Читання 1 клас. Урок 42.
Тема : Звуки [д], [д'], позначення їх буквою Дд («де»).
Мета: ознайомити учнів зі звуками [д] [д'], буквою Дд («де»), що їх позначає; вчити читати склади, слова з новою буквою, чітко вимовляти звуки [д], [д']; розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення учнів; виховувати любов до природи.
Обладнання : ілюстрації.
Читання 1 клас. Урок 42.
Тема : Звуки [д], [д'], позначення їх буквою Дд («де»).
Мета: ознайомити учнів зі звуками [д] [д'], буквою Дд («де»), що їх позначає; вчити читати склади, слова з новою буквою, чітко вимовляти звуки [д], [д']; розвивати фонематичний слух, зв'язне мовлення учнів; виховувати любов до природи.
Обладнання : ілюстрації.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Сприймання нового матеріалу.
1. Підготовка до ознайомлення учнів з новою буквою.
1) Гра «Послухайте скоромовки і впіймайте новий звук».
Добре дині уродили, господарю догодили. Одну диню, дві дині дав господар господині. «Диво дивне, а не дині» —дивувалась господиня.
О. Катрин
Дятел дітям збудував Дім в дуплі у дубі.
Звуковий аналіз слів диняу дім.
2) Спостереження за вимовою звуків [д], [д'].
— Вимовте кілька разів звуки [д], [д']. Як вони утворюються? (Зуби розтулені, кінчик язика добре притиснутий до верхніх зубів біля піднебіння — це звук [д].) (Губи розтягнуті, зуби розтулені, кінчик язика міцно притиснутий до нижніх зубів, середня частина язика піднімається до верхнього підне біння — [д'].)
3) Гра «Додай склад».
— До поданої частини слова додайте склад зі звуками [д] [д*], щоб вийшло певне слово: са(ди), холо{ди), ді(ди), оду(ди), жолу(ді), боро(да).
2. Ознайомлення з буквою «де»
Учитель демонструє велику і малу літери «де», називає їх. Учні запам'ятовують назву, місце букви в кишеньковій азбуці, аналізують графічну будову літери «де».
— На що схожа буква «де»?
Я вам, діти, розповім: наш дитсад — великий дім. Схожий він на букву «де» — брат щодень мене веде. Знає букви наш Дмитро — пише слово він: «Дніпро».
Фізкультхвилинка
3. Робота за Букварем (с. 68-69)
1) Звуко-буквений аналіз слів "дерево", "дятел", "дуб "з опорою на схеми, подані у підручнику.
2) Артикуляційно-слухові вправи.
— Вимовте вголос кілька разів по черзі звуки [д — т]. Як і за допомогою яких органів мовлення утворюються ці звуки? (Кінчик язика притискуємо до верхніх зубів.) Отже, ви переконалися, звуки [д — т] вимовляються подібно. А чи однаково вони звучать? Прислухайтесь і скажіть, який з них звучить дзвінко, а який — глухо?
Так само зіставляється пара м'яких звуків [д' — т'].
— У кінці слова звуки [д — д'] вимовляються дзвінко. {Жолудь, холод, велосипед)
Вправляння учнів у вимовлянні звуків [д — т], [д' — т'].
3) Складання слів зі складів. Раділи — летіли.
— Вимовте другий склад у цих словах. Данило, Тамара.
— Назвіть перший склад у цих словах.
4)Бесіда за сюжетним малюнком (с. 68).
— Чи впізнали ви казкового героя? Розкажіть про нього. (Слухання пісні із мультфільму «Чебурашка».)
5) Гра «Складіть слова з кубиків». Крокодил, велосипед.
6)Читання слів у стовпчиках.
7)Читання слів, поданих у табличках.
— Назвіть злиття з буквою «де» у кожному слові першої таблички.
8)Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом. Десна, Дніпро, Дністер.
— Якою спільною назвою можна об'єднати ці слова? (Ріки)
9)Робота над анаграмою. Дарувати — радувати.
1 0) Гра «Додай одне слово».
11)Розучування скоромовки «По саду іду-іду...».
12)Читання слів у стовпчиках.
III.Робота над дитячою книжкою.
В. Сухомлинський «Як Ніна гусака злякалась»
1. Читання оповідання вчителем.
— Послухайте уважно оповідання і підготуйтеся назвати ім'я головної героїні.
2. Бесіда за змістом.
— Куди йшла Ніна?
— Кого вона зустріла на стежці?
— Що зробила дівчинка?
— Куди вона втекла?
— Що порадила дівчинці мама?
— Чи вдалося Ніні перебороти свій страх? Як? Розкажіть.
— Якою ви собі уявляєте Ніну? «Намалюйте» її.
IV.Підсумок уроку.
— Яку нову букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
— Які звуки вона позначає на письмі?
— Як вимовляються звуки [д] — [д'] в кінці слів?