НАВЧАННЯ ДІТЕЙ РОЗПОВІДІ ЗА СЕРІЄЮ СЮЖЕТНИХ МАЛЮНКІВ
Заняття №2
ТЕМА: Складання речень за серією сюжетних малюнків «Як допомогти птахам взимку?»
МЕТА: вчити дітей складати речення за малюнками різними способами.
ЗАВДАННЯ: вчити дітей складати речення за опорними словами; вправляти дітей в перетворенні деформованих фраз; поширювати речення за допомогою питань-підказок логопеда і самостійно; вчити складати описовий план розповіді з опорою на серію сюж. малюнків; розвивати словесно-логічне мислення і пам’ять.
ОБЛАДНАННЯ: серія сюж. малюнків «Як допомогти птахам взимку?», м’яч, піктограми.
Хід заняття
І. Оргмомент. Інтелектуальна розминка.
Повторення гри «Плутанина» з довільно розташованими малюнками даної серії.
ІІ. Основна частина.
1. Складання речень за опорними словами.
2. Фізхвилинка «Ладусі» (див. заняття №1)
3. Дид. гра «Виправ помилку» -- перетворення запропонованих логопедом речень.
Логопед говорить дітям про те, що горобчик погрався з реченнями та переплутав в них слова. Логопед пропонує дітям виправити помилки.
4. Дид. гра «Додай слово» -- поширення речень (гра з м’ячем).
Логопед пропонує дітям запам’ятати речення. Наприклад: Діти гуляли.
Хтось із дітей повинен повторити це речення і скласти нове, додавши слово відповідне до смислу речення. Якщо дитина виконує завдання, вона передає м’яч слідкуючій дитині і т.д.
При ускладненнях логопед допомагає дітям питаннями-підказками.
Наприклад: Хто? – Діти.
Що робили? – Діти гуляли.
Гуляли де? – Діти гуляли у парку.
Поступово темп проведення гри прискорюється.
Приблизні «ланцюжки» речень:
ІІІ. Фізхвилинка.
Під час промовляння вірша діти виконують відповідні рухи.
Прилетіли пташечки
Пташечки маленькі,
Весело стрибали,
Крильцями махали –
Насіння дзьобали.
5. Дид. гра «Склади план розповіді» -- навчити дітей складати розповідний послідовний план.
Розгляд кожного малюнка окремо. Виділення в ньому головної думки. Вибір найбільш відповідної до даного малюнка речення із запропонованих логопедом (логопед вивішує на дошці відповідну піктограму).
Малюнок №1
Діти гуляють. Зима. Діти знайшли на снігу горобчика. Птахи співають.
Малюнок №2
Діти біжать. Діти несуть горобчика додому. Горобець і рукавичка. Теплий одяг. Горобець і кіт.
Малюнок №3
Діти принесли горобчика. Діти годують горобчика. Горобець літає.
Малюнок №4
Діти біля годівниці. Діти випустили горобчика і годують птахів. Цуценя грається.
Логопед робить висновок:
-- Ми вибрали головні речення або назви до кожного малюнка:
1. Діти знайшли на снігу горобчика.
2. Діти несуть горобчика додому.
3. Діти годують горобчика.
4. Діти випустили горобчика і годують птахів.
Ці головні речення разом називаються планом оповідання.
ІV. Підсумок заняття.