Навчальний проект за романом М.Булгакова "Майстер і Маргарита".Урок- синквейн

Про матеріал

Автор: Алла Шевченко

Тема уроку: «Він не заслужив світла,він заслужив спокій!»

Мета: Закріпити знання та навички аналізу особливостей композиції та системи образів твору М.Булгакова «Майстер і Маргарита». Розвивати критичне мислення ,здібності резюмувати прочитане; вміння висловлювати складні ідеї і почуття в декількох словах;вміння виділяти ключові епізоди роману та коментувати їх;аргументувати свою точку зору прикладами й цитатами з тексту. Вчити учнів висловлювати своє відношення до проблеми за допомогою техніки «п'яти рядків». Виховувати толерантне ставлення до інших, милосердя та повагу.

Тип уроку: урок-дослідження, урок –сінквейн

Перегляд файлу

 

 

Навчальний проект   по роману М.Булгакова

«Майстер і Маргарита»

 

 

 

 

 

 Керівник:

Шевченко Алла Віталіївна,

вчитель світової літератури,

вчитель- методист

 

 

 

 

 

 

 

Навчальний проект  по роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»

Мета:

Навчальна: проаналізувати основні сюжетні лінії і проблематику роману «Майстер і Маргарита»; визначити місце духовних цінностей в

 ідейно- тематичній концепції роману.

Розвивальна: розвивати творчі,комунікативні здібності; вміння та навички опрацьовувати великий обсяг інформації,працювати з текстом.

Виховна: вдосконалення вміння планувати і організовувати власне навчання, розв’язування проблем, співпраці в групах, організації дискусії, само оцінювання, взаємооцінювання.

Завдання:

1.Допомогти вчитися продуктивно, послідовно, досягаючи успіху і поставленої мети.

2. Впровадження методів планування, організації та оцінювання власного навчання.

3.Саморозвиток особистості учня .

Кінцевий етап проекту:

Урок –сінквейн по роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»

Тема уроку: «Він не заслужив світла,він заслужив спокій!»

  • За кінцевим результатом: - практико – орієнтований.
  • За змістом:особистісно- розвивальний.
  • За кількістю учасників: колективний.
  • За ступенем самостійності: -творчо – комунікативний.

База реалізації – Славутський НВК « СЗОШ, ліцей “ Успіх”

Учасники проекту:  учні 11 -Б класу

Співучасники: педагоги школи, бібліотекар, методичний відділ м. Славути

Термін виконання –  3 тижні

 

 

Етапи роботи над проектом

1 етап.  Організаційно-підготовчий

Мета: обговорення шляхів ефективного закріплення матеріалу; ознайомлення з частиною матеріалу, яку б хотіли реалізувати за допомогою проекту.

Завдання: пробудити інтерес учнів, вказати на існуючі проблеми і показати можливість їх розв’язання за цим методом.

Кроки:

1.Ознайомлення учнів з методом.

2.Введення учнів у тематику завдань.

3. Надати список літератури, матеріал і відомості, які розширять знання учнів з  теми.

Кінцевий результат: з кожною групою обрано тему проекту  над якою група має займатися надалі самостійно.

ІІ етап. Формуючий

Мета: створення плану навчального проекту,формування вмінь і навичок роботи над проектом.

Завдання: забезпечення ситуації успіху,заохочення до  створення власних сходинок у навчанні та покращення ефективності  роботи.

Кроки:

  • Формулювання  ключового і тематичного питань. (Ці питання сприяють розвитку в учнів навичок творчого і критичного мислення, допомагають їм краще зрозуміти основні концепції теми. Саме ключове і тематичні питання є базою для розробки вмісту та стратегії навчального проекту).

2. Розробка плану власного проекту.

3. Підготовка до реалізації проекту: опрацювання інструкції проекту (вчитель разом з учнями розробляє завдання, які мають бути виконані у межах проекту);розподіл завдань між учасниками групи (учні записують  питання,над якими будуть працювати);

Кінцевий результат: створення плану навчального проекту.

ІІІ етап.  Етап реалізації

Мета: розвиток критичного  та латерального мислення, заохочення пошукової діяльності учнів, закріплення знань, вмінь та навичок з  теми.

Завдання: реалізація принципу активності та свідомості на етапі організації самостійної діяльності учнів.

Кроки:

1.Збирання та опрацювання інформації.

