Навчальний проєкт на тему: "Рослини-символи України"

Про матеріал
Виконання даного проєкту дозволить учням розвинути свої навички роботи з додатковою літературою, провести аналіз отриманих результатів. Робота над проєктом сприяє: - розширенню знань дітей про рослини як обереги людського життя, їх народні назви, поваги до традицій України. - розвитку зв’язного мовлення, творчих здібностей. - здобуттю навичок взаємодопомоги, співпраці. - формуванню ціннісного ставлення до своєї Батьківщини, до українського народу, його традицій. - розширенню кругозору учнів. - розвитку умінь спілкуватися, адаптуватися в соціумі.
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

C:\Users\Tanchik\Desktop\thumb2-80c89797214a5529d03e7a697d6faf3b (1).jpg  

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ

НА ТЕМУ:

                      

                         

                         Підготувала

                                                                        вчитель початкових класів

                                                        Харківської ЗОШ I-III ст. №145

                                                                Гололобова Тетяна Петрівна

 

C:\Users\Tanchik\Desktop\gorob.gif

 

Технологічна карта проєкту

Предмет: Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ , 3 клас

Тема: «Рослини-символи України»

Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво

Тип проекту: дослідницький

Мотивація: особиста зацікавленість учнів

Актуальність проєкту:

Вивчення рослин-символів України формує ціннісне ставлення  до своєї Батьківщини, до українського народу, його традицій.

Розвиває зацікавленість до дослідницької, самостійної, творчої роботи школярів.

 

Мета проєкту:

 - формувати в учнів поняття про рослини — символи України; українську національну культуру;

- розвивати активність, відкритість через спілкування з батьками, однолітками;

- збагачувати й розширювати знання про рослинний світ нашого краю;  

- учити  співпрацювати;

- обмінюватися інформацією, здобувати інформацію самостійно;

- формувати практичні вміння й навички;

- виховувати любов до Вітчизни, української мови, почуття пошани та гордості за нашу Україну, наш талановитий народ;

Завдання проєкту:

- формувати активну життєву позицію;

- розвивати пізнавальну активність;

- сприяти формуванню почуття національної самосвідомості школярів;

- розвивати мовленнєву активність, швидкість мовлення, пам'ять, допитливість.

- збагачувати й розширювати знання про калину, соняшник, мак, барвінок;

- дати початкові відомості про лікувальні властивості рослин;

-  розвивати творчість;

-  ознайомити із жанрами усної народної творчості;

 

 

- розвивати мислення, фантазію, дрібні м'язи рук;

- закріплювати вміння малювати, розфарбовувати олівцями, фломастерами,

- удосконалювати читацькі навички;

- збагачувати український словник, уміння передавати зміст прочитаного;

- розширювати уявлення про красу і велич нашої України;

- виховувати пошану до символів нашої країни, любов до свого народу,  любов до  природи нашого краю, до традицій та звичаїв українців;

- виховувати охайність, естетичний смак, цікавість.

 

Проблема проєкту: Що таке символи України?

Методи дослідження:

-  Пошук інформації в інтернеті.

- Читання літератури (журнали, енциклопедії, книги).

- Аналіз, узагальнення, збір інформації.

- Власні спостереження.

Переваги навчального проєкту:

Нетрадиційна форма проведення дозволяє урізноманітнювати навчальний процес, що викликає позитивні емоції, зацікавленість  учнів. В кожній групі діти виконують роботу колективно, дружно. Даний вид діяльності спонукає до використання додаткової літератури, зв’язку теми з життєвим досвідом учнів, розвитку співпраці і колективізму.

 

План проведення проєкту:

Організаційний етап:

Виявлення інтересів дітей і формулювання проблеми з використанням стартової презентації з теми.

Підготовчий етап:

1. Вибір теми, формулювання мети проєкту і формування груп.

 

 

Мною була сформульована проблема перед учнями: Що таке символи, народні символи, рослини-символи, рослини-обереги України. Я запропонувала дітям дослідити ці теми.

2. Розподіл завдань кожної групи і встановлення строків виконання проекту, складання плану роботи групи. Обговорення методів дослідження, пошуку інформації, творчих рішень. Учні розподілились на 4 групи, де кожна проводила пошукову роботу в своєму питанні.

3. I група - калина

    II група- барвінок

    III група - соняшник

    IV група – мак

Практичний етап:

1. Вивчення літератури за темою «Рослини-символи України».

2. Робота у групах. Діти самостійно розподілили ролі і обов’язки.

3. Збір інформації за темою і систематизація зібраного матеріалу по тематичним групам.

4. Дослідницька робота.

5. Підготовка рефератів про рослини-символи України.

6. Збір і оформлення результатів роботи.

Заключний етап:

1. Проведення заходу.

2. Захист проєкту у формі звіту кожної групи на уроці в класі.

3. Рефлексія всіх учасників проєкту.

Захист проекту проводився  у формі творчого звіту на уроці.

Продукт проєкту: мультимедійна комп’ютерна презентація

Оцінювання роботи учасників проєкту:

     Оскільки навчальний проєкт здебільшого передбачає командну роботу, ефективність якої залежить від кожного учня, постає проблема оцінювання внеску

кожного до роботи. Зокрема розумію,  що у навчальних групах є учні, які не зможуть набрати багато плюсів. Тому  включаю до критеріїв не тільки пункти щодо визначення рівня засвоєння знань та умінь, а й специфічні показники, які

нададуть можливість підкреслити особливі здібності таких учнів. І тоді на захисті проекту кожний буде знати, чи багато чому він навчився в процесі роботи над проектом. Наводжу приклад оцінювання внеску до роботи кожного учасника проекту.

Оцінювання роботи учасників проєкту

Критерії оцінювання

Завжди

Часто

Іноді

Ніколи

Бере участь в обговоренні ключових питань

 

 

 

 

Співпрацює з іншими під час роботи

 

 

 

 

Вміє вислухати інших учасників

 

 

 

 

Ретельно обдумує інформацію

 

 

 

 

Вміє порівнювати та узагальнювати інформацію

 

 

 

 

Вміє приймати допомогу товаришів

 

 

 

 

Підбадьорює та підтримує товаришів

 

 

 

 

 

Передбачувані результати:

-  активізація інтересу до навчання;

- удосконалення вміння учнів самостійно працювати, здобувати знання та досвід;

- підвищення культури міжособистісних взаємин;

- розширення кругозору дітей;

- розвиток індивідуально-особистісної життєтворчості;

- використання набутих знань на практиці;

- зміцнення зв'язку між школою та родинами;

- усвідомлення учнями приналежності до його минулого, сьогодення і майбуття.

Загальні висновки:

Виконання даного проєкту дозволить  учням розвинути свої навички роботи з додатковою літературою, провести аналіз отриманих результатів, обґрунтувати висновки дослідів.

Робота над проєктом сприяє:

-  розширенню  знань дітей про рослини як обереги людського життя, їх народні назви, поваги до традицій України.

- розвитку зв’язного мовлення, творчих здібностей.

- здобуттю навичок взаємодопомоги, співпраці.

- формуванню ціннісного ставлення до своєї Батьківщини,  до українського народу, його традицій.

- розширенню кругозору учнів.

- розвитку умінь спілкуватися, адаптуватися в соціумі.

 

 

Захист проєкту:

1. Вступне слово вчителя

- Сьогодні у нас не звичайний урок, а захист проєкту на тему  «Рослини –

символи України». Мета проекту – детально розглянути і вивчити рослини, які ростуть в Україні і є її символами.

- Наш урок  я б хотіла розпочати рядками вірша:

 Є багато країн на Землі,

 В них озера, річки і долини...

 Є країни великі й малі,

 Та найкраща завжди – Батьківщина.

 Є багато квіток запашних,

 Кожна квітка красу свою має,

 Та гарніші завжди поміж них

 Ті, що квітнуть у рідному краю.

- Сьогодні ми будемо говорити про рослини нашого рідного краю –

України, про ці чудові Божі створіння, які дарує нам матінка-природа, і працюватимемо під девізом:

«Тепло своїх сердець і душ рослинам віддамо»

2. Виступ першої групи «Калина»

gorob

 

Загадки і вірші про калину

1. У вінку зеленолистім,

 У червоному намисті,

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

2. Хто ж ті ягоди не знає,

Від застуди їх приймає.

 На кущах вони висять,

 І, як маків цвіт, горять.

Тільки це не є малина. Що за ягода? — ……

3. Говорила мати: не забудься, сину,

Як будуєш хату, посади калину.

Зоряна калина – і краса, і врода

Нашої Вкраїни, нашого народу

 Пам’ятай же, сину, що казала мати,

Посади калину в себе біля хати.

4. Беріть калину –– червоні корали,

 Ці кетяги небо і сонце ввібрали,

 Напоїть матуся калиновим чаєм,

Недугу ураз, як рукою знімає.

Лікувальні властивості калини

    Червона калина - корисна рослина.

     Червона калина – символ української землі. Її пишні кущі та червоні ягоди не тільки зачаровують наш погляд. Це цілюща  рослина. Кислуваті ягоди після перших заморозків стають медовими та солодкими. Вона цінна своїми вітамінами та лікувальними властивостями.

     Відвар з калини має відмінні протизапальні та жарознижувальні властивості, і з цієї причини часто застосовується для лікування застуди та інфекційних захворювань.

    Це засіб також надає заспокійливий вплив і знижує ризик виникнення судом, відповідно, використовується для лікування різних нервових розладів.

     Відвар, приготовлений з квіток калини, успішно застосовується при різних запальних процесах і кровотечах. Це засіб стимулює підвищене потовиділення і здатний підвищити апетит.

     При сильному застудному кашлі, хриплому голосі, лихоманці,  незамінним народним засобом є застосування калинового відвару з медом.

     Враховуючи те, наскільки багатим є склад калини червоної, цілющі властивості її плодів використовуються для приготування різних вітамінних зборів.

     Настій з ягід, квітів і листя калини застосовується для полоскання горла при ангінах.

     Використовується калина червона і в косметологічній області: у промислових умовах з неї виготовляють шампуні, маски, настоянки, тоніки.

 

Символи і легенди про калину

Калина — це символ красивої української дівчини, символ дитини, символ України.

Калина – це слава рідної землі, отчого краю, батькової хати.

Козацька легенда

     Билися козаки за волю, за рідну країну. І був серед них Іван - козак. Дуже гарно грав на сопілці хлопець. Одного разу смертельно поранили його в бою. Скликав він друзів і попросив: "Побратими, в чистім полі насипте могилу. Посадіть в головах червону калину: "Будуть птахи  пролітати, калиноньку їсти. Будуть мені приносити від родини вісті". Поховали козаки Івана і встромили у головах сопілку. Прилітали пташки, приходила старенька ненька - плакати над могилою сина. Від сліз її проросла калинова сопілка - виріс гарний кущ. Навесні нагадував він Івану наречену, восени - рідну матінку.

Легенда про Калинку і Килимку

Жили собі мати і донька. Була донька дуже гарна і вміла людей лікувати. Одного разу Калинка у степу зілля збирала, там побачив її пан і хотів собі за жінку взяти. Втікала Калинка стільки сили мала, аж ось попереду річка, а далі вже і бігти нікуди. Вилізла Калинка на вербу, стрибнула у воду і втопилася. Кожного дня приходила на берег стара Килина - тужила за дочкою. Вросли у берег ноги старенької міцним корінням, руки стали вітами гнучкими, а серце перетворилося на калинові ягідки, що щедро дарує калина людям і пташкам, по сей день людей лікує.

2. Виступ другої групи – «Барвінок»

17832085

Загадки і вірші про барвінок

1. Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває.

2. Цвіте синьо, лист зелений

Квітник прикрашає,

Хоч мороз усе побив —

Його не займає.

3. Недавно ще гула метелиця,

Кругом лежав біленький сніг.

А вже барвінку листя стелиться

Зеленим килимом до ніг.

Воно під снігом і під кригою

Всю зиму зелень берегло.

І перше стрілося з відлигою,

Зустріло сонечко й тепло.

Як з перемогою та славою

Весна з’являється на світ,

То квітне радістю ласкавою

Барвіночку синенький цвіт.

 

Символи і легенди про барвінок

Барвінок - це символ радісної життєвої сили, вічності, провісника весни. 

Легенда про барвінок

     Жили колись давно чоловік з дружиною у любові і злагоді. А найбільшою потіхою для них був їхній синочок на ім’я Бар. У скорому часі виріс він гарним парубком. Багато дівчат мали собі на думці віддатися за нього. Сохло серце за Баром у однієї дівчини, котра мала за маму відьму. Посватався Бар до іншої, котра називалась Вінка. Ніяка ворожба відьми не могла розбити того кохання.

     І ось прийшов день весілля. Щасливі молодята стояли на воротах для батьківського благословення і чекали тієї хвилі, щоб піти до святої церкві до шлюбу.

     Аж тут казна-звідки ворожка зі своєю дочкою. Ворожка стала перед молодими, проголосила своє прокляття і окропила їх чорним смердючим настоєм якогось зілля. За хвилю на місці, де стояли Бар і Вінка, вже нікого не було. Кинулися люди до ворожки, а вона махнула руками і злетіла чорною вороною. Кинулися до її дочки, а та злетіла до хмар сірою галкою. Впала матінка Барова на те місце, де стояв її син, і скропила землю слізьми. І сталося диво: на очах у всіх із землі проросло зелене зілля, уквітчане дрібненьким блакитним цвітом…

     А назвали його Барвінком. І тягнеться він до хат. Кожна дівчина вплітає його у свій весільний вінок.

3. Виступ третьої групи – «Соняшник»

i

Загадки і вірші про соняшник

1. На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)

2. Вранці умивається

Срібною росою.

До сонця повертається

Своєю головою. (Соняшник)

3. Глянув у віконечко —

 Теплий день який!

 На городі соняшник —

 Жовті пелюстки.

 З неба сипле сонечко

 Пелюстки — дива,

 Головою соняшник

 Радісно кива.

 

Лікувальні властивості соняшника

     Мало хто знає, що звичайний соняшник має лікувальні властивості. Ми звикли використовувати соняшникову олію і гризти насіння, а ліки від багатьох хвороб знаходиться під рукою.

Випадково загублена насінина обов'язково проросте. Виросте гарне «сонечко», яке не поспішайте викидати, як тільки ви витягли з нього насіння.

     До 16 століття Європа не знала такої рослини, тому що його батьківщиною вважається Північна Америка. Завезли соняшник іспанці.     Офіційна назва цієї рослини соняшник однорічний або соняшник олійний, а в народі просто соняшник. Висота рослини, залежно від виду та погодних умов, може досягати 3-х метрів.

    У медицині використовують листя, крайові квітки соняшника, стебло і навіть коріння. Збирають їх окремо. Ціле, середнє за розміром листя, не зіпсоване комахами або іншими ушкодженнями відривають від стовбура і сушать в тіні на свіжому повітрі.

    На початку цвітіння обривають крайові квітки і також сушать тонким шаром у затінку на повітрі. Можна використовувати і дрібні бічні суцвіття, які попередньо розрізають на 3-4 частини.

     Екстракт і настойки з листя і квітів соняшника використовують для поліпшення апетиту.

 

Символи і легенди про соняшник

Соняшник – це символ життя і процвітання.

Соняшник – це символ енергії сонця і здоров’я.

Легенда про соняшник

У  сонця  донечки-красуні

Земним  життям  удень  живуть,

Кружляють  в  танці  запальному

 Й  віночки  золоті  плетуть.

На  дубі  свій  вінок  забула 

Найменша  донька  край  ріки,

За  ним  швиденько    повернула…

На  небо  більш  їй  не  зійти.

 

Неначе  мед,  солодку  мову

Землі  син  палко  говорив,

Пообіцяв  подарувати,

Що  на  землі  і  сам  любив:

Пісні  птахів,  росяні  ранки,

Черемхи  цвіт,  спів  солов’я,

Солодку  втому  вечорами,

Тепло  обіймів  трударя.

 

- Не  вічно  Сонцеві  світити,

Не  вічно  черемсі  цвісти,

Не  вічно  солов’ям  співати?..

І  більш  мене  не  любиш  ти?   

Питалась  Сонячна  в  Земного,

Зронивши  сльози  в  тінь  ріки,

- Ніщо  не  вічне  в  цьому  світі,

Одна  лиш  праця  на  віки.

 

Благала  донечка  прощення,

Просила  батька:  «Забери!»

Та  ноги  їй,  немов  коріння

В  чужу  землицю  поросли.

Тепер  не  дівчина,  а  квіти,

Голівки  сонцю  обертають.

І  на  землі  за  це  давно  вже

Їх    СОНЯХАМИ  називають.

 

4. Виступ четвертої групи – «Мак»

18361437

Загадки і вірші про мак

1. Запалали в чистім полі,

 Наче галстуки червоні.

То палає в полі так

Польовий червоний… (Мак)

2. Стебельце — шорстка драбинка,

 У середині чорна вуглинка,

Пелюстки блискучі, як лак.

Це квітує… (мак).

3. Як без вишні – не садок,

Так без маку – не вінок.

А його ось, як на те.

 Скільки в полі тут росте.

 І червоний і стрункий,

І свіженький все який.

Хоч багато не рвемо –

Всім віночки сплетемо.

Символи і легенди про мак

Мак - символ безконечності й незчисленності зоряного світу, Всесвіту, і, водночас, сну і забуття.

 Макова голівка - символ заспокоєння.

Легенда про мак

    Мак — найдревніша рослина. Про цю чудову рослину в Україні існує багато легенд. І ось одна із них.

    Було це давно-давно, коли ще на нашу землю нападали кочівники-печеніги. В одному місті жили дуже вродливі дівчата. Хороводи водили, пісень співали. Побачили це печеніги і вирішили захопити дівчат у полон. Підстерегли вони, коли загін воїнів залишив місто і пішов у похід, та й оточили місто з усіх сторін. Зрозуміли дівчата, що їм прийшов кінець і вирішили врятуватися, втекти з міста через підземний хід. Вийшли вони на широке зелене поле і кинулись тікати до лісу.

    Та побачили їх вороги і оточили з усіх сторін. І звернулася тоді найвродливіша дівчина, донька воєводи, із проханням до матінки-землі:

— Матінко-земле, врятуй нас від неволі, від життя страшного у печенігів-нечестивців. Допоможи нам знищити їх!

    І зглянулася земля-матінка на сльози дівчат-полонянок. Тільки доторкнеться до дівчини печеніг, як вона стає квіткою-маком, червоною, як жар і красивою, як самі дівчата.

     Так і не змогли вороги захопити в полон жодної дівчини. Потомилися печеніги і вирішили спочити. Та тільки розсідлали коней і лягли на землю, як поснули непробудним сном. Це дівчата наслали на них сон-дрімоту, відплатили за себе.

      Рано-вранці поверталися із походу руські воїни. І побачили вони червону, як жар, долину маків, а біля них сплячих ворогів-печенігів. Кинулися вони на печенігів і захопили всіх.  Після цього кожна квітка маку ожила і стала дівчиною. У руках дівчата тримали червоні квіти маку і подарували їх воїнам-визволителям.

      І земля-матінка залишила на згадку про цей бій квіти маку. Вони щороку виростали на цій долині і радували око людям своєю красою.

 

 

 

 

 

 

E:\DCIM\100MSDCF\DSC00350.JPG

 

 

 

 

 

E:\DCIM\100MSDCF\DSC00338.JPG

 

E:\DCIM\100MSDCF\DSC00364.JPG

 

 

 

E:\DSCN7767.JPG

E:\DSCN7773.JPG

 

E:\DSCN7778.JPG

E:\DSCN7779.JPG

 

E:\DSCN7781.JPG

E:\DSCN7785.JPG

 

E:\DSCN7787.JPG

E:\DSCN7788.JPG

 

E:\DSCN7789.JPG

E:\DSCN7791.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Творчість учнів

фото телефон 1561.jpg

                                                                                                   фото телефон 1560.jpg

E:\DCIM\100MSDCF\DSC00286.JPG

                                       E:\DCIM\100MSDCF\DSC00289.JPG

 

docx
Додано
12 грудня 2021
Переглядів
3751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку