Сценарій буде цікавий тим, хто готується до свята прощання з Буквариком. Упродовж цікавої подорожі і зустрічі з різними героями першачки-школярики допоможуть Букварику та Принцесі повернути букви в королівство і навести в ньому лад.
Свято – театралізоване дійство
«Прощай, найперший друже наш!»
Вчитель: Любі гості! Мами й тата!
В нас – “Букварикове свято”,
Добре, що прийшли до нас,
В наш веселий перший клас.
І незнане й таємниче
З книжки першої берем,
Та дзвінок ласкавий кличе
На прощання з Букварем.
Сьогодні ми зібралися на свято,
Щоб разом з вами , друзі, вшанувати
Чудову книжку, що всіх грамоті навчала,
Знання з скарбниці всім подарувала!
В першім класі урочистий
День прощання з Букварем.
Світить сонце в небі чистім.
Всіх вітаємо з цим днем.
День вітання і прощання,
Свято перше – Букваря,
Перша сходинка зростання
Для малого школяра.
В школі нашій справжнє свято,
До нас гостей прийшло багато.
Нехай лунають пісня, сміх,
Щоб гарний настрій був у всіх.
Зовсім, зовсім ще недавно
Вересневої пори
Мами в школу нас за руки
Несміливих привели.
Як перше вересня дзвіночком
Зізвало лунко в школу нас.
Відтоді ми звемось гордо:
В нашій школі – перший клас!
Тепер ми учні. Перший клас…
Нове життя тепер у нас.
Прийшов урок на зміну грі,
Тепер ми учні, школярі.
Як краплин у Дніпрі,
Як зірок угорі,
Як листків на гіллі –
Стільки книг на землі!
Та одна серед них –
Перша книга із книг:
Ту, що звем “Букварем”,
Ми найпершу берем.
Буквар взяли ми перший раз,
Як прийшли у перший клас.
І як нам радісно сказати :
„Тепер вже вміємо читати”.
Від найпершого дня
Дуже любий він нам.
І веде нас усіх
По Країні знання.
Вже на рік ми підросли,
Друзів безліч здобули.
Та найкращим другом став
Нам усім Букварик.
Брав до рук його щодня
Першачок школярик.
Хто з Буквариком не дружить
Й букв не хоче вчити,
Тому буде дуже тяжко
В цьому світі жити.
Завдяки йому навчились ми читати,
В слова і речення всі літери складати,
Цю книжку завжди ставимо в відзнаку.
Висловлюєм йому свою подяку.
Ведучий. Шановні гості! Дорогі батьки! Любі діти! До вашої уваги пропонуємо історію, яка сталася в тридесятім царстві, в тридев’ятім государстві з однією вродливою, але дуже вередливою Принцесою, яка зовсім не хотіла вчитися і зробила так, що … Ой, та чого ж це я розторохкотілася, як сорока? Ви зараз самі все почуєте і побачите!
(Сценка «Цар і Принцеса»)
1-й уч. В тридесятім царстві
В далекім государстві
Правив дуже мудрий Цар,
Вже старенький государ.
(Виходить Цар)
Цар. Ой, який я вже старенький,
Часто став хворіти.
Королівству молоденький
Цар потрібен, діти!
2-й уч. У Царя була дитина,
У сім’ї одна-єдина.
Вік у дівчинки – сім років,
Буть Принцесою не проти.
3-й уч. Дуже Цар доньку любив,
Та за успіхи хвалив.
Час прийшов до школи йти,
Ключ до справжніх знань знайти.
Цар. Люба доню, час до школи
Йти тобі навчатись.
Щоб правити королівством
В граматиці слід знатись.
Вчити букви, вчити звуки.
Вивчиш – і одразу
Будеш вміти ти писати царськії укази.
4-й уч. Та Принцеса вередує,
Ніби про знання й не чує.
Хоче тільки чепуритись
Й зовсім вже не хоче вчитись.
Принцеса. Та навіщо ж знати букви
Й цифри ці примарні?
Та від них мені насняться
Тільки сни кошмарні.
Цар. Доню, править королівством
Дуже складна штука.
Щоб в державі був порядок,
Поможе наука.
Принцеса. Дуже гарна я дівчина
Й без тієї школи.
А як буду Королівна –
Не нароблю шкоди.
Ведучий. Дуже довго сперечалися Цар і Принцеса. Кожен намагався довести свою правоту. Не було в Короля спадкоємців, крім впертої Принцеси. І тоді вирішив він дати їй право видати один указ. І якщо цей указ наведе лад в королівстві, то Принцеса і без навчання в школі зможе стати справжньою Королевою. Дуже зраділа Принцеса!
Принцеса. Писарю, сюди заходь,
Сідай і мій указ виводь!
Видам перший свій указ:
«Хай всі букви зникнуть враз,
Книг не буде вже ніколи,
І закриються всі школи!»
Писар. Лихо, лихо, Королівно.
Все це буде дуже дивно.
Як без букв, без цифр нам жити?
Як це – в школу не ходити?
Ведучий. Та чи можна сперечатися з самою Королівною? Писар слухняно дописав указ і він одразу ж вступив в силу. В королівстві закрилися школи, ніхто вже не вчився і почалися великі проблеми. Бо як же обійтися в наш час без грамоти?
Йшли роки, зовсім стареньким став Цар, подорослішала і Принцеса.
Стала вона дуже гарною. Почали свататися до неї Принци. То квіти подарують їй, то коштовності. Та одного разу Принцесі надійшов лист.
(Сценка «Принцеса і Фея»)
Листоноша. Пошта для Принцеси -
Дуже цінний лист.
Я його Принцесі
Дуже довго ніс.
Принцеса. Мабуть, лист від Принца
З далеких держав?
Ой, який він гарний!
Що ж він написав?
1-й уч.Та у цьому королівстві
Букв ніхто не знає.
І листа ніхто Принцесі
Вже не прочитає.
2-й уч. Довго мучилась Принцеса.
Бігала туди-сюди.
Шкодувала, що з указом
Тільки здобула біди.
3-й уч. Раптом сонце заясніло,
Хмара відступилась.
І у царському палаці
Фея враз з’явилась.
(Заходить Фея)
Фея. Добрий день тобі, Принцесо,
І шановні діти!
Бачу, тяжко без науки
Вам у світі жити.
Довго я спостерігала,
Як ти тут ледарювала.
Не хотіла в школі вчитись,
Працювати і трудитись.
А тепер не можеш ти
Прочитать навіть листи.
Ну, чи гарно ти вчинила,
Коли школи відмінила?
Принцеса. Фею, рідна, поможи,
Мені букви поверни.
Вивчу букви я одразу!
Не тримай на нас образу.
Фея. Я не можу це зробити,
Допоможуть тільки діти:
Школярики-першачки-
Букваря товариші.
Принцеса. Що ж робити, що ж казати?
Як же школярів благати?
Що Буквар ваш друг, я знаю.
То й про поміч вас благаю.
Попросіть Букварика,
Вашого товариша,
Щоб до мене повернувся
І образи всі забувся.
Ведучий. Діти, допоможемо Принцесі і всім жителям королівства? Попросимо Букварика нам допомогти? Вирушимо у далеку дорогу? А не страшно? Тоді – вперед і тільки вперед!
1-й уч. Ми – маленькі першачки
Вже читаєм залюбки.
Хочемо все в світі знати,
Книжки всі хочем прочитати.
2-й уч. Цілий рік з Букварика
Ми ранок починали.
Разом ми раділи
І разом сумували.
3-й уч. Вивчили ми букви,
Знайшли їх в Букварі.
З ним ми подружилися,
Читать за рік навчилися.
4-й уч. Сторінку за сторінкою гортали ми щодня.
І букви всі й значечки
Тепер нам, як рідня.
5-й уч. Тобі, Принцесо люба,
Допомогти ми хочемо.
До зустрічі з Буквариком
Всі школярі охочі.
6-й уч. Підем до нього в гості,
Всі букви там візьмемо.
Й до тебе в королівство
Одразу повернемо.
7-й уч. Що ж, вирушаємо в дорогу,
Беремо з собою знання.
Вони як вода і як сонце
Людям потрібні щодня.
Ведучий. Довго йшли школярі до Букварика. Багато перешкод траплялося на їх шляху. Але бажання допомогти Принцесі було таким сильним, що діти , нарешті, зустрілися з самим Букварем.
(Сценка з Буквариком)
1-й уч. Добрий день, Букварику,
Наш найкращий друже!
Ми до тебе, рідний наш,
Поспішали дуже.
Буквар. В чому справа? В чому річ?
Бачу, йшли ви цілу ніч.
Мабуть, невідкладне діло?
Поможу, якщо під силу.
2-й уч. В королівстві славнім
Вже чимало років
Діти не відвідують
У школі уроків.
3-й уч. Букви там забули,
Не вміють читати.
Навіть до п’яти там
Не вміють рахувати.
4-й уч. Всьому виною Королівни
Необдуманий указ,
Яким Принцеса знищила
Науку всю ураз!
Буквар. Знаю, знаю, пам’ятаю,
Як це трапилось усе.
Знав я, що в майбутньому
Це горе принесе.
Я розсердивсь і пішов
З королівства того,
За роки забувся я
Вже туди дорогу.
5-й уч. Любий наш Букварику,
Маємо прохання.
Виконай, Букварику,
Принцеси бажання.
6-й уч. Вже порозумнішало
Дівча вередливе.
Зрозуміло – без науки
Життя неможливе.
7-й уч. Хоче букви повернути,
Цифри і книжки.
Щоб вони у королівстві
Дружно зажили.
Буквар. Я люблю усіх дітей,
Їх навчати хочу.
До Принцеси в королівство
Повернусь охоче.
Тільки букви від образи
Розійшлись по світу.
І знайти їх самотужки
Я не зможу, діти.
Вам даю шкільний портфель
І мапу чарівну.
Йдіть цим шляхом і знайдіть
Букви для Царівни.
Як знайдете, повертайтесь!
І тоді разом, усі,
Понесемо в королівство
Ми знання для дітвори.
Учні. Дякуємо тобі, Букварику! До зустрічі!
(Сценка з Мавкою)
Мавка. Що за діти заблукали
У зеленім царстві?
Що збираються шукати
в моїм государстві?
1-й уч. Не хотіли тебе, Мавко,
Ми потурбувати.
Але букви в твоїм лісі
Маєм пошукати.
2-й уч. Нам Букварик підказав,
Що деякі звуки
Вподобали в твоїм царстві
І ліси, і луки.
Мавка. Дійсно, у моєму царстві
З дуже давніх-давніх пір
Є чимало різних звуків -
Всі дзвінкі, як на підбір.
То струмочок заспіває –
Дзвінко-дзвінко дзюркотить.
То пісенька залунає
В небі птаха, що летить.
3-й уч. Лісова Царівно, мила,
Подарунків не шкодуй
І дзвінких чарівних звуків
Для Принцеси подаруй.
Мавка. Я не жадібна, малята.
Та прошу вас, розкажіть,
Що найбільше вам у світі
Помагає гарно жить.
4-й уч. Знає з ранніх літ дитина,
Що життя щасливе
Може бути в кожного
Тільки у родині.
5-й уч. Мама, тато, дід, бабуся –
Ними дуже я горжуся.
Рідну сестроньку свою
Дуже-дуже я люблю.
6-й уч. Моя родина – одна-єдина.
Моя держава – Україна.
Буду я їх шанувати.
Буду в піснях прославляти.
7-й уч. У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весни несуть.
У рідному краї і небо безкрає.
І ріки – потоки, мов струни течуть.
8-й уч. Чи можна заабути ту пісню, що мати
Співала малому, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
9-й уч. Тут мамина пісня лунає і нині.
Її підхопили поля і гаї.
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
Мавка. Дуже гарні слова
Ви про родину сказали.
Дуже пісню веселу
Про свій край заспівали.
Подарую я звуки-
Всі дзвінкі, лісові.
Перетворіть їх у букви
І забирайте собі.
(Мавка роздає дзвінкі звуки дітям).
Ведучий. Врятували школярі дзвінкі звуки і пішли далі лісом. Ліс ставав все густішим і дрімучішим. За їхньою мапою, десь тут, недалечко, мала бути хатинка Баби Яги.
(Сценка з Бабою Ягою)
Б.Я. Я Бабуся, я Ягуся.
Я нікого не боюся.
Всіх спіймаю, всіх зв’яжу,
До темниці посаджу!
1-й уч. Ой, Бабусю, не кричи,
Не лякай школяриків.
Вислухай спокійно нас –
Прийшли ми від Букварика.
2-й уч. Заспокойся, усміхнись.
Не кричи даремно.
Адже, зустрічать гостей
Треба завжди чемно.
Б. Я. В мене погляди свої.
Як гостей стрічати.
Ось покличу Бабенят
Правил розказати.
1-е Бабеня. Не вмивайтеся ніколи
І не мийте навіть рук.
Непотрібне це заняття
Не вартує стільки мук!
1-й уч. Як не будеш рук ти мити
І бруднулею ходити –
Будеш часто ти хворіти.
Хто з таким буде дружити?
2-е Бабеня. Стригтися також не варто.
Та й резону в тім нема.
Бо однаково на старість
Облисіє голова.
2-й уч. Гарна зачіска людині
Завжди до лиця.
Чи сподобалась вам, діти,
Зачіска ось ця?
1-е Бабеня. Без запрошення йди в гості,
Не вітайся там ні з ким.
І нізащо слів «будь ласка»
І «пробачте» не кажи.
3-й уч. «Добрий день» казати треба –
Знаєм добре ми це всі.
Будеш чесним, чемним, добрим –
Пощастить тобі в житті.
Б. Я. Дуже гарні в вас поради -
Я прислухаюсь до них.
Може стану у майбутнім
Добрим другом я для всіх.
Вам подякувати хочу
На прощання у цей час.
І приємний подарунок
Приготуємо для вас.
4-й уч. Нам найкращим подарунком
Будуть буквочки оті.
Що колись ти заховала
У хатинці на нозі.
Б. Я. Так, так, так,
Є в мене букви,
Що два звуки позначають.
І вони уже давно
У моїй печі страждають.
Подарую вам ці букви.
В човник ви їх заберіть.
І Принцесі вередливій
В королівство віднесіть.
(Баба Яга з Бабенятами роздає дітям букви.)
Ведучий. Так були врятовані букви, що позначають два звуки. Подякували діти Бабусі-Ягусі і вирушили в дорогу. Довго чи дуже довго вони йшли, та врешті-решт стомлено зупинилися. Перед ними , на скільки видно оку, простягалося синє-синє море, на березі якого сиділа зажурена Русалка.
( Сценка з Русалкою)
1-й уч. Море синє перед нами.
Де не глянеш – скрізь вода.
Як тут букви відшукати?
Ну з’явись, хоча б одна!
Русалка. Я із моря випливаю,
Кораблі я потопляю.
Заховала у воді
Звуки я глухі усі.
Інших же мені не треба -
Не беру я їх до себе.
Під водою в мене тиша –
Не знайдеш нічого ліпше.
В морі я господарюю.
Завжди його шепіт чую.
Тож люблю я звуки ті –
Тихі, тихі, всі сумні.
2-й уч. Ти, Русалко, не мудруй,
Інші звуки ти почуй.
Чути їх – це так чудово.
Має їх вкраїнська мова.
3-й уч. Мов багато в світі є,
Та вкраїнська над усе.
Милозвучна і співуча,
Наче пісня солов’я.
А слов’янські братні мови –
Це її сім’я.
4-й уч. Із слова починається людина,
Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина
Щебече соловейком на весь світ.
5-й уч. Бентежна, тополина, калинова,
Невипита, невибрана до дна –
Це наша українська рідна мова,
Немов бандури вічної струна.
Русалка. Невже є в світі ще щось красивіше,
Ніж моря шум, безмовство рибок.
Невже є в світі щось прекрасніше,
Аніж пірнути в море глибоко.
6-й уч. Струмочок дзюркотить,
Щебече пташечка,
Співає соловей в саду.
Он грім гримить і дощик крапає -
Повз це я без зупинки не пройду.
7-й уч. Якби в цьому світі
Були тільки звуки
Глухі, як в морській глибині –
Життя б нецікаво у всіх нас проходило,
І сум наступав день при дні.
Русалка. Мені подаруйте краплинку тих звуків,
Що роблять прекрасною мову.
Я ж звуки глухі вам даю .
Пливіть, ще зустрінемось знову.
(Русалка роздає дітям букви)
Ведучий. Подякували діти і Русалці. Взяли подаровані нею глухі звуки до чарівного човника і вирушили далі в дорогу. Перепливли море. А на іншому березі прямо перед ними височів палац Царівни Несміяни, яка весь час жалісно плакала і витирала сльози.
(Сценка з Царівною Несміяною)
Несміяна. Я давно гостей чекала,
На стежині виглядала.
Плачу я-а-а-а
День при дні-і-і-і.
Виглядаю у вікні-і-і-і.
Хто прийде-е-е-е пожаліти-и-и-и
Пригорне одну у світі-і-і-і.
8-й уч. Ти, Царівно, не реви,
Сльози ти свої утри..
Ми розсмішимо тебе,
З нами жоден сліз не ллє.
Ведучий. Діти, давайте розкажемо Несміяні смішні і цікаві історії. Можливо, хоч це розвеселить її.
(Діти розказують смішинки).
Несміяна. Дякую вам, любі діти.
Звеселили ви мене.
Вже до мене більше смуток
Ні на крок не підійде.
Де ж мені тепер подіти
Всі ті звуки голосні,
Що з дитинства раннього
Зливались у плачі?
Їх вживати так багато
Більше я не буду.
Стану гарно говорити,
А про плач забуду.
9-й уч. Ми візьмемо голосні.
Понесем Царівні,
Щоб навчилися читати
Друзі Королівни.
Несміяна. Ще лежить у мене в спальні
Під подушкою значок.
Робить він постіль м’якою,
А сам схожий на гачок.
10-й уч. Несміяно, цей значок
Нам для слів потрібний,
Щоб робить м’якими звуки
Він є незамінний.
(Несміяна роздає дітям букви)
Ведучий. Віддала Царівна Несміяна дітям голосні букви, ще й про м’який знак не забула. Зайняли букви свої місця на чарівному кораблі і вирушили всі знову до Букварика. Шлях їх лежав через високі-високі гори.
Буквар. Виправдали діти мої сподівання.
Дякую, малечо, я вам за старання.
Вам іти у другий клас,
Ми надіємось на вас.
Ще багато знань нових
Вам слід опанувати.
Королев наук премудрих
Вам всім треба знати.
1-й уч. Королев наук ми будем поважати.
Всі шкільні предмети будемо вивчати.
2-й уч. А тебе, Букварику, ніколи не забудем.
І твої повчання мудрі далі нести будем.
3-й уч. Добрий Букварику, мудра книжко.
Хочеться навіть поплакати трішки.
4-й уч. Жаль розлучатись, хоча і треба.
Ми не забудем ніколи про тебе.
5-й уч. Спасибі тобі за добру науку,
За паличку першу і першу букву.
За перше слово і першу казку.
За першої вчительки щиру ласку.
6-й уч. Ми пам’ятатимем довгі роки
Мудрі й повчальні твої уроки.
Буквар. Подяка вам, що букви зібрали,
Знання свої ви показали.
Візьму їх усі, в королівство піду,
Всіх діток й Принцесу читати навчу.
Принцеса. Букварику, Букварику, прости мене, прошу.
Я букви твої вивчу і в зошит запишу.
Буквар. Дівчино люба, я вірю тобі.
Діток-школяриків не підведи.
Дуже старанно вони мандрували.
Букви для тебе у хащах шукали.
Принцеса. Стану розумна я, буду писати,
Послання від Принців я буду читати.
Діток ніколи я цих не забуду,
Укази розумні писати я буду.
Адже знання допоможуть мені
Всі негаразди здолати в житті.
Рідний наш Букварику,
Ми тебе любили,
Ми з тобою весело
й радісно дружили.
Та прийшла пора прощатись,
Час з тобою розлучатись.
Віднині будеш серед книг
На місці першому стояти.
Ти - найдорожчий від усіх,
Бо научив дітей читати.
Буквар.
Що я скажу вам од душі,
Мої малі товариші!
Я півроку вас учив,
Ви тепер письменні.
Літеру за літерою
Вчили ви щодня,
Підійшли до світлого
Справжнього знання.
За науку в перші дні
Що ви скажете мені ?
Перша книжко — мудра й мила,
Ти читати всіх навчила.
Кожна буква букваря —
Це промінчик ліхтаря.
Книжечка дитячих літ
Нас виводила у світ.
Букварику, мій друже вірний,
Відверто я усім скажу —
Що нині я — твій друг покірний —
Уже читаю і пишу.
Всі сторінки твої цікаві
Були для мене, як рідня.
В твоїх малюночках яскравих
Нове знаходив я щодня.
Разом.
Прощавай, Букварику,
В школі перший друже,
Ми тобі, Букварику,
Дякуємо дуже!
Буквар. А тепер свої слова
Вам скажу останні я:
Більше розуму та хисту,
Талану без краю;
Мати душу добру, чисту,
Вдачу чесну, кременисту –
Ось чого бажаю.
Правду завжди боронити
Чесно, по звичаю,
Серцем всім її любити
І для неї вік прожити –
Ось чого бажаю.
Працювати для народу
І для свого краю,
Боронити честь і вроду –
Ось чого бажаю!
Ось і прочитана сторінка,
Котра вінчає нашу книгу,
У ній і зайчик, і ялинка,
І перший пролісок з-під снігу.
І ще цікавого багато –
Про землю рідну, хліб, калину,
Як треба матір шанувати,
І як любити Україну.
Ми завтра підем знов до школи,
Бо у знаннях краса і сила.
Та не забудемо ніколи,
Що нам ця книжка світ відкрила.
Ведучий. Ось і закінчилась наша мандрівка в країну букв і цифр, в країну, де володарюють зання, дружба і наполеглива праця. Вже на рік підросли наші діти. За плечима у них величезний досвід шкільного життя. Адже не секрет, що найбільше найрізноманітнішої, найновішої, найцікавішої і найпотрібнішої інформації дитина отримує саме в перший рік свого навчання у школі. І весь цей час, вивчивши Букваря майже напам’ять, закріпивши на все життя табличку додавання і віднімання з дітками поряд були ви – милі мами, серйозні тата, лагідні бабусі і мудрі дідусі. Хай же сторицею вернеться вам ваша праця. Хай маленькі дитячі серця переповнюються гордістю за таких хороших батьків. І хай струмочки їхніх ніжних душ завжди збігаються до цілющого родинного джерела, яке напуватиме їх любов’ю, ніжністю, вірою в свої сили, підтримкою і допомогою на все життя.
Мотив «Бременські музиканти»
Ми ліниві до науки
І не вчилися ні дня.
Не беремо книжок в руки,
Не потрібні нам знання.
Ой-ня-ня, ой-ня-ня,
Не потрібні нам знання.
Ой-ня-ня, ой-ня-ня, ех-ма!
Букви й цифри беки, бяки,
З лінню дружимо щодня,
Щоб нас вчили, не потерпим,
Не потрібні нам знання.
Ой-ня-ня, ой-ня-ня,
Не потрібні нам знання.
Ой-ня-ня, ой-ня-ня, ех-ма!
Краще йдіть до нас, малята,
Будем бавитись щодня.
Добре жити неумійкам,
Не потрібні нам знання.
Ой-ня-ня, ой-ня-ня,
Не потрібні нам знання.
Ой-ня-ня, ой-ня-ня, ех-ма!
Мотив «Пісенька крокодила Гени»
1. Ви не бійтеся дітки, я – старенька бабуся,
І лихого я вам не зроблю,
Я люб’язна й ласкава, уладнаю всі справи,
Бо гарненьких діток я люблю.
Приспів : Ну навіщо ті уроки ?!
Їх так довго й нудно вчить!
Та у вас вже від навчання
Голова болить!
2. Так покиньте читати і не треба писати,
Приберіть ці огидні книжки!
Краще йдіть погуляти: там стрибають малята,
З ними можете гратися й ви!
1