2.Виконання завдань, які є у кожного учасника групи.

3.Обєднання виконаних завдань і розташування їх за схемою проекту.

Кінцевий результат: Оформлення проекту,згідно схеми. Ауторефлексія  (Що залишити? Що змінити? Як?Яким чином?)

ІУ етап: Презентаційний

Мета: закріплення знань вмінь та навичок з теми; розвиток вміння поділитися з іншими власними думками; прийняття до уваги нових, незвичних концепцій та думок; розвиток в учнів навичок рефлексії.

Завдання: під час дослідження різних тематичних аспектів  створення  атмосфери свідомого навчання.

Кроки:

1. Визначення, хто буде лідером під час презентації.

2. Систематизація отриманих знань як спосіб презентації власної думки.

Кінцевий результат: презентація проекту  під час уроку.

У етап: Етап оцінювання проекту

Мета: отримання зворотної інформації;розвиток усвідомленого ставлення до навчання.

 Завдання: регулювання дитячих монологів.

Кроки:

1.Самооцінка учнів,груп.

2.Визначення слабких та сильних сторін проекту.

 

Урок –сінквейн по роману М.Булгакова «Майстер і Маргарита»

Тема уроку: «Він не заслужив світла,він заслужив спокій!»

 Мета: Закріпити знання та навички аналізу особливостей композиції  та системи образів твору М.Булгакова «Майстер  і Маргарита». Розвивати критичне мислення ,

здібності резюмувати прочитане;вміння висловлювати складні ідеї і почуття в декількох словах;вміння виділяти ключові епізоди роману та коментувати їх;аргументувати свою точку зору прикладами й цитатами з тексту. Вчити учнів висловлювати своє відношення до проблеми за допомогою техніки «п’яти рядків». Виховувати толерантне ставлення до інших, милосердя та повагу.

Тип уроку: урок-дослідження.

Обладнання: Портрет письменника,видання творів,ілюстрації до біографії,творів,фрагменти кінофільму.

Випереджувальні завдання учням:1-ша група: знайти джерела,які використовував автор під час роботи над твором;2-га група: підготувати інсценізацію уривку роману «Майстер і Маргарита»,3-5 та групи: здійснити презентацію проектів.

На дошці запис: Проблемне запитання: «Як зберегти рівновагу між милосердям і справедливістю»?           

                                                                        Епіграф:

 « Тільки через страждання приходить істина.

Це дійсно так,будьте спокійні.

Але за знання істини ні грошей не платять,

Ні пайка не дають. Сумно, але факт.»

М.А.Булгаков

 

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

Мотивація навчальної діяльності

Учень читає вірш Анни Ахматової

«Памяти М. А. Булгакова»

Вот это я тебе, взамен могильных роз,

Взамен кадильного куренья;

Ты так сурово жил и до конца донес

Великолепное презренье.

Ты пил вино, ты как никто шутил

И в душных стенах задыхался,

И гостью страшную ты сам к себе впустил

И с ней наедине остался.

И нет тебя, и все вокруг молчит

О скорбной и высокой жизни,

Лишь голос мой, как флейта, прозвучит

И на твоей безмолвной тризне.

О, кто поверить смел, что полоумной мне,

Мне, плакальщице дней погибших,

Мне, тлеющей на медленном огне,

Всех потерявшей, все забывшей, -

Придется поминать того, кто, полный сил,

И светлых замыслов, и воли,

Как будто бы вчера со мною говорил,

Скрывая дрожь предсмертной боли.

    1940. Фонтанный Дом

Запитання вчителя: Якими словами Анна Ахматова передає психологічний та душевний стан М.Булгакова саме в то й період,коли він працює над романом «Майстер і Маргарита»?(Відповіді учнів)

ІІ.  Актуалізація опорних знань

1.Біографічна розминка:

-В якому році М.А.Булгаков кинув «звання лікаря з відзнакою» і перейшов в літературу?

- Пригадати рік створення і підзаголовок повісті «Собаче серце?»

- Які п’єси були  М.Булгакова поставлені в МХАТІ в 20-1 роки?

  • Назвати роки роботи над  романом «Майстер І Маргарита»

- «Укрой меня своей чугунной  шинелью»- Яким чином здійснилося прохання М.Булгакова?

2. Самостійна робота. Назвати особливості жанру та композиції роману «Майстер та Маргарита»

  • Проблематика. (В основі роману-осмислення устрою суспільства 30-х років ХХ ст.,спроба розібратися в протиріччі часу. Що таке істина?Людина і влада! Митець і суспільство!)
  • Жанр. (Жанр визначено М.А.Булгаковим як фантастичний роман. В якому є 4 сюжетні лінії:філософська,любовна,містична,сатирична).
  • Поєднання фантастичного і реального. (Роман ділиться на дві частини. Перша реалістична,не дивлячись на деяку фантастику: появу диявола, перехрещення епох,розподіл двох тисячоліть. Друга частина-фантастична, хоча і наявні реалістичні сцени. В фантастиці великих узагальнень розкривається сокровенна сутність образів,що зустрічаються в першій частині).
  • Композиція. ( Це роман в романі. Тут переплітається два пласти часу:біблійський,1 ст.н.е, сучасний світ булгакова.30-і роки ХХст.).
  • Система образів. (Система образів визначається сюжетними лініями роману. Філософська-Понтій Пілат і Іешуа Га-Ноцрі. Любовна-майстер і Маргарита. Містична- Воланд і його свита. Сатирична-Москва і москвичі).

ІІІ. Оголошення теми,мети, проблемного запитання та епіграфа уроку

Визначення очікуваних результатів. (Учні,згідно з темою  уроку формулюють, чого  очікують від сьогоднішнього уроку?Які завдання перед собою ставлять. Ключові слова: відчути, проаналізувати, зрозуміти, звернути  увагу, навчитися, отримати тощо ).

ІУ. Опрацювання теми уроку

 Слово вчителя. Роман М.А.Булгакова  - великий пам’ятник російської літератури ХХ ст, який назавжди увійшов у світову  скарбницю. Більше 10 років письменник працював над своїм твором,так і не завершивши його і не побачивши його надрукованим.

    Історія його створення сама по  значна і трагічна. Все,що було пережите, що складало його талант і досвід, він віддав роману «Майстер і Маргарита», що став   «во істину живою книгою». Сміх і сум,радість і біль перемішані в ньому, як в житті.

  • Повідомлення учнів 1-ї групи

 Під час роботи над романом Булгаков на літературні традиції Й.В.Гете(«Фауст»), Е.Т.Гофмана («Золотий горшок»), М.Гоголя («Вечори на хуторі поблизу Диканьки», «Мертві душі»), Г.Сенкевича («Куди йдеш?»), Е.Ренана («Життя Ісуса»), А.Франса («Прокуратор ІУДЕЇ»), Ф.Достоєвського («Брати Карамазови», «Біси»), та ін. О.Пушкіна, Л.Толстого. В основу твору були покладені філософські теорії В.Соловйова та Г.Сковороди. Автор також демонструє глибоку обізнаність в галузі світової міфології, використовує елементи слов’янських, німецьких, біблійних та інших міфів.

Завдання для бесіди. «Когда в конце болезни он уже почти потерял речь, у него выходили иногда только концы слов или начала слов,- вспоминала Елена Сергеевна Булгакова. – Был случай, когда я сидела около него, как всегда, на подушке на полу, возле изголовья его кровати, он дал мне понять, что ему что-то нужно, что он чего-то хочет от меня. Я предлагала ему лекарство, питье, но поняла ясно, что не в этом дело. Тогда я  догадалась и спросила: «Твои вещи?» Он кивнул с таким видом, что и «да» и «нет». Я сказала: «Мастера и Маргариту»? Он, страшно обрадованный, сделал знак головой, что «да, это». И выдавил из себя два слова: «Чтобы знали, чтобы знали». Що мав на увазі М.А.Булгаков?

  • Культорологічний коментар учнів 2-гої групи

      «Майстер і Маргарита» - це роман про творця, про його долю. Автор фактично створив не що інше, як «Євангеліє  від Сатани». Але це  на перший погляд. Якщо розширити рамки уявлень, то можна побачити, що це роман про духовні закони існування суспільства, це втілення мрії про гармонію людини того світу, яка має народжуватися з гармонії людської душі. Це пошуки відповіді Булгаковим відповіді на одвічні запитання: що є добро,а що – зло? Що вважати «темрявою», а що «світлом». Ідея про їх взаємозв’язок вкладена в уста «князя пітьми» - Воланда, який говорить Левію Матвію:  «Чи не будеш ти ласкавий поміркувати над питанням: що би робило твоє добро, якби не існувало зла, і якби виглядала земля, якби з неї щезли тіні». (Інсценізація уривку роману).

Узагальнення відповідей. Ми маємо знати про те,що «Майстер і Маргарита»- це поема про моральність, про відповідальність людини за добро і зло, про

« справжню,вірну і вічну любов»,це книга налаштовує на думки, роздуми про вічні духовні цінності. Це  роман про безсмертя людського духу, добра, творчості і любові. Майстер і Маргарита, пройшовши всі випробовування, зберегли у собі кохання.

4. Розвиток творчої інтерпретації основних ідей за допомогою методу сінквейну

Слово вчителя: Спробуємо коротко, але глибоко проаналізувати прочитане, висловити свої думки, використовуючи  техніку 5 рядків. Ще раз нагадаємо техніку сінквейну.

*Довідка :Сінквейн  є швидким і ефективним інструментом для аналізу, синтезу і узагальнення понять та інформації. Він навчає осмислено використовувати поняття і визначати своє відношення до проблеми, використовуючи  п’ять рядків. Перший рядок-одне ключове слово,що визначає зміст сінквейну; другий рядок- два прикметника,що характеризують дане поняття; третій рядок-три дієслова,що означають дію в рамках заданої теми; четвертий рядок-коротке речення,що розкриває суть теми чи відношення до неї; п’ятий рядок-синонім ключового слова (іменник)

Наприклад: Багато можна говорити про особистість письменника, про його художній світ. Однак, спробуємо скласти сінквейн

    

М.Булгаков

Терплячий,творчий

Писати,вірити,любити

Благородна завищена вимогливість до художника(тобто до себе)

Геній (Ахматова)

  •                  Робота в групах.
  •                  Вчитель ділить на групи і дає завдання  скласти сінквейн.
  • Складання сінквейну.

 

1.Сучасність 30-і роки

Москва (літературна)

Міщанська, вульгарна

Доносять, зраджують, заздрять

Люди, що забули про високе призначення письменника,загубивши сором і совість

Бездарність

 

 

2. Минуле

Давній Рим

Застиглий, несправедливий

Повалити, покарати, примусити

Минуле не зникло, воно існує паралельно з сучасним життям

Епоха 

3. Творчість  

Майстер

Чесний, душевно чистий,

Творити, долати,отримувати

Проходить випробовування і отримує належне

Булгаков

4. Майстер (Булгаков)  

Творець

Наполегливий,замкнутий

Працювати,страждати,любити

«Рукописи»справжніх майстрів  «не горять»

Безсмертя

 

ІУ. Закріплення матеріалу

  • Презентація проектів  учнями 3-5 груп

Слово вчителя: Чи дійсно зло в світі є необхідним? Хто в романі по-справжньому вільний і незалежний, а хто тільки впевнений у власній незалежності, оді як є іграшкою в чужих руках ?Для того, щоб дати відповідь ми маємо здійснити певне дослідження. Звичайно, кожен сприймає роман і героїв по-своєму. У кожного склалося своя точка зору і своя інтерпретація тору,відношення до особистості письменника. На протязі кількох уроків ми працювали  за методом проектів над зазначеною проблемою. Переходимо до озвучення та захисту проектів за планом:Проблема,завдання,мета,кроки,дослідження,як результат - сінквейн.

  • Проект №1

Проблема: Чи дійсно в ході вічної боротьби добра і зла перемагає справедливість.

Завдання: Дослідити:Хто сильніший:грізний прокуратор Іудеї чи бродячий філософ Ієшуа Га-Ноцрі?

Мета: Через співставлення образів даних героїв розглянути проблему милосердя і справедливості.

Кроки:1. Порівняти образи даних героїв.

Крок №2. Вияснити, хто з них духовно сильніший?

Крок №3. Прослідкувати,як під впливом Ієшуа змінюється характер Понтія Пілата.

Почему, зачем, откуда зло?

Если есть Бог, то как может быть зло?

Если есть зло, то как может быть Бог?

М. Лермонтов

*Дослідження: Працюючи над проектом ми співставили образи героїв і розглянули проблему милосердя та справедливості як категорії духовні  та філософські.

1.Прокуратор Іудеї . Понтій Пілат- римський  прокуратор(намісник) Іудеї кінця 20-х років початку 30-х років н.е. при якому був покараний Іїсус Христос. Понтій Пілат – один з головних героїв роману. На перший погляд –людина без біографії,однак вся його біографія прихована в тексті.

 2.Га-Ноцрі. В Новому Завіті Біблії є 4 Евангелія; в багатьох деталях, які різняться в історії діяння,засудження і страти Іїсуса Христа , Майстер створює 5-й, більш  чіткіший,ніж новозавітні. Головне –в його викладі ця історія стає до того по земному живою, що в її реальності неможливо сумніватися. І Ієшуа і Майстер сходять на свою Голгофу. Ієшуа Га-Ноцрі в зображенні майстра несхожий на сина божого. Це подорожуючий філософ,який несе в собі,як і майстер, ІСТИНУ,СВОБОДУ,НЕЗАЛЕЖНІСТЬ,СИЛУ. Секрет цієї сили навіть не в змісті слів бродячого філософа, не в глибині його переконань, а в тій якості, якої немає ні у Понтія Пілата, ні у Каіфа, ні у будь- кого з московських персонажів, виключаючи майстра,- в абсолютній незалежності його розуму і духу. «Злих людей на світі немає»,- стверджує Майстер.

 *Довідка літературного дослідження:Часто перемагаюче зло в  творах усної народної творчості,зокрема, в баладах,коли чесний і сміливий герой гине, на нашу думку,сприяє ствердженню  моральної перемоги над підлістю, брехнею, лицемірством.  Так і,смерть Га-Ноцрі  в романі М.Булгакова показує його духовну міць та силу.

*Результати текстологічного аналізу роману М.Булгакова: Аналізуючи ситуації  випробовування та помсти ,зустрічі персонажів з Сатаною  ми дійшли висновку, що Булгаков   зумисне прагне виявити  таким чином культурний потенціал людини,його суть .Справедливість  хоча і не завжди перемагає в боротьбі зі злом,але вона обравши незбагненне, все ж  таки панує в світі.

Ієшуа Га-Ноцрі

 

Філософ

Подорожуючий, гідний, віруючий

Повчати, дарувати, показати

Він виразник вищої моральної істини: всі люди добрі:

Істина

 

  • Проект №2

Проблема: Чи дійсно Воланд карає чи нагороджує  людей по справедливості, від їх заслуг?

Завдання: Дослідити: Чому Князь Темряви Воланд здійснює в романі не тільки злі а й добрі вчинки?

Мета: Розглянути образи Воланда і його свити з точки зору справедливої помсти за добро і зло.

Крок №1. Вияснити, яка функція Князя Темряви в романі?

Крок №2. Зрозуміти,за що карає Воланд.

Дослідження:Виконуючи завдання проекту ми розглянули образи Воланда і його свити і прийшли до висновку: Воланд  - втілення  норми християнської моралі. Це перший  диявол в світовій літературі,який карає за недотримання заповідей Христа.

1.Образ. Воланд - «князь тьми», персонаж роману, що є керівником потойбічної сили, «дух зла і повелитель тіней» в багато чому орієнтований на Мефістофеля із поеми «Фауст» І.В.Гете. Навіть саме ім’я взято із поеми. Булгаковский Воланд – не сіє зло, а тільки оголює його при світлі дня, роблячи все таємне явним.

2.Робота з текстом. Портрет Воланда показано перед початком Великого балу “Два глаза упёрлись Маргарите в лицо. Правый с золотою искрой на дне, сверлящий любого до дна души, и левый – пустой и чёрный, вроде как узкое игольное ухо, как выход в бездонный колодец всякой тьмы и теней. Лицо Воланда  было скошено на сторону, правый угол рта оттянут к низу, на высоком облысевшим лбу были прорезаны глубокие параллельные острым бровям морщины. Кожу на лице Воланда, как будто навеки сжёг загар.”

3.Характеристика. Воланд  спостережливий, він слідкує за булгаковською Москвою, як дослідник,що ставить науковий дослід, ніби він дійсно направлений в командировку від небесної канцелярії. Він хитрий і скритний. На початку книги  «дурачить» Берліоза, стверджуючи, що прибув в Москву для вивчення рукопису Герберта Аврилакського. Всемогутній маг та експериментатор. Він володіє  привілеєм  «наказующего деяния,  что никак не с руки высшему созерцательному добру».

4.Свита. Те, що Воланд з’являється не один , а в оточенні свити незвична риса для традиційного втілення в літературі нечистого. У Булгаковського чорта є свита, в якій строга ієрархія і функція. Навколо Воланда  зібрано багато спеціалістів різних професій:майстер розігрування - кіт  Бегемот, красномовний  Коровєв,володар різних діалектів –від напівблатного до світського .

    *Довідка літературного дослідження: Прізвище Коров’єв сконструйовано по образу  прізвища персонажу А.К.Толстого «Упирь» (1841). Окрім того, в повісті Ф.М.Достоєвського  «Село Степанчиково і його обитатели» є персонаж з прізвищем Коровкін,який дуже схожий на нашого персонажа. Кота Бегемота, улюбленця Воланда, М.Булгаков взяв з книги М.А.Орлова «История сношений человека с дьяволом» (1904г).Ім’я  Азазелло утворено М.Булгаковим від павшого ангела,який навчив людей виготовляти прикраси і зброю, по імени Азазел. «Геллу» Булгаков взяв із статті «Чародійство»Енциклопедичного словника Брокгаузи і  Ефрона.

5.Пародокси. Наробивши шкоди ця шайка в той же час повертала до життя порядність,чесність,жорстоко карала зло і  тих, хто говорив неправду, прислужуючи ствердженню тисячолітніх моральних заповідей. Воланд руйнує рутину і карає пошлість і пристосованців.

6.Місія: Воланд спостерігає Москву,ніби він і справді посланий в командировку з небесної канцелярії. В одній із редакцій роману останні слова Воланда такі“…У него мужественное лицо, он правильно делает свое дело, и вообще всё кончено здесь. Нам пора!” Воланд  наказує свиті покинути Москву,оскільки впевнений,що тепер це місто буде у його владі,поки тут владарює “человек с мужественным лицом” . Ця людина –Сталін.

    «Князь темряви»

Могутній,всевидячий

Спостерігати, карати,повчати

Посланий в командировку з небесної канцелярії

Вершитель

  • Проект №3

Проблемне питання: Чи дійсно, для Маргарити перемога  справедливості вище милосердя? Чи готова вона мстити за Майстра?

Дослідити: Як через образ Маргарити вирішується проблема милосердя і справедливості?

Мета: Вияснити,що ближче героїні:милосердя чи справедливість?

Крок №1. Розглянути образ Маргарити.

Крок №2. Прослідкувати еволюцію взаємостосунків Майстра і Маргарити.

Крок №3. Зрозуміти, на що здатна Маргарити заради свого коханого.

Дослідження: Простеживши як в романі розвивається лінія кохання,як пов’язані між собою кохання і творчість ми прийшли до висновку, що образ Маргарити втілює не тільки любов,а й милосердя. Саме милосердя і любов закликає Булгаков покласти в основу людських відносин і суспільного укладу. Маргарита діє по велінню голосу серця, згідно моральним цінностям людської душі, і вона за це  віддячена вічним життям поруч з коханою людиною: для неї повернули Майстра. Майстер знайшов бажаний спокій, а Маргарита залишилася з ним.

Робота з текстом: «За мной, читатель! Кто сказал тебе, что нет на свете настоящей, верной любви?... За мной, читатель, … и я покажу тебе такую любовь!»

 На думку автора, все щастя, що випадає в житті людини, витікає з любові. В любові  заключається світова таємниця. Любов-це філософський камінь, який володіє властивістю все перетворювати в золото. Любов піднімає людину над світом, з її допомогою людина пізнає духовне, знаходить спокій. Якщо любов істинна, тоді вона не може погаснути. Таке почуття у Майстра і Маргарити.  

Образ Маргарити. Маргарита постає перед нами як неординарна особистість,яка приймає на протязі роману  відповідні рішення. Саме любов, здатність до самопожертви і рятують Маргариту. Саме любов, здатність до самопожертви і рятують Майстра, який завершивши роман,спалює його,не витримавши  боротьби за нього .

Самопожертва  Маргарити.  Героїня опинилася перед вибором. Усвідомлюючи, що вона спілкується з темною силою, Маргарита вибирає цей шлях-так безмежна її любов до Майстра. «Я гину через кохання»,- говорить вона. Можливо це і є те вірне кохання, коли одна людина готова зробити все заради іншої. «Той,хто любить повинен розділити участь того,кого любить». Для Маргарити  найголовніше: бути з Ним, віддавати себе, свої думки, почуття, душу.

    Маргарита

Єдина,премудра

Підтримувати, вірити, кохати

Символ досконалості, основи життя

Кохана

У. Підведення підсумків

Слово вчителя: Чи вдалося нам сьогодні знайти відповідь на наше проблемне запитання? «Як же зберегти рівновагу між милосердям і справедливістю». (Відповіді учнів: Потрібно залишатися завжди людиною. Притримуватися власної моралі та законів людського співіснування. Потрібно віднайти гармонію між логікою думки та логікою почуттів. Потрібно відшукати істину людського існування,власного життя. А істина приходить, як зауважив М.Булгаков ,тільки через страждання,які морально очищають душу і фізично загартовують тіло. Той,хто прагне знайти істину-він її знаходить. І центром цієї істини є любов).

Підведення підсумків лідерами груп

1 група: В романі Булгакова живе глибока віра  в моральні закони. Проблема любові і байдужості,боягузтва і покаяння,зради і добра,зла і милосердя,вибору життєвих шляхів,що ведуть до істини і свободи  чи рабству розкрито у всій майстерності.

2 група: «Майстер і Маргарита»- це роман,який розширив межі жанру. Твір, в якому вдалося вперше досягнути органічного поєднання історико-етнічного, сатиричного,філософського начал. Роман «Майстер і Маргарита» довго йшов до читача. Багато разів шлях обривався. Однак шлях ,якими справедливість торжествує у світі є незрозумілі, але це торжество неминуче.

3 група. Роман Булгакова - це велика книга, тому що в ній проговорено великі ідеї: про велич людини, про аморальність влади, як прояв насилля над людиною; про красу любові і людини,здатної на любов; про співчуття і милосердя, відвагу і вірність своєму призванню .Про нерозривність добра,зла,життя і смерті. Такі рукописи дійсно не горять!...

Кого когда -  то называли люди

Царем в усмешку, Богом, в самом деле,

Кто был убит – и чье орудие пытки

Согрето теплотой моей груди…

Вкусили смерть свидетели Христовы,

И сплетницы – старухи, и солдаты,

И прокуратор Рима – все прошли

Там, где когда – то возвышалась арка,

Где море билось, где чернел утес, -

Их выпили в вине, вдохнули с пылью жаркой

И с запахом священных роз.

Ржавеет золото, и истлевает сталь,

Крошится мрамор – к смерти все готово.

Всего прочнее на земле печаль

И долговечней - царственное Слово

 

 Слово вчителя. « Он гений!»,-   так писала велика Ахматова. І в цьому переконані сьогодні ми!   Життя і творчість. Життя як творчість. Люди смертні,безсмертні лише ідеї. Славнозвісний рукопис згорів?Ні! Він пішов у вічність,бо прочитаний там у світлі. Потрапив до скарбниці абсолютного духу,до краю вічних ідей. А в «земному» житті від нього,як від каменя,кинутого в воду,розійшлися круги-Майстер залишив Учня. Чи вірно ми обрали епіграф до уроку? (Відповіді учнів).Отож ідеї живуть,як  і вчення Ієшуа. Рано чи пізно зерна істини дають ростки, і справа митця переживе його,будучи належно сприйнятою новими поколіннями.

 

УІ. Домашнє завдання: Скласти співвідношення православних таїнств людського очищення з головними героями роману.

 а)Хрещення

б)Миропомазання

в)Сповідь

г) Причастя

д)Священство

ж)Шлюб

  • Поэт Иван Николаевич Понырев, пишущий под псевдонимом Бездомный. (хрещення)
  • Мастер надевает Маргарите шапочку, сшитую его руками. (священство)
  • «Вино нюхали, налили в стакане, глядели сквозь него». (причастя)
  • Воланд, воссоединяет Мастера и Маргариту, и закрепляет их союзом благословением и подарком – золотой подковой с алмазами. (шлюб)
  • - Я ничего не боюсь, Марго, - вдруг ответил Мастер, потому что я всё уже испытал. Но мне жалко тебя, зачем тебе ломать жизнь с больным и нищим? Вернись к себе! Жалею тебя, потому это говорю. (сповідь)
  • Аннушка пролила растительное масло. (миропомазання)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.Б у л г а к о в  М. А. Пьесы. Романы. – М., 1991

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
3969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку