21 квітня о 15:00Вебінар: Як організувати дистанційний урок «на 12 балів»

Навчання дітей з особливими потребами швидкому, осмисленому, виразному читанню

Про матеріал

Педтехнологія спрямована на навчання та удосконалення техніки читання шляхом розвитку мислення дитини з особливими потребами.

Основна мета так будувати хід уроку, щоб дитині було легко і цікаво вчитися, читати.
Формування техніки читання відбувається на основі дидактичного матеріалу: вправи для розширення кута зору, ігри, ребуси, різні таблиці, таблиці для читання хором, індивідуально, з взаємоперевіркою, деформовані речення, робота з картками.
Основне завдання педтехнології — вчити дітей швидко читати і розуміти прочитане.

Перегляд файлу


Навчання дітей з особливими потребами швидкому, осмисленому, виразному читанню.

  Педтехнологія спрямована на навчання та удосконалення техніки читання шляхом розвитку мислення дитини з особливими потребами. 
Основна мета так будувати хід уроку, щоб дитині було легко і цікаво вчитися, читати. 
Формування техніки читання відбувається на основі дидактичного матеріалу: вправи для розширення кута зору, ігри, ребуси, різні таблиці, таблиці для читання хором, індивідуально, з взаємоперевіркою, деформовані речення, робота з картками. 
Основне завдання педтехнології — вчити дітей швидко читати і розуміти прочитане. 
Етапи роботи включають в себе: 
1. На початку уроку використовую артикуляційні вправи, вправи для постановки правильного дихання під час читання, вправи, що сприяють цілісному сприйняттю слова, вправи, що розвивають дикцію, робота за складовими таблицями. 
• Дихальні вправи: «Здування кульбаби», «Дмухання на пелюстки квітів», «Прокочування силою видихувального повітря олівців на поверхні столу», «Гасіння свічечки», «Розспівування голосних», «Пограй на трубі», «Косарі» та інші. 
• Артикуляційні вправи: «Усмішка», «Великі ґудзики, маленькі ґудзики» та інші. 
• Читання та промовляння чистомовок, скоромовок та вправ для розвитку чіткості вимовляння звуків: 
Вітерець у лісі – ш-ш-ш. 
Повзе вуж у траві – с-с-с. 
Прилетів жук – ж-ж-ж. 
Заспівав комарик – з-з-з. 
А-а-а – котика нема. 
Е-е-е – де наш котик, де? 
У-у-у – мишку з’їв малу. 
І-і-і – він спить на печі. 
И-и-и – має гарні сни. 
• Читання скоромовок, прислів’їв, приказок: 
Ніс пиріг через поріг, став на горіх й упав на пиріг. 
Пік біля кіп картоплю Прокіп. 
У Кіндрата куртка короткувата. 
• Читання приголосних, робота з різними таблицями. 
Учень робить вдих і на видих читає 15 приголосних: 
Б П Т М В Ч В К Н Ш Л Ж З Ц С. 
Використовуючи цю таблицю читаємо приголосні з будь-яким голосним. 
2. Вчимося говорити і слухати: "впізнавання в обличчя" букви, злиття звуків, озвучувати послідовність букв, визначати суть прочитаного. 
• Гра «Знайди зайве» (зайву букву: а, о, в, у, и; зайвий склад: бо, но, ро, ми, со, ко; зайве слово ). 
• Робота з деформованими словами. 
• Впізнавання і читання слів з пропущеними літерами 
шк – л – р 
вч – т – ль . 
• Читання слів по карткам із заміною однієї букви 
нічка – пічка – річка. 
• Розподіл слів на дві групи: 
корова, соловей, ворона, коза, вівця, сорока. 
Для розвитку фонематичного слуху використовую такі вправи: 
А) дібрати потрібне слово до смислового ряду: руда, хитра, пухнаста … . 
Б) узагальнити поняття: літо, осінь, зима, весна – … . 
В) виключити зайве: гуска, гусеня, гусінь, гусак. 
Г) дібрати слова – родичі: сніг – сніжок, сніговий, сніжинка, сніговик, снігохід і т.д. 
Д) замінити в слові один звук так, щоб одержати нове слово: пора – нора, кора, гора. 
3. Робота над читанням "вголос" і "мовчки". 
Читання вголос - коли дитина вчиться складати склади різних типів та зливати їх у слова. 
На своїх уроках намагаюся використовувати різні види читання: 
Читання в темпі скоромовки; 
Читання за вчителем 
Мовчазне читання; 
Багаторазове читання; 
Читання в парах., групове читання 
Розвитку швидкості читання сприяють різноманітні вправи: 
«Буксир» (читання в парах); 
«Небо – кидок»; 
«Блискавка» (чергування читання в комфортному режимі та читання на максимально доступній швидкості для дитини, чергування читання мовчки та вголос після команди «Блискавка!») 
У 3-4 класах частіше використовується читання мовчки - працює мозок і очі. Тут авторами методик рекомендується система тренувальних вправ, яка розрахована на тривалий період. 
При низькій швидкості читання всі слова подумки промовляються. Чим більша швидкість читання, тим менше слів промовляється, тим більше слів сприймається тільки очима. З метою розрізнення дітьми читання вголос та мовчазного читання, а також попередження активного промовляння при читанні я проводжу вправу «Губи». За командою «Губи» до закритого рота прикладається палець лівої руки, чим підкріплюється установка на беззвучне читання. За командою «Вголос» дитина прибирає палець та читає текст вголос. Після того як дитина поступово звикає читати без промовляння слів, команда «Губи» подається все рідше і поступово відміняється взагалі. 
Таким чином, чим менше промовляння, тим більша швидкість читання! 
Розвиток техніки читання дуже часто гальмується із-за слаборозвиненої оперативної пам’яті. Часто можна спостерігати таку картину. Дитина читає речення, яке складається з 6-8 слів. Дочитавши до третього слова, він забув перше слово. В таких випадках потрібно розвивати оперативну пам’ять. Для цього на уроках української мови я проводжу зорові диктанти, тексти яких розроблені професором І. Т. Федоренком. 
В кожному диктанті є шість речень. Кількість букв кожного наступного речення збільшується на одну – дві. Дитина 6-8 секунд мовчки читає речення, намагається його запам’ятати. Після цього речення закривається, а дитина записує його в зошит. Така ж сама робота проводиться над наступними реченнями. Якщо дитина погано запам’ятовує дані речення, то набор їх повторюється на наступний день, третій. До тих пір, поки дитина не зможе самостійно запам’ятати і записати даний набір речень. Дуже важлива умова: зорові диктанти потрібно писати кожний день. 
Таким чином, використання у навчальному процесі ігор, різних завдань, різноманітних видів вправ на одному уроці приводе до того, що діти непомітно для себе та без напруження здобувають певні знання, вміння та навички.

1

 

docx
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку