Навчальний проект: «Як готуються до зими тварини?»

Про матеріал
Навчальний проект: «Як готуються до зими тварини?» навчати молодших школярів знаходити потрібну інформацію із заданої теми, правильно будувати власні висловлювання, спостерігати, аналізувати, узагальнювати підібраний матеріал. Закріпити знання про комах, зокрема бджіл, нагадати дітям про їх користь. Розвивати уяву, мислення, усне мовлення, діалогічне мовлення. Виховувати бережне ставлення до природи, в тому числі і бджіл.
Перегляд файлу

Тема: Навчальний проект: «Як готуються до зими тварини?»

Мета:навчати молодших школярів знаходити потрібну інформацію із заданої теми, правильно будувати власні висловлювання, спостерігати, аналізувати, узагальнювати підібраний матеріал. Закріпити знання про комах, зокрема бджіл, нагадати дітям про їх користь. Розвивати уяву, мислення, усне мовлення, діалогічне мовлення. Виховувати бережне ставлення до природи, в тому числі і бджіл.

Обладнання: Ілюстрації, предметні малюнки, предмети: вулик, димар, стільники.         

Тип проекту:пізнавальний

Хід уроку

 I. Організаційний момент

 II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності.

 Послухайте вірш-загадку.

Хто Юрасика вкусив?

 

Проти сонечка квітник -

1376901739Тут Юрась гуляти звик.

Зазира у квітку кожну.

- Чи тебе понюхать можна?

- Нюхай, нюхай та гляди,

щоб не сталося біди.

Шелестить увесь квітник.

Раптом наш Юрась у крик.

- Ой! Ой! Ой!

Біжить щосили.

- Мамо! Квітка укусила.

Мама каже: «Укусити

аж ніяк не можуть квіти».

- Хто ж тоді? -

 Юрась питає, -                                                            

Укусив мене? Не знаю.

 Чи не можете, малята,

ви  Юрасеві сказати?        ( Бджола).

 

III. Повідомлення теми і мети уроку

Слово «бджола» дуже давнє. Перші звуки цього слова нагадують дзижчання бджоли. Цю комаху і назвали за характером дзижчання під час польоту.

   У народі бджолу називають святою, тому що в Біблії  вона згадується понад 60 разів. Мед - це не просто щось солоденьке. Він дуже корисний, бо маєцілющі властивості. А ще без бджіл не буде фруктів та овочів. Тому щоквіткові рослини запилюють бджоли. Уявіть собі, якщо не стане бджіл, то небуде ні яблучка. ні грушки, ні помідора, ні огірка, ні кавуна.

Отже, сьогодні головною героїнею нашого уроку буде бджілка. Готуючись до цього уроку ви багато про неї дізналися, то ж нам слід усе узагальнити, проаналізувати, а  з підібраного матеріалу створити невеликий довідничок-помічничок.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 1. Робота за підручником (с. 60–61)

 — Медоносна бджола відома людям з давніх-давен. Люди розводять бджіл заради поживного цілющого меду, воску.

 — Розгляньте малюнок на с. 61. Де живе сім’я медоносної бджоли? Розкажіть про обов’язки у бджолиній сім’ї.

 — Що роблять робочі бджоли на весні?

 — Коли вони починають заготовляти мед на зиму?

 — Підготуйте розповіді про те, як медоносні бджоли готуються до зими. Як вони облаштовують вулик і заготовляють корм?

 — Запишіть відомості, які знайдете з різних джерел інформації. Доповніть їх малюнками або фотографіями.

 — Обговоріть у класі відомості про медоносних бджіл, які ви здобули.

 — Проведіть презентацію робіт. Оцініть результати.

1. Пізнавальна діяльність.Робота над ілюстрацією бджілки.

Ось вона -  наша красуня!   Розгляньте її.

   Бджола має велику, покриту волосками голову, з боків якої міститься двоє складних очей а між ними -  три прості очка. Спереду відходять довгі вигнутівусики. У темному вулику  вусики мають найбільше значення.

  Квітки бджоли розшукують за допомогою зору і нюху.  Розрізняють лише жовтий і синій кольори, а червоного не бачать, хоча  невидиме для людини ультрафіолетове проміння розрізняють. Гризучими верхніми щелепами бджола будує комірки. розминає і обробляє віск, а сідаючи на квітку, знімає пилок.

 Нижньою щелепою й довгою нижньою губою бджола злизує та висмоктує нектар. Потім бджола поміщає нектар в комірки стільників, де він перетворюється на мед. Груди  бджоли теж вкриті волосками, на спині дві пари напівпрозорих крил. Ноги пристосовані для збирання пилку й будування стільників.

2. Асоціативна квітка

Давайте складемо квітку зі слів, які на вашу думку мають відношення до бджілки. В серединці квітки і буде слово «бджола». Вчитель, чи сильніший учень, записує  маркером слова, які діти асоціюють зі словом «бджола».

3. Робота «Довідкового бюро», робота з тлумачними словниками.

     Знайти пояснення слів: вулик, мед.

Вулик - праслов’янське слово, означає  «дупло, щілина, прохід».

Мед - давньослов’янське слово, означає «щось солодке».

Фізкультхвилинка


…Виповзає бджілка квола.

Оглядається навколо.

Бачить сонечко. Зраділа.

Загуділа. Полетіла.

Запах меду чує скрізь

і летить на запах в ліс…

Заховала мед за щічки,

Понесла своїм сестричкам.

Вдома всіх почастувала,

Потім танець почала.

Вліво - круть і вправо - круть,

Тричі крильцями змахнуть…

В танці бджілка розказала,

як вона медок шукала.


 

V. Узагальнення й систематизаціязнань.

 1. Повідомлення «Як бджоли готуються до зими»

Готуючись до зими, бджоли не впадають у сплячку. Знастанням холодів вони перестають рухатися, збиваються в купу, зігріваючи одна одну. А в цей час продовжують живитися медом і цукровим сиропом, який їм спеціально постачають бджолярі. А скупчуються вони на листках, які утворені чашечками з воску і називаються стільниками.

   Бджоли затикають прополісом усі щілини, зменшують льоток (віконечко, через яке влітають і вилітають з вулика).

2. Робота над загадкою

 — Як називається продукт, який бджоли дають людям?

Солодкий, та не цукор,

липкий, та не цукерка,

смачний, та не цукерка.(Мед)

— Бджола — медоносна комаха. Вона збирає квітковий нектар і перетворює його на мед. Мед — дуже цінний продукт.

3. Скарбничка народної мудрості

Прикмети

 - Якщо бджоли вилітають вранці-рано — на ясну погоду.

 - Бджоли скупчилися на стінках вулика — на велику спеку.

Прислів’я

 - Бджоли раді цвіту, а люди літу.

4. Хвилинка ерудита. «Мозковий штурм».

  1. Яка бджола? (Коричнева з жовтими смугами).
  2. Скільки у бджоли лапок? (6).
  3. Скільки очей у бджоли? (5)
  4. Що робить бджілка ніжками?(Збирає пилок).
  5. Як називається професія людини, яка розводить бджіл? (Пасічник).
  6. Як бджоли готуються до зими? (Замазують воском щілини у вулику,

обсідають  стільники і живляться заготовленим медом).

  1. Чим бджоли корисні? (Дають мед, запилюють рослини).

 

VI. Підбиттяпідсумків.

 — Що роблять бджоли з настанням холодів?

 — А як люди допомагають бджолам готуватися до зими? (Утеплюють вулики, годують бджіл сиропом.)