Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ
Тема уроку: На які корисні копалини багата українська земля? Практична робота. Позначення на карті корисних копалин України.
Мета уроку: ознайомити учнів з найпоширенішими корисними копалинами України, з їх характерними властивостями, професіями людей, які добувають корисні копалини; вчити розрізняти види корисних копалин; наводити приклади (2-3) корисних копалин рідного краю; пояснити значення корисних копалин для господарської діяльності людини; розвивати логічне мислення, мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи; вчити економно використовувати багатства нашої планети.
Хід уроку
I. Організація учнів до уроку.
II. Підсумок фенологічних спостережень
- Так як кожен урок ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.
1-ший учень
За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день в нашій школі, а зокрема в 4 класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, опади у вигляді високих досягнень . Нашій вчительці і присутнім синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
- Але це, звичайно, жартівливий прогноз.
2-гий учень
А насправді сьогодні на території Харківської області така погода: температура-
Закінчується зима, останній місяць - лютий, в народі кажуть, що він дуже мінливий, бо вночі тріщить, а вдень плющить.
- Як вирозумієте цей вислів?
III. Перевірка домашнього завдання
1. Фронтальне опитування
- На якому материку ми живемо?
- У якій частині світу знаходиться Україна?
- У якій півкулі знаходиться Україна на карті?
- Із скількома державами межує Україна?
- Як називається столиця нашої держави?
- Які гори простягаються на заході України?
(Робота з картою)
- Якими морями омивається?
(Робота з картою)
IV. Повідомлення теми і мети уроку
1. Відгадування загадки
З-під землі їх дістають
І корисними всі звуть.
Ну, а користі багато: буде тепла у вас хата,
Зготувати можна їсти, в транспорт покататись сісти.
Що ж таке там дістають, що «корисними» всі звуть?
(Корисні копалини)
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь більше про різні види корисних копалин, їхні запаси в Україні та використання в господарстві.
(На дошці)
V. Вивчення нового матеріалу
1. Мозковий штурм
— З чого споруджують будинки, школи, заводи?
— А з чого виготовляють автомобілі, літаки?
— Правильно. Щоб побудувати будинок, потрібно багато піску, цементу, вапняку; щоб виготовити машини, верстати, потрібні чавун, сталь, мідь, алюміній. Але автомобілі й літаки самі не поїдуть і не полетять. Що ще потрібно для них? Так, їм потрібне пальне, яке отримують з нафти. Паливо потрібне і для опалювання житла та промислових підприємств. Усі ці речовини залягають на різній глибині в надрах землі і на її поверхні. Щоб користуватися цими багатствами, їх необхідно добути. Тому нафта, вугілля, торф, пісок і інші, необхідні для людей речовини, які добувають з надр землі або з її поверхні, називають копалинами.
- А чому вони корисні?
Корисні копалини — це природні багатства, які люди видобувають із надр землі чи з її поверхні й використовують у народному господарстві. Перегляд слайду
- Давайте пригадаємо, які види корисних копалин існують?
(на дошці будуємо схему)
Усі корисні копалини розподіляють на три групи: горючі, рудні (металеві) і нерудні (будівельні) (доповнюємо схему)
Перегляд слайду
- Кожна корисна копалина має свою умовну позначку. Хочу вас ознайомити із найпоширенішими корисними копалинами нашої країни. ( доповнюємо схему, демонструю зразки корисних копалин)
- У яких трьох станах можуть бути корисні копалини?
( доповнюємо схему)
- Яка із корисних копалин відноситься до рідкого стану? А до газоподібного?
Перегляд слайду
2. Словникова робота
- Діти, а чи відомо вам, люди якої професії добувають корисні копалини?
Перегляд слайду
Геолог
- Які ж існують способи видобування?
Слайд і доповнення схеми
3. Робота за підручником
- Діти, ми ознайомилися з корисними копалинами, яких найбільше на території нашої держави.
4. Фізкультхвилинка
5. Виступ геологів-дослідників
- Зараз наші геологи-дослідники розкажуть про корисні копалини України трішки детальніше.
1. Я розповім вам про горючі корисні копалини. При спалюванні цих копалин утворюється тепло. Воно потрібне для роботи фабрик, заводів, опалювання будинків, приготування їжі. Викопне паливо є цінною сировиною для хімічної промисловості. Наприклад, з нафти виготовляють вазелін, ліки, мило, пластмаси, бензин, гас, а з кам’яноговугілля — фарби, парфуми, також ліки і пластмаси.
2. Поговоримо про рудні корисні копалини. Більшість предметів, що оточують нас, зроблені з чавуну, сталі, заліза, які не зустрічаються в природі в чистому вигляді. Залізо виплавляють із залізної руди на металургійних заводах. У наш час без заліза не можна виготовити різноманітні машини, верстати, літаки, поїзди, кораблі, автомобілі і багато чого іншого.
— Подивіться навкруги. Які предмети виготовлені з металів?
3. Нерудні (будівельні) корисні копалини поширені по всій території України. Пісок і глину використовують для виготовлення цементних розчинів, цегли.З білого піску виготовляють скло та посуд. Із глини роблять глиняний посуд. До нерудних копалин належить і кам’яна сіль. Без кам’яної кухонної солі, важливого продукту харчування й цінної промислової сировини, не можна виробити соду та багато інших необхідних речовин. Кам'яну сіль видобувають в шахтах на сході та заході України.
6. Перегляд відеоролика
- Зараз до вашої уваги відеоролик. Будьте уважні! Після його перегляду скажіть, скільки видів корисних копалин на території України.
- Отже, що запам’яталося вам після перегляду цього відеоролика?
7. Бесіда. Робота за підручником
— Чи правильне твердження, що корисні копалини належать до вичерпних природних багатств України?
— Чому корисні копалини потрібно використовувати по-господарськи, дуже економно й ощадливо?
— Чому потрібно заощаджувати електроенергію в побуті, берегти різноманітні прилади, машини, будівлі?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги кориснихз нань про природу України».
V. Узагальнення й систематизація знань.
1. Практична робота. Робота з картою України. Нанесення найпоширеніших корисних копалин України.
(на дошці карта України, діти прикріпляють найпоширеніші корисні копалини)
2. Тести із взаємоперевіркою.
Тести
1. Гірські породи - це
а) природні тіла,які знаходяться на поверхні Землі;
б) природні тіла,які знаходяться в глибинах Землі;
в) природні тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні.
2. Що таке корисні копалини?
а) усі гірські породи, що використовуються людьми;
б) деякі гірські породи;
в) деякі речовини, які горять і виділяють тепло.
3. В яких станах перебувають корисні копалини?
а) охолоджений;
б) розпечений;
в) твердий, рідкий, газоподібний.
4. До якого стану відноситься нафта?
а) твердого;
б) рідкого ;
в) газоподібного.
5. Хто допомагає знаходити родовища корисних копалин?
а) моряки;
б) геологи;
в) скульптори.
6. Чи вичерпні корисні копалини?
а) так;
б) ні;
в) не можу сказати.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія.
— Без чого неможлива господарська діяльність людини?
— На які групи розподіляють корисні копалини?
— Де їх застосовують?
— Як слід використовувати корисні копалини?
— Чому їх необхідно витрачати економно?
VII. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про одну з корисних копалин.