9 квітня о 15:00Вебінар: Скринька таємниць творчого вчителя початкової школи на уроках математики та природознавства

Урок "Галина Демченко. Калинка"

Про матеріал

Інтегрований урок. Літературне читання Г.Демченко "Калинка" та української мови "Складання розповіді про калину". Урок сплановано з використанням стратегій критичного мислення "Асоціативний кущ", "Сенкан", "Передбачення", " ЗХД".

Перегляд файлу

Тема уроку читання:   Галина Демченко «Калинка».

 Тема уроку української мови: Розвиток мовлення.  Складання розповіді

                        про калину.

 Мета: Розширити  знання учнів про калину як символ України;    вдосконалювати  читацькі навички. Навчити  складати розповідь про калину, збагачувати  словниковий запас учнів.  Вчити розмірковувати, обмінюватись думками, слухати однокласників, ставити запитання до тексту, працювати в групах.   Виховувати любов до    рідного    краю,   бережливе ставлення до природи,   повагу до національних традицій.

Обладнання: кетяги калини, малюнки із зображенням  калини, презентація до уроку, фізхвилинка, аудіозапис казки, картки для роботи в групах.

Хід уроку

1. Організаційна частина.

Ось почули ми дзвінок.
Він покликав на урок.
То ж  і ми часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

Подаруйте посмішку собі,

 Один одному й мені.

Я подарую посмішку  вам.

Радість допоможе у роботі нам.

Вправа « Очікування»                                                                                                                                                                                                                                                                               -   Яким ви бачите наш урок після таких чудових слів?                                                                 (Цікавим, творчим, пізнавальним, навчальним, світлим…)  .  

Наталя-україночкаА щоб урок   став таким, я запросила на урок помічницю. Вона допомогла мені підготувати цікаві завдання. Погляньте на слайд і ви відгадайте, хто ця дівчинка. Слайд  №1. Так,це україночка.   А який красивий у неї одяг . Колись на Україні дівчата часто носили такий одяг, а на голові мали такий красивий віночок.

- А як її звуть ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

  Дівчинка-україночка принесла нам скоромовку.

 Давайте  проведемо мовну розминку.                                                                                                                                                                  

2. Мовна розминка.

2.1.Скоромовка.( слайд№2).

На подвір’ї  зелен кущ.

Над кущем літає хрущ.

Ми прибігли до куща,                

Над кущем нема хруща.

Хрущі – комахи, які літають над  зеленими деревами весною.

Читання скоромовки тихо,напівголосно, швидко, на одному диханні.

3. Повідомлення теми й мети уроку.

Мотиваційна підготовка учнів до сприймання нового матеріалу. Послухайте загадку,

відгадайте її.

Фото0002

3.1.Відгадування загадки.

 У вінку зеленолистім,
    У червоному намисті
    Видивляється у воду
    На свою хорошу вроду. 

Калина. Слайд №3.

- Які асоціації у вас виникають, коли  чуєте слово калина?

3.2.Створення «Асоціативного куща». Діти називають слова, а вчитель записує їх на дошці або прикріплює заздалегідь надруковані слова.

                     дівчина                    червона     лісок            гай                 лікарська

                 кущ

                     красуня                                                                       прикрашає        

             білі квіти                                   калина                              зачаровує

                  наречена 

                             ягідки                    зелена             милує           пишна

 3.3.Стратегія «Знаємо. Хочемо дізнатися. Дізналися».

Перегляньте слайди і згадайте, що ви вже знаєте про калину. Слайди №4-8.

Вчитель коментує слайди.

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

Рослина. Кущ. Народний символ.

Ліки. Червоні ягоди.

Чому має таку назву?

 

Вчитель записує  відомості у таблицю, а останню колонку таблиці заповнюють в кінці уроку.

3.4. Повідомлення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми прочитаємо казку Г. Демченко «Калинка», навчимося

складати вірш - сенкан про калину, складемо опис калини, дізнаємось звідки дістав кущ таку назву.

                                        Галина Демченко (1922-1986)

Галина Олексіївна Демченко народилася в селі Олександрівна на Кіровоградщині, але дитинство її пройшло в селі Макіївка на Чернігівщині. Там батько став працювати агрономом, а мати в радгоспі вела лікнеп. Дівчинка бігала за мамою „хвостиком”, тому й не дивно, що в шість років вона вже вміла читати й писати. Навчатися пішла зразу в другий клас. У шкільній стінгазеті  появляються її перші віршики. Любила Галя теплі тихі вечори, коли вся родина всідалася під зорями й слухала українські пісні, які так дзвінкоголосо виспівували радгоспівські дівчата. Майже всі ці пісні дівчинка знала напам’ять. Війна  обірвала щасливе життя сім’ї: помирає батько, гине на фронті старша сестра, тяжко хворіє мати. Надовго довелося дівчині перервати навчання, а згодом треба було поєднувати навчання з працею. Галина Демченко навчається на підготовчих курсах Кіровоградського педінституту, одночасно працюючи секретарем-друкаркою. У неї був ще неабиякий хист до малювання, який привів її в Київське художньо-примислове училище. Та література взяла верх – і Галина Демченко стала п о е т е с о ю.

4. Робота над казкою «Калинка».

4.1.Слухання І- ІІІ частин казки( аудіо запис ).

  • Як звати головну героїню казки? (Калинка). То яке ім’я має наша гостя?
  • За  що    любили дівчинку всі люди у селі? (Дівчинку любили за її добре серце).
  • Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце? (Дівчинка хотіла принести людям радість).

4.2.Передбачення за малюнком на с.86. Гра « Мікрофон».

Розгляньте малюнок на с. 86 і скажіть, що сталося з кущиком далі.

( Вчитель  дає учням  іграшковий мікрофон, а діти висловлюють свої припущення).

4.3. Читання ІV частини тексту вголос «ланцюжком».

 - Чи справдились наші передбачення?

- Що сталося з кущем після щирої подяки подорожнього?

 - На що було схоже зернятко, яке заховане в ягідці?

-  У казці автор порівнює зернятко з маленьким серцем. Як ви гадаєте, чому?

(Щоб показати людяність, доброту, сердечність, наче  це жива істота).

  •                   Як віддячив кущ дівчинці? Прочитайте.

Фізхвилинка під музику. Презентація.

Чи сподобалась вам пісня? Чи чули ви її раніше?

4.4.Словникова робота.

Курний – в поросі,  куряві.

Крислатий – розложистий.

Звеселилося – зраділо, повеселішало.

Стрепенувся од сну – прокинувся, розплющив гілля.

Попідвіконню – попід вікном.

  • Дібрати слова, близькі за значенням, до слова «звеселилося». (Зраділо, розвеселилось, повеселішало).

4.5.Читання І частини казки естафетою.

Прочитайте слова, які характеризують дівчинку?(привітна, ласкава,добра, щира, маленька).

4.6. Гра «Забий гол».

Мовчки  прочитайте ІІ і ІІІ частину казки і поставте запитання, яке починається питальним словом Чому? Питання ставлять учні. Учень встає, ставить запитання і називає учня, якому він його адресує. Учень, якому поставили запитання, має встати і дати повну відповідь. Якщо він від(повідь дав одним словом або прослухав питання, то йому забили гол ).

Чому дівчинка вирішила посадити край шляху стебельце? (Дівчинка вирішила посадити стебельце тому, що обабіч шляху не було ні кущика, ні деревця).

  • Чому нелегко було добиратися до  лісу? (Довгий курний шлях пролягав од села до лісу. А обабіч ні деревця, ні кущика).
  • Чому дівчинка вирішила посадити деревце?
  • Чому стебельце було тонюсіньке?

-  Чому Калинка носила воду від своєї хати? (А щоб прийнялося воно, Калинка аж від своєї хати з криниці воду носила та поливала).

-Чому стебельце звеселилося?  (Росло воно в гущавині, ніколи не бачило ясного сонечка і водиці не пило доволі. А  на привіллі, швидко розрослося у великий крислатий  кущ ).

- Прочитайте, що  сказав подорожній. (Спасибі тим роботящим рукам, що цей кущ посадили, і тому доброму серцю, що його викохало!).

   - Прочитайте, що сталось з кущем після щирої подяки. (Тут увесь кущ од сну стрепенувся. Гіллячки напружились, листячко поширшало. Гульк – і враз укрився білим – білим цвітом).

- Чи дізналися ви, чому так назвали кущ? Які нові слова про калину ви можете додати в « асоціативний кущик»?

5. Робота в групах.

Діти, Калинка принесла нам  ось ці красиві конвертики, у яких цікаві завдання для роботи в групах. Я маю віночок дівчинки із стрічками. Зараз ви виберете стрічку, яка вам подобається. Давайте пригадаємо, яких правил будемо дотримуватись, коли працюватимете в групах. Правила роботи:

 1.Розприділити ролі.

  2.Не шуміти.

  3.Говорити по черзі, не перебиваючи один одного.

  4.Не викрикувати.

  5.Дотримуватись правила піднятої руки.

Зараз об’єднайтеся в групи за кольором стрічки. Виберіть спікера. Спікер бере конверт такого ж кольору, як колір стрічки.

Завдання для  дітей 1групи:

Вибрати заголовок до кожної частини із запропонованих вчителем.

а) Дівчинка Калинка.

б) Шлях од села до лісу.

в) Здивування подорожного.

г) Дивний кущ.

д)Тонюсіньке стебельце.

е) Дівчинка подарувала кущикові своє ім’я.

є)Подароване ім’я.

Завдання для  дітей 2 групи:

 Знайти і прочитати уривок казки, до якого вміщено малюнок. (Прийшла і Калинка до свого улюбленця – і здивувалась. Звідки такі зернятка? А кущ нахилився до неї і шепоче: – Це на згадку про твоє добре серце. А щоб люди тебе не забули, подаруй мені своє ім’я, Калинко).

Завдання  для учнів 3 групи.

  • Хто це сказав? З’єднати лініями.

 

 

 

                                                                                                           Кущ

                                            Подорожній

 

                                                                                                           Калинка

 

 Завдання  для  дітей 4 групи:

  Встановити послідовність подій (пронумерувати).

«Викопала в гущавині лісу тонюсіньке стебельце і посадила край шляху».

«Відтоді всі так і називають той кущ, ту рослину - Калиною».

DSC04499«- Ну як ти не сядеш тут перепочити?».

«Тут увесь кущ од сну стрепенувся».

Завдання для  дітей 5 групи:

Доповнити приказки про калину.

  • Пишна та красива, як ….. (Червона калина).
  • Убралась в біле плаття, як … (калина в білий цвіт).
  • Молода дівчина така гарна, як … (калина).
  • Стоїть у дворі дівонька, як над ставом…. (калинонька).

6. Складання розповіді про калину.

6.1.Бесіда про калину.

   На калинових листочках записані запитання. Діти виходять до дошки, беруть листочок, читають запитання і дають на нього відповідь, вчитель доповнює та розширює відповіді учнів.

- Де росте калина.(Калина любить вологі місця, може рости у лісі, лузі, біля хати).

- Яке у калини листя? Які у калини квіти? Які ягідки калини?

 (Це невисокий, але пишний кущ. Листя темно-зеленого кольору. Гілля в неї тонке, розгалужене. Цвіте білим цвітом, наче наречена у фаті. Ягоди мають кислувато-терпкий смак та цілющий сік.  Красива калина в усі пори року).

  • Кого приваблює кущ калини навесні? Якими стають ягідки калини  восени? Кого приваблює калина взимку? (Навесні цвіт калини приваблює бджілок, які збирають нектар та запилюють цвіт, щоб утворилися плоди. А восени кетяги калини приваблюють птахів. Вони і взимку люблять ласувати ягідками, бо стають ще смачнішими).

 

 

 

Яку користь приносить вона людям? (Калина має лікувальні властивості. Свіжі ягоди калини рекомендують при серцевих захворюваннях. Чай з калиною допомагає при простуді).

6.2.  Гра « Відгадай за описом».

До ознак предмета підберіть назву предмета.

1.Червоні, соковиті, круглі, терпкі – ягоди.

2.Темно-зелене, смарагдове, багряне – листя.

3.Важкі, розкішні, червоні –  грона.

 4.Духмяні, запашні, сніжно-білі – квіти.

 Доповнення вчителя. Цікаве про калину.

         Проводжаючи сина в дорогу, мати давала йому калиновий чай, а в дорогу – пироги з калиною. На честь народження доньки біля хати садили калину. Весільний коровай прикрашають гілочками калини. До віночка дівчини вплітали квіти та ягоди калини як символ дівочої краси.

6.3. Складання розповіді з деформованих речень на тему калина.

 Робота в четвірках.

Вчитель ділить учнів і дає кожній групі конверт із смужками, на яких записані слова. Діти  радяться і складають речення. Спікери викладають речення на дошці. Потім читають речення і складають текст. ( на смужках зі зворотної сторони скотчем прикріплює вчитель магнітик, тому їх легко прикріпити до магнітної дошки).

  1. Невисокий, калина, але, кущ, пишний.
  2. На, любить, вологих, рости, місцях.
  3. Зацвітає, вона, цвітом, білим, весною.
  4. Наливаються, восени, важкі, калини, грона, соком.
  5. Шанують, лікувальні, красу, за, люди, її, і, властивості.

6.4.Колективне  складання вірша- сенкану .

 Сенкан складається за правилами:

1-ий рядок – тема (іменник, який є темою сенкану);

2-ий рядок – записується два слова, прикметники, які є означеннями теми;

3-ий рядок – дія (3 дієслова), пов’язані з темою;

4-ий рядок – фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми.

5-ий рядок – записується одне слово, іменник – синонім (висновок) до теми.

Слова можна брати із складеного на початку уроку « асоціативного куща».

- Якими словами із казки  можна доповнити асоціативний кущ ( додають слова пишна, невисокий, грона, кетяги).

Фото0005

Калина

Червона, пишна.

Прикрашає, лікує, милує.

Народний символ України.

Красуня( Кущик).

  1. Підсумок уроку.

6.1.Гра « Дай відповідь на запитання»

- Яку казку читали на уроці? (На уроці читали казку Г. Демченко «Калинка»).

- Що схвалюється у казці? (У казці схвалюється добро, людяність).

- Що запам’ятали про калину? (Калина – лікарська рослина, символ України).

- Щонового дізнались про калину? ( Записують у таблицю ЗХД )

 6.2.Слухання вірша  Антоніни Листопад «Калина» ( аудіозапис).

Послухайте, з яким проханням звертається поетеса до нас?

7. Домашнє завдання.(Диференційоване) – 1 хв.

І в. – підготуватися переказувати ту частину казки, яка найбільше сподобалась;

ІІ в. – підібрати загадки, прислів’я та приказки про калину;

всім – намалювати малюнок до казки.

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
1410
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку