НАВЧАННЯ ДІТЕЙ РОЗПОВІДІ ЗА СЕРІЄЮ СЮЖЕТНИХ МАЛЮНКІВ
Заняття №1
ТЕМА: Підготовчі лексичні вправи за серією сюжетних малюнків «Як допомогти птахам взимку?»
МЕТА: формування лексико-семантичної готовності до складання розповіді за серією сюжетних малюнків.
ЗАВДАННЯ: поширення, уточнення і активізація предметного, дієслівного словника і словника ознак у дітей за серією сюж. малюнків; розвиток довільної уваги, зорової та словесно-логічної пам’яті, логічного мислення; вправляти дітей в підборі варіантів, придумуванні та називанні розповіді за серією сюж. малюнків; стимулювання мисленнєвої і мовленнєвої активності дітей; виховання бережливого відношення, любові до живої природи.
ОБЛАДНАННЯ: серія сюж. малюнків «Як допомогти птахам взимку?», м’яч.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Оргмомент. Інтелектуальна розминка.
1. Логопед пропонує дітям пригадати і назвати зимуючих птахів, а потім – уважно послухати вірші-загадки.
В сірій шубці пуховій Що за стіл серед беріз
І в морози він герой Під відкритим небом?
Цінь-цвірінь! Пригощає вона в мороз
За насінням стриб! (Горобець) Птахів зерном і хлібом? (Годівниця)
(Діти відгадують загадки)
Логопед запитує у дітей, чому вони вирішили, що це горобець і годівниця.
Логопед ще раз пропонує прослухати загадки і назвати слова, якими по іншому називають годівницю та горобця («стіл», «герой»).
2. Лексичні ігри з м’чем.
Дид. гра «Підбери дію»
Логопед пропонує дітям передавати м’яч один одному та називати окремі дії (словосполучення), які можуть виконувати птахи.
Птах (-и) що робить (-ять)? – літає (-ють), дзьобає (крихти хліба, насіння), прилітає, стрибає, цвірінькає, співає (пісні), чистить (пір’ячко); в’є (гнізда); висиджує, турбується (про пташенят), ловить (шкідливих комах) і т.д.
При утрудненнях дітей логопед використовує запитання-підказки типу: «Що роблять птахи з насінням?»
Дид. гра «Підбери ознаку»
Проводиться аналогічно, але під час передачі м'яча, діти підбирають слова – ознаки.
Птахи які? – веселі, спритні, картаті, маленькі, пухнасті, потішні, прудкі і т.д.
ІІ. Основна частина.
1. Вступне слово логопеда.
- Сьогодні ви познайомитесь з цікавою історією, яка намальована на чотирьох малюнках. Розгляньте уважно картини. Як ви гадаєте, про кого ця історія і, що трапилось (відбулось)?
2. Бесіда за змістом кожного малюнку.
Логопед по черзі на магнітну дошку вивішує сюжетні малюнки та пропонує дітям уважно розглянути кожний малюнок і дати відповідь на запитання.
Малюнок №1
-- Яку пору року зображено на малюнку?
-- Чому ви так вважаєте?
-- Як одягнена дівчинка?
-- У що вдягнений хлопчик?
-- Кого знайшли діти?
-- Що трапилось з пташкою?
-- Чому пташка замерзла?
-- Що вирішили діти зробити?
Малюнок №2
-- Що роблять діти?
-- Що у хлопчика в руках?
-- Куди діти поклали горобчика?
-- Чому діти поспішають (йдуть швидко)?
-- Куди вони йдуть?
-- Про що вони можуть розмовляти?
Малюнок №3
-- Кого ви бачите на малюнку?
-- Де зараз діти і пташка?
-- Як одягнені діти? Чому?
-- Як почуває себе горобець?
-- Що він робить?
-- Що роблять діти?
-- Чому горобчик зігрівся?
Малюнок №4
-- Кого зображено на цьому малюнку?
-- Що діти повісили на березу в парку?
-- Навіщо?
-- Що дівчинка насипає в годівницю?
-- Де сидить горобчик?
-- Який настрій у дітей?
ІІІ. Фізхвилинка.
Діти виконують рухи відповідно змісту вірша.
Ладусі, ладки
Спечемо оладки
На вікно поставимо
Нехай охолонуть.
Коли охолонуть – то з’їмо
І горобчикам дамо.
Горобчики сіли,
Оладки поїли,
Шу, полетіли!
4. Дид. гра «Запам’ятай та назви» -- розвиток уваги, пам’яті.
Логопед пропонує дітям ще раз уважно подивитись на малюнки та запам’ятати як найбільше предметів, що зображені на них. Потім закриває малюнки білим аркушем паперу. Діти пригадують і називають предмети відповідно до 1, 2, 3, 4 малюнків. (Гра проводиться у вигляді змагання.)
5. Дид. гра «Продовж речення» -- вправляння в домовлянні речень з опорою на малюнки. Виконання двоскладової інструкції логопеда.
-- Придумайте відповідний кінець до кожного речення. Визначте, до якої з чотирьох малюнків належить речення.
-- Діти насипали в блюдце ….
-- Вітя зробив годівницю і … .
-- Маша і Вітя посадили горобчика … .
-- В кімнаті Маші та Віті горобчик … .
-- Коли минули сильні морози, діти вирішили … .
-- Маша обережно взяла … .
-- Діти несли … .
-- Діти помітили на снігу … .
-- Маша насипала в годівницю … .
6. Дид. гра «Плутанина» - встановлення причино-наслідкових зв’язків, смислових асоціацій та послідовності подій за серією сюж. малюнків.
Логопед говорить дітям про те, що горобчик погрався з картинками та переплутав їх послідовність. Логопед просить дітей пригадати, що було на початку цієї розповіді, що по середині, що в кінці і розташувати картинки по порядку.
7. Пригадування речень з вправи №5 з опорою на вірно розташовані малюнки.
8. Придумування назви розповіді або підбір із запропонованих логопедом варіантів.
Пропонується кілька абсурдних назв для виключення їх дітьми через не відповідність до змісту серії сюж. малюнків.
-- Зимою в парку. Діти та горобчик. Як допомогти птахам взимку? Тепер мороз нам не страшний. (і т.п.)
-- Як діти знайшли кота. Пташечка. Як цуценя спало.
ІV. Підсумок заняття.
-- Що робили на занятті?
-- Що сподобалось в картинках?
-- Чому навчились?
-- Кого запам’ятали? і т.д.