНУВАННЯ ПРОЕКТУ.

  1. Бесіда про птахів.
  • Як ви гадаєте, діти, про кого ми будемо розмовляти? (Про птахів)
  • Правильно.
  • Отже, наш проект матиме назву «Допоможемо птахам взимку»
  • Девізом нашого проекту будуть такі слова:
  1. Девіз проекту.

Ми друзі і вірні, і щирі,

Бо ми бережемо повсякчас.

Пташок, що літають у вирій

І тих, хто зимує у нас!

  • На проекті ми з вами будемо більш детально дізнаватися про зимуючих птахів, про те, як ми можемо їм допомогти.
  • А зараз скажіть, чому птахів називають нашими пернатими друзями?
  • Чому птахів називають: «ті, що народжуються двічі»?
  • Яких ви знаєте перелітних птахів? (Лелеки, ластівки,
  • Назвіть птахів, що зимують поряд з нами. (Дятел, сорока, синичка, горобець, ворона, снігур)
  • Якого птаха називають лісовим лікарем дерев? (Дятла)
  • Чому птахи відлітають у теплі краї? (Голод та холод)
  • Молодці, багато цікавого знаєте про птахів!
  • Пропоную пограти у гру «Відгадай-ка»

III.  РЕАЛІЗАЦІЯ ПРОЕКТУ.

  1. Гра «Відгадай-ка»

Голос має хриплуватий,

Колір пір’я сіруватий.

Це розумна каркарона,

Звати пташку цю….(ворона)

До вікна мого летить

 Пташка невеличка,

Животик жовтенький,

Голівка чорненька.

Любить сало дзьобати,

У вікно зазирати.

І ця пташка невеличка називається…..(синичка)

Службу в лісі я несу,

Лікарем я там служу

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю.      (дятел)

  • Добре, дітки, ви молодці!

Зима, діти, важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не вистачає їжі. Особливо важко птахам в ті часи, коли ожеледиця і сильні снігопади, коли земля, гілки дерев покриті льодом і снігом. Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти і дорослі, і діти. Якщо кожна школа в нашій країні поставить хоча б одну годівницю, то всі птахи будуть забезпечені кормом. Допоможемо птахам взимку, а вони віддячать нам влітку! Адже будуть знищувати різноманітні комашки.

  • Отже, ми повинні допомагати пташечкам взимку, адже без нашої допомоги вони загинуть.
  • Ось і настав час послухати повідомлення про пташок, що зимують у нас.
  1. Повідомлення про зимуючих птахів.
  • Дітки, у вас на партах лежать маски цих птахів і карточка з повідомленням. Зараз ви будете розповідати нам про себе-птахів.
  • І так – першими до нас завітали горобці.
  • Ми хоробрі горобці,

Веселі молодці.

Не злякає нас зима,

Хоч тепла у нас нема.

У мороз і холоднечу горобці не залишають людину. Вийдіть зимовим ранком на вулицю. Здається, усе живе завмерло. І раптом – голос горобця: «Жив…жив». Нашому горобцю в Бостоні (США) встановлено пам’ятник за порятунок садів від гусені. Зграйка горобців знищує до 3000 насінин різних бур’янів щодня. Як і інші птахи, горобці заслуговують повагу і потребують підгодівлі. Та й не тільки сірі горобці залишаються зимувати в рідному краї, звеселяючи наше око.

  • Добре, дуже вам дякуємо, горобці.
  • А зараз давайте відгадаємо загадку і дізнаємося хто нам буде доповідати далі.
  • В червоній шапці і в жупані

З міцним дзьобом та ногами,

Цілий рік я стукочу,

Цим я користь вам несу.

Бо з-під товстої кори

Дістаю я шкідників. (Дятел).

  • Кожне дерево обстукає він, відшукуючи комах-короїдів, і обов’язково  зловить їх, не даючи дереву загинути. А допоможе йому в цьому його язик, який прямо-таки чималенький – до 14 см завдовжки та ще й дуже гнучкий.
  • Дуже дякуємо.
  • Ідемо далі, наступна загадка.
  • Я пташка невеличка

У мене білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

У вирій не відлітаю,

Рідний край не покидаю.

Діти разом – це… (Синичка!)

Кожна синичка за добу з’їдає  стільки, скільки важить сама. Якби людина мала такий самий апетит, то вона повинна була б з’їдати 40 буханців хліба за день.

В морозні ночі зграйки синиць ховаються у дупла, щілини будівель і сплять, тісно притулившись одна до одної, утворюючи пухнасту кулю, із якої стирчать хвостики. Така ночівля допомагає синичкам зберегти тепло.

  • Дякуємо.
  • Я сорока-білобока,

Кашку дітям все варила

Ціле літо їх годувала,

А зимою не знайти

Ні зерна, а ні крупи.

Тож сюди я залетіла,

Пшона, сала у вас поїла.

І за це, при всіх кажу:

«Я добром віддячу».

Птахи люблять говорити, іноді навіть «іноземними» мовами. Таких птахів називають птахами-пересмішниками. Іноді з кущів чути дзвінке стрекотіння, дуже схоже на сороче.

  • Дякуємо.
  • Наступна загадка.

Я сюди з лісів далеких

Прилетів в зимовий час.

У мене червона грудка,

Ні, не схожий я на вас.

Буду їсти тут калину,

Соняшник і горобину.

Як розтане сніг у вас,

Відлечу я в той же час. (Снігур)

Усю зиму снігурі тримаються зграйками. Птахи дуже рідко б'ються, але часто погрожують один одному широко розкритим дзьобом та злим шипінням. Снігурі розташовують свої гнізда на густих горизонтальних гілках, частіше подалі від стовбура на висоті від 2 до 5 метрів. Будують гнізда із щільно переплетених тонких ялинових гілок та іншого сухого гілля та вистеляють рослинним матеріалом з невеликою кількістю шерсті та пір'я.  Снігурі тримаються парами навіть взимку, коли холод і брак їжі примушує їх збиватися в зграйки.

  • Дякуємо, дуже.
  • Нахвалялась птиця чорна:

« Я весела, я моторна,

Довгий дзьоб та довгий хвіст,

Я й співати маю хист.

Я прекрасна, я вродлива,

Приязна, розумна, мила.

От якби ж то ще корона…»

Нахвалялася … (Ворона)

Ворона — птах дуже обережний і розумний. Знайти вороняче гніздо не так вже й  просто. Якщо ворона кричить і шумить поза гніздом, то в гнізді вона сидить сумирно і тихо.

Взимку ворони пристають до зграй граків або галок. Через це їх часто плутають з їх родичами.

Кмітливість ворон вражає. Підгледівши, що господар збирається годувати свого собаку, вони непомітно наближуються, щоб обдурити вірного помічника людини. Одна ворона дзьобає собаку у хвіст і коли та розлючена відвертається від миски, інша пройдисвітка вихоплює ласий шматок з-під самого носа у бідолашного охоронця осель.

  • Дякуємо вам дітки-пташенята. Ми дізналися дуже багато цікавого від вас. Діти, ми повинні допомагати цим пташечкам, адже їм дуже-дуже тяжко взимку.
  • Сьогодні у нас в гостях були наші пернаті друзі – зимуючі птахи. Вони дуже вдячні за ваші годівнички із їжею. Вони сподіваються, що ви незабудетеся про них і зробите ще більше годівниць, насипайте туди зернят і не дайте загинути пташкам від голоду.
  1. Вікторина про зимуючих птахів.
  • А зараз ми з вами проведемо вікторину про зимуючих птахів, для того, щоб перевірити, як ви уважно слухали повідомлення наших пташеняток.
  •              Вірно людям я служу, їм дерева стережу. Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників ним добуваю. ( Дятел )
  •              Що єднає дерево, а також горобців, синиць, снігурів з особливостями їх пересування? (Ці птахи жили або живуть на деревах, а там можна лише стрибати).
  •              Що птахам страшніше взимку – голод чи холод? (Холод).
  •              Який з даних   птахів виводить своїх пташенят   взимку? (Шишкар).
  •              Коли температура тіла горобця   нижче взимку чи влітку? (Однакова).
  •              Взимку птахів люди підгодовують, а чи корисно підгодовувати їх влітку? ( Ні, тривале вживання неприродного корму, наприклад хліба, спричиняє хвороби).
  •              Скільки синиця з’їдає   за добу? (Скільки важить сама).
  •              Скільки з 10 синичок доживе до весни? ( Лише одна).
  •              Які птахи прилітають до нас з настанням зими? ( Шишкар і снігур).
  •              У птаха він замінює людську руку. Назвіть його? ( Дзьоб).
  •              У якого птаха хвіст такий міцний, що підтримує його на стовбурі дерева? ( У дятла).
  • Яку користь приносять нам синиці взимку ? (Розкльовують зимові гнізда шкідливих комах, поїдають їх личинки та яєчка).
  • Молодці, погравши вікторину ми ще більше дізналися цікавинок про птахів.
  • Добре, дітки, гарно працюєте, а зараз давайте відпочинемо.
  1. Фізкультхвилинка (відео)
  • Дітки, ви підготували ще вірші про птахів. Давайте послухаємо.
  1. Слухання віршів про зимуючих птахів.

  • Молодці, що підготували вірші.
  • Дітки, ви знаєте, що одні птахи лишаються зимувати, а інші відлітають в теплі краї. Як називаються ці птахи? (Осілими)
  • А зараз для того, щоб відпочити, пограти гру: «Зимуючі та перелітні птахи»
  1. Гра «Зимуючі та перелітні птахи».
  • Показую рухи «птахи летять» - це перелітні птахи, « пташки сидять» - це зимуючі пташки. Діти відповідно до назви птахів показують рухи.

Перелітні: Ластівка, зозуля, дрізд, грак, жайворонок, журавель, дика качка.

Зимуючі: горобець, голуб,галка, ворона, сорока, синиця, дятел.

  • Дітки, в молодці! Скажіть, а що ми маємо зробити для зимуючих птахів, щоб їм було легше взимку. (Будувати годівнички)
  • Ми також підготували з вами годівнички для птахів. А діти ви знаєте, що птахів не можна годувати чим попало, а знати чим годувати. Ось погляньте на правила підгодовування птахів.
  1. Правила підгодовування птахів

Під час підгодовування птахів біля школи, у парку чи саду, не залишайте там після себе сміття, порожні пакети банки донесіть до смітника.

Корму в годівничках повинно бути небагато і потрібного птахам (не треба приносити фрукти, цукерки). Адже головна мета – підтримати птахів у скрутний час, а не нагодовувати доволі! В іншому разі птахи перетворяться на справжніх ледацюг.

Підсипайте корм регулярно. Птахам потрібна ваша надійна підтримка!

Спостерігайте за птахами! Як тільки ви принесете корм (краще в один і той же час), у пташиних їдальнях почнеться метушня. Біля такої веселої годівнички можна із задоволенням спостерігати за птахами, за їх зовнішнім виглядом, поведінкою, що вони їдять. Якщо поводитись тихо, не галасувати, можна відкрити для себе багато пташиних таємниць!

ПАМ’ЯТАЙТЕ: для горобців принесіть різного насіння трав’янистих рослин, крупу, крихти хліба; для синиць – шматочки несолоного сала, маргарину, жиру, м’яса, сиру, і крихти хліба; ворони їдять крихти хліба, рештки різної їжі, овочів; снігурі – насіння соняшнику, гарбуза і кавуна.

  • Дітки, запам’ятайте ці правила підгодовування птахів.
  • А тепер послухайте оповідання про зиму, яка хоче знищити птахів.
  1. Оповідання про зиму та зимуючих птахів.

Випав  сніг. Білим  килимом вкрилися  поля, занесло  снігом  траву. Дні і ночі співає свою  сумну пісню холодний вітер Розлютилася  зима: надумала  вона  усіх  заморозити. Взялася  за  птахів – набридли  вони  їй  своїм  криком. Подула  зима  холодом, зірвала  листя з дерев  і  розмела  їх  по  дорогах.  А  птахи  зібралися, покричали  і  полетіли  за  синє  море, в  теплі  краї. Залишився  горобець – і  той  під  стріху  забився. Лютує   зима. Посилає  мороз  за  морозом, розмальовує візерунками  вікна, стукає  у  двері. А  діти  катаються  собі  на  санчатах, у  сніжки  грають, ліплять  зі  снігу.  Їм  весело!

А  для птахів наступає  велике  випробування. Життя  взимку присвячене пошукам їжі. Синиці, сойки, горіхівки  ще з осені готують запаси насіння, ховаючи їх в тріщинах гілок, під корою, але цього замало. Змушені  пташки відшукувати щось біля людських домівок. Хто ж може  допомогти бідним пташкам ? Тільки ми, діти.  Ми можемо зробити чудові годівнички і розвісити їх на деревах. А корм готуємо з літа. Спочатку птахи будуть боятися підлітати. У дощечках повинні бути бортики, щоб корм не зсипався  і його не заносило снігом. А що можна насипати в годівницю крім хлібних крихт?  Наші учні 2 класу провели бесіду і розповіли багато цікавого.

IV. ПІДСУМОК ПРОЕКТУ.

  1. Перегляд відео про зимуючих птахів.
  • Дітки, для узагальнення наших знань, давайте подивимося відео про зимуючих птахів.
  1. Гра «Летить – не відлітає»
  • Дітки, давайте на підсумок пограємо гру «Летить – не відлітаєм». Кому кину м’ячик, той і відповідає і передає далі.
  • Скажіть про що ми говорили сьогодні? (Про зимуючих птахів)
  • Що ми можемо для них зробити? (Годівнички)
  • Яких зимуючих птахів ви знаєте? (Дятел, синички, горобці, ворона, снігурі
  • Як називають птахів, які зимують? (Осілими)
  • Чим можна годувати пташечок?
  • А чим забороняється годувати зимових птахів?
  • А перелітних птахів, яких знаєте? (Лелеки, солов’ї, ластівки)
  • Молодці!
  1. Оцінювання
  • Ось і підходить наш урок до кінця. Дітки, ми з вами повісили годівниці, а зараз, любі друзі, ми одягаємося і йдемо на вулицю і пригостимо наших пташечок, для того щоб вони були ситими.
  • А ще хочу звернутися до вас з такими рядками:

Годувати взимку їх не забувай.

Небагато треба їм, жменька лиш зерна,

Лиш одна і не страшна їм буде зима.

Скільки гине взимку їх,аж болить душа,

Але в серці є для них крапелька тепла.

В теплий край вони могли,

В вирій полетіть,

Та лишилися з людьми

Холоди терпіть.

Ви привчіть в морози їх

До свого вікна,

Щоб весну вам принесла пісня їх дзвінка.

Будемо друзями природі

Допожемо птахам!

  • Дякую за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://diza-74.ucoz.ru/_bl/352/77211377.pngD:\Рисунки\ШКОЛА\ФОТО МОЇХ УРОКІВ\Система\7. Навчальний проект (Пташина їдальня)\DSCN1513.JPGD:\Рисунки\ШКОЛА\ФОТО МОЇХ УРОКІВ\Система\7. Навчальний проект (Пташина їдальня)\DSCN1511.JPG

 

 

 

D:\Рисунки\ШКОЛА\ФОТО МОЇХ УРОКІВ\Система\7. Навчальний проект (Пташина їдальня)\DSCN1909.JPG

D:\Рисунки\ШКОЛА\ФОТО МОЇХ УРОКІВ\Система\7. Навчальний проект (Пташина їдальня)\DSCN1906.JPG

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
3063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку